En een kind kan niets overhouden aan dit gescheld e.d.?!quote:Op donderdag 25 november 2004 16:46 schreef Qwea het volgende:
Dat zou volgens mij pas kunnen als het kind daadwerkelijk geslagen wordt e.d![]()
idd. bovendien heb je fysieke en mentale mishandeling. beiden te walgelijk voor woorden.quote:Op donderdag 25 november 2004 16:48 schreef ParanoidEv het volgende:
[..]
En een kind kan niets overhouden aan dit gescheld e.d.?!
Ja.quote:Ik denk niet dat de kinderbescherming hier echt iets aan kan doen, maar het zit me toch niet lekker.
Moet ik nou bellen?
Mja, of ze zich er iets van aan zullen trekken is een ander, maar hen ermee confronteren lijkt me nog niet eens zo gek.quote:Op donderdag 25 november 2004 16:47 schreef zoalshetis het volgende:
klinkt opzich heel aardig clown. maar mensen die dit tegen hun kind schreeuwen zijn over het algemeen niet gedient van replique.
ik weet werkelijk niet of het slim is als ts zich ermee gaat bemoeien. laat dat over aan de instanties die ervoor zijn. bovendien als ze daarna besluit om te gaan bellen, dan heeft ts het allemaal gedaan. niet die ouders aanspreken dus.quote:Op donderdag 25 november 2004 16:56 schreef TheUN het volgende:
[..]
Mja, of ze zich er iets van aan zullen trekken is een ander, maar hen ermee confronteren lijkt me nog niet eens zo gek.
Mochten ze het ontkennen / bagataliseren, wat te verwachten is, en het blijft aanhouden dan is het bellen van een hulpinstantie natuurlijk nooit verkeerd. Als ze agressief zouden uitvallen dan lijkt het me juist bittere noodzaak om het een en ander in te lichten.
Altijd triest dit soort gevallen.
In dat geval moet je ze keihard aanpakken, opnames maken, desnoods videoopnames (alhoewel ik dat wel erg ver vindt gaan) en melden die hap.quote:Op donderdag 25 november 2004 16:47 schreef zoalshetis het volgende:
klinkt opzich heel aardig clown. maar mensen die dit tegen hun kind schreeuwen zijn over het algemeen niet gedient van replique.
top. en kijk ze net zo aan als je altijd doet. dit soort gasten kan heel irri uit de hoek komen als ze denken dat jij er straks iets mee te maken hebt.quote:Op donderdag 25 november 2004 17:02 schreef tonja het volgende:
Met de mensen zelf praten is absoluut uitgesloten, ik heb in het verleden veel geluidsoverlast van ze gehad en het was, om het maar zachtjes uit te drukken, niet bepaald gemakkelijk om van ze gedaan te krijgen het volume van hun tv, stereo, tot een wat socialer niveau terug te brengen.
Het is uiteindelijk wel gelukt, maar de verstandhouding is er niet beter op geworden.
Ik heb net gebeld naar dat meldpunt, maar mijn klacht moet door een maatschappelijk werker behandeld worden, en die zitten er alleen maar overdag tot 16.00 uur.
Morgen ga ik weer bellen.
Komop, het zijn je buren!quote:Op donderdag 25 november 2004 17:00 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik weet werkelijk niet of het slim is als ts zich ermee gaat bemoeien. laat dat over aan de instanties die ervoor zijn.
lees de resatie van ts anders nog even door. en idd er zijn mensen in mijn leefomgeving waar ik geen confrontatie mee zou zoeken.quote:Op donderdag 25 november 2004 17:09 schreef TheUN het volgende:
[..]
Komop, het zijn je buren!
Waarom zou je er niets van mogen zeggen? Angst dat ze je af zullen vallen? Als je dit moet gaan verzwijgen terwijl je hen / haar regelmatig tegenkomt dan lijkt het me beter om er eens een goed gesprek over te beginnen.
Mocht dit niet mogelijk zijn wegens angstgevoelens of iets dergelijks dan lijkt het me de hoogste tijd om inderdaad professionele hulp in te schakelen.
Maar het is toch niet zo gek om ook dit soort kwalijke zaken eens rustig te bespreken met je naaste medemens? Of hebben de meeste mensen amper contact met hun leefomgeving?
Oke, sorry. Even alles herlezen en In dit geval heb je inderdaad gelijk. Niet langer aanmodderen maar gewoon bellen.quote:Op donderdag 25 november 2004 17:13 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lees de resatie van ts anders nog even door. en idd er zijn mensen in mijn leefomgeving waar ik geen confrontatie mee zou zoeken.
@mr mackey lijkt me een structurele zaak.quote:Op donderdag 25 november 2004 16:28 schreef tonja het volgende:
De buren,
Ik hoor d'r wel vaker schreeuwen, of tegen d'r man, of tegen d'r zoontje.
Ik sla er meestal geen acht op, en ga gewoon verder met waar ik mee bezig ben.
daar ben ik het mee eens. de samenleving ís immers de hoeksteen van onze samenleving.quote:Op donderdag 25 november 2004 17:26 schreef TheUN het volgende:
[..]
Oke, sorry. Even alles herlezen en In dit geval heb je inderdaad gelijk. Niet langer aanmodderen maar gewoon bellen.
Zucht.. ik liet me even gaan inzake het idee dat er steeds minder buurtgenoten elkaar kennen, bij eenander over de vloer komen e.d. Hier kan ik me nogal eens aan ergeren. Maar dat ligt misschien meer aan mezelf.
Ennuh...dat kind gaat dan ´s avond aan zijn ouders vertellen dat de buurvrouw/man met hem heeft staan praten en allemaal vragen over pappa en mamma stelde...nee dat is lekker....quote:Op donderdag 25 november 2004 16:45 schreef clowncloon het volgende:
Ik zou eerst eens praten met dat kind, misschien is inderdaad wel een naar jongetje. Niet dat iemand zo een behandeling verdient maar niet meteen je eigen conclusies trekken.
En als het aanhoudt zou IK wel actie ondernemen door bijvoorbeeld eerst te praten met die mensen in plaats van allerlei onhandige instanties inschakelen want die kunnen meestal toch niet veel doen. Vaak moeten er echt nare dingen gebeuren willen ze iets (kunnen) doen...
zoals ik ook al eerder opmerkte ga niet met die ouders en idd ook niet met het kind in discussie. hoor het nog even aan met je glas als je weer geschreeuw hoort. en neem dan duidelijke stappen. bel de kinderbescherming desnoods vanuit een telefooncel, dat scheelt burenruzie. iets wat je met die asomoeder niet wil meemaken. zeg ook niet dat je buur bent, vermijd die discussie en zeg desnoods dat je een vriendin bent van haar.quote:Op donderdag 25 november 2004 19:02 schreef tonja het volgende:
Ik woon aan een drukke straat, er spelen hier nooit kinderen op straat. Als ik het kind zie, dat ik tussen de 10 of 12 jaar schat, is het altijd in bijzijn van een van de ouders.
En met die ouders ga ik, om de in mijn vorige reaktie genoemde reden, niet in gesprek.
Nee, dat ben ik ook niet van plan. Ik ga ook niet uitzoeken waar dat kind naar school gaat ofzo.quote:Op donderdag 25 november 2004 19:11 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zoals ik ook al eerder opmerkte ga niet met die ouders en idd ook niet met het kind in discussie. hoor het nog even aan met je glas als je weer geschreeuw hoort. en neem dan duidelijke stappen. bel de kinderbescherming desnoods vanuit een telefooncel, dat scheelt burenruzie. iets wat je met die asomoeder niet wil meemaken. zeg ook niet dat je buur bent, vermijd die discussie en zeg desnoods dat je een vriendin bent van haar.
bel maar vanuit een telefooncel om mij een plezier te doen. laat je niet verleiden door de vraag hoe je aan die wetenschap komt. zeg maar dat je mensen kent die het zeker weten ofzo. als het namelijk tot een veroordeling komt dan staat je naam in het dossier van de advocaat, die het zo kan doorspelen.quote:Op donderdag 25 november 2004 19:19 schreef tonja het volgende:
[..]
Nee, dat ben ik ook niet van plan. Ik ga ook niet uitzoeken waar dat kind naar school gaat ofzo.
Ik ga morgen dat meldpunt weer bellen, en leg ze uit waarom ik me zorgen maak.
Meer wil ik niet doen. Ik moet ook aan mijn eigen woongenot denken.
Dit vind ik dan wel weer goede tips. Je doet er niets onherstelbaars mee, en bovendien licht je mensen in die misschien wél beter zicht hebben op de situatie, en vermoedens van mishandeling misschien kunnen bevestigen (of juist niet)quote:Op donderdag 25 november 2004 16:44 schreef dVTB het volgende:
Je zou 3 dingen kunnen doen...
- Eens met andere buren gaan praten om te zien of hen wat opvalt.
- Uitzoeken naar welke basisschool dit jongetje gaat en diens leerkracht erop wijzen, zodat deze kan nagaan of het kind inderdaad ook fysiek wordt mishandeld.
en...hoe gaat het nu met dat neefje van jou?quote:Op donderdag 25 november 2004 19:30 schreef merdeka het volgende:
Tsja, hoewel het ernaar klinkt dat je buurvrouw een vrouw zonder zelfbeheersing is, zou ik me niet té druk maken zolang ze het joch niet constant om de oren mept. Een onderzoek/dossier van de kinderbescherming is niet ingrijpend, voor het gezin en vooral ook voor het kind. Dat moet je mensen niet aandoen zolang je geen vermoeden van mishandeling hebt, en een scheldend en luidruchtig gezin is nog lang geen mishandelend gezin.
Ik zou me hier niet zoveel zorgen om maken. Sommige mensen zijn nu eenmaal wat grover gebekt dan anderen. Vooral in vokswijken heb ik het meegemaakt dat mensen het niet zo nauw nemen met herrie (overlast) maken, elkaar uitschelden etc. Dat zal wel in de leefcultuur zitten, en ook al is het asociaal: het doet geen pijn, behalve aan je oren. Als ze het ook tegen haar man doet, is het misschien wel gewoon een viswijf. En misschien is die jongen zelf ook wel een gigantisch etterbakje dat zijn moeder de hele dag kutwijf noemt. Zolang je de situatie niet kent, niet mee bemoeien. Als hij nu ook nog onder de blauwe plekken zat wordt het logisch om de kinderbescherming eens in te lichten, maar zolang je dat niet weet zou ik me er zeker niet in gaan mengen.
Mijn moeder riepvroeger wel eens dat ik een rotkind was als ik weer eens wat ergs uitvrat, en dat maakte niet heel veel indruk maar ik had er toch wel ontzag voor. Ze was dan namelijk erg boos, en dat wist ik goed. Totdat ik een keer bij een neefje in Den Haag ging logeren... Iedereen riep de hele dag kankerjoch en teringjoch tegen het kind, en hij riep vervolgens kutwijf of klootzak terug. Ik was daar wel enthousiast over, en deed dus vrolijk mee. Het heeft mijn moeder heel veel ellende bezorgd om dat weer uit mijn systeem te krijgen, en mij een paar flinke tikken op de vingers
quote:Op donderdag 25 november 2004 19:45 schreef zhe-devilll het volgende:
BELLEN!!!
voorkomen is beter dan genezen!
Zou mijn kind nooit uitschelden, enige dat ik wel eens zeg is,
Hé, verdorie waarom doe je dat nou?
Of wil je nu even rustig doen aub?
En dan praten we er gewoon over...en geloof me mijn kind is niet vervelend, niet dwars, luisterd perfekt , dus opvoeding is zeker zeer belangrijk..
en tis zo simpel om een kind de grond in te stampen..
Grmbl...
Ben benieuwd wat voor volwassene er uit dat buur jochie gaat groeien!
.............
![]()
HM ik mag je nu knijpen en een wens doen, we posten op precies hetzelfde moment..quote:Op donderdag 25 november 2004 19:45 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 25 november 2004 19:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik hou van ouders die kunnen laten zien dat ze wel de opvoeders zijn, zonder schelden of fysieke mishandeling.
kusje dan.quote:Op donderdag 25 november 2004 19:48 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
quote:Op donderdag 25 november 2004 19:49 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
kusje dan.
quote:Op donderdag 25 november 2004 19:52 schreef Moonah het volgende:
Zooooo FUCKING UNBELIEVABLE wat sommige users posten.
"Niet mee bemoeien."
"Alleen melden bij blauwe plekken."
"Je zadelt de ouders met een dossier op, da's zielig."
"Mss is het wel gewoon een rotkind."
MENSEN, HAAL JE KOP UIT HET ZAND!!!
Wij als maatschappij moeten er met ons allen voor zorgen dat het veiliger wordt. En waar begint dat veiliger worden? Juist, THUIS. Dit kind zal zich hoe dan ook niet veilig voelen bij zijn ouders. Wellicht gedraagt hij zich onmogelijk, dan nóg is het de onmacht van de ouders. Zíj kunnen daar niet mee omgaan. Zíj zijn verantwoordelijk voor het kind. Zíj hebben zich niet als 'viswijf' of wat dan ook te gedragen, nee zij hebben zich als OUDERS te gedragen. En ouders behoren hun kind op te voeden, niet verrot te schelden. NO EXCUSE.
Als ouders dat niet kunnen hebben ze hulp nodig. Sommigen durven daar zelf om te vragen, de meesten niet. En wie worden er de dupe? Juist, de kinderen. En dan hebben wij als maatschappij wel degelijk de verantwoordelijkheid voor het kind van een ander te vechten. Kinderen zijn immers kwetsbaar, zijn nog niet in de mogelijkheid adequaat voor zichzelf op te komen. Dat moeten wij dus doen! Melding maken. Doen!! Iedereen die ziet/hoort dat een kind slecht wordt behandeld heeft die PLICHT. Niet afschuiven naar een ander (school, huisarts, andere buren). Nee, ZELF MELDEN.
Gelukkig doet TS dat.
Maar er zouden zo veel meer mensen moeten zijn die aan de bel (van een meldpunt dus) trekken.
ADO-supporterquote:Op donderdag 25 november 2004 19:45 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en...hoe gaat het nu met dat neefje van jou?
even een vraagje, is amk ook anoniem als het op een rechtszaak uitdraait? of kan je dan in het dossier zien wie als eerste belde?quote:Op donderdag 25 november 2004 19:52 schreef Eva971 het volgende:
Hoi,
Ik loop stage bij de Raad voor de Kinderbescherming. Bel naar het AMK zoals iemand al zei. Die kunnen jou het beste adviseren. Het klinkt zo als psychische mishandeling / verwaarlozing. En iemand anders,; om nou te zeggen dat de Raad pas in actie komt als het al te ver door is gegaan, dan heb je zeker nooit op die duizenden andere onderzoeken gelet. Maar bel dus het AMK
het is maar wat je succescol noemt dan. we halen de haat nooit meer uit het kind dat nog in hem zit. dat is heel gevaarlijk.quote:Op donderdag 25 november 2004 19:53 schreef merdeka het volgende:
[..]
ADO-supporter![]()
En een succesvol manager geworden. Hoofd van een groep callcenters, waar hij volgens mij ook vrij veel onwelvoeglijke taal tegen de dames uitslaat......
Precies.quote:Op donderdag 25 november 2004 19:56 schreef zoalshetis het volgende:
we halen de haat nooit meer uit het kind dat nog in hem zit. dat is heel gevaarlijk.
mishandeling zal nooit meer helemaal goedkomen. de naam zegt het al mis=verkeerd (handeling). je kan een kind als volwassene nooit zien als een volwassene. dat zouden meer ouders moeten beseffen. ik heb het eens uitgemaakt met een vrouw die ik kende en een kind had dat er zeer slecht aan toe was omdat ze haar relatie frustratie op dat kind botvierde. ik zie haar nooit meer, wel dat kind dat in juni 14 wordt. ik heb echt het idee dat als hij van mij heeft geleerd om van zichzelf te houden en daardoor wat beter bestand is tegen deze wereld. ik heb met hem ook een afspraak dat als hij later groot is en een vrouw krijgt dat ie nooit zo zou doen bij zijn kinderen. slechte ouders veroorzaken een kettingreactie.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:00 schreef Moonah het volgende:
[..]
Precies.
Oh, ik kan hier zo giftig om worden.
Ook met woorden kan een kind murw geslagen worden.
Tot er niets dan een hoopje ellende overblijft.
goed om te horen. maar de advocaat heeft vaak wel het dossier van de persoon die aangifte deed, dat is namelijk opgenomen in onze wet. maar ik ken het amk niet zo goed om eerlijk te zijn. ik zou als ts toch maar bellen vanuit een cel.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:00 schreef Eva971 het volgende:
In een dossier van de Raad heb ik nog nooit de naam van de melder zien staan. Bureau Jeugdzorg of het AMK melden bij de Raad door, en dat doet gewoon een medewerker daarvan. Als jij het AMk belt schrijven ze wel jou gegevens op maar als je zegt dat je anoniem wilt melden dan kan dat. Een school ofzo (profesionele instantie) mag niet anoniem melden. Maar het AMK kan jou daar meer over vertellen
Ik zie dat toch ietsje anders. Als er in een omgeving heel veel gescholden wordt, verliezen scheldwoorden hun betekenis. Het wordt niet meer als opmerkelijk of kwetsend ervaren, maar als normaal. Wij mogen dat dan asociaal vinden, het heeft an sich niets haatdragends in zich. In sommige groeperingen wordt veel meer gescholden dan in andere, en sommigen schelden flink, maar zijn er zelf ook aan gewend uitgescholden te worden en vinden dat allemaal heel onschuldig.quote:Op donderdag 25 november 2004 19:56 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het is maar wat je succescol noemt dan. we halen de haat nooit meer uit het kind dat nog in hem zit. dat is heel gevaarlijk.
het gaat niet zozeer om de demografische omgeving of woordkeuze. waar het wel om gaat is de intentie en de haat.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:10 schreef merdeka het volgende:
[..]
Ik zie dat toch ietsje anders. Als er in een omgeving heel veel gescholden wordt, verliezen scheldwoorden hun betekenis. Het wordt niet meer als opmerkelijk of kwetsend ervaren, maar als normaal. Wij mogen dat dan asociaal vinden, het heeft an sich niets haatdragends in zich. In sommige groeperingen wordt veel meer gescholden dan in andere, en sommigen schelden flink, maar zijn er zelf ook aan gewend uitgescholden te worden en vinden dat allemaal heel onschuldig.
Wat er wel gevaarlijk aan is, en wat me zorgen baart: kinderen die 'je bent een kankertrut' gewoon vinden, zullen voor een 'echte' bedreiging niet tegen iemand zeggen: jij bent een kankertrut. Dat maakt namelijk geen indruk op ze. Nee, die kinderen roepen: ik maak je dood, kankertrut!
Zorgwekkend, maar er is imo niets aan te doen, tenzij je bepaalde types verbiedt kinderen te nemen...
Het genoemde neefje spreek ik heel af en toe nog wel eens, en hij begroet me steevast met: Hee lekker wijf, hoe gaat het nu met jou en die rare lul van je? Ik kan hem wel duidelijk gaan maken dat ik dat een minder geslaagde benaming voor mijn vriend vindt, maar daar snapt hij toch niets van. Hij vindt het namelijk zelf helemáál niet beledigend, en zou dat ook niet vinden als iemand het tegen hem zegt. Dat is nou net het punt met aso's: ze vinden het zelf ook niet erg, en kunnen zich er niet in verplaatsen dat anderen dat anders opvatten. De buren van TS lijken me, ook gezien het verhaal over geluidsoverlast, zulke aso's.
Maar ouders die hun kinderen niet netjes opvoeden zijn niet strafbaar. Je bent strafbaar, als je onoorbare zaken met je kind uitspookt, ze mishandelt bijvoorbeeld. Schelden is niet verboden.
De kinderbescherming kan dan wel naar het gezin kijken, misschien oordelen dat paps en mams minder succesvol zijn als opvoeder, en het dossier weer in de kast leggen. Dat vind ik niet in verhouding staan tot de zwaarte van het onderzoek wat de kinderbescherming uitvoert, en welke druk dat legt op het gezin/kind.
Ik ben opgegroeid met het woordje fuck, en ik kijk er niet van op, hoor het amper. Dat is voor sommige mensen wel anders, zo had ik ooit een collega die me verweet 'you use he f-word too often, you make me feel uncomfortable'. Tsja...
meeste mensen weten dit niet. daarom dring ik in dit geval, waar ts het over heeft, ook aan om uit een telefooncel te bellen.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:12 schreef Eva971 het volgende:
Neej, want je doet geen aangifte bij de politie ofzo.. Ik weet het niet zeker of een advocaat dat ooit in handen kan krijgen, maar als het goed is niet, anders zouden er nog minder meldingen worden gedaan omdat dan niemand durft. Je kunt ze ook om advies vragen hoor. Zij beslissen of ze er wat mee doen.
Merdeka, ik begrijp best wat je wil zeggen.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:10 schreef merdeka het volgende:
[..]
Ik zie dat toch ietsje anders. Als er in een omgeving heel veel gescholden wordt, verliezen scheldwoorden hun betekenis. Het wordt niet meer als opmerkelijk of kwetsend ervaren, maar als normaal. Wij mogen dat dan asociaal vinden, het heeft an sich niets haatdragends in zich. In sommige groeperingen wordt veel meer gescholden dan in andere, en sommigen schelden flink, maar zijn er zelf ook aan gewend uitgescholden te worden en vinden dat allemaal heel onschuldig.
Juist, en die intentie hoeft (en dat is wel afhankelijk van demografische omgeving, en soms ook van woordkeuze) niet kwaadaardig te zijn, en het schelden niet haatdragend. Gefrustreerd maybe, maar zeker niet altijd haatdragend. En wat niet haatdragend is, kan ook geen haat voeden. Zo zie ik het althans.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het gaat niet zozeer om de demografische omgeving of woordkeuze. waar het wel om gaat is de intentie en de haat.
je kan altijd afstompen idd. als ik soms zie met wat voor video's sommige ouders hun kinderen tot stilte manen is echt walgelijk.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:18 schreef Moonah het volgende:
[..]
Merdeka, ik begrijp best wat je wil zeggen.
Maar ik vind dat relativeren een beetje erg doorgeslagen. Schelden ís niet normaal. En kinderen uitschelden al helemaal niet. En ouders die hun kinderen uitschelden die sporen niet. daar moet worden ingegrepen.
Ook dát kan kwalijk zijn in de opvoeding.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:19 schreef merdeka het volgende:
Gefrustreerd maybe,
het is een kettingreactie. als je zelf als kind gewend bent om woorden te gebruiken die eigenlijk gewoon scheldwoorden zijn, dan denk je dat het normaal is. het gaat me nu juist om daar als ouder een stop in te brengen in die kettingreactie. kost moeite, maar iedereen kan veranderen. ten behoeve van een onschuldig wezen als een kind.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:19 schreef merdeka het volgende:
[..]
Juist, en die intentie hoeft (en dat is wel afhankelijk van demografische omgeving, en soms ook van woordkeuze) niet kwaadaardig te zijn, en het schelden niet haatdragend. Gefrustreerd maybe, maar zeker niet altijd haatdragend. En wat niet haatdragend is, kan ook geen haat voeden. Zo zie ik het althans.
Het klonk zeer haatdragend, ze schreeuwde zo hard als ze kon. Ik was blij dat er een dikke muur tussen zit.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:19 schreef merdeka het volgende:
[..]
Juist, en die intentie hoeft (en dat is wel afhankelijk van demografische omgeving, en soms ook van woordkeuze) niet kwaadaardig te zijn, en het schelden niet haatdragend. Gefrustreerd maybe, maar zeker niet altijd haatdragend. En wat niet haatdragend is, kan ook geen haat voeden. Zo zie ik het althans.
Bellen dus!!! dit is niet normaal, echt niet. Dat kind lijdt vreselijk. Ingrijpen en wel zo snel mogelijk.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:25 schreef tonja het volgende:
[..]
Het klonk zeer haatdragend, ze schreeuwde zo hard als ze kon. Ik was blij dat er een dikke muur tussen zit.
psies. doe maar morgen ts. vanuit een telefooncel die ver weg is.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:29 schreef QueenR het volgende:
[..]
Bellen dus!!! dit is niet normaal, echt niet. Dat kind lijdt vreselijk. Ingrijpen en wel zo snel mogelijk.
Vaak worden dit soort geestelijke (en lichaamelijke) mishandelingen heel goed verborgen gehouden voor naasten. Wat TS gehoord heeft is weldegelijk voldoende om de kinderbescherming in te schakelen. Schelden mag dan misschien niet strafbaar zijn, maar je kan een kind niet in zo'n situatie laten zitten. Er moet ingegrepen worden, jammer dan dat de ouders een onderzoek moeten krijgen. Kind gaat voor!quote:Op donderdag 25 november 2004 20:27 schreef merdeka het volgende:
Moonah, zoalshetis: Ik snap best dat het niet normaal is, en ik vind het ook walgelijk. Maar slecht opvoeden en schelden is niet stráfbaar, en daarom zie ik geen reden om de kinderbescherming in te schakelen. De tips die dVTB eerder noemde (anderen in de omgeving van het kind inschakelen die eea wél in kunnen schatten en in de gaten houden, itt TS) vind ik dan nuttiger. In ieder geval vind ik het verstandiger om die stap te maken voordat je het gezin/kind met een zwaar onderzoek te belasten.
Juist. En dat heeft enorm veel invloed op het welzijn van een kind.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:33 schreef Eva971 het volgende:
En, slecht opvoeden en schelden is wel strafbaar want dat noem je verwaarlozing en psychische mishandeling
En dat zou geen psychische mishandeling zijn?quote:Ik citeer: 'walgelijk lui kreng!' 'tering etter' 'misselijkmakend rotjong' wel 30 keer 'kanker joch' en ook 'blijf bij me uit de buurt want ik doe je wat aan met je gore rotsmoel, vuile etterlijer'
Volledig mee eens.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:41 schreef zoalshetis het volgende:
ik ook moonah. ben blij dat veel mensen dit met mij vinden. hoe eerder dit stopt hoe kleiner de kans is dat de kettingreactie doorzet.
Liever 10 loze meldingen, dan één keer te laat.quote:Op donderdag 25 november 2004 21:00 schreef TheUN het volgende:
Laat angst of nog erger onverschilligheid nimmer een rem zijn op goedbedoelde initiatieven!
Het beinvloedt het leven van een kind zeker negatief als het slecht opgevoed wordt. Absoluut.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:39 schreef Moonah het volgende:
[..]
Juist. En dat heeft enorm veel invloed op het welzijn van een kind.
Als je dan nog van 'welzijn' kunt spreken.
Oh, ik krijg echt kromme tenen van dat bagatelliseren en goedpraten.
Hoe wil je schade aantonen als niemand iets doet en iedereen het maar laat gebeuren?quote:Op donderdag 25 november 2004 21:03 schreef merdeka het volgende:
Maar het is niet strafbaar om enkel te schelden. En slecht opvoeden is ook niet strafbaar mits het het kind geen aantoonbaar letsel toebrengt. En toon de schade van vernedering en schelden maar eens objectief aan bij een kind, tijdens een rechtszaak...
Wat weet een leerkracht meer dan een buurvrouw? In dit geval weet TS absoluut meer.quote:Ik vind het echt veel nuttiger om de leraar, familie of buren met een beter contact in te schakelen, vóórdat je officiele stappen neemt. Daar is het kind meer mee gebaat. Als die naasten ook van mening zijn dat het kind verwaarloosd, mishandeld en/of structureel vernederd wordt, dan zou ik pas reden zien om in te grijpen met het recht achter mij.
Een melding maken is slechts een heel klein allereerste stapje op een heeeeel lang pad. Als we dat ook nog eens uitstellen.....quote:Op donderdag 25 november 2004 21:03 schreef merdeka het volgende:
vóórdat je officiele stappen neemt.
Maar bij die buren van mijn oom werd er ook gescholden?quote:Op donderdag 25 november 2004 20:27 schreef merdeka het volgende:
Moonah, zoalshetis: Ik snap best dat het niet normaal is, en ik vind het ook walgelijk. Maar slecht opvoeden en schelden is niet stráfbaar, en daarom zie ik geen reden om de kinderbescherming in te schakelen. De tips die dVTB eerder noemde (anderen in de omgeving van het kind inschakelen die eea wél in kunnen schatten en in de gaten houden, itt TS) vind ik dan nuttiger. In ieder geval vind ik het verstandiger om die stap te maken voordat je het gezin/kind met een zwaar onderzoek te belasten.
Het is een groot probleem. Maar stel: dit geval wordt onderzocht, er geconcludeerd wordt dat de ouders hun kindmishandelen, het kind uit huis geplaat wordt, de ouders het daar niet meer eens zijn, bezwaar aantekenen, spanningen lopen hoog op, rechtszaak volgt, letsel is niet objectief aan te tonen...quote:Op donderdag 25 november 2004 21:07 schreef Moonah het volgende:
Hoe wil je schade aantonen als niemand iets doet en iedereen het maar laat gebeuren?
Niets meer dan dat TS herriemakende buren heeft, waarvan de buurvrouw onwelvoeglijke zaken naar haar zoontje schreeuwt.quote:Wat weet een leerkracht meer dan een buurvrouw? In dit geval weet TS absoluut meer.
Merdeka, als TS melding maakt wordt een kind niet meteen uit huis geplaatst. Ik weet eigenlijk niet precies wat er dan gebeurt!quote:Op donderdag 25 november 2004 21:19 schreef merdeka het volgende:
[..]
Het is een groot probleem. Maar stel: dit geval wordt onderzocht, er geconcludeerd wordt dat de ouders hun kindmishandelen, het kind uit huis geplaat wordt, de ouders het daar niet meer eens zijn, bezwaar aantekenen, spanningen lopen hoog op, rechtszaak volgt, letsel is niet objectief aan te tonen...
In dat geval lijkt het kind me de dupe worden van bureacratische beslissingen en getouwtrek. Ik heb gewoon slechte ervaringen met dat soort instanties, en ik heb er ook helemaal geen vertrouwen in dat ze het belang van het kind ten allen tijde prevaleren boven bureaucratie. Als dit kind echt mishandeld wordt, dan moet worden ingegrepen door de kinderbescherming, er zit dan niets anders op. Maar ik vind gewoon niet dat je dat in dit geval als TS zomaar vast kunt stellen.
[..]
Vergis je niet. Ouders kunnen heel mooi weer spelen naar school (en andere derden...) toe. Ik spreek uit ervaring, sta al jaaaaren zeer betrokken voor de klas. Momenteel heb ik een kind in de groep van wie we vermoeden dat moeder het slaat. Zij speelt het echter zo dat vader denkt dat ik als leerkracht het toe zou laten dat hun zoon door klasgenoten op school wordt afgetuigd.quote:Niets meer dan dat TS herriemakende buren heeft, waarvan de buurvrouw onwelvoeglijke zaken naar haar zoontje schreeuwt.
Een leraar heeft als het goed is ook sociaal contact met die ouders gehad, kent het kind van dagelijks hee; dichtbij. en kan dus veel beter nagaan of het kind een ongelukkige indruk maakt, vaak blauwe plekken heeft, of de moeder misschien overspannen/aggressief is, etc. etc. (er zijn nog vele andere indicaties denkbaar)
En andere buren maken misschien wel eens een praatje met het kind en/of de ouders, en hebben zo een beter idee van wat zich er in dit gezin afspeelt.
Nou, jouw topic herinner ik me nog wel.quote:Op donderdag 25 november 2004 21:26 schreef Oxymoron het volgende:
Inmiddels is het met die kinderen redelijk goed, ze zijn wel getraumatiseerd en al die aangeleerde gedragingen leren ze niet zomaar af.
My point exactly.quote:Op donderdag 25 november 2004 21:23 schreef zhe-devilll het volgende:
"fraai stukje"
Volgens de voorlichting die ik heb gehad, wordt er contact op genomen met andere personen/organisaties die het gezin kennen. Er wordt aangekaart of zij vermoedens hebben.quote:Op donderdag 25 november 2004 21:27 schreef Moonah het volgende:
[..]
Merdeka, als TS melding maakt wordt een kind niet meteen uit huis geplaatst. Ik weet eigenlijk niet precies wat er dan gebeurt!
Hmm, ik denk dat angst voor de buren toch wel een factor is die zwaar meeteld bij het niet doenquote:Op donderdag 25 november 2004 21:59 schreef zoalshetis het volgende:
mensen moeten gewoon hun eigen gevoel voor kinderen laten prevaleren in positieve zaken. doorbreek de spiraal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |