quote:
Op maandag 3 januari 2005  12:55 schreef poemojn het volgende:"Vroeger"* was het vanaf 4 maanden, of soms ook: flesvoeding vanaf 4 maanden, borstvoeding vanaf 6 maanden. Dat advies is een tijdje geleden gewijzigd: alle baby's bijvoeding vanaf 6 maanden. Maar fabrikanten zetten nog 'vanaf 4 maanden' op hun producten, veel ouders gaan meer af op wat hun omgeving doet/normaal vindt, en niet alle consultatiebureaus adviseren te wachten tot 6 maanden (ons cb raadde aan te beginnen met oefenen met lepel en bijvoeding toen Myrthe 3 maanden was). Het wordt ook wel eens als mijlpaal in de ontwikkeling gezien: 'O, mijn kind kreeg al bijvoeding toen hij 3,5 maand was, maar ja die was ook wel erg snel met alles'.
Unicef/WHO raden aan om te wachten tot 6 maanden.
* Toen ik baby was werd met 6 weken begonnen met bijvoeding: prutje van liga, sinaasappel en banaan. Langer geleden werd ook wel gewacht met beginnen met bijvoeden tot een kind 1 of 2 jaar was. 
Kort geleden was iemand op het bv-forum die vertelde dat ze altijd borstvoeding gaf tot een kind zelf geinteresseerd raakte in vast voedsel, ergens tussen de 1e en 2e verjaardag. Ze vond borstvoeding geven makkelijker.

Ik zat met 6 weken aan de nasi  
![]()
  Kregen mijn ouders ook te horen dat dat niet kón. Maar dat kon prima, vonden ze. Ik heb er niks aan overgehouden, maar heb zelf bij beide zoontjes gewacht tot 6 maanden, ondanks het commentaar van de omgeving, want dat krijg je toch best weleens.
En natuurlijk zetten die fabrikanten liever "vanaf 4 maanden" op hun potjes, want dat is twee maanden winst in de verkoop erbij. Zolang het niet wettelijk geregeld is dat je dat niet mag propageren vanaf 6 maand zullen ze dat niet laten. Vanaf een jaar of twee (?) mag er ook geen foto van een baby meer op blikken poedermelk, bijvoorbeeld, en er mag al heel lang niet meer staan op die blikken dat het geijkwaardige voeding is aan borstvoeding of beter dan dat, 
tot 6 maanden. Daarna mag er wel reclame gemaakt worden voor "opvolgmelk" en toetjes daarvan, maar weer niet met cadeautjes als lokkertjes erbij. 
Ik heb weleens een zeer actieve bv-fanaat een lepeltje dat ze cadeau kreeg van Danoontje in helpen sturen naar een reclamecodecommissie. Toen was ik ook vrij fanatiek. Met de tweede ben ik lachonieker geworden hoor, het gaat maar zoals het kan, zeg maar.

If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team