Iemand 't boek overigens al gelezen?! Bij mij staat ie wel op de verlanglijst,
maar ik vrees dat 't pas tegen de zomer is wil ik weer 's boekentijd hebben....
quote:
Alwien Tulner over het boek van Finette
Op 30 november werd ‘Het boek van Finette’ gepresenteerd, geschreven door Sabine van den Eynden en Mariëtte Ciggaar. De Rozengeur-fan die denkt alles al te weten omdat hij/zij alle afleveringen heeft gezien, zit fout. Het boek geeft antwoord op alle vragen die je nog zou kunnen hebben na vier seizoenen Rozengeur. Na de bruiloft van haar ex Adriaan besluit ze al snel weg te gaan uit Amsterdam en de wijde wereld in te trekken. Wat ze dan allemaal meemaakt, zag je niet in de serie, maar lees je nu wel in 'Het boek van Finette' Het is een onthullend en grappig boek, waar je als echte fan van zult smullen. Op de perspresentatie waren niet alleen de schrijfsters aanwezig, ook Alwien Tulner was er natuurlijk bij. We spraken met de actrice die jarenlang de rol van Finette speelde.
Hoe vind je het boek tot nu toe?
Heel spannend, het boek is heel speels geschreven. Het is ook gewoon leuk om de gedachten van Finette een keer te kunnen lezen, want dat zie je eigenlijk nooit in de serie. Maar in het boek lees je het nu wel.
Op welke manier heb jij bijgedragen aan het boek?
Aan het schrijven zelf weinig. Ik heb de rol van Finette vorm gegeven door hem op een bepaalde manier te spelen. Dat was voor de schrijfsters genoeg om dit boek te kunnen schrijven op een geloofwaardige manier. Dat is ook echt goed gelukt.
Herken je jezelf in Finette?
Ik bén Finette, maar ik herken eigenlijk wel iets van alle personages in mezelf. Je speelt natuurlijk een vriendinnengroep, dus je leeft je ook in in de problemen van de anderen.
Word je vaak aangesproken met Finette?
Nee, ik zie er nu natuurlijk ook heel anders uit. Het blonde kleurtje is weg. Ik ga nu weer als brunette door het leven, dus mensen herkennen me niet meteen.
Wat vond je in R&WL de leukste scêne om te spelen?
Moeilijk kiezen hoor. Tijdens scênes met Adriaan had ik altijd veel plezier op de set. En die scêne waarbij een journalist werd doodgeschoten, vond ik ook leuk om te spelen.
Hoe vond je de kleding van Finette?
Fantastisch! Sierlijk, sexy en stout. Aan het einde van de serie waren ze helaas helemaal afgedragen, dus al had ik de kleren mogen houden, dan had ik er nog niets aan gehad. Maar tijdens de opnames was ik zo blij met de kleren, die ze voor me uitgezocht hadden.
Waar ben je nu mee bezig?
Laatst heb ik een gastrol gespeeld in Grijpstra en de Gier. Ik ben ook te zien in een paar afleveringen van Het Glazen Huis. En ik ben bezig met een nieuwe productie. Daarnaast ben ik bezig met het organiseren van een oud&nieuwfeest in Amsterdam met het thema Moulin Rouge. Iets heel anders dan acteren dus. Dat wordt wel een leuk feest, denk ik.
Heb je nog tijd voor je eigen vriendinnen?
Te weinig! Maar ik heb ze heel erg lief, ze zijn echt heel belangrijk voor me.
Ken je het recept voor Wodka Lime uit je hoofd?
Ja, tuurlijk: Je neemt een glas, met lelijke luchtbellen aan de onderkant.
Je doet er twee ijsklontjes in.
Belangrijkste ingredient: de wodka
Vleugje lime erbij
Schijfje citroen
En ik zeg: Proost!!