Ik zou jullie graag de volgende situatie voor willen leggen.
Een kennis van mij heeft een zoontje (14). Die zoon heeft een vriendje (13). Mijn vraag gaat over de vriend van het zoontje.
Sinds een aantal jaren zijn het zoontje en het jongetje G. beste vrienden. Eerst woonden ze bij elkaar in de straat en zagen ze elkaar alleen op school. Later kwam G. vaak bij zoontje thuis. De moeder vond dat G. nogal licht was in vergelijking met haar eigen zoon.
Daarnaast had G. een onbeperkte eetlust, die zelfs voor een opgroeiende jongen niet gezond was. Hij liep in kleding die ofwel te klein was, ofwel te groot. Hij is ondervoed. Nooit een keer naar de kapper of onder de douche.
Na lang doorvragen vertelde G. aan de moeder van zijn beste vriend dat de vader G. en andere broertjes en zusjes regelmatig straft door slaan, schoppen en oplsuiting. Wanneer de kinderen 1 ding fout zeggen, wordt de pc in een kelderbox gezet en mogen de kinderen (ook niet voor school) op de pc werken. Moeder van G. wordt geteisterd door paniek en angstaanvallen en is zeer schichtig.
Alle kinderen van het gezin zien eruit alsof ze in een 3de wereldland wonen. Echt te weinig eten, te weinig aandacht (nooit eens een gesprekje met kind houden bijv) en toen G. veel last kreeg an hoofdpijnen bleek hij al maanden een bril te moeten, maar ouders vonden het 'te duur' en besloten geen bril te kopen (maar wel een nieuwe dvdspeler
![]()
).
G. en zijn familie zijn immiddels verhuist naar een andere plaats, maar G. komt elke vakantie bij zijn beste vriend logeren. Wanneer hij komt logeren wordt hij volgestopt met eten en krijgt hij bijv een winterjas omdat hij van thuis uit het maar moest doen met een dun windjack. De ouders van G. reageren niet op de dingen die de moeder van G.'s vriendje voor G. doet.
De situatie begint uit de hand te lopen wanneer de vader van G. G slaat wanneer hij hem komt ophalen na een logeerpartij waarij G de nodige bril en nieuwe schoenen heeft gekregen. Vader wordt erg boos.
Ik (Oxymoron) heb aan de moeder van G's vriendje gervraagd waarom ze geen anonieme melding doet van de verwaarlozing en de mishandeling van G. Zij wil dit echter niet doen, omdat de ouders van G, er volgens haar dan achter zullen komen dat zijj de melding heeft gedaan en dat G dan niet meer bij hun mag komen. Terwijl G het zo nodig heeft in een normaal gezin te zijn en voldoende middelen en aandacht te ontvangen om er weer een paar weken tegenaan te kunnen.
Niemand anders heeft schijnbaar door wat er in het gezin speelt. G. is een slimme jongen (ik heb hem zelf ontmoet) die niet naar het VWO mag omdat VMBO wel voldoende is, volgens de vader an G.
Nu mijn vraag. Is de moeder van het vriendje van G. moreel gezien verplicht om (anoniem) aangifte te doen van kindermishandeling van G en zijn broertjes en zusjes en moeder?! Ik zag de reclame van het Meldpunt Kindermishandeling op tv, en moest echt denken aan deze situatie.
Of kan de moeder van G's vriendje doorgaan zoals het nu gaat. Hem bij hun gezin laten logeren tot hij oud genoeg is om uit huis te gaan? Eigenlijk vind ik dat zelf niet kunnen. G en zijn familie moeten dringend hulp krijgen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Aangifte doen bij Meldpunt en dan met het risico dat G niet meer bij logeergezin mag komen, of het zo door laten gaan, en hopen dat het goed gaat.
Groetjes van Oxymoron.
P.S. zou ik ook zelf aangifte kunnen doen? Als burger en kennis van gezin waar G logeert voel ik mij daartoe wel geneigd.