Het wad wel degelijk impact omdat het TvG was. Pim Fortuyn is door een Nederlander vermoord en ook dat had impact.quote:Op dinsdag 21 december 2004 23:02 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ben ik 't niet mee eens. De impact ontstond omdat het een Marokkaan was die hem vermoordde, niet omdat het Theo van Gogh was of omdat het zo lullig was voor z'n familie![]()
Balk heeft inderdaad te maken met het volk. Daaromging als symbool naar de moslim gemeenschap, maardarmee vergat-ie als symbool naar de directe slachtoffers te gaan. Het gaat om wat je uit wi lstralen naar de bevolking toe: nu straalt hij uit "het is het meest zielig dat de moslim gemeenschap erop aangekeken wordt, dus daar besteed ik de meeste tijd aan", in plaats van naar de rest van de bevolking als geheel te tonen dat dit niet zozeer voor de moslim gemeenschap het meest tragisch is, maarvoor de familie. Hij mag best naar de moslimgemeenschap, maar niet zonder ook de als symbool de familie te bezoeken.quote:Op dinsdag 21 december 2004 23:02 schreef Taurus het volgende:
En wat betreft die impact heeft Balkenende dus wel van zich laten horen; de gevolgen van de moord, de reactie van het volk, daar heeft Balkenende zich mee bemoeit, niet met de moord persoonlijk, en dat hoeft imo dus ook niet. Nergens voor nodig.
En hiermee hou ik ook geen rekening met de gevoelens van de familie, want ik kan me niet voorstellen dat zij zich persoonlijk gekwetst voelen doordat balkenende zijn deelneming niet heeft laten weten, dat raakt ze heus nietNo offence, maar 't neigt naar mediageilheid.
Bovendien weten we ook niet zeker of de familie van Van Gogh het wel zo bedoeld heeft zoals 't nu over komt door de media (Arrogant en zeikerig dus, naar mijn mening: "De koningin heeft wel haar deelneming laten weten, en dat vonden wij heel correct"... sorry hoor)
Pim Fortuyn had een heel andere functie dan Theo van Gogh. Mensen waren geschokt omdat dit een politiek leider betreft die uitspraken deed die de moordenaar blijkbaar niet aanstonden, maar die uitspraken vanwege zijn werk moest kunnen doen. Dit was dus niet een filmmaker die provoceert. Bovendien had Balkenende persoonlijk ook te maken met Pim Fortuyn, dus mocht hij wel de nabestaanden van Pim Fortuyn benaderd hebben; dan vind ik dit alsnog logischer dan dat hij de ouders van Van Gogh benaderd.quote:Op woensdag 22 december 2004 09:54 schreef Doc het volgende:
[..]
Het wad wel degelijk impact omdat het TvG was. Pim Fortuyn is door een Nederlander vermoord en ook dat had impact.
[..]
Balk heeft inderdaad te maken met het volk. Daaromging als symbool naar de moslim gemeenschap, maardarmee vergat-ie als symbool naar de directe slachtoffers te gaan. Het gaat om wat je uit wi lstralen naar de bevolking toe: nu straalt hij uit "het is het meest zielig dat de moslim gemeenschap erop aangekeken wordt, dus daar besteed ik de meeste tijd aan", in plaats van naar de rest van de bevolking als geheel te tonen dat dit niet zozeer voor de moslim gemeenschap het meest tragisch is, maarvoor de familie. Hij mag best naar de moslimgemeenschap, maar niet zonder ook de als symbool de familie te bezoeken.
Als een katholiek om godsdienstige redenen een moslimvermoord en Balkje gaat vervolgens kerst vieren met onschuldige katholieken omdat die zielig zijn omdat zij er op aan gekeken worden en je naar de de ouders van de moslim met een briefje van af maken, daarmee geef je een vreemd signaal af...
Wat is het principiele verschil met TvG? Beiden professioneel profocateur die daar hun naam en faam vandaan haalden en ook om hun geuite mening vermoord zijn.quote:Op woensdag 22 december 2004 10:06 schreef Taurus het volgende:
[..]
Pim Fortuyn had een heel andere functie dan Theo van Gogh. Mensen waren geschokt omdat dit een politiek leider betreft die uitspraken deed die de moordenaar blijkbaar niet aanstonden, maar die uitspraken vanwege zijn werk moest kunnen doen. Dit was dus niet een filmmaker die provoceert.
Ja erwas onrust, maar waarom WEL symbolisch langs gaan bij mensen die indirect lijden onder de moord en NIET symbolisch langs gaan bij mensen die er het meest direct lijden? Het signaal naar de Nederlandse bevolking als geheel is zodoende dat de mensen die er indirect last van hebben door Balk meer als slachtoffer gezien worden dan de directe slachtoffers...quote:Op woensdag 22 december 2004 10:06 schreef Taurus het volgende:
Bovendien had Balkenende persoonlijk ook te maken met Pim Fortuyn, dus mocht hij wel de nabestaanden van Pim Fortuyn benaderd hebben; dan vind ik dit alsnog logischer dan dat hij de ouders van Van Gogh benaderd.
Balk heeft correct gehandeld door zich met de onrust die ontstond naar aanleiding van de moord te bemoeien.
Het onderscheid is tussen mensen die er direct last van hebben en mensen die er indirect last van hebben. Ik zeg overigens ook niet dat Balk niet de moslim gemeenschap moest bezoeken, maar dat hij dan OOK de directe slachtoffers had moeten bezoeken.quote:Op woensdag 22 december 2004 10:15 schreef SCH het volgende:
Jij maakt dat onderscheid zo sterk Doc. Als Balkenende naar zo'n school gaat, gaat hij toch ook naar ons - ik heb dat niet ervaren als een bezoek aan de moslimgemeenschap maar aan kinderen en ouders waarvan de school is verbrand, en aan de buurt.
Ik snap ergens wel dat dat onderscheid zo gelegd wordt maar ik vind dat storend en in die zin stoort me zo'n uitspraak van de ouders ook.
Je spreekt jezelf voortdurend tegen - gaat het nou om mensen die direct of indirect last hebben of om geloofsgegroepen??? Je voorbeeld klopt niet en je maakt er een wat raar verhaal van.quote:Op woensdag 22 december 2004 10:21 schreef Doc het volgende:
[..]
Het onderscheid is tussen mensen die er direct last van hebben en mensen die er indirect last van hebben. Ik zeg overigens ook niet dat Balk niet de moslim gemeenschap moest bezoeken, maar dat hij dan OOK de directe slachtoffers had moeten bezoeken.
Denk je dat als een katholiek om godsdienstige redenen een moslim vermoord en Balkje gaat vervolgens kerst vieren met onschuldige katholieken omdat die zielig zijn omdat zij er op aan gekeken worden en hij zich naar de de ouders van de moslim er met een briefje van af maakt, dat geen scheve ogen geeft?
ik ben een user die jou graag afvalt en het opneemt voor balkenende. in dit geval kan ik mijn strategie bij beiden niet uitvoeren.quote:Op woensdag 22 december 2004 10:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf voortdurend tegen - gaat het nou om mensen die direct of indirect last hebben of om geloofsgegroepen??? Je voorbeeld klopt niet en je maakt er een wat raar verhaal van.
Er is in dit geval sprake van persoonlijk leed en van maatschappelijke onrust. Het kabinet heeft in beide gevallen van zich laten horen: ze waren op De Dam en ze stuurden een brief naar de familie en waren op plekken waar vandalisme/aanslagen waren.
Jij maakt er net als de familie een "maar die moslims worden veel zieliger gevonden"-verhaal van - en dat vind ik onterecht. Je kunt er wel over discussieren of de familie een bezoek van de mp had moeten hebben. Maar niet door het af te zetten tegen andere zaken imo.
Misschien kan SCH zich ook verwaardigen antwoord te geven op vragen die hij elders in deze topic oproept?! - of is dat soms teveel van hem gevraagd?!quote:Kortom je vindt het niet het geschikte moment waarop de ouders met hun kant van het verhaal naar buiten zijn getreden, en bovendien acht je de manier waarop ze dat vervolgens hebben gedaan - via de media - niet netjes...
Wat blijft dan nog in feite van jouw begrip over voor die ouders? Wanneer bijvoorbeeld is volgens jou dan wel het geschikte moment. En wat is het precies, dat jij niet netjes hebt gevonden?
M.a.w.: wat blijft dan nog in feite van jouw begrip over voor die ouders? Wanneer bijvoorbeeld is volgens jou dan wel het geschikte moment. En wat is het precies, dat jij niet netjes hebt gevonden?
Het is niet teveel gevraagd maar het is overbodig omdat die vraag al vele malen in dit topic door mij is beantwoordt. Dus misschien kan je even teruglezen.quote:Op woensdag 22 december 2004 11:01 schreef lucida het volgende:
[..]
Misschien kan SCH zich ook verwaardigen antwoord te geven op vragen die hij elders in deze topic oproept?! - of is dat soms teveel van hem gevraagd?!![]()
Lucida ontleed het mooi, en laat zien dat je in feite helemaal geen begrip hebt.quote:Op woensdag 22 december 2004 11:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is niet teveel gevraagd maar het is overbodig omdat die vraag al vele malen in dit topic door mij is beantwoordt. Dus misschien kan je even teruglezen.
quote:Op dinsdag 21 december 2004 15:43 schreef SCH het volgende:
Ik vind persoonlijk dat Balk wel eens slechter heeft opgetreden. Maar dat terzijde: ik vind de passage over het wel bezoeken van het suikerfeest en het niet bezoeken van Lieuwe gewoon stuitend. Dat is een manier van redeneren die je nu veel aantreft en dat is gezellig voor aan de borreltafel en dan hoor je mij er niet over, wel als ze het in NOVA zeggen.
Ik ben juist heel consistent: ik vind dat als je signaal af wil geven je niet alleen bij de indirecte slachtoffers langs kan gaan en dan niet bij directe slachtoffers.quote:Op woensdag 22 december 2004 10:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf voortdurend tegen - gaat het nou om mensen die direct of indirect last hebben of om geloofsgegroepen??? Je voorbeeld klopt niet en je maakt er een wat raar verhaal van.
Er is in dit geval sprake van persoonlijk leed en van maatschappelijke onrust. Het kabinet heeft in beide gevallen van zich laten horen: ze waren op De Dam en ze stuurden een brief naar de familie en waren op plekken waar vandalisme/aanslagen waren.
Jij maakt er net als de familie een "maar die moslims worden veel zieliger gevonden"-verhaal van - en dat vind ik onterecht. Je kunt er wel over discussieren of de familie een bezoek van de mp had moeten hebben. Maar niet door het af te zetten tegen andere zaken imo.
Het bezoek van Balkenende - en de koningin - aan hoofdzakelijk de moslimgemeenschap, kan moeilijk los worden gezien van de maatschappelijke angst en onvrede die onder deze gemeenschap leeft, zeker na de moordaanslag op Theo van Gogh door een Nederlandse moslim.quote:Op woensdag 22 december 2004 10:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Het was natuurlijk een politieke (en niet per se humane) afweging van het kabinet om in hun georchestreerde betrokkenheid vooral de nadruk te leggen op de maatschappelijke onrust binnen de moslimgemeenschap.quote:Er is in dit geval sprake van persoonlijk leed en van maatschappelijke onrust. Het kabinet heeft in beide gevallen van zich laten horen: ze waren op De Dam en ze stuurden een brief naar de familie en waren op plekken waar vandalisme/aanslagen waren.
Ik geloof niet dat de familie van Gogh, zoals jij beweert, er een verhaaltje van maakt wie wel of niet zieliger moet worden gevonden. De ouders van van Gogh hebben alleen kenbaar gemaakt dat zij - in verhouding tot de directe aandacht die het kabinet, meteen na de moordaanslag richting de moslimgemeenschap aan de dag legde - zich menselijk gesproken achtergesteld voel(d)en.quote:Jij maakt er net als de familie een "maar die moslims worden veel zieliger gevonden"-verhaal van - en dat vind ik onterecht. Je kunt er wel over discussieren of de familie een bezoek van de mp had moeten hebben. Maar niet door het af te zetten tegen andere zaken imo.
Daar zijn we het dan niet over eens. Als ouder van een vermoord kind ben je direct slachtoffer van een moord. Persoonlijk zou ik liever zelf het slachtoffer van een moord zijn dan dat ik ooit zou meememaken dat een van mijn kinderen vermoord wordt.quote:Op woensdag 22 december 2004 12:09 schreef SCH het volgende:
Er zijn alleen maar indirecte slachtoffers als je het zo wilt noemen. Ook de ouders zijn indirecte slachtoffers. Maar dat terzijde.
De kinderen van die school hebben met die moordenaar te maken omdat zij (indirect) slachtoffer zijn van de daden van die moordenaar. De zoon van TvG is direct slachtoffer. Zodoende zijn zij direct met elkaar te vergelijken wat betreft het aangedane leed dat indirect dan wel direct het gevolg is van de moord: een school in de fik gestoken versus een vermoorde vader. Als je die twee gevolgen met elkaar wil vergelijken en aandacht aan wilt geven, geef je in mijn ogen een verkeerd signaal af door de eerste groep wel in person moreel te ondersteuen en niet de tweede groep.quote:Op woensdag 22 december 2004 12:09 schreef SCH het volgende:
De ouders vinden blijkbaar dat hij Lieuwe had moeten bezoeken, daar valt best wat voor te zeggen en dat zouden ze dan moeten zeggen. Maar ze maken er een ander verhaal van: ze halen er anderen bij en zetten het daar tegen af.
Hoe je het ook wendt of keert, dat is nogal flauw en kinderachtig. Zij wel maar wij niet. De moslims wel, en die hebben het nog gedaan ook, maar wij, die pas echt de slachtoffers zijn niet.
Het is zo'n ontzettend kromme redenering. Als ze zeggen: wij vinden dat de premier Lieuwe had moeten bezoeken, dan hoor je mij niet. Nu maken ze een zielige vergelijking die in het licht van de hele situatie ook nog eens pijnlijk en ongepast is. Juist omdat het een tegenstelling creeert die er niet is. De kinderen waarvan de school in Uden is verbrand, hebben niks met de moordenaar van hun zoon te maken. Helemaal niets. Maar die suggestie wekken zij wel.
B heeft de islam misbruikt als reden voor de door hem gepleegde moord. Onschuldige moslims zijn door dit misbruik slachtoffer van de daden van de moord doordat hun geloof misbruikt is.quote:Op woensdag 22 december 2004 12:09 schreef SCH het volgende:
En de tweedeling die jij aanbrengt is dus niet juist. Daarom kloppen je vergeiljkingen ook niet. B. is niet bij de moslimgeenschap geweest, wat jij maar volhoudt. Leg dat dan eens uit.
Je hebt je mening kenbaar gemaakt, je punt allerminst.quote:Op woensdag 22 december 2004 13:08 schreef SCH het volgende:
Tsja, ik snap wel wat je wil zeggen maar blijf het op punten principieel oneens met je.
Het gaat nu ook een beetje lijken alsof ik Balkenende verdedig terwijl ik echt wel wat op zijn acties in dezen aan te merken heb. Maar het ging mij ten principale om de reactie van de ouders. Volgens mij heb ik dat punt wel duidelijk gemaakt nu!
Je kan het met me oneens zijn, maar echt duidelijk waarom je niet vind dat je deze twee typen slachtoffers niet ordinaal ordenen op geleden leed veroorzaakt door de moord is me niet duidelijk.quote:Op woensdag 22 december 2004 13:08 schreef SCH het volgende:
Tsja, ik snap wel wat je wil zeggen maar blijf het op punten principieel oneens met je.
Het gaat nu ook een beetje lijken alsof ik Balkenende verdedig terwijl ik echt wel wat op zijn acties in dezen aan te merken heb. Maar het ging mij ten principale om de reactie van de ouders. Volgens mij heb ik dat punt wel duidelijk gemaakt nu!
Leg uit!quote:Op woensdag 22 december 2004 13:10 schreef nikk het volgende:
[..]
Je hebt je mening kenbaar gemaakt, je punt allerminst.
Je vind dat de ouders zich kinderachtig gedragen. Prima, dat is jouw mening. Maar meer ook niet.quote:
Je legt zo goed uit waar het meningsverschil in zitquote:Op woensdag 22 december 2004 14:28 schreef Doc het volgende:
[..]
Je kan het met me oneens zijn, maar echt duidelijk waarom je niet vind dat je deze twee typen slachtoffers niet ordinaal ordenen op geleden leed veroorzaakt door de moord is me niet duidelijk.
Het hele meningsverschil hangt ervolgen mij om deze dat we al dan niet vinden dat de twee typen slachtoffers ordinaal te ordenen zijn op geleden leed veroorzaakt door de moord. Wanneer je vind dat dat wel kan (zoals ik vind, of de ouders van TvG) dan is het een gevolg in die redenering dat je de handelswijze van Balk twijfelachtig kan noemen. Dat is niet "kinderachtig" maar gevolg van een aanname. Die aanname zelf is zeker niet kinderachtig, zelfs zeer gebruikelijk in het dagelijks leven (bv bij rechtzaken mbt smartegeld).
Mijn punt is dan ook dat ik de kwalificatie "kinderachtig" geheel misplaatst vindt.
Ik heb meerdere malen uitgebreid uiteengezet waarom ik dat vind maar als jij het weg wilt poetsen, dan zit ik daar verder niet mee. Vind jij het niet kinderachtig dan?quote:Op woensdag 22 december 2004 14:40 schreef nikk het volgende:
[..]
Je vind dat de ouders zich kinderachtig gedragen. Prima, dat is jouw mening. Maar meer ook niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |