Dat zou het offer van het dier meer recht aandoen. Beetje als de indianen. Die hadden groot respect voor elk dier dat ze doodden. Ze bedankten het dier ook voor zijn offer. Wij staan zo ver van ons eten af. Geloof het of niet, ik heb ooit mijn eigen konijn opgegeten (een Vlaamse reus van een meter die vals was geworden en niet meer te handhaven was, compleet dol geworden - uiteraard was ik destijds nog geen vegetariėr). Ik eet liever een dier op waarvan ik zeker weet dat het een goed leven heeft gehad dan een dier waarvan ik zo goed als zeker weet dat het een kutleven heeft gehad. En als je je eigen dier moet doden, zorg je dat het pijnloos gebeurt, omdat je respect hebt voor het beest. Dat heeft iemand in een slachterij niet. Het is voor hem niet meer dan een toekomstige biefstuk. Ik zou er geen moeite mee hebben om 'in het wild' mijn eigen kostje bijeen te scharrelen en dan af en toe een dier te doden om te overleven. Dat is een eerlijke manier van vlees consumeren...quote:Op donderdag 9 december 2004 23:33 schreef Markster het volgende:
Verminderen zou misschien wel een optie kunnen zijn, dat vlees gewoon iets wordt als champagne, alleen op speciale gelegenheden
En ik ga naar bed. Ik vond het ook een leuke discussie.quote:Op donderdag 9 december 2004 23:36 schreef Markster het volgende:
maar goed, genoeg gediscussierd, ik ga ff wat tv kijken ofzo
Het was me een genoegen
Goedemorgenquote:Op donderdag 9 december 2004 23:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En ik ga naar bed. Ik vond het ook een leuke discussie.
Ook goedemorgen.quote:Op vrijdag 10 december 2004 15:07 schreef Markster het volgende:
Goedemorgen
Ik zag even met een vraagje, namelijk hoe vegetariers met insecten omgaan?
Slaan ze spinnen enzo wel gewoon dood, want dat vind ik dan weer niet tof
Okayquote:Op vrijdag 10 december 2004 15:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ook goedemorgen.
Nou, niet alle vegetariėrs zijn hetzelfde. Ik moet eerlijk toegeven dat ik wel eens een steekmug doodsla, maar ik probeer dat soort dingen zo weinig mogelijk te doen. Denk er wel even aan dat bij de productie van granen, fruit en groente ook ontelbare insecten sterven. Het is onmogelijk om te leven zonder andere wezens te schaden of te doden. Overigens is het niet zozeer het doden van dieren dat mij dwars zit, maar meer het lijden dat daaraan vooraf gaat. Ik heb absoluut geen morele bezwaren tegen biologisch vlees of echt wild, als het doden maar snel en pijnloos gebeurt. Dieren zijn geen dingen. Daarnaast denk ik dat een dier als een koe of varken, tot oneindig veel meer lijden in staat is dan een mug of spin. De dieren die wij voor vlees houden, zijn behoorlijk intelligente dieren die behalve fysiek ook emotioneel kunnen lijden.
Toch vind ik ook het doden vrij zinloos. We hebben het immers niet nodig om te overleven... Maar ethisch gezien keur ik het eten van (biologisch) vlees niet (meer) af.quote:Op vrijdag 10 december 2004 15:52 schreef Markster het volgende:
Het is inderdaad het lijden wat er erg aan is, en als je een mug in 1 keer goed doodmept, voelt ie er waarschijnlijk vrij weinig van
We hebben ook geen hout nodig om te overleven, zo kan je wel van alles verzinnen natuurlijkquote:Op vrijdag 10 december 2004 16:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Toch vind ik ook het doden vrij zinloos. We hebben het immers niet nodig om te overleven... Maar ethisch gezien keur ik het eten van (biologisch) vlees niet (meer) af.
Het verschil is dat dieren kunnen lijden en auto's en bomen niet. Mijn motto is dat je lijden moet beperken voor zover mogelijk en zinvol.quote:Op vrijdag 10 december 2004 17:06 schreef Markster het volgende:
We hebben ook geen hout nodig om te overleven, zo kan je wel van alles verzinnen natuurlijk
Auto's niet, fabrieken niet etc.
Maar het milieu leidt er wel onder, bomen alles. En indirect dus ook de dieren.quote:Op vrijdag 10 december 2004 17:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het verschil is dat dieren kunnen lijden en auto's en bomen niet. Mijn motto is dat je lijden moet beperken voor zover mogelijk en zinvol.
Ja, maar je moet ergens beginnen. Ik heb zelf ook geen auto. En ook geen fabriek.quote:Op vrijdag 10 december 2004 17:39 schreef Markster het volgende:
Maar het milieu leidt er wel onder, bomen alles. En indirect dus ook de dieren.
quote:Op vrijdag 10 december 2004 17:47 schreef Geqxon het volgende:
Je moet niet zo huilie doen. Vlees heb je nodig!
Nou, daar heeft dat dier wat aanquote:Op donderdag 9 december 2004 23:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat zou het offer van het dier meer recht aandoen. Beetje als de indianen. Die hadden groot respect voor elk dier dat ze doodden. Ze bedankten het dier ook voor zijn offer.
Uit respect voor het dier vloeit een betere behandeling van het dier voort, dus ik zou zeggen, ja, daar heeft het dier wat aan. En als mensen alleen vlees zouden eten bij speciale gelegenheden, zou er veel minder vlees gegeten worden en ook daar zouden de dieren wat aan hebben. Hoe minder dieren er gefokt worden om hun leven door te brengen in een rothok, hoe beter.quote:
Is de collectie negers nog te zien in Artis?quote:Op maandag 13 december 2004 01:56 schreef ACT-F het volgende:
Ik zie het verschil nietGaat dit pijnloos dan?:
[afbeelding]
Flipper slachten is ook zielig maar als je daarna dit nummer download dan kun je waarschijnlijk wel weer relativerenquote:Op donderdag 9 december 2004 20:53 schreef AbdelGhafied het volgende:
Cliquez, voor streaming
Van Volkomenkut. Gadverdamme zeg, zijn dit nu mensen? Wat moet ik me hierbij voorstellen?![]()
Echt ziek gewoon
Altijd weer datzelfde non-argument...quote:Op maandag 13 december 2004 01:56 schreef ACT-F het volgende:
Ik zie het verschil nietGaat dit pijnloos dan?:
[afbeelding]
Sorry, maar vleesvervangers zijn geen eten. Denk je nou werkelijk dat vegetariėrs elke dag groente, aardappels en een vleesvervanger op hun bord mikken? Ikzelf heb iets meer fantasie dan dat, ik hoef geen rubberen schijfjes met een laag smaakstof eroverheen. Vleesvervangers (het woord zegt het al) zijn voor mensen die alleen maar de combinatie groente, aardappelen, vlees in hun culinaire repertoire hebben en die niet verder kunnen denken dan hun neus lang is.quote:Op zondag 12 december 2004 21:22 schreef Bullpit het volgende:
Ik zou best wel minder vlees willen eten maar wat mij er vooral van afhoudt is dat vleesvervangers zo buiten proportioneel duurder geprijsd is dan echt vlees , kom op zeg , het is ook massaproduktie maar die vegetariėrs kopen het toch wel , dus koop ik het niet en wel (scharrel)vlees
Voor de mens is de koe/schaap/nerts/krokodil het zwakkere dier......quote:Op maandag 13 december 2004 07:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]Een leeuw ..... zwakkere dieren als prooi te nemen.
Het zwakkere dier uit een kudde. Wij slachten de volledige kudde af. En bijdragen aan het ecosysteem doen we ook niet echt met onze methode van vlees kweken.quote:Op maandag 13 december 2004 12:16 schreef Solitarias het volgende:
Voor de mens is de koe/schaap/nerts/krokodil het zwakkere dier......
Vette pech voor de dieren!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |