abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 maart 2004 @ 13:02:48 #1
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_17642324
Ik zou jullie graag de volgende situatie voor willen leggen.

Een kennis van mij heeft een zoontje (14). Die zoon heeft een vriendje (13). Mijn vraag gaat over de vriend van het zoontje.

Sinds een aantal jaren zijn het zoontje en het jongetje G. beste vrienden. Eerst woonden ze bij elkaar in de straat en zagen ze elkaar alleen op school. Later kwam G. vaak bij zoontje thuis. De moeder vond dat G. nogal licht was in vergelijking met haar eigen zoon.
Daarnaast had G. een onbeperkte eetlust, die zelfs voor een opgroeiende jongen niet gezond was. Hij liep in kleding die ofwel te klein was, ofwel te groot. Hij is ondervoed. Nooit een keer naar de kapper of onder de douche.
Na lang doorvragen vertelde G. aan de moeder van zijn beste vriend dat de vader G. en andere broertjes en zusjes regelmatig straft door slaan, schoppen en oplsuiting. Wanneer de kinderen 1 ding fout zeggen, wordt de pc in een kelderbox gezet en mogen de kinderen (ook niet voor school) op de pc werken. Moeder van G. wordt geteisterd door paniek en angstaanvallen en is zeer schichtig.
Alle kinderen van het gezin zien eruit alsof ze in een 3de wereldland wonen. Echt te weinig eten, te weinig aandacht (nooit eens een gesprekje met kind houden bijv) en toen G. veel last kreeg an hoofdpijnen bleek hij al maanden een bril te moeten, maar ouders vonden het 'te duur' en besloten geen bril te kopen (maar wel een nieuwe dvdspeler ).

G. en zijn familie zijn immiddels verhuist naar een andere plaats, maar G. komt elke vakantie bij zijn beste vriend logeren. Wanneer hij komt logeren wordt hij volgestopt met eten en krijgt hij bijv een winterjas omdat hij van thuis uit het maar moest doen met een dun windjack. De ouders van G. reageren niet op de dingen die de moeder van G.'s vriendje voor G. doet.
De situatie begint uit de hand te lopen wanneer de vader van G. G slaat wanneer hij hem komt ophalen na een logeerpartij waarij G de nodige bril en nieuwe schoenen heeft gekregen. Vader wordt erg boos.

Ik (Oxymoron) heb aan de moeder van G's vriendje gervraagd waarom ze geen anonieme melding doet van de verwaarlozing en de mishandeling van G. Zij wil dit echter niet doen, omdat de ouders van G, er volgens haar dan achter zullen komen dat zijj de melding heeft gedaan en dat G dan niet meer bij hun mag komen. Terwijl G het zo nodig heeft in een normaal gezin te zijn en voldoende middelen en aandacht te ontvangen om er weer een paar weken tegenaan te kunnen.
Niemand anders heeft schijnbaar door wat er in het gezin speelt. G. is een slimme jongen (ik heb hem zelf ontmoet) die niet naar het VWO mag omdat VMBO wel voldoende is, volgens de vader an G.

Nu mijn vraag. Is de moeder van het vriendje van G. moreel gezien verplicht om (anoniem) aangifte te doen van kindermishandeling van G en zijn broertjes en zusjes en moeder?! Ik zag de reclame van het Meldpunt Kindermishandeling op tv, en moest echt denken aan deze situatie.

Of kan de moeder van G's vriendje doorgaan zoals het nu gaat. Hem bij hun gezin laten logeren tot hij oud genoeg is om uit huis te gaan? Eigenlijk vind ik dat zelf niet kunnen. G en zijn familie moeten dringend hulp krijgen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Aangifte doen bij Meldpunt en dan met het risico dat G niet meer bij logeergezin mag komen, of het zo door laten gaan, en hopen dat het goed gaat.

Groetjes van Oxymoron.
P.S. zou ik ook zelf aangifte kunnen doen? Als burger en kennis van gezin waar G logeert voel ik mij daartoe wel geneigd.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_17642536
Er is niets zeker in dit verhaal, geen bewijzen. Ik ben vroeger altijd goed gevoedt maar bleef ook dun, nu nog zelfs. Heb maanden zonder bril gelopen om toen voor de gein eens te gaan meten en warempel ik had er een nodig.

Het kan best zo zijn, maar hoe lullig ook, je hebt 0,0 bewijs. en kan dus geen aangifte doen.
  donderdag 11 maart 2004 @ 13:13:16 #3
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_17642540
http://www.kinderbescherming.nl

En meteen aangifte doen.
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
pi_17642559
Ik zou zelf aangifte doen...dit is toch te gek voor woorden.

Dat soort mensen beseffen niet waar ze mee bezig zijn.

En dan nog...als je geen kind wilt...neem er dan ook geen 1...(of 3 )
pi_17642586
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 13:13 schreef Thomasumo het volgende:

En meteen aangifte doen.
En er wordt niets mee gedaan, er moet meer bewijs zijn, meer getuigen... wij zijn pleeggezin geweest en die kinderen worden ECHT niet weggehaald door een mening van een persoon. Er moet meer spelen en er moeten duidelijke singalen zichtbaar zijn, bv o.a op school.
pi_17642604
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 13:13 schreef Thomasumo het volgende:

En meteen aangifte doen.
Enge organisatie.
Pas ermee op.

Kunnen jullie zelf niets ondernemen om die kinderen te helpen?
  donderdag 11 maart 2004 @ 13:16:53 #7
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_17642614
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 13:15 schreef Tasma het volgende:

[..]

En er wordt niets mee gedaan, er moet meer bewijs zijn, meer getuigen... wij zijn pleeggezin geweest en die kinderen worden ECHT niet weggehaald door een mening van een persoon. Er moet meer spelen en er moeten duidelijke singalen zichtbaar zijn, bv o.a op school.
Nou als iedereen zo denkt dan gebeurt er nooit wat he. IK zou gewoon even een melding maken misschien ben je niet de eerste en wordt er op termijn iets mee gedaan.
  donderdag 11 maart 2004 @ 13:18:14 #8
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_17642648
Tuurlijk kan je wel aangifte doen. De schuld hoeft niet onomwonden vast te staan. Het gaat hier om het leven van het kind. De kinderbescherming is prima instaat te bepalen wat er moet gebeuren.
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
pi_17642709
Probeer eens bij die mensen binnen te komen en wat meer te weten te komen door bv met buren te praten.
Fokzine sucks, Please delete my useraccount!
pi_17642837
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 13:16 schreef doemaardrie het volgende:

[..]

Nou als iedereen zo denkt dan gebeurt er nooit wat he. IK zou gewoon even een melding maken misschien ben je niet de eerste en wordt er op termijn iets mee gedaan.
de topicstarter geeft aan dat NIEMAND anders er iets van merkt. Het gevolg is dat er een aantekening wordt gemaakt en er over 5 jaar nog niets gedaan is. Je moet -eerst- ZELF met school gaan praten en andere vrienden van die jongen. Als die op hetzelfde uitkomen dan pas aangifte doen.

Als je 1x aangifte doet en verder komt er niemand wordt het regelmatig afgedaan als "onzin" of "overdreven" en gebeurd er dus juist nix.
pi_17643392
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 13:16 schreef What het volgende:

[..]

Enge organisatie.
Pas ermee op.
Enige toelichting bij deze woorden zou wel op zijn plaats zijn denk ik.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_17644088
Ook bij tweifel kan je gewoon kinderbescherming opbellen.
Niet tweifelen doen, ookal is er geen bewijs.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  donderdag 11 maart 2004 @ 14:33:53 #13
3542 Gia
User under construction
pi_17644304
Ik ben er niet van overtuigt dat G het in dank zal afnemen als hij door de kinderbescherming uit huis wordt geplaatst en in een pleeggezin terecht komt.
Als de situatie echt onhoudbaar is, kan de jongen ook zelf de kindertelefoon bellen.
Dat jij en je kennissen van mening zijn dat die jongen een rotleven heeft, wil nog niet zeggen dat die jongen dat ook zo voelt.

Wellicht kan hem gewezen worden op de mogelijkheid de kindertelefoon te bellen en zelf hulp te zoeken op een moment dat hijzelf dat nodig vindt.
pi_17644725
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 14:33 schreef Gia het volgende:
Ik ben er niet van overtuigt dat G het in dank zal afnemen als hij door de kinderbescherming uit huis wordt geplaatst en in een pleeggezin terecht komt.
Als de situatie echt onhoudbaar is, kan de jongen ook zelf de kindertelefoon bellen.
Dat jij en je kennissen van mening zijn dat die jongen een rotleven heeft, wil nog niet zeggen dat die jongen dat ook zo voelt.

Wellicht kan hem gewezen worden op de mogelijkheid de kindertelefoon te bellen en zelf hulp te zoeken op een moment dat hijzelf dat nodig vindt.
Ik sluit me bij Gia aan.

De jongen is 14 en kan op die leeftijd evt zelf mensen inschakelen als het voor zijn gevoel uit de hand dreigt te lopen.
Bemoeienis wordt zelden op prijs gesteld uiteraard, maar omdat hier geen sprake is van heel kleine kinderen die zelf niet bij machte zijn iets te ondernemen, zou ik me ook terughoudend opstellen.

Wat me wel een idee lijkt is om contact op te nemen met de school van de jongen, om misschien gewoon te overleggen wat hun idee hierover is.

Ondertussen maar een veilige haven blijven voor hem, dat is ook een manier om de vinger aan de pols te houden, want je hebt geen idee hoe (misplaatst) loyaal verwaarloosde of mishandelde kinderen zijn naar hun ouders, helaas.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  donderdag 11 maart 2004 @ 18:42:43 #15
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_17650106
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 13:13 schreef Tasma het volgende:
Er is niets zeker in dit verhaal, geen bewijzen. Ik ben vroeger altijd goed gevoedt maar bleef ook dun, nu nog zelfs. Heb maanden zonder bril gelopen om toen voor de gein eens te gaan meten en warempel ik had er een nodig.

Het kan best zo zijn, maar hoe lullig ook, je hebt 0,0 bewijs. en kan dus geen aangifte doen.
Hoho, ik heb het hier over een jongen waarvan de ouders wisten dat hij een bril nodig had, maar deze te duur vonden om te kopen, en het toen maar niet deden, wel kochten ze dezelfde week nog een dvd-speler.
Heeft dus niks te maken met wel of niet weten of je er een nodig hebt.

De kennis van mij heeft na lang aandringen en bekijken uit de mond van G weten te krijgen dat de kinderen te weinig eten krijgen of eten dat weinig voedzaam is voor een kind van 14. Bijv een frikandel als avondeten, verder niks. Naar school moeten ze maar een zak chips mee nemen, volgens de moeder. De andere kinderen uit het gezin zien er ook zo eng uit (ala E.T. zo'n klein lichaam met een groot hoofd).

De jongen zelf is er eindelijk van bewust aan het worden dat er iets niet goed gaat bij hun thuis. Eerst dacht hij dat het bij iedereen zo ging als bij hen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
  donderdag 11 maart 2004 @ 18:45:09 #16
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_17650154
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 14:33 schreef Gia het volgende:
Die jongen dacht gewoon echt dat het normaal was dat de vader de moeder sloeg en ze dingen mochten zeggen (mening geven ergens over). Hij is, tja, gewend geraakt aan de situatie thuis.
pi_17650330
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 18:42 schreef Oxymoron het volgende:
De kennis van mij heeft na lang aandringen en bekijken uit de mond van G weten te krijgen dat de kinderen te weinig eten krijgen of eten dat weinig voedzaam is voor een kind van 14. Bijv een frikandel als avondeten, verder niks. Naar school moeten ze maar een zak chips mee nemen, volgens de moeder. De andere kinderen uit het gezin zien er ook zo eng uit (ala E.T. zo'n klein lichaam met een groot hoofd).
Dat is erg moeilijk in dit geval maar hou er rekening dat heel veel kinderen superloyaal naar hun ouders toe zijn. Vaak tot in den treuren ondanks de nare siruatie thuis. Dit vaak onder het motto: het zijn kut-ouders, maar het zijn wel mijn kut-ouders. De vraag is of je G. en zijn broertjes en zusjes een dienst bewijst door de kinderbescherming in te schakelen. School is hier ook geopperd en dat vind ik geen slechte.
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 14:54 schreef shmoopy het volgende:
Ondertussen maar een veilige haven blijven voor hem, dat is ook een manier om de vinger aan de pols te houden, want je hebt geen idee hoe (misplaatst) loyaal verwaarloosde of mishandelde kinderen zijn naar hun ouders, helaas.
Ik denk ook dat je ze hier ook het meest mee helpt.
quote:
De jongen zelf is er eindelijk van bewust aan het worden dat er iets niet goed gaat bij hun thuis. Eerst dacht hij dat het bij iedereen zo ging als bij hen.
Dat is winst. Hij constateert zelf dat er thuis iets niet klopt en wellicht gaat hij er wat aan doen.
Hope so en bied hulp wanneer nodig.
  donderdag 11 maart 2004 @ 18:54:09 #18
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_17650356
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 14:54 schreef shmoopy het volgende:
De jongen is 14 en kan op die leeftijd evt zelf mensen inschakelen als het voor zijn gevoel uit de hand dreigt te lopen.
Bemoeienis wordt zelden op prijs gesteld uiteraard, maar omdat hier geen sprake is van heel kleine kinderen die zelf niet bij machte zijn iets te ondernemen, zou ik me ook terughoudend opstellen.
Er zijn dus wél kleine kinderen bij betrokken. G heeft nog 3 jongere broertjes en zusjes in de leeftijd 4 tot 9. Die kunnen zelf weinig doen, lijkt me.
quote:
[Wat me wel een idee lijkt is om contact op te nemen met de school van de jongen, om misschien gewoon te overleggen wat hun idee hierover is.
Ja, staat op de planning!
quote:
Ja, helaas. Het lijkt wel alsof G alles wil doen om vooral zn vader tevreden te stemmen. Ondertussen heeft G dus geen normaal gezond beeld van een gezin en vader-moeder verhoudingen.
Ik heb op de site van de HELP-actie van de Kinderbescherming wel gevonden dat zij aan de hand van de meldingen de dokter en school in kunnen schakelen, dus misschien heeft zo'n melding toch wel effect.
Moeder van vriendje van G gaat met G bespreken hoe ze hun kunnen helpen. Enige ondersteuning voor dit gezin kan geen kwaad, denk ik zo. De jongste is verdorie 4!
  donderdag 11 maart 2004 @ 20:03:44 #19
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_17652056
Nou, ik kan je in ieder geval zeggen dat anoniem aangifte doen in Nederland niet mogelijk is.

Er zijn wel speciale nummers voor waar je dat soort dingen anoniem kunt melden, maar die informatie mag uitsluitend gebruikt worden als stuur- of aanvullende informatie.
Met die info alleen mag de politie dus geen actie ondernemen.

Met andere woorden: als je wilt dat de politie echt actie onderneemt, dan moet je gewoon langs bij de kit.
  donderdag 11 maart 2004 @ 21:07:16 #20
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_17653604
Ik denk dat het verstandig is dat er eerst met de jongen zelf wordt besproken wat er het beste gedaan kan worden om te helpen. Als er achter de rug van de jongen om gehandeld word verliest hij misschien zijn vertrouwen in de mensen die hem willen helpen en dat zou dus een averechts effect hebben. Zelf vind ik ook dat de kinderbescherming niet altijd goed optreed. Ik spreek uit eigen ervaring
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 11 maart 2004 @ 23:05:14 #21
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_17656730
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 21:07 schreef deedeetee het volgende:
Ik denk dat het verstandig is dat er eerst met de jongen zelf wordt besproken wat er het beste gedaan kan worden om te helpen. Als er achter de rug van de jongen om gehandeld word verliest hij misschien zijn vertrouwen in de mensen die hem willen helpen en dat zou dus een averechts effect hebben. Zelf vind ik ook dat de kinderbescherming niet altijd goed optreed. Ik spreek uit eigen ervaring
Ja, dat ben ik wel met je eens, al zal dat kind niet snel akkoord gaan met het ondernemen van stappen tegen zijn/haar eigen ouders... dat zie je maar al te vaak tenminste..
  donderdag 11 maart 2004 @ 23:20:10 #22
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_17657201
Misschien kan je contact opnemen met de huisarts? En vragen of die ook iets merkt / weet wat er aan te doen is. Eventueel kan die een kijkje gaan nemen en mocht het zo ver komen dat de kinderbescherming er aan de pas moet komen, sta je ook een stukje sterker.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 08:47:38 #23
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_17661434
Niets doen is iig geen optie.
Ik heb al een boek.
pi_17661539
word toch ook in die reclame voor dat meldpunt gezegd "ook als er alleen maar een vermoeden is "

of je zou gewoon kunnen bellen/mailen en aan hen vragen wat je het beste kunt doen?

( ik weet wel dat ik mezelf heel erg schuldig zou voelen als het ventje iets overkomt en ik het had kunnen voorkomen )

[ Bericht 44% gewijzigd door littledrummergirl op 12-03-2004 10:21:25 ]
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_17663927
Als je zeker van je zaak bent (dus door bewijs) kan je ook proberen om in contact te komen met de vertrouwenspersoon op de school waar ze zitten, als die hetzelfde horen over die familie dan reageert de kinderbescherming er ook meteen op.
De klacht word dan dus serieus genomen.
Don't take life too serious or you'll never get out of life.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')