abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23742766
Bron: NRC

Groepsverkrachting 200 maal per jaar

Door Sheila Kamerman en Rinskje Koelewijn

Minderjarige jongens plegen in groepsverband per jaar ten minste 200 groepsverkrachtingen of aanrandingen in Nederland. Dat is eenderde van alle jeugdzedenzaken die justitie jaarlijks behandelt.
Het is voor het eerst dat dit type zedendelinquenten is geïnventariseerd en onderzocht. Dat gebeurde door onderzoekers van het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving in Leiden. Zij analyseerden van de groepsverkrachtingen gepleegd tussen 1993 en 2001 alleen gevallen waarbij de jeugdige daders een persoonlijkheidsonderzoek hadden ondergaan en hadden bekend of werden veroordeeld. Het ging hierbij om 24 dadergroepen, waarbij 91 daders betrokken waren.
De onderzochte groepen bestaan meestal uit vier daders, die gemiddeld veertien jaar oud zijn. Vijf daders waren nog geen twaalf. De slachtoffers zijn rond de dertien jaar.
Tweederde van de daders zijn allochtone jongens. Van de slachtoffers, altijd meisjes, is driekwart autochtoon. In veel onderzochte gevallen hadden de daders een andere etniciteit dan de slachtoffers en waren de slachtoffers, op twee gevallen na, een bekende van een of meer van de daders.
De jongens verkrachtten in wisselende groepssamenstellingen verschillende meisjes. Dezelfde wisselende groepjes maakten zich ook vaak schuldig aan berovingen, vernielingen en geweldmisdrijven.
De onderzoekers vermoeden dat het aantal groepsverkrachtingen veel hoger ligt, maar dat daarvan vaak geen aangifte wordt gedaan. Onderzoeker C. Bijleveld: ,,Er is een fenomenaal dark number.''
Ook als er wel aangifte wordt gedaan, eindigt een groot aantal zaken in vrijspraak. Jongerencoördinator Leen Verkade van de Rotterdamse politie: ,,Als zeven jongens ontkennen, of zeggen dat het meisje zelf wou, dan is er voor ons geen speld tussen te krijgen.''
Het onderzoek maakt deel uit van een groter onderzoek naar jeugdige zedendelinquenten. Onderzoekers Bijleveld en J. Hendriks: ,,Het viel ons op dat zedendelicten zo vaak in groepsverband plaatsvonden. Dat zie je alleen bij jongeren. Onze vraag was: waarom doen ze het in een groep?''
Anders dan bij berovingen of vernielingen, heeft de groep bij verkrachting vaak geen praktische functie. ,,Sterker nog: soms willen ze allemaal tegelijk en wordt het een concurrentiestrijd.'' Wel reiken ze elkaar condooms aan en houden, indien nodig, het slachtoffer vast.
De onderzoekers: ,,De belangrijkste reden om het in een groep te doen, is omdat de groep publiek is. Waarbij de een toekijkt als de ander het meisje vernedert.'' Bijleveld: ,,Het is een soort recreatie.''

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sowieso al een heel schokkend bericht, maar let eens op het laatste citaat van onderzoeker Bijleveld: ,,Het is een soort recreatie.''

En dan de daders en slachtoffers: resp. 2/3 allochtoon en 3/4 autochtoon. Wat moeten we hiervan weer denken? Ik weet wat ik denk, maar dat laat ik hier maar in het midden.
pi_23742796
Dat er meer autochtone meisjes zijn dan allochtoonse meisjes? Dat is bekend natuurlijk.
Allah Al Watan Al Malik
pi_23742839
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 18:07 schreef Mutant01 het volgende:
Dat er meer autochtone meisjes zijn dan allochtoonse meisjes? Dat is bekend natuurlijk.

Ah, dus als het je uitkomt heb je wel oog voor de statistieken.
Alleen vind ik niet dat je alle autochtone meisjes over een kam moet scheren.
Misschien zijn er sommige die het niet leuk vinden om slachtoffer te zijn.
In tegenstelling tot jij en je makkers.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_23742877
quote:

Maar niet meer allochtoonse jongens dan autochtoonse jongens (daders).
pi_23742888
Verder zijn de daders altijd jongens, maar dat vind je niet zo schokkend?

[ Bericht 4% gewijzigd door Meh7 op 03-12-2004 18:17:30 ]
  vrijdag 3 december 2004 @ 18:13:15 #6
3542 Gia
User under construction
pi_23742911
quote:
Des te erger is die 2/3 deel allochtone dader. Er zijn namelijk ook meer autochtone jongens dan allochtone.
pi_23742925
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 18:10 schreef Overlast het volgende:

[..]

Ah, dus als het je uitkomt heb je wel oog voor de statistieken.
Alleen vind ik niet dat je alle autochtone meisjes over een kam moet scheren.
Misschien zijn er sommige die het niet leuk vinden om slachtoffer te zijn.
In tegenstelling tot jij en je makkers.

Huh? Waar heb jij het over mafkees.
Allah Al Watan Al Malik
pi_23742960
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 18:11 schreef _Boo_ het volgende:

[..]

Maar niet meer allochtoonse jongens dan autochtoonse jongens (daders).

Inderdaad, en dat is erg, wie zegt dat het niet zo is. Betekent dat, dat we allochtonen gaan aanpakken of dat we groepsverkrachting gaan aanpakken.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 3 december 2004 @ 18:22:44 #9
109538 AbdelGhafied
bin Abdel Moemiet
pi_23743085
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 18:13 schreef Gia het volgende:

[..]

Des te erger is die 2/3 deel allochtone dader. Er zijn namelijk ook meer autochtone jongens dan allochtone.

Misschien dat autochtone jongens minder goed toegeven en autochtone meisjes wel. Waardoor je aan beide kanten over grote getalen van dark numbers kun spreken
Op de Dag der Opstanding zal Allah het vuur opzij laten gaan voor het gezicht van iemand die de eer van zijn moslim broeder verdedigde, buiten diegene zijn aanwezigheid om. (Sahih Sunan At-Tirmidhi)
  vrijdag 3 december 2004 @ 18:24:44 #10
109538 AbdelGhafied
bin Abdel Moemiet
pi_23743121
Maargoed, om het realistischer te houden: Geen allochtoon die het in zijn hoofd haalt met een groepje een andere allochtoonse te verkrachten natuurlijk. Die hebben geen zin in de wraak van een bevolkingsgroep. Je wilt niet waten wat er gebeurd als de rechter er 'geen speld tussen kan krijgen' en de familie van het slachtoffer met lege handen achterblijft.
Op de Dag der Opstanding zal Allah het vuur opzij laten gaan voor het gezicht van iemand die de eer van zijn moslim broeder verdedigde, buiten diegene zijn aanwezigheid om. (Sahih Sunan At-Tirmidhi)
pi_23743130
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 18:16 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Inderdaad, en dat is erg, wie zegt dat het niet zo is. Betekent dat, dat we allochtonen gaan aanpakken of dat we groepsverkrachting gaan aanpakken.

Allebei hoop ik.
Vind het zeer verontrustend nieuws.
En dat ze vrij uit gaan ,daar kan ik dus echt niet bij.
In wat voor rechtstaat leven we eigenlijk.
Ben bang dat dit het topje van de ijberg is.
  vrijdag 3 december 2004 @ 18:27:23 #12
109538 AbdelGhafied
bin Abdel Moemiet
pi_23743170
quote:

[..]

Allochtonen natuurlijk Niet zo leuk als het observeren van een groep fanatieke onderdrukte hollandsche boeren die het hele probleem laten varen en zich geheel richten op het allochtone aspect van het misdrijf.
  vrijdag 3 december 2004 @ 18:29:00 #13
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_23743199
Keihard aanpakken lijkt me.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  vrijdag 3 december 2004 @ 18:32:40 #14
262 Re
Kiss & Swallow
pi_23743266
quote:
Wel reiken ze elkaar condooms aan

dat dan weer wel
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_23743832
quote:

[..]

Dat laatste, maar om dat aan te kunnen pakken moet je wel weten waarom het onder bepaalde bevolkingsgroepen overduidelijk veel vaker voorkomt.
  vrijdag 3 december 2004 @ 21:31:16 #16
39158 confined
breaking the waves
pi_23747228
En dat vinden die jongens entertainment? Hmm, dan weet ik ook nog wel wat dingen die ik bij hen zou kunnen doen. Puur voor mijn entertainment, zeg maar.

*mompelt iets over bierfles en kont

pi_23747282
Doe is wat aan die topictitel er staat namelijk
groepsverkrachtingen of aanrandingen in Nederland.
I may be wrong, but it's highly unlikely.
pi_23747371
Je zou mannen en jongens als geheel toch afschaffen als je dit leest.
pi_23747404
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 21:33 schreef Ghostbuster het volgende:
Doe is wat aan die topictitel er staat namelijk
groepsverkrachtingen of aanrandingen in Nederland.

Het gebeurt ook in Nederland.
Staat duidelijk vermeld.
pi_23747440
Kun je je er ergens voor aanmelden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')