abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25285595
quote:
Op zondag 27 februari 2005 19:11 schreef poemojn het volgende:
Heel veel sterkte Logician
dankje, ik denk dat jullie me over 2mnd mogen oprapen, momenteel is het enige wat ik echt merk is dat ik weer ben gaan roken (ik was 3jr gestopt) het forum is trouwens wel een erg goede afleiding om niet te veel na te gaan denken als je je verveelt, vooral dingen als Onz en R&p ... ik heb trouwens ontzettend veel aan dit topic gehad tot nu toe!
pi_25299938
* Logician is er zo flauw van
hij heeft blijkbaar dus weer geen medicijnen ingenomen, voor de zoveelste keer, na een heel lang gesprek met de ipger met hem afgesproken dat hij ze goed zal gaan innemen omdat de juf gek van hem werd en hij op deze manier niet op het normale onderwijs kan blijven ivm zijn gedragsproblemen zonder de medicijnen, en als ik hem vraag waarom heb je ze dan toch niet ingenomen je wilt toch graag op deze school blijven dan komt er na 5min denken "ik had er geen zin in" en vanmorgen heb ik hem tot 3keer toe betrapt te doen alsof hij zijn tanden poetste, telkens liegen dat hij het wel doet en uiteindelijk toegeven dat hij gelogen heeft, en na 5min denken n.a.v mijn vraag WAAROM dan niet?! zegt hij dat hij er "geen zin had" en dit elke dag opnieuw. Net komt hij uit school en weer liegen over iets wat hij aan zijn juf zou doorgeven, en als ik vraag "dus als ik de juf bel" toegeven dat hij heeft gelogen, weer vragen waarom, na 10min stilte terwijl ik me moet inhouden niet te ontploffen, weer dat zinnete "ik had er geen zin in"GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR ik sta op het punt het crisis nmr te bellen, ik ben er zo overheen, ik word hier zo ziek van, zo moe, ik wil gewoon niet meer, ik wil niet de hele dag leugens moeten achterhalen, mijn jongste van 1,5jr ligt ziek op de bank koortstuipen ik word gvd helemaal gek van mijn eigen kind ... kutzooi!
pi_25300089
Waarom had hij er geen zin in? Misschien heb je je vraag te open gesteld en helpt het als je hem laat kiezen uit verschillende opties? Welke medicijnen krijgt hij, kan het zijn dat hij zich er suffer door voelt, meer vlak, en dat hij dat niet prettig vindt maar niet weet hoe hij dat moet uitleggen/omschrijven?
pi_25301799
Logician, ik weet niet hoe oud hij is, maar kan hij redelijk schrijven? Misschien vind hij het makkelijker om op papier te vertellen wat hij bedoelt. Ik heb toevallig afgelopen weekend een boek gelezen van een jongen van 18 met autisme. Op papier maakte hij hele behoorlijke verhalen, terwijl hij zelf zei niet te kunnen praten met anderen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  maandag 28 februari 2005 @ 20:36:13 #255
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_25301921
Een PC zegt "Buffer overflow", ook mijn autistje komt of met 'daar heb ik geen zin in' of hij zegt het omgekeerde 'omdat ik het leuk vind'.
Shaven..... not furred
  maandag 28 februari 2005 @ 20:43:10 #256
35189 Troel
scherp en bot
pi_25302009
quote:
Op maandag 28 februari 2005 20:36 schreef bastardhost het volgende:
Een PC zegt "Buffer overflow", ook mijn autistje komt of met 'daar heb ik geen zin in' of hij zegt het omgekeerde 'omdat ik het leuk vind'.
*herkenbaar*
of gewoon niets zeggen en dom voor je uitstaren (ik denk dat een ander dat zo ziet).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_25302252
Hij weet gewoon niet wat hij moet zeggen, en schiet dicht en blijft je recht aanstaren (of de muur)
ik moet hem echt dwingen te praten .. Hij is bijna 9, maar heeft erg veel moeite met schrijven hij kan een opdracht uitvoeren schrijfgewijs, voor school oid, maar zelf iets bedenken lukt hem gewoon niet, hij heeft de "fantasie" daar niet voor. Hij weigerd gewoon alles te doen waar hij het nut niet van inziet, ik moet hem bijvoorbeeld dwingen zijn tanden te poetsen, en dan op de manier dat ik met alle kracht zijn hoofd vasthou en zijn tanden poets (dit is pas recentelijk omdat hij het ervoor gewoon deed alsof) volgens de psychiater dwingt hij mij op deze manier af al zijn verantwoordelijkheden over te nemen .. waarom is mij alleen een raadsel, hij ziet gewoon het nut van bepaalde dingen niet in, tanden poetsen, naar de wc gaan (hij poept elke dag in zijn broek, het boeit hem gewoon niet, ook niet of anderen hem vinden stinken) ik moet ook elke dag hem weer vertellen bijna dwingen schone kleren aan te doen en te wassen etc, zijn pillen wil hij niet omdat hij zelf geen last heeft van zijn eigen gedrag en het dus niet nuttig vindt (verteld tijdens gesprek met de ipgér) etc etc etc, het komt er op neer dat mijn zoontje van 2 meer zelf kan dan mijn oudste die volgende maand 9 word
pi_25302837
Maar is het echt belangrijk dat je weet waarom hij liegt dat hij zijn tanden niet poets? Eigenlijk weet je bij voorbaat al dat hij erom zal liegen. Toch? Of heb je toch steeds weer de hoop dat hij dat niet doet? Het lijkt me nu dat het je steeds weer tegen valt dat hij om dingen liegt. Als je je eigen grens daarin kan verschuiven kan je het misschien lichter opnemen.
Het liegen zal toch wel komen door zijn onkunde om met bepaalde dingen om te gaan. En als jij dan toch door blijft gaan over waarom die het dan toch niet gedaan heeft zegt hij maar ik had er geen zin in. Wat moet hij anders? Hij kan het niet (denk ik dan) anders overbrengen. En als je dat misschien helemaal een plekje kan geven word het voor jezelf een stukje midner moeilijk. Want opzettelijk liegen is niet leuk en wil je graag anders zien. Maar liegen omdat je niet weet hoe je het anders kan doen is lang niet zo erg.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_25307888
Even iets anders. Ik kan al tijden blz 5 van dit forum niet oproepen. Ik weet zeker dat ik daar een berichtje opgezet heb. Ik weet ook niet waar ik hier de hulp voor krijgen. Heb heel dit forum nagekeken maar ik kan een en ander niet vinden. Heeft ook dagen geduurd voor ik op blz 6 kon kijken.
Arda
moeder van Bart
pi_25309001
quote:
Op maandag 28 februari 2005 22:33 schreef jessie het volgende:
Maar is het echt belangrijk dat je weet waarom hij liegt dat hij zijn tanden niet poets? Eigenlijk weet je bij voorbaat al dat hij erom zal liegen. Toch? Of heb je toch steeds weer de hoop dat hij dat niet doet? Het lijkt me nu dat het je steeds weer tegen valt dat hij om dingen liegt. Als je je eigen grens daarin kan verschuiven kan je het misschien lichter opnemen.
Het liegen zal toch wel komen door zijn onkunde om met bepaalde dingen om te gaan. En als jij dan toch door blijft gaan over waarom die het dan toch niet gedaan heeft zegt hij maar ik had er geen zin in. Wat moet hij anders? Hij kan het niet (denk ik dan) anders overbrengen. En als je dat misschien helemaal een plekje kan geven word het voor jezelf een stukje midner moeilijk. Want opzettelijk liegen is niet leuk en wil je graag anders zien. Maar liegen omdat je niet weet hoe je het anders kan doen is lang niet zo erg.
Ik snap je redenatie, de psycholoog heeft hier ook uitgebreid met hem over gesproken, maar hij heeft er gewoon geen zin in, we geven hem ook vaak opties bijv ."bang dat mama boos word als ik wat zeg, dus liever niets zeggen" maar daar is hij juist helemaal niet bang voor, hij vind alleen de straf vervelend, boosheid, verdriet etc raakt hem niet, nu ligt volgens de ipgér ook het grootste probleem bij het feit dat hij geen gewetensontwikkeling heeft, recentelijk voorbeeldje: C had geld uit mijn portomonné gestolen, en hier snoep van gekocht, dit terwijl hij wist dat we die maand krap zaten, hij is natuurlijk gesnapt, en bij navraag waarom, eerst een half uur aanstaren en toen het antwoord, daar had ik zin in, doorvragen, waar had je zin in, snoep, de ipgér nog verder doorvragen, uiteindelijk de vraag "1. Zou je de volgende keer niet meer stelen omdat het eigenlijk niet mag, 2. of omdat mama anders boos word?" na lang wachten ...antwoord: "eigenlijk 2 .. .ik vind het niet fout, omdat ik geen zin heb in straf" daar ligt het probleem, hij ziet niet in dat liegen, stelen, bedriegen niet mag, en nu kunnen wij het onszelf heel makkelijk maken en het een beetje negeren, maar dan hebben we over 10jr een heel groot probleem, we moeten dit gewoon wel aanpakken dit om hem toch enige basiswaarden mee te geven voor later, dat is ook de grootste reden dat hij opgenomen word, als er nu niets gebeurd kan je er nml op wachten dat hij later in foute kringen komt omdat hij bepaalde waarden niet heeft geleerd, en als ze hem nu intensief gaan begeleiden is de kans dat het goed komt met hem veel groter, en dat is de afweging die wij hebben geaakt, ik hou van hem 200% alleen het is ontzettend moeilijk en af en toe zoals gister dan kom ik er weer even achter dat ik ook maar een mens ben.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2005 10:16:59 ]
pi_25311160
En wederom ben ik er net achtergekomen dat meneer vanmorgen zijn medicijnen weer door het afvoerputje heeft gespoeld, hij was zo druk dat ik hem uitgehoord heb, en idd hij had er geen zin in, ik vind het zo jammer want zijn juf die trekt het gewoon niet met hem, en op deze manier moet hij straks naar het speciaal onderwijs, terwijl hij het zo goed als hij zijn ritalin maar inneemt, ik vind het zo jammer dat hij niet inziet dat het om zijn toekomst gaat, we hebben al zo veel gesprekken samen met de Ipgér hier over met hem gehad, en dan geeft hij aan heel graag op deze school te blijven, waarom neemt hij zijn medicijnen dan niet in? We hebben het al afgebouwd zodat hij ze alleen om 8:00am en 12:00 hoeft te nemen, alleen ivm school dus, ... ik word zo moe hiervan ... ik voel me zo'n onmens dat ik zijn mond moet nachecken tong omhoog etc ..

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2005 12:56:09 ]
pi_25311315
Aan de mensen die zeggen dat ik misschien mijn verwachtingen wat moet bijstellen:

gequote uit een ander gesprek:
quote:
de psychiater had ik gister aan de telefoon en die zei ook dat ik het misschien maar gewoon moest laten gaan, wat meer door de vingers moest zien om de tijd makkelijker door te komen totdat hij opgenomen word, maar dat gaat zo tegen mijn gevoel in, dan is het echt alsof je het helemaal opgeeft en dat wil ik niet, ik wil dat hij gewoon naar een normale school kan blijven gaan, ik vind dat ik het hem op de een of andere manier toch verschuldigd ben om daar voor te vechten, alleen is het zo ontzettend wrang aangezien ik daarvoor in gevecht met hem moet als het ware
pi_25311364
Psycholoog? Is het dan niet voorgeschreven door een kinderpsychiater?
Misschien is het verstandig dan via de huisarts bij een kinderpsychiater een consult te vragen, liefst eentje die verbonden is aan een autismeteam? Evt zijn er ook andere oplossingen dan Ritalin, ook medicijnen die je minder vaak hoeft in te nemen omdat ze een langere werking hebben.
pi_25311436
Ik bedoel de Ipgér, die komt hier met hem praten, wij lopen momenteel bij 2 psychiaters, één van de Bleskolk en één van Mediant, dan lopen we voor de medische controle bij een andere Psychiater van Mediant, en krijgen we IPG (intensieve psychiatrische gezinshulp) 2x per week vanuit de Bleskolk.
Ze wilden hem aanvankelijk laten overstappen op Risperdal, alleen omdat hij op Ritalin meer emoties toont, minder vlak is dus, en zijn Gille de la Tourette en ADHD trekjes minder worden, houden ze hem voorlopig daar op ivm school, wellicht gaan ze toch proberen op de Bleskolk hoe hij reageert op Risperdal, maar ivm school doen ze dat nu dus niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2005 12:56:51 ]
  FOK!fossiel dinsdag 1 maart 2005 @ 13:10:04 #265
2628 Karin
pi_25311671
Logician wat een vreselijk moeilijke situatie. Ik weet even niets te zeggen behalve dat ik je verhaal hier volg en heel erg met je meeleef.
  FOK!fossiel dinsdag 1 maart 2005 @ 13:14:53 #266
2628 Karin
pi_25311739
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 08:05 schreef arda het volgende:
Even iets anders. Ik kan al tijden blz 5 van dit forum niet oproepen. Ik weet zeker dat ik daar een berichtje opgezet heb. Ik weet ook niet waar ik hier de hulp voor krijgen. Heb heel dit forum nagekeken maar ik kan een en ander niet vinden. Heeft ook dagen geduurd voor ik op blz 6 kon kijken.
Arda
Ik zou het eigenlijk niet weten. Misschien had je last van de haperende servers? Als je het een paar minuten later nog eens probeert, doet hij het dan ook niet? Het forum is op het moment erg slecht bereikbaar.

Ik zal je vraag ook kopieren naar Moderatie Ouder(s) deel 13 - Nieuwe regels! wie weet heeft iemand daar nog een tip.
pi_25312391
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 13:10 schreef Karin het volgende:
Logician wat een vreselijk moeilijke situatie. Ik weet even niets te zeggen behalve dat ik je verhaal hier volg en heel erg met je meeleef.
dankje, ik zou omgekeerd ook niets weten te zeggen denk ik..
Helaas weten zelfs de psychiaters het soms niet eens ..

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2005 13:59:16 ]
pi_25312575
Wat moeilijk Logician.

Hmm ik kwam net iets tegen, ik zocht de bijsluiter van Ritalin op http://www.cbg-meb.nl/nl/prodinfo/index.htm en daar wordt gebruik afgeraden als in de familie Gilles de la Tourette voorkomt of als de patient dat zelf heeft (of zelfs maar tics heeft0. Ben je daar van op de hoogte? Heeft de psychiater dat ook met jullie doorgesproken?
Misschien vind je dit vervelend, maar ik vind 'geen zin' zo'n vreemde reden, juist voor iemand die niet goed dat soort dingen kan verwoorden.. Vandaar dat ik verder zocht naar alternatieven & de bijsluiter.

/edit
Dit heb ik net gevonden op Balans Digitaal:
quote:
Vraag 5 Concerta met Risperdal bij het syndroom van Gilles de la Tourette

In de vele publicaties (ook met name Amerikaanse sites) wordt gebruik van Ritalin afgeraden bij kinderen met Gilles de la Tourette. Wij hebben echter de ervaring dat het goed werkt bij onze zoon. Wij zouden graag overstappen op Concerta als dat op de markt komt. Aangezien de stof (methylfenidaat) in Ritalin dezelfde stof is als die in Concerta, vragen wij ons dus ook af of een overgang van Ritalin op Concerta van (ernstige) invloed kan zijn op de Tourette van onze zoon. Tevens hebben wij de vraag of het een probleem is om Risperdal en Concerta te combineren?

Antwoord

Over het gebruik van Ritalin bij kinderen met Gilles de la Tourette en andere ticstoornissen wordt nog steeds verschillend gedacht. Dit berust vooral op oude ervaringen – en geloof – dat Ritalin in alle gevallen tics zou doen verergeren. Een serie goed opgezette en uitgevoerde onderzoeken van de laatste zes jaar heeft echter laten zien dat deze mening bijstelling behoeft.

• In de grote meerderheid van de gevallen leidt Ritalin niet tot toename van tics en wel tot een betekenisvolle vermindering van ADHD-symptomen bij kinderen met een combinatie van ADHD en ticstoornissen.

• Bij een kleine groep patiënten (10-15%) was wel sprake van toename van tics, die echter in alle gevallen omkeerbaar bleek na stoppen van de Ritalin.

• Bij sommige kinderen bleek ook de kleine toename van tics volledig op te wegen tegen het therapeutisch effect op de ADHD-symptomen, en werd de Ritalinbehandeling voortgezet.

Voor de klinische praktijk is vooral de volgende afweging van belang bij kinderen met een combinatie van ADHD en ticstoornis. Wat weegt het zwaarst, wat vormt de grootste belemmering voor het functioneren van het kind? Wanneer dit de ADHD-symptomen zijn, is de eerste keuze: behandeling met stimulantia. Met de behandelaar dient wel het eventuele risico op toename van tics besproken te worden om met ouders en kind een afgewogen beslissing te kunnen nemen. Wanneer de tics de primaire stoornis vormen, is de eerste keuze: behandeling met middelen tegen tics, zoals Clonidine of nieuwere antipsychotica of oudere antipsychotica. Eventueel kan in een vervolgtraject ook een behandeling met stimulantia en antipsychotica gecombineerd worden. Er is geen reden aan te nemen dat deze overwegingen niet op zouden gaan voor Concerta in plaats van kortwerkend Ritalin. Concerta en Risperdal kunnen verder ook gecombineerd worden.
dus ik hoop dat ik je niet ongerust heb gemaakt.
Ben je ook lid van Balans? Misschien weten zij meer, of kun je zo in contact komen met andere ouders die dezelfde problemen tegenkomen?
Sterkte

[ Bericht 68% gewijzigd door poemojn op 01-03-2005 14:24:25 ]
pi_25313099
Klopt Ritalin kan de tics verergeren, bij ons is dat gelukkig niet het geval en worden de ADHD verschijnselen en Gilles erg goed onderdrukt worden door de Ritalin.

Mijn zoontje heeft hoogstwaarschijnlijk PDD-nos met ADHD en Gilles de la tourette kenmerken, (dit is al meerdere keren bijgesteld en ze zijn het er nu over eens dat het zoiets ong. is) deze kenmerken komen voort uit de pdd en gaat hij vertonen als hij bijv. gestressed raakt, of zich verveelt.

je hebt me niet ongerust gemaakt, maar je blijft me allert houden met je reacties, en dat is juist erg goed
pi_25316777
Omdat het de laatste tijd niet goed gaat met Bart heeft de psychiater het idee gekregen om te stoppen met Ritalin en over te gaan op Risperdal. Hier ben ik van geschrokken omdat Risperdal laatst zo negatief in het nieuws is geweest. Het is voor mij al zo moeilijk geweest om hem Ritalin te geven. Hoewel ik daar nu zeer blij mee ben. Heeft hem een stuk verder geholpen op school. Concentratie vloog omhoog en zijn punten ook. Nu wordt dus Risperdal geadviseerd omdat het o.a. op school niet goed gaat. Morgen hebben wij hier een gesprek over op school. Volgens ons ligt het meer aan de omgeving. Twee juffen die niet op 1 lijn zitten ook al zeggen ze van wel. Een klas waarvan van de 25 kinderen zeker 15 kinderen zeer druk zijn. Juffen die niet eens goed weten wat Bart nu heeft en vinden dat hij zich maar wat moet aanpassen. Enz. Enz. Enz. Vorige week is hier de bom gebarsten. We zijn bezig met het aanvragen van een Rugzakje. Hiervoor hadden wij o.a. een formulier van school nodig wat ingevuld werd door de 2 juffen. Het was voor ons echt nieuws wat daar allemaal op stond. Onze Bart is echt een monster als je die formulieren leest. Hij liegt, bedriegt, is een stoorfactor, maakt ruzie, heeft een grote mond enz. enz. Hier hebben wij als ouders nog nooit enig bericht over gehad. Hij was juist altijd zo in zichzelf gekeerd in de klas werd vaak gezegd. Kan natuurlijk zijn dat een en ander zo is ingevuld om een rugzakje te krijgen maar zeg dat dan tegen ons. De 2 juffen zien het ook echt niet meer zitten met de hele klas. Heb de laatste tijd vaak wat geholpen en merk echt dat er zowat de hele dag op de kinderen gemopperd wordt. Dit vinden ook andere ouders. Dus dit wordt een verloren jaar. Volgens jaar gaan ze groep uit elkaar gooien. Voor Bart te laat.....

Arda
moeder van Bart
pi_25317551
’Rolstoel van Sjef ziet niemand’

Vanavond is Mieke uit Hulsel te gast bij Andries Knevel. Ze vertelt over een van haar vijf kinderen, de negenjarige Sjef, die een milde vorm van autisme heeft. Mieke wil onbegrip wegnemen. Mieke uit Hulsel heeft vijf kinderen, van wie er vier een afwijking of handicap hebben. Sjef is negen en heeft PDD-nos, een milde vorm van autisme. Het jochie – ’de liefste en knapste Sjef van heel Hulsel’, zegt zijn moeder – staat op 28 maart centraal in een Teleac-uitzending, het laatste deel in de zesdelige reeks Buitenbeentjes over kinderen met een psychische aandoening

De familie van Mieke heeft over media-exposure niet te klagen: moeder Mieke doet vanavond haar verhaal bij Andries Knevel, die stilstaat bij de jaarlijkse collecte voor hersen- en psychische ziekten van het Nationaal Fonds Geestelijke Volksgezondheid, die tot 6 maart gehouden wordt.

Mieke heeft een hekel aan het woord ’handicap’ en van een ziekte wil ze al helemaal niet weten. „Ik noem kinderen als Sjef anderskinderen“, zegt ze beslist. „Ze zijn niet minder of meer dan andere kinderen, maar gewoon anders. In de uitzending van Het Elfde Uur vertel ik onder meer over hoe Sjef voelt en denkt. Ook leg ik uit waarom hij soms agressief kan zijn en over de invloed van Sjef op de rest van ons gezin.“

Gillend kind

Haar belangrijkste doel: het wegnemen van onbegrip. Want dat is er heel veel, zegt Mieke. „Ik ken veel mensen met autistische kinderen. Allemaal lopen ze vaak tegen onbegrip van de buitenwacht aan. Als je bijvoorbeeld met een gillend kind ergens in een winkel staat, hoor je al snel: geef ’m maar eens een weekje met mij mee. Alsof het een kwestie van opvoeding zou zijn!“

Het onbegrip wordt volgens Mieke tevens gevoed doordat aan kinderen zoals Sjef ’van buiten’ niets opmerkelijks te zien is. „Sjef speelt, loopt, praat en eet zoals andere kinderen. Er is op het eerste oog niet veel aan hem te zien.“ Heel anders is dat bij Auke, een andere zoon van Mieke en haar man. Hij is gekluisterd aan een rolstoel. „Auke heeft het verstandelijk niveau van een baby van een paar weken en zit letterlijk vast in een rolstoel. Maar in feite heeft Sjef óók een rolstoel. Die zit van binnen en wordt door niemand gezien. Door de Teleac-uitzending, maar ook door het programma van Knevel, wil ik de rolstoel van Sjef meer zichtbaar maken.“

Sjef heeft op de boerderij in Hulsel alle ruimte. Gelukkig maar, zegt Mieke. „Hier zijn genoeg plekjes waar hij zich in alle rust kan terugtrekken, als hij dat even nodig heeft. In een rijtjeshuis is dat wel even anders.“ Ook op school wordt Sjef goed opgevangen, zegt Mieke. Bovendien kent heel Hulsel Sjef. „Ideale omstandigheden“, beseft zijn moeder. Ze maakt zich nu al druk over de toekomst, als Sjef naar de middelbare school gaat. Het zal wel een speciale school worden, verwacht ze. „Het moeilijkste is dat hij dan naar de grote, enge stad zal moeten.“

Het Elfde Uur is vanavond te zien bij de EO op Nederland 1, aanvang 21.55 uur. Buitenbeentjes, de Teleac-uitzending met Sjef in de hoofdrol, wordt op tweede paasdag, 28 maart, uitgezonden op Nederland 1, aanvang 16.10 uur

misschien het bekijken waard?
'Juist door het verschil kan je onderscheid maken. Iedereen is anders, wat ons gelijk maakt is dat we mensen zijn met respect naar elkaar, toch . . .�
pi_25317752
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 19:08 schreef arda het volgende:
Omdat het de laatste tijd niet goed gaat met Bart heeft de psychiater het idee gekregen om te stoppen met Ritalin en over te gaan op Risperdal. Hier ben ik van geschrokken omdat Risperdal laatst zo negatief in het nieuws is geweest. Het is voor mij al zo moeilijk geweest om hem Ritalin te geven. Hoewel ik daar nu zeer blij mee ben. Heeft hem een stuk verder geholpen op school. Concentratie vloog omhoog en zijn punten ook. Nu wordt dus Risperdal geadviseerd omdat het o.a. op school niet goed gaat. Morgen hebben wij hier een gesprek over op school. Volgens ons ligt het meer aan de omgeving. Twee juffen die niet op 1 lijn zitten ook al zeggen ze van wel. Een klas waarvan van de 25 kinderen zeker 15 kinderen zeer druk zijn. Juffen die niet eens goed weten wat Bart nu heeft en vinden dat hij zich maar wat moet aanpassen. Enz. Enz. Enz. Vorige week is hier de bom gebarsten. We zijn bezig met het aanvragen van een Rugzakje. Hiervoor hadden wij o.a. een formulier van school nodig wat ingevuld werd door de 2 juffen. Het was voor ons echt nieuws wat daar allemaal op stond. Onze Bart is echt een monster als je die formulieren leest. Hij liegt, bedriegt, is een stoorfactor, maakt ruzie, heeft een grote mond enz. enz. Hier hebben wij als ouders nog nooit enig bericht over gehad. Hij was juist altijd zo in zichzelf gekeerd in de klas werd vaak gezegd. Kan natuurlijk zijn dat een en ander zo is ingevuld om een rugzakje te krijgen maar zeg dat dan tegen ons. De 2 juffen zien het ook echt niet meer zitten met de hele klas. Heb de laatste tijd vaak wat geholpen en merk echt dat er zowat de hele dag op de kinderen gemopperd wordt. Dit vinden ook andere ouders. Dus dit wordt een verloren jaar. Volgens jaar gaan ze groep uit elkaar gooien. Voor Bart te laat.....

Arda
Arda wat ontzettend herkenbaar .. wij hebben dus hetzelfde verhaaltje doorlopen, en waren al gestopt met de ritalin om aan de risperdal te beginnen toen ze ineens toch maar besloten om door
te gaan met de ritalin, dit ivm nog meer emotionele vlakheid zonder,ritalin.
Ik wens je heel veel sterkte en vooral de energie om door te gaan toe!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2005 20:19:22 ]
pi_25326416
Gisteravond een foutje gemaakt. Bart neemt sinds 2 weken 's-avond geen Ritalin meer maar Melatonine. Het kind slaapt nu rond 21.00 uur i.p.v. 24.00 uur of later. Mijn fout is dus dat ik gisteravond per ongeluk (en misschien nog door de gewoonte) een hele Ritalin heb gegeven. Het gevolg was dus te merken. Het was weer ontzettend laat. Ik snapte er niets van. Zegt Bart net doodleuk "Mam, je woet me ook dat andere tabletje geven 's-avond!!!". Toen viel bij mij pas het kwartje. Bart had het wel door en ik niet!!!. Vind het toch knap van hem. Wordt een en ander voor ons natuurlijk meteen duidelijk. Wat een invloed dat dat tabletje Ritalin altijd op zijn slaapgedrag heeft gehad. Vanavond dus beter opletten. Ik hoop dat het vanavond weer om 21.00 uur stil is in huis. Ik merk dat ik nu 's-avonds in ieder geval weer even de batterij op kan laden.

Arda
moeder van Bart
  vrijdag 4 maart 2005 @ 13:21:32 #274
26341 Mariposa
Telt af...
pi_25362868
[Uit lurkstand] Wat kan er in een paar maanden veel veranderen...

Logician, ik wil je een hele dikke knuffel geven, het doet mij veel verdriet alles wat je over Chavez verteld te lezen, het herinnert me ook veel aan mijn broertje. Heel veel sterkte de komende tijd, want wat staat te komen (uit huis plaatsing en onderzoek) dat valt niet mee. Misschien juist wel heel erg tegen

Eva en Max, wat fijn dat jullie je eigen kroelplekje gevonden hebben. Het ziet er erg gezellig uit, het is jammer dat ik daar te groot voor ben.

Arda, voor mij ben je nieuw hier, maar veel van je verhaal komt me ook wel bekend voor. Jij ook heel veel sterkte de komende tijd, nu maar hopen dat er binnenkort spijkers met koppen geslagen worden, in plaats van dat oeverloze gel*l elke keer door tig verschillende mensen. (Jammer dat het gehele traject zo bureaucratisch is)
[/ uit lurkstand]
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
pi_25376529
Na een zeer lang gesprek met de juffen is ons het voorstel gedaan om Bart groep 4 over te laten doen. Zijn rapport ziet er voor ons niet onaardig uit. Gemiddeld een 6,5 en geen 1 onvoldoende. Maar Bart heeft zijn problemen en is een klein uitgevallen jonge leerling. We hebben hier niets op tegen maar lost dit alles op. Als het goed is krijg ik straks een bijdrage via het PGB. Zal ook wel weer een tijdje gaan duren. Via deze bijdrage kunnen wij misschien een persoon inhuren die eens op school kan gaan kijken. Ik wil graag weten of Bart goed zit op de gewone basisschool.
Ik wil liever eerst dit weten voordat ik moet beslissen of hij 4 overdoet. Heeft wel zijn voordelen want dan kan hij ontsnappen uit deze klas, die ontzettend druk is. De groepen 4 van volgend jaar schijnen rustiger te zijn. We zien wel weer. Eerst dit gesprek eens laten bezinken want er kwamen niet veel positieve dingen uit. Ook hebben wij a.s. vrijdag weer een gesprek met de psychiater. Kijken wat die zegt.
Arda
moeder van Bart
pi_25376719
hmm ik zou mijn kind niet laten blijven zitten als zijn cijfers goed waren ... ik zou dat enorm moeilijk vinden... kan je niet via je hulpverlener wat extra hulp krijgen bij het aanvragen van het rugzakje?
Als jij je er goed bij voelt moet je het trouwens gewoon doen, jij kent je kind natuurlijk het beste, ik
reageer vanuit mijn persoonlijke situatie, waarbij Chavez wel redelijke cijfers haalt maar sociaal gewoon
het niet zo goed doet, ik zou in mijn geval hem dus niet laten zitten omdat ik bang zou zijn hem dan nog meer te demotiveren.

groetjes
pi_25376726
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 13:21 schreef Mariposa het volgende:
[Uit lurkstand] Wat kan er in een paar maanden veel veranderen...

Logician, ik wil je een hele dikke knuffel geven, het doet mij veel verdriet alles wat je over Chavez verteld te lezen, het herinnert me ook veel aan mijn broertje. Heel veel sterkte de komende tijd, want wat staat te komen (uit huis plaatsing en onderzoek) dat valt niet mee. Misschien juist wel heel erg tegen[/ uit lurkstand]
Momenteel voel ik er veel te weinig nog bij, zelfbescherming denk ik, net als de vorige keer, toen hij
3wk wegging bij het afscheid ben ik helemaal ineen gezakt in de auto ... alsof mijn hart brak
pi_25380600
Logician,
Je laatste berichtje zet me weer met beide benen op de grond!! HEEL VEEL STERKTE.

Je berichtje ervoor over dat demotiveren. De juffen zeggen juist dat hij dat beter gemotiveerd zal raken. Hij is dan een keer niet de zwakste. Hij is een keer niet de kleinste en niet de jongste. Zit natuurlijk wel wat in. DENK IK. We zien wel. Misschien maakt hij wel weer een sprongetje. Is trouwens erg lang geleden.
Groetjes,
Arda
moeder van Bart
pi_25401253
blerghhhhhh .. ik zit rillend en huilend van woede en en machteloosheid achter mijn laptop .. meneer heeft net even zijn hele pyama en bed ondergepoept en er lekker in liggen rollen, ik ben helemaal uit mijn vel gesprongen toen ik de reden hoorde, "ik had gewoon geen zin om naar de wc te gaan" ik heb hem een tik gegeven uit woede en ik voel me nu zo zwaar ellendig, aan de ene kant heb ik de neiging hem alle hoeken te laten zien, en aan de andere kant ben ik zwaar teleurgesteld in mezelf dat ik me niet in heb kunnen houden en hem mijn woede zo heb laten zien, hij staat nu huilend/piepend onder de douche en ik durf er bijna niet heen omdat ik zo vreselijk boos ben... (elke dag poept hij in zijn broek, en hij plast ook regelatig in het doucheputje omdat hij geen zin heeft om de trap af te lopen naar beneden, ik ben er zo moe van .... )

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2005 20:48:04 ]
  zondag 6 maart 2005 @ 20:50:10 #280
35189 Troel
scherp en bot
pi_25401300
Logi, geef wel op tijd een gil dat hij eronder uitkomt en niet net als de vorige keer blijft staan totdat je zegt dat hij eronderuit moet komen...

En wat zal je je slecht voelen, maar ik kan het me o zo voorstellen!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 6 maart 2005 @ 20:54:00 #281
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_25401368

Heel veel sterkte er mee Logi!
For great justice!
pi_25403424
Logician heb je niet iemand in de buurt , je partner ofzo die het in zulke situaties even van je over kan nemen. Dan jij tot rust komen en je kind ook. Dan sluit jij het weer met hem af bij het naar bed gaan. Anders blijf je misschien de spanning overbrengen op elkaar.
Ik kan me zo goed voorstellen dat het je het ontzettend moeilijk vind, kwaad ben van woede frustratie enzo. Maar echt, hij leeft niet in jou wereldje. Hij leeft in zijn eigen wereldje. En die is zo anders...soms. Sterkte meid
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_25415288
Hallo Logician, is het weer een beetje gezakt!!. Door jouw zie ik dus wederom dat ik het nog niet zo slecht heb, of wat me misschien nog te wachten staat. Eigen leed is vaak het grootst maar toch is het goed te lezen dat het nog erger of anders kan zijn. Zaterdagavond heb ik in de kerk gezeten met Bart. Hij gaat straks zijn communie doen en moest nu naar een viering met zijn klas. Het manneke was al de hele dag zenuwachtig omdat hij iets in een microfoon moest zeggen. Hij was niet te hebben in de kerk. Zat overal behalve gewoon op de bank. Ik zat als moeder tig banken erachter en zag het allemaal fout gaan. Voor het eerst zag ik het verschil tussen een gewoon vervelend kind en Bart. Welk kind houdt het 1,5 uur vol om stil te zitten. Dat vind ik ook nog moeilijk. Kortom, ik kwam erachter dat ik het eerlijk gezegd erg vond wat andere mensen in de kerk van mijn kind zouden vinden. Het liefst had ik een spandoek boven zijn hoofd gehangen met de tekst "HIJ KAN ER ECHT NIETS AAN DOEN". Maar je wordt ooit zo moe om het wederom te moeten uitleggen. In ieder geval het ging goed fout.
Zitten we later in de auto begint Bart te huilen. Hij voelde zich zo rot. Zonder dat ik er iets over gezegd had wist hij gewoon dat het niet goed was gegaan en hij baalde er zelf van.
Thuis geprobeerd hem te troosten en te laten begrijpen dat het anders moet.
Hij is gaan slapen toen wij beloofden dat we de volgende dag weer opnieuw zouden beginnen.
Ik ben met een raar gevoel blijven zitten. Mijn ogen zijn geopend zaterdagavond toen ik mijn kind zo bezig zag.
moeder van Bart
pi_25469062
Ben dr’ ook weer even, mijn partner heeft de laatste dagen telkens de laptop mee i.v.m bepaalde werk colleges, vandaag ook weer v.a 8:45 dus heb weinig tijd gehad om te reageren aangezien er in de avonden ook aan gewerkt moest worden *help afkick verschijnselen* .. anyway:

Mijn partner is niet de biologische vader van mijn oudste, wel van de twee jongste, en natuurlijk is het voor hem dus ook zwaar, misschien wel zwaarder omdat het zijn eigen kind niet en het dus niet vanzelf gaat, en hij veel van zijn energie aan mijn oudste moet inleveren. Waardoor ik niet altijd bij hem aan wil kloppen met elk probleempje, daar wacht ik dan mee tot de ipgér komt en dan lucht ik mijn hart even, wat denk ik ook wel goed is omdat de tranen dan gehuild zijn en je dan samen met iemand die van de andere kant meekijkt/denkt even de boel kan relativeren. Maar het is stiekem wel heel erg moeilijk af en toe, soms weet ik dus ook gewoon even niet waar ik het zoeken moet en gooi ik het er hier maar uit. Wat tot mijn verassing erg goed werkt omdat er altijd wel een bruikbare tip of een kalmerende reactie tussen zit (wat in mijn ervaring bij de meeste topics op fok! niet het geval is)

Arda: ik weet niet of het erger is, maar de machteloosheid vind ik vaak het ergste, nu komt dat natuurlijk door de pdd, maar de meeste kenmerken kan ik best mee leven. Het is gewoon die rot machteloosheid van het niet zomaar iets kunnen aanleren. Bijv. zijn gewetensontwikkeling die niet goed op gang is gekomen waardoor hij geen schuldgevoel heeft en dus helemaal de fout in gaat qua sociale omgang, waardoor ik mijn kind af en toe echt wel door elkaar zou willen rammelen zo van "snap het nou!!! .. Asjeblieft..." Eergisteren heb ik een gesprekje met hem gehad over sociale regeltjes, toen vertelde ik hem dat mensen het soms heel vervelend vinden als hij alleen maar over zichzelf praat en nooit (echt nooit) aan iemand anders vraagt hoe is het? of hoe was je dag?, dat mensen dan op den duur misschien niet meer met hem wilden praten. Zijn reactie was (met een heel klein breekbaar stemmetje) "maar ik praat zo graag" en echt mijn hart brak gewoon op dat moment, hij is zo ontzettend lief, zo enorm kwetsbaar, er zit gewoon geen kwaad in ... maar waarom lukt het mij dan niet, waarom ben ik zo'n slechte moeder voor hem?????????? Nu heeft hij in de laatste 2 dagen mij al 50x gevraagd hoe het ging, en hoe mijn dag was, hij snapt het dus gewoon echt niet, maar ik moet er wel om lachen, het is lief bedoeld en ik beloon hem zeker voor het proberen van het interesse voor anderen te tonen want ik vind het al heel wat dat hij het probeert
pi_25469924
Logician (ea), misschien kun je hier iets mee, misschien kan dit meer inzicht geven?

A survival guide for people with Asperger syndrome.
pi_25472296
quote:
Op zondag 6 maart 2005 20:47 schreef Logician het volgende:
blerghhhhhh .. ik zit rillend en huilend van woede en en machteloosheid achter mijn laptop .. meneer heeft net even zijn hele pyama en bed ondergepoept en er lekker in liggen rollen, ik ben helemaal uit mijn vel gesprongen toen ik de reden hoorde, "ik had gewoon geen zin om naar de wc te gaan" ik heb hem een tik gegeven uit woede en ik voel me nu zo zwaar ellendig, aan de ene kant heb ik de neiging hem alle hoeken te laten zien, en aan de andere kant ben ik zwaar teleurgesteld in mezelf dat ik me niet in heb kunnen houden en hem mijn woede zo heb laten zien, hij staat nu huilend/piepend onder de douche en ik durf er bijna niet heen omdat ik zo vreselijk boos ben... (elke dag poept hij in zijn broek, en hij plast ook regelatig in het doucheputje omdat hij geen zin heeft om de trap af te lopen naar beneden, ik ben er zo moe van .... )
Logician, geen enkele ouder heeft nooit zijn geduld verloren bij zijn "engeltjes", laat staan ouders van kindjes zoals de onze. Jij bent ook een mens. Ik weet dat het een late reactie is, maar ik herken jouw gevoel heel goed. "Waarom ben ik zo'n slechte moeder?" - we denken het allemaal wel eens. We stimuleren ze niet goed genoeg, kan mijn opvoeding beter, was hij niet beter af geweest bij andere ouders, waarom gaat het niet vanzelf? Dagelijkse kost, ook hier. Elke dag met een schone lei beginnen werkt hier soms goed. Het maakt misschien een klein verschil, maar toch. Sterkte!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_25485555
Allemaal een Prettig Weekend. Ik ga vandaag een dagje weg met 2 vriendinnen. Even een dagje de boel de boel. Kan ik mijn batterij even oplaaien. Ook wij zijn hier bezig om Bart te laten inzien dat hij niet alleen aan zichzelf moet denken. Hij had zo''n verdriet omdat een vriendje die hij al heeft vanaf groep 1 een beetje begint af te haken. Is natuurlijk zo'n manneke wat alles deed wat Bart wilde. Zijn vriendje wordt nu wat ouder en begint hier een beetje genoeg van te krijgen. Bart een en ander uitgelegd dus. Dacht dat dit geen vat op hem had. Toch wel. Vriendje kwam spelen en Bart deed zo zijn best. HARTVERSCHEUREND. Vriendje had nu alleen maar ook voor een of ander computerspelletje terwijl Bart al helemaal klaar zat met LEGO omdat dat manneke daar anders altijd mee wilde spelen.
Arda
moeder van Bart
  zondag 20 maart 2005 @ 20:39:42 #288
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_25618942
Lois, hoe is het met Eva?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  Jubileum moderator zondag 20 maart 2005 @ 20:51:08 #289
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_25619195
Met Eva gaat het redelijk goed. Ze heeft de laatste weken veel, voor ons onbegrijpelijke, paniekaanvallen en dat is erg zielig om te zien. Ze kan echt een uur lang huilend op mijn schoot zitten en continue "mama mama" herhalen terwijl er verder niet tot haar door te dringen is.
We hebben van alles geprobeerd en we houden het nu maar bij lekker knuffelen, kusjes geven, goed vasthouden en zachtjes tegen haar fluisteren tot ze rustig wordt.

Qua opvang is het nog steeds allemaal niet rond. De Hermelijn, het okdc waar ze voor ingeschreven staat is bezig met het vormen van een nieuwe groep, een groep waar Eva in kan komen. Alleen daar moet nog personeel voor worden aangenomen, een ruimte voor worden verbouwd etc. Het kan dus allemaal nog wel een paar maanden duren.
Daar wordt ik dus echt wel moedeloos van. We zijn hier al vanaf augustus serieus mee bezig, en nog steeds is er geen zicht op een plaatsingsdatum. Dat ondanks het feit dat het allemaal zo dringend nodig was volgens alle specialisten en dat ze echt snel geholpen zou zijn. Als we dit hadden geweten hadden we haar wel tijdelijk op een medisch kdv laten plaatsen maar omdat het hooguit een aantal maanden zou duren vonden we dat toen niet nodig.

Ondertussen zien we wel enorme vooruitgang qua taal en spraak bij Eva en ook haar begrip van dingen gaat steeds beter. Hoewel ze natuurlijk lang niet voor iedereen verstaanbaar is kan ze ons in ieder geval heel goed duidelijk maken wat ze wil en wat ze bedoeld. Ook begrijpt ze ons steeds beter. Dat is een geweldige stap voorwaarts waardoor sommige situaties een stuk makkelijker zijn.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 21 maart 2005 @ 22:18:47 #290
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_25647444
Hoi Lois,
moeilijk is dat het, als je alles zelf zo graag geregeld wilt zien voor Eva en het schiet maar niet op. Ik besef me weer hoeveel mazzel we hadden dat Storm zo snel op het mkdv terecht kon. Hij is in die maanden Tesinkweide al echt gegroeid. Hij eet inmiddels een toetje (hiervoor had hij een intense afkeer van zuivel, begon te kokhalzen en wilde zelfs niet eens proeven) en inmiddels wil hij ook stukjes appel met schil eten (moest ook altijd geschild). Ook het spelen gedrag met leeftijds/groepsgenootjes gaat vooruit. Hij heeft tegenwoordig 2 keer per week logopedie en zijn praten gaat best goed vooruit. Storm heeft naast de moeite om zijn mondspieren te beheersen ook een hoog gehemelte en een overbeet met zijn bovengebit. Maar aan de spieren wordt gewerkt met de 'kwebbeltante' en dat heeft tot resultaat dat ik hem niet altijd meer versta omdat zijn klanken veranderen naar wat het moet zijn. Hij is best leergierig en ik heb deze week het aanmeldingsformulier ingevuld voor onderwijs op het hetzelfde terrein als waar hij nu zit. Daar kan hij waarschijnlijk terecht na de zomervakantie.
Hopelijk krijgt Eva nu snel haar plaatsje en is er thuis voor jullie ook iets meer rust...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_25647632
over eten gesproken, hoe gaat het met max van eska?

lois ik hoop ook dat er snel een goede plek voor eva is!
  † In Memoriam † maandag 21 maart 2005 @ 22:28:17 #292
43556 miss_dynastie
pi_25647718
Lois, okdc, is dat (ook) een basisschool?
pi_25666303
Bleh wat vreselijk als je partner hele dagen achter de pc moet, saai ook
Ik heb net weer even bijgelezen en ik hoop dat alles goed komt voor jullie Lois
Bedankt voor de leestips Poemojn

even een wederom korte update, chavez word al rond 3 april opgenomen .. er was eerder
plaats, dit nieuws kreeg ik woensdag, dus ik moest zelf ook even wennen aan het idee, het
komt ineens wel heel erg dichtbij .. ik heb het er best moeilijk mee.
Gelukkig vind chavez het erg leuk/spannend als dit niet het geval zou zijn geweest zou ik niet weten of ik het wel had kunnen doorzetten, stom dat je de ene keer 100% zeker weet dat dit
het beste is en dan ineens gaat twijfelen.
  Jubileum moderator woensdag 23 maart 2005 @ 20:56:35 #294
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_25693098
quote:
Op maandag 21 maart 2005 22:28 schreef miss_dynastie het volgende:
Lois, okdc, is dat (ook) een basisschool?
Er wordt wel aandacht besteed aan een bepaalde vorm van onderwijs maar je kunt het niet vergelijken met een "normale" school. Ik kan proberen het uit te leggen maar duidelijker staat het hier

Logician, 3 april is echt heel snel inderdaad. Sterkte!
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 23 maart 2005 @ 22:16:21 #295
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_25695274
O dat ziet er heel erg goed uit, Lois! Ik hoop dat het al het wachten waard is.
Ik moest ook lang wachten op goede zorg en op een plaats om te wonen. Maar het is het wachten wel waard geweest.
Misschien is het maar goed dat je niet wist dat het zo lang zou duren want een tijdje op een mkd en dan weer naar een andere opvang, dat is ook weer een hoop veranderingen en dan kan het ook zijn dat dingen die ze eerst wel kon, dan ineens niet meer kunnen, puur omdat het een andere omgeving is, of teveel veranderingen/indrukken.
Het klinkt ook goed dat Eva daar tot 8 jaar oud zou kunnen blijven als dat nodig is .
Op een ander moment zal ik nog reageren op iets dat je schreef over huilbuien. Oke?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
pi_25707091
edit= gaarne eerst even toestemming vragen hiervoor bij forum@fok.nl

[ Bericht 89% gewijzigd door Lois op 24-03-2005 20:40:30 ]
  donderdag 24 maart 2005 @ 21:18:30 #297
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_25716542
Als jong kind moest ik ook vaak mijn verdriet of driftbuien op de schoot van mijn moeder uithuilen of uitrazen. Ik had daar een hekel aan want ik kan niet goed tegen aanrakingen of op schoot zitten.
Maar mijn moeder hield me toch stevig vast en ik bleef dan ''Mamma, mamma'' zeggen totdat het over was of totdat ze me op de grond liet glijden.
Later vroegen ze toen aan mij waarom ik steeds ''mamma'' zei, want ze konden geen contact met mij krijgen, en mijn moeder was toch immers altijd dichtbij (dan hoef je toch niet te roepen?).
Achteraf gezien deed ik dat omdat het een fijn woord was voor mij. Mamma betekende veiligheid en duidelijkheid, mamma was er altijd. Ik had/heb geen echte band met mijn moeder maar ik wist dat als ik mamma riep, er altijd iemand kwam (actie-reactie).
Maar vaak ook, zei ik mamma terwijl als ze dan kwam, ik haar dan niet bij me wilde hebben. Ik vond het woord gewoon een goed gevoel oproepen (het was dus niet bedoeld om te communiceren met de buitenwereld, maar met mijn eigen wereld).
Ik associeer sommige woorden of hummetjes met bepaalde ervaringen of verlangens en die kan ik dan als een mantra blijven herhalen (ook puur om de klank). Woorden die voor mij goed voelen, of een idee van veiligheid geven. Als een soort geruststelling voor het zelf, dat op een moment zo in de war kan zijn.
Ik zei ''Mamma, mamma'' niet om contact met haar te krijgen maar om een geruststelling bij mijzelf op te roepen. Dat deed ik al van heel jongs af aan, en ook best bewust. Maar toen kon ik dat nog niet zo beredeneren of uitleggen zoals nu.
  † In Memoriam † donderdag 24 maart 2005 @ 22:56:41 #298
43556 miss_dynastie
pi_25719514
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 20:56 schreef Lois het volgende:

[..]

Er wordt wel aandacht besteed aan een bepaalde vorm van onderwijs maar je kunt het niet vergelijken met een "normale" school. Ik kan proberen het uit te leggen maar duidelijker staat het hier
Inderdaad heel duidelijk, dankjewel
De meeste kinderen komen vijf dagen per week naar, dit is echter geen voorwaarde voor plaatsing Misschien een beetje stomme vraag, maar krijg je dan geen probleem met de leerplicht en zo ? Of krijgt Eefje sowieso een soort vrijstelling daarvan?
  vrijdag 25 maart 2005 @ 09:55:02 #299
35189 Troel
scherp en bot
pi_25725506
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:56 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

De meeste kinderen komen vijf dagen per week naar, dit is echter geen voorwaarde voor plaatsing Misschien een beetje stomme vraag, maar krijg je dan geen probleem met de leerplicht en zo ? Of krijgt Eefje sowieso een soort vrijstelling daarvan?
het kan natuurlijk ook zo zijn dat je naast daar ook nog naar een andere school gaat. Zou kunnen toch?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator vrijdag 25 maart 2005 @ 19:58:26 #300
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_25740361
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:56 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Van wat ik begrepen heb gaan ze tot 4 jaar max 3 dagen, met 4 jaar 4 dagen en met 5 jaar 5 dagen. Tenminste dat staat in Eva's indicatie, het fijne weet ik er ook nog niet van.

Oxy, wederom ongelooflijk bedankt voor je heldere uitleg. Dat woorden en klanken geruststelling oproepen heb ik al eerder gedacht bij Eva maar het is me nu een stuk duidelijker. Dank je wel
Eva ♥ en Iris ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')