quote:dis·cri·mi·ne·ren (ov.ww., ook abs.)
1 (iem.) achterstellen op grond van niet ter zake doende kenmerken
2 onderscheiden
quote:ras1 (het ~, ~sen)
1 groep mensen, dieren of planten die zich door dezelfde erfelijke eigenschappen onderscheiden van andere groepen van dezelfde biologische soort
2 bevolkingsgroep die zich op andere dan erfelijke wijze onderscheidt
3 dier met zuivere teeltkenmerken
quote:ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat
2 rassentheorie
quote:gewist door Landmass himself
Heel sec genomen koppelt racisme inferioriteit tov degene die racist is aan uiterlijke biologische of culturele (en in sommige gevallen religieuze) kenmerken. Het belangrijkste element hierin is m.i. de inferiorteit van de ander en dus de superioriteit van het eigene. Zo geredeneerd heeft het Westers triomafalisme dat iedere uitheemse cultuur inferieur acht aan alles wat het Westen heeft opgebracht ook racistische trekjes in zich. Domme Feijenoorders, snotjochies van een jaar of 20 op Fok! en kuilen gravende Duitsers vallen vanwege voordehandliggende redenen af, omdat zij niets uitheems hebben...quote:Op donderdag 2 december 2004 13:01 schreef Landmass het volgende:
Rascisme of niet?
Al die domme Feyenoord aanhangers Ja
snot jocchies van 5 jaar en jonger.Ja
Die kut studenten.Ja
Kuilen gravende Duisters.Ja
HongernegersJa
FOKers hebebn een IQ van 0Ja
90% van de FOKkers kan je nu wel bannen Sidekick. Tot dat alleen de mods overblijven, want die zijn moreel superieur aan ons. Kunnen jullie lekker over de interpretatie van de Hoge Raad gaan discusieren.
De mods van FOK zijn onfeilbaar en hebben altijd gelijk. Ook als ze het neit hebben.
quote:Asielzoekers een ras apart? - Hoge Raad bevestigt ruime uitleg term ‘ras’
door Najat Bochhah en Jacky Nieuwboer
[Dit artikel is verschenen in Zebra-Magazine 0 / november 2000]
Ook asielzoekers worden beschermd door het discriminatieverbod in het Wetboek van Strafrecht, zo bepaalde de Hoge Raad onlangs. Een discotheek weigerde toegang aan bewoners van een verwijdercentrum, om problemen met plaatselijke jongeren te voorkomen. De strafzaak die hierop volgde doorliep drie instanties. De Hoge Raad bestendigde zijn vaste jurisprudentie en oordeelde dat asielzoekers vallen onder het begrip ‘ras’ in het verdrag tegen rassendiscriminatie. Het weigeren van asielzoekers in horecagelegenheden is daarom strafbaar.
http://www.lbr.nl/wetgeving/wg_ras_apart.htm
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Heel sec genomen koppelt racisme inferioriteit tov degene die racist is aan uiterlijke biologische of culturele (en in sommige gevallen religieuze) kenmerken.
quote:Het belangrijkste element hierin is m.i. de inferiorteit van de ander en dus de superioriteit van het eigene. Zo geredeneerd heeft het Westers triomafalisme dat iedere uitheemse cultuur inferieur acht aan alles wat het Westen heeft opgebracht ook racistische trekjes in zich. Domme Feijenoorders, snotjochies van een jaar of 20 op Fok! en kuilen gravende Duitsers vallen vanwege voordehandliggende redenen af, omdat zij niets uitheems hebben...
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:19 schreef Sidekick het volgende:
Je hebt echt totaal geen idee wat racisme inhoudt. .....
je redenaties slaan als een tang op een varken.
Alleen is van Dale niet de maatgevende bron voor hoe bepaalde termen gedefinieerd worden. Het geeft een betekenis, over die betekenis bestaan verschillende interpretaties, omdat ze in een 'vrij land' onderwerp van discussie zijn bij sociale wetenschappers...quote:Op donderdag 2 december 2004 13:20 schreef Landmass het volgende:
[..]
VanDale zegt iets anders maar dat wiol jij niet werten want dan kan je mij niet meer onderuithalen.
[..]
Ik denk dat jij veel meer nog moet lezen...quote:
Helaas Ryan. Je moet toch echt de definitie eens een keer goed lezen.
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Alleen is van Dale niet de maatgevende bron voor hoe bepaalde termen gedefinieerd worden.
Geschiedenis, sociale wetenschappen zijn altijd in beweging, zoals hun onderwerp van studie dat ook is, je zou maw de desbetreffende vakliteratuur moeten raadplegen over hoe er gedacht wordt over racisme. De definitie die ik geef is redelijk up to date. Was racisme in vroeger tijden gekoppeld aan louter uiterlijke biologische kenmerken, tegenwoordig is men subtieler en koppelt men inferioriteit aan culturele en religieuze kenmerken. De bron blijft steeds hetzelfde: het eigene superieur achten aan het andere.quote:Op donderdag 2 december 2004 13:25 schreef Landmass het volgende:
[..]
Oh. En is dan wel de maatgevende bron?
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:23 schreef Landmass het volgende:
[..]
Ik daag je uit om de foute redeneringen er uit te vissen.
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:43 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nou, dat is niet lastig. Je geeft aan dat de uitspraak van de Hoge Raad onzin is. Nou niet dus, die uitspraak is een bindende uileg van de anti-racisme-wetgeving.
quote:
Je poging om de holocaust te reduceren tot een door uiterlijk gemotiveerde genocide is al helemaal een ontkenning van feiten.
quote:Een "greencard-systeem" die je als voorbeeld in je mail noemt vergelijken met je opmerking om werkloze allochtonen in de gevangenis te stoppen, of zelfs te deporteren is echt stompzinnig.
quote:Op donderdag 2 december 2004 13:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Geschiedenis, sociale wetenschappen zijn altijd in beweging, zoals hun onderwerp van studie dat ook is, je zou maw de desbetreffende vakliteratuur moeten raadplegen over hoe er gedacht wordt over racisme. De definitie die ik geef is redelijk up to date.
quote:Was racisme in vroeger tijden gekoppeld aan louter uiterlijke biologische kenmerken, tegenwoordig is men subtieler en koppelt men inferioriteit aan culturele en religieuze kenmerken. De bron blijft steeds hetzelfde: het eigene superieur achten aan het andere.
Moet ik echt ingaan op die onzin? Dat is geen racisme, en het is al helemaal niet af te leiden uit de uitspraak van de Hoge Raad.quote:Op zaterdag 4 december 2004 16:40 schreef Landmass het volgende:
JE schittert door afwezigheid Sidekick. Mij punt is dat volgens de hoge raad de volgende uitspraken racisme zijn:
Al die domme Feyenoord aanhangers
snot jocchies van 5 jaar en jonger.
Die kut studenten.
Kuilen gravende Duisters.
Hongernegers
Wat heb jij daarop te zeggen?
Het gaat om de veel te vage definitie van ras! Daarmee zijn veel dingen racisme. Ook die onzinnige beweringen die ik gaf!quote:Artikel 1 van het IVUR, waarop deze bepaling is gebaseerd, geeft een ruime omschrijving van het begrip ras, omdat het verdrag daarnaast een opsomming geeft van fysieke, etnische, culturele, geografische, godsdienstige en historische kenmerken. Deze ruime omschrijving speelt met name bij de beoordeling van het geval bij de rechtbank en de Hoge Raad.
quote:De term ras moet zoals de rechtbank ook terecht heeft opgemerkt ruim worden uitgelegd.
Uiteraard moet het ruim worden uitgelegt. De kan je lekker alles en iedereen die een andere mening heeft dan de jouwe daarmee om de oren slaan. Ik dacht dat we dit stadium toch wel gepaseerd waren in Nederland.quote:Geconcludeerd kan worden dat de term ‘ras’ in ‘rassendiscriminatie’ zowel in internationaal verband als hier in Nederland ruim moet worden uitgelegd.
quote:be·vol·kings·groep (de ~)
1 maatschappelijke groepering
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |