abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23493665
Ik voelde mij nog even uitgedaagd door de laatste post van onze obscurantist Haselhoef die verwees naar een artikel in Opzij over Rabbijn Evers. Ook deze wordt namelijk nogal in de weg gezeten door zijn voorschriften in het contact met leden van de andere sekse. In het artikel wordt beschreven wat er allemaal niet mag, en dat is een hoop, maar wat onze residente obscurantist wel geheel negeert, zoals wij gewend zijn van hem alles te negeren wat niet in zijn straatje te pas komt; Rabbijn Evers heeft bij een eerdere ontmoeting mevrouw Dresselhuys wel gewoon een hand gegeven. Ondanks het feit dat hij dat liever niet gedaan zou hebben. Maar voor hem telde zwaarder dat hij mevrouw Dresselhuys niet en publique wilde bruskeren. Hij had in ieder geval wel de beschaving en het fatsoen om haar pas onder vier ogen uit te leggen dat hij het liever niet had.

Het is wel grappig om te zien hoe het mohammedanisme zo volkomen faalt in zijn pogingen om het eigen rariteitenkabinet ook maar een beetje te verdedigen. Natuurlijk kan dat niemand die er even over nadenkt echt verbazen, maar helaas zijn er nogal wat Nederlanders die deze kletsika aanzien voor Islamitisch.
pi_23493711
Ik vind het heel normaal dat je andere vrouwen niet aanraakt, je doet net of dat iets raars is.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_23493749
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:06 schreef pro_jeex het volgende:
Ik vind het heel normaal dat je andere vrouwen niet aanraakt, je doet net of dat iets raars is.
Ja, en ik zou het heel normaal vinden als jij de inburgeringscursus eens overnieuw gaat doen.
pi_23493849
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:08 schreef Cheese het volgende:

[..]

Ja, en ik zou het heel normaal vinden als jij de inburgeringscursus eens overnieuw gaat doen.
Ik ben een blanke Nederlander, dus wat zeur je nou
Heb je geen normen en waarden van je ouders mee gekregen?
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_23493856
Het argument van Haselhoef lijkt te zijn "Orthodoxe joden doen het ook (niet)". Vandaar zijn nadruk op de Joods Christelijke cultuur in Nederland, in zijn topic.

Een zwakke manier van argumenteren, imho.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  maandag 22 november 2004 @ 16:14:28 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_23493894
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:13 schreef OllieA het volgende:
Het argument van Haselhoef lijkt te zijn "Orthodoxe joden doen het ook (niet)". Vandaar zijn nadruk op de Joods Christelijke cultuur in Nederland, in zijn topic.

Inderdaad. Het 'tu quoque' principe. Alsof hetr feit dat een ander iets doet het legitimeert dat jij het ook doet.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_23493895
quote:

Haselhoefs mening doet er wat dat betreft helemaal niet toe. Die man is bekend geworden als leugenaar, net doen of hij een Imam is. Hij is helemaal geen authoriteit op dit gebied.
pi_23493913
Laatste bericht uit het topic: Handen schudden met vrouwen in de Islam

Abdullah.R.F.Haselhoef - maandag 22 november 2004 @ 15:16

Wat mij opvalt aan de discussie over het geven van handen aan vrouwen door imams is de grote mate van onderbuikgevoelens waarmee het onderwerp beladen is.

Vergelijk de nuchterheid en beleefdheid van de peetmoeder van Ayaan Hirsi Ali mevrouw Ciska Dresselhuys in Opzij over hetzelfde onderwerp:

Uitgave: 11 - jaar : 2002 - Pagina: 080

Rabbijn Raph Evers langs de Feministische Meetlat

'Geef een vreemde vrouw nooit een hand'

tekst cisca dresselhuys illustraties Paul van der steen

Sinds zijn jeugd is hij veel godsdienstiger geworden, 'daarin hebben wij onze ouders meegesleept: sjabbat houden en een echt koosjere keuken'. Over de oorlog wil hij liefst niets meer horen noch zien, 'ik wil niet altijd met de dood bezig zijn, ik ben geen jood vanwege Auschwitz'. Hij heeft tien kinderen, 'de pil is prima, maar alleen als er echt een reden voor is'. Hoewel hij rabbijn voor de media is, heeft hij geen televisie, 'dat zou te verleidelijk zijn, voor de kinderen, maar ook voor mij'. Mr. drs. Raph Evers (48), rabbijn van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap langs de Feministische Meetlat.

Het is even goed opletten bij binnenkomst en vertrek: de rabbijn wil mij namelijk geen hand geven. Dat mag hij niet van zijn geloof. Behalve zijn eigen moeder, oma, vrouw of dochter, geeft hij vrouwen geen hand. Ook gaat hij niet met hen in een afgesloten kamer zitten noch in een lift. Daar is hij streng in. Hij volgt daarmee de thora en de talmoed, waarin alle geloofs- en levensvoorschriften voor de orthodoxe joden staan beschreven.

Wat is er zo eng aan een vrouwenhand, vraag ik.

'Eigenlijk niks, behalve dat in onze wetten nu eenmaal staat dat wij geen vreemde vrouwen mogen aanraken. Dat heeft vooral te maken met het idee dat huidcontact lustopwekkend is. Het interessante is dat het verbod een hand te geven voor mannen geldt en minder voor vrouwen. Een typisch feministisch trekje zou je kunnen zeggen.'

Ik zat laatst met u in een forum; ik herinner me nu dat ik daar een hand op uw arm gelegd heb. Dat was dus vervelend voor u. 'Dat was inderdaad behoorlijk onaangenaam. Nou ja, ik raakte er niet ondersteboven van, maar het past niet bij mijn habitus. Toen u binnenkwam, gaf u mij trouwens ook een hand. Ik wilde niet zo onbeleefd zijn die te weigeren. Dat is een oude traditie bij Nederlandse rabbijnen, dat we mensen op dat punt niet voor het hoofd stoten, maar u had wellicht kunnen bedenken dat het niet zo gepast was.'

Ik mag mij daardoor niet beledigd voelen. 'Nee, helemaal niet, het is niet persoonlijk tegen u gericht. Het is niet zo dat wij Cisca Dresselhuys geen hand willen geven, het is voorschrift dat mannen geen vreemde vrouw mogen aanraken, dat is een bijbelse norm.'

Die strekt zich bij tijd en wijle ook uit tot uw eigen vrouw, wanneer zij menstrueert bijvoorbeeld. 'Inderdaad. Als een vrouw ongesteld is, mag zij geen gemeenschap hebben. Dat mag pas weer een week na afloop van de menstruatie, nadat zij een ritueel bad heeft genomen. In die twaalf dagen mag haar man haar zelfs helemaal niet aanraken, niet eens een kopje overhandigen. Want van het een kan het ander komen. Dat is soms heel lastig bij het van elkaar overnemen van een baby; die moet je dan op de commode leggen, waarna je vrouw het kind kan oppakken. In geval van nood pak je het natuurlijk wel rechtstreeks aan, je laat het niet vallen. Deze gedwongen afstandelijkheid geldt ook in een rouwperiode, ook dan raak je als man je vrouw zeven dagen niet aan. Dit om te voorkomen dat je in die tijd gemeenschap zou hebben. De dood moet alle aandacht krijgen, die moet niet verdrongen worden door seksualiteit.
pi_23493953
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:04 schreef HiZ het volgende:
het mohammedanisme
Het wat?
pi_23493956
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:12 schreef pro_jeex het volgende:

Ik ben een blanke Nederlander, dus wat zeur je nou
Heb je geen normen en waarden van je ouders mee gekregen?
ik weet niet wat jij onder "aanraken" verstaat, maar handenschudden is de meeste gangbare vorm van beleefde introductie in NL. ZELFS tussen mannen en vrouwen.

En voor de inburgeringscursus mag jij dan lezen "heropvoedingscursus".

On-topic: het ging die rabbijn om "huidcontact". Mag het met handschoenen aan dan wel?
Al die "regels" zijn zo subjectief, verschrikkelijk. Iedereen kan er zijn conclusies aan verbinden en ze dan verkondigen als "de enige waarheid". Vermoeiend.
  † In Memoriam † maandag 22 november 2004 @ 16:17:00 #11
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_23493960
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:06 schreef pro_jeex het volgende:
Het feit dat de imam al naar Verdonk keek, was al een "aanraking", of oogcontact. Ik zal het in dat geval niet eens op technisch gebied uitleggen (fotonen en zo).
Er wordt iets teveel nadruk gelegd op Verdonk, terwijl zij zich toch keurig aan de Nederlandse normen en waarden hield. Goed dat zij aan die normen en waarden vasthoudt, want anders leert niemand het ooit. Ze heeft een voorbeeldfunktie in deze.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_23494001
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:16 schreef Cheese het volgende:

[..]

ik weet niet wat jij onder "aanraken" verstaat, maar handenschudden is de meeste gangbare vorm van beleefde introductie in NL. ZELFS tussen mannen en vrouwen.

En voor de inburgeringscursus mag jij dan lezen "heropvoedingscursus".

On-topic: het ging die rabbijn om "huidcontact". Mag het met handschoenen aan dan wel?
Al die "regels" zijn zo subjectief, verschrikkelijk. Iedereen kan er zijn conclusies aan verbinden en ze dan verkondigen als "de enige waarheid". Vermoeiend.
Ik zeg gewoon hallo tegen een vrouw en zeg m'n naam en knik vriendelijk. Ik zou een andere vrouw haar hand niet schudden, dat zou niet respectvol zijn.
pi_23494009
quote:

Waarbij hij dan gemakshalve nog maar eens weglaat dat zelfs orthodox joodse rabbijnen liever gewoon een hand geven dan hun gesprekspartner te bruskeren.
pi_23494030
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:17 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Het feit dat de imam al naar Verdonk keek, was al een "aanraking", of oogcontact. Ik zal het in dat geval niet eens op technisch gebied uitleggen (fotonen en zo).
Er wordt iets teveel nadruk gelegd op Verdonk, terwijl zij zich toch keurig aan de Nederlandse normen en waarden hield. Goed dat zij aan die normen en waarden vasthoudt, want anders leert niemand het ooit. Ze heeft een voorbeeldfunktie in deze.
Verdonk had kennelijk maar weinig respect voor hem, daarentegen toonde hij wel respect voor haar en eventueel haar man.
pi_23494032
Ach, in vrijwel elke huiskamer zal het gedrag van de imam sterk afgekeurd zijn, alleen hier op Fok wemelt het van de nietsontziende allochtonenknuffelaars en trolls.
Niet echt representatief voor de NL samenleving, gelukkig kom ik ze in het echt zelden tegen.
pi_23494037
Die strekt zich bij tijd en wijle ook uit tot uw eigen vrouw, wanneer zij menstrueert bijvoorbeeld. 'Inderdaad. Als een vrouw ongesteld is, mag zij geen gemeenschap hebben. Dat mag pas weer een week na afloop van de menstruatie, nadat zij een ritueel bad heeft genomen. In die twaalf dagen mag haar man haar zelfs helemaal niet aanraken, niet eens een kopje overhandigen. Want van het een kan het ander komen. Dat is soms heel lastig bij het van elkaar overnemen van een baby; die moet je dan op de commode leggen, waarna je vrouw het kind kan oppakken. In geval van nood pak je het natuurlijk wel rechtstreeks aan, je laat het niet vallen. Deze gedwongen afstandelijkheid geldt ook in een rouwperiode, ook dan raak je als man je vrouw zeven dagen niet aan. Dit om te voorkomen dat je in die tijd gemeenschap zou hebben. De dood moet alle aandacht krijgen, die moet niet verdrongen worden door seksualiteit.

Dit stukje is toch té erg voor woorden!!!
pi_23494081
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:16 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het wat?
Ik kan de religie van die mensen met de beste wil van de wereld niet als Islam aanduiden. Ze beweren zelf allemaal dat ze het voorbeeld van Mohammed volgen (in de Islam volg je gewoon de Islam), dus lijkt de term 'mohammedanisme' een adequate beschrijving van de religie.
  † In Memoriam † maandag 22 november 2004 @ 16:22:39 #18
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_23494093
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:20 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Verdonk had kennelijk maar weinig respect voor hem, daarentegen toonde hij wel respect voor haar en eventueel haar man.
Met dat verschil dat Verdonk en de imam in Nederland verblijven. Hier is het juist beledigend als je een groet niet beantwoordt.
pi_23494095
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:20 schreef pro_jeex het volgende:

Tsss, wat een omgekeerde waarheden lever je toch aan.

Als die imam ook maar iets van de NL samenleving had begrepen, had hij geweten dat zijn gedrag uiterst onrespectvol wordt geacht in NL.
pi_23494126
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:22 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Met dat verschil dat Verdonk en de imam in Nederland verblijven. Hier is het juist beledigend als je een groet niet beantwoordt.
Je kunt haar ook begroeten met: "Hallo mevrouw Verdonk, aangenaam kennis met u te maken."
pi_23494138
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:22 schreef Cheese het volgende:

[..]

Tsss, wat een omgekeerde waarheden lever je toch aan.

Als die imam ook maar iets van de NL samenleving had begrepen, had hij geweten dat zijn gedrag uiterst onrespectvol wordt geacht in NL.
Dat is jouw mening.
  † In Memoriam † maandag 22 november 2004 @ 16:26:08 #22
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_23494168
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:24 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Je kunt haar ook begroeten met: "Hallo mevrouw Verdonk, aangenaam kennis met u te maken."
Ja, dat kan inderdaad, waarna deze groet bezegeld wordt met een warme handdruk. Wat zijn Nederlanders toch aardig voor andere culturen, niet?
pi_23494198
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:26 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Ja, dat kan inderdaad, waarna deze groet bezegeld wordt met een warme handdruk. Wat zijn Nederlanders toch aardig voor andere culturen, niet?
Je kunt ook iemand vriendelijk toe knikken.
pi_23494237
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:24 schreef pro_jeex het volgende:

Dat is jouw mening.
Kom op man. Vraag iedere willekeurige Nederlander op straat dit, en hij zegt het zelfde.

In NL wordt het ook niet geaccepteerd dat je je vrouw slaat, dat je je dochter vermoordt als ze niet met de juiste man het bed deelt, etc.

De islam moet maar duidelijk te weten komen dat hun achterlijke gedrag hier niet past, en tot fricties leidt , en ze het zichzelf erg moeilijk maken op deze manier. Als ze niet willen dat er negatief over hun gedacht wordt, want daar zijn de islamieten allemaal zo kwaad over, dan moeten ze maar eens de hand in eigen boezem steken, voor het eerst, en eens nagaan waar ze de islam kunnen moderniseren om haar beter toepasbaar te maken in de Westerse wereld.
  † In Memoriam † maandag 22 november 2004 @ 16:31:32 #25
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_23494280
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:27 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Je kunt ook iemand vriendelijk toe knikken.
In Nederland geef je een hand. In Japan buig je, in de VS geef je een hug. In een islamitisch land knik je. Leuk allemaal, maar in Nederland is het dus de hand. Wat is daar nu zo moeilijk aan?
Het is algemeen westers gebruik en je hoeft geen hand te geven, maar dan kom je als een hork over of krijg je onbegrip. Dat kan nooit de bedoeling van de imam zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')