quote:Geen 8 jaar school, dan inburgeren
DEN HAAG - Minister Verdonk voor Integratie mag niet alleen allochtonen verplichten tot het volgen van inburgeringscursussen. Om discriminatie te voorkomen, moet deze verplichting gelden voor alle inwoners van Nederland die minder dan acht jaar school hebben gevolgd.
Dat schrijft de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken in een nog vertrouwelijk advies aan Verdonk. De minister neemt volgens bronnen rond het kabinet het advies over om toch te kunnen vasthouden aan het streven om eerste-generatie allochtonen die slecht Nederlands spreken, te laten inburgeren. Verdonk legt haar plannen vandaag voor aan het kabinet.
De keuze voor een inburgeringsplicht voor alle inwoners van Nederland betekent dat de minister terug moet komen van haar eerdere standpunt. In juni, bij de presentatie van de eerste schets van het inburgeringsstelsel, hield zij nog vol dat het geen discriminatie was om alleen aan allochtonen een inburgeringsplicht op te leggen. Zij zei toen dat migranten elders zijn geboren en daardoor apart mogen worden behandeld. 'Onderscheid mag wel worden gemaakt indien er sprake is van ongelijke gevallen', hield zij vol.
Bijna alle Nederlanders hebben door de leerplicht acht jaar onderwijs of meer genoten. Zij zullen dus worden uitgezonderd van de inburgeringsplicht. De migranten die zich in Nederland vestigden, zullen veelal niet aan dit criterium kunnen voldoen omdat zij pas op latere leeftijd emigreerden. Zij zullen cursussen moeten volgen. Door deze juridische constructie kan Verdonk toch de groep laten inburgeren die zij op het ooghad.
Of ook Turken in Nederland aan de inburgeringsplicht kunnen worden onderworpen, is nog geen uitgemaakte zaak. Een verdrag uit 1963 tussen Turkije en de EU zou dat verbieden.
quote:Door deze juridische constructie kan Verdonk toch de groep laten inburgeren die zij op het oog had.
quote:
DEN HAAG - De inburgeringsplicht mag niet alleen gaan gelden voor allochtonen maar voor iedereen die minder dan acht jaar onderwijs in Nederland heeft gehad. Het is discriminerend als de plicht om een inburgeringsexamen te halen alleen aan migranten wordt opgelegd.
Dat is de kern van een advies dat de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken (ACVZ) onlangs heeft uitgebracht aan minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie. Betrouwbare bronnen hebben dat vrijdag bevestigd. De bewindsvrouw heeft de aanbevelingen overgenomen en bespreekt die vrijdag in het kabinet.
In de praktijk komt het erop neer dat vooral mensen van buitenlandse komaf dan onder de inburgeringsplicht vallen. Autochtonen voldoen veelal aan de eis van acht jaar scholing. Verdonk en het kabinet vinden het belangrijk zo veel mogelijk migranten die slecht Nederlands spreken, alsnog een inburgersexamen te laten doen. De gedachte erachter is dat zij dan meer gaan deelnemen aan de samenleving.
De ACVZ maakte een juridische analyse van de zogeheten eerste contourennota die de Tweede Kamer in de zomer besprak. Verdonk wilde alle migranten tot 65 jaar, ook de mensen die al jaren in Nederland wonen, verplicht laten inburgeren. Werklozen en vrouwen zonder uitkering of werk zouden als eerste in aanmerking moeten komen. De commissie dacht mee met oplossingen voor een aantal knelpunten in het eerdere plan.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 12:25 schreef QuietGuy het volgende:
Hmm... is dit inclusief basisschool? Anders moet ik ook inburgeren
niet 90% maar wel een groot deel. Middelbare school duurt 4 tot 6 jaar. Vervolgopleiding ook. Alleen heb ik mijn middelbare in 4, en vervolgopleiding in 2 jaar afgerond, vandaarquote:Op vrijdag 3 december 2004 12:27 schreef FR_08 het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel. Anders zou 90 % van NL moeten inburgeren.
quote:
quote:Invoering leerplicht
Op 1 januari 1901 wordt de eerste leerplichtwet in Nederland in werking gesteld. Deze wet verplicht kinderen van 6 tot 12 jaar tot het volgen van onderwijs.
De wet maakte voor sommige kinderen wel een uitzondering, zoals voor kinderen van boeren, die tijdens de oogsttijd mee moesten helpen. In 1969 werd de leerplichtperiode verlengd naar 9 jaar en vervolgens werd de periode in 1975 met nog een jaar verlengd
quote:Op vrijdag 3 december 2004 12:42 schreef Zanderrr het volgende:
Duidelijke cijfers kan ik niet vinden, maar het lijkt mij dat er nog een aanzienlijke groep Nederlanders (vooral ouderen) is die, voor 1969, minder dan 8 jaar naar school is gegaan. Moeten we deze mensen nu nog verplichten om zo'n cursus te gaan volgen?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 12:34 schreef BansheeBoy het volgende:
Mooi, gelijk Wilders laten inburgeren zodat hij de multi-culturele samenleving eens gaat erkennen
Wat heeft Marijnissen hier mee te maken?quote:Op vrijdag 3 december 2004 12:44 schreef hazelnoot het volgende:
Zou dit ook bedoeld zijn voor loslopende tweede kamerleden die nog niet ten volle alle Nederlandse wetten en grondrechten respecteren?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:01 schreef Space-Chinees het volgende:
Slaat wel erg door.
Ik snap het eigenlijk niet helemaal.
Het is toch een vrij land?
Als mensen willen integreren dan kunnen ze dat doen.
Als mensen dat niet willen, kan je ze dat niet dwingen.
Wat gebeurt er met die zogenaamde "vrije land"?
Er begint steeds meer een dwangcultuur te komen hier, weg vrijheid.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:03 schreef Snik het volgende:
[..]
Ja, omdat dat tuig de boel te veel heeft verkloot moet die vrijheid nu gedeeltelijk ingeperkt worden.
Mag je hun voor bedanken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |