abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 december 2004 @ 11:03:27 #151
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_23689459
quote:
Op woensdag 1 december 2004 09:41 schreef Alicey het volgende:
Houd er rekening mee dat zij zelf een slachtoffer is van indoctrinatie, dat maakt de kwestie ook zo ingewikkeld. Bij het christelijk geloof is het overigens niet eens nodig dat de partners beiden christelijk zijn, de man rechtvaardigt de vrouw en vice versa. Zoals wel meer dingen wordt dit echter door sommige stromingen over het hoofd gezien.
Alicey, dat jij in je kortzichtigheid niet begrijpt wat haar motivatie is, betekent nog niet dat zij geindoctrineerd is.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:08:54 #152
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23689580
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:03 schreef bankrupcy het volgende:

[..]

Alicey, dat jij in je kortzichtigheid niet begrijpt wat haar motivatie is, betekent nog niet dat zij geindoctrineerd is.
Voordat je mij beschuldigt van kortzichtigheid zou je ook kunnen proberen mijn reactie te begrijpen voordat je reageert.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:20:17 #153
79010 baziz
I can see clearly now...
pi_23689771
Ik weet dat ik niet zou kunnen samen leven met iemand die zijn geloof ook echt dagelijks uitoefend.
Mijn meissie zou best gelovig mogen zijn (welk geloof dan ook, dat maakt me niet uit). Zolang ik er maar niets mee te maken heb.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is!
Life can only be understood in revese, but must be lived forwards
  woensdag 1 december 2004 @ 11:26:28 #154
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23689908
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:20 schreef baziz het volgende:
Ik weet dat ik niet zou kunnen samen leven met iemand die zijn geloof ook echt dagelijks uitoefend.
Mijn meissie zou best gelovig mogen zijn (welk geloof dan ook, dat maakt me niet uit). Zolang ik er maar niets mee te maken heb.
Als je haar geloof niet respecteert denk ik dat je relatie geen lang leven is gegund. Dat "zolang ik er maar niets mee te maken heb" is een dooddoener. Ze mogen iedereen ook doodschieten, zolang je er maar niets mee te maken hebt zeker..

Geloofsuitoefening neemt weinig tijd in beslag, en zeker de christelijke "rituelen" begrijp ik niet hoe je daar last van kunt hebben.
quote:
Geloof maakt meer kapot dan je lief is!
Jouw houding ten opzichte van geloof maakt meer kapot in dit geval.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:33:59 #155
79010 baziz
I can see clearly now...
pi_23690067
quote:
Ze mogen iedereen ook doodschieten, zolang je er maar niets mee te maken hebt zeker..
Dit gaat helemaal nergens over. Ik ben gewoon anti -geloof. Het brengt alleen maar gezeik en ik vind het gewoon 1 grote leugen. Als ik een meid zou hebben die wel gelovig is, dan heb ik daar geen probleem mee. Maar val mij er niet mee lastig want ik wil er niets mee te maken hebben.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:35:21 #156
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_23690092
quote:
Op woensdag 1 december 2004 09:41 schreef Alicey het volgende:
Houd er rekening mee dat zij zelf een slachtoffer is van indoctrinatie,
[...]
Gelezen en begrepen. Kortzichtig.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:36:36 #157
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23690118
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:33 schreef baziz het volgende:

[..]

Dit gaat helemaal nergens over. Ik ben gewoon anti -geloof.
Dat had ik in de gaten.
quote:
Het brengt alleen maar gezeik en ik vind het gewoon 1 grote leugen.
Maarja, dat het een leugen is weer wat jij gelooft.. En het brengt niet alleen gezeik, er komt ook veel goeds uit voort. Het ligt niet zozeer aan geloof, maar wat mensen er mee doen.
quote:
Als ik een meid zou hebben die wel gelovig is, dan heb ik daar geen probleem mee. Maar val mij er niet mee lastig want ik wil er niets mee te maken hebben.
Bidden voor het eten? Mag ze dat nog doen? Waar leg je de grens?

Respecteer je haar wel voldoende als je aan banden wilt leggen op welke manier zij wel en niet haar geloof mag uiten? Denk je dat je tot een gezonde gelijkwaardige relatie kunt komen?
  woensdag 1 december 2004 @ 11:40:31 #158
79010 baziz
I can see clearly now...
pi_23690187
Als zij zou willen bidden voor het eten, mag ze dat gerust doen. Maar de eventuele kinderen dus niet, behalve als ze dat later zelf zouden willen.
Maar daarom zei ik meteen al:
quote:
Ik weet dat van mezelf, en als ik eerlijk ben... ik denk dat er ook weinig gelovige meiden het met mij uit zouden houden.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:40:57 #159
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23690199
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:35 schreef bankrupcy het volgende:

[..]

Gelezen en begrepen. Kortzichtig.
Als we het toch over kortzichtigheid hebben..

Maargoed, iemand schaadt haar eigen liefdesleven. Geloof jij werkelijk dat iemand met een normale opvoeding diens eigen liefdesleven wil schaden in verband met geloof? Dat iemand wel gelooft dat God het verschrikkelijk vindt dat iemand een relatie heeft met iemand van een ander geloof, maar niet vertrouwt dat God hier een voorziening voor treft? Dat iemand het prima vindt als iemand meegaat naar de kerk ondanks dat hij niet gelooft, maar op het moment dat hij daarmee stopt, opeens niet meer? Het maakt dus blijkbaar niet uit of hij gelovig is, maar meer dat hij doet wat er van mensen verwacht wordt op basis van de normen en waarden die haar zijn bijgebracht.

Iets als bovenstaands kan alleen door indoctrinatie komen. Ik heb nooit iemand gezien die op latere leeftijd tot geloof is gekomen, en zo'n hoge prijs betaalt voor iets wat niet zeker te weten is.
  woensdag 1 december 2004 @ 11:41:34 #160
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23690214
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:40 schreef baziz het volgende:
Als zij zou willen bidden voor het eten, mag ze dat gerust doen. Maar de eventuele kinderen dus niet, behalve als ze dat later zelf zouden willen.
Maar daarom zei ik meteen al:
[..]

Ik weet dat van mezelf, en als ik eerlijk ben... ik denk dat er ook weinig gelovige meiden het met mij uit zouden houden.
Natuurlijke selectie lost het dus op.
  woensdag 1 december 2004 @ 12:22:22 #161
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_23691112
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maargoed, iemand schaadt haar eigen liefdesleven.
Ze zoekt een driehoeksrelatie, waarin de relaties tussen God, hij en zij gelijk zijn. Ze is van mening dat als zijn relatie tot God niet net zo sterk is als die van haar, dat dit niet gaat werken.
quote:
Geloof jij werkelijk dat iemand met een normale opvoeding diens eigen liefdesleven wil schaden in verband met geloof?
Voor sommige mensen is de relatie met God net zo belangrijk als de relatie met mensen. Voor sommige mensen is de relatie met God zelfs belangrijker dan die met andere mensen. Zij houden van God, en daar willen ze niemand anders tussen hebben.
quote:
Dat iemand wel gelooft dat God het verschrikkelijk vindt dat iemand een relatie heeft met iemand van een ander geloof, maar niet vertrouwt dat God hier een voorziening voor treft?
Hier botst mijn visie met die van Marleen, dus dit laat ik even in het midden.
quote:
Dat iemand het prima vindt als iemand meegaat naar de kerk ondanks dat hij niet gelooft, maar op het moment dat hij daarmee stopt, opeens niet meer?
Iemand die naar de kerk gaat doet nog een poging haar relatie met God te begrijpen en eenzelfde relatie met God op te bouwen.
quote:
Het maakt dus blijkbaar niet uit of hij gelovig is, maar meer dat hij doet wat er van mensen verwacht wordt op basis van de normen en waarden die haar zijn bijgebracht.
Deels correct. Het gaat er niet om of hij gelooft, maar of hij pogingen doet haar visie te begrijpen.
quote:
Iets als bovenstaands kan alleen door indoctrinatie komen. Ik heb nooit iemand gezien die op latere leeftijd tot geloof is gekomen, en zo'n hoge prijs betaalt voor iets wat niet zeker te weten is.
Gezien niet, maar wel van gehoord.
  woensdag 1 december 2004 @ 13:06:17 #162
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23692025
quote:
Op woensdag 1 december 2004 12:22 schreef bankrupcy het volgende:

[..]

Ze zoekt een driehoeksrelatie, waarin de relaties tussen God, hij en zij gelijk zijn. Ze is van mening dat als zijn relatie tot God niet net zo sterk is als die van haar, dat dit niet gaat werken.
Dit vloeit wel voort uit het feit dat zij denkt dat God alleen christenen respecteert.
quote:
[..]

Voor sommige mensen is de relatie met God net zo belangrijk als de relatie met mensen. Voor sommige mensen is de relatie met God zelfs belangrijker dan die met andere mensen. Zij houden van God, en daar willen ze niemand anders tussen hebben.
De relatie met God uit zich in het volgen van Zijn wil... Wat Zijn wil is worden aannames over gemaakt, waarvan je zelfs zou kunnen afvragen of zij wel standhouden wanneer je uitgaat van de authenciteit van de bijbel.
quote:
Iemand die naar de kerk gaat doet nog een poging haar relatie met God te begrijpen en eenzelfde relatie met God op te bouwen.
Ogenschijnlijk. Iemand die niet gelooft in God, kan er ook geen relatie mee opbouwen. Ik ben het wel met je eens dat het begrijpen van de beweegredenen van christenen positief kan worden beinvloed door kerkbezoek. Voor geliefden is het ook een duidelijke uiting van respect voor de levensbeschouwing van de partner.
quote:
Gezien niet, maar wel van gehoord.
Ik ben wel vrij zeker dat het zelden voorkomt bij "bekeerde" christenen, en binnen bepaalde christelijke stromingen met schering en inslag bij mensen die met het christendom zijn opgevoed.
pi_23692737
Ik kan Marleen geen ongelijk geven.
Ik denk dat ze het eerder uitgemaakt had als ze had geweten dat de TS het neit meende.

Als de TS opstaat op een praise-avond, dan is dat voor Marleen een bevestiging dat hij WEL gelooft in dat wat voor haar het belangrijkste is.
De vraag is dan: TS, waarom? stond je op? om haar een plezier te doen of gemeend vanuit je eigen gevoel?

Een erg moeilijke situatie trouwens. Succes met zijn tweeen!
Carpe diem
pi_23693375
Is dit geen R&P topic?

Ontopic:
Lullig voor je. Maar in hun bijbel staat dat je geen relatie mag hebben met een niet gelovige. Of zo.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 1 december 2004 @ 14:12:50 #165
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_23693587
marchien en ik kunnen hier wel over meepraten omdat we soortgelijke dingen hebben meegemaakt.
Voor sommige christenen is geloof en God nu heel erg belangrijk in hun leven, en als ze in dat leven een partner zoeken willen ze het liefst iemand waarmee ze dat geloof kunnen delen. Nu zijn er zat christenen die niet eens een relatie willen beginnen met een ongelovige, maar dus ook genoeg die het willen proberen, die met geduld willen kijken of ze samen met hun partner een draai kunnen maken, dat ze beiden gelukkig zijn samen met geloof. Hoewel ik gelovig was toen ik marchien leerde kennen had ik een totaal andere achtergrond en zijn we na meer dan anderhalf jaar nog steeds in dat proces. Bij sommigen heeft dat tijd nodig. Nu TS, ik weet niet hoe jij precies denkt over geloof, maar ik heb respect voor het feit dat Marleen in die 11 maanden het geduld heeft gehad om het te proberen.
Nu is haar geduld blijkbaar op.

Wat ik je kan aanraden TS, ga bij jezelf te rade. Weeg af in hoeverre jij gelovig bent, wilt worden, waar de problemen op dat gebied liggen (misschien het soort kerk, zoals marchien en ik) en hoeveel je van haar houdt (en zij van jou) om hiermee aan de slag te gaan.
Als je echt van haar houdt en met haar verder wil leven heb je wel te accepteren dat geloof een grote rol zal gaan spelen, maar het kan een weg zijn die jullie samen kunnen zoeken. Maar nogmaals, die keuze ligt geheel bij jezelf. Zie je zo'n toekomst, of niet?

En Marleen, kiest hij ervoor wel een weg in te slaan met jou en God, verwacht dan niet dat hij direct omslaat en de meest geweldige christen wordt. Alles heeft tijd nodig. Als je van hem houdt dan zul je geduld moeten opbrengen.

[ Bericht 7% gewijzigd door TARAraboemdijee op 01-12-2004 14:20:46 ]
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_23693723
quote:
Op woensdag 1 december 2004 11:03 schreef bankrupcy het volgende:

[..]

ben er zelf van onvertuigd dat ze geindoctrineerd is, echt precies uitleggen waarom weet ik niet, behalve dat ik weet dat ze in het extreme alles gelooft, alles wat haar moeder zegt is waar, voor mijn gevoel, weet dus niet zeker of dit ook echt zo is.
ook zit ze bij een kerk die zeer streng is, een soort zwarte kousen afdeling. en wat ik zelf een groot nadeel vond/vind aan marleen is dat er buiten het geloof niets is. ben je niet gelovig dan heb je ook geen recht om te discusseren over het geloof, heb je niet het recht om ook maar enige twijfel van jouw kant te geven waarom je niet in god gelooft.

zelf denk ik, dat zodra ze niet meer thuis woont en niet meer in haar geloofsgemeente woont, ze het geloof minder zwaar gaat nemen. en vanzelf erachter komt dat een relatie met een niet-gelovige mogelijk is.

enne marleen als je dit leest, nee ik lieg niet, dit is mijn mening net zoals de rest van de posters hier hun mening geven. als lord dit wil lezen laat hem dit dan lezen, als je m in je macht had willen houden had je het niet uit moeten maken omdat hij niet zo gelovig is als jij, want gelovig is lord zeker wel, ben ik van overtuigd, maar niet in de mate waarin jij dat bent, maar in een mate dat het nog acceptabel is in de maatschappij, en waar er nog meer in het leven is dan god.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_23693807
quote:
Op woensdag 1 december 2004 14:12 schreef TARAraboemdijee het volgende:
marchien en ik kunnen hier wel over meepraten omdat we soortgelijke dingen hebben meegemaakt.
Nou, hetzelfde? Jij geloofde wel, alleen iemand uit mijn familie vond van niet ik moet zeggen dat ik het daar heel moeilijk mee heb gehad.
quote:
Voor sommige christenen is geloof en God nu heel erg belangrijk in hun leven, en als ze in dat leven een partner zoeken willen ze het liefst iemand waarmee ze dat geloof kunnen delen. Nu zijn er zat christenen die niet eens een relatie willen beginnen met een ongelovige, maar dus ook genoeg die het willen proberen, die met geduld willen kijken of ze samen met hun partner een draai kunnen maken, dat ze beiden gelukkig zijn samen met geloof. Hoewel ik gelovig was toen ik marchien leerde kennen had ik een totaal andere achtergrond en zijn we na meer dan anderhalf jaar nog steeds in dat proces.
En we komen er wel uit denk ik maar dit soort verschillen geven altijd wel WAT strubbelingen.
quote:
Bij sommigen heeft dat tijd nodig. Nu TS, ik weet niet hoe jij precies denkt over geloof, maar ik heb respect voor het feit dat Marleen in die 11 maanden het geduld heeft gehad om het te proberen.
Nu is haar geduld blijkbaar op.

Ik denk dat dat altijd tijd nodig heeft. Bijna niemand kan in 1 keer heel snel veranderen. ALS er al verandering is, is dat een proces, ik heb het gevoel dat Marleen dit te snel heeft gewild.
Ik had in het begin ook altijd de neiging om TARA te pushen en nog wel eens, maar dat is 1 van de domste dingen die je kan doen.
Ik wacht nu rustig af, hij is goed zoals hij is! Als hij wil veranderen, dan in ZIJN tempo en omdat HIJ het wil en niet omdat ik het wil.
Carpe diem
  woensdag 1 december 2004 @ 14:29:16 #168
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_23694008
Ik denk dat dit topic inmiddels niet meer in klaagbaak thuis hoort
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2004 @ 14:41:31 #169
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_23694262
quote:
Op woensdag 1 december 2004 14:03 schreef super-muffin het volgende:
Is dit geen R&P topic?
Eigenlijk wel :0
Zal het even met de KB mods overleggen
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2004 @ 14:43:04 #170
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_23694459
Lord_Of_Darkness, ik denk dat jouw naam alles verklaart.
pi_23694599
quote:
Op woensdag 1 december 2004 14:51 schreef Lammie het volgende:
Lord_Of_Darkness, ik denk dat jouw naam alles verklaart.
Dat is iets wat mij inderdaad ook al opviel
In hoeverre is die nick een deel van hoe jij bent?
Carpe diem
pi_23694966
Waar 't uiteindelijk op neerkomt: als je iemand in zijn/haar waarde kan laten - dus diegene lekker 'heiden' laten zijn - heb je het ook niet nodig dat diegene jouw geloof aanneemt.
Respect en liefde is iets wat in ieder geloof voorkomt, daarvoor hoef je niet christelijk, islamitisch of wat dan ook te zijn. Dat komt gewoon uit jezelf. En als dat in twee mensen zit die om elkaar geven, moet het mogelijk zijn om 't te laten werken. Ongeacht de naam die je eraan geeft. De leefstijl is hetzelfde.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
en dat vind ik cynisch." - Dolf Jansen
Fotoboek
pi_23695295
quote:
Op woensdag 1 december 2004 15:18 schreef Blessed het volgende:
Waar 't uiteindelijk op neerkomt: als je iemand in zijn/haar waarde kan laten - dus diegene lekker 'heiden' laten zijn - heb je het ook niet nodig dat diegene jouw geloof aanneemt.
Respect en liefde is iets wat in ieder geloof voorkomt, daarvoor hoef je niet christelijk, islamitisch of wat dan ook te zijn. Dat komt gewoon uit jezelf. En als dat in twee mensen zit die om elkaar geven, moet het mogelijk zijn om 't te laten werken. Ongeacht de naam die je eraan geeft. De leefstijl is hetzelfde.
Als christen zijn voor iemand het belangrijkste is wat er bestaat en voor de ander helemaal niet, dan werkt dat dus NIET.
Je hebt dan beiden een heel andere basis.
Wat jij zegt klinkt heel mooi en goed, maar is in praktijk niet werkbaar.
Ik kan iedereen in zijn waarde laten met welk geloof dan ook, maar de persoon waar ik mee zal trouwen en die dus de rest van zijn leven bij mij is moet wel christen zijn.

Christen zijn zit door mijn hele leven heen, als mijn partner dan geen christen is, kan ik een heel groot gedeelte van mijn leven niet met hem delen.
Carpe diem
  woensdag 1 december 2004 @ 15:44:54 #175
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_23695533
Heel begrijpelijk... Iemand die fanatiek gelooft en daar dus een bepaalde levensstijl en bepaalde ideeen op nahoudt waar jij niet je hele leven aan vast wil zitten is een heel gegronde reden om het
uit te maken... In het begin is verliefdheid meestal te sterk om verder te kijken naar een bepaalde
inrichting van het leven, en heb je meestal hoop dat de meeste voor jou vervelende verschillen
overbrugbaar of oplosbaar zijn... In de werkelijkheid valt dit heel vies tegen... Dit valt volgens mij
onder: op een andere golflengte zitten...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  woensdag 1 december 2004 @ 15:49:35 #176
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_23695648
Ik heb een keer verkering gehad met een Jehova getuige. Althans daar kwam ik naderhand pas achter. Dat heeft een 3-tal maanden geduurd, want het strookte toch niet echt met mijn geloof. Nou ja, geloof... Overtuiging eerder. Ik geloof namelijk niet in God. Hij wel, hij heeft zelfs onze relatie voor zijn ouders geheim moeten houden, want dat waren het daar zeer zeker niet mee eens. In het begin is zo'n Romeo en Juliet-idee best spannend. Het is alleen jammer dat je weet dat er niets voor later inzit. Want ik ga me niet bekeren en hij vast ook niet.
To be conscious that you are ignorant is a great step to knowledge.
Imagination is the one weapon in the war against reality.
pi_23695689
quote:
Op woensdag 1 december 2004 15:35 schreef marchien het volgende:

[..]

Als christen zijn voor iemand het belangrijkste is wat er bestaat en voor de ander helemaal niet, dan werkt dat dus NIET.
Je hebt dan beiden een heel andere basis.
Wat jij zegt klinkt heel mooi en goed, maar is in praktijk niet werkbaar.
Ik kan iedereen in zijn waarde laten met welk geloof dan ook, maar de persoon waar ik mee zal trouwen en die dus de rest van zijn leven bij mij is moet wel christen zijn.

Christen zijn zit door mijn hele leven heen, als mijn partner dan geen christen is, kan ik een heel groot gedeelte van mijn leven niet met hem delen.
Zou je mij willen uitleggen wat het verschil is? Als iemand niet christelijk is maar net als een christen leeft (naaste liefhebben, niet liegen, etc.), wat maakt dan het grote verschil? Welk gedeelte kan je niet met hem delen?
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
Fotoboek
pi_23696260
quote:
Op woensdag 1 december 2004 15:51 schreef Blessed het volgende:

[..]

Zou je mij willen uitleggen wat het verschil is? Als iemand niet christelijk is maar net als een christen leeft (naaste liefhebben, niet liegen, etc.), wat maakt dan het grote verschil? Welk gedeelte kan je niet met hem delen?
Het probleem is heel vaak dat mensen die niet geloven geloof afdoen als "onzin", als "zweverig gedoe". Dan houden ze wel vast aan de "christelijke" normen en waarden, dus je medemens helpen, niet vreemdgaan, dat soort dingen, maar een gelovige is een beetje een idioot. Dat zijn althans mijn ervaringen. Daar voel je je als gelovige toch niet al te prettig bij, als je dat soort reacties krijgt. Daarnaast is er ook nog de beleving die veel christenen hebben, de warmte die ze voelen van God, de steun die ze putten uit hun geloof. Voor atheisten klinkt dat wederom als idioterie vaak. En er is de bijbel, die voor veel christenen een heilig boek is, waar ze steun uit putten, levenslessen uit halen, die ze gezamelijk lezen en er over debatteren. Als je de bijbel niet als een dusdanig boek ziet, dan neem je ook geen boodschap aan de woorden die er in staan.

Ik ben van mening dat niemand de waarheid in pacht heeft. Er is niet bewezen dat er een God bestaat. Er is niet bewezen dat er een hiernamaals bestaat. In dat opzicht hebben atheisten een punt, je wéét het niet. Maar, de andere kant op, er is ook niet bewezen dat God niet bestaat, er is niet bewezen dat er geen hiernamaals is.Veel atheisten beroepen zich op de wetenschap, waar die in mijn opinie nog steeds het geloof niet ontkracht heeft. Het is zo'n lekkere patstelling.

De andere kant op werkt het overigens vaak zo dat mensen die geloven toch anderen willen bekeren, ook heel vermoeiend...
pi_23696452
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:21 schreef innovative het volgende:
Ik ben van mening dat niemand de waarheid in pacht heeft. Er is niet bewezen dat er een God bestaat. Er is niet bewezen dat er een hiernamaals bestaat. In dat opzicht hebben atheisten een punt, je wéét het niet. Maar, de andere kant op, er is ook niet bewezen dat God niet bestaat, er is niet bewezen dat er geen hiernamaals is.Veel atheisten beroepen zich op de wetenschap, waar die in mijn opinie nog steeds het geloof niet ontkracht heeft. Het is zo'n lekkere patstelling.
Er bestaat ook nog een tussenweg, hoor. Agosticisme. Lijkt mij de meest logische uitkomst; je kunt namelijk niet bewijzen dat God bestaat en ook niet dat hij niet bestaat. Kortom, ik ben van mening dat elk mens ten diepste een agnost is. Oók een gelovige weet niet 100% zeker dat God bestaat.

Dubito, ergo sum.
  woensdag 1 december 2004 @ 16:33:14 #180
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23696521
quote:

[..]

Het probleem is heel vaak dat mensen die niet geloven geloof afdoen als "onzin", als "zweverig gedoe". Dan houden ze wel vast aan de "christelijke" normen en waarden, dus je medemens helpen, niet vreemdgaan, dat soort dingen, maar een gelovige is een beetje een idioot.
Er zijn ook veel niet-gelovigen waar het niet zo extreem ligt hoor.
quote:
Dat zijn althans mijn ervaringen. Daar voel je je als gelovige toch niet al te prettig bij, als je dat soort reacties krijgt. Daarnaast is er ook nog de beleving die veel christenen hebben, de warmte die ze voelen van God, de steun die ze putten uit hun geloof. Voor atheisten klinkt dat wederom als idioterie vaak.
Dat hangt misschien ook af van het referentiekader van de atheist. Ik denk dat er niet eens echte ervaringen met het christendom nodig zijn om het godsgevoel en kracht die ze uit hun geloof halen te kunnen begrijpen. Wanneer je naar de psychologische achtergronden gaat kijken is dat zelfs alles behalve vreemd.
quote:
En er is de bijbel, die voor veel christenen een heilig boek is, waar ze steun uit putten, levenslessen uit halen, die ze gezamelijk lezen en er over debatteren. Als je de bijbel niet als een dusdanig boek ziet, dan neem je ook geen boodschap aan de woorden die er in staan.
Je hoeft de bijbel niet als goddelijke boodschap te zien om er iets uit te kunnen halen. Het verschil wat er natuurlijk wel is, is dat iemand die de bijbel niet als goddelijke boodschap ziet geen moeite zal hebben om de zwarte bladzijden terzijde te leggen, terwijl iemand die wel de goddelijke boodschap erkent, zal trachten de God die daar achter zit te rechtvaardigen.
quote:
Ik ben van mening dat niemand de waarheid in pacht heeft.
Op dit gebied denk ik het niet nee.
quote:
Er is niet bewezen dat er een God bestaat. Er is niet bewezen dat er een hiernamaals bestaat. In dat opzicht hebben atheisten een punt, je wéét het niet. Maar, de andere kant op, er is ook niet bewezen dat God niet bestaat, er is niet bewezen dat er geen hiernamaals is.Veel atheisten beroepen zich op de wetenschap, waar die in mijn opinie nog steeds het geloof niet ontkracht heeft. Het is zo'n lekkere patstelling.
Het is vooral een beetje kortzichtig.. Wetenschap bekrachtigt of ontkracht geloof niet. Ze kunnen naast elkaar bestaan. Ze hebben een ander doel, en een andere werkingssfeer. Als je geloof wetenschappelijk zou kunnen benaderen, zou het geen geloof meer zijn.
quote:
De andere kant op werkt het overigens vaak zo dat mensen die geloven toch anderen willen bekeren, ook heel vermoeiend...
Dat vind ik ook het lastigste deel.. Zij zijn niet uit op discussie, maar op bekering. Dit terwijl een discussie waar geen bekeringsdrang aan ten grondslag ligt (Hiermee bedoel ik ook bekering tot het atheisme) vaak verrijkend kan werken.
pi_23696650
quote:

[..]

Het probleem is heel vaak dat mensen die niet geloven geloof afdoen als "onzin", als "zweverig gedoe". Dan houden ze wel vast aan de "christelijke" normen en waarden, dus je medemens helpen, niet vreemdgaan, dat soort dingen, maar een gelovige is een beetje een idioot. Dat zijn althans mijn ervaringen. Daar voel je je als gelovige toch niet al te prettig bij, als je dat soort reacties krijgt. Daarnaast is er ook nog de beleving die veel christenen hebben, de warmte die ze voelen van God, de steun die ze putten uit hun geloof. Voor atheisten klinkt dat wederom als idioterie vaak. En er is de bijbel, die voor veel christenen een heilig boek is, waar ze steun uit putten, levenslessen uit halen, die ze gezamelijk lezen en er over debatteren. Als je de bijbel niet als een dusdanig boek ziet, dan neem je ook geen boodschap aan de woorden die er in staan.
Ik heb het hier ergens al neergezet: ik heb eens een christelijke vriend gehad. Ik kon heel goed leven met hem, hij niet met mij. Ik ben bij zijn belijdenis geweest, ik las (en lees) de Bijbel (en ook ik haal er inspiratie, steun en 'wijsheden' uit), we hadden dezelfde normen en waarden - het enige wat niet strookte met wat ik geloofde, was het 'moeten'. Je 'moet' in Jezus geloven om vergiffenis te krijgen. Je 'moet' je zo gedragen anders zal God je straffen. Maar ook daarin liet ik hem in zijn waarde. Toch kregen we ruzie, omdat hij mij niet kon laten voor wie ik was: ik 'moest' geloven dat Jezus gestorven was voor onze zonden.
In dat geval vind ik het bekrompen van de christen zelf: een probleem maken waar er geen is.
Fotoboek
pi_23696725
quote:
Op woensdag 1 december 2004 15:51 schreef Blessed het volgende:

[..]

Ongeveer wat innovative zegt
Ik haal heel veel kracht uit mijn geloof en mijn "zin van het leven" enzo.
iemand die geen christen is, zal niet begrijpen waarom ik het zo belangrijk vind om te lezen in de bijbel en te bidden en ook om op zondag naar de kerk te gaan. Ook niet waarom christen zijn bij mij altijd voor gaat en ik bij problemen altijd eerst voor dingen zal willen bidden.

De meeste christelijke normen en waarden gelden inderdaad voor heel veel mensen die niet geloven. Maar wat als je kijkt naar het bijvoorbeeld liefhebben van je vijanden. er is iemand waar ik om heel gegronde redenen een grote hekel aan heb, maar ik probeer die persoon toch lief te hebben en ik bid voor hem. de meeste niet-christenen vinden dat vrij idioot.

Ook vind ik het christenzijn het belangrijkste in de opvoeding van kinderen (die ik absoluut hoop te krijgen). ik vind het heel belangrijk dat ook zij leren wie Jezus is.
en dan niet: Mamma gelooft dat, dat zou je ook kunnen doen, maar pappa en mamma geloven dat samen en leven dat ook voor. als zekerheid in het leven.
(En als mijn kinderen dan toch besluiten om geen christenen te worden dan laat ik ze daarin vrij. (om opmerkingen te voorkomen))

Ik kan gewoon niet mijn hele leven delen met iemand die niet een band met God heeft.
Carpe diem
pi_23696776
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:33 schreef Alicey het volgende:
Er zijn ook veel niet-gelovigen waar het niet zo extreem ligt hoor.
Ik zet er niet voor niks bij dat het "veel" atheisten zijn, en dat het "mijn ervaringen zijn".
quote:
Dat hangt misschien ook af van het referentiekader van de atheist. Ik denk dat er niet eens echte ervaringen met het christendom nodig zijn om het godsgevoel en kracht die ze uit hun geloof halen te kunnen begrijpen. Wanneer je naar de psychologische achtergronden gaat kijken is dat zelfs alles behalve vreemd.

Je hoeft de bijbel niet als goddelijke boodschap te zien om er iets uit te kunnen halen. Het verschil wat er natuurlijk wel is, is dat iemand die de bijbel niet als goddelijke boodschap ziet geen moeite zal hebben om de zwarte bladzijden terzijde te leggen, terwijl iemand die wel de goddelijke boodschap erkent, zal trachten de God die daar achter zit te rechtvaardigen.

Op dit gebied denk ik het niet nee.

Het is vooral een beetje kortzichtig.. Wetenschap bekrachtigt of ontkracht geloof niet. Ze kunnen naast elkaar bestaan. Ze hebben een ander doel, en een andere werkingssfeer. Als je geloof wetenschappelijk zou kunnen benaderen, zou het geen geloof meer zijn.

Dat vind ik ook het lastigste deel.. Zij zijn niet uit op discussie, maar op bekering. Dit terwijl een discussie waar geen bekeringsdrang aan ten grondslag ligt (Hiermee bedoel ik ook bekering tot het atheisme) vaak verrijkend kan werken.
En voor dit deel, het hangt vaak helemaal af van de beleving van mensen en hun achtergrond en referentiekader. Als jij als rasatheist op de veluwe woont (om even lekker te generaliseren) dan kun je geloven zien als iets zwartgalligs, als angst voor de dood en de hel, als een keurslijf waar mensen van jongs af aan in gepropt worden, als pure indoctrinatie.

Als je opgroeit in een liberaal atheistisch gezin en je hebt in je omgeving personen die liberaal christelijk zijn, die anderen in hun waarde laten en discussieren om meer van zichzelf en anderen te begrijpen in plaats van hun geloof op te dringen, dan kun je geloven zien als iets heel moois en iets waar je steun uit put.

Het zijn twee uiterste voorbeelden, maar goed, het dekt de strekking van wat ik wil zeggen. Het begint met ontdekken wat je zelf denkt, met openstaan voor een open discussie en met anderen respecteren om wat ze zijn en waar ze in geloven. Alles wat je daar van af wijkt zal mensen kwetsen of zal je zelf kwetsen en ongeliefd maken bij bepaalde andere groepen...
  woensdag 1 december 2004 @ 16:46:43 #184
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_23696869
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:38 schreef Blessed het volgende:
Toch kregen we ruzie, omdat hij mij niet kon laten voor wie ik was: ik 'moest' geloven dat Jezus gestorven was voor onze zonden.
In dat geval vind ik het bekrompen van de christen zelf: een probleem maken waar er geen is.
Ja dat zie je wel vaker bij belijdend gelovigen. Ze zijn zelf zo heilig van hun gelijk overtuigd, dat iedere vorm van nuance wordt beschouwd als een aanval. Het lijkt wel een beetje op iemand die gestopt is met roken, die zijn dan ook heel fanatiek anti-roken. Nog erger dan mensen die nooit gerookt hebben.

Voor mij zou geloof niet een belemmering zijn, zo lang ik er maar niet constant aan herinnert wordt. Maar als ik eerlijk ben denk ik toch dat ik nooit een relatie zal krijgen met een streng belijdend gelovige. Elke gelovige met zendingsdrang zou mij namelijk irriteren. En streng belijdend gelovigen zonder zendingsdrang bestaan niet. (Ze willen hun godsliefde immers altijd delen).
  woensdag 1 december 2004 @ 16:46:51 #185
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_23696875
Marchien, ikzelf ben geen christen maar wel katholiek opgevoed, maar toch begrijp ik waarom je het zo belangrijk vindt om te geloven. De bijbel, bidden en de kerk zijn voor mij echter bijzaak Ik denk dat je als moslim of boeddhist ook heel goed kunt begrijpen waarom christenen geloven.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_23696892
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:41 schreef marchien het volgende:

[..]

Ongeveer wat innovative zegt
Ik haal heel veel kracht uit mijn geloof en mijn "zin van het leven" enzo.
iemand die geen christen is, zal niet begrijpen waarom ik het zo belangrijk vind om te lezen in de bijbel en te bidden en ook om op zondag naar de kerk te gaan. Ook niet waarom christen zijn bij mij altijd voor gaat en ik bij problemen altijd eerst voor dingen zal willen bidden.
Deze niet-christen begrijpt dat wel.
quote:
De meeste christelijke normen en waarden gelden inderdaad voor heel veel mensen die niet geloven. Maar wat als je kijkt naar het bijvoorbeeld liefhebben van je vijanden. er is iemand waar ik om heel gegronde redenen een grote hekel aan heb, maar ik probeer die persoon toch lief te hebben en ik bid voor hem. de meeste niet-christenen vinden dat vrij idioot.
Mijn huidige msn-naam: ' "Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten." En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen." '
quote:
Ook vind ik het christenzijn het belangrijkste in de opvoeding van kinderen (die ik absoluut hoop te krijgen). ik vind het heel belangrijk dat ook zij leren wie Jezus is.
en dan niet: Mamma gelooft dat, dat zou je ook kunnen doen, maar pappa en mamma geloven dat samen en leven dat ook voor. als zekerheid in het leven.
(En als mijn kinderen dan toch besluiten om geen christenen te worden dan laat ik ze daarin vrij. (om opmerkingen te voorkomen))

Ik kan gewoon niet mijn hele leven delen met iemand die niet een band met God heeft.
Er zijn niet veel mensen die denken zoals ik, en dat weet ik, maar om nou maar meteen iemand geen kans te geven omdat die niet christelijk is, is toch onzin. "Jij bent niet christelijk, dus jij begrijpt mij niet". Daarmee oordeel je bij voorbaat al over iemand en ik geloof niet dat God dat zo gewild heeft. Ik, bijvoorbeeld, héb een band met 'God', al noem ik het anders. Ik vind Jezus een fantastische kerel, met een ongelooflijke dosis wijsheid, ik lees uit de Bijbel en ik heb hem als voorbeeld. Mijn punt is, het zou best kunnen werken, als je er niet bij voorbaat al vanuit gaat dat iemand je 'niet zal begrijpen'.
Fotoboek
  woensdag 1 december 2004 @ 16:48:07 #187
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23696906
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:43 schreef innovative het volgende:

[..]

Ik zet er niet voor niks bij dat het "veel" atheisten zijn, en dat het "mijn ervaringen zijn".
Just to be sure.
quote:
Het zijn twee uiterste voorbeelden, maar goed, het dekt de strekking van wat ik wil zeggen. Het begint met ontdekken wat je zelf denkt, met openstaan voor een open discussie en met anderen respecteren om wat ze zijn en waar ze in geloven. Alles wat je daar van af wijkt zal mensen kwetsen of zal je zelf kwetsen en ongeliefd maken bij bepaalde andere groepen...
Ben ik het niet helemaal mee eens. Er is wel een grens aan wat ik respecteer. Op het moment dat iemand geloof misbruikt om een waarde-onderscheid tussen mensen te maken omdat ze bijv. vrouw, homo of atheist zijn, wordt mijn respect een stuk minder.
  woensdag 1 december 2004 @ 16:48:32 #188
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_23696915
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]
Dubito, ergo sum.
Als we toch met die termen gaan gooien... Ik blijf erbij dat ik vind dat het bestaan van een eventuele god een nesessity de dicto is...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  woensdag 1 december 2004 @ 16:49:26 #189
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23696936
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:46 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Ja dat zie je wel vaker bij belijdend gelovigen. Ze zijn zelf zo heilig van hun gelijk overtuigd, dat iedere vorm van nuance wordt beschouwd als een aanval. Het lijkt wel een beetje op iemand die gestopt is met roken, die zijn dan ook heel fanatiek anti-roken. Nog erger dan mensen die nooit gerookt hebben.
Niet generaliseren! Van mij mag je best je sigaretje opsteken.
  woensdag 1 december 2004 @ 16:52:15 #190
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_23697026
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:49 schreef Alicey het volgende:
Niet generaliseren! Van mij mag je best je sigaretje opsteken.
Ik rook niet. Zelfs niet na de sex
pi_23697066
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:46 schreef Maanvis het volgende:
Marchien, ikzelf ben geen christen maar wel katholiek opgevoed, maar toch begrijp ik waarom je het zo belangrijk vindt om te geloven. De bijbel, bidden en de kerk zijn voor mij echter bijzaak Ik denk dat je als moslim of boeddhist ook heel goed kunt begrijpen waarom christenen geloven.
ik snap je punt
Ik ben blij dat er ook mensen zijn die wel begrip kunnen opbrengen voor grefo's als ik
Voor mij zijn bijbel en bidden heel belangrijk, de kerk is een ander puntje, maar voor mij toch heel belangrijk.
Je kunt dan begrijpen waarom een christen gelooft, maar je kan volgens mij heel moeilijk invoelen hoeveel steun een christen uit zijn geloof kan halen.

Ik kan zeggen dat ik bepaalde dingen meegemaakt heb en dat ik 100% zeker niet meer zou leven als ik God niet had gehad. Dat is voor mij ook heel belangrijk geweest.
Als daar behoefte aan is, zal ik er meer over vertellen

Stel dat jij een HELE goede band met je vader hebt en je vriendin weigert te geloven dat je vader ook maar bestaat, wil niet naar hem toe en niets van hem weten.
Zoiets en dan nog veel dieper.
Als ze dan zegt dat ze het fijn voor je vindt dat je zo'n goede band met je vader hebt, en je begrijpt, dan mist er toch iets he?
Carpe diem
pi_23697074
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:46 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Geldt helaas ook voor sommige belijdend atheisten...
quote:
Voor mij zou geloof niet een belemmering zijn, zo lang ik er maar niet constant aan herinnert wordt. Maar als ik eerlijk ben denk ik toch dat ik nooit een relatie zal krijgen met een streng belijdend gelovige. Elke gelovige met zendingsdrang zou mij namelijk irriteren. En streng belijdend gelovigen zonder zendingsdrang bestaan niet. (Ze willen hun godsliefde immers altijd delen).
Ik zou, als kind uit een christelijk nest en met "ergens" nog het geloof in meer (echt plaatsen kan ik het nog niet, maar goed, ben pas 19) ook niet kunnen leven met een streng belijdend gelovige hoor... Als ik (sorry voor wie ik beledig) sommige programma's van de EO zie, het evangeliserende wat daar van uit gaat, daar heb ik een hekel aan. Zoals ik ook een hekel heb aan het "vreest God" principe van sommige reformatorische gemeenschappen, die zich zowat alle lol in het leven ontzeggen...
  woensdag 1 december 2004 @ 16:53:45 #193
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23697082
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:47 schreef Blessed het volgende:

Mijn huidige msn-naam: ' "Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten." En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen." '
Is dat niet erg moeilijk? Haten doe ik niemand, ook mijn vijanden en degenen die mij vervolgen niet. Liefhebben zou ik het echter niet willen noemen. Misschien komt het in sommige gevallen nog een beetje in de buurt van het beste voorhebben met, maar daar houdt het dan ook echt op.
quote:
Mijn punt is, het zou best kunnen werken, als je er niet bij voorbaat al vanuit gaat dat iemand je 'niet zal begrijpen'.
Vast wel, veel christelijke concepten zijn ook in een andere context prima te begrijpen. Het bij voorbaat stellen dat iemand iets niet begrijpt zie ik eerder als een niet-intentionele persoonlijke aanval.
  woensdag 1 december 2004 @ 16:54:27 #194
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23697096
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:52 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Ik rook niet. Zelfs niet na de sex
Mocht je ooit een sigaretje willen opsteken hoef je niet aan mij te denken. Zelfs niet na de sex.
pi_23697122
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:48 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Als we toch met die termen gaan gooien... Ik blijf erbij dat ik vind dat het bestaan van een eventuele god een nesessity de dicto is...
Zolang je mij er maar niet mee lastig valt

hi, trouwens
  woensdag 1 december 2004 @ 16:56:42 #196
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_23697151
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:53 schreef innovative het volgende:
Geldt helaas ook voor sommige belijdend atheisten...
Dat is na de puberteit toch wel over
Maar idd daar geldt het ook voor. Geloven in niets is toch ook geloven!
pi_23697203
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:48 schreef Alicey het volgende:

[..]

Just to be sure.
[..]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Er is wel een grens aan wat ik respecteer. Op het moment dat iemand geloof misbruikt om een waarde-onderscheid tussen mensen te maken omdat ze bijv. vrouw, homo of atheist zijn, wordt mijn respect een stuk minder.
Op dat moment is er ook geen respect van de andere kant. En zoals ik zei, je moet iedereen respecteren, anders kwets je mensen of raak je zelf gekwetst of ongeliefd. Als mensen vrouwen, homo's of atheisten als minderwaardig zien zijn ze zelf dus al slecht bezig, en maken ze zich ongeliefd... Respect werkt van twee kanten en als het aan de ene kant ontbreekt, dan is het er van de andere kant negen van de tien keer ook niet - en dat is ook logisch...
  woensdag 1 december 2004 @ 17:00:27 #198
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23697258
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:58 schreef innovative het volgende:

[..]

Op dat moment is er ook geen respect van de andere kant. En zoals ik zei, je moet iedereen respecteren, anders kwets je mensen of raak je zelf gekwetst of ongeliefd. Als mensen vrouwen, homo's of atheisten als minderwaardig zien zijn ze zelf dus al slecht bezig, en maken ze zich ongeliefd... Respect werkt van twee kanten en als het aan de ene kant ontbreekt, dan is het er van de andere kant negen van de tien keer ook niet - en dat is ook logisch...
Mooi omschreven.
  woensdag 1 december 2004 @ 17:02:15 #199
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_23697296
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:54 schreef Alicey het volgende:

[..]

Mocht je ooit een sigaretje willen opsteken hoef je niet aan mij te denken. Zelfs niet na de sex.
Is dit een uitnodiging
pi_23697431
quote:
Op woensdag 1 december 2004 16:56 schreef Frenkie het volgende:
Maar idd daar geldt het ook voor. Geloven in niets is toch ook geloven!
Wat een kul!
Niets eten is toch ook eten?

Leg die logica ff in Afrika uit!
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')