abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 januari 2005 @ 19:04:49 #176
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24376836
Stiekemurd, maak je geen zorgen dat je haar via je voeding aansteekt. Zoals al eerder gezegd, je maakt juist antistoffen aan en da's zelfs goed voor Benthe.
Als ze ziek wordt is dat puur omdat haar omgeving ziek is, daar doe je gewoon niets aan.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_24391166
quote:
Op maandag 3 januari 2005 11:10 schreef Suzanna het volgende:
Nu gaat het wel weer goed met drinken, maar dit weekend was het echt een ramp. Ze wilde óf niet drinken óf wel drinken maar liet constant los...ik ben er ook achter gekomen dat ze niet genoeg had aan één borst terwijl dat van tevoren altijd wel zo was. Ik bied nu ook echt de andere borst aan (ook al wordt de melkproductie nu HEEL VEEL verhoogd, ze zal het nodig hebben) en dan drinkt ze daar ook nog een tijd uit. Vannacht had ik zelfs het idee dat allebei mijn borsten bijna leeggedronken waren. Hoewel ik soms nog wel harde plekken voel, is de rest van de borst helemaal zacht...
harstikke goed!! Dat betekent dat je produktie zich een beetje begint af te stemmen op wat er echt nodig is. Je zou toch niet willen dat je na zes maanden nog steeds als melkfontein door het leven gaat Ik was blij toen ik na een maand of drie de deur uit durfde zonder zoogcompressen

Qua kolven- als Noa rustig drinkt (zal wel niet zolang jullie nog spruw hebben) zou je ook 1 borst kunnen voeden en de ander kolven. Je profiteert dan van de door Noa opgewekte toeschietreflex, en je ziet dan ook meteen of je bij kolven zonder beeb wel een toeschietreflex hebt (als je dat niet goed voelt, ik voelde het zelf altijd wel). Wat je omschrijft- m.n. druppende melk, bij mij kwamen straaltjes- doet mij daar namelijk aan twijfelen. Verder was mijn Eerste Kolfopbrengst 15 ml, en dat is nog min of meer goedgekomen (niet heel erg goed, ik heb nooit in 1 keer een volledige voeding kunnen kolven, maar toch).
pi_24391209
quote:
Op maandag 3 januari 2005 17:20 schreef Stiekemurd het volgende:
Hmzzz ontlasting wordt nu erg dun. Ze huilt ook bij het geven van de bv. Overigens krijg ik door die griep geen hap door mijn keel...... hellup!!
Ze heeft misschien keelpijn. Lekker samen in bed gaan liggen, voldoende drinken, en wachten tot het weer over is. Je kan 40% ondervoed raken voordat de voedingsstoffen in je melk teruglopen. Als je je als baby rot voelt is er volgens mij niks prettigers dan warm aan je moeder vastgezogen zitten
  dinsdag 4 januari 2005 @ 14:36:37 #179
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_24391932
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 13:55 schreef anneja het volgende:

[..]

Als je je als baby rot voelt is er volgens mij niks prettigers dan warm aan je moeder vastgezogen zitten
-O_ Hahaha hier moest ik echt even hardop om lachen, maar wel een goede tip Wil ik ook lekker met mijn baby aan me vastgezogen op bed liggen Is zo knus, alleen hier niet zo meer met die oerwoud annex strijdkreten van die andere twee
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  dinsdag 4 januari 2005 @ 19:28:26 #180
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_24397201
Hallo mama's,

Ik las over het kolven. Ik heb ondertussen wel wat ervaring met kolven dus misschien hebben jullie iets aan mijn tipjes.

Neem de tijd om te kolven. WIl je een voorraad aanleggen maar drinkt je kleine twee borsten in 1 voeding dan kan je na de voeding de resten uit je borsten kolven. Dat deed ik in het begin is het schrokkend weinig maar hoe vaker je het doet hoe meer productie.

Tijdens het kolven kolf je eerst de voor melk dat drupt alleen wat en is wat doorzichtig, daarna komt de echte melk wit en vloeibaar. Vaak komt dat er echt als straaltjes uit. Daarna de vette achtermelk dat gaat ook weer wat drukkpelsgewijs en is echt wit en vet. Op die manier kan je ongeveer zien of je alles kolft.
Heb je geen toeschietreflex dan kan je bij de huisarts een neusspray krijgen op recept en dat werkt als een tiet.

Ben je bang dat je kleine te weinig drinkt (omdat het bv snel gaat. Mara dronk in 2 a 4 minuten klaar)
Door te kijken naar het drinken kan je zien of ze alles krijgen. Eerst is het wat sabbelen De voormelk, daarna is het zuig-slik, zuig-slik heel regelmatig het toe schiet reflex is dan geweest. Daarna is het zuig, zuig, zuig - slik de achtermelk te vergelijken met pap dik en dus meer moeite moeten doen. Daardoor word ook de zuigbehoefte en honger gestild.

Loopt je melk terug plan dan een rustdag. Lekker samen met je baby in bed op de bank en bij ieder piepje aanleggen. Ik had daar zo mijn twijfels over maar toen Mara ziek was (oor en keel ontsteking en weinig dronk en ik opdroogde) Heb ik het gedaan en het was intensief en vermoeind maar het werkte zo goed had nog nooit zoveel melk gehad. Dus dat werkt echt.

Ik wil niet betweterig overkomen. Maar ik heb het erg gemist ervaring van andere mama's behalve het commentaar van andere had ik niemand die me er bij kon helpen en was ik blij met iedere tip die ik kreeg. En ondanks dat andere dachten dat ik het niet zou volhouden. Ook het cb en de dieetiste en kramzorg. Heb ik het tegendeel bewezen en krijgt Mara nu 14 maanen bv en daar ben ik trots op ookal vinden sommige het onnatuurlijk.

Nou dames hoop dat jullie er wat aan hebben.

Groetjes klein_spookje
pi_24400056
misschien een "domme"opmerking van deze hoe maar wanneer merk je dat je melk terug loopt?

ik leg Thijs eigenlijk altijd aan als hij "huilt"of als hij de hik heeft... en ik hoor hem niet klagen
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  dinsdag 4 januari 2005 @ 23:27:44 #182
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24400922
Als hij wel gaat klagen, ondanks dat je hem steeds aanlegt .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_24400990
okay dan is mijn melk producktie nog okidoki
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
pi_24407140
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 22:49 schreef Bar_en_Mar het volgende:
misschien een "domme"opmerking van deze hoe maar wanneer merk je dat je melk terug loopt?

ik leg Thijs eigenlijk altijd aan als hij "huilt"of als hij de hik heeft... en ik hoor hem niet klagen
Ging volgens mij meer om teruglopen als je veel kolft...en dan zie je het gewoon aan de opbrengst. Ik kolfde op vrijdag altijd minder dan op maandag, en dat werd in het weekend dan weer bijgesteld door zoonlief
pi_24417298
Jaa ik kan weer in de woonkamer Thijs bv geven, moet wel het geluid van de tv uitzetten maar ik hoef iig niet meer in het donker te zitten en het ging lekker beide borsten zonder probs
pi_24419676
goedzo Thijs!
  donderdag 6 januari 2005 @ 09:39:21 #187
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24427794
Ik heb vorige week woensdag voor het laatst bv gegeven, de ochtendvoeding. Ik dacht dat mijn borsten het redelijk door hadden dat ze niet meer hoefden te produceren.
Maar ik heb sinds gister toch nog wel wat licht pijnlijke iets harde plekken in beide borsten.
Alsof ze nu pas van slag zijn ofzo.
pi_24429999
Je moet er in elk geval niet in knijpen om te kijken of er dan nog melk komt (dan prikkel je de productie weer; sommige vrouwen krijgen zo nog 9 jaar na het stoppen melk eruit), maar als je harde plekken krijgt zou ik er wel iets aan doen. Productie daalt wel van een borstontsteking maar om dat nou als afbouwmethode te nemen...
  donderdag 6 januari 2005 @ 12:20:27 #189
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24430289
Borstontsteking zal het toch niet gelijk zijn?
Het zou puur gaan om 1 voeding die ik nog af moest bouwen, zou je daar ook een borstontsteking van kunnen krijgen? Ik heb er echt de tijd voor uit getrokken, netjes 1 voeding per week laten vallen. Anders leg ik Léon als we thuis zijn vanmiddag weer even aan. Of moet ik dat juist niet doen?
pi_24430426
Vast niet, maar ik zou het daar niet op aan laten komen. Maar ik heb geen ervaring met afbouwen, en als je Leon aanlegt wil die misschien weer niet uit de fles drinken. Kun je niet kolven tot de harde plek weg is?
  donderdag 6 januari 2005 @ 12:42:14 #192
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24430608
Poemojn, hartstikke bedankt!
Nuttige info echt.
Ik gaf Léon wel vaker als hij terugkwam van het kdv borstvoeding, omdat hij dan best aan het zoeken was. Maar deed dat dus niet meer. Ik denk dat het voor hem even een moment was waarop hij even weer tot rust moest komen van de drukte van die dag.
Dat doe ik dus vanavond maar weer. Dat liever dan een borstonsteking.
En een keertje kan geen kwaad las ik.
pi_24432186
Fijn dat je er wat aan hebt.
En ik weet niet of ik het al een keer eerder gezegd had (if so, excuse me) maar er zijn ook vrouwen die de ochtendvoeding er nog wel lang inhouden (tot de baby zelf niet meer wil bijv). Gewoon omdat ze het gezellig vinden, en makkelijker dan een papfles. Dus dat is ook een optie, 't is niet perse of fles of borst, maar kan ook allebei.
  donderdag 6 januari 2005 @ 15:58:19 #194
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24433864
Weet ik Poemojn, maar ik ben nu ook op dieet. Dus dat is geen succes voor Léon.
pi_24434462
Ok. 'k Dacht al dat je het wel zou weten, was meer voor de zekerheid.
  vrijdag 7 januari 2005 @ 07:45:58 #196
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_24447351
ok ok iemand nog tips om een erg gefrustreerde baby goed aan de borst te krijgen?? suikerwater geprobeerd, helpt op zich wel, alleen Maxim pakt dan de borst... zuigt 3 x flink (en dan bedoel ik echt flink ) en laat dan weer los om vervolgens weer te gaan zoeken en weer vast te pakken en fftjes zuigen en weer los raken om vervolgens weer helemaal over zn toeren te gaan.

als hij aan de borst ligt dan gaat het best, hij zuigt goed, en is ook tevreden daarna.
vannacht lukte dat dus nie uiteindelijk maar nutrilon gepakt die ik voor de zekerheid erachter had staan, fles uitgekookt, voeding op temp en gieten maar, kereltje dronk 40ml, heb echt het idee gehad dat hij zon grote honger had en ik niet kan voorzien op het moment aangezien het bij mij allemaal nog op gang moet komen.
pi_24447746
Ik zit er heel hard over na te denken om te combineren met fles en borst als ik weer aan het werk ga. Ik moet over 6 weken al weer gaan werken en nu zij de wijkverpleegster dat ik 3 weken van te voren kan afbouwen met elke 3 dagen een voeding. Ik hou dan tegen die tijd alleen nog avondvoeding over en de ochtendvoeding. Nu lees ik overal dat het 5 a 7 dagen duurt om af te bouwen per voeding. Iemand ervaring daarin? Het betekent dan wel dat ik zo ongeveer volgende week al moet beginnen met afbouwen.....
pi_24448332
Martineke en Stiekemurd, misschien is het voor jullie allebei handig om een contactpersoon te bellen? Die kunnen ook helpen met info over afbouwen.
* contactpersonen van de VBN : 0343-576626
* leidsters van LLL : 0111-413189
Het borstvoedingsforum.

Martineke, je hebt dus nog geen stuwing gehad? Heel normaal hoor, meestal op dag 3/4 maar het komt ook wel voor dat 't later op gang komt. Leg je Maxim bij elke kik aan? Dus niet op schema om de 3 uur (8 keer per dag is een minimum om 't goed op gang te krijgen) maar vaker (en dat kan al snel elke 2 uur zijn)?
  vrijdag 7 januari 2005 @ 11:04:12 #199
45621 Suzanna
Mama van...
pi_24449014
Martineke!! had nog niet eens gezien dat je bevallen bent!! (dom van mij, ik wist dat je een geplande keizersnee had...) Succes met de borstvoeding, het loont de moeite om het vol te houden hoor, bij mij was het een ellendige bedoening maar het gaat nu wel steeds beter. En ik merk ook dat het gewoon 'handig ' is dat je 's nachts vooral niet je bed uit hoeft en in de koude keuken een flesje hoeft staan klaarmaken. Lijkt me best erg, eerlijk gezegd (ik ben al oververmoeid )

anneja: bedankt voor je reactie...
Dat kolven tegelijkertijd met Noa voeden zal niet echt lukken, ze drinkt daar vaak nog te onrustig voor (en ik vind het nog steeds lastig om iets anders te doen tegelijkertijd met voeden heb mijn hele aandacht én allebei mijn handen nodig om haar goed te ondersteunen).

Vanochtend schrok ik nogal, ik had Noa net gevoed én een boertje laten doen, toen wilde ze weer eventjes drinken en daarna kwam er geen boertje. Ik had haar in de box gelegd en hoorde haar toen ineens vreemde geluiden maken, toen heeft ze de hele voeding eruit gespuugd. Echt heel veel.
Ik heb het consultatiebureau gebeld en die zeiden dat ze misselijk kan zijn, als ze hierbij ook nog minder gaat plassen, meer of dunnere poep krijgt of koorts krijgt moet ik de huisarts bellen.
Is het normaal dat zoiets gebeurt?

Ze ligt nu lekker te slapen maar ik maak me wel zorgen over haar.
  FOK!fossiel vrijdag 7 januari 2005 @ 12:42:01 #200
2628 Karin
pi_24450510
Martineke bij mij duurde het een dag of 5 voordat de produktie goed op gang was (ook na een ks). Bram heeft een paar dagen bijvoeding gehad dmv een cupje zodat er geen tepel/speen verwarring kon ontstaan. Misschien dat je kraamverzorgster je daar wat uitleg over kan geven? Hij kreeg dit altijd na de bv zodat de bv goed gestimuleerd werd. En toen ik mijn stuwing kreeg was het over met de bijvoeding en heeft hij 4 maanden volledige bv gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')