Alicey, dat jij in je kortzichtigheid niet begrijpt wat haar motivatie is, betekent nog niet dat zij geindoctrineerd is.quote:Op woensdag 1 december 2004 09:41 schreef Alicey het volgende:
Houd er rekening mee dat zij zelf een slachtoffer is van indoctrinatie, dat maakt de kwestie ook zo ingewikkeld. Bij het christelijk geloof is het overigens niet eens nodig dat de partners beiden christelijk zijn, de man rechtvaardigt de vrouw en vice versa. Zoals wel meer dingen wordt dit echter door sommige stromingen over het hoofd gezien.
Voordat je mij beschuldigt van kortzichtigheid zou je ook kunnen proberen mijn reactie te begrijpen voordat je reageert.quote:Op woensdag 1 december 2004 11:03 schreef bankrupcy het volgende:
[..]
Alicey, dat jij in je kortzichtigheid niet begrijpt wat haar motivatie is, betekent nog niet dat zij geindoctrineerd is.
Als je haar geloof niet respecteert denk ik dat je relatie geen lang leven is gegund. Dat "zolang ik er maar niets mee te maken heb" is een dooddoener. Ze mogen iedereen ook doodschieten, zolang je er maar niets mee te maken hebt zeker..quote:Op woensdag 1 december 2004 11:20 schreef baziz het volgende:
Ik weet dat ik niet zou kunnen samen leven met iemand die zijn geloof ook echt dagelijks uitoefend.
Mijn meissie zou best gelovig mogen zijn (welk geloof dan ook, dat maakt me niet uit). Zolang ik er maar niets mee te maken heb.
Jouw houding ten opzichte van geloof maakt meer kapot in dit geval.quote:Geloof maakt meer kapot dan je lief is!
Dit gaat helemaal nergens over. Ik ben gewoon anti -geloof. Het brengt alleen maar gezeik en ik vind het gewoon 1 grote leugen. Als ik een meid zou hebben die wel gelovig is, dan heb ik daar geen probleem mee. Maar val mij er niet mee lastig want ik wil er niets mee te maken hebben.quote:Ze mogen iedereen ook doodschieten, zolang je er maar niets mee te maken hebt zeker..
Gelezen en begrepen. Kortzichtig.quote:Op woensdag 1 december 2004 09:41 schreef Alicey het volgende:
Houd er rekening mee dat zij zelf een slachtoffer is van indoctrinatie,
[...]
Dat had ik in de gaten.quote:Op woensdag 1 december 2004 11:33 schreef baziz het volgende:
[..]
Dit gaat helemaal nergens over. Ik ben gewoon anti -geloof.
Maarja, dat het een leugen is weer wat jij gelooft.. En het brengt niet alleen gezeik, er komt ook veel goeds uit voort. Het ligt niet zozeer aan geloof, maar wat mensen er mee doen.quote:Het brengt alleen maar gezeik en ik vind het gewoon 1 grote leugen.
Bidden voor het eten? Mag ze dat nog doen? Waar leg je de grens?quote:Als ik een meid zou hebben die wel gelovig is, dan heb ik daar geen probleem mee. Maar val mij er niet mee lastig want ik wil er niets mee te maken hebben.
Ik weet dat van mezelf, en als ik eerlijk ben... ik denk dat er ook weinig gelovige meiden het met mij uit zouden houden.quote:Ik weet dat ik niet zou kunnen samen leven met iemand die zijn geloof ook echt dagelijks uitoefend.
Als we het toch over kortzichtigheid hebben..quote:Op woensdag 1 december 2004 11:35 schreef bankrupcy het volgende:
[..]
Gelezen en begrepen. Kortzichtig.
Natuurlijke selectie lost het dus op.quote:Op woensdag 1 december 2004 11:40 schreef baziz het volgende:
Als zij zou willen bidden voor het eten, mag ze dat gerust doen. Maar de eventuele kinderen dus niet, behalve als ze dat later zelf zouden willen.
Maar daarom zei ik meteen al:
[..]
Ik weet dat van mezelf, en als ik eerlijk ben... ik denk dat er ook weinig gelovige meiden het met mij uit zouden houden.
Ze zoekt een driehoeksrelatie, waarin de relaties tussen God, hij en zij gelijk zijn. Ze is van mening dat als zijn relatie tot God niet net zo sterk is als die van haar, dat dit niet gaat werken.quote:Op woensdag 1 december 2004 11:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maargoed, iemand schaadt haar eigen liefdesleven.
Voor sommige mensen is de relatie met God net zo belangrijk als de relatie met mensen. Voor sommige mensen is de relatie met God zelfs belangrijker dan die met andere mensen. Zij houden van God, en daar willen ze niemand anders tussen hebben.quote:Geloof jij werkelijk dat iemand met een normale opvoeding diens eigen liefdesleven wil schaden in verband met geloof?
Hier botst mijn visie met die van Marleen, dus dit laat ik even in het midden.quote:Dat iemand wel gelooft dat God het verschrikkelijk vindt dat iemand een relatie heeft met iemand van een ander geloof, maar niet vertrouwt dat God hier een voorziening voor treft?
Iemand die naar de kerk gaat doet nog een poging haar relatie met God te begrijpen en eenzelfde relatie met God op te bouwen.quote:Dat iemand het prima vindt als iemand meegaat naar de kerk ondanks dat hij niet gelooft, maar op het moment dat hij daarmee stopt, opeens niet meer?
Deels correct. Het gaat er niet om of hij gelooft, maar of hij pogingen doet haar visie te begrijpen.quote:Het maakt dus blijkbaar niet uit of hij gelovig is, maar meer dat hij doet wat er van mensen verwacht wordt op basis van de normen en waarden die haar zijn bijgebracht.
Gezien niet, maar wel van gehoord.quote:Iets als bovenstaands kan alleen door indoctrinatie komen. Ik heb nooit iemand gezien die op latere leeftijd tot geloof is gekomen, en zo'n hoge prijs betaalt voor iets wat niet zeker te weten is.
Dit vloeit wel voort uit het feit dat zij denkt dat God alleen christenen respecteert.quote:Op woensdag 1 december 2004 12:22 schreef bankrupcy het volgende:
[..]
Ze zoekt een driehoeksrelatie, waarin de relaties tussen God, hij en zij gelijk zijn. Ze is van mening dat als zijn relatie tot God niet net zo sterk is als die van haar, dat dit niet gaat werken.
De relatie met God uit zich in het volgen van Zijn wil... Wat Zijn wil is worden aannames over gemaakt, waarvan je zelfs zou kunnen afvragen of zij wel standhouden wanneer je uitgaat van de authenciteit van de bijbel.quote:[..]
Voor sommige mensen is de relatie met God net zo belangrijk als de relatie met mensen. Voor sommige mensen is de relatie met God zelfs belangrijker dan die met andere mensen. Zij houden van God, en daar willen ze niemand anders tussen hebben.
Ogenschijnlijk. Iemand die niet gelooft in God, kan er ook geen relatie mee opbouwen. Ik ben het wel met je eens dat het begrijpen van de beweegredenen van christenen positief kan worden beinvloed door kerkbezoek. Voor geliefden is het ook een duidelijke uiting van respect voor de levensbeschouwing van de partner.quote:Iemand die naar de kerk gaat doet nog een poging haar relatie met God te begrijpen en eenzelfde relatie met God op te bouwen.
Ik ben wel vrij zeker dat het zelden voorkomt bij "bekeerde" christenen, en binnen bepaalde christelijke stromingen met schering en inslag bij mensen die met het christendom zijn opgevoed.quote:Gezien niet, maar wel van gehoord.
ben er zelf van onvertuigd dat ze geindoctrineerd is, echt precies uitleggen waarom weet ik niet, behalve dat ik weet dat ze in het extreme alles gelooft, alles wat haar moeder zegt is waar, voor mijn gevoel, weet dus niet zeker of dit ook echt zo is.quote:Op woensdag 1 december 2004 11:03 schreef bankrupcy het volgende:
[..]
Alicey, dat jij in je kortzichtigheid niet begrijpt wat haar motivatie is, betekent nog niet dat zij geindoctrineerd is.
Nou, hetzelfde? Jij geloofde wel, alleen iemand uit mijn familie vond van nietquote:Op woensdag 1 december 2004 14:12 schreef TARAraboemdijee het volgende:
marchien en ik kunnen hier wel over meepraten omdat we soortgelijke dingen hebben meegemaakt.
En we komen er wel uit denk ikquote:Voor sommige christenen is geloof en God nu heel erg belangrijk in hun leven, en als ze in dat leven een partner zoeken willen ze het liefst iemand waarmee ze dat geloof kunnen delen. Nu zijn er zat christenen die niet eens een relatie willen beginnen met een ongelovige, maar dus ook genoeg die het willen proberen, die met geduld willen kijken of ze samen met hun partner een draai kunnen maken, dat ze beiden gelukkig zijn samen met geloof. Hoewel ik gelovig was toen ik marchien leerde kennen had ik een totaal andere achtergrond en zijn we na meer dan anderhalf jaar nog steeds in dat proces.
quote:Bij sommigen heeft dat tijd nodig. Nu TS, ik weet niet hoe jij precies denkt over geloof, maar ik heb respect voor het feit dat Marleen in die 11 maanden het geduld heeft gehad om het te proberen.
Nu is haar geduld blijkbaar op.
Eigenlijk wel :0quote:Op woensdag 1 december 2004 14:03 schreef super-muffin het volgende:
Is dit geen R&P topic?
Dat is iets wat mij inderdaad ook al opvielquote:Op woensdag 1 december 2004 14:51 schreef Lammie het volgende:
Lord_Of_Darkness, ik denk dat jouw naam alles verklaart.
Als christen zijn voor iemand het belangrijkste is wat er bestaat en voor de ander helemaal niet, dan werkt dat dus NIET.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:18 schreef Blessed het volgende:
Waar 't uiteindelijk op neerkomt: als je iemand in zijn/haar waarde kan laten - dus diegene lekker 'heiden' laten zijn - heb je het ook niet nodig dat diegene jouw geloof aanneemt.
Respect en liefde is iets wat in ieder geloof voorkomt, daarvoor hoef je niet christelijk, islamitisch of wat dan ook te zijn. Dat komt gewoon uit jezelf. En als dat in twee mensen zit die om elkaar geven, moet het mogelijk zijn om 't te laten werken. Ongeacht de naam die je eraan geeft. De leefstijl is hetzelfde.
Zou je mij willen uitleggen wat het verschil is? Als iemand niet christelijk is maar net als een christen leeft (naaste liefhebben, niet liegen, etc.), wat maakt dan het grote verschil? Welk gedeelte kan je niet met hem delen?quote:Op woensdag 1 december 2004 15:35 schreef marchien het volgende:
[..]
Als christen zijn voor iemand het belangrijkste is wat er bestaat en voor de ander helemaal niet, dan werkt dat dus NIET.
Je hebt dan beiden een heel andere basis.
Wat jij zegt klinkt heel mooi en goed, maar is in praktijk niet werkbaar.
Ik kan iedereen in zijn waarde laten met welk geloof dan ook, maar de persoon waar ik mee zal trouwen en die dus de rest van zijn leven bij mij is moet wel christen zijn.
Christen zijn zit door mijn hele leven heen, als mijn partner dan geen christen is, kan ik een heel groot gedeelte van mijn leven niet met hem delen.
Het probleem is heel vaak dat mensen die niet geloven geloof afdoen als "onzin", als "zweverig gedoe". Dan houden ze wel vast aan de "christelijke" normen en waarden, dus je medemens helpen, niet vreemdgaan, dat soort dingen, maar een gelovige is een beetje een idioot. Dat zijn althans mijn ervaringen. Daar voel je je als gelovige toch niet al te prettig bij, als je dat soort reacties krijgt. Daarnaast is er ook nog de beleving die veel christenen hebben, de warmte die ze voelen van God, de steun die ze putten uit hun geloof. Voor atheisten klinkt dat wederom als idioterie vaak. En er is de bijbel, die voor veel christenen een heilig boek is, waar ze steun uit putten, levenslessen uit halen, die ze gezamelijk lezen en er over debatteren. Als je de bijbel niet als een dusdanig boek ziet, dan neem je ook geen boodschap aan de woorden die er in staan.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:51 schreef Blessed het volgende:
[..]
Zou je mij willen uitleggen wat het verschil is? Als iemand niet christelijk is maar net als een christen leeft (naaste liefhebben, niet liegen, etc.), wat maakt dan het grote verschil? Welk gedeelte kan je niet met hem delen?
Er bestaat ook nog een tussenweg, hoor. Agosticisme. Lijkt mij de meest logische uitkomst; je kunt namelijk niet bewijzen dat God bestaat en ook niet dat hij niet bestaat. Kortom, ik ben van mening dat elk mens ten diepste een agnost is. Oók een gelovige weet niet 100% zeker dat God bestaat.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:21 schreef innovative het volgende:
Ik ben van mening dat niemand de waarheid in pacht heeft. Er is niet bewezen dat er een God bestaat. Er is niet bewezen dat er een hiernamaals bestaat. In dat opzicht hebben atheisten een punt, je wéét het niet. Maar, de andere kant op, er is ook niet bewezen dat God niet bestaat, er is niet bewezen dat er geen hiernamaals is.Veel atheisten beroepen zich op de wetenschap, waar die in mijn opinie nog steeds het geloof niet ontkracht heeft. Het is zo'n lekkere patstelling.
Er zijn ook veel niet-gelovigen waar het niet zo extreem ligt hoor.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:21 schreef innovative het volgende:
[..]
Het probleem is heel vaak dat mensen die niet geloven geloof afdoen als "onzin", als "zweverig gedoe". Dan houden ze wel vast aan de "christelijke" normen en waarden, dus je medemens helpen, niet vreemdgaan, dat soort dingen, maar een gelovige is een beetje een idioot.
Dat hangt misschien ook af van het referentiekader van de atheist. Ik denk dat er niet eens echte ervaringen met het christendom nodig zijn om het godsgevoel en kracht die ze uit hun geloof halen te kunnen begrijpen. Wanneer je naar de psychologische achtergronden gaat kijken is dat zelfs alles behalve vreemd.quote:Dat zijn althans mijn ervaringen. Daar voel je je als gelovige toch niet al te prettig bij, als je dat soort reacties krijgt. Daarnaast is er ook nog de beleving die veel christenen hebben, de warmte die ze voelen van God, de steun die ze putten uit hun geloof. Voor atheisten klinkt dat wederom als idioterie vaak.
Je hoeft de bijbel niet als goddelijke boodschap te zien om er iets uit te kunnen halen. Het verschil wat er natuurlijk wel is, is dat iemand die de bijbel niet als goddelijke boodschap ziet geen moeite zal hebben om de zwarte bladzijden terzijde te leggen, terwijl iemand die wel de goddelijke boodschap erkent, zal trachten de God die daar achter zit te rechtvaardigen.quote:En er is de bijbel, die voor veel christenen een heilig boek is, waar ze steun uit putten, levenslessen uit halen, die ze gezamelijk lezen en er over debatteren. Als je de bijbel niet als een dusdanig boek ziet, dan neem je ook geen boodschap aan de woorden die er in staan.
Op dit gebied denk ik het niet nee.quote:Ik ben van mening dat niemand de waarheid in pacht heeft.
Het is vooral een beetje kortzichtig.. Wetenschap bekrachtigt of ontkracht geloof niet. Ze kunnen naast elkaar bestaan. Ze hebben een ander doel, en een andere werkingssfeer. Als je geloof wetenschappelijk zou kunnen benaderen, zou het geen geloof meer zijn.quote:Er is niet bewezen dat er een God bestaat. Er is niet bewezen dat er een hiernamaals bestaat. In dat opzicht hebben atheisten een punt, je wéét het niet. Maar, de andere kant op, er is ook niet bewezen dat God niet bestaat, er is niet bewezen dat er geen hiernamaals is.Veel atheisten beroepen zich op de wetenschap, waar die in mijn opinie nog steeds het geloof niet ontkracht heeft. Het is zo'n lekkere patstelling.
Dat vind ik ook het lastigste deel.. Zij zijn niet uit op discussie, maar op bekering. Dit terwijl een discussie waar geen bekeringsdrang aan ten grondslag ligt (Hiermee bedoel ik ook bekering tot het atheisme) vaak verrijkend kan werken.quote:De andere kant op werkt het overigens vaak zo dat mensen die geloven toch anderen willen bekeren, ook heel vermoeiend...
Ik heb het hier ergens al neergezet: ik heb eens een christelijke vriend gehad. Ik kon heel goed leven met hem, hij niet met mij. Ik ben bij zijn belijdenis geweest, ik las (en lees) de Bijbel (en ook ik haal er inspiratie, steun en 'wijsheden' uit), we hadden dezelfde normen en waarden - het enige wat niet strookte met wat ik geloofde, was het 'moeten'. Je 'moet' in Jezus geloven om vergiffenis te krijgen. Je 'moet' je zo gedragen anders zal God je straffen. Maar ook daarin liet ik hem in zijn waarde. Toch kregen we ruzie, omdat hij mij niet kon laten voor wie ik was: ik 'moest' geloven dat Jezus gestorven was voor onze zonden.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:21 schreef innovative het volgende:
[..]
Het probleem is heel vaak dat mensen die niet geloven geloof afdoen als "onzin", als "zweverig gedoe". Dan houden ze wel vast aan de "christelijke" normen en waarden, dus je medemens helpen, niet vreemdgaan, dat soort dingen, maar een gelovige is een beetje een idioot. Dat zijn althans mijn ervaringen. Daar voel je je als gelovige toch niet al te prettig bij, als je dat soort reacties krijgt. Daarnaast is er ook nog de beleving die veel christenen hebben, de warmte die ze voelen van God, de steun die ze putten uit hun geloof. Voor atheisten klinkt dat wederom als idioterie vaak. En er is de bijbel, die voor veel christenen een heilig boek is, waar ze steun uit putten, levenslessen uit halen, die ze gezamelijk lezen en er over debatteren. Als je de bijbel niet als een dusdanig boek ziet, dan neem je ook geen boodschap aan de woorden die er in staan.
Ongeveer wat innovative zegtquote:Op woensdag 1 december 2004 15:51 schreef Blessed het volgende:
[..]
Zou je mij willen uitleggen wat het verschil is? Als iemand niet christelijk is maar net als een christen leeft (naaste liefhebben, niet liegen, etc.), wat maakt dan het grote verschil? Welk gedeelte kan je niet met hem delen?
Ik zet er niet voor niks bij dat het "veel" atheisten zijn, en dat het "mijn ervaringen zijn".quote:Op woensdag 1 december 2004 16:33 schreef Alicey het volgende:
Er zijn ook veel niet-gelovigen waar het niet zo extreem ligt hoor.
En voor dit deel, het hangt vaak helemaal af van de beleving van mensen en hun achtergrond en referentiekader. Als jij als rasatheist op de veluwe woont (om even lekker te generaliseren) dan kun je geloven zien als iets zwartgalligs, als angst voor de dood en de hel, als een keurslijf waar mensen van jongs af aan in gepropt worden, als pure indoctrinatie.quote:Dat hangt misschien ook af van het referentiekader van de atheist. Ik denk dat er niet eens echte ervaringen met het christendom nodig zijn om het godsgevoel en kracht die ze uit hun geloof halen te kunnen begrijpen. Wanneer je naar de psychologische achtergronden gaat kijken is dat zelfs alles behalve vreemd.
Je hoeft de bijbel niet als goddelijke boodschap te zien om er iets uit te kunnen halen. Het verschil wat er natuurlijk wel is, is dat iemand die de bijbel niet als goddelijke boodschap ziet geen moeite zal hebben om de zwarte bladzijden terzijde te leggen, terwijl iemand die wel de goddelijke boodschap erkent, zal trachten de God die daar achter zit te rechtvaardigen.
Op dit gebied denk ik het niet nee.
Het is vooral een beetje kortzichtig.. Wetenschap bekrachtigt of ontkracht geloof niet. Ze kunnen naast elkaar bestaan. Ze hebben een ander doel, en een andere werkingssfeer. Als je geloof wetenschappelijk zou kunnen benaderen, zou het geen geloof meer zijn.
Dat vind ik ook het lastigste deel.. Zij zijn niet uit op discussie, maar op bekering. Dit terwijl een discussie waar geen bekeringsdrang aan ten grondslag ligt (Hiermee bedoel ik ook bekering tot het atheisme) vaak verrijkend kan werken.
Ja dat zie je wel vaker bij belijdend gelovigen. Ze zijn zelf zo heilig van hun gelijk overtuigd, dat iedere vorm van nuance wordt beschouwd als een aanval. Het lijkt wel een beetje op iemand die gestopt is met roken, die zijn dan ook heel fanatiek anti-roken. Nog erger dan mensen die nooit gerookt hebben.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:38 schreef Blessed het volgende:
Toch kregen we ruzie, omdat hij mij niet kon laten voor wie ik was: ik 'moest' geloven dat Jezus gestorven was voor onze zonden.
In dat geval vind ik het bekrompen van de christen zelf: een probleem maken waar er geen is.
Deze niet-christen begrijpt dat wel.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:41 schreef marchien het volgende:
[..]
Ongeveer wat innovative zegt
Ik haal heel veel kracht uit mijn geloof en mijn "zin van het leven" enzo.
iemand die geen christen is, zal niet begrijpen waarom ik het zo belangrijk vind om te lezen in de bijbel en te bidden en ook om op zondag naar de kerk te gaan. Ook niet waarom christen zijn bij mij altijd voor gaat en ik bij problemen altijd eerst voor dingen zal willen bidden.
Mijn huidige msn-naam: ' "Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten." En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen." 'quote:De meeste christelijke normen en waarden gelden inderdaad voor heel veel mensen die niet geloven. Maar wat als je kijkt naar het bijvoorbeeld liefhebben van je vijanden. er is iemand waar ik om heel gegronde redenen een grote hekel aan heb, maar ik probeer die persoon toch lief te hebben en ik bid voor hem. de meeste niet-christenen vinden dat vrij idioot.
Er zijn niet veel mensen die denken zoals ik, en dat weet ik, maar om nou maar meteen iemand geen kans te geven omdat die niet christelijk is, is toch onzin. "Jij bent niet christelijk, dus jij begrijpt mij niet". Daarmee oordeel je bij voorbaat al over iemand en ik geloof niet dat God dat zo gewild heeft. Ik, bijvoorbeeld, héb een band met 'God', al noem ik het anders. Ik vind Jezus een fantastische kerel, met een ongelooflijke dosis wijsheid, ik lees uit de Bijbel en ik heb hem als voorbeeld. Mijn punt is, het zou best kunnen werken, als je er niet bij voorbaat al vanuit gaat dat iemand je 'niet zal begrijpen'.quote:Ook vind ik het christenzijn het belangrijkste in de opvoeding van kinderen (die ik absoluut hoop te krijgen). ik vind het heel belangrijk dat ook zij leren wie Jezus is.
en dan niet: Mamma gelooft dat, dat zou je ook kunnen doen, maar pappa en mamma geloven dat samen en leven dat ook voor. als zekerheid in het leven.
(En als mijn kinderen dan toch besluiten om geen christenen te worden dan laat ik ze daarin vrij. (om opmerkingen te voorkomen))
Ik kan gewoon niet mijn hele leven delen met iemand die niet een band met God heeft.
Just to be sure.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:43 schreef innovative het volgende:
[..]
Ik zet er niet voor niks bij dat het "veel" atheisten zijn, en dat het "mijn ervaringen zijn".![]()
Ben ik het niet helemaal mee eens. Er is wel een grens aan wat ik respecteer. Op het moment dat iemand geloof misbruikt om een waarde-onderscheid tussen mensen te maken omdat ze bijv. vrouw, homo of atheist zijn, wordt mijn respect een stuk minder.quote:Het zijn twee uiterste voorbeelden, maar goed, het dekt de strekking van wat ik wil zeggen. Het begint met ontdekken wat je zelf denkt, met openstaan voor een open discussie en met anderen respecteren om wat ze zijn en waar ze in geloven. Alles wat je daar van af wijkt zal mensen kwetsen of zal je zelf kwetsen en ongeliefd maken bij bepaalde andere groepen...
Als we toch met die termen gaan gooien... Ik blijf erbij dat ik vind dat het bestaan van een eventuele god een nesessity de dicto is...quote:Op woensdag 1 december 2004 16:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dubito, ergo sum.
Niet generaliseren!quote:Op woensdag 1 december 2004 16:46 schreef Frenkie het volgende:
[..]
Ja dat zie je wel vaker bij belijdend gelovigen. Ze zijn zelf zo heilig van hun gelijk overtuigd, dat iedere vorm van nuance wordt beschouwd als een aanval. Het lijkt wel een beetje op iemand die gestopt is met roken, die zijn dan ook heel fanatiek anti-roken. Nog erger dan mensen die nooit gerookt hebben.
Ik rook niet. Zelfs niet na de sexquote:Op woensdag 1 december 2004 16:49 schreef Alicey het volgende:
Niet generaliseren!Van mij mag je best je sigaretje opsteken.
ik snap je puntquote:Op woensdag 1 december 2004 16:46 schreef Maanvis het volgende:
Marchien, ikzelf ben geen christen maar wel katholiek opgevoed, maar toch begrijp ik waarom je het zo belangrijk vindt om te geloven. De bijbel, bidden en de kerk zijn voor mij echter bijzaakIk denk dat je als moslim of boeddhist ook heel goed kunt begrijpen waarom christenen geloven.
Geldt helaas ook voor sommige belijdend atheisten...quote:Op woensdag 1 december 2004 16:46 schreef Frenkie het volgende:
[..]
Ja dat zie je wel vaker bij belijdend gelovigen. Ze zijn zelf zo heilig van hun gelijk overtuigd, dat iedere vorm van nuance wordt beschouwd als een aanval. Het lijkt wel een beetje op iemand die gestopt is met roken, die zijn dan ook heel fanatiek anti-roken. Nog erger dan mensen die nooit gerookt hebben.
Ik zou, als kind uit een christelijk nest en met "ergens" nog het geloof in meer (echt plaatsen kan ik het nog niet, maar goed, ben pas 19) ook niet kunnen leven met een streng belijdend gelovige hoor... Als ik (sorry voor wie ik beledig) sommige programma's van de EO zie, het evangeliserende wat daar van uit gaat, daar heb ik een hekel aan. Zoals ik ook een hekel heb aan het "vreest God" principe van sommige reformatorische gemeenschappen, die zich zowat alle lol in het leven ontzeggen...quote:Voor mij zou geloof niet een belemmering zijn, zo lang ik er maar niet constant aan herinnert wordt. Maar als ik eerlijk ben denk ik toch dat ik nooit een relatie zal krijgen met een streng belijdend gelovige. Elke gelovige met zendingsdrang zou mij namelijk irriteren. En streng belijdend gelovigen zonder zendingsdrang bestaan niet. (Ze willen hun godsliefde immers altijd delen).
Is dat niet erg moeilijk? Haten doe ik niemand, ook mijn vijanden en degenen die mij vervolgen niet. Liefhebben zou ik het echter niet willen noemen. Misschien komt het in sommige gevallen nog een beetje in de buurt van het beste voorhebben met, maar daar houdt het dan ook echt op.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:47 schreef Blessed het volgende:
Mijn huidige msn-naam: ' "Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten." En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen." '
Vast wel, veel christelijke concepten zijn ook in een andere context prima te begrijpen. Het bij voorbaat stellen dat iemand iets niet begrijpt zie ik eerder als een niet-intentionele persoonlijke aanval.quote:Mijn punt is, het zou best kunnen werken, als je er niet bij voorbaat al vanuit gaat dat iemand je 'niet zal begrijpen'.
Mocht je ooit een sigaretje willen opsteken hoef je niet aan mij te denken.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:52 schreef Frenkie het volgende:
[..]
Ik rook niet. Zelfs niet na de sex
Zolang je mij er maar niet mee lastig valtquote:Op woensdag 1 december 2004 16:48 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Als we toch met die termen gaan gooien... Ik blijf erbij dat ik vind dat het bestaan van een eventuele god een nesessity de dicto is...![]()
Dat is na de puberteit toch wel overquote:Op woensdag 1 december 2004 16:53 schreef innovative het volgende:
Geldt helaas ook voor sommige belijdend atheisten...
Op dat moment is er ook geen respect van de andere kant. En zoals ik zei, je moet iedereen respecteren, anders kwets je mensen of raak je zelf gekwetst of ongeliefd. Als mensen vrouwen, homo's of atheisten als minderwaardig zien zijn ze zelf dus al slecht bezig, en maken ze zich ongeliefd... Respect werkt van twee kanten en als het aan de ene kant ontbreekt, dan is het er van de andere kant negen van de tien keer ook niet - en dat is ook logisch...quote:Op woensdag 1 december 2004 16:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Just to be sure.
[..]
Ben ik het niet helemaal mee eens. Er is wel een grens aan wat ik respecteer. Op het moment dat iemand geloof misbruikt om een waarde-onderscheid tussen mensen te maken omdat ze bijv. vrouw, homo of atheist zijn, wordt mijn respect een stuk minder.
Mooi omschreven.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:58 schreef innovative het volgende:
[..]
Op dat moment is er ook geen respect van de andere kant. En zoals ik zei, je moet iedereen respecteren, anders kwets je mensen of raak je zelf gekwetst of ongeliefd. Als mensen vrouwen, homo's of atheisten als minderwaardig zien zijn ze zelf dus al slecht bezig, en maken ze zich ongeliefd... Respect werkt van twee kanten en als het aan de ene kant ontbreekt, dan is het er van de andere kant negen van de tien keer ook niet - en dat is ook logisch...
Is dit een uitnodigingquote:Op woensdag 1 december 2004 16:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Mocht je ooit een sigaretje willen opsteken hoef je niet aan mij te denken.Zelfs niet na de sex.
Wat een kul!quote:Op woensdag 1 december 2004 16:56 schreef Frenkie het volgende:
Maar idd daar geldt het ook voor. Geloven in niets is toch ook geloven!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |