Ik wilde juist af en toe een glaasje nemen, omdat het zo'n goede port is. Maar blijkbaar is het risico dat ie bederft te groot. Moet ik 'm dus maar in één keer opdrinken. Zou zonde zijn als ie bederft...quote:Op donderdag 24 februari 2005 09:51 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Hmm, kan me een vriendje herinneren die hele oude port had (25 jaar oud), uit spanje, met zo'n rietendraagmand nogwat eromheen, en die stond geopend in de kamer, wel met een kurk, en die was na anderhalf jaar nog goed te drinken...
Dus dat begrijp ik niet dan...![]()
Of zocht je een excuus 'm soldaat te maken...Kan natuurlijk ook...
![]()
Er is een verschil tussen bederven en achteruit gaan.quote:Op donderdag 24 februari 2005 16:59 schreef Doekes het volgende:
[..]
Ik wilde juist af en toe een glaasje nemen, omdat het zo'n goede port is. Maar blijkbaar is het risico dat ie bederft te groot. Moet ik 'm dus maar in één keer opdrinken. Zou zonde zijn als ie bederft...
Een 60 jaar oude Portquote:Op donderdag 24 februari 2005 11:26 schreef roofless het volgende:
Pfoe, hoe smaakt 60 jaar oude port...
Ik herinner me een aroma van bramen, caramel, vanille en pure chocolade, een klein sipje dat een smaakexplosie in je mond gaf, en langzaam kwamen steeds nieuwe aroma's vrij, na een vrij lange tijd sterven de fruitsmaken weg en blijft een cognac achtige smaak over.
Een groot deel van de lol is natuurlijk de proefritueel er omheen. Als je geconcentreerd proeft is de smaak altijd intenser.
Op mijn werk serveren we Montepulciano (weet ff niet uit welk jaarquote:Op donderdag 24 februari 2005 11:13 schreef heijx het volgende:
Oe! Een wijntopic.
Even over het openmaken van oudere wijnen: dit verschilt heel sterk per fles.
Een heel oude wijn loopt het risico om kort na openen te overlijden, maar een gemiddeld oude wijn moet soms juist ver van tevoren worden ontkurkt. Een voorbeeld hiervan is een Vino Nobile di Montepulciano uit 1988. Die mag je voor het beste resultaat 24 uur van tevoren openen. Pas dan ontvouwt hij zijn pracht en praal.
Ik vermoed dat dat een "Montepulciano d'Abruzzo" is, en zo niet dan wil ik daar ook wel komen werken.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 20:20 schreef Rahja het volgende:
[..]
Op mijn werk serveren we Montepulciano (weet ff niet uit welk jaar), maar damn: wat een lekkere wijn! Ben zelf absoluut geen wijndrinker (houd van zoete wijn & dat schijnt "not done" te zijn), maar wil ff melden dat dit een topwijn is!
Dat zijn allemaal regeltjes die heel lang geleden verzonnen zijn. Zo is het ook dat je geen rode wijn bij vis mag drinken etc. Het gaat bij wijn om jouw smaak, wat jij lekker vindt dus. (en ja er zit wel een logica achter dat rode wijn niet bij vis hoort). Dus geniet van de soorten die je lekker vindt en ook in zoete wijnsoorten zitten hele mooie flesjesquote:Op vrijdag 4 maart 2005 20:20 schreef Rahja het volgende:
[..]
Ben zelf absoluut geen wijndrinker (houd van zoete wijn & dat schijnt "not done" te zijn)
Ik heb het nader geinspecteerd en het is dus Abruzzo, 2001 (Riseis). Heb ik nou smaakquote:Op zaterdag 5 maart 2005 14:45 schreef heijx het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dat een "Montepulciano d'Abruzzo" is, en zo niet dan wil ik daar ook wel komen werken.![]()
Een doodgewone 1999 Cerro doet bij de Appie al 10 euro en dat is echt een startprijs.
Neemt niet weg dat een Abruzzo een heel lekker wijntje is, hoor.![]()
Tuurlijk wel. Ik wilde even zekerheid dat je bedrijf niet flessen van 20 euro slijterprijs stuksloeg op zijn medewerkers.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 16:41 schreef Rahja het volgende:
[..]
Ik heb het nader geinspecteerd en het is dus Abruzzo, 2001 (Riseis). Heb ik nou smaak?
Hmmmm. Ik was er 2 weken geleden nog. In ieder geval niets meenemen bij Moët et Chandon, tenzij je geld teveel hebt en Dom Perignon kan kopen. De gewone brut van M&C is gemaakt om iedereen te plezieren: evenwichtig, maar karakterloos.quote:Op woensdag 23 februari 2005 15:36 schreef karper het volgende:
ik ga in mei of juni naar frankrijk, er zit in me excusie een bezoek bij aan moet & chaddon nog tipjes wat ik mee moet nemen?
De pomerol was - zoals gevreesd - schielijk overleden.quote:Maar straks trek ik flesje wijn open: Pomerol uit 1978. Over de top is hij zeker, maar ben best benieuwd of hij nog drinkbaar is.![]()
Prettig! Een lekkere wijn kan een heerlijke smaaksensatie zijn, me dunkt.quote:Op zondag 27 maart 2005 21:53 schreef krakkemieke het volgende:
Ik zat ooit bij me zus, wijn was net op, komt er iemand aan die een fles oude bergerac uit z'n huiskamer aanbood. We twijfelden niet want anders ging het toch ooit door de gootsteen.
Laat ik het zo zeggen, we hielden niet van stevige wijn, maar dit was goddelijk! Typisch een vraag van: is hij nog goed, maar dat was hij!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |