je ziet hier echter giraal geld over het hoofd. bij giraal geld blijkt juist dat er binnen een paar nanometer steeds meer euro's passen. hierdoor wordt de ruimte als het ware gecomprimeerd en steeds kleiner, je zou dus kunnen zeggen dat tijd omgekeerd evenredig is met geld.quote:op zaterdag 20 november 2004 14:47 schreef pool het volgende:
ik ben het met ts eens.
a) tijd = geld.
ik denk dat ik die premisse niet nader hoef te verklaren, gezien het reeds veelvuldige gebruik in eerdere wetenschappelijke werken en de aanwezigheid in het van dale woordenboek.
b) geld = ruimte
hoe meer geld je hebt, hoe groter het huis dat je kunt kopen. of meer hectares weiland. ook kun je een vrachtwagen kopen in plaats van een fiat panda. geld betekent dus ruimte.
c) tijd = geld en geld = ruimte
y = x en x = z
je mag x substitueren voor z, dus:
y = z
tijd = ruimte
hou je hier wel rekening met het feit dat we met lichtsnelheid door een tunnel bewegen?quote:op zaterdag 20 november 2004 14:49 schreef alicey het volgende:
je ziet hier echter giraal geld over het hoofd. bij giraal geld blijkt juist dat er binnen een paar nanometer steeds meer euro's passen. hierdoor wordt de ruimte als het ware gecomprimeerd en steeds kleiner, je zou dus kunnen zeggen dat tijd omgekeerd evenredig is met geld.
dit houdt in dat de huidige natuurkunde niet klopt. iets dat op lichtsnelheid reist wordt erg zwaar, maar het maakt niet uit hoeveel euro's ik giraal heb, het wordt niet zwaarder!quote:op zaterdag 20 november 2004 14:59 schreef pie.er het volgende:
[..]
hou je hier wel rekening met het feit dat we met lichtsnelheid door een tunnel bewegen?
sorry voor dit niet-constructieve sarcasme.
giraal geld raast met een duizelingwekkende snelheid door een kabel, die je ook een tunnel zou mogen noemen. what's in a name? de eigenschappen van giraal geld blijken dus in grote mate overeen te komen met die van licht.quote:op zaterdag 20 november 2004 14:59 schreef pie.er het volgende:
[..]
hou je hier wel rekening met het feit dat we met lichtsnelheid door een tunnel bewegen?
sorry voor dit niet-constructieve sarcasme.
licht kan echter geen snelheid meer hebben wanneer licht = tijd!quote:op zaterdag 20 november 2004 15:03 schreef pool het volgende:
[..]
giraal geld raast met een duizelingwekkende snelheid door een kabel, die je ook een tunnel zou mogen noemen. what's in a name? de eigenschappen van giraal geld blijken dus in grote mate overeen te komen met die van licht.
bovendien blijken de energiekosten hoog op te lopen, wanneer je een tl-buis ter grote van engeland 24 uur per dag en 7 dagen per week laat branden.
ik zou dus zo durven te stellen:
geld = licht
je vergeet de belangrijkste.... sinds onze grote vriend albert weten we dat tijd relatief is.quote:op zaterdag 20 november 2004 14:47 schreef pool het volgende:
ik ben het met ts eens.
a) tijd = geld.
ik denk dat ik die premisse niet nader hoef te verklaren, gezien het reeds veelvuldige gebruik in eerdere wetenschappelijke werken en de aanwezigheid in het van dale woordenboek.
b) geld = ruimte
hoe meer geld je hebt, hoe groter het huis dat je kunt kopen. of meer hectares weiland. ook kun je een vrachtwagen kopen in plaats van een fiat panda. geld betekent dus ruimte.
c) tijd = geld en geld = ruimte
y = x en x = z
je mag x substitueren voor z, dus:
y = z
tijd = ruimte
je vergeet het aan mij te vragen. tijd is namelijk niet relatief. vanuit een bepaald gezichtspunt gaat de tijd net zo snel als vanuit het andere gezichtspunt. het punt is dat door de verandering van de vervalsnelheid ook transportatie langer duurt (minder materie die signalen kan vervoeren). gevolg hiervan is dat het bijvoorbeeld 2 keer zolang duurt voordat hetzelfde signaal jouw hersenen bereikt waardoor jijzelf een ander besef van tijd hebt. de tijd zelf is echter precies hetzelfde, je hebt alleen het gevoel van niet omdat jij het niet dusdanig ervaart, terwijl de atomen wel degelijk aan dezelfde tijd onderhevig zijn.quote:op zaterdag 20 november 2004 15:08 schreef reddevil085 het volgende:
je vergeet de belangrijkste.... sinds onze grote vriend albert weten we dat tijd relatief is.
aha... dus tijddilatatie is maar onzin? dan vind ik het vreemd dat de relativiteitstheorie onderbouwd is. men neme 2 atoomklokken, 1tje staat hier op aarde, de andere word meegenomen op een voertuig dat bijzonder hoge snelheden handhaaft, hoe kan het dan na terugkomst van het voertuig daadwerkelijk blijkt dat de tijd langzamer is gelopen?quote:op zaterdag 20 november 2004 15:14 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
je vergeet het aan mij te vragen. tijd is namelijk niet relatief. vanuit een bepaald gezichtspunt gaat de tijd net zo snel als vanuit het andere gezichtspunt. het punt is dat door de verandering van de vervalsnelheid ook transportatie langer duurt (minder materie die signalen kan vervoeren). gevolg hiervan is dat het bijvoorbeeld 2 keer zolang duurt voordat hetzelfde signaal jouw hersenen bereikt waardoor jijzelf een ander besef van tijd hebt. de tijd zelf is echter precies hetzelfde, je hebt alleen het gevoel van niet omdat jij het niet dusdanig ervaart, terwijl de atomen wel degelijk aan dezelfde tijd onderhevig zijn.
een dergelijke proef zal zeer veel geld kosten. bij uitvoering van de proef zal je geldvoorraad dus sterk afnemen. dan kom ik weer terug op tijd = geld. je geldvoorraad neemt af, dus neemt de tijd af.quote:op zaterdag 20 november 2004 16:07 schreef reddevil085 het volgende:
[..]
aha... dus tijddilatatie is maar onzin? dan vind ik het vreemd dat de relativiteitstheorie onderbouwd is. men neme 2 atoomklokken, 1tje staat hier op aarde, de andere word meegenomen op een voertuig dat bijzonder hoge snelheden handhaaft, hoe kan het dan na terugkomst van het voertuig daadwerkelijk blijkt dat de tijd langzamer is gelopen?
even niet hier ajb, pool.quote:op zaterdag 20 november 2004 16:11 schreef pool het volgende:
[..]
een dergelijke proef zal zeer veel geld kosten. bij uitvoering van de proef zal je geldvoorraad dus sterk afnemen. dan kom ik weer terug op tijd = geld. je geldvoorraad neemt af, dus neemt de tijd af.
de atomen in de klok bestaan uit meer energie waardoor deze trager signalen (bewegingen) vervoert dan wanneer deze geheel uit materie zou bestaan. de klok vervalt minder snel en daardoor lijkt de klok jonger te zijn. de tijd is niet trager gegaan maar de vervalsnelheid (doorgeven van signalen en bewegingen van de atomen) is vertraagt. dat heeft hetzelfde effect en lijkt alsof de tijd trager is gegaan. de tijd is daadwerkelijk zoveel verstreken als in de buitenomgeving alleen de atomen zelf hebben minder beweging ondergaan.quote:op zaterdag 20 november 2004 16:07 schreef reddevil085 het volgende:
aha... dus tijddilatatie is maar onzin? dan vind ik het vreemd dat de relativiteitstheorie onderbouwd is. men neme 2 atoomklokken, 1tje staat hier op aarde, de andere word meegenomen op een voertuig dat bijzonder hoge snelheden handhaaft, hoe kan het dan na terugkomst van het voertuig daadwerkelijk blijkt dat de tijd langzamer is gelopen?
lorentzcontractie is?quote:op zaterdag 20 november 2004 16:28 schreef dionysuz het volgende:
leenverklaar eens lorentzcontractie en het steeds groter worden van massa bij hogere snelheden met jouw theorie ^_^
tijd is geen kracht neequote:op zaterdag 20 november 2004 16:35 schreef fronsertje het volgende:
tijd is een concept, je kan er niets anders mee doen dan een begrijpelijke structuur brengen in een (reeks) gebeurtenis(sen). dat is natuurlijk erg handig maar je kan tijd niet vasthouden, bewerken of uberhaupt beinvloeden, je eigen perceptie van de tijd natuurlijk wel. oftewel tijd is geen natuurkundige kracht waar we wat mee kunnen zoals zwaartekracht of een beweging van een objekt. imho natuurlijk.
komt die kracht uit het niets?quote:op zaterdag 20 november 2004 16:37 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
lorentzcontractie is?
maar als een object sneller gaat dan gaat deze dus meer over in energie. om het atoom bij elkaar te houden moet vervolgens het atoom meer kracht uitoefenen om de electronen e.d. bij elkaar te houden. de zwakke of sterke kernkracht wordt dus sterker en daardoor lijkt het object zwaarder te worden (grotere zwaartekracht als het ware).
ik denk dat ik iedereen nu wel overtuigd heb met mijn theorie![]()
pff, dat eerste heb je ook bijna letterlijk van mij overgenomenquote:op zaterdag 20 november 2004 14:45 schreef alicey het volgende:
dit idee is redelijk gangbaar in de natuurwetenschappen. in veel gevallen wordt er gesproken over ruimtetijd, omdat zij een zekere koppeling lijken te hebben. wanneer er niets is, is er een constante ruimte en tijd. wanneer er echter een zwaar object aanwezig is, zal in de aanwezigheid van dit object de ruimte-tijd als het ware vervormen. dit is moeilijk voor te stellen, omdat we maar 3 dimensies "zien". wanneer we het echter vereenvoudigen zou je het kunnen zien als een blad papier waar je een bal oplegt. de plaats waar je de bal legt zal het papier krom trekken. wanneer je maar 2 dimensies kunt zien zul je dat echter niet bemerken. zo geldt het dus ook een beetje voor ruimte-tijd.
zo wordt er bijvoorbeeld ook gespeculeerd dat zwarte gaten plaatsen zijn waar de ruimte-tijd dusdanig vervormd is dat er als het ware een gat in het papier zit : er bestaat geen ruimte en tijd meer.
binnen de quantum-mechanica geldt bijvoorbeeld ook dat een afstand kleiner dan een planck-lengte niet gemeten kan worden, omdat binnen die afstand het verschil tussen snelheid (de delta van de positie vs de tijd) en de positie niet meer gelijktijdig kunnen worden gemeten. je zou versimpeld kunnen zeggen dat je binnen een dergelijke afstand het verschil tussen tijd en ruimte niet meer kunt waarnemen.
toevoeging : dit zijn versimpelde weergaves die allicht niet geheel correct zijn, daar mogen echter de quantum-fysiologen zich over uitlaten.
wat is de prijs van geld?quote:op zaterdag 20 november 2004 18:28 schreef vrijemening het volgende:
als tijd geen snelheid zou hebben dan zou er helemaal geen snelheid kunnen bestaan.
dat staat erop he, wat bedoel je hier mee te zeggen?quote:op zaterdag 20 november 2004 19:06 schreef alicey het volgende:
[..]
wat is de prijs van geld?
dat prijs bestaat uit geld, net zoals snelheid bestaat uit tijd. geld kan geen prijs hebben, en tijd geen snelheid.quote:op zaterdag 20 november 2004 19:33 schreef vrijemening het volgende:
[..]
dat staat erop he, wat bedoel je hier mee te zeggen?
iets kan iets anders niet opvolgen in snelheid, omdat snelheid een verhouding is. je doelt hier waarschijnlijk op tijd zelf en/of een tijdsinterval.quote:hoe kan iets nou een snelheid hebben tussen 2 verschillende tijdstippen als deze tijdstippen elkaar niet met een bepaalde snelheid opvolgen?
mja, ik ga iets heel doms doen, namelijk zeggen dat rude wel een punt heeft. in de ruimte-tijd wordt weldegelijk een algemene snelheid ingevoerd, als 4-vector dx/ds, voor elke component van x=(ct,x,y,z) ( tussen haken dus de cartesische componenten en de tijdscomponent, vermenigvuldig met c om de juiste eenheden te krijgenquote:op zaterdag 20 november 2004 18:17 schreef alicey het volgende:
rude, tijd kan geen snelheid hebben. snelheid is namelijk afstand per tijdseenheid. als tijd een snelheid zou hebben, zou tijd zich laten meten in tijd gedeeld door zichzelf. dan zou tijd altijd 1 zijn en derhalve niet bestaan ..
tijd heeft dus wel een snelheid, maar niet iets wat per seconde wordt gemeten. het is meer in de trend van " bij dv=0 is de tijdservaring maximaal, bij dv=c is de tijdservaring 0". ten opzichte van een waarnemer, natuurlijk.quote:op zaterdag 20 november 2004 18:17 schreef alicey het volgende:
rude, tijd kan geen snelheid hebben. snelheid is namelijk afstand per tijdseenheid. als tijd een snelheid zou hebben, zou tijd zich laten meten in tijd gedeeld door zichzelf. dan zou tijd altijd 1 zijn en derhalve niet bestaan ..
je hebt helemaal gelijk over die 4-vector enzo, maar zeggen dat rude een punt heeft...quote:op zaterdag 20 november 2004 19:58 schreef haushofer het volgende:
[..]
mja, ik ga iets heel doms doen, namelijk zeggen dat rude wel een punt heeft.
ja, dat is dus tijd zelf.quote:op zondag 21 november 2004 14:18 schreef vrijemening het volgende:
zijn secondes dan geen tijdsintervallen?
wat bedoel je hier met "zijn dezelfde"? kan ik 2m2 op de bus wachten? is mijn aquarium 467 seconden groot?quote:op zaterdag 20 november 2004 14:34 schreef vrijemening het volgende:
mijn inziens zijn tijd en ruimte dezelfde.
nee, die secondes volgen elkaar op met het tijdsinterval van een seconde. er wordt geen afstand afgelegd, dus er is geen sprake van een snelheid.quote:op zondag 21 november 2004 14:33 schreef vrijemening het volgende:
en die secondes volgen elkaar toch op met een bepaalde snelheid?
60 sec per minuut om precies te zijn.
jouw tijd is dus blijkbaar een andere tijd dan de rest van de wereld gebruikt. ik denk dat we een probleem hebben..quote:op zondag 21 november 2004 14:57 schreef vrijemening het volgende:
om te begrijpen dat ruimte en tijd dezelfde zijn, moet je niet denken aan de tijd die wij gebruiken om aan te geven hoe lang iets duurt zoals op de bus wachten..
klopt, de aarde draait met een bepaalde snelheid. snelheid is echter relatief, en wordt aan de hand van een andere snelheid gemeten. op aarde meten wij de snelheid ten opzichte van de draaiing van de aarde.quote:wel is het zo dat als je een uur wacht, je ongemerkt ook een afstand door de ruimte hebt afgelegt. denk maar aan het draaien van de aarde.
nogmaals : snelheid is de afstand per tijdseenheid. tijd kan dus per definitie geen snelheid hebben.quote:omdat de tijd voor een lichtfoton stil staat of in ieder geval zeer langzaam voorbij gaat zou je de afstand die een lichtfoton in 1 sec aflegt ( een seconde voor de waarnemer) kunnen zien als een snelheid van tijd.
op quantum-schaal is zelfs dat niet juist naar ik meen..quote:omdat een afstand alleen maar kan worden afgelegt als er tijd is.
snelheid = afstand / tijd. delen is iets anders dan vermenigvuldigen, maar die discussie is nutteloos. als je het op dit punt niet eens bent, schaf dan een wiskundeboek aan en ga eens wat leren.quote:snelheid = afstand x tijd
inderdaad. een snelheid is de verhouding tussen een afgelegde weg en de tijd.quote:op zondag 21 november 2004 15:29 schreef vrijemening het volgende:
een snelheid is niet per defenitie een afgelegde weg.
als snelheid bestaat uit tijd, hoe kan tijd dan een snelheid hebben? een wiel heeft toch ook geen motor?quote:de snelheid van tijd zou je kunnen zien als de snelheid waarmee processen zich opvolgen. tijd is niets anders als actie - reactie, en inderdaad dit zorgt ervoor dat niet alles tegenlijk gebeurt.
hier heb je gelijk in. ik herdefinieer bij deze snelheid als een [x] per tijdseenheid. in het geval van muziek is het (afaik) het aantal slagen of noten per seconde. dat laatste kom je niet omheen. snelheid is altijd een iets per tijdseenheid.quote:op zondag 21 november 2004 15:40 schreef vrijemening het volgende:
muziek heeft ook een snelheid. en dat heeft dan niets te maken met een verhouding tussen afgelegde weg en tijd.
nee. secondes volgen elkaar niet op in een snelheid, omdat snelheid gemeten wordt in (bijvoorbeeld) secondes. snelheid bestaat uit tijd, en niet andersom.quote:ben je het me eens dat de snelheid waarmee processen zich opvolgen evenredig is met de snelheid waarmee secondes elkaar opvolgen?
omdat snelheid een tijdcomponent heeft en tijd daarom per definitie geen snelheid kan hebben.quote:op zondag 21 november 2004 16:17 schreef vrijemening het volgende:
hoezo volgen secondes elkaar niet op met een snelheid?
tellen != tijd. irrelevant dus.quote:op zondag 21 november 2004 16:24 schreef vrijemening het volgende:
tel eens langzaam tot 10.....
doe het nu eens snel.......
heeft tellen nu wel of niet een snelheid..........
wat is de basis waarvan ?quote:op zondag 21 november 2004 16:25 schreef vrijemening het volgende:
het is de basis.....
quote:op zondag 21 november 2004 16:40 schreef vrijemening het volgende:
tijd = tellen
akkoord. aantal tellen per seconde.quote:en tellen doe je met een bepaalde snelheid.
een seconde tel je niet, een seconde is een gedefinieerde eenheid die gebaseerd is op het aantal trillingen van een cesium-atoom bij een bepaalde temperatuur en druk.quote:daarom is het handig dat we met secondes altijd net zo snel tellen waardoor je verschil in snelheid kan meten.
opnieuw : snelheid heeft een tijdelement en daarom kan tijd per definitie geen snelheid hebben. per definitie geen snelheid hebben. wat begrijp je daar niet aan?quote:de absolute snelheid van tijd is de snelheid waarmee reacties elkaar opvolgen. en dat is de lichtsnelheid. wanneer ik een lichtschakelaar omzet reageert de lamp met lichtsnelheid op deze actie en gaat branden. zelfs als je b.v heel langzaam beweegt volgen de bewegingen elkaar op met de lichtsnelheid.
voor ons staat de tijd van een foton exact stil. en dat is zo triviaal als maar kan zijn. dus "iig zeer langzaam" is complete onzin.quote:ts:
om te begrijpen dat ruimte en tijd dezelfde zijn, moet je niet denken aan de tijd die wij gebruiken om aan te geven hoe lang iets duurt zoals op de bus wachten.. wel is het zo dat als je een uur wacht, je ongemerkt ook een afstand door de ruimte hebt afgelegt. denk maar aan het draaien van de aarde.
omdat de tijd voor een lichtfoton stil staat of in ieder geval zeer langzaam voorbij gaat zou je de afstand die een lichtfoton in 1 sec aflegt ( een seconde voor de waarnemer) kunnen zien als een snelheid van tijd.
het foton zelf ervaart wel degelijk een seconde als een seconde. ze staat stilt tov zichzelf. en dat is al meerdere keren aan je uitgelegt.quote:terwijl er bij de lichtfoton na 1 sec geen tijd voorbij is gegaan maar bij de waarnemer zelf wel, wordt er per seconde dus wel een bepaalde weg afgelegt. n.l 300.000 km.
snelheid is afstand per tijd.anders zou je dezelfde snelheid kunnen hebben bij oneindig veel variaties van tijden en afstanden, en dat is fysisch kolder. je conclusie is wederom verkeerd, maar dat zijn we onderhand wel gewend.quote:omdat een afstand alleen maar kan worden afgelegt als er tijd is. snelheid = afstand x tijd
zou het mijn inziens dit alleen mogenlijk zijn als onze snelheid door de tijd 300.000km/sec is.
wij meten immers een lichtsnelheid van 300.000 km/sec terwijl een lichtfoton per seconde ( welke nooit voorbij gaat bij lichtsnelheid ) een oneindig aantal kilometers zou meten.
de bewegingen volgen elkaar op met de lichtsnelheid.......quote:op zondag 21 november 2004 16:40 schreef vrijemening het volgende:
de absolute snelheid van tijd is de snelheid waarmee reacties elkaar opvolgen. en dat is de lichtsnelheid. wanneer ik een lichtschakelaar omzet reageert de lamp met lichtsnelheid op deze actie en gaat branden. zelfs als je b.v heel langzaam beweegt volgen de bewegingen elkaar op met de lichtsnelheid.
het gaat dus niet om de snelheid van een cesium-atoom, maar om de frequentie van de trillingen van een cesiumatoom.quote:op zondag 21 november 2004 17:14 schreef vrijemening het volgende:
als 1 sec een aantal trillingen ( beweging) van een cesium-atoom voorstelt, dan stelt 1 sec toch een afgelegde weg voor? een trilling is toch ook een beweging?
en een beweging heeft een snelheid.
waarom heeft aantal tellen per seconde wel een snelheid, en is net zo snel tellen als een seconde geen snelheid?
waarom is de "snelheid" van een cesium-atoom wel een second en heeft een seconde vervolgens niks te maken met snelheid?
ik heb al eerder iets gezegt over een 4 vector die een snelheid heeft, en in die 4 vector zit ook de tijd. maar dat sta ik nou al heel lang te schreeuwen: jij weet totaal niet waar je over lult, dus begrijp je het niet. als je nou es een boek ging kopen over natuurkunde, ipv hier interessant te doen met uitspraken die quasi-vaag-filosofisch zijn, dan maak je je zelf heel erg blij. en ons ook nog es.quote:op zondag 21 november 2004 17:39 schreef vrijemening het volgende:
een trilling is een beweging, en misschien dat het jou niet boeit. het is wel degelijk een afgelegde weg per seconde wat aangeeft dat de seconde is afgeleid van een beweging.
in de natuurkunde gaat het toch om exacte gegevens en is de trilling een faktor die niet over het hoofd gezien mag worden.
ook als de seconde wordt afgeleid van de lichtsnelheid gaat het om een beweging.
als de tijd geen snelheid heeft, staat deze dan soms stil?????????
ik dacht dat het was: afstand + tijd = snelheid..quote:op zondag 21 november 2004 14:57 schreef vrijemening het volgende:
bla bla bla bla
omdat een afstand alleen maar kan worden afgelegt als er tijd is. snelheid = afstand x tijd
bla bla bla bla
heb je ook een bron waar de lichtsnelheid in diverse stoffen volgens metingen hetzelfde is?quote:op zondag 21 november 2004 14:57 schreef vrijemening het volgende:
omdat je altijd dezelfde lichtsnelheid meet
om exact te zijn, de snelheid van tijd is 299792458 meter/sec.quote:op zondag 21 november 2004 17:49 schreef haushofer het volgende:
wat mij opvalt is dat je ook constant zegt dat ruimte en tijd gelijk zijn, en vervolgens de snelheid van tijd in secondes uitdrukt ! jammer.
tijd gaat met 299792458 meter/sec welke kant op?quote:op zondag 21 november 2004 20:26 schreef vrijemening het volgende:
[..]
om exact te zijn, de snelheid van tijd is 299792458 meter/sec.
en hoe hard je ook beweegt, de tijd blijft altijd gelijk. daarom meten we altijd de zelfde snelheid voor licht en gaat deze ook nog eens in alle dimensies tegenlijk.
quote:op zondag 21 november 2004 20:26 schreef vrijemening het volgende:
[..]
wat bedoel je met 'de' tijd. je tijdsbeleving hangt wel degelijk af van je snelheid. koop een boek waar het woord "tijdsdilatatie" in voorkomt.quote:en hoe hard je ook beweegt, de tijd blijft altijd gelijk.
dat zeg ik, tijd gaat in alle richtingen tegenlijk. daarom lijkt licht alle kanten tegenlijk op te gaan. als je dan nog even verder denkt, gaat licht eigenlijk maar 1 kant op. en dat is dan de richting van verleden tijd.quote:op zondag 21 november 2004 20:33 schreef dionysuz het volgende:
[..]
tijd gaat met 299792458 meter/sec welke kant op?
tijd gaat niet.quote:op zondag 21 november 2004 20:37 schreef vrijemening het volgende:
[..]
dat zeg ik, tijd gaat in alle richtingen tegenlijk.
het causale verband ontgaat me.quote:daarom lijkt licht alle kanten tegenlijk op te gaan.
denk jij wel eens?quote:als je dan nog even verder denkt
quote:gaat licht eigenlijk maar 1 kant op. en dat is dan de richting van verleden tijd.
het klopt dat de tijd zelf geen afstand aflegt. een bepaalt tijdstip bestaat altijd maar eenmalig en verdwijnt daarna direct naar het verleden. om naar dit tijdstip terug te keren zou je de lichtsnelheid moeten overbruggen waarna je terug in de tijd zou gaan. om terug in de tijd te gaan moet je dus wel een zekere snelheid bereiken. deze snelheid zou groter als de lichtsnelheid moeten zijn omdat je bij de lichtsnelheid zelf stil blijft staan op het tijdstip dat je deze snelheid bereikt. het vervelende van massa is dat deze nooit de lichtsnelheid kan bereiken en dat deze dus ook nooit terug in de tijd zou kunnen gaan. ik stel mezelf het heelal voor als een soort matrix waarin elk afzonderlijk punt een ander tijdstip voorstelt. bij de lichtsnelheid sta je stil in deze matrix en gebeurt er helemaal niets. een gebeurtenis kost immers tijd, en dat is nou net hetgene wat dan niet voorhanden is.quote:op zondag 21 november 2004 20:37 schreef pie.er het volgende:
en rude, als je het met mijn bovenstaande verhaal niet eens bent, moet jij weten, maar geef dan eerst duidelijk aan wat je wél bedoelt met tijdssnelheid.
want als je bedoelt hoe snel de tijd gaat dan is het enige juiste antwoord 1 seconde per seconde.
even een vraagje: net stel je dat tijd een snelheid heeft. nu zeg je dat tijd geen afstand aflegt... als je geen afstand aflegt heb je toch geen snelheid? tegenstrijdigheden of heb je hier een verklaring voor?quote:op zondag 21 november 2004 21:10 schreef vrijemening het volgende:
[..]
het klopt dat de tijd zelf geen afstand aflegt. een bepaalt tijdstip bestaat altijd maar eenmalig en verdwijnt daarna direct naar het verleden.
gewichtloos is iets anders dan massaloosquote:op zondag 21 november 2004 21:15 schreef dromenvanger het volgende:
massa is ook niet altijd even rechtlijnig, ga maar eens in een achtbaan zitten. daar kun je ook gewichtloos zijn.
en licht en tijd zijn 2 afzonderlijke zaken. hoewel licht ook weer iets iets dat misschien in verbinding staat met tijd. wie weet horen licht en tijd wel bij elkaar, zoals het vallen van de schemering en nog meer.
er wordt toch een fase van gewichtloosheid ingevoerd in een looping? door de snelheid richting het geluid? een achtbaan is ook bezig om door de geluidbarriere te gaan, net zoals een vliegtuig. na de geluidbarriere komt toch de lichtbarriere, of komt eerst de tijdsbarrierequote:op zondag 21 november 2004 21:18 schreef dionysuz het volgende:
[..]
gewichtloos is iets anders dan massaloos
elk tijdstip op zich staat stil. echter volgen de tijdstippen elkaar op met de lichtsnelheid.quote:op zondag 21 november 2004 21:16 schreef dionysuz het volgende:
[..]
even een vraagje: net stel je dat tijd een snelheid heeft. nu zeg je dat tijd geen afstand aflegt... als je geen afstand aflegt heb je toch geen snelheid? tegenstrijdigheden of heb je hier een verklaring voor?
volgens jou is het dus mogelijk om tijd onder de loep te nemen en ieder afzonderlijk deel te analyseren? dat je tijd gaat ontleden? tijd ontleden is sowieso al gaande, door tijd bij te houden en in de boeken te schrijven als geschiedschrijving.quote:op zondag 21 november 2004 21:28 schreef vrijemening het volgende:
[..]
elk tijdstip op zich staat stil. echter volgen de tijdstippen elkaar op met de lichtsnelheid.
je kunt je dat voorstellen door elke meter een stukje van een seconde te noemen, alle meters volgen elkaar vloeiend op. je zou daarbij kunnen denken aan een meetlat waarbij elke cm een stukje tijd is. wanneer je dan langs deze meetlat beweegt volgen de tijdstippen elkaar met lichtsnelheid op. als je dan van 1 sec naar 2 sec beweegt zitten daar oneindig veel stukjes tijd tussen, al deze stukjes tijd stellen dan een ander tijdstip voor.
als de lichtsnelheid 300.000 km/sec is dan stelt elke kilometer 1/300.000ste van een seconde voor.
einstein was het ook die zei "grote zielen hebben altijd geweldadige tegenstand gekregen van mensen met gemiddelde vermogens"quote:op zondag 21 november 2004 21:32 schreef haushofer het volgende:
rude, waarom wil je dit nou? wat ga je met deze onzin verklaren? dat de lichtsnelheid 0 is?
ik vind het heel erg knap dat dit allemaal uit dat bolleboze koppie van je is gekomen, maar als er nou tig mensen zijn, die iets in een exacte richting doen, die jou vertellen dat dit niet echt ergens heen gaat, waarom kun je dat dan niet gewoon aannemen?
de "tijdsbarriere".....ik neem aan dat je daarmee dus v>c bedoelt. waarom dat zo moeilijk is? omdat het wordt verboden door de fysica. en omdat het een shitload aan energie kost om uberhaupt een paar procent van de lichtsnelheid te vergaren, en de benodigde arbeid exponentieel gaat ( divergeert) de rest van je betoog was wat wazig.quote:op zondag 21 november 2004 21:23 schreef dromenvanger het volgende:
[..]
er wordt toch een fase van gewichtloosheid ingevoerd in een looping? door de snelheid richting het geluid? een achtbaan is ook bezig om door de geluidbarriere te gaan, net zoals een vliegtuig. na de geluidbarriere komt toch de lichtbarriere, of komt eerst de tijdsbarriere
geluidsbarriere was een makkie,waarom is de tijdsbarriere doorbreken zo ingewikkeld? tis als het erop aankomt niet eens ingewikkeld, je moet net weten hoe je door de tijdsbarriere moet gaan, de discussie of dat achterwaarts of voorwaarts moet gebeuren is van second importance. volgens mij kun je 2 kanten op, nee 3 kanten, het heden, verleden en de toekomst. het heden is niet moeilijk, dat gaat vanzelf, het verleden en de toekomst heb je misschien een formule voor nodig, of een machine?
ik ben dus opportunist, alles wat binnen handbereik ligt van het menselijk kunnen moet aangepakt worden, tijd daar moet de mens ook boven kunnen staan.
einstein had echter wel zijn lagere school afgemaakt.quote:op zondag 21 november 2004 21:36 schreef vrijemening het volgende:
[..]
einstein was het ook die zei "grote zielen hebben altijd geweldadige tegenstand gekregen van mensen met gemiddelde vermogens"
en einstein had een grote hekel aan mensen die zijn theorie verkrachtten. door er bv een toneelstuk over te schrijven, of erger: zonder enige basiskennis dingen gaan schreeuwen die kant noch wal raken. jouw wiskundig vermogen ligt ongeveer bij het dieptepunt. en je verhaal verklaart helemaal niets. het doet alleen foute uitspraken, zonder nieuwe conclusies te trekken. dat wordt ook wel borrelpraat genoemd.quote:op zondag 21 november 2004 21:36 schreef vrijemening het volgende:
[..]
einstein was het ook die zei "grote zielen hebben altijd geweldadige tegenstand gekregen van mensen met gemiddelde vermogens"
(offtopic soms ben ik een waardeloze modquote:op zondag 21 november 2004 21:40 schreef dromenvanger het volgende:
ik ga slapen voor 1000 uur, wie weet langer, ik zal in mijn dromen eens een horloge omdoen.
het probleem van licht is dat het op hetzelfde moment aankomt als dat het vertrok. wij zijn dan ouder geworden en hebben duidelijk bewogen in die tussenliggende tijd. waarom zouden wij niet met lichtsnelheid door de ruimte bewegen en is licht alleen maar een spoor van verbruikte energie?quote:op zondag 21 november 2004 21:36 schreef dromenvanger het volgende:
de lichtsnelheid 0? nee, lichtsnelheid gaat op lichtsnelheid, licht valt te meten, als ik mijn contact-lenzen uit heb en ik knijp mijn ogen samen en kijk in neon-licht, dan zie ik de snelheid al in principe, alleen is het dan vervormd.
zelfs als ik nu mijn ogen dichtknijp en naar mijn lamp op het bureau kijk, zie ik lichtbundels. die een bepaalde snelheid hebben, anders zouden ze geen bundels vormen.
welnee. zonlicht komt pas ongeveer 8,5 minuut later hier aan dan het vertrekt.quote:op zondag 21 november 2004 21:42 schreef vrijemening het volgende:
[..]
het probleem van licht is dat het op hetzelfde moment aankomt als dat het vertrok.
voor ons is het dan 8.5 minuut later, inderdaad. voor de lichtfoton die aankomt is er echter helemaal geen tijd verstreken.quote:op zondag 21 november 2004 21:46 schreef alicey het volgende:
[..]
welnee. zonlicht komt pas ongeveer 8,5 minuut later hier aan dan het vertrekt.
en we gaan weer op de herhaaltour...quote:op zondag 21 november 2004 21:42 schreef vrijemening het volgende:
het probleem van licht is dat het op hetzelfde moment aankomt als dat het vertrok. wij zijn dan ouder geworden en hebben duidelijk bewogen in die tussenliggende tijd. waarom zouden wij niet met lichtsnelheid door de ruimte bewegen en is licht alleen maar een spoor van verbruikte energie?
bescheiden ben je niet he? en zelfs einstein kende basisschool wiskunde. hij heeft gebruik gemaakt van informatie en feiten die al voorhanden waren en combineerde dit om zo tot een nieuwe theorie te komen die dingen kon verklaren. zijn theorie maakte voorspellingen die zijn getoetst en die nog niet tegengesproken zijn.quote:op zondag 21 november 2004 21:36 schreef vrijemening het volgende:
[..]
daar ga je weer rude....quote:op zondag 21 november 2004 14:57 schreef vrijemening het volgende:
om te begrijpen dat ruimte en tijd dezelfde zijn, moet je niet denken aan de tijd die wij gebruiken om aan te geven hoe lang iets duurt zoals op de bus wachten....
in het inertiaalstelsel van het foton niet inderdaad. maar dat wil niet zeggen dat de rest van je theorie klopt.quote:op zondag 21 november 2004 21:49 schreef vrijemening het volgende:
[..]
voor ons is het dan 8.5 minuut later, inderdaad. voor de lichtfoton die aankomt is er echter helemaal geen tijd verstreken.
waarom zou jij jezelf de vrijheid ontnemen om nog lekker door te gaan tot 0400 of 0500? omdat je horloge dat zegt ? wordt je angstig als je horloge een late tijd aangeeft ? ik heb vaker van wel, dan denk ik van, waarom is die tijd nu weer aan het kloten, dat komt ook omdat ik zo lang op tijd heb geleefd.quote:op maandag 22 november 2004 02:09 schreef sweetgirly het volgende:
al is het volgens mijn horloge nu danig bedtijd, maar soms hebben wij ook wat dat betreft niet eens een klokje nodig om te weten hoe laat het is of dat het de hoogste tijd is![]()
snelheid (*) is alleen van toepassing op iets dat beweegt. iets dat op het ene moment een andere ruimtelijke positie heeft dan op het andere moment. het slaat nergens op om dat over tijd te zeggen, want tijd heeft geen positie. ruimte ook niet. posities druk je uit in ruimte en tijd, die twee hebben zelf geen positie.quote:op zondag 21 november 2004 20:26 schreef vrijemening het volgende:
en als we geen meter hadden uitgevonden hadden we geen afstand gehad?quote:op maandag 22 november 2004 11:01 schreef dromenvanger het volgende:
bestaat tijd dan wel? stel iemand had de minuten niet uitgevonden dan hadden we geen tijd.
tijd is een dimensie en/of grootheid, geen eenheid.quote:tijd is toch een eenheid?
omdat het juist zo prettig is om iets te hebben wat iedereen gebruikt. als we plotseling besluiten om geen meter meer te gebruiken, maar yards of ellen of inches dan wordt het zo'n puinhoop.quote:wie zegt dat de huidige eenheden wel kloppen? ik bedoel, 1 seconde, waarom maken ze er geen andere eenheid van?
tijd is zo oud als het universum.quote:tis maar een gedachtenkronkel. hoe heet de persoon die tijdseenheden heeft toegevoegd aan de wereld? ik ben en was nooit zo geinteresseerd in natuurkunde, maar laatste tijd steeds vaker.
een grootheid is wat je meet, een eenheid is waarin je het uitdrukt. tijd is dus een grootheid, en eenheden van tijd zijn seconden, uren, lichtminuten, enzovoort. er "klopt" niets aan de huidige eenheden, we hebben ze gewoon zo afgesproken. als de persoon die de seconde heeft bedacht destijds iets anders had verzonnen, bijvoorbeeld de "flierp" die 3,7 keer zo lang had geduurd als onze huidige seconde, was alles nog steeds hetzelfde geweest. alleen de getallen waren dan anders, 10 meter per seconde was dan 37 meter per flierp. maar de betekenis is precies hetzelfde.quote:op maandag 22 november 2004 11:01 schreef dromenvanger het volgende:
bestaat tijd dan wel? stel iemand had de minuten niet uitgevonden dan hadden we geen tijd. hoe zij de geschiedenis eruit zien en hoe zouden we leven zonder tijd? tijd is toch een eenheid? wie zegt dat de huidige eenheden wel kloppen? ik bedoel, 1 seconde, waarom maken ze er geen andere eenheid van?
wat valt er wel of niet te "houden aan secondes" dan? het is gewoon een verzonnen naam voor een bepaalde afgesproken hoeveelheid tijd. die benaming kun je gebruiken of niet, en je mag "denken" in secondes of niet, maar aan de verstreken tijd verander je daarmee natuurlijk geen biet.quote:op maandag 22 november 2004 11:08 schreef dromenvanger het volgende:
mijn hond heeft duidelijk geen secondes waar hij zich aan houdt.
ik mis de link evenquote:en het weer, tuurlijk heb je het klimaat nog dat gebonden is aan tijd. 4 seizoenen4 seizoenen heb ik principieel wat op tegen, geef mij maar eeuwige lente in het land.
voor het foton verstrijkt gewoon tijd. want ze staat stil tov zichzelf. jij gaat er van uit dat een foton met de lichtsnelheid beweegt tov zichzelf. en dat is wel heel erg vreemd te noemen. voor ons geldt wel dat het foton niet evolueert in de tijd. maar voor het foton zelf natuurlijk wel. anders zijn we helemaal nergens meer.quote:op zondag 21 november 2004 21:49 schreef vrijemening het volgende:
[..]
voor ons is het dan 8.5 minuut later, inderdaad. voor de lichtfoton die aankomt is er echter helemaal geen tijd verstreken.
uh... neequote:op maandag 22 november 2004 11:12 schreef dromenvanger het volgende:
nou, maar als die seconde-wijzer wat langzamer zou tikken, dan zou het gejaagde gevoel vanzelf minder worden. de tijd tussen het tikken van de seconde komt erg gejaagd over. stel ze hadden die frequentie langzamer gezet, dan is het meteen minder stressen
je verandert wel de manier waarop mensen gaan leven door de tijdseenheden om te gooien en de horloges anders te laten tikken. stel je gooit in de toekomst de hele tijdseenheden overhoop, dan zou dat misschien al een stap verder zijn in tijdreizen. omdat je dan al een barriere doorbreekt, namelijk die van de tijds-panne die al eeuwen voorkomt. en wie weet kun je vanuit een andere huidige toekomstige tijdseenheid makkelijker voortvloeien naar een in de toekomst of zelfs naar het verleden.quote:op maandag 22 november 2004 11:15 schreef gnomaat het volgende:
[..]
wat valt er wel of niet te "houden aan secondes" dan? het is gewoon een verzonnen naam voor een bepaalde afgesproken hoeveelheid tijd. die benaming kun je gebruiken of niet, en je mag "denken" in secondes of niet, maar aan de verstreken tijd verander je daarmee natuurlijk geen biet.
het gaat hier niet om psychologische tijdservaring, maar tijd die je kunt meten met een klok. en die tijd is exact hetzelfde voor jou als voor je hond. ( als jullie stilstaan tov elkaar )quote:op maandag 22 november 2004 11:08 schreef dromenvanger het volgende:
owwww...zo oud als het universummaar dieren, wat voor tijds dimensie zitten dieren dan in? mijn hond heeft duidelijk geen secondes waar hij zich aan houdt. en het weer, tuurlijk heb je het klimaat nog dat gebonden is aan tijd. 4 seizoenen
4 seizoenen heb ik principieel wat op tegen, geef mij maar eeuwige lente in het land.
dus tijd is ontstaan tijdens de oerknal?
toch is tijd wel lastig, maar nog steeds belangrijk. stel alles is geregeld op de wereld, producten maken zichzelf, mensen hoeven niet meer naar het werk, alles gebeurt met computers. dan zou je de tijd kunnen stop zetten omdat je toch niet meer naar het werk hoeft, heb je een afspraak om bijvoorbeeld uit te gaan eten dan bel je ff op van te voren. inplaats van jezelf weer te binden aan die tijds-limiet. tijd leidt tot stress....shit...tijd zit altijd op de hielen. tijd zit pas mee, als je niet meer op de klok kijkt. of zie ik dat fout?
hoezo, er moet toch hetzelfde gebeuren in 1 dag (een licht-donker cyclus) als nu? mensen slapen even lang, zijn even lang onderweg, noem maar op. je verandert toch niks aan je tijdsindeling door het in andere eenheden uit te drukken?quote:op maandag 22 november 2004 11:23 schreef dromenvanger het volgende:
je verandert wel de manier waarop mensen gaan leven door de tijdseenheden om te gooien en de horloges anders te laten tikken.
neem dan een klok of horloge zonder secondes. of een analoog geval zonder seconde-wijzer. da's toch hetzelfde?quote:zonnewijzers waren ook anders ingedeeld, veel rustiger inplaats van...tik tak tik tak tik tak. tik tak tik tak, klinkt als een tijdsbom die ieder moment kan afgaan.
owww...maar die psychologische ervaring hangt wel nauw samen met de klok die de fysische tijd meet. daarbij is tijd per persoon anders toch, is er wel 1 bepaalde tijd? heeft niet ieder mens zijn eigen tijd bij zich? en houdt die klok die altijd constant tikt, je biologisch evenwicht uit balans. neem nou een werkdag waar je de laatste 2 uur op het puntje van je stoel staat te wachten om naar huis te gaan. de tijd lijkt dan eeuwen te duren, terwijl de tijd met je mee zou moeten zitten. je kunt dan niet zeggen, ik ga naar huis. maar dit is een andere tijd, de tijd die je leven een hel kan maken.quote:op maandag 22 november 2004 11:23 schreef haushofer het volgende:
[..]
het gaat hier niet om psychologische tijdservaring, maar tijd die je kunt meten met een klok. en die tijd is exact hetzelfde voor jou als voor je hond. ( als jullie stilstaan tov elkaar )
en de gangbare ideeen zijn idd dat tijd is ontstaan bij de oerknal. net als de ruimte. daarvoor had je dus geen enkele vrijheidsgraad. en toen opeens wel.zomaar ! ( klinkt een beetje onwaarschijnlijk, maar iets beters is er nog niet )
tijd....staat stilquote:op maandag 22 november 2004 11:29 schreef gnomaat het volgende:
[..]
hoezo, er moet toch hetzelfde gebeuren in 1 dag (een licht-donker cyclus) als nu? mensen slapen even lang, zijn even lang onderweg, noem maar op. je verandert toch niks aan je tijdsindeling door het in andere eenheden uit te drukken?
[..]
neem dan een klok of horloge zonder secondes. of een analoog geval zonder seconde-wijzer. da's toch hetzelfde?
of zelfs zonder minuten-wijzer. dan heb je zowat echt een zonnewijzer, alleen doet ie het ook 's nachts
hoe meet je hoe lang de tijd stil staatquote:op maandag 22 november 2004 11:23 schreef dromenvanger het volgende:
zou een mooi experiment zijn, laat de tijd eens over de gehele wereld voor 10 minuten stil staan. dat er de knop wordt ingedrukt van de tijd, ff time out. tijd stil zettenen vervolgens vanuit die time-out kiezen welke kant je opwilt, 100 jaar het verleden of 100 jaar de toekomst in. volgens mij dient eerst de tijd stil te staan voordat je kunt beginnen met een reis. vanuit stilstand kun je immers alleen maar reizen. of net het moment kiezen dat de secondewijzer stil staat, of moet je dan een stopwatch pakken die doordraaid
![]()
nee. zoiets heet psychologie, en geen natuurkunde. 2 personen die in rust zijn tov elkaar, ervaren fysisch exact dezelfde tijd ( zwaartekracht niet meegerekend) dat de 1 psychisch de tijd sneller ervaart dan de ander maakt weinig uit; zijn celdeling, hartkloppen etc gaat volgens de fysische tijd, niet volgens de psychisch ervaarde tijd.quote:dromenvanger:
owww...maar die psychologische ervaring hangt wel nauw samen met de klok die de fysische tijd meet
ok, en dan krijgen we bijvoorbeeld een nieuwe eenheid "tiennieuweminuten", en die is hetzelfde als 14 "oude" minuten.quote:op maandag 22 november 2004 11:38 schreef dromenvanger het volgende:
nou dan laat je over de hele wereld alles stil staan en laat je mensen bepalen wanneer ze denken dat de 10 minuten voorbij zijn. je zet alles in de statistiek en wie weet komt er een ander getal dan 10 minuten uit. wie weet 8 minuten of 15 minuten, ligt iemand met 2 gebroken benen in het ziekenhuis dan zal die persoon waarschijnlijk 30 minuten neertellen
ja, maar lichamelijk zijn die mensen even oud ( misschien een afwijking van een triljardste seconde door beweging en zwaarekrachtveld van de aarde, maar ala) . een dement persoon bv ervaart tijd psychisch heel erg anders, maar daarom gaat haar celdeling ed niet 10 keer langzamer ofzo.quote:op maandag 22 november 2004 11:38 schreef dromenvanger het volgende:
nou dan laat je over de hele wereld alles stil staan en laat je mensen bepalen wanneer ze denken dat de 10 minuten voorbij zijn. je zet alles in de statistiek en wie weet komt er een ander getal dan 10 minuten uit. wie weet 8 minuten of 15 minuten, ligt iemand met 2 gebroken benen in het ziekenhuis dan zal die persoon waarschijnlijk 30 minuten neertellen
nee, maar hoe dat zit? ik ervaar tijd ook wel eens als ruimtelijk. heb je dat nooit als je in bed ligt en dat je dan 1 bent met de ruimte van de slaapkamer? dat je hoger bewustzijn hebt, in dat hoger bewustzijn wat ik vaker heb ( heb dat nu ook, net buiten ff gerookt en ineens kreeg ik het gevoel alsof de tijd groter en ruimer werd) lijkt tijd heel groot te zijn.quote:op maandag 22 november 2004 11:40 schreef haushofer het volgende:
[..]
ja, maar lichamelijk zijn die mensen even oud ( misschien een afwijking van een triljardste seconde door beweging en zwaarekrachtveld van de aarde, maar ala) . een dement persoon bv ervaart tijd psychisch heel erg anders, maar daarom gaat haar celdeling ed niet 10 keer langzamer ofzo.
stel vanaf vandaag de dag leef je nog exact 70 jaar. nu zetten we overal ter wereld de klokken stil, en laten ze stil tot de zon 365 keer onder is geweest. dan zetten we ze weer aan, alleen noemen we 1 seconde dan de tijd die in het oude 5 seconden zou duren en passen dan alles aan die seconde aan. je leeft dan echt niet langer omdat men de klok heeft stilgezet en de eenheden aan heeft gepast.quote:op maandag 22 november 2004 11:38 schreef dromenvanger het volgende:
ik ga ff topic verlaten
ben nog niet wakker genoeg en dan kan ik tijd niet goed benaderen in technische termen.
omdat ik aan mijn wateren voelde dat het bedtijd was voor mijquote:op maandag 22 november 2004 10:39 schreef dromenvanger het volgende:
waarom zou jij jezelf de vrijheid ontnemen om nog lekker door te gaan tot 0400 of 0500? omdat je horloge dat zegt ? wordt je angstig als je horloge een late tijd aangeeft ? ik heb vaker van wel, dan denk ik van, waarom is die tijd nu weer aan het kloten, dat komt ook omdat ik zo lang op tijd heb geleefd.
je zult wel bedoelen dat je moe bent nu zekerof moe was...tis geen 0200 meer dus je was moe, je zei in het verleden dat je moe was en ik zeg in het heden nu een reactie op wat jij toen zei
![]()
quote:op maandag 22 november 2004 12:43 schreef dromenvanger het volgende:
klinkt vaag dat ervaren van de tijd, maar ik let wel eens op, nee ik probeer soms alles over me heen te laten komen qua gedachtes en dan lijkt er ook een versnelling of vertraging in te zitten. zoals ik al zei, net buiten, leek het stil te staan. meteen voelde ik vrijheid en leek het alsof ik een was met het universumpfff die vrijheid is dus gigantisch om mee te maken, alsof je in de wind loopt die in je gezicht waait.
een met de tijd, dat je een wordt met de seconde. dat het tikken van de secondes overkomt als iets rustgevends? dat is in de film seven ook het geval. die acteur slaapt in met het tikken van zo'n piano ritme-ding, omdat hij zo rustig wordt en wie weet ook 1 wordt met de tijd. als ik nu dus kijk naar dat klokje dat hier staat, gaat de seconde me te snel af, ik kan niet te lang kijken naar de seconde want dan word ik onrustig, neem ik een andere klok dan zal ik waarschijnlijk meer 1 zijn met de tijd. dus ligt het dan ook niet aan, de manier waarop de seconde tikt? het is een quartz klokje, wie weet niet het juiste klokje om hier neer te zettenquote:op maandag 22 november 2004 13:14 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
in een eenheidservaring ervaar je juist de ruimte en niet de tijd. en of omdat je één bent (geworden) met de tijd. who knows. kom er hieronder op terug, vind het wel interessant.
puntje.quote:op maandag 22 november 2004 12:53 schreef dionysuz het volgende:
als je alle klokken hebt stilgezet en je rijdt in je auto 50 km/u, dan rijdt je ook een bepaalde afstand in een bepaalde tijd. als tijd stil zou staan, dan zou jij niet kunnen bewegen. alles zou dan stilstaan alsof het bevroren is.
ik begrijp dat mijn theorie nog in een ontwikkelingsfase is. de enige manier om mijn idee duidelijk te maken en te verbeteren is een discussie. hoewel ik weinig / geen vooruitgang boek, is het voor mij in ieder geval heel duidelijk geworden dat mijn theorie draagvlak zou krijgen als ik zou kunnen bewijzen dat tijd en ruimte dezelfde zijn. dat zal niet mee vallen. maar als ik een manier weet te bedenken om dit te bewijzen zou dat een enorme vooruitgang zijn. tja, en hoe doe je dat. zowel tijd en ruimte zijn op zichzelf helemaal niets. als je b.v een afstand hebt van 2 lichtjaar, dan is het enige wat deze afstand verbind met elkaar de tijd. er hoeft zich namelijk verder helemaal niets te bevinden tussen deze afstand. wanneer je je in het heelal bevind, is tijd het enige middel wat aan kan geven dat je je verplaatst. je moet je dan wel even voorstellen dat er geen bakens zijn waaruit je kan afleiden dat je beweegt. stel je voor dat je helemaal alleen in het heelal bent, er is verder niets, het enige waaruit je kan afleiden dat je beweegt is dan de tijd. wanneer er geen bakens zouden zijn dan zou je beweging aan moeten geven in hoeveelheid tijd. je kunt namelijk nergens kilometers aan afleiden. tijd is dan beweging. de vraag hoeveel kilomers heb je afgelegt is dan volkomen belachelijk. je kunt dan wel stellen ik ben x tijd onderweg geweest.quote:op maandag 22 november 2004 01:12 schreef peterm het volgende:
peterm schreef:
in jouw redenatie (die inderdaad onvolledig is) spreek je over afstand en tijd als gerelateerde grootheden, waarom concludeer je dan dat ruimte=tijd? is afstand soms gelijk aan ruimte? zijn gerelateerde begrippen soms identiek?
[..]
daar ga je weer rude....
1. je begrijpt iets niet van de gevestigde natuurkunde.
2. je bedenkt je eigen theorie, en en passant je eigen wiskundige en natuurkundige regels.
3. je concludeert adhv deze theorie een aantal zaken die niet stroken met de huidige wetenschap.
4. wij geven praktische bewijzen dat deze conclusies onjuist zijn: ze kloppen niet met de werkelijkheid om ons heen.
5. je verweert je door afspraken en uitgangspunten naar smaak tijdelijk te herinterpreteren of door uit te leggen dat je via stap 1 en 2 bij 3 bent uitgekomen, en je negeert de werkelijkheid.
een echte wetenschapper zou uit 4 concluderen dat er iets niet klopt bij stap 2 of 3.
je stelt je eigen theorie boven de werkelijkheid terwijl wetenschap juist draait om het beschrijven van de werkelijkheid.
als je werkelijk vind dat tijd=ruimte, dan moet je mij kunnen vertellen hoeveel seconden gelijk zijn aan 1m2.
laat eens zien welke verschijnselen er mee in overstemming zijn, laat zien dat er geen verschijnselen mee in tegenspraak zijn, en leg uit wat we opschieten met het aannemen van die theorie. dan ben je al een heel eind.quote:op maandag 22 november 2004 20:30 schreef vrijemening het volgende:
[..]
maar als ik een manier weet te bedenken om dit te bewijzen zou dat een enorme vooruitgang zijn.
en als ik stilsta dan? hoe leid ik dat af? als ik mijn snelheid verder halveer, wat wordt dan mijn nieuwe snelheid?quote:stel je voor dat je helemaal alleen in het heelal bent, er is verder niets, het enige waaruit je kan afleiden dat je beweegt is dan de tijd.
het zou pas een enorme vooruitgang zijn als ik met een theory of everything kwam. ik ben echter iets realistischer ingesteld dan jij, en weet dat dat mij niet zal lukken.quote:op maandag 22 november 2004 20:30 schreef vrijemening het volgende:
[..]
hoewel ik weinig / geen vooruitgang boek, is het voor mij in ieder geval heel duidelijk geworden dat mijn theorie draagvlak zou krijgen als ik zou kunnen bewijzen dat tijd en ruimte dezelfde zijn. dat zal niet mee vallen. maar als ik een manier weet te bedenken om dit te bewijzen zou dat een enorme vooruitgang zijn.
je bent er dus nu pas achter dat mensen theorieën pas geloven als ze onderbouwd zijn?quote:op maandag 22 november 2004 20:30 schreef vrijemening het volgende:
hoewel ik weinig / geen vooruitgang boek, is het voor mij in ieder geval heel duidelijk geworden dat mijn theorie draagvlak zou krijgen als ik zou kunnen bewijzen dat tijd en ruimte dezelfde zijn. dat zal niet mee vallen. maar als ik een manier weet te bedenken om dit te bewijzen zou dat een enorme vooruitgang zijn.
je kan dan niet afleiden dat je beweegt, beweging gebeurt ten opzichte van een referentiepunt, en dat ontbreekt.quote:stel je voor dat je helemaal alleen in het heelal bent, er is verder niets, het enige waaruit je kan afleiden dat je beweegt is dan de tijd
yepquote:op maandag 22 november 2004 13:56 schreef dromenvanger het volgende:
toevalstrefferser is ook nog enige toeval in het tijdsgebeuren. op het juiste moment op de juiste plek zijn, komt vaak genoeg voor.
ook dat helaas.quote:of pech hebben en net op het onjuiste moment op de onjuiste plek zijn, op het onjuiste moment op de onjuiste plek zijn kan gebeuren doordat je vroeg in het verleden al een misstap hebt gezet.
ja, echter wil ik ook zeggen dat, zoals het bovenstaande voorbeeld, het niet wil zeggen dat iemand die niet in de tijd leeft, dus maar onjuiste momenten op zichzelf afroept. dat zou zo oneerlijk zijn. het leven is wat dat betreft een raar iets. wie weet leefde die jongen juist in de tijd, zat hij lekker op zijn fietsje, met al dan niet een walkman op, lekker van zijn muziekje te genieten en van het frisse weer.quote:tijd kun je misschien positief op je afroepen door je leven op een bepaalde manier te leven en in te richten. dat het een soort domino-effect heeft allemaal.
jaquote:ze zeggen toch wel " haastige spoed, is zelden goed". dat je dus niet teveel stappen mag overslaan in je leven. ga je te langzaam in je leven dan blijf je de tijd te ver achter en mis je ook veel. ga je net goed met de tijd mee, dan komt geluk vanzelf aanwaaien? maar daar hebben beslissingen ook mee te maken, niet twijfelen niet te zelfverzekerd zijn, etc etc. heeft toch allemaal met de tijdslijn te maken. dan vraag ik me af of je de tijd op gevoel moet hanteren of op verstand. teveel verstand gebruiken kan leidden tot teveel twijfel, teveel gevoel gebruiken tot misstappen en miscalculaties.
tijd kan inderdaad wat dat betreft van cruciaal en vooral van levensbelang zijn.quote:net zoals bij het ingrijpen in geval van oorlogen en nog meer. daar zijn ook tijdstippen van groot belang en kan een foutje de hele geschiedenis negatief beinvloeden.
aanvulling:quote:op maandag 22 november 2004 21:42 schreef vrijemening het volgende:
bij de lichtsnelheid is een seconde gelijk aan 300.000 km.
dan zou de seconde in dat geval toch ook een referentiepunt kunnen zijn?
wanneer je met lichtsnelheid reist is elke seconde immers 300.000 km. je zou het dan natuurlijk ook kunnen omdraaien en stellen dat elke 300.000 km 1 seconde is.
maar als de werkelijkheid die aanname tegenspreekt (ik ervaar ruimte en tijd als twee zeer verschillende dingen), waarom kun je dan niet de conclusie trekken dat je theorie niet klopt? wat is er nog meer voor nodig om je aan het twijfelen te brengen over je eigen theorie?quote:op maandag 22 november 2004 20:30 schreef vrijemening het volgende:
hoewel ik weinig / geen vooruitgang boek, is het voor mij in ieder geval heel duidelijk geworden dat mijn theorie draagvlak zou krijgen als ik zou kunnen bewijzen dat tijd en ruimte dezelfde zijn.
waarom neem je hier de snelheid van het licht, en niet bijvoorbeeld die van het geluid, of die van een sneltrein?quote:op maandag 22 november 2004 22:47 schreef vrijemening het volgende:
wat is ruimte eigenlijk?
neem een bepaalde afstand, b.v 1 meter. een meter op zich kan alles zijn, maar neem nu een willekeurig stuk ruimte en bedenk dan hoe snel je die afsand zou kunnen overbruggen. de maximale snelheid waarbij je die afstand kunt overbruggen is de lichtsnelheid. de tijd die het licht erover doet, 1/30.000.000 seconde, is de hoeveelheid tijd die die afstand vertegenwoordigt.
filosofisch worden is prima, maar zodra je dat doet laat je de werkelijkheid los, en heeft je theorie dus geen waarde meer voor de werkelijkheid. in werkelijkheid zijn er geen twee verschillende soorten tijd.quote:op maandag 22 november 2004 22:47 schreef vrijemening het volgende:
ik vrees dat ik toch een beetje filosofie moet gaan gebruiken, ik doe dit liever niet omdat een theorie dan al snel zweverig wordt gevonden. maar goed, ik ben rudeonline en flik het toch.....
volgens jouw theorie kan je wel sneller dan het licht, je kan alleen niet stilstaan.quote:op maandag 22 november 2004 23:26 schreef vrijemening het volgende:
omdat niets "sneller" als licht kan gaan. je kan in een afstand oneindig veel tijd stoppen, maar nooit minder tijd als dat het licht nodig heeft om deze afstand af te leggen.
maar dat is nog steeds geen reden om 1 meter gelijk te stellen aan 1/(3*10^8) seconden...quote:op maandag 22 november 2004 23:26 schreef vrijemening het volgende:
omdat niets "sneller" als licht kan gaan. je kan in een afstand oneindig veel tijd stoppen, maar nooit minder tijd als dat het licht nodig heeft om deze afstand af te leggen.
je zou hoogstens kunnen spreken van 60 seconden2 per minuutquote:op zondag 21 november 2004 14:36 schreef alicey het volgende:
[..]
nee, die secondes volgen elkaar op met het tijdsinterval van een seconde. er wordt geen afstand afgelegd, dus er is geen sprake van een snelheid.
eens. rude zit hier van alles te bedenken, maar hij is niet in staat om het te toetsen. ook heeft hij niet door waar een "theorie' aan moet voldoen om een theorie te mogen heten: ze moet uitspraken doen over de werkelijkheid, en voorspellingen doen. zoals hij zelf zei, hij zit vast met zijn ideeen, en dat is ook niet verwonderlijk. met zo weinig kennis van wiskunde kom je ook niet verder dan dit.quote:peter:
filosofisch worden is prima, maar zodra je dat doet laat je de werkelijkheid los, en heeft je theorie dus geen waarde meer voor de werkelijkheid. in werkelijkheid zijn er geen twee verschillende soorten tijd.
je vergeet het belangrijkste: falsificeerbaarheid. en dan in de tweede betekenis van het werkwoord falsificeren volgens de dikke van dalequote:op dinsdag 23 november 2004 11:54 schreef haushofer het volgende:
[..]
eens. rude zit hier van alles te bedenken, maar hij is niet in staat om het te toetsen. ook heeft hij niet door waar een "theorie' aan moet voldoen om een theorie te mogen heten: ze moet uitspraken doen over de werkelijkheid, en voorspellingen doen. ...
deze vond ik op het physicsforum. voor jou, rude.quote:the whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.--bertrand russell
waarom niet, het is toch zo dat tussen 2 personen behalve afstand er ook een tijdsverschil is.quote:op dinsdag 23 november 2004 09:37 schreef maethor het volgende:
[..]
maar dat is nog steeds geen reden om 1 meter gelijk te stellen aan 1/(3*10^8) seconden...
nee, als het voor mij 10:45:53.1920 gmt is, is het voor jou ook 10:45:53.1920 gmt. dit is zelfs ongeacht onze onderlinge afstand, dus het is sowieso al nonsens om afstand in tijd uit te drukken of vice versa.quote:op dinsdag 23 november 2004 12:41 schreef vrijemening het volgende:
[..]
waarom niet, het is toch zo dat tussen 2 personen behalve afstand er ook een tijdsverschil is.
dit heeft echter met de positie van persoon 1 te maken, en niets met persoon 2.quote:persoon 1 kan nooit op de plek komen van persoon 2 zonder dat daarbij een verschil in tijd ontstaat.
oh, da's wel naar.. dat houdt dus in dat ik geen afspraken kan maken met andere personen..quote:iedereen bevindt zich t.o.v jou in het verleden.
die persoon zelf neemt jou echter in de verleden tijd waar. oftewel : tijd is relatief. voor verdere informatie verwijs ik je naar einsteins relativiteitstheorie, ik ben echter bang dat het weinig toegankelijk is voor iemand die optellen, vermenigvuldigen en delen door elkaar haalt.quote:stel je voor dat je vanaf hier iemand op de maan ziet lopen, dan neem je toch eigenlijk ook de verleden tijd waar?
en nog maar ten overvloede, dat je iets pas achteraf waarneemt zegt niets over het feitelijke moment van de gebeurtenis.quote:op het moment dat jij het ziet is de persoon op de maan eigenlijk al een seconde verder. jij neemt dus altijd alles in verleden tijd waar, hoe klein dat verschil ook is. zou je b.v een touw spannen tussen jou en de persoon op de maan, dan neem jij het eind van dat touw eigenlijk waar in verleden tijd.
dat zou in jouw termen zo kunnen zijn als een verschijnsel als 'entanglement' niet zou bestaan. deze 'verstrengeling' is echter experimenteel aangetoond waarmee je redenering weerlegd is.quote:op maandag 22 november 2004 23:26 schreef vrijemening het volgende:
rude, ik ga je uitleggen hoe de relativiteitstheorie er tegen aan kijkt. want hoewel je deze theorie dolgraag tegenspreekt, snap je em niet.quote:op dinsdag 23 november 2004 12:41 schreef vrijemening het volgende:
[..]
waarom niet, het is toch zo dat tussen 2 personen behalve afstand er ook een tijdsverschil is.
persoon 1 kan nooit op de plek komen van persoon 2 zonder dat daarbij een verschil in tijd ontstaat.
iedereen bevindt zich t.o.v jou in het verleden. door dichter naar een persoon toe te gaan wordt het tijdsverschil kleiner. stel je voor dat je vanaf hier iemand op de maan ziet lopen, dan neem je toch eigenlijk ook de verleden tijd waar? op het moment dat jij het ziet is de persoon op de maan eigenlijk al een seconde verder. jij neemt dus altijd alles in verleden tijd waar, hoe klein dat verschil ook is. zou je b.v een touw spannen tussen jou en de persoon op de maan, dan neem jij het eind van dat touw eigenlijk waar in verleden tijd.
het kost tijd om de afstand tussen die personen te overbruggen. maar de hoeveelheid tijd die daar voor nodig is, hangt af van je snelheid. licht doet er 1/(3*10^8) seconden over, ik wat langer.quote:op dinsdag 23 november 2004 12:41 schreef vrijemening het volgende:
waarom niet, het is toch zo dat tussen 2 personen behalve afstand er ook een tijdsverschil is. persoon 1 kan nooit op de plek komen van persoon 2 zonder dat daarbij een verschil in tijd ontstaat.
wat je ziet is een beeld uit het verleden, maar die man op de maan leeft gewoon 'tegelijk' met jou.quote:op dinsdag 23 november 2004 12:41 schreef vrijemening het volgende:
iedereen bevindt zich t.o.v jou in het verleden. door dichter naar een persoon toe te gaan wordt het tijdsverschil kleiner. stel je voor dat je vanaf hier iemand op de maan ziet lopen, dan neem je toch eigenlijk ook de verleden tijd waar?
nogmaals: inderdaad, dat neem je waar. dus? dit heeft weinig te maken met je stelling 'ruimte = tijd'.quote:op dinsdag 23 november 2004 12:41 schreef vrijemening het volgende:
op het moment dat jij het ziet is de persoon op de maan eigenlijk al een seconde verder. jij neemt dus altijd alles in verleden tijd waar, hoe klein dat verschil ook is. zou je b.v een touw spannen tussen jou en de persoon op de maan, dan neem jij het eind van dat touw eigenlijk waar in verleden tijd.
nee, ruimtelijke afstand is gewoon totaal iets anders dan een tijdsverschil. dat het licht er toevallig zo lang over doet om die afstand te overbruggen is absoluut geen reden om te zeggen "tijd=ruimte".quote:op maandag 22 november 2004 22:47 schreef vrijemening het volgende:
tussen iedereen bestaat altijd een zekere afstand. iemand die 1 meter bij jou vandaan staat staat eigenlijk ook 1/30.000.000 sec in tijd naast jou.
[ sup ] 2 [ /sup ]quote:op dinsdag 23 november 2004 14:45 schreef haushofer het volgende:
de 2en staan voor kwadraten, bij gebrek aan beter. (weet iemand hoe zoiets wel moet?)
de bewegende waarnemer merkt er niets van dat zijn klok langzamer loopt. als hij met behulp van zijn klok de lichtsnelheid gaat meten zal hij op dezelfde waarde uitkomen als een stilstaande waarnemer die de lichtsnelheid met behulp van zijn eigen klok meet.quote:op dinsdag 23 november 2004 22:47 schreef vrijemening het volgende:
bedankt voor de uitleg, ik denk dat ik het in grote lijnen wel begrijp. toch knaagt er nog altijd iets aan mij wat zegt dat het niet helemaal klopt.
...
en bedankt.quote:op woensdag 24 november 2004 09:00 schreef baajguardian het volgende:
ik denk dat ik maar even de enige normale post ga maken in dit topic.
...
en hoe zit dit (bijvoorbeeld) met electromagnetische straling, welke uit golven bestaat?quote:op woensdag 24 november 2004 09:00 schreef baajguardian het volgende:
ik denk dat ik maar even de enige normale post ga maken in dit topic.
al dat ge blabla over geld en nummertjes en waardes en hoeloehoepse
verleden = niet meer , dus is niet
heden = nu alweer voorbij , dus is niet
toekomst = nog niet gebeurt , dus is niet
de toekomst zal heden worden en dan verleden maar in al die zogenaamde tijden is het niet
tijd is niet bestaand,
alleen de waarneming oftewel de vertaling van de menselijke hersennen in dit geval , creeerd een besef van vooruitgang stilstand en achteruitgang dmv plaatjes als in een film
moment kan worden stilgezet vooruitgespoeld of achteruitgespoeld , maar de film blijft een rolletje film , zoals tijd op zichzelf niet bestaat , bestaat het wel in het rolletje film , onze hersennen.
en wat eropstaat is onze fantasie in combinatie met communicatie tussen miljarden opgevangen signalen.
ik bedoel meer dat electromagnetische straling een effect is wat niet op die manier zou zijn wanneer we tijd beleven zoals in een flim.. oftewel, het bestaan van electromagnetische straling spreekt de filmrol-hypothese tegen.quote:op woensdag 24 november 2004 09:09 schreef baajguardian het volgende:
wat dacht je van een loop (loop in het engels dus) alicey.
een loop in de filmrol.
in dit forum wordt enige diepgang verwacht. wilde claims kan iedereen maken, we zoeken hier echter ook een stukje onderbouwing en diepgang.quote:ik kan niet dieper hieropingaan dus aub niet nu gaan vragen en hoe wat dit en dat
je stelling is min ofmeer dat wij tijd zelf maken. waarom lijken planten en dieren dan bijvoorbeeld ook onderworpen aan tijd? wat gebeurt er als we tijd afbreken? hoe doen we dit?quote:, ik heb mijn bijdrage wel geleverd nu , ik weet niet alles en ik heb gewoon de meest logische en begrijpelijke uitleg over tijd gegeven.
moet even bijkomen met mijn ape hoofd.
het onverklaarbare is op zich zelf niet echt een bewijs. het zegt wel dat we een heleboel dingen nog niet snappen. om terug te komen op tijd.. tijd laat zich vangen in een model. we kunnen een seconde nauwkeurig vaststellen, en al onze waarnemingen duiden op het bestaan van tijd. dat tijd bestaat staat dus wel redelijk vast. hoe tijd werkt, is weer een andere vraag.quote:op woensdag 24 november 2004 09:46 schreef baajguardian het volgende:
wij weten niet of dieren wel onderworpen zijn aan tijd , mischien bewegen ze in onze perceptie maar in hun eigen staan ze stil en beweegt de omgeving , weten wij veel.
ok dat is dan weer wat ver gezocht maar je snapt lijkt me wel wat ik bedoel.
onze hersennen vertalen maar een klein gedeelte van alles wat is
het bestaan van meer dan wij kunnen waarnemen heeft zich al bewezen , en wij noemen het , het onverklaarbare.
onze hersenen zijn denk ik een van de grootste mysteries van de wetenschap, hoewel we ook daar steeds verder komen.quote:waarnemen niet alleen dmv ogen oren neus maar ook door aanvoelen
ruimte is weer iets anders.. als je trouwens een oog dicht doet, dan zul je ruimte niet meer nauwkeurig waarnemen.quote:dit aanvoelen is onderdeel van het aanvoelen van tijd , net als het aanvoelen van ruimte.
mischien is alles ruimte , of mischien is er nieteens ruimte , maar maakt ons brein deze ruimte .
er is oneindig te speculeren over dit , men kan niet weten hoe tijd werkt , en tijd is zowel niet als dat het is ,
dat vind ik een vrij sterke claim. waarom maakt 99,99% van de mensen van alles hetzelfde? of, beter gezegd, blijkt uit communicatie dat we de wereld delen met elkaar?quote:men creerd niet alleen tijd zelf , maar alles.
(off-topic) of fantasie op zichzelf staat is nog maar de vraag. fantasie is mogelijk ook "slechts" een product van al je waarnemingen.quote:alles is het produkt van ons brein , waar het brein het produkt is van communicatie van miljarden herrineringen van beeldjes , en miljarden mogelijke beeldjes (fantasie)
waarom is tijd gelijk aan ruimte? je beweert hetzelfde als rude, maar volgens mij met een andere motivatie..quote:als men tijd wil begrijpen (=ruimte) zal men het gehele bestaan moeten begrijpen .
het verschil tussen wat jij aan getheoretiseer aandraagt en wat iemand als bijvoorbeeld haushofer hier vertelt, is dat de moderne natuurkunde ergens op gebaseerd is. die natuurkundige theorieën kan je namelijk toetsen doordat ze voorspellingen doen. en je kan experimenten opzetten om te controleren of die voorspellingen wel kloppen. en een ander kan die experimenten dan ook nog herhalen. let wel: niet om een theorie te verifieren, want dat kan je nooit experimenteel, maar om te proberen hem te weerleggen. en als dat weerleggen niet lukt, ook niet als je er heel erg je best voor doet, wordt een theorie steeds waarschijnlijker.quote:op woensdag 24 november 2004 09:46 schreef baajguardian het volgende:
wij weten niet of dieren wel onderworpen zijn aan tijd , mischien bewegen ze in onze perceptie maar in hun eigen staan ze stil en beweegt de omgeving , weten wij veel.
ok dat is dan weer wat ver gezocht maar je snapt lijkt me wel wat ik bedoel.
onze hersennen vertalen maar een klein gedeelte van alles wat is
het bestaan van meer dan wij kunnen waarnemen heeft zich al bewezen , en wij noemen het , het onverklaarbare.
waarnemen niet alleen dmv ogen oren neus maar ook door aanvoelen
dit aanvoelen is onderdeel van het aanvoelen van tijd , net als het aanvoelen van ruimte.
mischien is alles ruimte , of mischien is er nieteens ruimte , maar maakt ons brein deze ruimte .
er is oneindig te speculeren over dit , men kan niet weten hoe tijd werkt , en tijd is zowel niet als dat het is ,
men creerd niet alleen tijd zelf , maar alles.
alles is het produkt van ons brein , waar het brein het produkt is van communicatie van miljarden herrineringen van beeldjes , en miljarden mogelijke beeldjes (fantasie)
het is als een bal die zichzelf opblaasd , het is als een som die zichzelf blijft vermenigvuldigen , als een spiraal die groter lijkt te worden maar toch hetzelfde blijft , dat is in essentie wat wij zijn , en dat is ook wat alles om ons heen is >>uiteindelijk<<.
als men tijd wil begrijpen (=ruimte) zal men het gehele bestaan moeten begrijpen .
prima verwoord.quote:op woensdag 24 november 2004 10:06 schreef ..-._---_-.- het volgende:
het verschil tussen wat jij aan getheoretiseer aandraagt en wat iemand als bijvoorbeeld haushofer hier vertelt, is dat de moderne natuurkunde ergens op gebaseerd is. die natuurkundige theorieën kan je namelijk toetsen doordat ze voorspellingen doen. en je kan experimenten opzetten om te controleren of die voorspellingen wel kloppen. en een ander kan die experimenten dan ook nog herhalen. let wel: niet om een theorie te verifieren, want dat kan je nooit experimenteel, maar om te proberen hem te weerleggen. en als dat weerleggen niet lukt, ook niet als je er heel erg je best voor doet, wordt een theorie steeds waarschijnlijker.
waarnemen ten behoeve van dit soort theorievorming dient niet "ongeveer" te zijn, maar exact. niet alleen kijken, ruiken, proeven, horen, maar vooral meten! meten, meten en nog eens meten. maar zeker niet aanvoelen. aanvoelen is natte vingerwerk. je intuitie kan je best laten werken, zeker als die gevormd is door jarenlange ervaring, maar laat niet na je gevoel exact te verifieren.
goed om te lezen dat er nog iemand is die tijd en ruimte als dezelfde ziet.quote:op woensdag 24 november 2004 08:47 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
de bewegende waarnemer merkt er niets van dat zijn klok langzamer loopt. als hij met behulp van zijn klok de lichtsnelheid gaat meten zal hij op dezelfde waarde uitkomen als een stilstaande waarnemer die de lichtsnelheid met behulp van zijn eigen klok meet.
als je dat denkt heb je duidelijk niet begrepen wat ik schreef.quote:op woensdag 24 november 2004 11:07 schreef vrijemening het volgende:
[..]
goed om te lezen dat er nog iemand is die tijd en ruimte als dezelfde ziet.
...
dit is een natuurkundetopic, psychologisch geouwehoer mag je bij tru blijven posten.quote:op woensdag 24 november 2004 09:46 schreef baajguardian het volgende:
.......
ik had gehoopt dat je mijn post had gelezen, en enigszins had begrepen. daar staat precies jouw probleem in. lees jij selectief ofzo? elke post die jouw idee weerlegt, sla je over, geloof ik. ruimte en tijd zijn niet hetzelfde, ze zijn niet los van elkaar te gebruiken volgens de relativiteitstheorie. dat is iets heel anders. en zoals al eerder gezegd: de metriek ( de manier waarop je afstanden bepaalt in de wiskundige ruimte) is anders voor een euclidische en een minkowski ( ruimte+tijd) ruimte. dus ik hoop nou echt dat je ophoudt met dat "ruimte=tijd" gelul.quote:op woensdag 24 november 2004 11:07 schreef vrijemening het volgende:
[..]
goed om te lezen dat er nog iemand is die tijd en ruimte als dezelfde ziet.
het klopt dat de bewegende waarnemer dezelfde lichtsnelheid meet, maar hoe kan deze nou dezelfde zijn als de lichtsnelheid constant is? wanneer je beweegt is de tijd immers niet constant, ongemerkt duurt een seconde langer, en zou je eigenlijk een hogere lichtsnelheid moeten meten wanneer je beweegt. het is toch zo dat een waarnemer die een lichtstraal meet van een bewegend voorwerp ook dezelfde lichtsnelheid meet? wanneer de waarnemer welke beweegt de snelheid van de lichtstraal meet zou hij eigenlijk een hogere lichtsnelheid moeten meten. zijn seconde doet er immers langer over.
verleden en toekomst bestaan natuurlijk wel. het idee is, dat je kijkt wat dat ruimte-tijdinterval ds is tussen 2 gebeurtenissen. is dit 0, dan heb je te maken met een lichtachtige verbinding, is het reeel, dan is het tijd-achtig, en is dit interval imaginair ( dus als ds2 negatief is) dan noemt men dit ruimteachtig; bij die laatste kan er geen causaal verband bestaan tussen de 2 gebeurtenissen.quote:verder vind ik het een mooie gedachte dat verleden en toekomst niet bestaan. dat zou betekenen dat het heelal niet groter is als het moment nu. en dat is maar heel kort. waarschijnlijk blijf je bij lichtsnelheid stilstaan op het moment nu en zul je alle energie van het heelal nodig hebben om die "snelheid" te bereiken. tijd bestaat dan niet meer en ruimte dus ook niet. deze snelheid kan dus nooit door een massa worden bereikt, omdat een massa ruimte nodig heeft waardoor tijd ook bestaat. je kunt oneindig lang proberen de lichtsnelheid te halen, je zult er echter altijd een fractie naast zitten. net als dat het absolute nulpunt kelvin niet bereikt kan worden, zo zal de lichtsnelheid waarschijnlijk ook nooit gehaalt kunnen worden.
je zou het volgende expiriment kunnen uitvoeren....quote:op woensdag 24 november 2004 11:09 schreef gnomaat het volgende:
ja rude, verzin eens iets waaruit zou moeten blijken dat jij gelijk hebt en de rest van de wereld niet!
je hoeft het zelf niet praktisch te kunnen uitvoeren, zoals oud_student al zegt: met een beschrijving van een experiment zijn wij al blij!
ehm........tijddilatatie is al 1000en keren bevestigt. je gedankenexperiment is nou niet bepaald vernieuwend te noemen.quote:op woensdag 24 november 2004 11:23 schreef vrijemening het volgende:
[..]
je zou het volgende expiriment kunnen uitvoeren....
je zou b.v vanuit de spaceshuttle een lichtstraal richting de maan kunnen laten gaan. de spaceshuttle zou dan met hoge snelheid richting maan moeten vliegen. waardoor de shuttle in dezelfde richting als de lichtstraal vliegt. een waarnemer in de shuttle zou dan gedurende 1 sec een lichtstraal op de maan moet laten stralen. je zou dan ook een waarnemer op de maan moeten hebben, en deze staat stil en moet meten hoe lang de lichtstraal op de maan zichtbaar is. wanneer dit langer als een seconde zou duren zou je hiermee bewijzen dat een seconde voor een bewegende waarnemer langer duurt.
wat moet je met zo'n zin........nog 1 keer, het ruimte-tijd interval blijft onveranderd. omdat c hetzelfde is. dus het licht zal in elk frame dezelfde afstand afleggen. ik begrijp echt niet dat je niet es een introboek of zo erover koopt. laksheid, denk ik.quote:maar als de lichtsnelheid altijd dezelfde is, dan zou een bewegende waarnemer een hogere lichtsnelheid moeten meten
rude, als je jezelf een groot plezier wilt doen, ga je je verdiepen in de relativiteitstheorie.quote:op woensdag 24 november 2004 12:08 schreef vrijemening het volgende:
het is toch simpel...wanneer een bewegende waarnemer een langere seconde ervaart als een stilstaande waarnemer dan zou hij bij lichtsnelheid een oneindig lange seconde hebben. daar merkt hij zelf niks van todat hij terugkomt op aarde. wanneer hij een jaar met lichtsnelheid heeft gereist dan is er op aarde een eeuwigheid voorbij. dat was al bekend. maar het bewijst dat tijd langzamer gaat bij lichtsnelheid. ik zou willen stellen dat de tijd stilstaat.
hoe kun je over beweging spreken als de tijd stilstaat of anders gezegt, hoe lang duurt een seconde van een lichtfoton t.o.v een seconde van ons. volgens mij duurt de seconde van de lichtfoton een eeuwigheid. het licht doet er t.o.v ons dus een eeuwigheid over om 300.000 km af te leggen. dat is wel heel langzaam.
hoe kun je nou over een snelheid spreken wanneer de tijd 0 is.quote:op woensdag 24 november 2004 12:51 schreef modwire het volgende:
het licht zou dan vanuit zichzelf gemeten juist een oneindig hoge snelheid hebben, hij verplaatst immers, zonder dat er tijd verstrijkt.
300.000 / 0 = 0 ???? ik hoop niet dat je dit serieus meent?quote:op woensdag 24 november 2004 14:03 schreef vrijemening het volgende:
[..]
hoe kun je nou over een snelheid spreken wanneer de tijd 0 is.
was snelheid niet afstand / tijd? 300.000 / 0 = 0
licht doet er oneindig lang over om 1 meter af te leggen. als je stil staat klopt dat inderdaad.
het is een beetje lastig, maar het is zeker geen snelheid. eigenlijk zou je voor tijd ook geen 0 in moeten voeren maar b.v 99999999 enz..quote:op woensdag 24 november 2004 14:32 schreef dionysuz het volgende:
[..]
300.000 / 0 = 0 ???? ik hoop niet dat je dit serieus meent?
bewijs het eens?
300.000 / y = x
=>
300.000 = x * y
dus volgens jouw theorie, als x = y = 0, dan zou gelden dat 0*0 = 300.000 en dat vind ik knap
het licht doet er 8 minuten over om van de zon naar ons te komen, maar het foton is in die 8 minuten exact 0 seconden ouder geworden tov ons. maar dit is al tig keer vaker gezegt. hoe je over beweging kunt spreken als voor 1 de tijd stilstaat? dat is nou net de hele relativiteitstheorie; de waarnemingen zijn niet absoluut, maar relatief. dus wat het foton een eeuwigheid noemt, kunnen wij 1 minuut noemen. al jouw misvattingen komen voort uit het feit, dat jij niet begrijpt wat dat woordje "relatief" inhoudt. jij stelt: "ej, de tijd van het foton staat stil tov van ons, dus kan het niet bewegen". de relativiteitstheorie zegt juist: het foton heeft net zoveel recht om te zeggen dat hetzelf stilstaat, en dat het universum om het heen beweegt. wat niet wil zeggen dat dat ook echt zo is; je kunt niet bepalen welke van de 2 nou de juiste is, omdat er simpelweg geen "juist stelsel' bestaat: elk stelsel heeft evenveel waarde. maar ej, dat staat ook in heel veel boeken. ik raad je erg sterk aan dat je es "mijn theorie" van einstein gaat lezen: door de meester zelf. zolang je te lui bent om je ook maar enigszins te verdiepen, ga ik iig niet meer op je onzin in. en ik denk dat de meesten hier dat idee hebben. jij probeert een theorie te veranderen die jezelf niet eens begrijpt. sneu.quote:op woensdag 24 november 2004 12:08 schreef vrijemening het volgende:
het is toch simpel...wanneer een bewegende waarnemer een langere seconde ervaart als een stilstaande waarnemer dan zou hij bij lichtsnelheid een oneindig lange seconde hebben. daar merkt hij zelf niks van todat hij terugkomt op aarde. wanneer hij een jaar met lichtsnelheid heeft gereist dan is er op aarde een eeuwigheid voorbij. dat was al bekend. maar het bewijst dat tijd langzamer gaat bij lichtsnelheid. ik zou willen stellen dat de tijd stilstaat.
hoe kun je over beweging spreken als de tijd stilstaat of anders gezegt, hoe lang duurt een seconde van een lichtfoton t.o.v een seconde van ons. volgens mij duurt de seconde van de lichtfoton een eeuwigheid. het licht doet er t.o.v ons dus een eeuwigheid over om 300.000 km af te leggen. dat is wel heel langzaam.
en dat je deze kolder weer probeert aan te halen, vind ik werkelijk onbegrijpelijk. is er dan na al die weken geen enkele vooruitgang geweest in dat idiote denken van je? zijn al die posts hier van iedereen dan nutteloos geweest?quote:op woensdag 24 november 2004 14:03 schreef vrijemening het volgende:
[..]
hoe kun je nou over een snelheid spreken wanneer de tijd 0 is.
was snelheid niet afstand / tijd? 300.000 / 0 = 0
licht doet er oneindig lang over om 1 meter af te leggen. als je stil staat klopt dat inderdaad.
zoals ik zei, jij begrijpt het woord "relatief" niet. en je begrijpt het verschil tussen snelheid en versnelling ook al niet. en je snapt het idee van inertiaalstelsels ook niet. ik ga mezelf hier ook niet herhalen. veel plezier met andere mensen irriteren, mij heb je zover.quote:op woensdag 24 november 2004 14:57 schreef vrijemening het volgende:
dat bewijst dat de lichtsnelheid 0 is. wanneer je met lichtsnelheid zou reizen duurt jou seconde oneindig lang waardoor je er oneindig lang over doet om 300.000 km af te leggen.
het is toch bewezen dat een seconde langer duurt bij versnelling? wanneer er hier 1 seconde voorbij is, is er voor een foton nog helemaal geen tijd voorbij gegaan. waarom niet?, hij staat stil.
en stilstaan is iets wat een massa nooit zou kunnen doen in de tijd. hij neemt immers ruimte in, en waar ruimte is bestaan afstanden, en waar afstanden bestaan kun je bewegen, en bewegen kost tijd.
1. een foton heeft geen massaquote:op woensdag 24 november 2004 14:57 schreef vrijemening het volgende:
dat bewijst dat de lichtsnelheid 0 is. wanneer je met lichtsnelheid zou reizen duurt jou seconde oneindig lang waardoor je er oneindig lang over doet om 300.000 km af te leggen.
het is toch bewezen dat een seconde langer duurt bij versnelling? wanneer er hier 1 seconde voorbij is, is er voor een foton nog helemaal geen tijd voorbij gegaan. waarom niet?, hij staat stil.
en stilstaan is iets wat een massa nooit zou kunnen doen in de tijd. hij neemt immers ruimte in, en waar ruimte is bestaan afstanden, en waar afstanden bestaan kun je bewegen, en bewegen kost tijd.
massa kan inderdaad nooit de lichtsnelheid bereiken. en een foton heeft geen massa.quote:op woensdag 24 november 2004 15:01 schreef dionysuz het volgende:
[..]
1. een foton heeft geen massa
2. massa kan nooit de lichtsnelheid bereiken
3. als ik met de lichtsnelheid zou reizen zou ik oneindig snel bewegen, en dus 0 seconden doen over 300.000 km
4. bij versnelling duurt een seconde langer, dat is algemene relativiteit.
5. het foton staat niet stil
probleem is dat tijd relatief is aan de waarnemer. jij zou helemaal niet concluderen dat de aarde ongelooflijk snel ouder wordt, maar juist de aarde trager in de tijd ziet gaan. voor jou beweegt de aarde nl. met de lichtsnelheid van je af.quote:op woensdag 24 november 2004 15:14 schreef vrijemening het volgende:
[..]
massa kan inderdaad nooit de lichtsnelheid bereiken. en een foton heeft geen massa.
wanneer je met bijna de lichtsnelheid zou bewegen is 1 sec voor jou een eeuwigheid op aarde. je zou, als je de aarde in zijn werkelijke tijd zou zien, de tijd op aarde met ongelovelijke snelheid voorbij zien gaan en concluderen dat jij langzaam gaat en de aarde snel. bij de lichtsnelheid zelf, welke je waarschijnlijk nooit zou bereiken, zou er geen tijd meer voorbij gaan en zou alles stil blijven staan. bewegen kost immers tijd, en die heb je dan niet meer.
waarom zou een foton niet slechts een spoor van verbruikte energie kunnen zijn. ik weet dat het moelijk is te visualiseren, maar zijn de 3 dimensies niet eigenlijk verleden, heden en toekomst?
stel je bent god en je ziet zowel licht als aarde van elkaar af bewegen. ook zie je bij beide het tijdsverloop. bij wie gaat de tijd het hardst?quote:op woensdag 24 november 2004 15:17 schreef dionysuz het volgende:
[..]
probleem is dat tijd relatief is aan de waarnemer. het foton zou helemaal niet concluderen dat de aarde ongelooflijk snel ouder wordt, maar juist de aarde zien stil staan in de tijd. voor hem beweegt de aarde nl. met de lichtsnelheid van hem af.
de drie dimensies zijn breedte, lengte en diepte
als god een externe waarnemer is, die een constante lichtsnelheid waarneemt, dan zou het foton ook voor god niet ouder worden terwijl de aarde dat wel doet.quote:op woensdag 24 november 2004 15:20 schreef vrijemening het volgende:
[..]
stel je bent god en je ziet zowel licht als aarde van elkaar af bewegen. ook zie je bij beide het tijdsverloop. bij wie gaat de tijd het hardst?
helemaal goedquote:op woensdag 24 november 2004 15:22 schreef dionysuz het volgende:
[..]
als god een externe waarnemer is, die een constante lichtsnelheid waarneemt, dan zou het foton ook voor god niet ouder worden terwijl de aarde dat wel doet.
om even te visualiseren met ik als waarnemer op aarde a:quote:op woensdag 24 november 2004 15:33 schreef vrijemening het volgende:
[..]
helemaal goed
hij zou voor de aarde ook een constante snelheid waarnemen.
nu is de vraag, wie beweegt het hardst. stel even voor dat de lichtfoton ook een massa is, puur om een voorstelling te maken betreft het bewegen van massa.
stel dat 1 aarde onze aarde is, en dat de lichtfoton een andere aarde is.
wanneer er bij onze aarde 1 sec is versreken dan is er bij de "lichtfoton aarde" nog helemaal geen tijd versreken.
wanneer iemand op aarde dus beweegt met 10 m/sec en iemand anders op de lichtfoton aarde beweegt ook 10 m/sec, dan beweegt de persoon op aarde het snelst, terwijl god nog steeds aan het wachten is op de persoon op de lichtfoton aarde omdat deze nog altijd stil zit.
we kunnen er echter voor deze theorie relevante berekeningen mee berekenen, dus waarom niet?quote:op woensdag 24 november 2004 16:05 schreef vrijemening het volgende:
laat het rekenen maar even zitten. daar kan je veel mee uitrekenen maar lang niet alles.
ja, want je kunt niet absoluut stilstaan - althans, je kunt niet vaststellen dat je absoluut stil staat.quote:is het zo moeilijk om je een voorstelling te maken waarbij jezelf absoluut stil staat in de ruimte en vanaf jou positie naar zowel de aarde en een lichtfoton te kijken?
jah zeer moeilijk. stilstaan ten opzichte van wat? wat is stilstaan? alles in het universum is in beweging, dus wat is stilstaan? als je stilstaat tov de aarde, dan beweeg je weer tov de zon etc. wat is stilstaan??????!?!?!?!?quote:op woensdag 24 november 2004 16:05 schreef vrijemening het volgende:
laat het rekenen maar even zitten. daar kan je veel mee uitrekenen maar lang niet alles.
is het zo moeilijk om je een voorstelling te maken waarbij jezelf absoluut stil staat in de ruimte en vanaf jou positie naar zowel de aarde en een lichtfoton te kijken?
als iemand met de lichtsnelheid beweegt (ik neem voor nu even aan dat het mogelijk is) en hij kijkt op zijn horloge: dan kan dat gewoon.. zijn eigen tijd tikt nl. nog steeds even snel...quote:als je naar beide tegenlijk zou kijken dan zou je toch op z'n minst moeten opvallen dat de tijd op onze aarde het snelst gaat. en omdat de tijd voorbij gaat zijn wij in staat om te bewegen. zou je naar de lichtfoton kijken ( stel hij heeft een klokje bij zich) dan zul je concluderen dat zijn tijd stilstaat.
hoe zou iemand die met de lichtsnelheid reist dan moeten bewegen? probeer maar eens op je klok te kijken zonder dat daarbij tijd voorbij gaat. dat kan niet. je kunt immers zonder tijd niet bewegen.
dit is gewoon logica en voor iedereen te begrijpen.
pardon? als de aarde afremt ten opzichte van wat? en als hij afgeremt is dan gaat de tijd nog net zo snel hoor! zelfs als je als aarde nu het heelal in gelanceerd zou worden met een snelheid van 0.999999999999*c ten opzichte van de zon, dan zouden de secondes die je meet nog steeds even lang duren en zie je het licht nog steeds met een snelheid van 300.000 km/s langsflitsen.quote:waneer de aarde ( met tijd ) zijn snelheid zou aanpassen aan die van de lichtfoton, dan zou de aarde zichzelf moeten afremmen waardoor de secondes langer gaan duren.
onze seconde wordt korter ten opzichte van wat???????? en trouwens versnellen is algemene relativiteit en iets zegt me dat als je speciale relativiteit nog niet eens snapt, dat je de algemene zeker niet snaptquote:wij zijn er dagelijks getuige van dat wij bewegen. we weten intussen ook dat voor een lichtfoton de tijd stilstaat waardoor een seconde oneindig lang duurt. 300.000 / oneindig = 0
bij ons duurt de seconde in vergelijking met een lichtfoton oneindig kort. in onze werkelijkheid hebben we een tijdseenheid van secondes. 300.000 / 1 sec = 300.000 km/sec.
het zou zomaar waar kunnen zijn dat wij continue versnellen waarbij onze seconde ongemerkt steeds korter wordt. gelukkig merken wij dat niet, maar ten opzichte van een lichtfoton zijn wij slechts een flits in de ruimte.
voor die persoon loopt de tijd gewoon even hard als altijd.quote:op woensdag 24 november 2004 16:05 schreef vrijemening het volgende:
...
hoe zou iemand die met de lichtsnelheid reist dan moeten bewegen?
...
een bewegend waarnemer ziet zijn eigen klok gewoon lopen, dus er is geen enkel probleemquote:probeer maar eens op je klok te kijken zonder dat daarbij tijd voorbij gaat. dat kan niet.
dat klopt.quote:je kunt immers zonder tijd niet bewegen.
de aanname dat de werkelijkheid altijd met logica te beredeneren is, is de grootste fout die je maakt. de moderne natuurkunde voorspelt hele bizarre, onlogische dingen die iemand die louter uitgaat van 'logica' onmiddelijk zou verwerpen. toch zijn die onlogische voorspellingen experimenteel te toetsen. je kan het gewoon waarnemen.quote:dit is gewoon logica en voor iedereen te begrijpen.
nee, je begrijpt het hele idee van relativiteit niet goed. troost je met de gedachte dat je niet de eerste, maar ook zeker niet de laatste bent.quote:waneer de aarde ( met tijd ) zijn snelheid zou aanpassen aan die van de lichtfoton, dan zou de aarde zichzelf moeten afremmen waardoor de secondes langer gaan duren.
als je een probleem met mijn naam boven een post heb , zeg het danquote:op woensdag 24 november 2004 11:11 schreef haushofer het volgende:
[..]
dit is een natuurkundetopic, psychologisch geouwehoer mag je bij tru blijven posten.
dat filosofisch/psycholigisch geneuzel is nou niet echt wetenschap te noemen...quote:op woensdag 24 november 2004 18:13 schreef baajguardian het volgende:
[..]
....
als je niet begrijpt wat er in mijn posts staat is er iets mis met jou vertaling van wetenschap.
wetenschap volgt echter wel een bepaald model. bovendien was de opmerking dat het hier om de fysische kant van tijd ging, en niet om de psychologische kant terecht.quote:op donderdag 25 november 2004 08:28 schreef baajguardian het volgende:
wetenschap is grenzenloos
ik kan je aanraden om je te verdiepen in de geschiedenis van de wetenschap, voordat je zulke uitspraken doet. je zou er goed aan doen om bijvoorbeeld te lezen over het werk van karl popper (the logic of scientific discovery).quote:op donderdag 25 november 2004 08:28 schreef baajguardian het volgende:
wetenschap is grenzenloos , wie dit aan banden legt is niet al te snugger bezig.
mijn post bezit trouwens geen geneuzel
de huidige manier van denken van mensen , waar jij nu een mooi voorbeeld van maakt is het obstakel , daarom zouden jullie nooit begrijpen wat tijd is.
en ik ga het ook niet nog een 2e keer uitleggen.
mensen zijn ook zowat allemaal hetzelfde als het om dit soort discussies gaat :/
eindelijk iemand die niet in vierkantjes denkt.quote:op donderdag 25 november 2004 08:28 schreef baajguardian het volgende:
wetenschap is grenzenloos , wie dit aan banden legt is niet al te snugger bezig.
mijn post bezit trouwens geen geneuzel
de huidige manier van denken van mensen , waar jij nu een mooi voorbeeld van maakt is het obstakel , daarom zouden jullie nooit begrijpen wat tijd is.
en ik ga het ook niet nog een 2e keer uitleggen.
mensen zijn ook zowat allemaal hetzelfde als het om dit soort discussies gaat :/
ook voor jou geldt mijn vorige post in dit topic.quote:op donderdag 25 november 2004 09:39 schreef vrijemening het volgende:
[..]
eindelijk iemand die niet in vierkantjes denkt.
mja, ik heb niets tegen je. wel ken ik jouw enkele posts in wetenschappelijke topics hier, en die waren altijd bedroefend. zodoende.quote:op woensdag 24 november 2004 18:13 schreef baajguardian het volgende:
[..]
als je een probleem met mijn naam boven een post heb , zeg het dan
en ga anders niet troll/flamen.
ik kan ook tijd vrijmaken om dat bij jou te doen als je begint te irriteren.
dus denk er even om.
als je niet begrijpt wat er in mijn posts staat is er iets mis met jou vertaling van wetenschap.
nee, laten we filosofisch gaan bespreken wat tijd is. dan krijg je weer uitspraken als " tijd bestaat niet", etc. mag ik er op wijzen dat de relativiteitstheorie de eerste theorie is die echt kwantitatieve en kwalitatieve uitspraken deed over tijd?quote:de huidige manier van denken van mensen , waar jij nu een mooi voorbeeld van maakt is het obstakel , daarom zouden jullie nooit begrijpen wat tijd is.
laten we wel on-topic blijven. soms moet je van de bestaande paden afwijken om een nieuwe weg te vinden.quote:op woensdag 24 november 2004 17:44 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
voor die persoon loopt de tijd gewoon even hard als altijd.
[..]
een bewegend waarnemer ziet zijn eigen klok gewoon lopen, dus er is geen enkel probleem
[..]
dat klopt.
[..]
de aanname dat de werkelijkheid altijd met logica te beredeneren is, is de grootste fout die je maakt. de moderne natuurkunde voorspelt hele bizarre, onlogische dingen die iemand die louter uitgaat van 'logica' onmiddelijk zou verwerpen. toch zijn die onlogische voorspellingen experimenteel te toetsen. je kan het gewoon waarnemen.
zie ter illustratie deze post in een oud topic hier op fok!.
[..]
nee, je begrijpt het hele idee van relativiteit niet goed. troost je met de gedachte dat je niet de eerste, maar ook zeker niet de laatste bent.
proberen verder te denken dan wiskundige regeltjes ? je bent te beroerd om je te verdiepen in wiskunde. dat is iets heel anders. ook heb je nergens aangetoond dat de natuurkunde er naast zit.quote:en gezien ons bestaan, wat tot nu toe nog onverklaarbaar is, zou ik toch proberen verder te denken dan louter wiskundige regeltjes.
hoe kun je uit logisch redeneren een onlogische conclusie krijgen?quote:op donderdag 25 november 2004 09:57 schreef vrijemening het volgende:
4. de werkelijkheid is wel te verklaren met logica, omdat de natuurkunde er naast zit komt men echter tot een onlogische conclusie.
de werkelijkheid is logisch, alleen lijkt het niet altijd logisch geen onbelangrijk verschil.quote:daar bij wil ik zeggen dat wiskunde niks anders is als logica dus vraag ik mij af hoe de natuurkunde denkt wiskunde te gebruiken als ze vervolgens stellen dat de werkelijkheid niet logisch is.
die energie is frameafhankelijk. oftewel: relatief.quote:en het is niet relatief om te stellen dat een bepaalde persoon beweegt en jij stil staat. je zou kunnen zeggen dat de persoon die de meeste enrgie omzet in beweging, het "hardst" beweegt of afremt.
weer, je ziet niet in dat die tijdsvertraging relatief is; je bekijkt zoiets altijd ten opzichte van een andere waarnemer.quote:voor een bewegend persoon gaat de tijd langzamer. dit is al bewezen. de seconde duurde toch langer bij een bewegend object?
domme uitspraak van iemand die het verschil niet kent tussen optellen en delen. laat thabit het maar niet horen. die ligt helemaal dubbel achter zijn beeldscherm te verwonderen waarom ik serieus op jou in ga.quote:het is alleen jammer dat wiskunde niet erg creatief is
en weer impliceer je dat iemand met de lichtsnelheid ten opzichte van zich zelf reist.quote:een bewegend persoon ziet zijn klok normaal lopen, tenzij hij de lichtsnelheid bereikt
niet voor de bewegende waarnemer. nogmaals, het is al eerder gezegd: je begrijpt niet wat met 'relativiteit' wordt bedoeld.quote:op donderdag 25 november 2004 09:57 schreef vrijemening het volgende:
[..]
laten we wel on-topic blijven. soms moet je van de bestaande paden afwijken om een nieuwe weg te vinden.
1. voor een bewegend persoon gaat de tijd langzamer. dit is al bewezen. de seconde duurde toch langer bij een bewegend object?
twee denkfouten:quote:t was al bewezen dacht ik. en het is niet relatief om te stellen dat een bepaalde persoon beweegt en jij stil staat. je zou kunnen zeggen dat de persoon die de meeste enrgie omzet in beweging, het "hardst" beweegt of afremt.
nee dat is niet waar. het is niet waar. anders gezegd: het is niet waar. je kan blijven volhouden dat het wel waar is maar - het is al eerder gezegd- je begrijpt niet wat met 'relativiteit' wordt bedoeld. als je massa hebt haal je die lichtsnelheid overigens niet, wat je zelf ook al weet:quote:2. een bewegend persoon ziet zijn klok normaal lopen, tenzij hij de lichtsnelheid bereikt. dan staat de tijd stil.
maar eigenlijk is dat irrelevant.quote:elke miljoenste km/sec die je daar van afwijkt geeft een normaal lopende klok weer. een persoon kan tot in het oneindige blijven proberen de lichtsnelheid te halen, hij zal er echter altijd een fractie naast zitten. dit zelfde geldt voor het bereiken van 0k. ook dat zal nooit absoluut worden bereikt.
nu wordt ik echt kwaad. lees je die goedbedoelde posts over falsificeerbaarheid en popper wel? ga je in hemelsnaam verdiepen in de geschiedenis van de wetenschapsfilosofie voor je dit soort ondoordachte uitspraken doet. ga popper lezen. lees ook waarom sinds popper het logisch empirisme dat van de verifieerbaarheid van theorieën uitging plaats heeft moeten maken voor methodieken waarin falsificatie centraal staat. verdiep je in het werk van anderen voor je er kritiek op hebt.quote:3. oke
4. de werkelijkheid is wel te verklaren met logica, omdat de natuurkunde er naast zit komt men echter tot een onlogische conclusie.
waar stelt de natuurkunde dat de wiskunde niet logisch is? wiskunde wordt slechts als een hulpmiddel gebruikt om (een model van) de werkelijkheid te beschrijven. en dat wiskundige model doet soms voorspellingen die je op basis van wat de meeste mensen 'logisch' vinden zou moeten verwerpen. en toch blijken die voorspellingen te kloppen. misschien dat de werkelijkheid niet logisch is. of nog beter: dat (intuitieve) 'logica' de werkelijkheid slecht beschrijft. lees qed van richard feynman voor meer achtergronden. lees over het experiment met twee halfdoorlatende spiegels en monochroom licht. lezen potverdorie!quote:daar bij wil ik zeggen dat wiskunde niks anders is als logica dus vraag ik mij af hoe de natuurkunde denkt wiskunde te gebruiken als ze vervolgens stellen dat de werkelijkheid niet logisch is.
ga lezen! zorg dat je weet waar je het over hebt. deze kritiek is goedbedoeld en zeker niet bedoeld om je een mening op te dringen. maar je mist wel achtergrondkennis. je mist een basis. ga lezen, ga lezen, ga lezen. en probeer te begrijpen waarom moderne theorievorming een bepaalde methodiek kent. dat is namelijk niet voor niets. lees over het 'logisch positivisme' en de falsificeerbaarheid die popper daar tegenover stelde. zorg dat je weet waar je het over hebt voor je er kritisch over meepraat.quote:ik geloof wel dat je veel kan berekenen met wiskunde, het is alleen jammer dat wiskunde niet erg creatief is. en gezien ons bestaan, wat tot nu toe nog onverklaarbaar is, zou ik toch proberen verder te denken dan louter wiskundige regeltjes.
ik krijg onderhand de indruk dat zijn moeder de berichtjes voor em intikt en voorleest, en dat ie zelf analfabeet is.quote:.._...--:
lees over het 'logisch positivisme' en de falsificeerbaarheid die popper daar tegenover stelde. zorg dat je weet waar je het over hebt voor je er kritisch over meepraat.
het is niet nodig om hem te beledigen haushofer.quote:op donderdag 25 november 2004 11:08 schreef haushofer het volgende:
[..]
ik krijg onderhand de indruk dat zijn moeder de berichtjes voor em intikt en voorleest, en dat ie zelf analfabeet is.
beledigen? krijg jij de indruk dat hij ook maar enigszins je posts leest? sommige dingen zijn hem al 10 keer uitgelegt. dan ga ik ernstig aan zijn gesteldheid twijfelen.quote:op donderdag 25 november 2004 11:10 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
het is niet nodig om hem te beledigen haushofer.
volgens mij moet b nog een jaartje wachten voordat a aankomt.quote:bijvoorbeeld:
een ruimteschip a gaat met hoge snelheid richting een ander ruimteschip b, zeg maar de helft van de lichtsnelheid. op het moment dat a merkt dat het afstandsverschil nog 1 lichtjaar is, stuurt a een bericht (met de lichtsnelheid), "ik kom eraan!"
ruimteschip b krijgt een tijdje later het bericht binnen. hoe lang moet b dan nog wachten voordat a er werkelijk is?
wat zegt jouw theorie daarover? mocht de uitkomst anders zijn dan die van de relativiteitstheorie, dan zouden we in principe de test kunnen uitvoeren, en kijken wie er gelijk heeft.
hij zou er goed aan doen om te vragen hoe lang zijn ruimteschip is. de lengte van het ruimteschip wat hij waarneemt zal langer zijn als de werkelijke lengte. hij neemt namelijk eerst de neus van de raket waar en daarna de staart. op het moment dat hij de staart ziet is de neus van de raket alweer iets dichterbij gekomen. ik weet niet precies hoe je dat moet berekenen, maar als ik vluchtleider was zou ik het gewoon even vragen.quote:op het moment dat b het bericht binnenkrijgt, kijkt b in zijn telescoop. b wil weten hoe lang a is, want er zijn niet al te veel ruimteschipparkeerplaatsen over. b ziet in zijn telescoop dat a precies 10 km lang is. hoe lang moet de parkeerplaats zijn die a moet reserveren?
hier weer de vraag: wat zegt jouw theorie daarover? met de relativiteitstheorie is ook dit antwoord simpel af te leiden. er zijn vast mensen hier met meer ervaring dan ik, die de te gebruiken formule direct uit hun hoofd weten.
met beledigingen krijg je hem nooit zo ver dat hij zich verdiept in het werk van anderen. ik heb hem twee klassiekers aangereikt. popper vanwege zijn revolutie in het wetenschappelijk denken, en feynman vanwege zijn vrijwel ongeëvenaarde helderheid en didactische kwaliteiten. ik heb tien keer liever dat je hem aanspoort qed te gaan lezen dan dat je hem beledigt. daar schiet iedereen wat mee op.quote:op donderdag 25 november 2004 11:14 schreef haushofer het volgende:
[..]
beledigen? krijg jij de indruk dat hij ook maar enigszins je posts leest? sommige dingen zijn hem al 10 keer uitgelegt. dan ga ik ernstig aan zijn gesteldheid twijfelen.
quote:op donderdag 25 november 2004 11:19 schreef vrijemening het volgende:
...
hij zou er goed aan doen om te vragen hoe lang zijn ruimteschip is.
...
mja, kheb em al een hele literatuurlijst gegeven. en ik denk niet dat hij iets heeft aan boeken over qed. hij zegt immers dat de natuurkunde niet volgens wiskundige lijnen hoeft te gaan. verdiepen doet ie toch niet, daarom is ie al weken bezig met deze onzin.quote:op donderdag 25 november 2004 11:21 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
met beledigingen krijg je hem nooit zo ver dat hij zich verdiept in het werk van anderen. ik heb hem twee klassiekers aangereikt. popper vanwege zijn revolutie in het wetenschappelijk denken, en feynman vanwege zijn vrijwel ongeëvenaarde helderheid en didactische kwaliteiten. ik heb tien keer liever dat je hem aanspoort qed te gaan lezen dan dat je hem beledigt. daar schiet iedereen wat mee op.
ik heb het niet over qed als het vakgebied quantum elektro dynamica, maar over het boek qed van feynman. niet om hem iets over quantum elektro dynamica bij te brengen, maar om te laten zien dat de werkelijkheid niet altijd logisch in elkaar zit. ook om te laten zien hoe relatief de rol van de wiskunde in de natuurkunde is. om te laten zien dat logica verschillende, soms verrassende kanten heeft. maar bovenal om hem enthousiast te maken voor de schoonheid van de natuurkunde, om zijn nieuwsgierigheid te stimuleren. misschien ben ik naïef, misschien ook niet. ik hoop dat het een aanzet is voor hem om zich ook werkelijk te verdiepen in al het moois dat anderen al aan het oppervlak hebben gebracht. het is nooit verkeerd om van anderen te leren, en dan denk ik dat ik met popper en feynman niet de slechtste leermeesters heb gekozenquote:op donderdag 25 november 2004 11:35 schreef haushofer het volgende:
[..]
mja, kheb em al een hele literatuurlijst gegeven. en ik denk niet dat hij iets heeft aan boeken over qed. hij zegt immers dat de natuurkunde niet volgens wiskundige lijnen hoeft te gaan. verdiepen doet ie toch niet, daarom is ie al weken bezig met deze onzin.
idd, en daar heb je precies een punt. zoiets als de relativiteitstheorie is bijzonder mooi. met name de speciale relativiteitstheorie is wiskundig heel goed te volgen, mits je een beetje vwo wiskunde (b) hebt gehad. het is prachtig om te zien hoe een setje axioma's de ideeen over ruimte en tijd opeens compleet anders benaderen dan de newtoniaanse theorie. de algemene is dan iets minder volgbaar, maar iedereen kent wel het voorbeeld met het "rubber sheet" dat gekromd wordt door een knikker. het spreekt tot de verbeelding, helemaal omdat einstein de physische interpretatie van oa riemann's differentiaalgeometrie zelf heeft uitgedacht. dat dan iemand als rude denkt dat einstein er naast zat, vind ik kinderlijk naief. omdat hij niet in staat is verder te denken dan 1+1 (en dat geeft ook nog wel es problemen) concludeert hij dat de natuurkunde het verkeerd heeft. hoe dom kun je zijn.quote:maar bovenal om hem enthousiast te maken voor de schoonheid van de natuurkunde, om zijn nieuwsgierigheid te stimuleren. misschien ben ik naïef, misschien ook niet
en hoe komt dit voort uit jouw theorie dat tijd en ruimte hetzelfde zijn?quote:op donderdag 25 november 2004 11:19 schreef vrijemening het volgende:
volgens mij moet b nog een jaartje wachten voordat a aankomt.
immers na een jaar komt het bericht aan waardoor b intussen een half lichtjaar dichterbij is gekomen. gezien b met halve lichtsnelheid beweegt doet hij over het resterende halve lichtjaar afstand nog een jaar.
okee bedankt. hier kan ik wel iets mee.quote:hij zou er goed aan doen om te vragen hoe lang zijn ruimteschip is. de lengte van het ruimteschip wat hij waarneemt zal langer zijn als de werkelijke lengte. hij neemt namelijk eerst de neus van de raket waar en daarna de staart. op het moment dat hij de staart ziet is de neus van de raket alweer iets dichterbij gekomen. ik weet niet precies hoe je dat moet berekenen, maar als ik vluchtleider was zou ik het gewoon even vragen.
gezien dat afstand afleggen samen gaat met tijd afleggen vormen ze samen een eenheid.quote:[..]
en hoe komt dit voort uit jouw theorie dat tijd en ruimte hetzelfde zijn?
[..]
poepen gaat ook samen met tijd afleggen. tijd = poep?quote:op donderdag 25 november 2004 16:43 schreef vrijemening het volgende:
[..]
gezien dat afstand afleggen samen gaat met tijd afleggen vormen ze samen een eenheid.
dat lijkt mij heel verstandig.quote:ts:
wat betreft de berekening, laat ik dat aan jullie over.
als je het meet, dan is het waarschijnlijk echt een fysisch verschijnsel. niet alleen de lengte verandert, ook de hoek. dus een vierkant wat voorbij raast, zie je enigszins verdraait.quote:waar het om gaat is verandert een voorwerp echt van afmeting, of is dit slechts gezichtsbedrog?
het probleem van meten is dat tijdens het meten de tijd niet stil staat. wanneer je van een voorwerp wat voorbij raast de lengte meet, dan meet je ongemerkt beide einden op een ander tijdstip.quote:op donderdag 25 november 2004 16:50 schreef haushofer het volgende:
[..]
als je het meet, dan is het waarschijnlijk echt een fysisch verschijnsel. niet alleen de lengte verandert, ook de hoek. dus een vierkant wat voorbij raast, zie je enigszins verdraait.
wat neem je waar volgens de relativiteitstheorie?quote:okee bedankt. hier kan ik wel iets mee.
als ik jouw logica volg, kom ik op het volgende uit.
laten we eens aannemen dat de voorkant van het ruimteschip op 10 lj afstand is, en dat het (gemeten op a zelf) 1 lj lang is.
ik voer nu eerst een coordinatenstelsel in. de afstand meet ik in lichtjaren, de tijd in jaren, dus in deze eenheden geldt c=1.
op t=0 noem ik de voorkant van a noem ik x=0. de achterkant is x=-1, en b neemt waar op x=10.
de voorkant van het ruimteschip beweegt dus volgens
xvoor = t/2
de achterkant beweegt volgens
xachter = t/2 - 1
nou kijk ik naar lichtstralen. de tijd waarop een lichtstraal wordt uitgezonden noteer ik met t, de positie waar hij vandaan kwam met x.
in het algemeen, bij een naar voren bewegende lichtstraal
xlicht = x(t) + (t-t)
dus voor het licht uitgezonden vanaf de voorkant van het ruimteschip geldt
xlichtvoor = t/2 + (t-t)
en vanaf de achterkant
xlichtachter =t/2 + (t-t)-1
10 jaar later (t=10) ziet de waarnemer (x=10) het licht. wanneer werd dat uitgezonden? (wat is t?)
uit xlichtvoor = t/2 + (t-t) volgt
10 = t/2 + (10-t) dus t=0. waar was het ruimteschip toen?
xvoor(t=0)=0. (logisch)
en het licht van de achterkant? vul maar in:
xlichtachter =t/2 + (t-t)-1
10 =t/2 + (10-t)-1
t=-2
waar was het ruimteschip toen?
xachter(t=-2)= -2/2 - 1=-2
de waarnemer zal dus zien dat het ruimteschip zich uitstrekt van -2 tot 0, dus dat het 2 lichtjaar lang is. volgens jouw redenering.
dit kunnen we vergelijken met de relativiteitstheorie.
ik heb even de fouten onderstreept, en bold gemaakt wat klopt. als je nog uitleg wil moet je 't even vragen.quote:op donderdag 25 november 2004 09:57 schreef vrijemening het volgende:
1. voor een bewegend persoon gaat de tijd langzamer. dit is al bewezen. de seconde duurde toch langer bij een bewegend object? dit was al bewezen dacht ik. en het is niet relatief om te stellen dat een bepaalde persoon beweegt en jij stil staat. je zou kunnen zeggen dat de persoon die de meeste enrgie omzet in beweging, het "hardst" beweegt of afremt.
2. een bewegend persoon ziet zijn klok normaal lopen, tenzij hij de lichtsnelheid bereikt. dan staat de tijd stil. elke miljoenste km/sec die je daar van afwijkt geeft een normaal lopende klok weer. een persoon kan tot in het oneindige blijven proberen de lichtsnelheid te halen, [u]hij zal er echter altijd een fractie naast zitten.
daarom is het hele begrip "event" en "ruimte-tijd diagram" ook ingevoerd. en weer, er is geen probleem. jij maakt er een probleem van. ik verwijs je naar de beroemde " barn-paradox", over een man met een lans die heel snel door een schuur rent.quote:op donderdag 25 november 2004 16:56 schreef vrijemening het volgende:
[..]
het probleem van meten is dat tijdens het meten de tijd niet stil staat. wanneer je van een voorwerp wat voorbij raast de lengte meet, dan meet je ongemerkt beide einden op een ander tijdstip.
wanneer een raket voorbij vliegt en je meet de lengte, dan meet je eerst de positie van de neus en daarna de positie van de staart. op het moment dat je de staart meet kan deze zich op de positie van de neus bevinden. je meet dan een kortere of langere afstand, dat licht aan de richting waarin je meet.
stel dat je b.v een raket hebt van 300.000 km lang. wanneer deze stilstaat meet je 300.000 km. wanneer deze van je af beweegt dan meet je 300.000 km + of - de kilometers welke hij in 1 sec aflegt.
zou je eerst de achterkant op punt nul zetten dan komt de neus er + km/sec bij.
zou je eerst de neus meten dan meet je de staart - km/sec.
dat moet jij weten. jij probeert de theorie te weerleggen, wij niet.quote:op donderdag 25 november 2004 22:45 schreef vrijemening het volgende:
[..]
wat neem je waar volgens de relativiteitstheorie?
en maakt het verschil wanneer iets van je af beweegt of naar je toe komt?
fysica draait om feiten, en niet om meningen.quote:op vrijdag 26 november 2004 10:18 schreef baajguardian het volgende:
lekker makkelijk haushofer , wel kritiek hebben maar niet je eigen mening willen geven.
mja, anders lees je het hele topic even door. dan kun je lezen dat ik al genoeg ingevingen heb gepost, maar dat rude ze simpelweg negeerd. of niet begrijpt.quote:op vrijdag 26 november 2004 10:18 schreef baajguardian het volgende:
lekker makkelijk haushofer , wel kritiek hebben maar niet je eigen mening willen geven.
kun je weten of een kat leeft of dood is, zonder de kat te zien?quote:op vrijdag 26 november 2004 10:26 schreef alicey het volgende:
fysica draait om feiten, en niet om meningen.
in het bewuste geval beweert rudeonline dat de theorie niet klopt. wanneer hij dat beweert, zou het dan niet aannemelijk zijn dat rudeonline zelf weet wat die theorie inhoudt? kun je zeggen dat een bal niet rood is, zonder eerst te kijken naar de bal?
dit was ook het eerste wat mij te binnen schoot toen ik een voorbeeld zocht.quote:op vrijdag 26 november 2004 11:07 schreef gnomaat het volgende:
[..]
kun je weten of een kat leeft of dood is, zonder de kat te zien?
waarom is dit fout?quote:op donderdag 25 november 2004 09:57 schreef vrijemening het volgende:
1. voor een bewegend persoon gaat de tijd langzamer. dit is al bewezen. de seconde duurde toch langer bij een bewegend object? dit was al bewezen dacht ik. en het is niet relatief om te stellen dat een bepaalde persoon beweegt en jij stil staat. je zou kunnen zeggen dat de persoon die de meeste enrgie omzet in beweging, het "hardst" beweegt of afremt.
quote:op vrijdag 26 november 2004 13:33 schreef vrijemening het volgende:
[..]
waarom is dit fout?
was het niet zo dat een seconde langer leek te duren van een bewegend object.
ik dacht dat dit al was bewezeb door de tijd op te nemen van een lichtstraal welke een seconde lang op een stilstaand werd gericht. bij het stildstaande voorwerp duurde de seconde toch langer?
nee voor een stilstaande waarnemer gaat de tijd bij een bewegend persoon langzamer. voor een bewegende waarnemer blijft zijn eigen tijd even snel lopen.quote:op donderdag 25 november 2004 09:57 schreef vrijemening het volgende:
1. voor een bewegend persoon gaat de tijd langzamer. dit is al bewezen.
alleen voor een stilstaande waarnemer. voor de waarnemer die met het object meebeweegt verandert er niets.quote:de seconde duurde toch langer bij een bewegend object?
je hebt geen energie nodig om met een hoge snelheid te bewegen. wel om te versnellen of te vertragen. maar dat weten we van de klassieke natuurkunde ook al.quote:dit was al bewezen dacht ik. en het is niet relatief om te stellen dat een bepaalde persoon beweegt en jij stil staat. je zou kunnen zeggen dat de persoon die de meeste enrgie omzet in beweging, het "hardst" beweegt of afremt.
maar dat is toch ook gewoon als een soort doppler effect te verklaren, daar heb je toch geen rt voor nodig?quote:op vrijdag 26 november 2004 13:45 schreef maethor het volgende:
stel dat achter op de raket van die reiziger een lamp zit. de reiziger laat hem 1x per seconde knipperen. dan komen die pulsen met een veel grotere tussentijd dan 1 seconde aan, als die reiziger met een significant percentage van de lichtsnelheid van jou wegvliegt.
neem nou eens voor het gemak een lichtfoton en een raket welke beide door de ruimte bewegen.quote:op vrijdag 26 november 2004 16:45 schreef peterm het volgende:
ter verduidelijking, rude:
in de verder volledig lege ruimte zijn twee raketten, a en b. beide zetten hun motor uit. raket a ziet raket b voorbijschieten van links naar rechts. raket b ziet raket a voorbijschieten van rechts naar links.
wie beweegt er volgens jou, en wie staat er stil?
vanuit het lichtfoton lijkt de raket met de lichtsnelheid te bewegen en dus stil te staan in de tijd en volgens jouw redenering zou dus in de raket ook geen beweging mogelijk zijn.. shitquote:op vrijdag 26 november 2004 17:36 schreef vrijemening het volgende:
[..]
neem nou eens voor het gemak een lichtfoton en een raket welke beide door de ruimte bewegen.
welke gaat het hardst, daar waar tijd versrijkt en beweging dus waarneembaar is of daar waar de tijd stil lijkt te staan en beweging niet mogenlijk is?
goed voorbeeld, nu moet je je alleen voorstellen dat jij aan het begin van de band staat. elke doos die voorbij komt noem jij een seconde. er is een constante snelheid waarmee de dozen op de band worden gezet.quote:op vrijdag 26 november 2004 15:55 schreef gnomaat het volgende:
[..]
maar dat is toch ook gewoon als een soort doppler effect te verklaren, daar heb je toch geen rt voor nodig?
als ik iedere seconde een voorwerp op een lopende band zet, komen die voorwerpen verderop ook met tussenpozen van 1 seconde aan. maar als ik tegen de richting van de band inloop en nog steeds iedere seconde iets op die band drop, worden de tussenpozen groter. logisch toch?
ja, c is hetzelfde, alleen moet er meer afstand worden afgelegt. dit heb je dus ook met lage snelheden, en hierbij wordt idd het doppler effect waargenomen. hoewel de relativistische uitdrukking van het dopplereffect natuurlijk anders is dan de klassiek.quote:op vrijdag 26 november 2004 15:55 schreef gnomaat het volgende:
[..]
maar dat is toch ook gewoon als een soort doppler effect te verklaren, daar heb je toch geen rt voor nodig?
als ik iedere seconde een voorwerp op een lopende band zet, komen die voorwerpen verderop ook met tussenpozen van 1 seconde aan. maar als ik tegen de richting van de band inloop en nog steeds iedere seconde iets op die band drop, worden de tussenpozen groter. logisch toch?
rude, ruimte is niet hetzelfde als tijd. hard hoofd heb jij ej. doet me denken aan een zeker singulariteitentopicquote:op vrijdag 26 november 2004 17:41 schreef vrijemening het volgende:
[..]
goed voorbeeld, nu moet je je alleen voorstellen dat jij aan het begin van de band staat. elke doos die voorbij komt noem jij een seconde. er is een constante snelheid waarmee de dozen op de band worden gezet.
nu ga je in de richting van de band lopen en houd vol dat elke doos die voorbij komt 1 sec is.
wanneer je nu versnelt duren de tussenposen waarmee de dozen voorbij komen eigenlijk langer.
wanneer je de snelheid van de band bereikt ga je net zo snel als de dozen en tel je geen secondes meer.
quote:op vrijdag 26 november 2004 19:33 schreef pomtiedom het volgende:
ik weet, wellicht moeilijk te volgen, maar soms moet je iets langzaam een keer of 5 lezen, lukt het dan nog niet moet je het links laten liggen en verder gaan (of volharden en je erop vastpinnen als het belangrijk genoeg is).
wat? ik probeer hem niet overhoop te schieten, nee nee. ik ben juist voortsander van deze beide theorieen (de speciale en de normale).quote:op vrijdag 26 november 2004 20:22 schreef maethor het volgende:
[..]
![]()
rude, probeer de speciale relativiteitstheorie te begrijpen, of niet. maar ga geen theorie proberen overhoop te schieten die al vele malen aan de werkelijkheid getoetst is. áls je dat toch wilt, en dat is op zich je goed recht, moet je met andere argumenten komen. dan weerleggen we die ook nog even en kom je tot de conclusie dat de srt toch wel een hele mooie theorie is die de natuur ook nog eens best netjes beschrijft. wat wil je nog meer?
en je quote mij dan omdat....quote:op vrijdag 26 november 2004 20:56 schreef maethor het volgende:en ik had het over rude's pogingen de srt te weerleggen.
antwoord: vanuit de raket gezien lijkt de tijd bij het foton stil te staan, en gaat het foton het snelst. vanuit het foton gezien lijkt de tijd in de raket bijna stil te staan en beweegt de raket het snelst. in absolute zin bestaat er geen antwoord op je vraag omdat het antwoord af hangt van de relatieve snelheid van de waarnemer.quote:op vrijdag 26 november 2004 17:36 schreef vrijemening het volgende:
neem nou eens voor het gemak een lichtfoton en een raket welke beide door de ruimte bewegen.
welke gaat het hardst, daar waar tijd versrijkt en beweging dus waarneembaar is of daar waar de tijd stil lijkt te staan en beweging niet mogenlijk is?
ok, misverstandquote:op vrijdag 26 november 2004 21:00 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
en je quote mij dan omdat....
de reden waarom je vanuit de foton de tijd langzamer ziet lopen komt natuurlijk omdat het licht van de raket met vertraging aankomt doordat de foton met lichtsnelheid van de raket af beweegt.quote:op vrijdag 26 november 2004 23:10 schreef peterm het volgende:
[..]
antwoord: vanuit de raket gezien lijkt de tijd bij het foton stil te staan, en gaat het foton het snelst. vanuit het foton gezien lijkt de tijd in de raket bijna stil te staan en beweegt de raket het snelst. in absolute zin bestaat er geen antwoord op je vraag omdat het antwoord af hangt van de relatieve snelheid van de waarnemer.
maar geef eens antwoord op mijn vraag:
in de verder volledig lege ruimte zijn twee raketten, a en b. beide zetten hun motor uit. raket a ziet raket b voorbijschieten van links naar rechts. raket b ziet raket a voorbijschieten van rechts naar links.
wie beweegt er volgens jou, en wie staat er stil?
licht vertraagt niet. want een foton heeft geen rustmassa.quote:op zaterdag 27 november 2004 07:27 schreef vrijemening het volgende:
[..]
de reden waarom je vanuit de foton de tijd langzamer ziet lopen komt natuurlijk omdat het licht van ...
het blijft mooi. mensen die een theorie niet begrijpen, en dan hun eigen onbegrip gaan aanvechten.quote:op zaterdag 27 november 2004 10:01 schreef pie.er het volgende:
rude, voor de zoveelste keer... ga eens lezen wat de relativiteitstheorie is! in plaats van kritiek geven op een zelfbedachte variant ervan.
in dat geval no hard feelings.quote:op vrijdag 26 november 2004 23:12 schreef maethor het volgende:
[..]
ok, misverstandik kwootte jou omdat ik het met die laatste alinea van die betreffende post van jou roerend eens was. vandaar de
. vervolgens richtte ik me tot rude (middels het woordje "rude:"). ik zeg dus niet dat jij iets overhoop schiet, maar rude (hij wil de srt weerleggen).
veretel eens met je eigen woorden wat er niet klopt. ik kan ook wel roepen ga mijn theorie eens lezen maar daar schieten we niks mee op. het is inderdaad een zelfbedachte variant, en dat is elke theorie uiteindelijk.quote:op zaterdag 27 november 2004 10:01 schreef pie.er het volgende:
rude, voor de zoveelste keer... ga eens lezen wat de relativiteitstheorie is! in plaats van kritiek geven op een zelfbedachte variant ervan.
einstein verifieerde zijn theorie onder andere door een experiment bij een maansverduistering. hij voorspelde dat twee sterren een iets andere positie zouden innemen aan de hemel, wat uiteindelijk ook waar te nemen was.quote:op zaterdag 27 november 2004 13:35 schreef vrijemening het volgende:
[..]
veretel eens met je eigen woorden wat er niet klopt. ik kan ook wel roepen ga mijn theorie eens lezen maar daar schieten we niks mee op. het is inderdaad een zelfbedachte variant, en dat is elke theorie uiteindelijk.
hebben we al vaak genoeg gedaan. dat jij daar blind voor bent betekent niet dat onze argumenten jouw theorie niet weerleggen, maar dat jij te stom bent die argumenten te begrijpen.quote:op zaterdag 27 november 2004 13:35 schreef vrijemening het volgende:
[..]
veretel eens met je eigen woorden wat er niet klopt. ik kan ook wel roepen ga mijn theorie eens lezen maar daar schieten we niks mee op. het is inderdaad een zelfbedachte variant, en dat is elke theorie uiteindelijk.
daar waar de meeste verandering plaatsvind is de plaats waar bewogen wordt.quote:maar rude, hoe weet je of de band loopt misschien beweeg jij wel met een bepaalde snelheid naar de achterkant van de band terwijl de band gewoon stilstaat!
die conclusie is wel een beetje heel makkelijk en ook een beetje heel erg fout. het foton heeft niet bewogen, maar heeft net wel een afstand van 149,6×10^6 km in 8 minuten afgelegd?quote:op zaterdag 27 november 2004 14:17 schreef vrijemening het volgende:
omdat beweging tijd kost, je kunt niet bewegen als er geen tijd voorbij gaat, zou je heel makkelijk kunnen conluderen dat wij gedurende 8 minuten hebben bewogen en de foton niet.
wij kunnen de lichtsnelheid nooit bereiken, laat staan overtreffen. je gebruikt het woord "dus" op plaatsen waar mij het causaal verband ontgaat.quote:daar waar de meeste verandering plaatsvind is de plaats waar bewogen wordt.
als een foton 1 seconde zou ondervinden dan zou er bij ons een eeuwigheid voorbij zijn gegaan.
wij bewegen dus sneller als een foton.
beste rude, of jij bent dyslectisch, of jij negeert expres alle posts met inhoud, of jij hebt een plaat voor je kop die zn weerga niet kent. we hebben je idee al lang gelezen, en al tientallen keren geconcludeerd dat ze de plank volkomen mis slaat. en dat is niet vreemd; jij probeert een theorie te weerleggen die je niet begrijpt. als voorbeeld:quote:veretel eens met je eigen woorden wat er niet klopt. ik kan ook wel roepen ga mijn theorie eens lezen maar daar schieten we niks mee op. het is inderdaad een zelfbedachte variant, en dat is elke theorie uiteindelijk.
en weer snap je hier het relativiteitsbeginsel niet. waarom probeer je het dan te weerleggen?quote:een heel duidelijk voorbeeld zijn de lichtstralen van de zon.
deze lichtstralen zijn ongeveer 8 minuten onderweg voordat wij ze waarnemen.
aangezien een foton dan nog steeds net zou oud is als dat hij vertrok, in die 8 minuten is er bij die foton geen seconde voorbij gegaan en zijn wij 8 minuten ouder geworden. omdat beweging tijd kost, je kunt niet bewegen als er geen tijd voorbij gaat, zou je heel makkelijk kunnen conluderen dat wij gedurende 8 minuten hebben bewogen en de foton niet.
dat zeg je verkeerd. daar waar er een kracht wordt uitgeoefend, daar zal bv de tijdsvertraging worden waargenomen. dat is tevens de oplossing van de tweelingparadox. ik zal em je voorleggen, en jij mag antwoorden.quote:daar waar de meeste verandering plaatsvind is de plaats waar bewogen wordt.
psst.. ik geloof dat er een heeel minieme kans is dat een foton idd door een olifant kan gaan.. van wege een quantum mechanisch proces dat tunneling heet (maar vraag me daar niet meer van.. heb er alleen van gehoord)quote:op zaterdag 27 november 2004 15:03 schreef pie.er het volgende:
rude, jij beweert dat de relativiteitstheorie bepaalde uitspraken doet. maar die uitspraken doet de relativiteitstheorie niet, dat zijn dingen die jij verkeerd begrepen hebt aan de relativiteitstheorie.
vervolgens kraak je de relativiteitstheorie af op grond van jouw foute interpretatie ervan...
mag ik dat grapje eens omdraaien, dan ervaar je misschien wat je aan het doen bent.
rude, jouw theorie zegt dat fotonen dwars door olifanten heen kunnen gaan. maar dat kunnen ze helemaal niet. dat is dus onlogisch. daarom denk ik dat olifanten niet bestaan.
geloof me, hier zit niet meer drogredenering in dan in jouw redenatie.
khad het vanmiddag al willen posten idd, dat rude zijn theorie een relativistische verklaring geeft voor het tunneleffect. maar was bang dat ie dat ook nog ging geloven.quote:op zaterdag 27 november 2004 17:12 schreef bensel het volgende:
[..]
psst.. ik geloof dat er een heeel minieme kans is dat een foton idd door een olifant kan gaan.. van wege een quantum mechanisch proces dat tunneling heet (maar vraag me daar niet meer van.. heb er alleen van gehoord)
jazekers, de olifant representeerd niet een oneindige potentiaal, en dus zal een erg, erg klein deel van de golffunctie "doorlekken" naar de andere kant. ik denk zelfs dat je die kans best wel enigszins in orde van grootte kunt uitrekenen. wieowie?quote:op zaterdag 27 november 2004 18:00 schreef maethor het volgende:
ik weet niet of dat tunneleffect ook over lengtes in de orde van grootte van olifanten optreedt, hoormaar goed, da's off topic.
quote:a en b zijn tweeling. a blijft achter op aarde, en b gaat met zn ruimteschip naar een ster toe met grote snelheid. na 10 jaar komt b weer terug. wie is het oudst, a of b? of zijn ze nog steeds even oud? ik ben benieuwd wat jouw idee daar op heeft te zeggen.
heel erg klein inderdaad. volgens mij is die kans in de praktijk te verwaarlozen. maar dat baseer ik op mn gevoel, en niet op harde berekeningen. misschien morgen meerquote:op zaterdag 27 november 2004 20:34 schreef haushofer het volgende:
[..]
jazekers, de olifant representeerd niet een oneindige potentiaal, en dus zal een erg, erg klein deel van de golffunctie "doorlekken" naar de andere kant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |