abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24050631
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 21:08 schreef drelletje het volgende:

[..]
zal eens proberen...

trouwens keb er vanavond een stukje komkommer in gedaan. (moest van die dierenspeciaalzaak), want de algeneters aten mijn bladeren op!! maar om 6 uur eringelegt.. paar uur later was komkommer al half op
Dit keer zonder signature
pi_24093202
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 00:50 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

zal eens proberen...

trouwens keb er vanavond een stukje komkommer in gedaan. (moest van die dierenspeciaalzaak), want de algeneters aten mijn bladeren op!! maar om 6 uur eringelegt.. paar uur later was komkommer al half op
courgette doet het ook goed. is wat steviger en geeft minder rommel (als je de pitjes eruit haalt
  dinsdag 21 december 2004 @ 21:11:38 #103
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24124781
Ik heb vandaag vissen gekocht aangezien mijn water waardes okay waren. Alleen heb ik even een vraagje. Mijn 3 corydora's die zwemmen heel de tijd omhoog.... en blijven niet op de bodem. Het lijkt haast wel alsof ze zuurstof te kort hebben. Maar dit kan niet aangezien ze heel snel zwemmen en actief zijn en de andere vissen die vertonen helemaal niet het zuurstof tekort gedrag....

Edit: ze zwemmen vooral omgoog op de plek waar het water naar benede stroomt...
Powered by Garmin Etrex Legend
  dinsdag 21 december 2004 @ 21:39:04 #104
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24125379
Ze zijn echt zoooo actief! Damn! Klopt dat wel

Ik maak me zorgen over die 3 Ze hebben me 7,50 gekost! Dat is dus 45 gulden

En ze zijn zo mooi: gespikkelt met oranje buikvinnetjes...

[ Bericht 32% gewijzigd door drelletje op 21-12-2004 21:58:54 ]
  dinsdag 21 december 2004 @ 22:58:24 #105
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_24127133
mijn corry;s zwemmen ook veel omhoog, vooral s'avonds is het een op en neer gaan van je welste, en dat doen ze bij mij al zeker anderhalf jaar en ze leven nog allemaal dusse geen zorgen
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  dinsdag 21 december 2004 @ 23:37:39 #106
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24128048
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 22:58 schreef Klonk het volgende:
mijn corry;s zwemmen ook veel omhoog, vooral s'avonds is het een op en neer gaan van je welste, en dat doen ze bij mij al zeker anderhalf jaar en ze leven nog allemaal dusse geen zorgen
gelukkig!
Ik dacht dat het rustige bodem visjes waren... en dan is het toch wel even wat anders dan ik had verwacht! Maar ik heb de mnooiste antennebaars die je ooit hebt gezien! Moet er nog een goede foto van maken... maar ze blijven maar onscherp! prbeer het binnenkort wel met de spiegelreflex en niet met zo een digo dingetje.
  dinsdag 21 december 2004 @ 23:40:08 #107
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_24128110
digi gaat prima hoor, statiefje ervoor en dan maak ik mijn foto's het liefste in een donkere kamer waar alleen het aquarium licht nog aan is, dan heb je een grote kans op heldere foto's
  dinsdag 21 december 2004 @ 23:40:27 #108
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_24128119
en uiteraard niet flitsen
  dinsdag 21 december 2004 @ 23:46:20 #109
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24128256
Tjah maar ik moet echt foto's op een halve meter ofzo maken anders stelt hij em niet scherp...
Maar het betreft dus een mannetjes atennebaars. En deze heeft echt suer felle kleuren heeeel mooi maar daarmee zie je ze wel vaker. Deze heeft ook nog (en dat heb ik niet vaker gezien) een ver uitlopende rugvin echt een sliert Heel mooi
pi_24132960
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 21:39 schreef drelletje het volgende:
Ze zijn echt zoooo actief! Damn! Klopt dat wel

Ik maak me zorgen over die 3 Ze hebben me 7,50 gekost! Dat is dus 45 gulden

En ze zijn zo mooi: gespikkelt met oranje buikvinnetjes...
heb je sterbai's?

overigens kun je cory's het beste met minimaal 6 stuks houden. hebben ze je dat niet verteld in de winkel? het zijn namelijk scholendieren.
  woensdag 22 december 2004 @ 16:21:09 #111
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24140066
Hij zei dat als ik eerst gewoon 3 nam dat het ook wel goed ging. Verder gaf hij echt veel info dus... denk dat hij wel gelijk heeft.. Ik weet helaas niet echt wat voor een soort het is... gepikkelt met oranje buikvinnetjes... dat is alles wat ik weet. Even op sterbai googlen hoor

Jub dat zijn ze
  woensdag 22 december 2004 @ 16:28:06 #112
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24140218
Ik heb ook een soort troebel heel dun laagje iets op het water. Heeft niet een kleur maar als het licht er doorheen schijnt dan zie je wel dat het er is. Wat is dit? moet ik dit eraf scheppen of wat dan ook? of is het niet erg?
pi_24141395
dat is een kaamlaag, een soort van biofilm. verschillende oplossingen:
afdeppen met keukenpapier
meer stroming op het oppervlak
  vrijdag 24 december 2004 @ 00:10:18 #114
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24170926
De laag krijg ik er niet goed af maar ga hem er wel proberen af te scheppen met mijn netje. Ach groot deel is nu al weg. En vandaag even gesnoeit wat waterpest weg... Ziek snel groeiend! maar daarvoor zit het er ook in. Ook een pluizig bolletje op een blaadje weg gehaalt. Eigenlijk het hele blaadje, omdat dit een beginplek van een raar soort alg leek: grijs zwartig en pluizig. Alles leef en alles heeft het naar z'n zin. en zit er nu 3 dagen in ofzo.
  zaterdag 25 december 2004 @ 16:54:56 #115
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24202854
pi_24236257
ff 1 vraagie...

ik heb net een digitale termometer hier opgehaald... maar hoe warm moet water nu zijn dan.. want dan kan ik nergens vinden.. het is nu bij mij in aquarium volgens termometer 26.4 graden..

is dat te warm??

ze zwemmen daar nu wel 2 weken in ..
  maandag 27 december 2004 @ 15:59:48 #117
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_24236644
prima temperatuur, bij mij in de bak is het standaard een graad of 27, maar het ligt er natuurlijk wel aan wat voor vissen je hebt en wat voor temperatuur die lekker vinden, als je de namen van de vissen weet kun je op deze sites namen en voorkeuren van je bewoners vinden.

http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Vissen.html
http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Vissen1.html
  maandag 3 januari 2005 @ 00:12:49 #118
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24363262
argh ik heb een beetje last van bruine algen! Gewoon een laagje. Maar ik heeb geen idee wat ik er tegen moet doen. Ze hebben nog maar 8 uur licht en ik voer echt niet te veel. En de waterwaardes waren goed toen ik de visen kocht en toen had ik er ook al wat last van.
Ik weet niet wat voor een lamp erin zit.. zou het mischien een planten lamp kunnen zijn?? zodat het alg gewoon in die 8 uur al bakken energie krijgt??
De vissen doen het prima en mijn corydora's zijn gelukkig wat rustiger en zijn lekker aan het grondelen en niet meer aan het sjeesen door de bak! ....

Zal ik maar gewoon een nieuwe lamp kopen?
pi_24373725
bruine algen horen bij de opstart fase. gewoon wachten, of een paar otocinclussen erin zetten.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 17:09:36 #120
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24519598
Het is zover... Mij vrouwtje van de atennebaars heeft witte stip. Gelukkig vroeg erbij en gelijk kool uit de filter (wat echt een klote karwei is, en ichtocell erin geramt! Nouja nu maar doorgaan zonder cool tot alles weer goed is...
  dinsdag 11 januari 2005 @ 22:39:46 #121
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24522818
en nu ligt er een corydoras sterbai voor pampus.... hij leeft denk ik nog wel maar z'n kieuwdeksels zie ik niet echt bewegen... misschien kan hij niet goed tegen het medicijn.... Argh! Ik haat dit! en hierna gaat er even een algeneter in tegen de bruinalgen. Schijnen goed te werken volgens een aquarium forum.
pi_24524110
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 22:39 schreef drelletje het volgende:
en nu ligt er een corydoras sterbai voor pampus.... hij leeft denk ik nog wel maar z'n kieuwdeksels zie ik niet echt bewegen... misschien kan hij niet goed tegen het medicijn.... Argh! Ik haat dit! en hierna gaat er even een algeneter in tegen de bruinalgen. Schijnen goed te werken volgens een aquarium forum.
otocinclus vitatus/flexilis is een aanrader. wel meteen een paar erin zetten. zelf heb ik er vijf in mijn gezelschapsbak, en die gebruik ik telkens als opstart visjes voor nieuwe bakken.
  woensdag 12 januari 2005 @ 00:33:26 #123
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24524693
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 00:04 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

otocinclus vitatus/flexilis is een aanrader. wel meteen een paar erin zetten. zelf heb ik er vijf in mijn gezelschapsbak, en die gebruik ik telkens als opstart visjes voor nieuwe bakken.
30 30 60 bak... dus eigenlijk al te klein! :P
Maar hee moet er echt 1 in flikkeren! Moet echt!...

Mijn sterbai is weer helemaal goed opeens... vreemd!
  woensdag 12 januari 2005 @ 16:55:40 #124
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24533728
AAAAAAH!!!!!! verdomme! Ik word gek zit ik de ene vis te genzen wat super gaat en dan gaat een andere die sterbai dus waar ik het al eerder over had, dood. hij ligt nu overn een plantje een beetje op z'n zij en hij is heel bleek van kleur... Hij is nog niet echt dood. Ik denk gewoon dat hij niet tegen het wittestip rotzooi kan... Dis echt klote! De otocinclus zit er in. Expres ten tijde van het medicijn erin doen erbij gedaan zodat als er iets met het water van de winkel mee kwam dat gedood wordt. hij werkt echt goed en je ziet het gewoon verdwijnen

Maar ik denk dat ik binnenkort het eerste overlijdens geval te melden heb
Nouja ook balen dat ze het duurste zijn...
pi_24535170
eigenlijk geeft het feit dat je vissen stip krijgen al aan dat er iets mis is in je bak. gezonde vissen krijgen geen stip. het is wel op te lossen, maar dan moet je even de tijd nemen om je bak goed te beschrijven:
-welke vissen en hoeveel
-planten
-wat voor bodem
-voedingsbodem
-wel of geen plantengroei
-wat voeg je allemaal toe aan je water
-wat zijn je waterwaarden (GH, KH, pH. temp, NO3, NO2)

enkele foutjes die ik denk dat je hebt gemaakt:
-ramirezi's in 60cm bak, gaat net wel/net niet. eigenlijk is de bak iets te klein, tenzij het geen koppeltje is, maar een enkele
-wat ze je in de winkel ook vertellen, cory's zijn scholenvissen. minimaal 5 of 6 stuks in een bak dus.

[ Bericht 26% gewijzigd door Byte_Me op 12-01-2005 18:45:26 ]
  woensdag 12 januari 2005 @ 19:14:30 #126
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24535731
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 18:32 schreef Byte_Me het volgende:
eigenlijk geeft het feit dat je vissen stip krijgen al aan dat er iets mis is in je bak. gezonde vissen krijgen geen stip. het is wel op te lossen, maar dan moet je even de tijd nemen om je bak goed te beschrijven:
-welke vissen en hoeveel
-planten
-wat voor bodem
-voedingsbodem
-wel of geen plantengroei
-wat voeg je allemaal toe aan je water
-wat zijn je waterwaarden (GH, KH, pH. temp, NO3, NO2)

enkele foutjes die ik denk dat je hebt gemaakt:
-ramirezi's in 60cm bak, gaat net wel/net niet. eigenlijk is de bak iets te klein, tenzij het geen koppeltje is, maar een enkele
-wat ze je in de winkel ook vertellen, cory's zijn scholenvissen. minimaal 5 of 6 stuks in een bak dus.
5 neons
3 cory sterbai
1 oto dinges algeneter
en een paartje ramirezi

8 soorten planten. lekker veel dus

Bodem 1-3mm grind met een voedingsbodem (achteraan is de gehele laag zeker 7 cm dik

Planten groeien te hard echt elke week snoeien

Toevoegingen: watervoorbereider --> blauwe spul
Ichtocell tegen de stip

De waterwaardes kan ik nog niet testen heb nog even geen geld om zo een complete bak te kopen... is echt heel irritant.. Temp is: 25-26

De bedoeling was om nog wat cory's er iets later bij te doen als de bak wat goed in evenwicht is.
pi_24802253

Onze Garnaal is zwanger!!
Het is een atyopsis mollucensis
Op de foto gaat ze een kweekbakje in, al het rode zijn eitjes,
die zitten aan de onderkant in een paar 'vakken' normaal is dit leeg en bijna doorzichtig.

Het is erg mooi om naar te kijken, en spannend omdat we wel weten dat de kleintjes heel klein zijn,
maar hoe klein?

Je moet wel geduld hebben, het duurt een maand voordat de eitjes uitkomen.
Eerst zijn de eitjes zwart-bruin, na 2 weken (?) worden ze rood Op de foto bijna 3 weken.
en die foto is een week oud dus het kan elk moment beginnen.

Iemand nog tips?
Ze krijgen liquifry vloeibaar voedsel (zorgt ook voor infusorien)

Als er weer wat te zien is zal ik een fofotje hier neerzetten of filmpje
pi_24871393
De waterwaardes kan ik nog niet testen heb nog even geen geld om zo een complete bak te kopen... is echt heel irritant.. Temp is: 25-26

Ga ermee naar een speciaalzaak daar testen ze meestal wel gratis moet je wel zeggen dat je nitriet en nitraat ook wilt weten vaak testen ze alleen de ph,gh,kh.
wat voor filter heb je trouwens?
  dinsdag 1 februari 2005 @ 22:41:23 #129
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_24872362
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 21:58 schreef KForce het volgende:

Ga ermee naar een speciaalzaak daar testen ze meestal wel gratis moet je wel zeggen dat je nitriet en nitraat ook wilt weten vaak testen ze alleen de ph,gh,kh.
wat voor filter heb je trouwens?
Een eheim 2011 zo een ding wat er buiten staat. Na enige doden is alles weer goed.... was heel raar leek een soort acute vergiftiging door iets.... opeens ging alles heel snel, heb gelijk een deel van het water toen ververst en nu gaat alles al best lang heel goed! Planten zijn zooo mooi. Helaas nu wat blauwalg... ff denken hoe ik daar vanaf kom... Te veel fosfor dacht ik he? Ik haal het nu gewoon maar weg. Ziet er nu iig goed uit op de blauwalg en wat weinig visjes na
  donderdag 3 februari 2005 @ 10:56:39 #130
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_24898344
Ik heb een steletje kersenbuiken, ze vormden eerder al een paartje en hebben zich dus al bewezen. Maar nu worden ze wel telkens roord, ze beschermen hun hol maar jonkies komen er niet. Staat er een bepaalde tijd voor eer voordat ze weer eitjes af zetten?

Ik weet het geduld is een schone zaak zucht ...
There is no ultimate truth
  † In Memoriam † donderdag 3 februari 2005 @ 12:51:11 #131
7074 moussy
kuttekop
pi_24900448
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 10:56 schreef Terrah het volgende:
Ik heb een steletje kersenbuiken, ze vormden eerder al een paartje en hebben zich dus al bewezen. Maar nu worden ze wel telkens roord, ze beschermen hun hol maar jonkies komen er niet. Staat er een bepaalde tijd voor eer voordat ze weer eitjes af zetten?

Ik weet het geduld is een schone zaak zucht ...
het ene stel zet al eieren af, terwijl het vorige nest nog maar pieterig klein is en het andere paar wacht tot ze een ons wegen idd, afwachten dus
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_24906560
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 18:26 schreef MAXTIJN het volgende:
[afbeelding]

Onze Garnaal is zwanger!!
Het is een atyopsis mollucensis
Op de foto gaat ze een kweekbakje in, al het rode zijn eitjes,
die zitten aan de onderkant in een paar 'vakken' normaal is dit leeg en bijna doorzichtig.

Het is erg mooi om naar te kijken, en spannend omdat we wel weten dat de kleintjes heel klein zijn,
maar hoe klein?

Je moet wel geduld hebben, het duurt een maand voordat de eitjes uitkomen.
Eerst zijn de eitjes zwart-bruin, na 2 weken (?) worden ze rood Op de foto bijna 3 weken.
en die foto is een week oud dus het kan elk moment beginnen.

Iemand nog tips?
Ze krijgen liquifry vloeibaar voedsel (zorgt ook voor infusorien)

Als er weer wat te zien is zal ik een fofotje hier neerzetten of filmpje
ik heb geen ervaring met het kweken van deze garnaal, maar wel met een andere soort (neocardina) en ook met vissen. neocardina leven van alg, dus dan zou het helpen als je een wat oudere bak hebt. als je liquifry gebruikt, hou dan je waterwaarden in de gaten. liquifry zorgt voor een behoorlijke waterbelasting, dus op tijd verversen.
pi_25054002
Oorlog in de tent.

Sinds kort hebben wij ook een aquarium. Daarin hebben we ook één mannetjes kempvis en twee vrouwtjes.
Dat zou volgens de boekjes een vreedzame gebeurtenis zijn. Nou dus niet. Het mannetje is zo territoriaal en jaagt enorm op de twee vrouwtjes. De vrouwtjes kunnen zich alleen nog maar verstoppen. Dat lijkt me niet goed. Tips anyone? Het lijkt er trouwens niet op dat het mannetje een schuimnest aan het maken is, dus "paar-gedrag" zal het niet zijn denk ik.

Dat geldt trouwens ook voor twee maanvissen die we er in hebben, een mannetje en vrouwtje. Het mannetje heeft zelfs een stuk uit de staart van het vrouwtje gebeten.

De twee dictators jagen overigens gebroedelijk naar elkaar. Ze zijn de heersers in het aquarium. Er zitten in het aquarium ook een paar platys en neon-tetra's die ook gewoon met rust gelaten worden.
pi_25054126
een kempvis is geen vreedzame vis. kijk eens naar de naam: kempvis. zorgen voor voldoende schuilplaatsen is alles wat je kunt doen.

maanvissen zijn eigenlijk scholenvissen. je moet ze dus met een stuk of 6 houden, of in een bewezen kopppeltje. die van jou klinken niet als een koppeltje. mannetje of vroutje ruilen en opnieuw proberen. overigens moet je voor maanvissen een behoorlijke bak hebben, minimaal 50cm hoog, en toch wel een meter lang.
pi_25083624
okay, nooit gedacht dat ik hier ooit om hulp zou vragen maar sinds mijn bak (50cm, 100cm, 50cm) lek is geweest en ik de gaten gedicht heb is het evenwicht zoek.

Sinds een tijdje gaat de plantengroei enorm slecht. (verschillende soorten)
Laatste paar weken verschillende nieuwe planten gekocht die eerst goed lijken te groeien en dan na een week aftakelen en uit de grond komen. Een deel van de planten wordt geleverd in van die steenwol die ik zo goed als mogelijk probeer te verwijderen.

Ze staan in een laagje grind (ongeveer een centimeter ofzo hoog) zonder voedingsbodem, maar toch rot op de een of andere manier de stam en komen ze los.
De vallisneria die is wel aangeslagen en groeit door middel van een nieuwe uitloper.
Van de week de uren met licht wat verhoogd maar toen brak er een algen explosie uit. Dus dat maar naar 10 uuur teruggedraaid en 4 algeneters gekocht.

Mijn vraag is wat kan ik eraan doen om die plantengroei goed te krijgen.
Ik houd van een aquarium met goede dichte plantengroei. En voorheen groeiden de planten als kool en moest ik ze regelmatig bijsnoeien en nu dus niet meer.

Ik heb geen test setjes om het water te testen en ga van de week met een water sample naar een aquarium zaak.

Maar ik vroeg mij af of er duidelijke tips zijn die ik kan doen.
Dus HELP!
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_25083939
quote:
Op maandag 14 februari 2005 11:12 schreef merry77 het volgende:
okay, nooit gedacht dat ik hier ooit om hulp zou vragen maar sinds mijn bak (50cm, 100cm, 50cm) lek is geweest en ik de gaten gedicht heb is het evenwicht zoek.

Sinds een tijdje gaat de plantengroei enorm slecht. (verschillende soorten)
Laatste paar weken verschillende nieuwe planten gekocht die eerst goed lijken te groeien en dan na een week aftakelen en uit de grond komen. Een deel van de planten wordt geleverd in van die steenwol die ik zo goed als mogelijk probeer te verwijderen.

Ze staan in een laagje grind (ongeveer een centimeter ofzo hoog) zonder voedingsbodem, maar toch rot op de een of andere manier de stam en komen ze los.
De vallisneria die is wel aangeslagen en groeit door middel van een nieuwe uitloper.
Van de week de uren met licht wat verhoogd maar toen brak er een algen explosie uit. Dus dat maar naar 10 uuur teruggedraaid en 4 algeneters gekocht.

Mijn vraag is wat kan ik eraan doen om die plantengroei goed te krijgen.
Ik houd van een aquarium met goede dichte plantengroei. En voorheen groeiden de planten als kool en moest ik ze regelmatig bijsnoeien en nu dus niet meer.

Ik heb geen test setjes om het water te testen en ga van de week met een water sample naar een aquarium zaak.

Maar ik vroeg mij af of er duidelijke tips zijn die ik kan doen.
Dus HELP!
voor en goede plantengroei moet aan verschilende factoren worden voldaan:

- licht
- CO2
- no3/po4
- sporen

Licht is bij jou niet de beperkende faktor, want algen konden gebruik maken van het extra licht.

CO2 gehalte, moet je maar eens op googlen, is te bepalen door de pH en de KH te meten. 5 mg/l is toch wel het minimum.

NO3/PO4 zijn belangrijke voedingsstoffen voor planten. de verhouding is belangrijk om algen te bestrijden: redfield ratio. maar zie eerst je planten maar eens aan het groeien te krijgen. NO3 tussen de 5 en 10 is mooi, PO4 moet net meetbaar zijn.

sporenelementen voeg je toe door vloeibare plantenmest in je water te doen (bijv. profito) of door kleibolletjes bij je plantenwortels te doen. een voedingsbodem zou ik nooit aan beginnen.

Dus in jouw geval: bepaal je CO2 gehalte, je NO3 gehalte en je PO4 gehalte. Is dat allemaal in orde, kun je gaan denken aan bemesting en licht. ik denk dat het probleem in jouw bak het biologisch evenwicht is. doordat hij leeg is geweest moet je een nieuw evenwicht vinden en dat kan een tijdje duren. gedurende die tijd veranderen je waterwaarden continu en dat is moeilijk bij te houden voor je planten.

edit: pH kun je eigenlijk niet in de winkel laten testen, doordat die zal veranderen. om deze toch het beste te meten in de winkel moet je een potje helemaal vullen, dus zonder lucht erbij. zo snel mogelijk dichtdoen na het vullen, en in de winkel zo snel mogelijk de pH meten na het openen. voor andere waterwaarden maakt het niet zoveel uit.
pi_25086156
Bedankt voor je reactie.

Overigens heb ik 100 liter van het oude water kunnen opslaan en zodoende de helft van de bak met nieuw water moeten bijvullen. De vissen (kardinaal tetras, kegelvlek barbelen, 1 corydoras paleatus van 12 jaar oud) hebben het allemaal overleefd.
quote:
Op maandag 14 februari 2005 11:34 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

voor en goede plantengroei moet aan verschilende factoren worden voldaan:

- licht
- CO2
- no3/po4
- sporen

Licht is bij jou niet de beperkende faktor, want algen konden gebruik maken van het extra licht.

CO2 gehalte, moet je maar eens op googlen, is te bepalen door de pH en de KH te meten. 5 mg/l is toch wel het minimum.

NO3/PO4 zijn belangrijke voedingsstoffen voor planten. de verhouding is belangrijk om algen te bestrijden: redfield ratio. maar zie eerst je planten maar eens aan het groeien te krijgen. NO3 tussen de 5 en 10 is mooi, PO4 moet net meetbaar zijn.

sporenelementen voeg je toe door vloeibare plantenmest in je water te doen (bijv. profito) of door kleibolletjes bij je plantenwortels te doen. een voedingsbodem zou ik nooit aan beginnen.

Dus in jouw geval: bepaal je CO2 gehalte, je NO3 gehalte en je PO4 gehalte. Is dat allemaal in orde, kun je gaan denken aan bemesting en licht. ik denk dat het probleem in jouw bak het biologisch evenwicht is. doordat hij leeg is geweest moet je een nieuw evenwicht vinden en dat kan een tijdje duren. gedurende die tijd veranderen je waterwaarden continu en dat is moeilijk bij te houden voor je planten.

edit: pH kun je eigenlijk niet in de winkel laten testen, doordat die zal veranderen. om deze toch het beste te meten in de winkel moet je een potje helemaal vullen, dus zonder lucht erbij. zo snel mogelijk dichtdoen na het vullen, en in de winkel zo snel mogelijk de pH meten na het openen. voor andere waterwaarden maakt het niet zoveel uit.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_25093209
ben aan het artemia kweken gegaan:

filmpje
pi_25248884
Ik heb laatst die foto van die Atyopsis garnaal met eieren geplaatst,
Dat is alweer een maandje geleden,maar er is iets vreemds.
De garnaal loopt nogsteeds met de eitjes rond, alleen zijn ze wit doorzichtig geworden,
met iets glimmends in elk ei.
Maar er gebeurt verder niets, zijn ze nu dood ofwat? zou ze er dan mee rond blijven lopen?
of moet ik nog meer geduld hebben (het is nu ongeveer 8 weken met eitjes)

Verder ben ik lekker bezig met mijn bak,eerst een betere pomp gekocht,
en een ph regel systeem (moet alleen wachten op ph electrode) dus over een paar maanden ziet het er weer top uit.

Ook wil ik de pomp slangen vervangen dooor pvc buis, vooral omdat de slang in de bochten wat afknellen, en ik denk dat het netter wordt, hier sluit ik ook een externe verwarming tussen (hydor),
zodat ik in mijn bak alleen nog de pomp toe- en afvoer heb en de co2 diffusor.
[b]heb je nuttige info over pvc gebruik[b], dan is dat zeer welkom (het zal 20 of 25 mm buis worden)
  maandag 28 februari 2005 @ 09:43:45 #140
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_25295055
quote:
Op maandag 14 februari 2005 14:26 schreef merry77 het volgende:
Bedankt voor je reactie.

Overigens heb ik 100 liter van het oude water kunnen opslaan en zodoende de helft van de bak met nieuw water moeten bijvullen. De vissen (kardinaal tetras, kegelvlek barbelen, 1 corydoras paleatus van 12 jaar oud) hebben het allemaal overleefd.
[..]
Ik voeg eens in de maand een heel klein beetje plantamin van tetra toe aan m'n water. Dit doet wonderen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  † In Memoriam † maandag 28 februari 2005 @ 10:01:47 #141
7074 moussy
kuttekop
pi_25295262
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 13:04 schreef MAXTIJN het volgende:

Ook wil ik de pomp slangen vervangen dooor pvc buis, vooral omdat de slang in de bochten wat afknellen
eheim heeft daar hele mooie buisjes met bochten voor

† In Memoriam † maandag 28 februari 2005 @ 10:02:41 #142
7074 moussy
kuttekop
pi_25295279
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 00:12 schreef Byte_Me het volgende:
ben aan het artemia kweken gegaan:

filmpje
Je hebt ze ook al kunstjes geleerd!!

maandag 28 februari 2005 @ 22:35:14 #143
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_25302866
tvpee
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_25409495
iemand enig idee hoe ik aan microwormpjes kom?
pi_25496937
hee vraagje..

ik heb 2 algeneters in het aquarium zitten.. ik geef ze om de dag een tabletjes.. dus maandag, woensdag vrijdag enz...

maar nu merk ik dat er steeds meer alg in mijn aquarium sluipt.. tis elke keer steeds iets meer.. ik denk zelf dat het aan de algeneters ligt.. dat ik ze te veel voer.. en dat ze geen algen meer gaan eten. dus daarom heb ik deze week ff geen tablettje gegeven.. is dat verstandig wat ik gedaan heb?? of hoe moet ik dat aanpakken??
  † In Memoriam † zaterdag 12 maart 2005 @ 23:05:42 #146
7074 moussy
kuttekop
pi_25497087
een algeneter houdt je bak niet schoon hoor dat zal je zelf moeten doen. Dat kleine beetje wat een algeneter opslurpt is de moeite niet ik zou dus gewoon blijven voeren.
  zondag 13 maart 2005 @ 01:18:04 #147
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_25499677
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 23:05 schreef moussy het volgende:
een algeneter houdt je bak niet schoon hoor dat zal je zelf moeten doen. Dat kleine beetje wat een algeneter opslurpt is de moeite niet ik zou dus gewoon blijven voeren.
Nooouuu ik hafd echt veeeeeeel bruinalg en binnen een week was het weg. En dat was 1 algeneter! De hele bodem lag onder de schijt! Maargoed das allemaal weg.
Het kan ook zijn dat het blauwalg is en dat vreten ze niet. En dan zijn je waterwaarden verkeerd. Nu moet je of je waterwaarden veranderen. Of je gooit er een antik blauw alg tablet in Werkt goed. Alleen is het op het langere termein niet goed. Misschien ligt het ook aan de belichting. Dat weet ik niet precies.