abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26000306
wat vaak het probleem is met planten., is dat ze niet onder water worden gekweekt. als jij ze dan in je aquarium zet moeten ze zich aanpassen aan de situatie, en daardoor verliezen ze een hoop blad. als je dan nog een paar weken wacht, komen er weer nieuwe bladeren. probeer in het begin eens de meest eenvoudige planten. denk aan waterpest, hoornblad, eendekroost (alleen als je het niet erg vind om deze plant voor altijd in je bak te hebben), vallisneria. als die wel aanslaan ligt het iig niet aan je water. als deze planten goed groeien, kun je steeds wat nieuwe planten toevoegen en wachten tot die ook zijn aangeslagen.
pi_26158967
beh.. als je die verhalen leest en die fotos ziet lijkt het heel leuk aan de andere kant is het volges mij een enorme diepte-investering terwijl na 4 weken alles in je bak dood kan zijn en boven alles ziet het er ook heel ingewikkeld uit al die dingen die je moet weten!
pi_26168254
het kost inderdaad best wel wat geld om het op te zetten. Meestal gaat het wel goed als je je aan de regeltjes houd. Maar als je problemen hebt (zoal ik nu) kan het best lastig zijn.

Maar als het het dan goed doet is het een lust om naar te kijken.

btw, Byte_me, die planten die rotten weg in de bodem en komen dan omhoog. Er vormt geen blad meer, de groei is geheel gestopt en de planten trekken helemaal bruin weg en vergaan in 2 tot 4 weken.
Niet erg fijn. Als tijdelijke oplossing heb ik nu waterpest gekocht. Niet dat ik dat zo mooi vind maar omdat die snel groeit in de hoop dat die wel aanslaat en dan in elk geval het aquarium er weer groen uitziet en de vissen zich kunnen verstoppen als het moet. En verder om de algen tegen te houden.
Een andere plantensoort leefde ook nog na twee weken dus daar heb ik er nog een paar van gekocht. Maar die hebben alleen grote bladeren en zijn verder niet echt dicht. Dus het is verre van ideaal. Maar eerst eens kijken of die het houden.

Zo niet, dan ga ik mijn hele aquarium opnieuw opstarten wanneer ik werkeloos geworden ben. Ik ben momenteel at risk. En over twee a drie maanden sta ik op straat.
Enige probleem is waar laat ik tijdelijk (2 weken) 30 kardinaal tetras, 5 cor paleatus, 4 algeneters en een koppel kegelvlek barbeeltjes. Ik denk niet dat een 10 liter bakje groot genoeg is voor ze.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 12 april 2005 @ 13:01:46 #154
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_26168796
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 12:34 schreef merry77 het volgende:
het kost inderdaad best wel wat geld om het op te zetten. Meestal gaat het wel goed als je je aan de regeltjes houd. Maar als je problemen hebt (zoal ik nu) kan het best lastig zijn.

Maar als het het dan goed doet is het een lust om naar te kijken.

btw, Byte_me, die planten die rotten weg in de bodem en komen dan omhoog. Er vormt geen blad meer, de groei is geheel gestopt en de planten trekken helemaal bruin weg en vergaan in 2 tot 4 weken.
Niet erg fijn. Als tijdelijke oplossing heb ik nu waterpest gekocht. Niet dat ik dat zo mooi vind maar omdat die snel groeit in de hoop dat die wel aanslaat en dan in elk geval het aquarium er weer groen uitziet en de vissen zich kunnen verstoppen als het moet. En verder om de algen tegen te houden.
Een andere plantensoort leefde ook nog na twee weken dus daar heb ik er nog een paar van gekocht. Maar die hebben alleen grote bladeren en zijn verder niet echt dicht. Dus het is verre van ideaal. Maar eerst eens kijken of die het houden.

Zo niet, dan ga ik mijn hele aquarium opnieuw opstarten wanneer ik werkeloos geworden ben. Ik ben momenteel at risk. En over twee a drie maanden sta ik op straat.
Enige probleem is waar laat ik tijdelijk (2 weken) 30 kardinaal tetras, 5 cor paleatus, 4 algeneters en een koppel kegelvlek barbeeltjes. Ik denk niet dat een 10 liter bakje groot genoeg is voor ze.
Anders haal je een doorzichtige curver van 40 liter bij de Xenos (5euro). Werkt prima als tijdelijke opvang.
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_26170645
of een cementkuip, werkt ook prima
pi_26214725
Ik heb een vissekom gekregen met plantjes en zitten nu een sluierstaart en een goudvis in. Na een tijdje hebben ze de neiging (vooral de sluierstaart) om aan het oppervlak te gaan happen. Behalve dat happen doen ze dan niets meer (zoals duiken of wroeten in de bodem).

Ik las op internet dat ze dat misschien wel zouden kunnen doen omdat ze gebrek hebben aan zuurstof. Aangezien het een kleine kom is (ideaal is anders, als ik klaar ben met studeren, en ze leven nog, geef ik ze absoluut een groter plekje) zou dat best kunnen. Ik heb er wel zuurstofplantjes in staan, maar voor de zekerheid heb ik een oxydator gekocht.
Ik heb wel het idee dat dat goed is, sinds dat ding er in staat, zwemmen ze (naar mijn idee) vrolijker en actiever rond (hoog, dan weer laag, dan weer wroeten, ze zoeken elkaar op enz).

Maar gisterenavond was het weer zover. Allebei weer aan het happen aan de oppervlakte. Eerst de sluierstaart, na een uur de goudvis erbij. Ik heb een deel van het water vervangen door hevelen. Eerst een liter eruit, daarna weer een liter erin. Ik heb hier flessen op de vensterbank klaar staan met water, zodat het ongeveer dezelfde temp. heeft als de kom. Na het vervangen van een deel van het water leken ze ook weer vrolijker te zijn. Weer wroeten en actief op zoek gaan naar het eten. Maar dat was gisterenavond.

Vanochtend was het weer zo ver. Eten gegeven (ik wil ze wennen aan mijn vaste ritme ) maar dat hielp niet veel. Weer een liter eruit en weer een liter erin (tja je moet toch wat) en ze zijn weer actief.
Ik las ook op internet dat 1x in de week zo'n vijfde deel van het water vervangen voldoende is.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik kan me voorstellen dat zo'n kom sneller vervuilt dan een normaal aquarium. Vooral die sluierstaart, die kan er wat van . Maar ik wil ze ook niet onnodig lastig vallen met iedere keer nieuw water. Kan het zijn dat je in het begin wat vaker moet schoonmaken (heb ze nu sinds maandag, het water heeft niet eerst een tijdje kunnen staan in de kom, aangezien het een kado was)?

Wat zijn tekenen dat ze het naar hun zin hebben? Het lijkt me dat dat wroeten is, en nieuwsgierig rondzwemmen. Zijn er nog meer dingen waar ik aan af kan 'lezen' of ze het naar hun zin hebben?
Wat doen ze als ze het niet goed hebben? Valt het happen daar ook onder?
pi_26215424
tvp -> als ik er de ruimte voor heb komt er als eerste een mooi aquarium te staan. Tot die tijd maar een beetje meelezen.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  † In Memoriam † donderdag 14 april 2005 @ 11:08:57 #158
7074 moussy
kuttekop
pi_26217019
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 12:34 schreef merry77 het volgende:
-knip-
Ik heb niet het hele topic door gespit, maar kan het niet aan je verlichting liggen?
Je zou er haast een boek over schrijven!
  donderdag 14 april 2005 @ 12:39:36 #159
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_26219260
quote:
Op donderdag 14 april 2005 11:08 schreef moussy het volgende:

[..]

Ik heb niet het hele topic door gespit, maar kan het niet aan je verlichting liggen?
Van verlichting gaan vissen niet happen.

Ik zou een groter deel van het water verversen. Een liter water stelt niet zoveel voor.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  † In Memoriam † donderdag 14 april 2005 @ 12:41:54 #160
7074 moussy
kuttekop
pi_26219304
quote:
Op donderdag 14 april 2005 12:39 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Van verlichting gaan vissen niet happen.

Ik zou een groter deel van het water verversen. Een liter water stelt niet zoveel voor.
volgens mij reageerde ik op rottende planten
  donderdag 14 april 2005 @ 12:47:53 #161
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_26219427
quote:
Op donderdag 14 april 2005 12:41 schreef moussy het volgende:

[..]

volgens mij reageerde ik op rottende planten
Verkeerd gezien.

Verlichting zou inderdaad kunnen.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  † In Memoriam † donderdag 14 april 2005 @ 12:50:51 #162
7074 moussy
kuttekop
pi_26219492
quote:
Op donderdag 14 april 2005 12:47 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Verkeerd gezien.

Verlichting zou inderdaad kunnen.

ja, verlichting ouder dan een jaar doet ook niet veel goeds meer voor je planten
pi_26227122
is het niet gewoon een huis-tuin-en-keuken tl-balk die je boven je aquarium hangt
pi_26245658
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:56 schreef LoggedIn het volgende:
is het niet gewoon een huis-tuin-en-keuken tl-balk die je boven je aquarium hangt
Uhm ik zal die vraag maar als goedbedoeld beschouwen. Maar voor iemand die al meer dan 10 jaar een aquarium heeft zonder problemen met goede plantengroei en die Corydorassen gekweekt heeft vind ik het wel een vraag beneden niveau. Zoiets als "Ben je niet vergeten de stekker erin te steken?"
Ik raad aan toch beter de draad door te lezen alvorens met dit soort open deur suggesties te komen. Ik voel me hier namelijk niet door gevleid. Het is misschien hulpzaam bedoeld maar ietwat naief gedacht over degene die de vraag stelde. Maar goed, no hard feelings.

Ik heb twee TL buizen boven de bak hangen (900mm, 30W)
Allebei bij de aquariumzaak gekocht. 1tje witlicht voor de planten en 1tje wat meer voor de vissen.

De ene buis (voor de planten) is een paar maanden geleden vervangen nadat een van de TL buis contacten het niet meer deed. Vroeger verving ik de buizen alleen als ie stuk ging. En toen deed de plantengroei het ook prima.

Ik had de lampen aan staan van 8am tot 21:30. Nu heb ik dat teruggebracht naar 12 uur, omdat ik iets teveel algengroei kreeg.
Ik kan helaas niet uitproberen om de verlichting in twee blokken van zo´n 6 uur te verdelen want ik heb niet genoeg pinnetjes voor de schakel klok. Daar moet ik nog een keer achteraan.

De planten die ik vorige week zaterdag heb gekocht staan er nog (waterpest en nog eentje met grote langwerpige bladen, heb de naam hier niet bij de hand). Maar de laatste planten die doodgingen deden dat na twee weken.
Voorlopig laat ik ze zo staan zolang ze het doen. Later uitbreiden naar soorten die ik er liever in wil hebben.
pi_26246686
De laatste paar dagen heb ik een visje in mijn aquarium gehad die de hele tijd aan het luchthappen was... nu las ik hierboven een stuk over luchthappen, maar de ovige vissen deden het niet (ook van dezelfde soort). maar nu zit dat visje heel stil rechtboven in de bak achter het pijpje van de filter.. ik dacht dat dat hij dood was, maar ik tikte tegen het glas aan en toen schoot hij weer weg en ging weer even rustig zwemmen. maar naar een tijdje gaat hij weer naar het zelfde plekje om daar weer stil te zitten. Ik zie ook nix vreemds aan het visje.

gaat het visje dood? zo ja, weet iemand de reden waarom hij dood gaat??

p.s. ik lees hierboven dat het aan het verversen van het water ligt.. maar ik ververs regelmatig!
Dit keer zonder signature
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2005 @ 14:42:27 #166
7074 moussy
kuttekop
pi_26248609
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 12:48 schreef merry77 het volgende:

nieuwe lamp + alg
Grote kans dat je alg hebt gekregen door je nieuwe lamp. Een nieuwe lamp geeft nml meer dan 100% licht, lumen, of hoe noemen ze dat ook noemen in de aquariastiek ben er al weer een tijdje uit. Maar alg bij een nieuwe lamp is redelijk normaal.
pi_26252934
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 12:48 schreef merry77 het volgende:
het was meer een vraag voor mezelf

iedereen heeft het over "plantenlampen", maar tegelijkertijd staat er ook dat de meeste mensen tl-balken boven hun aquarium hebben hangen.. maar gezien jouw reactie zijn dat bijzondere tl-balken (wat kan er bijzonder aan zijn?)

iig was het niet kwetsend bedoelt ofzow hoor.. ik lees dit topic meer voor de lol en uit interesse, ben zelf niet ervaren oid
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2005 @ 17:59:30 #168
7074 moussy
kuttekop
pi_26253132
Ik heb zelf een freshwater lamp van arcadia boven mn goudvissen hangen
pi_26260730
No hard feelings hoor.

Aquarium lampen (TL buizen) hebben vaak een ander spectrum (dwz golflengte, kleur) dan gewone TL buizen. Je hebt er bij die stralen wit licht uit. Dat is goed voor de planten.
Terwijl je anderen hebt die wat meer paarsig licht uitstralen. De vissen kleuren daar mooier bij.
Je zal dus vaak zien dat een aquarium zowel de ene als de andere heeft.
Die van mij ook, 1 voor de planten en eentje wat meer voor de vissen.

Moussy, het ergste probleem is niet de alg. Die houd ik relatief wel onder de duim. Maar de planten slaan niet meer aan. En dat is erg vervelend. En als je weinig planten hebt dan krijgt alg meer kans.
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 17:48 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

het was meer een vraag voor mezelf

iedereen heeft het over "plantenlampen", maar tegelijkertijd staat er ook dat de meeste mensen tl-balken boven hun aquarium hebben hangen.. maar gezien jouw reactie zijn dat bijzondere tl-balken (wat kan er bijzonder aan zijn?)

iig was het niet kwetsend bedoelt ofzow hoor.. ik lees dit topic meer voor de lol en uit interesse, ben zelf niet ervaren oid
pi_26322021
quote:
Op donderdag 14 april 2005 12:50 schreef moussy het volgende:

[..]

ja, verlichting ouder dan een jaar doet ook niet veel goeds meer voor je planten
dat was vroeger zo, maar dat geldt allang niet meer. na 3 jaar heeft de lamp nog 95% vd oorspronkelijke capaciteit.
pi_26355213
Hey mensen, ik voeg me even toe aan dit topic.

Ik ben zelf ook al jaren in de weer met aquaria, ooit begonnen met een gewone ronde viskom met goudvissen (en later gupjes, want die kunnen ook in koudwater als je het goed doet), later een echt aquarium aangeschaft, een zes-hoekig vrij klein aquariumpje.
Nu bezit ik al enige tijd een rechthoekig aquarium van 60*30* 30. (natuurlijk nog niet groot genoeg maar een begin moet er zijn)

In de loop der jaren heb ik van fouten (met oa. opstarten, en ooow wat ging er fout, echt erg) veel geleerd, en nu kan ik wel zeggen dat ik aardig wat kennis heb opgebouwd. Klinkt alsof ik al heel oud ben maar dat is niet zo haha, 23 pas/al...

In mijn 60* bak zitten 7 kardinaal tetra's (die zijn vrij groot geworden), wat guppies (met op dit moment een stuk of 25 peuters), een lieve algeneter (best al een grote, vind ik, mijn favoriet ) en 2 indische modderkruipers!

Ik heb ook nog een kleiner bakje, waar ik mijn kleine gupjes in heb, paar chinese danio's en een algeneter, soort van kweekbakje.

Het moeilijkste van het aquarium-houden vind ik toch het plantenbestand, wat bij mij ook wel eens wil mislukken, waaronder ook die vervelende algengroei, arg.
Ik heb sinds niet zo heel lang een voedingsbodem erin. Voorheen deed ik dat niet, nu wilde ik dat eens proberen, aangezien ik een vol planten-aquarium het mooiste vind. Op zich bevalt die bodem me wel goed. Ik had in het verleden eens een voedingsbodem erin gedaan, maar mijn water bleef wit, dus dat had ik toen afgezworen. Nu ben ik er dus op teruggekomen, waarschijnlijk ging er iets fout.

Ik wel wat foto's posten
The secret of getting ahead is getting started
pi_26355412

Mijn algeneter, een vrouwtje, maar zij is inmiddels alweer gegroeid!

Een van mijn indische modderkruipers, inmiddels ook gegroeid.

(het is trouwens erg lastig om die vissen goed op de foto te krijgen )
The secret of getting ahead is getting started
pi_26397581
update: heb in een oud nummer van het aquariumblad: Het Aquarium gelezen dat ik baardalg heb.
Schijnt heel moeilijk te verwijderen te zijn. En gaat vaak samen met een kwakkelende plantengroei. Er werd vermeld dat het water vaak licht alkalisch is. (had mijn water getest en was okay).

Maar nu staat mijn besluit vast. Ik ga over een paar maanden wanneer ik thuis zit mijn aquarium geheel opnieuw inrichten. To be continued ...
pi_26596146
Mijn corydora's lijken geen voedingstabletten te eten. WAT MOET IK DOEN?!!?
pi_26615097
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 13:44 schreef Ill-Skillz het volgende:
Mijn corydora's lijken geen voedingstabletten te eten. WAT MOET IK DOEN?!!?
hmm, denk dat dat wel meevalt. Sommige zijn alleen wat schuw. Wat ik meestal doe is ik geef het tablet pas als het licht 's avonds uit is. Anders komen er teveel andere vissen op af.
Wil je de Corydorassen zien eten, met je het licht uitlaten (ook in de kamer).
En iets van het aquarium gaan zitten (zo'n 40cm) en stil blijven zitten.
Ik heb heel vaak gehad dat als je bewoog ze dat toch zagen en dan wegschoten.

De Corydorassen hebben baarddraden waarmee ze het voer kunnen ruiken. Het duurt een paar minuten voordat ze het gevonden hebben.

Ik breek zo'n tablet altijd eerst in tweeen voordat ik hem het aquarium in doe. Zodoende valt er voer op twee plaatsen.

Wel grappig. Mijn 13 jaar oude Corydoras paleatus mannetje heeft een favoriete plek op een blad gevonden. Ik vind hem hier bijna dagelijks of de ene of de andere kant opkijkend op zitten.
pi_26617063
Bedankt voor je tips. Wel een geinig visje heb je, is die al 13 jaar oud? Da's wel bizar. Ik wist niet dat ze zó oud werden.
pi_26631552
Deze is de enige overgeblevene van een groep van zo'n dozijn Corydorassen die ik zelf opgekweekt heb van eitjes afgezet in mijn aquarium.

Corydorassen en indische modderkruipers kunnen oud worden. Een jaar ofzo terug (toen ik mijn gehele bak leeg moest halen vanwege een lekkage) toen kwam ik ook nog een van de 5 modderkruipers tegen. Die vis had toen ook een respectabale leeftijd van zo'n 10 tot 12 jaar!

De vis op de foto is Corydoras paleatus. Ik heb laatst een paar vriendjes voor hem gekocht. Corydoras soorten vinden het overig niet erg om samen met andere Corydorassen in de bak te zitten.
Een leuke kleine actieve soort (lastiger te kweken dan C paleatus) is C hastatus.
Die moet je ook echt in een groep van minimaal 6 houden.
Het paargedrag van Corydorassen is erg interessant.

Ik las net van de week in het blad van de nederlandse aquarium vereniging, dat ze ontdekt hebben dat het wijfje van de Corydoras het sperma van het mannetje inslikt en dan via de achterkant weer uitstoot in het eier zakje waarin ze het ei (of eitjes) gevouwen heeft.

Je kan zien dat het mannetje-vrouwtje in een T vorm hangen. Het mannetje (kleiner dan de vrouwtjes) is de horizontale streep van de T.
C hastatus plakt eitjes het liefst aan de onderkant van wat breedbladige planten en een enkel op het glas.
C paleatus plakt er meer op de vooruit. Je kan ze voorzichtig verwijderen en dan in een kweekbakje met een waterstand van zo'n 3cm uit laten komen.
Als je kijkt wanneer de eitjes zijn uitgekomen zie je dat ze al de pantsermeerval vorm hebben. De tekening komt pas na een paar maanden. Net uitgekomen eitjes kan je voeren met net uitgekomen pekelkreeftjes. Je kan zien of ze gegeten hebben aan de roze gevulde maagjes.
Hardstikke leuk.
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 12:42 schreef Ill-Skillz het volgende:
Bedankt voor je tips. Wel een geinig visje heb je, is die al 13 jaar oud? Da's wel bizar. Ik wist niet dat ze zó oud werden.
pi_26693115
Vanmorgen is mijn nieuwe aquarium bezorgd. De Bioplast Munchen. Een bak van 120 cm. Wel groot hoor, als je een bakje van 60 bent gewend.
Ik heb hem net gevuld en het filter/pomp aangesloten, de Bluwave07 van Ferplast. Jammer dat je weer een paar weken moet wachten voordat je de visjes mag overzetten, wat dat betreft ben ik dus niet echt een geduldig type. Duh.
pi_26695932
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 12:55 schreef Dirkh het volgende:
Vanmorgen is mijn nieuwe aquarium bezorgd. De Bioplast Munchen. Een bak van 120 cm. Wel groot hoor, als je een bakje van 60 bent gewend.
Ik heb hem net gevuld en het filter/pomp aangesloten, de Bluwave07 van Ferplast. Jammer dat je weer een paar weken moet wachten voordat je de visjes mag overzetten, wat dat betreft ben ik dus niet echt een geduldig type. Duh.
als je nou het water van je 60cm bak in die 1m20 bak had gedaan, samen met de vissen, en de pomp van die 60cm ook op de nieuwe bak had aangsloten, was het ongetwijfeld ook goed gegaan hoor. voorzichtig bijvullen met water van de goede waterwaarden (hardheid, temperatuur, pH) dan kan het weinig kwaad.
pi_26728754
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 14:16 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

als je nou het water van je 60cm bak in die 1m20 bak had gedaan, samen met de vissen, en de pomp van die 60cm ook op de nieuwe bak had aangsloten, was het ongetwijfeld ook goed gegaan hoor. voorzichtig bijvullen met water van de goede waterwaarden (hardheid, temperatuur, pH) dan kan het weinig kwaad.
Ik heb dat ook maar gedaan. De kleine bak heb ik langzaam overgeheveld en in de nieuwe bak gedaan.
Gister had ik er al Easy Life in gedaan en de waardes heb ik zowel gister als vanmorgen een keer getest. Die waren uitstekend en met het toevoegen van het "oude" water zal het bacterieën gedeelte ook wel goed op gang komen.
pi_26736771
liep vandaag langs het vis/aquariagedeelte van een bepaalde zaak en kreeg wel weer de kriebels...
Mn oom heeft een Aquarium met mooie visjes en ik wil er eigenlijk ook nog wel eens een

ik heb wel eens voorgesteld aan mn pa om samen een aquarium aan te schaffen, maar hij denkt dat het erg veel werk is
pi_26850333
alle hoobies kosten tijd en geld.

Dus deze ook. Het inrichten van de bak is wel het meeste werk en kost je een paar dagen (inclusief voorbereiding, shoppen etc).

Daarna als de bak goed draait dan heb je wel wat onderhoud maar het kost veel minder tijd bij elkaar dan een konijnehok iedere week verschonen.
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:05 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
liep vandaag langs het vis/aquariagedeelte van een bepaalde zaak en kreeg wel weer de kriebels...
Mn oom heeft een Aquarium met mooie visjes en ik wil er eigenlijk ook nog wel eens een

ik heb wel eens voorgesteld aan mn pa om samen een aquarium aan te schaffen, maar hij denkt dat het erg veel werk is
  † In Memoriam † maandag 9 mei 2005 @ 13:33:03 #183
7074 moussy
kuttekop
pi_26850958
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:05 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

Het blijft jeuken, zelfs als je heel bewust je grote aquarium van 450 liter weg hebt gedaan.

Dus ik heb besloten om een biotoopje te maken in een 60cm bakje. Is weer een nieuwe uitdaging. Ook al heb ik de meeste lol in het uitzoeken en inrichten.
  maandag 9 mei 2005 @ 13:45:58 #184
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_26851345
quote:
Op maandag 9 mei 2005 13:33 schreef moussy het volgende:

[..]

Het blijft jeuken, zelfs als je heel bewust je grote aquarium van 450 liter weg hebt gedaan.

Dus ik heb besloten om een biotoopje te maken in een 60cm bakje. Is weer een nieuwe uitdaging. Ook al heb ik de meeste lol in het uitzoeken en inrichten.
Heb wel eens gelezen dat een kelinere bak moeilijker is. Ik opzich wel logisch heb je een minder bufferende werking.