quote:
Op zondag 12 december 2004 13:30 schreef ExTec het volgende:Ik stoor me sowieso al aan al die grappige mensen die graag 'de minister' uithangen op zo'n eilandje, wat ongeveer net zo veel economische significantie heeft als terschelling.
Op kosten van de NL belasting betaler, that goes without saying
![]()
En proberen echt wat te doen met dat eiland, da's listig, want dan moet je een boel drugsdealers crossen, en dat kan gevaarlijk zijn.
Dus gaan we ons tegen dit soort onbenulligheden aan bemoeien
![]()
Hell, de echte problemen zijn ze al 20 jaar geleden boven hun hoofd gegroeid.
Moet lekker weer een kolonie worden, worden wij beter van, en de mensen daar ook.
Onzin. De economie van Aruba was vorig jaar de snelst groeiende ter wereld, en het land is bijna net zo welvarend als Nederland. Drugsdealen gebeurt er ook niet bijzonder veel of weinig, en onze belasting gaat zeker niet naar Aruba.
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 15:53 schreef dVTB het volgende:Merkwaardige formulering, die brief. Dat het in de opvatting van het comité indruist tegen hun cultuur en hun geestelijke en morele waarden, dat kan ik nog begrijpen. Maar wanneer ze gaan klagen over 'humanitaire rechten' snijdt het geen hout meer. Ik mag aannemen dat Aruba de verklaring van de rechten van de mens heeft ondertekend en daar zal toch echt wel iets in staan over gelijke behandeling en dergelijke. Ook leuk dat ze zich bij zo'n schadeloos iets bedienen van de term 'agressie'...
Aruba ondertekent geen verdragen. Het is een autonoom land binnen het Koninkrijk der Nederlanden, en dat tekent verdragen. Aruba heeft zich daar dus aan te houden.
Hoe conservatief men daar ook is, juridisch snijden de argumenten tegen het homohuwelijk uiteraard geen hout.
quote:
Op zondag 12 december 2004 12:34 schreef Tarak het volgende:[..]
Vooralsnog heeft dit eerder te maken met een bepaalde rechtsgelijkheid in het Koninkrijk der Nederlanden. Weet iemand wat voor type wetten in het hele Koninkrijk der Nederlanden gelden en welke alleen in Nederland of Aruba?
Aruba is een autonoom land binnen het Koninkrijk, en regelt vrijwel alles zelf. Uitzonderingen hierop zijn de zaken die het Koninkrijk als geheel regelt, zoals defensie en enkele andere essentiële zaken die me nu even niet te binnen schieten.
Sowieso heeft Nederland als land geen invloed. We kunnen ook niet zomaar onze eigen staat ontbinden en de andere twee landen uit het Koninkrijk knikkeren.
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 02:41 schreef Stratos het volgende:[..]
Dat is absoluut niet waar. Aruba tolereert homosexuelen maar niet het huwelijk tussen twee hetzelfde sex, het is een moraal onderwerp. En op Aruba heeft 90 procent van het volk een geloof. overwegend katholiek.
Op Aruba zijn er veel homosexuelen, zelfs clubs en bars voor homosexuelen, en zelfs een Miss Gay Aruba verkiezing. De beste en bekendste ontwerper Ronchi de Cuba is homo en velen respecteren hem. Veel mensen in hoge functies vooral in de hotel sector zijn homo.
Haast ieder Arubaan kent iemand in de omgeving die homo is, maar laat de ander in zijn waarde. Ook is Aruba een van de handje vol eilanden in de Cariben die homo cruise schepen toelaten. Dus weggepest worden zie ik niet gebeuren.
Dat valt allemaal flink tegen. De mensen zijn overwegend homofoob.
En Ronchi de Cuba heb ik wel eens ontmoet, en dat is echt een ranzige gozer joh. ![]()
Verder kan ik het echt niet oneens zijn met het "Komitee" wanneer gesteld wordt dat Nederland zich arrogant opstelt. Hoe sterk mijn afkeer ook is van dat streng conservatieve geblaat; het zijn onze zaken niet.
Minister van Justitie Rudy Croes is de broer van volksheld nummer één Betico Croes. Dat is de oprichter van de MEP, die momenteel 12 van de 21 parlementzetels heeft, en daarmee een meerderheidsskabinet naar eigen smaak. Hij zorgde voor de Status Aparte in 1986 en overleed enkele maanden later.
![]()
Over Betico weet ik niet zoveel, maar Rudy is compleet gestoord.
Een jaar of drie geleden heeft hij een wet ingevoerd die alle horecagelegenheden dwong om te sluiten met de paasdagen, omdat dat heilige dagen waren. Uiteraard heeft het lokale MKB daar fel tegen geprotesteerd en een rechtszaak aangespannen. De rechter verwees naar de vrijheid van godsdienst, en verklaarde dat het wetsartikel niet geldig kon zijn en boetes moesten worden terugbetaald aan de gedupeerde ondernemers.
Enkele weken later voerde hij de wet opnieuw in, met hetzelfde resultaat een jaar later.
Nog erger is de keer dat hij stelde dat er opgetreden moest worden tegen illegale Zuid-Amerikaanse werknemers in vooral de bouw. De instantie die hierover ging begon overal te controleren, en wist honderden illegalen van hun werkplek te plukken en boetes op te leggen aan de betreffende bedrijven. Op een gegeven moment werd er bij een overheidsproject gecontroleerd en jawel: tientallen zwartwerkende Peruanen en andere Latino's. Minister van Justitie komt op t.v. met een mededeling van de volgende strekking: "Hoe durven jullie te gaan controleren bij een overheidsproject, dat was niet de bedoeling".
Tot zover de voorbeelden. Conclusie: de gemiddelde Arubaanse bestuurder stelt zich zelf schaamteloos boven de wet.
Het niet willen erkennen van het homohuwelijk past prima in het rijtje anti-abortus, anti-euthanasie, en het niet willen legaliseren van soft-drugs. Klasgenoten van me op Aruba vonden het een belachelijke suggestie van een vriend van me om condoomautomaten op de schooltoiletten te plaatsen. Het zou seksualteit bij de jongeren promoten.
![]()
Ik ken een meisje op Aruba wat maandenlang onveilig heeft gevreeën omdat haar vriend weigerde een condoom om te doen. (Natuurlijk: haar eigen verantwoordelijkheid.) Tests uitvoeren en de pil nemen durfde ze niet, want als de dokter haar moeder in zou lichten stond ze op straat. Ze was toen zestien. Het punt is dat dit soort opvattingen daar geen uitzondering zijn, maar regel.