quote:
Weerbericht: 9 december 2028 vanuit Zuidamerika
Al weken hebben we met die warmbloedige hoog te maken. Maar, eindelijk trekt hij richting het noorden en tovert zichzelf om naar een koudbloedig hoog.
Dit is inmiddels al gebeurd en vanaf zal er een noordoostelijk windje opsteken. Gisteren liep het kwik nog hoog op. In vlissingen werd een Tmax van -12 graden genoteerd, terwijl Eelde al op -18,3424 bleef steken. Maar dat zijn vrij normale waarden voor de tijd van het jaar.
Maar nu de wind omgaat naar het oosten, zal er nog wat koudere lucht naar onze kant toekomen. De zon komt wel weer terug. Overdag wordt het dan niet meer warmer dan -22 in het zuidwesten tot een graad of -29 in het noordoosten. Deze trend zet zich voorlopig door.
Een groot deel van de Noordzee is bevroren, alleen verder ten zuiden van Ierland en Engeland is nog een wak te vinden. En gaat men verder naar het westen, dan ligt de zee natuurlijk wel gewoon open. Kijken we op de langere termijn, dan lijkt de wind te draaien naar het noordwesten. Daar ligt alleen maar ijs en sneeuw. Het zal daardoor ook droog blijven. Wel kan er enige stuifsneeuw en ijsschotsen vanuit het noordwesten richting ons getransporteerd worden. Het kwik blijft eerst nog zo meest rond de -20 schommelen. Maar later lijkt er een duidelijke verzachting op te treden.
Daarna lijkt er dus toch wel het een en andere te gaan veranderen. De wind lijkt later te gaan verhuizen naar het westen. Ver ten westen van Ierland ligt de zee nog open. Daar liggen ook nog wat depressies en fronten. Deze lijken met een westelijke stroming onze kant op de komen. Daardoor kan het kwik stijgen tot -12 graden (iets boven normaal) en valt er regelmatig sneeuw. Alleen ten westen van Ierland dooit het een beetje, maar deze dooi is nog niet van plan om onze kant op de komen.
(om dat Nederland steeds onleefbaarder wordt, ben ik van plan om volgend jaar naar Zuid-Amerika te emigreren). Alleen in de zomers kom ik nog wel terug.
9 december 2028
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Weerpraatje:
30 jaar terug, was de zee in de winter nog helemaal ijsvrij. Dat had te maken met de Golfstroom die ze toen nog kenden. Het is voor ons bijna ondenkbaar, dat er toen mensen waren die hoopten of een beetje sneeuw of vorst. Dat kwam in de Nederlandse winter soms nauwelijks voor. Echt waar!! Er werden soms in december en januari zelfs temperaturen gemeten van 10 graden boven nul. Daar mogen wij wel van dromen. Dan halen wij in de zomer zelfs met moeite. Destijds waren de winden overheersend westelijk. Tegenwoordig is er geen veel voorkomende windrichting meer. Bovendien komen stormen nu niet meer voor in de winter. Alleen in de zomer is het nu erg onstuimig. Zo werd de afgelopen zomer een hoogste temperatuur gemeten op 2 juli te Arcen met 12,3 graden. Het klinkt misschien ongelofelijk, maar 30 jaar terug werd in het de zomers nog wel eens 30 graden!!!!!!! Sterker nog. In de jaren 2004, 2005 enzovoort, leek de jaar temperaturen in Nederland erg te gaan stijgen. Toch beleefde men in 2006 (voor hun begrippen) een ijskoude decembermaand en ook winter. Maar de opwarming door het broeikaseffect zette zich voor. Het ging zelfs zo ver, dan er op den duur in Nederland palmen konden groeien. Men had toen nog nooit geweten, dat er op alles van dit zo’n koude reactie kon plaatsvinden. Wel waren er zelfs in 2004 al kleine geruchten over, dat het opwarmer van de klimaat, uiteindelijk tot het stilleggen van de golfstroom en een nieuwe ijstijd kon leiden. Dat dit waarheid is geworden, blijkt nu wel.
Hieronder volgen een paar cijfers. Je ziet duidelijk wat het stilvallen van de golfstroom veroorzaakt heeft.
Mijn dagboek:
De cijfers zijn steeds de Gemiddelde temperatuur van december dat jaar.
2004: 4.2
2005: 3.8
2006: 1.6
2007 :5.6
2008 :5.9
2009:5.4
2010: 6.0
2011: 5.7
2011: 7.4
2012: 7,6
2013: 6.9
2015: 8.8
2015: 9.6: (het Hoogtepunt van het toen nog ernstige broeikaseffect (palmen in Nederland waren mogelijk)!!!!
2015: 9,2
2016 8,0
2017: 8,2 Men ontdekte of bevestigde dat de Golfstroom nu echt aan het vertragen was
2018: 6,5 (Winters werden minder warm, maar 40+ in de zomer was nog mogelijk)
2019: 6,0(Al het “zoete” ijs is in de zee verdwenen!) Gehele noordpool bestaat niet meer. Alles is gesmolten. Gletsjers zijn verleden tijd. Even werd het op de polen een stuk warmer, maar plotseling daalt de temperatuur er weer.
2020: 5,8 (Zeewater temperatuur door al het gesmolten ijs, bij ons enorm gedaald)
2021: 2,9 (Golfstroom volledig stilgevallen! Groot nieuws op de wereld! Rampjaren!!!)
2022: 2,9 ( Zeeën duidelijk veel zoeter. De eerste zomer waarbij het geen 40 meer werd). Een man ging naar het strand, en kwam helemaal onder gekoeld terug uit de zee. Was het water de aflopen jaren zomers nog steeds 25 graden, deze zomer was hij enorm gedaald naar 12 graden!!
2023: -.0,7 ( Vele vulkaan uitbarstingen op de wereld. Zo koud. Men weet niet wat men overkomt)!!
2024: -2.3 ( Zomerliefhebbers zijn verdrietig. Alle palmen van Nederland, die er relatief korst hebben gegroeid zijn nu weer definitief gestorven)! Winter kleding uit de jaren 00 (2000) werden weer massaal uit de oude doos gehaald!
2025: -6,5 ( Nederland niet goed leefbaar meer) Noordzee vriest dicht. Rotterdam haven kan geen functie meer hebben.
2026: -7.7 ( De elfstedentocht die de afgelopen jaren werden verreden, zijn nu stop gezet of eigelijk onmogelijk. Al het ijs in de kanalen is vervluchtigd. Bovendien moet men 10 meter in de sneeuw kruipen, wil men nog een bevroren kanaal ontdekken.
2027: -7.7 (Nederland stort volledig in. Economie draait niet meer goed. Een grote emigratie richting het zuiden van de Middellandse zee en noord Afrika is het gevolg. Het enige leuke nieuw was: Wel zijn er op het kanaal tussen Engeland en Nederland schaatstochten verreden! 2028: -14,7 (Helaas massale sterfte. De Nederlandse bevolking is door sterfte en emigratie met tientallen procenten afgenomen!! Veel apparatuur gaat verloren. Keren we weer terug naar primitieve tijden?
2029 -14,5 ( Ik besluit Nederland te verlaten nu het nog kan). Ik ben van plan om naar Zuid-Amerika te vetrekken. Daar lijkt helemaal niks te zijn veranderd. Terwijl er nou rondom de middellandse en het zuidoosten van Europa ook al palmen gesneuveld zijn. Heel veel Nederlanders gaan via het ijs richting Ierland, waar het nog beter vertoeven is.
2030 -14.6 < gemiddelde december temperatuur in Nederland dat jaar. Hier in Zuid-Amerika toch wel meer verandert dan ik dacht. De gemiddelde temperatuur is hier toch wel 6 graden gezakt. Ook de zee en de Caribische zee is met 5 graden gezakt! Pff ik kom hier om van de hitte, met temperaturen van constant 23 graden. Maar de mensen van hier klagen dat ze het heel erg koud hebben, en dat het sinds enkele jaren al zo abnormaal koud was! Laatst werd het hier 30 graden. Ik wist niet wat me overkwam. De bewoners zeiden echter dat dat hier vroeger heel normaal was. Tja, ik zei: een aantal jaren geleden, werden er in Nederland zelfs nog temperaturen van 30 graden gemeten. Als antwoord kreeg ik daarop: Schei uit. In Nederland, waar niks anders is dan ijs? Dat meen je toch niet!! Ik liet me haar foto’s zien, van het vroegere warme Nederland, uit de zomer van 2003.
Opeens rolde mij de tranen over mijn ogen. Wat gek. Vroeger schold ik die Noordzee uit voor warme visbak. Ook baalde ik ervan dat het nooit sneeuwde of vroor in de winter. En toch! En toch, heb ik weer heimwee naar die tijd!!! Snik Goh, was Nederland maar weer zo! Wat mis ik dat! Oh wat mis ik die tijd. Ook naar de toen Nederlandse warme zomers verlang ik weer!!!
(Ja ik weet het is allemaal zeer onmogelijk!! Zie het ook als een grap ) Maar stel je voor. We maken wel grapjes over het stilvallen over de golfstroom, maar voor Nederland hoeft dat niet leuk te zijn)
Verstuurd door : StayV (Hoogezand-Groningen op WeerWoord.be)