zal eens proberen...quote:
courgette doet het ook goed. is wat steviger en geeft minder rommel (als je de pitjes eruit haaltquote:Op zaterdag 18 december 2004 00:50 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
zal eens proberen...
trouwens keb er vanavond een stukje komkommer in gedaan. (moest van die dierenspeciaalzaak), want de algeneters aten mijn bladeren op!! maar om 6 uur eringelegt.. paar uur later was komkommer al half op
gelukkig!quote:Op dinsdag 21 december 2004 22:58 schreef Klonk het volgende:
mijn corry;s zwemmen ook veel omhoog, vooral s'avonds is het een op en neer gaan van je welste, en dat doen ze bij mij al zeker anderhalf jaar en ze leven nog allemaal dusse geen zorgen
heb je sterbai's?quote:Op dinsdag 21 december 2004 21:39 schreef drelletje het volgende:
Ze zijn echt zoooo actief! Damn! Klopt dat wel
Ik maak me zorgen over die 3Ze hebben me 7,50 gekost! Dat is dus 45 gulden
En ze zijn zo mooi: gespikkelt met oranje buikvinnetjes...
otocinclus vitatus/flexilis is een aanrader. wel meteen een paar erin zetten. zelf heb ik er vijf in mijn gezelschapsbak, en die gebruik ik telkens als opstart visjes voor nieuwe bakken.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 22:39 schreef drelletje het volgende:
en nu ligt er een corydoras sterbai voor pampus.... hij leeft denk ik nog wel maar z'n kieuwdeksels zie ik niet echt bewegen... misschien kan hij niet goed tegen het medicijn.... Argh! Ik haat dit! en hierna gaat er even een algeneter in tegen de bruinalgen. Schijnen goed te werken volgens een aquarium forum.
30 30 60 bak... dus eigenlijk al te klein!quote:Op woensdag 12 januari 2005 00:04 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
otocinclus vitatus/flexilis is een aanrader. wel meteen een paar erin zetten. zelf heb ik er vijf in mijn gezelschapsbak, en die gebruik ik telkens als opstart visjes voor nieuwe bakken.
5 neonsquote:Op woensdag 12 januari 2005 18:32 schreef Byte_Me het volgende:
eigenlijk geeft het feit dat je vissen stip krijgen al aan dat er iets mis is in je bak. gezonde vissen krijgen geen stip. het is wel op te lossen, maar dan moet je even de tijd nemen om je bak goed te beschrijven:
-welke vissen en hoeveel
-planten
-wat voor bodem
-voedingsbodem
-wel of geen plantengroei
-wat voeg je allemaal toe aan je water
-wat zijn je waterwaarden (GH, KH, pH. temp, NO3, NO2)
enkele foutjes die ik denk dat je hebt gemaakt:
-ramirezi's in 60cm bak, gaat net wel/net niet. eigenlijk is de bak iets te klein, tenzij het geen koppeltje is, maar een enkele
-wat ze je in de winkel ook vertellen, cory's zijn scholenvissen. minimaal 5 of 6 stuks in een bak dus.
Een eheim 2011 zo een ding wat er buiten staat. Na enige doden is alles weer goed.... was heel raar leek een soort acute vergiftiging door iets.... opeens ging alles heel snel, heb gelijk een deel van het water toen ververst en nu gaat alles al best lang heel goed! Planten zijn zooo mooi. Helaas nu wat blauwalg... ff denken hoe ik daar vanaf kom... Te veel fosfor dacht ik he? Ik haal het nu gewoon maar weg. Ziet er nu iig goed uit op de blauwalg en wat weinig visjes naquote:Op dinsdag 1 februari 2005 21:58 schreef KForce het volgende:
De waterwaardes kan ik nog niet testenheb nog even geen geld om zo een complete bak te kopen... is echt heel irritant.. Temp is: 25-26
Ga ermee naar een speciaalzaak daar testen ze meestal wel gratis moet je wel zeggen dat je nitriet en nitraat ook wilt weten vaak testen ze alleen de ph,gh,kh.
wat voor filter heb je trouwens?
het ene stel zet al eieren af, terwijl het vorige nest nog maar pieterig klein is en het andere paar wacht tot ze een ons wegenquote:Op donderdag 3 februari 2005 10:56 schreef Terrah het volgende:
Ik heb een steletje kersenbuiken, ze vormden eerder al een paartje en hebben zich dus al bewezen. Maar nu worden ze wel telkens roord, ze beschermen hun hol maar jonkies komen er niet. Staat er een bepaalde tijd voor eer voordat ze weer eitjes af zetten?
Ik weet het geduld is een schone zaak zucht ...
ik heb geen ervaring met het kweken van deze garnaal, maar wel met een andere soort (neocardina) en ook met vissen. neocardina leven van alg, dus dan zou het helpen als je een wat oudere bak hebt. als je liquifry gebruikt, hou dan je waterwaarden in de gaten. liquifry zorgt voor een behoorlijke waterbelasting, dus op tijd verversen.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 18:26 schreef MAXTIJN het volgende:
[afbeelding]Onze Garnaal is zwanger!!
Het is een atyopsis mollucensis
Op de foto gaat ze een kweekbakje in, al het rode zijn eitjes,
die zitten aan de onderkant in een paar 'vakken' normaal is dit leeg en bijna doorzichtig.
Het is erg mooi om naar te kijken, en spannend omdat we wel weten dat de kleintjes heel klein zijn,
maar hoe klein?
Je moet wel geduld hebben, het duurt een maand voordat de eitjes uitkomen.
Eerst zijn de eitjes zwart-bruin, na 2 weken (?) worden ze rood Op de foto bijna 3 weken.
en die foto is een week oud dus het kan elk moment beginnen.
Iemand nog tips?
Ze krijgen liquifry vloeibaar voedsel (zorgt ook voor infusorien)
Als er weer wat te zien is zal ik een fofotje hier neerzetten of filmpje
voor en goede plantengroei moet aan verschilende factoren worden voldaan:quote:Op maandag 14 februari 2005 11:12 schreef merry77 het volgende:
okay, nooit gedacht dat ik hier ooit om hulp zou vragen maar sinds mijn bak (50cm, 100cm, 50cm) lek is geweest en ik de gaten gedicht heb is het evenwicht zoek.
Sinds een tijdje gaat de plantengroei enorm slecht. (verschillende soorten)
Laatste paar weken verschillende nieuwe planten gekocht die eerst goed lijken te groeien en dan na een week aftakelen en uit de grond komen. Een deel van de planten wordt geleverd in van die steenwol die ik zo goed als mogelijk probeer te verwijderen.
Ze staan in een laagje grind (ongeveer een centimeter ofzo hoog) zonder voedingsbodem, maar toch rot op de een of andere manier de stam en komen ze los.
De vallisneria die is wel aangeslagen en groeit door middel van een nieuwe uitloper.
Van de week de uren met licht wat verhoogd maar toen brak er een algen explosie uit. Dus dat maar naar 10 uuur teruggedraaid en 4 algeneters gekocht.
Mijn vraag is wat kan ik eraan doen om die plantengroei goed te krijgen.
Ik houd van een aquarium met goede dichte plantengroei. En voorheen groeiden de planten als kool en moest ik ze regelmatig bijsnoeien en nu dus niet meer.
Ik heb geen test setjes om het water te testen en ga van de week met een water sample naar een aquarium zaak.
Maar ik vroeg mij af of er duidelijke tips zijn die ik kan doen.
Dus HELP!
quote:Op maandag 14 februari 2005 11:34 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
voor en goede plantengroei moet aan verschilende factoren worden voldaan:
- licht
- CO2
- no3/po4
- sporen
Licht is bij jou niet de beperkende faktor, want algen konden gebruik maken van het extra licht.
CO2 gehalte, moet je maar eens op googlen, is te bepalen door de pH en de KH te meten. 5 mg/l is toch wel het minimum.
NO3/PO4 zijn belangrijke voedingsstoffen voor planten. de verhouding is belangrijk om algen te bestrijden: redfield ratio. maar zie eerst je planten maar eens aan het groeien te krijgen. NO3 tussen de 5 en 10 is mooi, PO4 moet net meetbaar zijn.
sporenelementen voeg je toe door vloeibare plantenmest in je water te doen (bijv. profito) of door kleibolletjes bij je plantenwortels te doen. een voedingsbodem zou ik nooit aan beginnen.
Dus in jouw geval: bepaal je CO2 gehalte, je NO3 gehalte en je PO4 gehalte. Is dat allemaal in orde, kun je gaan denken aan bemesting en licht. ik denk dat het probleem in jouw bak het biologisch evenwicht is. doordat hij leeg is geweest moet je een nieuw evenwicht vinden en dat kan een tijdje duren. gedurende die tijd veranderen je waterwaarden continu en dat is moeilijk bij te houden voor je planten.
edit: pH kun je eigenlijk niet in de winkel laten testen, doordat die zal veranderen. om deze toch het beste te meten in de winkel moet je een potje helemaal vullen, dus zonder lucht erbij. zo snel mogelijk dichtdoen na het vullen, en in de winkel zo snel mogelijk de pH meten na het openen. voor andere waterwaarden maakt het niet zoveel uit.
Ik voeg eens in de maand een heel klein beetje plantamin van tetra toe aan m'n water. Dit doet wonderen.quote:Op maandag 14 februari 2005 14:26 schreef merry77 het volgende:
Bedankt voor je reactie.
Overigens heb ik 100 liter van het oude water kunnen opslaan en zodoende de helft van de bak met nieuw water moeten bijvullen. De vissen (kardinaal tetras, kegelvlek barbelen, 1 corydoras paleatus van 12 jaar oud) hebben het allemaal overleefd.
[..]
eheim heeft daar hele mooie buisjes met bochten voorquote:Op vrijdag 25 februari 2005 13:04 schreef MAXTIJN het volgende:
Ook wil ik de pomp slangen vervangen dooor pvc buis, vooral omdat de slang in de bochten wat afknellen
Je hebt ze ook al kunstjes geleerd!!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 00:12 schreef Byte_Me het volgende:
ben aan het artemia kweken gegaan:
filmpje
Nooouuu ik hafd echt veeeeeeel bruinalg en binnen een week was het weg. En dat was 1 algeneter! De hele bodem lag onder de schijt! Maargoed das allemaal weg.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 23:05 schreef moussy het volgende:
een algeneter houdt je bak niet schoon hoordat zal je zelf moeten doen. Dat kleine beetje wat een algeneter opslurpt is de moeite niet
ik zou dus gewoon blijven voeren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |