![]()
Succes PSV met dank aan Cocu!  
Gepubliceerd op maandag 29 november 2004  
In Eindhoven kwamen woensdag veel frustraties vrij toen PSV voor het eerst overwinterde in de Champions League. Eindelijk, dan toch, na vele jammerlijk mislukte missies kwam de club door de eerste schifting heen. Begrijpelijke euforie, al helemaal omdat er door de vele mutaties aan de vooravond van dit seizoen allerminst op was gerekend.
Je kunt wel schamperen en zeggen dat de prijzen pas aan de meet worden verdeeld en dat alles veel weg had van een voortijdige ejaculatie, maar topsport komt neer op ‘eruit halen wat erin zit, met alles wat je in huis hebt’. En dat deed en doet de ploeg van Guus Hiddink tot nu toe deze voetbaljaargang. Juichen mag dan. Het doet niet terzake of die prestatie in het spectrum van de internationale topsport al dan niet meetelt.
In het verlengde van de vorige alinea een terzijde: ooit vertelde ik als coach een pupil dat hij weliswaar geen talent had, maar dat het fantastisch zou zijn als hij na jaren hard trainen in de een na hoogste klasse in alle anonimiteit meer dan vijftig procent van zijn partijen zou winnen. Dat we daar samen vol voor zouden gaan en bij succes een pizza gingen nuttigen. Zelden een trotser sporter gezien toen die ‘wereldprestatie’ werd geleverd en wat heerlijk smaakte die maaltijd. Zo moet je ook die ontlading in Eindhoven zien.
Hoe komt het dat PSV momenteel zo goed gedijt en ook onbedreigd de ranglijst aanvoert in de vaderlandse competitie? Wat factoren in volgorde van belang op een rij:
1 de inbreng van Phillip Cocu is groter dan wordt aangenomen. In de media wordt er soms een enkel tussenzinnetje aan gewijd, meer niet. Toch valt de opleving van PSV samen met zijn komst. Cocu heeft genoeg functionele techniek, werkt zich een slag in de rondte en begrijpt hoe het spel in elkaar zit. Sinds hij, gepokt en gemazeld en de sterkste competitie ter wereld, de Primera Division, de organisatie ‘van achteruit’ bewaakt, speelt de elf van Guus Hiddink volwassenen voetbal. Een bijkomend voordeel van Cocu’s aanwezigheid kan gelegen zijn in een gezonder pikorde in de selectie, waarin ongewild Van Bommel de laatste jaren te dominant was. Zeker voor een speler waarvan de rest weet dat hij liever gisteren dan vandaag naar een buitenlandse topclub verhuist.
2 verwisselbaar met punt 1 is de tactiek waarvan PSV zich bedient. Eindelijk een topploeg die er niet voor terugdeinst om te voetballen volgens de internationale normen. Hoe vaak heb ik op deze plaats al niet de hang naar onderscheidend, aanvallend voetbal van vraagtekens voorzien. PSV zou matig spelen en toch winnen, zich bedienen van het verachtelijke catenaccio, dit soort onzin wordt gebezigd. Belachelijk. PSV VERDIENT LOF VOOR DE REVOLUTIE DIE HET PREDIKT IN NEDERLAND! Wat Koeman bij Ajax niet durfde en Gullit bij Feyenoord met de mond beleed, maar niet invulde, doen Hiddink en bovenal Cocu als speler wél, zonder schaamte verdedigen waar dat moet en lak hebben aan de ‘Hollandse School’. Er bestaat namelijk voor de fans geen groter amusement dan winnen.
3 als beschreven in de vorige alinea, doet PSV nationaal gezien zijn voordeel met de chaos bij Ajax en de onevenwichtigheid van Feyenoord.
4 als laatste punt moet ik, eerlijk is eerlijk, de factor toeval opvoeren. Soms zit het mee, soms zit het tegen. PSV verkeert in zo’n fase dat veel goed uitpakt. Een keeper laat een bal glippen, je scoort gelukkig in de slotfase, de concurrentie morst, jij krijgt kleur op de wangen, het zelfvertrouwen neemt toe, spelers gaan beheerster handelen, enzovoort. De sneeuwbal rolt de goede kant op, zeg maar, met alle dank aan Cocu die de bal aan het rollen heeft gekregen.
Maar het is nog te vroeg om de vraag te beantwoorden of Guus Hiddink bezig is PSV structureel naar een hoger plan te tillen. Mijn eerste indruk is niet positief. Sterker nog ik vind zijn positie van trainer, technisch directeur te dominant. De club is er te kwetsbaar door. Wat als Real Madrid in haar wanhoop morgen Guus benadert?
Wie controleert Guus Hiddink? Wie vervangt hem als de nood aan de man komt? Nu blijven die vragen uit, omdat het goed draait, maar daarom zijn ze niet minder relevant.
Wie door de jaren heen mijn stukjes leest, weet dat ik me keer op keer verbaas over het amateurisme en opportunisme dat de topclubs aankleeft. Ook bij PSV regeert nog steeds de (momenteel fijne) waan van de dag, zo lijkt het. Tijd om navraag te doen bij Guus Hiddink zelf. Bekijk komende zaterdag mijn interview met ‘the boss’.