quote:
Dat vind ik zo raar, ik hoor daar vaker mensen over. Dat Wonderwall gejat zou zijn van een Mike Flower Pops achtig lied (jazzy/swingy) met dezelfde tekst etc. Volgens mij is de mythe ooit de wereld in geholpen doordat men zei dat de versie van MikeFPops het origineel is (net als met bijvoorbeled Under the bridge in dit topic). Mocht ik het fout hebben, dan zou ik graag het origineel horen (uitvoerende artiest - titel (als het niet wonderwall is) en of mp3 of wat dan ook!)
Trouwens bands als Oasis en Radiohead horen er gewoon in.
Oh ja nog even over het liedje.
Iedere boerenlul kan het spelen, klopt. Maar compositorisch zit het dermate goed in elkaar dat niet elke boerenlul het zou kunnen componeren. Tekst is ok, niet poetisch hoogstaand, maar wel oprecht en gemeend.
Over de compositie:
akkoorden F#m7 A Esus4 en B7sus4 (het bekende stuk, intro/vers).
In de toonladder van F#m zit wel een B, maar dan wordt een Bmineur verwacht hier is gekozen voor een septiem + een toegevoegde 4e. Geen standaard schema overigens, zoals in veel hits als I V VI IV (Let it be en veel meer)
of
VI IV I V (Avril Lavigne, Boris, Zombie van Cranberries, Aisha etc.)
Het lied staat in F#m en het refrein begint op n Dadd9! ook niet echt standaard (F#m of A, wat je zou verwachten). De zanglijn daaroverheen is van n wonderschone eenvoud die wel degelijk de emotie kleurgeeft en maakt het tot n eerlijk en oprecht liefdesliedje. Wat dus helemaal niet zo boerenlullerig is als t lijkt.