Ja. Dat klopt. Dat was ik vergeten te melden. Het witte knopje is idd de trekker.quote:Op donderdag 18 november 2004 10:48 schreef SlaadjeBla het volgende:
Plaatje 2: die knopjes lijken voor de individuele instelling van de twee flitsers.
Probeer het eens uit, volgens mij kan je met het witte knopje hem laten flitsen zonder camera. Mijn vader had een soortgelijke waarbij dat in ieder geval kon.
Zonnebril opquote:Op donderdag 18 november 2004 10:49 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Ja. Dat klopt. Dat was ik vergeten te melden. Het witte knopje is idd de trekker.
Maar ik ga er niet in kijken als ik op dat knopje druk.
Stel je de afstand niet in met het schuifje wat ik zie ter hoogte van de afstandsschaal aan de linkerkant? Zelfde geldt voor de ASA waarde.quote:Op donderdag 18 november 2004 10:27 schreef mvdlubbe het volgende:
Op plaatje 1: Hoe stel ik nu de afstand in? Wat is die pijl bij 1/1, 1/4 en 1/16? Dat knopje aan de linkerkant heeft iets te maken met het rode ledje. Maar wat is me nog niet duidelijk... Het rechter knopje is aan en uit. Dat weet ik iig wel!.
Oplaadbare accu's zijn het bestequote:Op zaterdag 4 december 2004 18:50 schreef berc het volgende:
welke batterijen kan ik het beste gebruiken voor een flisterrrrr [afbeelding] ?
(speedlight 550ex)
okee, dankjewelquote:Op zaterdag 4 december 2004 19:17 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Oplaadbare accu's zijn het beste.
De NiMh's die je ook in een digitale camera stookt voldoen prima, maar het lekkerst in je flitser zijn de ouwe trouwe NiCd's . Die hebben weliswaar wat minder capaciteit, alleen zijn ze in staat om die capaciteit vrij explosief af te geven. Het effect daarvan is dat je met NiCd's de kortste laadtijden krijgt.
Nadeeltje van NiCd's is dat ze nogal onaangekondigd leegraken. Het ene moment heb je nog een snelle flitser, het andere moment doet ie helemaal niks meer. Neem daarom altijd meerdere setjes accu's mee
Gefeliciteerd, naast een geweldenaar als een Metz 60 is een kleiner modelletje altijd praktischquote:Op zondag 5 december 2004 21:17 schreef woooohaa het volgende:
Metz44 3N
Metz60 te groot
Nikon 5700
Schaamte
Dat geldt voor het hele leven, dus ook voor fotografiequote:Op zondag 5 december 2004 23:07 schreef woooohaa het volgende:
Het is een kwestie van (vaak) doen blijkbaar.
Dat doen alle merken. Ik heb een MetZ gekocht bij mijn Nikon uitrusting. Nooit problemen mee gehad.quote:Op woensdag 29 december 2004 07:42 schreef Tedda het volgende:
Ik wil graag een flitser kopen voor mijn canon EOS300 (analoge camera dus). Nu adviseert Canon natuuuurlijk om een merkeigen flitser te kopen en wel een speedlite.
Wat adviseren jullie?
Het moet wel een klein beetje betaalbaar blijven. Ik zag flitsers van rond de 300 euro, das te veel voor mij.
Ik denk dat ik het handig zou vinden als de flitser meezoomt met mijn camera, ben ik dan bij voorbaat al 'veroordeeld' tot een canon flitser?
Ik dacht zelf aan een richtgetal tussen de 30 en 40.
Voor mij op mijn bureeltje ligt een Sunpak Powerzoom 4000 Dedicated for Canon EOS. Zoomt automatisch mee met een Canon EOS (getest op een 300D) alleen kent mijn G5 alleen E-TTL. Waarschijnlijk doet ie alles wel samen met een EOS300(V).quote:Op woensdag 29 december 2004 07:42 schreef Tedda het volgende:
Ik wil graag een flitser kopen voor mijn canon EOS300 (analoge camera dus). Nu adviseert Canon natuuuurlijk om een merkeigen flitser te kopen en wel een speedlite.
Wat adviseren jullie?
Het moet wel een klein beetje betaalbaar blijven. Ik zag flitsers van rond de 300 euro, das te veel voor mij.
Ik denk dat ik het handig zou vinden als de flitser meezoomt met mijn camera, ben ik dan bij voorbaat al 'veroordeeld' tot een canon flitser?
Ik dacht zelf aan een richtgetal tussen de 30 en 40.
Een hele leuke flitser voor high-speed-fotografie is de Sunpak 4205. In de jaren 80 gingen ze als warme broodjes, en je komt ze dus vrij veel tegen op advertentiesites en fotograficabeurzen.quote:Op donderdag 30 december 2004 20:59 schreef sjeffie1 het volgende:
Eerste poging tot high-speed fotografie.
Die staat bij deze genoteerdquote:Op donderdag 30 december 2004 21:24 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een hele leuke flitser voor high-speed-fotografie is de Sunpak 4205.
Ik heb (zie boven) een Metz 44 AF 3 voor een Nikon en ben erg benieuwd wat het verschil tussen '3' en '4' is. Ik zag de AF 3 laatst voor EUR 189,- bij de fotozaak, maar ik kan je verzekeren dat ik de mijne voor minder dan de helft op Ebay kocht (+/- EUR 60,-). Nadeel is dat je alleen kan kiezen tussen TTL-flitsen (camera bepaalt wanneer er voldoende licht is gegeven en kapt vervolgens flits af) en handmatig vol en half(?) vol flitsen. Verder kun je nog wat doen met de zoom van de flits.quote:Op woensdag 29 december 2004 09:34 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Dat doen alle merken. Ik heb een MetZ gekocht bij mijn Nikon uitrusting. Nooit problemen mee gehad.
Een Metz Mecablitz 44 AF 4 (ook te verkrijgen met Canon 'vatting') kost tegen de 175 euro
Dat is de Sto-fen Omnibouncequote:Op zondag 23 januari 2005 21:16 schreef Tedda het volgende:
Ouwesok (of iemand anders): hoe heet ook al weer zo'n witte kapje die je op je flitser kunt zetten?
Goh....op DPZ...iets betaalbaarsquote:Op zondag 23 januari 2005 22:47 schreef Xilantof het volgende:
er werden op een aantal merken genoemd op DPZ.
wat goedkope betaalbare merken.
Zegt Fuji zelf iets over wat er wel en wat er niet aan de S7000 kanquote:Op maandag 24 januari 2005 14:27 schreef Robertje het volgende:
Ik wil ook graag een flitser voor mijn Funi S7000....weet iemand wat daar precies op kan? Als je een oude flitser met een x-contact spanning van meer dan 400Volt
op je gevoelige digitale camera aansluit, kan dit inderdaad tot inwendige
verbranding/beschadiging van de camera leiden?
http://www.metz.de/en/photo_electronics/faq/19/148/show.html geeft aan welke volgnummers nog een te hoog voltage afgeven. De 36 CT3 kan wel eens spannend zijn, zie http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.htmlquote:Op maandag 24 januari 2005 18:22 schreef ultra_ivo het volgende:
Ouwesok, heb je niet toevallig ergens een oud lijstje liggen van courante flitsers (liefst van Metz) die wel veilig zijn? Ik heb een CT45 staafflitser en er is een 36CT3 onderweg. Die twee zou ik graag blijven gebruiken, ook met de nieuwe aanwinst.
Hmmm, de handleiding zegt er niets over. Maar de meeste moderne camera's vinden het niet leuk om zo'n flinke stroomstoot te krijgen.quote:Op maandag 24 januari 2005 17:01 schreef Robertje het volgende:
Dank je wel Ouwesok. Heb je nog een merknaam voor me die op mijn Fuji kan? Ik zal eventjes kijken of Fuji wat zegt over flitsers.
Heeft die 36DT3 een SCA-koppelingquote:Op maandag 24 januari 2005 18:22 schreef ultra_ivo het volgende:
Ouwesok, heb je niet toevallig ergens een oud lijstje liggen van courante flitsers (liefst van Metz) die wel veilig zijn? Ik heb een CT45 staafflitser en er is een 36CT3 onderweg. Die twee zou ik graag blijven gebruiken, ook met de nieuwe aanwinst.
Ik heb nummer598043 in mijn bezit. Dat moet dus kunnenquote:Furthermore, it is necessary to note that Metz mecablitz 45-CT 1 units featuring a model number that is smaller than 534 000 are fitted with a so-called high-voltage ignition circuit. These flash units must not be directly connected to modern cameras as this could even damage the camera!
Dank je wel. Dan ga ik binnenkort mijn loon goed bestedenquote:Op maandag 24 januari 2005 20:24 schreef woooohaa het volgende:
[..]
Hmmm, de handleiding zegt er niets over. Maar de meeste moderne camera's vinden het niet leuk om zo'n flinke stroomstoot te krijgen.
Ik heb verder nog even gezocht naar flitsers die wel kunnen. Jouw Fuji heeft uitsluitend een middencontact zonder extra flitsfuncties (m.n. TTL). Dat betekent dat je flitser een A-stand (autofunctie) nodig heeft. Je stelt dan het diafragma in op de flitser en de flitser meet dan zelf de juiste lichthoeveelheid. Net als Ouwesok, ben ik een Metz fan en als je op www.metz.de kijkt, zul je zien dat Metz veel flitsers heeft die het doen op jouw camera. Extra voordeel van Metz flitsers is, dat je die flitser middels een adapter ook op een andere camera kunt gebruiken. Zo hoef je maar één keer een goede flitser te kopen.
De 10D heeft nog een vrij gewone TTL-flash van Canon, de nieuwere digitale EOS'sen en de G5/G6 willen alleen met E-TTL communiceren. Een niet-E-TTL-flitser doet het dan ook niet op een EOS300D, althans niet zoals je graag zou willenquote:Op maandag 14 februari 2005 13:31 schreef Rewimo het volgende:
Luxon TTL Program AF flash van Luxon: de 132AF-C
Is dit wat? De aanbieder heeft hem op een 10D gebruikt en hij schijnt ook geschikt te zijn voor een Eos 300D.
Omnibounce kun je er het beste afhalen wanneer er weinig omgevingslicht is, en de afstanden vrij lang worden.quote:Op donderdag 17 februari 2005 08:02 schreef Tedda het volgende:
Op welke momenten kun je het beste de omnibounce op je flitser zetten?
Ik heb afgelopen weekend foto's genomen bij een familiebijeenkomstje en daar zijn een aantal foto's een beetje raar van geworden. Bij sommige zie je heel erg de korrel en ik snap niet zo goed waar dat aan ligt. Ik weet van 1 foto waarbij je de korrel goed ziet dat ik die omnibounce er op heb gehad en dat het onderwerp eigenlijk te ver weg was (de omnibounce haalt toch een factor 2,5 van je flitsbereik af?).
Valt nog best mee hoor.quote:
quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:09 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Valt nog best mee hoor.
De Metz 45 CT 5 ziet er nog monsterlijker uit.
En dan zijn er ook nog mensen met een CT 60 met externe accu. Dat zijn helemaal lichtorgels.
Ik zou eens op ebay kijken dan toch. Kun je een stuk goedkoper slagen. Mijn Metz 44 heb ik veel goedkoper kunnen verkrijgen, dan in een normale NL winkel. Die Metz flitsers worden vaak door Duitse verkopers aangeboden. Ik heb de mijne dus ook uit Duitsland (via ebay) en zo ook andere aankopen gedaan bij serieuze Duitse aanbieders.quote:Op zondag 15 mei 2005 19:56 schreef TripleM het volgende:
De Metz kost 339 euro, de Canon 295 euro, bij Foto Konijnenberg.
Tips, suggesties, info, alles is welkom.
Maar als je dan de sluitertijd ook nog aanpast kan je soms onderbelichte foto's hebben.? Is het gokken dan in de M-stand of moet je een externe lichtmeter nemen en kijken hoeveel licht de flits geeft? Als ik in M-stand gewoon de belichting volg van de camera, is die zonder rekening te houden met de flits, en krijg'k overbelichte foto's.quote:Op woensdag 29 juni 2005 00:52 schreef American_Nightmare het volgende:
Canons in Av-stand zetten. Diafragma vervolgens zelf aanpassen en sluitertijd + flits zoekt de camera zelf lekker uit. Als je dan nog een overbelichte plaat krijgt dan is er of wat mis met je camera of met je flitsert. In M-stand flitsen kan overigens ook makkelijk op dezelfde manier. Kun je tevens nog je sluitertijd varieren.
300D en ik heb een een MR-14EX ringlite van canon (waar helaas weinig info over te vinden is)quote:Op woensdag 29 juni 2005 01:02 schreef American_Nightmare het volgende:
Ik kan kiezen wat ik wil.. van 1/200, tot 2 seconden. De TTL moet ervoor zorgen dat de foto juist belicht wordt. Je kan dit nog wel beinvloeden door FEC (Flash Exposure Compensation).
Welke camera heb je? De digitale serie van Canon werkt alleen met de speedlight-serie volgens mij. Zelf heb ik een Sigma EF-500 DG ST.
dat probeerden ze bij mij ook...quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:36 schreef TripleM het volgende:
Ik heb het ding bij Kamera Express gekocht, maar ik weet dus niet goed wat ik moet doen. Als ik het ding retour wil sturen rekenen ze een percentage (want ik heb het ding gebruikt), bovendien geldt het recht van retour officieel alleen voor particuliere bestellingen en ik heb de bestelling laten plaatsivnden op naam van het bedrijf waar m'n vader werkt (en dus staat de bedrijfsnaam ook boven die factuur).
Dat lukte me wel, maar ik kreeg af en toe onderbelichte foto's op die manier. Ik vind het ook vreemd.quote:Op woensdag 29 juni 2005 01:25 schreef American_Nightmare het volgende:
Vreemd.. dat zou volgens mij gewoon moeten werken (EX-serie). Toen ik m'n 300D had, had ik wel die firmware hack erop staan. Dan kun je Flash sync vastzetten op 1/200 in Av mode. Dan heb je in Av mode dus altijd 1/200 sluitertijd en TTL doet de rest. Volgens mij werkte ik er zo mee toen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |