Onderwerp: El Negro en ik Uitzenddatum: Zo. 21 november 2004, 20.15u
Verslaggeving: Cees Overgaauw ![]()
De 19-jarige student Frank Westerman schrok toen hij in 1983 oog in oog stond met El Negro. Hij zag de opgezette, negroïde man in een vitrine van Spaans museum. Wat begon als een balorig uitstapje, mondde uit in een zoektocht naar de identiteit van deze Afrikaan. In Netwerk aandacht voor zijn boek, El Negro en ik.
Onuitwisbare indruk"Als je zoveel van cultuur houdt, moet je hier El Negrito ('het negertje', red.) eens bekijken". Dat zei de man van wie Westerman en een vriend een lift kregen bij het dorpje Banyoles. Uit baldadigheid besloten de vrienden eens te gaan kijken, maar El Negro maakte een onuitwisbare indruk op Westerman.
SchoenpoetsDe man, opgezet als een dier, was het pronkstuk van de collectie. Het besef dat dit een mens was, regelmatig ingesmeerd met schoenpoets om hem zwarter te maken, dreef Westerman bijna twintig jaar na zijn ontmoeting tot een zoektocht naar de mens achter El Negro.
BotswanaSamen met Afrikaanse dieren kwam El Negrito, 1,35 meter groot, in 1831 aan in Parijs. Vervolgens reisde hij via Barcelona (1888) naar Banyoles. Westerman volgde zijn spoor terug en belandde in Botswana. Zijn naam wist hij niet te achterhalen. Wel is het lichaam van El Negro daar in 2000 begraven.
El Negro en ik is een zoektocht naar ras, cultuur en identiteit. Het boek is uitgegeven door Atlas (ISBN: 9045008580).