abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 januari 2005 @ 15:52:48 #226
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_24834053
The Devil's Disciples van Anthony Read. Nu eens een boek over de helpers van Hitler en hun daden voor en tijdens WO2. Hitler in een bijrol, het heeft wel wat
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_24834706
quote:
Op zondag 30 januari 2005 04:08 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ik ben al een tijdje bezig met engelstalige boeken. De volgende heb ik ondermeer al gelezen:

- The lord of the rings.
- 1984.
- The illuminatus!
- Diverse boeken van P.J. O'Rourke.

Het lijstje is nogal beknopt vanwege mijn drukke baan en studie. Ik ben nu op zoek naar engelstalige boeken die voldoen aan de volgende voorwaarden:

- Er moet spanning in zitten. Ik zit niet te wachten op romantische praatjes.
- Het moet enige intellectuele waarde hebben.

Wie kan mijn leeskoorts bevredigen met een mooi boek?
Foucault's Pendulum van Umberto Eco! Geweldig vertaald door William Weaver, spannend, grappig, speels.. En ik denk dat iedereen het over eens is dat een boek van Eco "enige" intellectuele waarde heeft

Cryptonomicon van Neal Stephenson is ook erg goed, ligt een beetje in dezelfde lijn. Maar de engelse pocket heeft wel zo'n 1150 blz., dus verwacht niet dat je hem snel uit hebt

Verder vond ikzelf The Rule Of Four van Ian Caldwell en Dustin Thomasson erg goed weglezen. Het gaat over vier bevriende studenten, die een obsessie hebben ontwikkeld voor een eeuwenoud manuscript (dat ook echt bestaat). Vergelijkbaar met The Secret History van Donna Tartt (ook een aanrader trouwens!).

The Rule of Four kost bij bol.com maar 6,99... Die gok durf je wel te nemen, toch?
  zondag 30 januari 2005 @ 16:47:22 #228
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_24835032
quote:
Op zondag 30 januari 2005 04:08 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ik ben al een tijdje bezig met engelstalige boeken. De volgende heb ik ondermeer al gelezen:

- The lord of the rings.
- 1984.
- The illuminatus!
- Diverse boeken van P.J. O'Rourke.

Het lijstje is nogal beknopt vanwege mijn drukke baan en studie. Ik ben nu op zoek naar engelstalige boeken die voldoen aan de volgende voorwaarden:

- Er moet spanning in zitten. Ik zit niet te wachten op romantische praatjes.
- Het moet enige intellectuele waarde hebben.

Wie kan mijn leeskoorts bevredigen met een mooi boek?
Hou je van thrillers? Vond zelf the boys from Brazil van Ira Levin echt super. Het einde is vergelijkbaar met 1984, niet letterlijk hoor, maar zijn beide meesterlijke eindes! Andere boeken van Ira Levin zijn ook goed, zoals 'Rosemary's baby' en 'A kiss before dying'. Verder zijn Angels and Demons en The Da Vinci Code van Dan Brown ook aanraders, spannend en hebben intellectuele waarde. Ben zelf momenteel bezig in 'Fatherland' van Robert Harris. Vind het nog niet echt spannend maar interessant is het wel (het gaat over de jaren '60 die nog steeds onder invloed zijn van Hitler, oftewel hoe het geweest zou zijn). Andere goede Engelse boeken: The Collector van John Fowles (erg spannend en freaky!), The Bell Jarr van Sylvia Plath en The Cement Garden van Ian McEwan.

Tja, ik kan nog wel een tijdje doorgaan, er zijn zoveel goede Engelse boeken!
NSJ & Lowlands still on my mind
pi_24835299
De intellectuele waarde van The Da Vinci Code is nou niet meteen zo groot. Maar iemand die graag PJ O'Rourke e.d. leest kan zich misschien eens aan "A Theory of Justice" van John Rawls kunnen wagen. Dat heeft meer intellectuele waarde en zou je opvattingen wel eens in vraag kunnen trekken.
  zondag 30 januari 2005 @ 19:39:16 #230
13857 Nokia3310
pi_24838057
quote:
Op zondag 30 januari 2005 17:01 schreef Aisha het volgende:
De intellectuele waarde van The Da Vinci Code is nou niet meteen zo groot. Maar iemand die graag PJ O'Rourke e.d. leest kan zich misschien eens aan "A Theory of Justice" van John Rawls kunnen wagen. Dat heeft meer intellectuele waarde en zou je opvattingen wel eens in vraag kunnen trekken.
Vind het grappig dat mensen the Da Vinci Code niet intellectueel vinden. Is toch behoorlijk wat research aan vooraf gegaan en er staan behoorlijk wat interessante feiten in! Bovendien kan het je opvattingen ook in twijfel trekken, bijvoorbeeld betreffende het christendom!

Bovendien, je hoeft niet altijd boeken van hetzelfde niveau te lezen. Hou over het algemeen ook van intellectuelere boeken maar Grisham of Nicci French op zijn tijd vind ik ook heerlijk!
pi_24839851
Bedankt!
pi_24844405
quote:
Op zondag 30 januari 2005 19:39 schreef Nokia3310 het volgende:Vind het grappig dat mensen the Da Vinci Code niet intellectueel vinden. Is toch behoorlijk wat research aan vooraf gegaan en er staan behoorlijk wat interessante feiten in!
Och, d'r staat weinig nieuws in. En het zou mij niet veel verbazen als die research zich beperkt tot het lezen van een aantal boeken (Holy Blood, Holy Grail, The Golden Ratio etc.). Bovendien is veel van wat in De Da Vinci Code staat een beetje té suggestief. Erg intellectueel zou ik het boek niet willen noemen. Het is wél een leuk boek, dat erg lekker wegleest
quote:
Bovendien, je hoeft niet altijd boeken van hetzelfde niveau te lezen. Hou over het algemeen ook van intellectuelere boeken maar Grisham of Nicci French op zijn tijd vind ik ook heerlijk!
Da's waar natuurlijk Ik ben ook gek op boeken in de stijl van Eco, maar ik lees nog regelmatig Milne's meesterwerk Mooiere boeken zijn er zelden geschreven
  maandag 31 januari 2005 @ 02:21:44 #233
111575 lubje25
lubjes' stash do not nick
pi_24844481
Heb onlangs, the excile gelezen van Allan Folsom. Een gaaf boek, niet intellectueel maar zeer vermakelijk. een aanrader als je van thrillers houdt wat mij betreft
Donder op man, ik pak gewoon mijn klomp
pi_24844703
Ik voel me net een standaard lul die alleen standaard thrillers leest van John Grisham en Robert Ludlum.

Net een boek van Ludlum uit en de nieuwste van Grisham(de deal) inmiddels gekocht, maar ik weet nog niet waneer ik die ga lezen. Ik neem hem volgende week in ieder geval mee op wintersport denk ik.

Iemand die De deal gelezen heeft?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 31 januari 2005 @ 10:23:19 #235
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24846840
Heb net in een paar zuchten 'The Curious Incident of the Dog in the Nighttime' van Mark Haddon uitgelezen. Een vermakelijke en bij vlagen ontroerende novelle over een autistische jongen van 15.

Summary:
quote:
The thoughts and feelings that motivate people to do what they do are often confusing. But what if you simply could not comprehend the range of human emotions surrounding you? Welcome to the world of Christopher John Francis Boone, an autistic 15-year-old who has memorized all the world's countries and their capital cities as well as every prime number up to 7057.

When a neighborhood dog is found dead, Christopher is blamed and he undertakes the puzzle of solving the mystery of who really killed the dog. But this brings him into contact with Strangers and Other People who behave unpredictably. And he tries to cling to logic and order (just like his hero Sherlock Holmes) even as he uncovers deceit, murderous anger, and abandonment.
Ben nu bezig in de Lynley detective 'Mij is de wrake' van Elisabeth George:
quote:
Het moest een feestelijk weekeinde ter ere van inspecteur Thomas Lynley's verloving worden. Maar wanneer hij en zijn verloofde, Deborah Cotter, bij zijn ouderlijk huis arriveren, blijkt daar een bijna ondraaglijke spanning te hangen.
Voor Lynley, die vervreemd is van zijn moeder en geconfronteerd wordt met het feit dat zijn jongere broer aan drugs verslaafd is, roept het huis kwellende herinneringen op, die hij het liefst zou vergeten.

Als in het nabijgelegen dorp Nanrunnel een journalist op gruwelijke wijze vermoord wordt, is er van een feeststemming al helemaal geen sprake meer. Alhoewel het onderzoek buiten Lynley's bevoegdheid als inspecteur van Scotland Yard valt, raakt hij er toch bij betrokken. De bewijzen leiden niet alleen naar de man die zijn landgoed beheert, maar ook naar Lynleys eigen familie…
Maar daar moet ik nog even inkomen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_24846951
- Publieke Werken van Thomas Rosenboom
- Herinneringen, Dromen en Gedachten van C.G. Jung
- De Filosofie Der Vrijheid van Rudolf Steiner

Ik lees ze zo'n beetje door elkaar. Ja.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 09:54:23 #237
101884 PeRi
Allons-y!
pi_24858465
Terug naar de kindertijd

Winnie the pooh omnibus: Winnie the Pooh en The house at Pooh corner - A. A. Milne
Whatever I want.
pi_24860302
Les Miserables van Victor Hugo én
Diarios de Motocicleta: notas de viaje por América Latina van Ernesto Guevara (boek waar The Motorcycle Diaries op is gebaseerd is)
pi_24860948
quote:
Op maandag 31 januari 2005 10:23 schreef Copycat het volgende:
Heb net in een paar zuchten 'The Curious Incident of the Dog in the Nighttime' van Mark Haddon uitgelezen. Een vermakelijke en bij vlagen ontroerende novelle over een autistische jongen van 15.

Summary:
[..]
die is zo mooi
al drie keer gelezen
pi_24860970
quote:
Op maandag 31 januari 2005 02:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik voel me net een standaard lul die alleen standaard thrillers leest van John Grisham en Robert Ludlum.

Net een boek van Ludlum uit en de nieuwste van Grisham(de deal) inmiddels gekocht, maar ik weet nog niet waneer ik die ga lezen. Ik neem hem volgende week in ieder geval mee op wintersport denk ik.

Iemand die De deal gelezen heeft?
opzich, ludlum is leuk met je gedachte op nul
De grisham heb ik ook nog hier liggen, maar moet nog beginnen.
Maar als je iets anders wilt proberen, loop eens gewoon een boekwinkel binnen, en laat ze je wat aanraden..
pi_24861247
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 09:54 schreef PeRi het volgende:
Terug naar de kindertijd

Winnie the pooh omnibus: Winnie the Pooh en The house at Pooh corner - A. A. Milne
Beste (kinder)boek ooit! Ik vind zelf de tweede het beste, omdat Tigger er dan bij is
  dinsdag 1 februari 2005 @ 13:34:04 #242
13857 Nokia3310
pi_24862260
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 11:48 schreef Tommie_Hillfigo het volgende:
Les Miserables van Victor Hugo én
Diarios de Motocicleta: notas de viaje por América Latina van Ernesto Guevara (boek waar The Motorcycle Diaries op is gebaseerd is)
Les Miserables is een van mijn favoriete boeken! Lees je het complete boek of de ingekorte versie? En wat vind je ervan?
  dinsdag 1 februari 2005 @ 14:25:53 #243
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_24863184
Dit weekend De Grote Onthaler van Toonder (ja, dat is een Tom Poes) gelezen, en verder ben ik bezig in de Heilige van de Horlogerie van Hermans en in Eilanden van Boudewijn Buch.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 16:06:08 #244
111621 Ursa
wijst de weg
pi_24864914
[quote]
Op maandag 31 januari 2005 10:23 schreef Copycat het volgende:

[/quote

Ja, die heb ik ook enige tijd gelezen, al zij het in het Nederlands. (kon de Engelse versie zo snel niet vinden) Voor mijn gevoel slaagde Mark Haddon er goed in om de belevingswereld van Christopher over te brengen op de lezer. En inderdaad af en toe ontroerend.

Ik ben nu bezig met twee boeken:

"The world according to Garp" van John Irving

en

"Gloed" van Sándor Márai, een Hongaarse schrijver.

"Gloed" lees ik nu voor de tweede keer. Een erg mooie novelle over twee vrienden in het Hongarije en Wenen van de 19e eeuw, waarbij de een de ander verraadt. Jaren later zullen zij elkaar nog één keer ontmoeten en een en ander kunnen uitpraten.

"The world according to Garp" is tot dusver erg garppig ... ehh. grappig! Dus op dit moment een aanrader (ben nu bij p. 100)
  dinsdag 1 februari 2005 @ 16:19:46 #245
90648 zeeuwse
Mostly harmless
pi_24865163
The ultimate hitchhiker's guide. Ben halverwege boek 1 (van de 6)
Hierna: Cryptonomicon
So Long and Thanks for All the Fish
pi_24865503
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 13:34 schreef Nokia3310 het volgende:

[..]
Les Miserables is een van mijn favoriete boeken! Lees je het complete boek of de ingekorte versie? En wat vind je ervan?
Ik vermoed het complete werk ; heb het in de kerstvakantie in Spanje aangeschaft...2 delen van elk 900 pagina's. Tot nu toe vind het ik het erg goed (heb "boek" 1 & 2, over de bischop en Jean uit), ik hou wel van die stijl...die uitgebreide karakter- en periodebeschrijvingen, je waant je daardoor helemaal terug in de 19de eeuw. Als je ook eenmaal bezig bent is het moeilijk om het weer weg te leggen. Krijg weer helemaal zin om straks verder te gaan...

Net zoals La Regenta van Leopoldo Alas "Clarin"...ken je dat?
  woensdag 2 februari 2005 @ 08:16:32 #247
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_24877700
Emoticon van Jessica Durlacher
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_24878872
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 14:25 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dit weekend De Grote Onthaler van Toonder (ja, dat is een Tom Poes) gelezen, en verder ben ik bezig in de Heilige van de Horlogerie van Hermans en in Eilanden van Boudewijn Buch.
Ook niet zo'n sterk boek van Hermans.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 2 februari 2005 @ 11:54:38 #249
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_24880600
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 10:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ook niet zo'n sterk boek van Hermans.
Mja, ik moet Onder Professoren nog eens teruglenen en uitlezen, want destijds had ik door tentamens geen tijd daarvoor.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  woensdag 2 februari 2005 @ 11:56:44 #250
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_24880652
Nick Hornby - High Fidelity
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')