quote:
Dan haak ik mijn memoire daar maar even op aan.
Het was er bij mij ook 'gewoon' zoals Muus al zei. Er is niet echt een punt geweest bij mij waar de interesse begon. Het was er gewoon altijd al.
Het eerste echt aanwijsbare punt voor mij was waarschijnlijk toen ik zes was. Ik heb toen instinctief amethisten onder mijn kussen gelegd tegen nachtmerries. Zonder dat ik wist wat amethist was, wat het deed, laat staan wat de naam van de steen was. Ik wist van niks behalve dat ik zeker wist dat het zou helpen. En het werkte inderdaad.
Op mijn elfde heb ik voor het eerst een spreekbeurt gegeven op mijn basisschool over edelstenen. De reacties van mijn klasgenoten waren geweldig.
![]()
Ze waren helemaal enthousiast en klampten me aan om nog meer te weten te krijgen. Bij mijn anders zo harde klasgenoten had de nieuwsgierigheid het gewonnen van de oordelen. Dat blijft me tot op de dag van vandaag verbazen.
Op mijn elfde had ik dus al kennelijk een enorme dosis kennis verworven via boeken en tv. Niet alleen over edelstenen, ook over 'geesten', de dood en 'energie'. Voor mij was het niet raar om daar een interesse in te hebben. Het was er altijd al. Ook werd het bij ons thuis als normaal gezien omdat mijn moeder er ook een sterke interesse voor heeft.
Voor mij was de sterkste drijfveer altijd het gevoel te hebben dat er meer is tussen hemel en aarde. Het gevoel constant verbonden te zijn met iets wat buiten het gezin komt, wat groter is dan de wereld waarin je leeft. Het is niet te beschrijven, maar het gevoel was er altijd al. Het rare is dat het niet verklaard hoeft te worden, maar het interesseert je tegelijkertijd. Je hebt het gevoel dat je het wel weet maar het niet kan of hoeft benoemen.
Op mijn 16e heb ik een reiki 1 inwijding gedaan samen met nog 3 vriendinnen. De moeder van één van mijn vriendinnen is namelijk reiki-master. Op mijn 18e heb ik reiki 2 gedaan.
Op mijn 17e kwam ik in een vervelende situatie terecht waardoor ik me af ging vragen wat het leven voor zin had en hoe je werkelijk gelukkig kon zijn. Toen ben ik 'Een gesprek met God' gaan lezen wat werkelijk een omslag voor mij was. Alles, werkelijk alles, wat ik altijd al wist ergens diep van binnen stond voor mijn neus in een boek geschreven. Geen moment heb ik getwijfeld aan de waarheid ervan want het was mijn waarheid wat ik aan het lezen was. Ik kon de wereld iets meer begrijpen vanaf dat moment en er leren mee om te gaan. Iets wat ik nog steeds doe.
Mijn interesse voor spiritualiteit is eigenlijk nooit afgezwakt maar heeft wel sinds mijn 17e weer een 'boost' gekregen.
![]()
Sindsdien ben ik er veel bewuster mee bezig. Ik lees nu veel meer over religie, psychologie, parapsychologie, filosofie, natuurkunde, etc. Alles wat maar enigzins het leven kan verklaren en kan vertellen waarom mensen dingen doen zoals ze doen.
Dát er meer is, is voor mij een zekerheid. Echter gaan mensen daar allemaal met hun eigen manier mee om. Het uiten van spiritualiteit gebeurd daarom op ontzettend veel manieren. Er leiden meerdere wegen naar Rome, en die wegen zijn net zo fascinerend als 'Rome' zelf.