Te langzaam rijden is ook gevaarlijk. Om ergens je aandacht bij te houden heb je een bepaalde hoeveelheid informatiestroom nodig. Jongeren kunnen bijvoorbeeld heel snel informatie verwerken, waardoor ze geneigd zijn om sneller te rijden. En wat krijgt dan de schuld als ze een klapper maken? Juist, snelheid. Terwijl onervarenheid hiervan de oorzaak is. Tijdens het autorijden is de waarneming selectief. Het is de kunst om de juiste informatie te selecteren om veilig te kunnen rijden. Kun je dat niet, dan heb je of te weinig ervaring of domweg te weinig aanleg om zo'n taak te kunnen vervullen.quote:Op maandag 6 december 2004 17:56 schreef vdo28 het volgende:
Wie denkt dat een hogere snelheid geen extra verkeersdoden oplevert had nooit een rijbewijs moeten krijgen.....
...quote:En wat krijgt dan de schuld als ze een klapper maken? Juist, snelheid. Terwijl onervarenheid hiervan de oorzaak is
quote:Er zijn mensen die er wel aanleg voor hebben en ook nog eens ruime rijervaring hebben om zeer veilig te kunnen rijden, omdat ze precies weten wanneer ze hun snelheid moeten verminderen, welke afstand ze moeten bewaren en weten wat ze moeten doen als er gevaar dreigt. Waarom moeten deze mensen onder de maat rijden, waardoor hun aandacht voor de weg verslapt?
Ja, maar je kunt mij niet wijs maken dat hun aandacht op de snelheidsmeter gericht is. De radio, de krant, de mobiele telefoon (o ja , we moesten toch sinds 1 januari 2003 handsfree bellen ? ook zon regel die aan 99 % van mensen die dagelijks met mij op de A16 rijden voorbij is gegaan).quote:Dacht je soms dat dit enkele mensen waren? Nee, kijk eens wat onze oosterburen zeggen "Nederlanders kunnen niet rijden". Vind je het gek als ze met hun aandacht overal en nergens zitten, behalve op de weg.
Argument: Onderzoek heeft bewezen dat hogere snelheden voor meer ongevallen zorgen.quote:Op maandag 6 december 2004 20:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Men wordt hier voor sneu uitgemaakt als je aanleg hebt voor autorijden, een hoge informatieverwerkingssnelheid en het analytische vermogen om op de juiste dingen te letten in het verkeer. Sneu dat men hun mening niet weet te onderbouwen en alles afdoet met sneu en one-liners als "praat eens met verkeersslachtoffers". Kom eens met argumenten.
Waarom heb ik het idee dat jij zo'n verlaagde kutbak hebtquote:Op maandag 6 december 2004 18:42 schreef speedfreak1 het volgende:
. Beetje afgunstig omdat je het zelf waarschijnlijk moeten doen met een Suzuki Alto.
Omdat je in de veronderstelling bent dat iemand die een topic begint over merkwaardig handelen van een landelijke verkeersofficier van justitie in jouw ogen wel een tuftuf-flitspalenfikkende-nietsontziende snelheidsduivel moet zijn?quote:Op maandag 6 december 2004 21:09 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Waarom heb ik het idee dat jij zo'n verlaagde kutbak hebt![]()
Nogmaals wil ik hier even op reageren.quote:Op maandag 6 december 2004 20:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Men wordt hier voor sneu uitgemaakt als je aanleg hebt voor autorijden, een hoge informatieverwerkingssnelheid en het analytische vermogen om op de juiste dingen te letten in het verkeer.
Nee hierdoor:quote:Op maandag 6 december 2004 21:21 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Omdat je in de veronderstelling bent dat iemand die een topic begint over merkwaardig handelen van een landelijke verkeersofficier van justitie in jouw ogen wel een tuftuf-flitspalenfikkende-nietsontziende snelheidsduivel moet zijn?
quote:Dat verraadt meteen al dat je een vooringenomen zak bent.
quote:voor de zoveelste keer meneer SCH domkop niet lezende vooringenomen klungel
Dat ik hier op in ga is dan zeer logisch.quote:Conclusie: U is zielig en dom.
quote:Beetje afgunstig omdat je het zelf waarschijnlijk moeten doen met een Suzuki Alto. Daar heeft het in ieder geval alle schijn van. Of het zijn losers die nooit verder dan de fiets komen......
Enzovoort enzovoort...quote:Maar vertel eens, hoe bevalt het in Spee z'n holletje
Ik weet welk onderzoek je bedoelt, van ene meneer Finch.quote:Op maandag 6 december 2004 21:05 schreef vdo28 het volgende:
Argument: Onderzoek heeft bewezen dat hogere snelheden voor meer ongevallen zorgen.
En dit argument blijft een heel goed argument totdat jou zogenaamde "aanleg" (Wie moet zoiets nou toetsen?) te bewijzen valt.
Die aanleg voor autorijden is volgens mij eerder overschatting voor autorijden.
Maar goed....
http://www.parliament.the(...)tlgr/557/557ap59.htmquote:Broadly speaking, for each 1 mph reduction in average speed accident frequency is cut by 5 per cent (Finch et al 1994). NB. This applies only to the range of road types and traffic conditions covered in the study (with average speeds of between 30 mph and 50 mph and cannot be extended beyond that or applied to large changes in speed)."
Een zeer suggestieve voorbeeld. Je probeert hiermee te zeggen dat iedereen die harder dan de max. limiet rijdt mensen afsnijden? Je moest eens weten welke capriolen mensen uithalen die ver onder de limiet rijden. Gruwelijk gewoon. Natuurlijk, randdebielen zonder inzicht hebben we altijd, of ze nu harder of zachter rijden dan de limiet, maar er is geen oorzakelijk verband tussen snelheid en inzichtloos rijden. Mijn ervaring is dat mensen die vlotter doorrijden meer rekening houden met de rest en een stuk anticiperender rijden, maar dat zal jouw bevindingen natuurlijk weer tegenspreken. Het is maar net waar je je aan ergert hè.quote:Op maandag 6 december 2004 21:05 schreef Labtech het volgende:
Met andere woorden: Onze kilometervreter komt met 160 aanscheuren, voegt net iets te kort in, waardoor onze beginner zich het apelazerus schrikt, de vangrail tegen komt, terug stuitert, en de andere kilometervreter dwars in de flank van zn auto raakt.
1 fout, 2 man schade.
Ik rijd jaarlijks 3000 kilometer naar Turkije. Als je zelfmoord wil plegen, ga of te hard of te langzaam rijden, beide zijn vermoeiend. Rijd met de snelheid die bij je past. En die van mij is wat hoger dan die van mijn pa van 53. Als je moe bent, dan ga je pitten. Als je aan een uitputtingsrace begint dan haal je het einde van de rit niet of je hebt een enorme risico gelopen. Bovendien maakt het voor lange ritten niets uit om je zelf uit te putten. Sommige mensen denken er eerder te zijn door harder te rijden dan ze eigenlijk aankunnen. Uiteindelijk moeten deze mensen meer rust nemen, waardoor ze soms langzamer zijn. O ja, ik doe er 3 dagen over.quote:Op maandag 6 december 2004 21:28 schreef vdo28 het volgende:
Nogmaals wil ik hier even op reageren.
Dit is natuurlijk een excuus gewoon om hard te rijden.
Want als jij zogenaamd hier verstand van hebt weet jij ook dat vermoeidheid een hele impact heeft op de hoge informatieverwerkingsnelheid...
En ik geloof er dus helemaal niets van dat jullie als je vermoeid was zou denken:"Goh laat ik maar niet te snel rijden, want mijn hoge informatieverwerkingsnelheid is nu niet zo hoog meer".![]()
Blader maar eens door die "Hoe snel ging reed jij terug van vakantie, en hoe lang deed jij er over?" topics...
hahaquote:Op dinsdag 7 december 2004 02:32 schreef speedfreak1 het volgende:
Tevens valt op dat dat zielige gescheld van jullie totaal niets te maken heeft met het topic, t
Omdat je het er waarschijnlijk roerend mee eens bent dat de politie meer vecht tegen het begrotingstekort dan tegen criminaliteit.quote:Op maandag 6 december 2004 19:25 schreef SCH het volgende:
[..]
Tja, we willen allemaal wel eens wat. Die vergelijkingen zijn zo simpel, daar ga ik niet eens op in.
Je hebt het over de geldstromen binnen Justitie en Politie. Die in tegenstelling tot wat jij beweert een enkel doel dienen: het bevorderen van de veiligheid in het land.quote:Op maandag 6 december 2004 19:29 schreef Labtech het volgende:
[..]
Kun je mij eens uitleggen wat een eenstreepsagent tegen vermogencriminaliteit kan aanrichten.
Dat is ook zo moeilijk voor sommige mensen. De verschillende takken van politie en justitie uit elkaar houden.
Nee, ik probeer hiermee te zeggen dat iedereen een fout kan maken en/of iemand kan laten schrikken. Je zit samen op de weg, hoe moeilijk is het om dat te begrijpen ?quote:Een zeer suggestieve voorbeeld. Je probeert hiermee te zeggen dat iedereen die harder dan de max. limiet rijdt mensen afsnijden?
En dit is dus de essentie van het verhaal. Niet iedereen is gelijk. Daarom hebben we regeltjes bedacht waar iedereen zich aan moeten houden en waaruit uit onderzoek is gebleken dat dit bijvoorbeel een bepaald percentage veiliger, schoner en geluidsarmer is dan 140 km/h. Als je dan zelf die regeltjes overtreed, wees dan een vent en aanvaard de consequenties, maar ga niet lopen zeiken op mensen die alleen maar hun werk doen.quote:Beste ACT-F, waarom is niet iedereen zoals jij (op de weg)? Ben het roerend met je eens, had graag meer van zulke bestuurders gezien! Mensen die het verkeer begrijpen en inzicht hebben, heerlijk!
Nu erger ik me niet aan hardrijders,ik doe het zelf ook, maar aan die zeikstralen die geen verantwoording voor hun eigen daden willen nemen.quote:Mijn ervaring is dat mensen die vlotter doorrijden meer rekening houden met de rest en een stuk anticiperender rijden, maar dat zal jouw bevindingen natuurlijk weer tegenspreken. Het is maar net waar je je aan ergert hè.
quote:Omdat je het er waarschijnlijk roerend mee eens bent dat de politie meer vecht tegen het begrotingstekort dan tegen criminaliteit.
Iedereen die van zichzelf denkt dat ie goed kan rijden is een gevaar op de weg. Je eigen zwaktes niet kunnen onderkennen is een levensgevaarlijke eigenschap en lijdt tot overmoedige actiesquote:Daar komt bij dat er ook mensen zijn die dénken dat ze goed kunnen rijden, maar in feite een gevaar op de weg zijn.
Wetshandhaving mag nooit gebruikt worden als middel om inkomsten te genereren, dat druist tegen de principes van een rechtsstaat in. Immers, als je deze regel klakkeloos slikt, wie garandeert de burger dan nog dat er geen wetten worden bedacht alleen om inkomsten uit boeten te genereren?quote:Op dinsdag 7 december 2004 10:20 schreef Labtech het volgende:
Goed punt: Minder flitsen = minder inkomsten = minder agenten = meer criminaliteit...rekensommetjes werken ook die kant op.
Als iedereen zich aan de wet houdt, dan is het helemaal geen bron van inkomsten meer.quote:Op dinsdag 7 december 2004 11:14 schreef Jalu het volgende:
[..]
Wetshandhaving mag nooit gebruikt worden als middel om inkomsten te genereren,
Wel als er structureel geen draagvlak voor die wet is.quote:Op dinsdag 7 december 2004 11:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Als iedereen zich aan de wet houdt, dan is het helemaal geen bron van inkomsten meer.
Wel als diegenen die de wet moeten handhaven macht naar zicht toetrekken door met de wet in de hand verkapte belasting te innen. Dat geldt heel erg voor Spee. hij gebruikt zelfs propaganda en vertelt halve waarheden of volstrekte onwaarheden alleen om zijn positie in stand te houden.quote:Het punt is dat de wet duidelijjk en helder is, en als je het daar niet mee eens bent, moet je zijn bij degenen die verantwoordelijk zijn voor die wetten en niet bij degenen die de wet handhaven.
Zolang de wet bestaat, hebben we ons er aan te houden.quote:Op dinsdag 7 december 2004 11:32 schreef Jalu het volgende:
[..]
Wel als er structureel geen draagvlak voor die wet is.
Het is volstrekt legaal om daar te meten.quote:Wel als diegenen die de wet moeten handhaven macht naar zicht toetrekken door met de wet in de hand verkapte belasting te innen. Dat geldt heel erg voor Spee. hij gebruikt zelfs propaganda en vertelt halve waarheden of volstrekte onwaarheden alleen om zijn positie in stand te houden.
En wat betreft duidelijk en helder; het moge duidelijk zijn dat het op zijn minst verdacht te noemen is dat juist op het moment dat er gecontroleerd gaat worden de matrixborden (ik heb het over het wegvak waar afgelopen weekend 75% van alle auto's "te snel" reden) die eerder wel aanstonden plotsklaps worden uitgezet. Dat riekt echt naar opzet.
Heb je nou echt geen betere argumenten dan dergelijke dooddoeners? Die je overigens zelf in het verleden al vaak hebt willen ontkrachten als de wet jou wat minder aanstond?quote:Op dinsdag 7 december 2004 11:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Zolang de wet bestaat, hebben we ons er aan te houden.
En de vraag is natuurlijk hoe je er bij komt dat er geen draagvlak voor zou zijn.
[..]
Het is volstrekt legaal om daar te meten.
Zwaktebod omdat je geen argumenten meer hebt.quote:Op dinsdag 7 december 2004 11:44 schreef Jalu het volgende:
[..]
Heb je nou echt geen betere argumenten dan dergelijke dooddoeners? Die je overigens zelf in het verleden al vaak hebt willen ontkrachten als de wet jou wat minder aanstond?
Als jij met argumenten komt, dan zal ik er op reageren. Ik heb nog geen argumenten gezien.quote:Op dinsdag 7 december 2004 11:56 schreef SCH het volgende:
[..]
Zwaktebod omdat je geen argumenten meer hebt.
Ga er gewoon inhoudelijk op in of zwijg!
Le-zen. Ideetje?quote:Op dinsdag 7 december 2004 12:02 schreef Jalu het volgende:
[..]
Als jij met argumenten komt, dan zal ik er op reageren. Ik heb nog geen argumenten gezien.
Kan wel zijn, je hebt je aan de wet te houden, als je de wet wilt veranderen moet je daar aan de bel trekken en niet de handhavers gaan bashen.quote:"Regels zijn regels" is wat mij betreft geen argument.
quote:Eentje dan: een snelheidsbeperking die door 75% van alle automobilisten wordt overschreden heeft geen draagvlak.
Als jij dan iets wat op argumenten lijkt opschrijft, zal ik ze met alle plezier lezen. Voorlopig zie ik alleen een hoop dooddoeners waarmee je de discussie probeert naar jouw hand te zetten.quote:
Wel als die handhavers keer op keer met valse informatie de wetgever probeert te beïnvloeden.quote:Kan wel zijn, je hebt je aan de wet te houden, als je de wet wilt veranderen moet je daar aan de bel trekken en niet de handhavers gaan bashen.
[..]
Tja, nu laat je je wel weer kennen als iemand die eigenlijk het liefts een dictatuur zou willen zien in Nederland. Natuurlijk is draagvlak wel relevant!quote:Draagvlak is helemaal niet relevant.
Stel je toch eens voor dat Justitie en Politie met hetzelfde fanatisme waarmee de automobilist consequent tot misdadiger wordt gebombardeerd achter die andere wetsovertreders en criminelen aan ging.quote:Valt me altijd weer op hoe fanatiek en vilein die pro-te-hard-rijden mensen zijn. Blijjkbaar heb je in de auto meer rechten. Stel je toch voor dat andere wetsovertreders en criminelen dit soort acties zouden houden
quote:En wat betreft duidelijk en helder; het moge duidelijk zijn dat het op zijn minst verdacht te noemen is dat juist op het moment dat er gecontroleerd gaat worden de matrixborden (ik heb het over het wegvak waar afgelopen weekend 75% van alle auto's "te snel" reden) die eerder wel aanstonden plotsklaps worden uitgezet. Dat riekt echt naar opzet.
En dan heb _jij_ over dooddoeners..quote:Stel je toch eens voor dat Justitie en Politie met hetzelfde fanatisme waarmee de automobilist consequent tot misdadiger wordt gebombardeerd achter die andere wetsovertreders en criminelen aan ging.
quote:Bla bla bla ik heb gister nog 180 gereden op een lege 70 weg. Oh ja het is een verkapte snelweg met 70 borden, geen enkele aanleiding om het 70 te maken. De weg is LETTERLIJK kaarsrecht.
Ecact, ik heb zelf al een aardig kapitaaltje aan boetes betaald maar dat heb ik geheel aan mezelf te danken en daar hoor je me niet over zeiken. En als ik ze onterecht vind, dien ik een bezwaarschrift in in plaats van posters over Koos Spee op te gaan hangen.quote:Op dinsdag 7 december 2004 12:59 schreef mvt het volgende:
Volgende keer dat je gaat zeiken over een boete moet je maar eens goed nadenken. Te hard rijden is ook gewoon een keuze.. En onderdeel van die keuze is dat je een boete wegens te hard rijden kan vewachten.
Sorry hoor, maar hier sta je echt met je grote voeten te stampen op de grondbeginselen van een democratie. Wetten en regels zijn onderhavig aan draagvlak, als er volstrekt geen draagvlak is dan hebben dergelijke regels gewoon geen bestaansrecht.quote:Op dinsdag 7 december 2004 12:39 schreef SCH het volgende:
Natuurlijk is er geen draagvlak voor wetten die boetes opleveren, wat is dat nou voor absurde gedachte. Is er wel draagvlak voor betaald parkeren?
Er zijn wetten en regels en daar houd je je aan. Draagvlak is totaal niet relevant.
Kijk en het feit dat deze mentaliteit is ontstaan en geaccepteerd, dat is een groot verlies voor de rechtsstaat. Hiermee geef je namelijk feitelijk aan dat je een boete accepteert als zijnde snelheidsbelasting. De wet is daarmee zijn doel voorbijjgeschoten.quote:Op dinsdag 7 december 2004 12:59 schreef mvt het volgende:
Ik ben het trouwens met SCH eens dat regels er zijn om gehandhaafd te worden. Of dat nu selectief is of niet. Als ze niet zouden cashen op snelheidsovertredingen kunnen ze 3/4 van de agenten wel ontslaan wegens geldgebrek.
Volgende keer dat je gaat zeiken over een boete moet je maar eens goed nadenken. Te hard rijden is ook gewoon een keuze.. En onderdeel van die keuze is dat je een boete wegens te hard rijden kan vewachten.
als er 100 man gillen dat ze er het niet mee eens zijn, dan is dat niet een gebrek aan daadkracht.quote:Op dinsdag 7 december 2004 13:46 schreef Jalu het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar hier sta je echt met je grote voeten te stampen op de grondbeginselen van een democratie. Wetten en regels zijn onderhavig aan draagvlak, als er volstrekt geen draagvlak is dan hebben dergelijke regels gewoon geen bestaansrecht.
quote:Op dinsdag 7 december 2004 09:49 schreef speedfreak1 het volgende:
Mensen, in godsnaam niet meer op die vdo28 kleuter reageren, zal wel een pubertje van 13 zijn.......
leuk he, selectief reagerenquote:Op dinsdag 7 december 2004 13:50 schreef Jalu het volgende:
[..]
Kijk en het feit dat deze mentaliteit is ontstaan en geaccepteerd, dat is een groot verlies voor de rechtsstaat. Hiermee geef je namelijk feitelijk aan dat je een boete accepteert als zijnde snelheidsbelasting. De wet is daarmee zijn doel voorbijjgeschoten.
Tja, en hier lees en reageer je alleen op wat je zelf wilt lezen...Je mag mij gaan aantonen dat er geen draagvlak onder de nederlandse bevolking is voor de wegenverkeerswet, of in ieder geval het gedeelte Maximum Snelheid. Heck, er zijn hele actiegroepen om binnen de bebouwde kom 30 km zones in te stellen, en op de snelwegen 80 km zones, net zoals bij Rotterdam Overschie. Dan kun je mij niet wijsmaken dat er geen 'draagvlak' is voor de wegenverkeerswet.quote:Sorry hoor, maar hier sta je echt met je grote voeten te stampen op de grondbeginselen van een democratie. Wetten en regels zijn onderhavig aan draagvlak, als er volstrekt geen draagvlak is dan hebben dergelijke regels gewoon geen bestaansrecht.
Nee hoor, het is geen snelheidbelasting. Het zou snelheidsbelasting zijn als je een bepaalde staffel moet betalen tot een bepaalde maximum snelheid. Of zie jij een levenslange gevangenisstraf ook als een Moord-Belasting ?quote:Hiermee geef je namelijk feitelijk aan dat je een boete accepteert als zijnde snelheidsbelasting. De wet is daarmee zijn doel voorbijjgeschoten.
Men HEEFT niet goed gewaarschuwd, je wilt mij niet wijsmaken dat driekwart van de automobilisten willens en wetens een gevaarlijke snelheid gaat rijden. En toch reed driekwart sneller dan 70 km/h.quote:Op dinsdag 7 december 2004 12:51 schreef Labtech het volgende:
[..]
Totdat je moet remmen en er achter komt dat het asfalt glad is. Dan gaan we zeiken dat "men" niet goed gewaarschuwd heeft...eigen verantwoordelijkheid...wat is dat ?
Grappig dat je wel voortdurend op hem ingaat en hem verwijt geen argumenten te hebben, maar mijn beargumenteerde laatste post van bladzijde 1 (post 50) laat je links liggen.quote:Op dinsdag 7 december 2004 09:49 schreef speedfreak1 het volgende:
Mensen, in godsnaam niet meer op die vdo28 kleuter reageren, zal wel een pubertje van 13 zijn.......
Sorry hoor, wat een flauwekul.quote:Op dinsdag 7 december 2004 13:46 schreef Jalu het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar hier sta je echt met je grote voeten te stampen op de grondbeginselen van een democratie. Wetten en regels zijn onderhavig aan draagvlak, als er volstrekt geen draagvlak is dan hebben dergelijke regels gewoon geen bestaansrecht.
quote:Men HEEFT niet goed gewaarschuwd, je wilt mij niet wijsmaken dat driekwart van de automobilisten willens en wetens een gevaarlijke snelheid gaat rijden. En toch reed driekwart sneller dan 70 km/h.
quote:
Als het asfalt echt dusdanig gevaarlijk is dan is het zaak dat de snelheidsbeperking meer dan overduidelijk wordt aangegeven en dan is het dus op zijn minst bevorderend voor de veiligheid om die matrixborden aan te zetten. En meer nog om die beperking zo duidelijk mogelijk te laten blijken.
Wil je even in de boetebase van het OM kijken? Dan zie je dat er voor overtredingen tot +30 km/h vaste bedragen vastgesteld zijn als boetes.quote:Op dinsdag 7 december 2004 13:56 schreef Labtech het volgende:
[..]
[..]
Nee hoor, het is geen snelheidbelasting. Het zou snelheidsbelasting zijn als je een bepaalde staffel moet betalen tot een bepaalde maximum snelheid. Of zie jij een levenslange gevangenisstraf ook als een Moord-Belasting ?
Ik raad je aan om eens een boekje over onze democratische rechtsstaat te lezen. Van Prof. Koekkoek ofzo. Dan hoef je jezelf niet meer zo belachelijk te maken in discussies als deze.quote:Op dinsdag 7 december 2004 13:46 schreef Jalu het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar hier sta je echt met je grote voeten te stampen op de grondbeginselen van een democratie. Wetten en regels zijn onderhavig aan draagvlak, als er volstrekt geen draagvlak is dan hebben dergelijke regels gewoon geen bestaansrecht.
In jouw redenering kun je de democratie wel afschaffen. Een overtreding van een maximumsnelheid met <10 km/h staat in geen verhouding tot een moord, dus je vergelijking gaat volstrekt mank.quote:Op dinsdag 7 december 2004 13:59 schreef SCH het volgende:
[..]
Sorry hoor, wat een flauwekul.
Als de meerderheid vindt dat moord okay is, dan gaan we maar lekker moorden?
Bullocks natuurlijk. In jouw redenering zouden de wat minder populaire wetten waar mensen niet zo mee uit de voeten kunnen, maar afgeschaft moeten worden. Nee, dat is echt geen democratie hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |