quote:
Op zondag 12 december 2004 12:32 schreef dawg het volgende:[..]
Nou, de roep naar middenformaat wordt steeds groter. Ik zit steeds vaker marktplaats af te zoeken naar een mooie H'blad aanbiedingkje. Mamiya mag ook.
![]()
Maar is zo duur, vooral die optiekjes (zit een centraalsluiter in, en natuurlijk hoogwaardig glas. Daarom zijn ze zo duur. Wel geen gezever meer met maximale flitssynchronisatietijd).
![]()
Behoudens wanneer je wetenschappelijk werk verricht is een Hasselblad niet bepaald van meer waarde dan iets anders, hooguit om ff helemaal de pimp te maken tussen andere H'bladbezitters, en je dus eigenlijk niks exclusiefs hebt.
Voor veul minder koop je een optisch volstrekt gelijkwaardige Bronica SQ(A), waarmee je zo ongeveer hetzelfde kunt doen als met de stoere Zweed.
Ook Rolleiflex zie je bij tijd en wijle voor veel vriendelijker prijzen van de hand gaan, en daarmee heb je dan weer het voordeel van de Zeiss optiekjes (plus nog het nodige van Schneider die ook verrekte goed weten hoe je glas slijpt)
Laatste alternatief is de Mamiya RB67, die aan de ene kant veel lomper is, maar aan de andere kant veel flexibeler.
Kwalitatief zijn alle middenformaat pro-systemen volstrekt gelijkwaardig. Hasselblad en Rollei putten weliswaar uit het optiekenarsenaal van Zeiss, het voordeel daarvan krijg je echter alleen te pakken wanneer je zelf alles afdrukt. In een aantal jaren vaklab heb ik nooit het verschil kunnen zien tussen een Sonnar 150, een Zenzanon 150 of een Sekor 180.
Ikzelf heb daarbij een lichte voorkeur ontwikkeld tegen de H'blad omdat ik het qua handligging en werkgemak het beste te vergelijken vind met een kouwe straatklinker(waarmee niet gezegd wil zijn dat ie niet goed is)., voor het standaardmiddenformaatwerk ben je met een Bronica het beste bediend, en met een RB67/RZ67 het best op de toekomst voorbereid.
maar dat is mijn opvattingMaar wacht nog maar even je escapades met de technische camera af, vanaf dat moment kijk je weer heel anders tegen de wereld aan
Ouwesok heeft dus zelf voor het komende jaar in de planning zitten om middenformaatfotografie te gaan bedrijven met zijn technische camera