Nee, ik ben bang dat ook deze vergoeilijking geen stand kan houden.quote:Op woensdag 17 november 2004 11:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zou het niet kunnen zijn dat die grote zwijgende meerderheid niets anders kan doen dan dat, omdat ook zij geterroriseerd worden. Volgens mij zijn er meer doden aan moslimkant gevallen (door terroristen) dan aan niet-moslimkant.
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg, ik bedoel het chinese woord voor aziaat!quote:Op woensdag 17 november 2004 13:44 schreef Shaman het volgende:
[..]
Aziaat is een afgeleide van de naam van het continent Azië. De naam Azië stamt uit het grieks en was de naam van een zee-nimf., de dochter van Oceanus & Tethys, vrouw van Prometheus.
Een reden waarom ik zeker niet negatief sta tegenover een 'multicultuur, is omdat ik zelf geloof in de superioriteit van het liberaal-westerse denken, en dus dat integratie van andere culturen niet afgedwongen dient te worden door deze culturen beperkingen op te leggen, echter wel dat deze mensen door zelf ervaringen met het liberaal westerse denken te krijgen ze zelf ook waarschijnlijk hiervan de voordelen zullen ervaren:quote:Op zaterdag 13 november 2004 20:06 schreef itsreallyme het volgende:
Vragen
Ik zoek echte, steekhoudende argumenten waarom 'multicultureel in Nederland' een ideaal is voor sommigen. Of is het alleen maar een ideaal-zonder-doel?
Wat levert het multicultureel zijn het collectief op? En wat de deelnemende subculturen? En wanneer is het voldoende multicultureel? Wie weet een grens aan te geven?
Beter een stuk droog brood met vrede erbij, dan een huis vol feestmaaltijden en tweedracht.quote:Op maandag 15 november 2004 13:46 schreef SCH het volgende:
Ik ben van harte welkom op het suikerfeest van moslims en ga met plezier om mjet Zuidamerikaanse vrienden, Turkse kennissen en Marokkaanse collega's en maak genoeg mee van hun cultuur.
Helemaal mee eens, daarnaast is het denk ik ook nog van belang je de multiculturele samenleving definieerd. Spreek je ervan zodra iedereen verschillende culturele gebruiken hanteerd? Of al zodra iedereen een bepaald respect en begrip toont voor andere culturele gebruiken. Of misschien al zodra verschillende culturen vanuit bepaalde maatschappelijke grondslag genoodzaakt of geneigd zijn zich te verstrengelen.quote:Op vrijdag 19 november 2004 18:39 schreef Lithion het volgende:
Om te bepalen of een multi-culturele samenleving een feit is, danwel haalbaar, danwel wenselijk, moet eerst vastgesteld worden op welk abstractieniveau je de cultuurverschillen bekijkt. Zo kun je spreken van een multiculturele samenleving binnen Europa, terwijl je, wanneer je Europa en Afrika bijvoorbeeld naast elkaar legt je een 'Europese cultuur' kunt ontdekken.
Sowieso zijn er altijd grenzen aan de multiculturaliteit van een samenleving, namelijk daar waar door de verschillen de cohesie van de groep ophoudt te bestaan. Vanaf dat moment heb je een situatie waarin meerdere groepen die (in conflict) langs elkaar leven en je dus niet meer een samenleving hebt.
Nogmaals, beter een stuk droog brood met vrede erbij, dan een huis vol feestmaaltijden en tweedracht.quote:Op vrijdag 19 november 2004 21:38 schreef maartena het volgende:
Geef ze eens wat lekkernijen op het Suikerfeest ofzo, gewoon als vriendelijk gebaar.
al de 2e keer, nu moet ik het vragen... waar en op wat voor manier zie jij in deze situatie tweedracht? "quote:Op vrijdag 19 november 2004 21:41 schreef lucida het volgende:
[..]
Nogmaals, beter een stuk droog brood met vrede erbij, dan een huis vol feestmaaltijden en tweedracht.
![]()
Ik kijk door een andere bril, en niet door glazen die reeds geblindeerd zijn door de droom van het multicuturele ideaal!quote:Op vrijdag 19 november 2004 21:56 schreef Gwunnik het volgende:
[..]
al de 2e keer, nu moet ik het vragen... waar en op wat voor manier zie jij in deze situatie tweedracht? ""
Maar ondertussen kijk je niet verder dan je neus lang is... door een bril die reeds geblindeerd is door de droom van een op klassen gebaseerde distopie.quote:Op vrijdag 19 november 2004 22:45 schreef lucida het volgende:
[..]
Ik kijk door een andere bril, en niet door glazen die reeds geblindeerd zijn door de droom van het multicuturele ideaal!![]()
Soort zoekt soort zullen we maar zeggen!... Jij mag mij kortzichtigheid verwijten - daar heb je immers een bril voor - maar dat bewaarheidt mijn standpunten niet minder...quote:Op vrijdag 19 november 2004 22:50 schreef Gwunnik het volgende:
[..]
Maar ondertussen kijk je niet verder dan je neus lang is... door een bril die reeds geblindeerd is door de droom van een op klassen gebaseerde distopie.
Dat bewerkstellig je dus niet door een ongebreidelde immigrantenstroom van louter potverteerders en zandlopers in soepjurken op gang te brengen!...[quote]quote:Op vrijdag 19 november 2004 18:14 schreef Gwunnik het volgende:
Om een samenleving gezond te laten functioneren is het dus zaak om de verschillende culturen in harmonie te laten leven en samenwerken om op die manier de welvaart van de samenleving zo hoog mogelijk te houden/krijgen. Want een drijvende kracht achter een samenleving is de welvaart van alle deelnemers op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen imho.
Democratie is helemaal geen balans op de rand van een mes. Wat een rare vergelijking.....quote:Op vrijdag 19 november 2004 21:22 schreef Gwunnik het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, daarnaast is het denk ik ook nog van belang je de multiculturele samenleving definieerd. Spreek je ervan zodra iedereen verschillende culturele gebruiken hanteerd? Of al zodra iedereen een bepaald respect en begrip toont voor andere culturele gebruiken. Of misschien al zodra verschillende culturen vanuit bepaalde maatschappelijke grondslag genoodzaakt of geneigd zijn zich te verstrengelen.
Multicultuur is denk ik evenveel een balans op de rand van een mes als bijvoorbeeld democratie. Dit in het opzicht dat het een systeem is dat draait om een balans vinden tussen twee extremen dat de neiging heeft (historisch gezien) zich grillig te gedragen. Daarnaast denk ik ook niet dat je een discussie als deze tot een bevredigend einde kan brengen zonder uitermate genuanceerd op vooraf bepaalde kernpunten van de zaak een oppervlakkig standpunt te creeren, omdat juist ongenuanceerde standpunten vanuit beide kanten (knuffelen vs. hard beleid) een destructieve werking hebben.
edit: ervanuitgaande dat beide kanten dezelfde doelstelling hebben en dat is(?) een oplossing vinden voor de problematiek binnen de multiculturele samenleving.
nounou... ik vind je neus wel licht intimiderend wordenquote:Op vrijdag 19 november 2004 22:58 schreef lucida het volgende:
[..]
Soort zoekt soort zullen we maar zeggen!... Jij mag mij kortzichtigheid verwijten - daar heb je immers een bril voor - maar dat bewaarheidt mijn standpunten niet minder...
Overigens als je meer van mijn bijdragen zou hebben gelezen kun je weten dat dit een heel lange neus is - ... die ik bij deze ook naar jou trek...
![]()
Waarom noem je autochtone Nederlanders daar niet bij?quote:Op vrijdag 19 november 2004 23:40 schreef Tarak het volgende:
Ook is er een probleem dat juist veel bijvoorbeeld teveel Turken en Marokkanen qua vriendenkring alleen maar met hun "eigen groep" omgaan.
Als ik naar mijn eigen vriendenkring kijk zie ik daar wel Molukkers, Indo's, Australiërs, Chinezen, Koreanen, Spanjaarden, Brazilianen, (te) veel Grieken, Suri's, Amerikanen, Antillianen en één IJslander.quote:Op vrijdag 19 november 2004 23:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom noem je autochtone Nederlanders daar niet bij?
quote:Op vrijdag 19 november 2004 23:48 schreef Tarak het volgende:
Volgens mij geldt dit in meer of mindere mate voor de meeste Nederlanders.
Ik vind het helemaal geen rare vergelijking (maak hem tenslotte zelfquote:Op vrijdag 19 november 2004 23:40 schreef Tarak het volgende:
[..]
Democratie is helemaal geen balans op de rand van een mes. Wat een rare vergelijking.....
Democratie kun je niet vergelijken met multikul. Democratie is een set regels die je heel duidelijk met elkaar kunt afspreken. Bij multikul blijkt dat een stuk moeilijker doordat je met allemaal zachte waarden te maken hebt.
Je geeft het volgende aan: " ervanuitgaande dat iedereen een oplossing wil vinden voor de problemen binnen de multiculturele samenleving".
In de eerste plaats gelooft niet iedereen in een multikul samenleving.
Daarnaast wordt religie gebruikt als middel om bepaalde zaken op te dringen aan de nederlandse samenleving. Het is heel moeilijk om religieuzen op andere gedachten te brengen, omdat zij kritiek op regels die zij als religieus handelen zien, als kritiek op hun religie zien.
Ook is er een probleem dat juist veel bijvoorbeeld teveel Turken en Marokkanen qua vriendenkring alleen maar met hun "eigen groep" omgaan. Daardoor krijg je een soort "groupthink" , waarbij iedereen op dezelfde manier gaat denken, en hierdoor weinig tot geen zelfkritiek binnen de groep op de manier van denken.
Nee hoor, dat is ook geen racisme natuurlijk. Dat begrip bestaat in Nederland niet meer en daarom staat het je volledig vrij dit soort xenofobe onzin te posten:quote:Op zaterdag 20 november 2004 00:12 schreef raphidae het volgende:
Wat mij betreft moeten we het behouden van te afwijkende (en in mijn ogen onderontwikkelde) culturen in nederland vol tegenwerken. En dat vind ik geen racisme, maar bescherming van de eigen cultuur.
:')quote:Er was welgeteld 1 kaaskop te zien, tegenover 7 hoofddoekjes, en een hele bende turken en marokkanen. En natuurlijk allerlei turkse winkels met namen die ik niet eens kan spellen. Sorry hoor, maar dat staat me tegen, als ik dat om me heen wil hebben verhuis ik wel naar Marokko. En als zij dat prettig vinden, dan verhuizen zij maar lekker naar Marokko oid.
Kijk ik heb een andere bril op, waarbij de glazen transparant en doorzichtig zijn, dus niet de polemiek van ik zie het goed en jij ziet het verkeerd - maar beiden zien we het anders. ik heb al aangegeven waar dat veschil in inzichten op valt terug te voeren, daar is geen woord Grieks aan dunkt me zo...quote:Op vrijdag 19 november 2004 23:42 schreef Gwunnik het volgende:
[..]
Maar wat geeft jou nou het idee dat jij de goede bril op hebt, en ik de verkeerde?...
Ohhh god, komt heilig superieur boontje weer om de hoek me-me-me-me-kkeren.quote:Op vrijdag 19 november 2004 23:49 schreef SCH het volgende:
[..]![]()
ik hoop dat ik gehonoreerd word even een tussendoor opmerking te plaatsen?quote:Op zaterdag 20 november 2004 02:57 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ohhh god, komt heilig superieur boontje weer om de hoek me-me-me-me-kkeren.
Ik heb zelf ook een grote schare vrienden, waarvan er sommige van multiculti komaf, zelfs een enkele fries...
Toch maak ik (en ook sommige van deze "gekleurde" vrienden) me zorgen over het gebrek aan commitment bij de samenleving van bepaalde (niet autochtone) groeperingen. Goh, gek, mal en raar nu toch! Misschien weet je ons gewoon niet te overtuigen omdat je er simpelweg naast zit? Maar die klasse van zelfreflectie bezit niet iedereen natuurlijk![]()
Ik behandel allochtonen (tot zover je daarvan kunt spreken... aangezien ze meestal hier zijn geboren) eigenlijk al net als autochtonen, kijk ze niet anders aan en maak vaak genoeg een dolletje met ze. Dat geldt wel voor die allochtonen die zich ook open opstellen naar "de buitenwereld" toe, zelf ns wat zeggen en sociaal zijn.quote:Op zaterdag 20 november 2004 03:09 schreef Gwunnik het volgende:
Misschien wordt het tijd dat we allochtonen niet meer knuffelen (dan autochtonen), niet meer rot aan kijken (dan autochtonen), en niet meer met extra respect gaan behandelen (dan autochtonen)... misschien wordt het tijd om tegen allochtonen net zo te doen als tegen autochtonen... ik denk dat dat al een hoop zou helpen. Helaas is nog niet iedereen daar aan toe blijkbaar![]()
Gelukkig ben jij daar wel toe in staat danquote:Op zaterdag 20 november 2004 14:19 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ik behandel allochtonen (tot zover je daarvan kunt spreken... aangezien ze meestal hier zijn geboren) eigenlijk al net als autochtonen, kijk ze niet anders aan en maak vaak genoeg een dolletje met ze. Dat geldt wel voor die allochtonen die zich ook open opstellen naar "de buitenwereld" toe, zelf ns wat zeggen en sociaal zijn.
Die samenklonterende groepjes die afzijdig staan te zijn van de maatschappij, kan ik eigenlijk verder niets zinnigs over zeggen...![]()
Ik heb ook meestal het gevoel dat ik vuil wordt aangekeken door menig passant, maar daar zet ik me tot nu toe maar overheen, dat zal wel met de verharding v/d maatschappij te maken hebben. Misschien dat onze moslimbroeders zich dat ook ns wat minder persoonlijk moeten gaan aantrekken.
Overpeinzingen als antwoord:quote:Op zaterdag 13 november 2004 20:06 schreef itsreallyme het volgende:
Vragen
Ik zoek echte, steekhoudende argumenten waarom 'multicultureel in Nederland' een ideaal is voor sommigen. Of is het alleen maar een ideaal-zonder-doel?
Wat levert het multicultureel zijn het collectief op? En wat de deelnemende subculturen? En wanneer is het voldoende multicultureel? Wie weet een grens aan te geven?
Ik vind bovenstaande quote anders een mooi begin, om deze topic mee voort te zetten!...quote:Op zaterdag 20 november 2004 20:34 schreef itsreallyme het volgende:
Door het samenkomen van verschillende oorzaken (ik denk door economische tegenvallers, europese eenwording, grote steden problematiek, uitvergroting van issues door de media, politisering van media en bewuste en onbewuste losmaken van onze geschiedenis en de wortels van onze waarden) lijden we collectief aan toegenomen wantrouwen, onrust, cultuurpessimisme en afgenomen tolerantie.
Nu zoek ik alleen nog even uit hoe ik een topic moet sluiten...
dank allemaal!
De multiculturele samenleving is voor mij een containerbegrip.Je kunt er van alles in kwijt en het scoort hoog op de schaal van eufemismen om het electoraat mee te krijgen. Deze kleren van de keizer hebben evenals de kostprijs van de kleren uit het bekende sprookje, behoorlijke kosten voor de samenleving. Die jksten zitten hem in salariëring, CAO en voorzieningen van degenen die de kleren produceren in woord en gebaar en daarmee deze cultus levend houden.quote:Op zaterdag 20 november 2004 18:15 schreef fayle het volgende:
[..]
Overpeinzingen als antwoord:
Zoals Gallo al schreef: de multiculturele samenleving is een feit. Het kan een doel zijn, een ideaal, een schrikbeeld, maar dankzij vele culturen en verschillen IS er een multiculturele samenleving - of je dat leuk vindt of niet.
Nederland sluiten lijkt me dan, behalve onuitvoerbaar, geen goed idee. Wel kunnen er arbeidsmarktconforme eisen gesteld worden aan hen die hier een nieuw leven willen opbouwen. Dat voorkomt een al te eenzijdige belasting van de verzorgingsstaat en voorkomt dat nieuwkomers vooral met maatschappelijke kosten en achterstanden geassocieerd zullen worden.quote:De wereld is 'kleiner' geworden, meer gereis heen en weer. Toerisme, politeke vluchtelingen, mensenhandel, economische vluchtelingen. Ook een gegeven. Met alle vreemdelingenwetten in de hand is het onmogelijk om in Europa (of Nederland) de grenzen te sluiten - te veel zee, strand, onbemensde stukken grens.
Tijdige bijsturing kan een cumulatie van kosten voor anderen beparen. Juist daarom is het zaak na te denken over vorm van migratie, toelatingscriteria, inpassingswensen, culturele eigenheden en het soort samenleving dat men de komende generaties zou willen nalaten.quote:Dat is een feit en dus bestaat een land uit nieuwkomers en al aanwezigen. Discussie over of we iets wel of niet willen (immigratie, vluchtelingen, multiculti of grenzen) is zinloos. Hoe we er vorm aan geven is wel belangrijk.
Door de eeuwen heen zijn er nog nooit dergelijke stromen van mensen in ons land binnengekomen. Nog nooit heeft dit ertoe geleid dat er wel erg veel culturele aanpassing gevraagd lijkt te worden van een lokale gastvrijheid biedende bevolking. Het is daarom niet verwonderlijk dat uit de kakefonie van klanken eveneens wat wanklanken opstijgen die maar zo een behoorlijk scherp beeld van een alledaagse werkelijkheid zouden kunnen verbeelden.quote:Door de eeuwen heen zijn mensen altijd in beweging geweest. Kolonialisme, zeevaart, ontdekkingstochten, vluchten/reizen voor politiek en economie naar Amerika, Australie, Indonesie, Afrika en nu dus deze kant op, naar Europa, inclusief Nederland.
Zolang zij zich laten aanspreken op misstanden, zich trachten in te passen in de maatschappij die hen kansen biedt en onvaarwaardelijk kiezen voor deelname aan de nederlandse maatschappij voorzie ik ook weinig problemen.quote:Nederland heeft altijd immigratie gekend. Hugenoten uit Frankrijk, joden uit Oost en Zuid Europa en veel eerder natuurlijk Romeinen, Germaanse volkeren, Spaanse overheersing, Napoleon.
De immigratie ging niet altijd soepel, soms wel.
Vanaf de jaren vijftig vonden Italianen, Grieken hun weg naar Nederland. In Zuid-Holland bestaat een vrij hechte Griekse gemeenschap. Voor niemand een probleem. Chinezen zijn ook al genoemd, veel eigen cultuur, talloze ouderen spreken niet of nauwelijks nederlands. Toch geen probleem.
Een ander krant opslaan dan de Volkskrant, de Trouw of het Parool zou je andere inzichten kunnen bieden.quote:Ook de jaren vijftig: klasseverschillen tussen Nederlanders. Grote debatten over kansarmeren, 'lagere' klassen, zorgen over nozems op de Dam. Defacto een cultuurverschil van jewelste tussen allerlei Nederlanders.
[quote]
men verstond elkaar echter dan weer in een gedeelde nationale historie, een gedeelde begripsuitwisseling, een gedeelde taal en een soortgelijk normen en waardenpatroon.
[quote]
Die discussie verschuift telkens. Iedere 'nieuwe' groep krijgt het een tijd te verduren, anders, (nog) niet aangepast, asociaal etc.
Niet dat het feit dat deze maatschappelijke historische tendens niet ook inhoud geeft, maar het relativeert wel. De nozems van toen zijn de kleine groepen Marokkaanse jongens (als je de kranten mag geloven).
Het probleem zit hem vooral in de onmgeïnteresseerdheid die er vanuit een gedoogcultuur verspreid wordt. Het probleem manaifesteert zich als er geen duidelijke grenzen en geen normen en waarden geboden worden waarin ingezetenen zich gemeenschappelijk kunnen verstaan. Het probleem cumuleert alras als taboes op bekritisering van misstanden rodom nieuwkomers worden ingevoerd om hen niet voor het hoofd te stotenquote:Uiteraard is met internationalisering alom ook een internationaal fenomeen Nederland binnengetreden in de vorm van fundamentalistisch terrorisme. Dat ontken ik niet en daar is reden voor zorg.
Maar het probleem zit 'm niet in de multiculturele samenleving op zich. Maar hoe we omgaan met verandering, nieuwe impulsen, nieuwe gevaren etc.
Een blik op demografische veranderingen afgezet tegen het in de steden gangbare conflictmijdende gedrag van politici zou je wensdroom wel eens wat kunnen vertroebelen.quote:Ik vind niet dat verworvenheden die historisch in Nederland gegroeid zijn van antidiscriminatie artikelen in de grondwet tot homohuwelijk en van vrouwenrechten tot weet ik veel wat nog af mogen kalven, maar we leven in een historisch gevormde democratie en ik zie geen reden om aan te nemen dat we die collectief weer zouden afschaffen.
Einde overpeinzing
Er zijn interessante artikelen geschreven over economische migratie, waarbij het idee was dat mensen een bepaalde periode kregen om hier een bedrijf op te zetten. Lukte het niet om te overleven, dan hield het op. De grens is nu in principe dicht voor economische vluchtelingen, terwil het een aanwinst kan zijn natuurlijk. Ook ideeen over opgeleiden in asielzoekerscentra die niet mogen werken terwijl ze bv geschoold zijn in een sector (zoals zorg) waar hard mensen nodig zijn.quote:Op zondag 21 november 2004 00:58 schreef sjun het volgende:
[..]
Nederland sluiten lijkt me dan, behalve onuitvoerbaar, geen goed idee. Wel kunnen er arbeidsmarktconforme eisen gesteld worden aan hen die hier een nieuw leven willen opbouwen. Dat voorkomt een al te eenzijdige belasting van de verzorgingsstaat en voorkomt dat nieuwkomers vooral met maatschappelijke kosten en achterstanden geassocieerd zullen worden.
[..]
Dat klopt op zich hoewel de bevolking in totaal natuurlijk kleiner was en er een andere verhouding was tussen nieuwkomers een al aanwezigen. Maar veelal trokken de vluchtelingen naar grotere steden, zodat daar een groot deel toch een invloed had op de stad.quote:Door de eeuwen heen zijn er nog nooit dergelijke stromen van mensen in ons land binnengekomen. Nog nooit heeft dit ertoe geleid dat er wel erg veel culturele aanpassing gevraagd lijkt te worden van een lokale gastvrijheid biedende bevolking. Het is daarom niet verwonderlijk dat uit de kakefonie van klanken eveneens wat wanklanken opstijgen die maar zo een behoorlijk scherp beeld van een alledaagse werkelijkheid zouden kunnen verbeelden.
[..]
Grijns: 2 opmerkingen borrelen in me op: 1. don't worry, ik lees breedquote:Een ander krant opslaan dan de Volkskrant, de Trouw of het Parool zou je andere inzichten kunnen bieden.
[..]
Ik maak me eerder zorgen over politici die de zaken op de spits drijven door in harde bewoordingen bepaalde groepen in zijn algemeenheid in de hoek te zetten en te stigmatiseren (denk aan oorlog Zalm en Wilders oa). Geef mij maar iemand die beseft dat de creatie van tegenstellingen tussen groepen alleen haat zaait en de grote massa afsluit voor samen leven, terwijl het altijd gaat om kleinere groepen extremen waar mensen problemen mee hebben en die voor overlast/moord etc zorgen.quote:Een blik op demografische veranderingen afgezet tegen het in de steden gangbare conflictmijdende gedrag van politici zou je wensdroom wel eens wat kunnen vertroebelen.
Een luilekkerland zul je allicht bedoelen...quote:Op zondag 21 november 2004 21:19 schreef digitaLL het volgende:
Ik ben van mening dat een multiculturele gescheiden leven mogelijk is maar dat culturen mengen die mijlenver uit elkaar liggen in combinatie met een sociaal stelsel zoals we dat in veel europese landen kennen en kruitvat vormen.
Respect??? Meen je dat werkelijk? Zeker maar 1 kant op danquote:Op zondag 21 november 2004 21:46 schreef lucida het volgende:
Maar inderdaad waar de moslimgemeenschap in strikte navolging van hun geloof respect als hoogste goed beschouwen
"Respect" in de zin van onvoorwaardelijke gehoorzaamheid en onderwerping aan de geboden van Allah, en dat werpt natuurlijk een ander licht op de tegenstellingen tussen deze vorm respect enerzijds en vrijheid anderzijds... Dus mijn definitie van het islamitische "respect" weerspreekt niet per definitie de weerzin die jij erbij ondervindt...quote:Op maandag 22 november 2004 00:06 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Respect??? Meen je dat werkelijk? Zeker maar 1 kant op dan :')
Ik krijg als ongelovig varken maar bitter weinig respect van dat moslimvolk, terwijl men wel verwacht dat ik respect toon voor hun asociale opvattingen en gedragingen.
LOL zeg dan gewoon dat het verschil tussen de westerse cultuur en de islamitische is, dat (te)veel moslims een stel achterlijke idioten zijn die zich nog in een geestelijk stadium bevinden waar de Hollander zich meer dan 100 jaar geleden bevond (namelijk dat van de onvoorwaardelijke, kritiekloze geloofsbeleving), in plaats van dat verhaaltje over 'respect'. Want dat is wat je werkelijk bedoeltquote:Op maandag 22 november 2004 00:26 schreef lucida het volgende:
"Respect" in de zin van onvoorwaardelijke gehoorzaamheid en onderwerping aan de geboden van Allah, en dat werpt natuurlijk een ander licht op de tegenstellingen tussen deze vorm respect enerzijds en vrijheid anderzijds... Dus mijn definitie van het islamitische "respect" weerspreekt niet per definitie de weerzin die jij erbij ondervindt...![]()
Ken jij uberhaupt persoonlijk een moslim, ik bedoel eentje waar je op regelmatige basis mee praat?quote:Op maandag 22 november 2004 00:36 schreef Lemmeb het volgende:
LOL zeg dan gewoon dat het verschil tussen de westerse cultuur en de islamitische is, dat (te)veel moslims een stel achterlijke idioten zijn die zich nog in een geestelijk stadium bevinden waar de Hollander zich meer dan 100 jaar geleden bevond (namelijk dat van de onvoorwaardelijke, kritiekloze geloofsbeleving), in plaats van dat verhaaltje over 'respect'. Want dat is wat je werkelijk bedoelt
Altijd blijven er dan vragen staan over de mate van geschooldheid en de eventuele communicatieve geschiktheid voor verlening van zorg en persoonlijke aandacht aan de patiënt.quote:Op zondag 21 november 2004 20:40 schreef fayle het volgende:
[..]
Er zijn interessante artikelen geschreven over economische migratie, waarbij het idee was dat mensen een bepaalde periode kregen om hier een bedrijf op te zetten. Lukte het niet om te overleven, dan hield het op. De grens is nu in principe dicht voor economische vluchtelingen, terwil het een aanwinst kan zijn natuurlijk. Ook ideeen over opgeleiden in asielzoekerscentra die niet mogen werken terwijl ze bv geschoold zijn in een sector (zoals zorg) waar hard mensen nodig zijn.
Nochthans was er nooit zo'n instroom van regiocultureel verschillende waarden als in de moderne tijd (vanaf 1970) Een dergelijke instroom van vreemde normen en waarden en anderssoortige aanspreekbaarheid wakkerde gevoelens van onzekerheid aan en onderstreepte verschillen in plaats van dat hetmensen samenbracht op gedeelde normen en waarden. kennelijk is er een grans aan het opnamevermogen van een populatie. Het lijkt me goed om daaraan als beleidsvoerders niet onachtzaam voorbij te gaat opdat explosieve situaties door deugdelijke inschatting en monitoring voorkomen kunnen worden.quote:Dat klopt op zich hoewel de bevolking in totaal natuurlijk kleiner was en er een andere verhouding was tussen nieuwkomers een al aanwezigen. Maar veelal trokken de vluchtelingen naar grotere steden, zodat daar een groot deel toch een invloed had op de stad.
Als het bij afzeiken blijft deel ik je mening. Als de kritisch verwoorde blik ertoe leidt dat beleid anders vormgegeven wordt en dat beleidsvoerders hun oor lenen aan mensen die lokaal met de gevolgen van hun (non)beleid te maken krijgen dan zie ik het als nuttig instrument ten behoeve van bewustwording.quote:Het is niet verwonderlijk dat er geluiden opklinken. Kritiek op dingen die niet gewerkt hebben, andere gevolgen hebben dat destijds leek is prima. Maar dat afzeiken van hoe het nu is bevalt me niet.
Anderen dan weer bagataliseren bij het leven, scheppen taboes en creëren een eigen electoraat door angstvallige struisvogelpolitiek tot lokaal beleid te verheffen. Ook die riedel is intussen bekend. Wat mij betreft laten we dergelijk vertroebelend sentiment achterwege.quote:De blik is veel donkerder dan nodig, mensen roepen van alles, zonder onderbouwing (ik val nu niemand hier aan), praten vanuit angst of kleppen een demagoog na.
nam de man ook deel aan het maatschappelijke leven, maakte hji deel uit van een kring van mensen die actief bijdroegen aan de opbouw van de nederlandse samenleving of... sprak de man slechts de taal terwijl zijn hoofd in de wolken elders verkeerde?quote:Er ís wel iets aan de hand op allerlei vlakken, maar de schuld ligt niet puur bij een voorbij kabinet of gebrek aan integratie. Als er iemand geintegreerd was was het die Mohammed B wel. Dat is dus niet het probleem. Afijn.
In de nederlandse taal lees ik: NRC, trouw, Parool, Volkskrant, AD, de Groene Amsterdammer, HP/de Tijd, Elseviers, FEM/De Week, Filosofie magazine, Vrij Nederland, Socialisme & Democratie en diverse lokale sufferdjes. Hoewel sommige van deze bladen nogal eenzijdige berichtgeving verzorgen. Ik lees boevengenoemde bladen niet elke dag of elke week. gezien ik echter veel op reis ben via het OV heb ik aardig wat momenten op de dag die ik aan schriftelijke oriëntatie kan besteden.quote:Grijns: 2 opmerkingen borrelen in me op: 1. don't worry, ik lees breed
2 welke krant lees jij?
Ik ben met je eens dat individuen niet over een kam geschoren moeten worden. Ik vind echter ook dat er wel degelijk signalen moeten blijven uitgaan als het opvallend vaak misloopt met mensen afkomstig uit bepaalde bevolkingsgroepen. Slechts door signalering en benoeming kan in samenwerking met betrokkenen tot een sluitende probleemaanpak worden overgegaan. Weigeren betrokken hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen dan lijkt het mij zinvol dat een overheid andere maatregelen neemt om de maatschappij tegen hufterigheid en al te grote eigengereidheid te beschermen.quote:Ik maak me eerder zorgen over politici die de zaken op de spits drijven door in harde bewoordingen bepaalde groepen in zijn algemeenheid in de hoek te zetten en te stigmatiseren (denk aan oorlog Zalm en Wilders oa). Geef mij maar iemand die beseft dat de creatie van tegenstellingen tussen groepen alleen haat zaait en de grote massa afsluit voor samen leven, terwijl het altijd gaat om kleinere groepen extremen waar mensen problemen mee hebben en die voor overlast/moord etc zorgen.
Het gaat inderdaad om andere dingen. Bijvoorbeeld gebrek aan maatschappelijke verantwoordingszin voor gedrag en mogelijkheden van het eigen kroost buitenshuis. Iets dat bijvoorbeeld al begint bij het aanleveren van een onaanspreekbaar kind op school waardoor het kind direct al op achterstand van leeftijdsgenoten begint; missers in de opvoeding bijvoorbeeld door te weinig correctie van negatief gedrag waardoor individuen bijzonder eigengereid in de nederlandse samenleving opgroeien,.. culturele bevestiging van bepaald gedrag als diverse malen ronduit irritant en soms crimineel gedrag wordt goedgepraat en bedrijvers ervan worden gedekt in plaats van aangesproken door mensen met soortgelijke sociaal-culturele wortels.quote:Dus de demografische veranderingen doen me niets, ik heb op allerlei plekken in Amsterdam gewoond en me nooit onveilig gevoeld. Het gaat om andere dingen dan simpelweg een samenleving waar meerdere culturen samenleven.
Ik spreek alleeen Nederlands, Engels en Duits en geen arabisch, dus dan valt een hele grote groep moslims al af.quote:Op maandag 22 november 2004 05:30 schreef PeterM het volgende:
[..]
Ken jij uberhaupt persoonlijk een moslim, ik bedoel eentje waar je op regelmatige basis mee praat?
Pas je dan ook aan, integreer, begin met het leren van de berberse dialecten om goed met de Marokaanse moslims te communicerenquote:Op maandag 22 november 2004 09:29 schreef more het volgende:
Ik spreek alleeen Nederlands, Engels en Duits en geen arabisch, dus dan valt een hele grote groep moslims al af.
Mijn buurman is een Moslim Fundie , die zijn vrouw zonder begeleiding van hem of zijn oudste zoon niet uit het huis laat gaan.quote:Op zaterdag 13 november 2004 20:30 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Multi-culti is leuk zolang de culti's ook snappen dat ze zich aan elkaar een beetje moeten aanpassen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |