abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1621311
Marokkaanse gemeenschap veroordeelt gedrag feestende Marokkaanse jongeren

De Marokkaanse gemeenschap in Ede heeft zich gedistantieerd van de uitlatingen van een kleine groep Marokkaanse jongeren die dinsdagavond feest vierden naar aanleiding van de gebeurtenissen in de Verenigde Staten. In een gezamenlijke bijeenkomst hebben de onder meer de voorzitter van de moskee Mohammed Zoehri en Said El Bachrioui van de adviesgroep Irshad, namens de Marokkaanse gemeenschap hun afschuw uitgesproken over het in hun ogen provocerende gedrag van de jongeren.

Irshadvoorzitter Said El Bachrioui noemt het gedrag van de jongeren ,,puur provocatie.'' ,,De Marokkaanse gemeenschap staat hier niet achter. We hoorden het zelf pas vanochtend uit de pers. We keuren het ten zeerste af.''
De politie werd dinsdagavond rond half acht door verschillende wijkbewoners van de Luynhorst gebeld die zich stoorden aan een feestje dat gaande was. Zij vonden dit niet passen in het kader van de gebeurtenissen in Amerika. Ter plekke bleek dat de jongeren feest vierden naar aanleiding van de aanslag. De politie kon echter niet optreden tegen de jongeren. Wijkagent Dirk Klein legt uit: ,,Een feest is geen strafbaar feit. We hebben een half uur met de jongeren gepraat, maar konden niet optreden. Ook in onze ogen is het gedrag schandalig. Maar feest vieren is niet verboden. Ze hebben geen beledigende opmerkingen gemaakt of enig ander iets waardoor we hadden kunnen optreden. Hadden ze dat wel gedaan, dan waren ze onmiddellijk gearresteerd.'' Klein denkt dat de jongeren heel goed wisten waar ze mee bezig waren: ,,Een groot gedeelte van de groep weet precies hoever ze kunnen gaan zonder strafbaar te worden.''

,,We veroordelen het"

Bachrioui is bang dat krantenkoppen als ''Marokkanen vieren feest in Ede'' de beeldvorming bij de Nederlandse bevolking over Marokkanen opnieuw zal schaden. ,,Het gaat maar om een heel kleine groep jongeren. De Marokkaanse gemeenschap heeft hier niets mee te maken. Zulk gedrag is barbaars. Wij veroordelen het. Ook vanuit ons geloof kan dit niet. Wij hebben eveneens familieleden in Amerika en leven mee met het Amerikaanse volk. Ik heb er geen woorden voor om te beschrijven hoe erg we getroffen zijn door de ramp.'' Wij zullen blijven vechten om te laten zien dat we anders zijn.''

Het bestuur van de Moskee en Irshad gaan vanavond een gesprek aan met de ouders van de betrokken jongeren, wiens namen bekend zijn bij de politie. ,,We kunnen hier echter niet direct een oplossing voor vinden. We willen alleen proberen in de toekomst zulke dingen te voorkomen,'' aldus Bachrioui.
Wijkagent Klein benadrukt dat een reprimande weinig zin zal hebben tegenover de groep. ,,Een wijzend vingertje of een terechtwijzing dat helpt bij die groep niet. We zullen samen met Irshad zoeken naar een oplossing.''
De provocerende jongeren maken waarschijnlijk deel uit van een kleine harde kern die de afgelopen jaren voor problemen heeft gezorgd in de wijk Veldhuizen. Klein betreurt het dat juist, nu het het afgelopen half jaar zo goed leek te gaan, weer een dergelijk incident plaatsvindt. ,,Maar ik denk dat het een incident is en blijft. Deze gebeurtenis zal naar mijn idee geen gevolgen hebben voor de criminaliteit in de wijk.

Gelderlander
================

Islamieten veroordelen aanval op VS

Met uitzondering van Irak

In de islamitische wereld hebben gisteren alle regeringen, behalve die van Irak, de terreuraanvallen in de Verenigde Staten vol afgrijzen veroordeeld.

Irak maakte gisteren geen geheim van zijn tevredenheid over de aanslagen. De Iraakse televisie toonde beelden van de brandende torens van het World Trade Center met de woorden `Weg met Amerika' op het scherm, terwijl patriottische liederen ten gehore werden gebracht. ,,De Amerikaanse cowboys oogsten de vruchten van hun misdrijven tegen de menselijkheid'', aldus de televisie. ,,De vernietiging van de centra van de Amerikaanse macht is de vernietiging van de Amerikaanse politiek, die van de menselijke waarden is afgeweken om zich aan de kant van de zionisten te scharen.''

Overal elders werden, althans van officiële zijde, de aanslagen veroordeeld. De Libische leider Gaddafi omschreef ze als ,,verschrikkelijk'' en bood, ,,ondanks de politieke meningsverschillen'' met de VS, humanitaire hulp aan. De Palestijnse leider Arafat toonde zich ,,compleet geschokt'' en de Iraanse president Khatami gaf uiting aan zijn ,,diepe spijt'' en zijn gevoelens van sympathie voor de slachtoffers.

Ook het Talibaan-regime in Afghanistan kwam met een veroordeling; het stelde tevens vast dat Osama bin Laden – die zich in Afghanistan schuilhoudt – niet de dader van de terreuracties kan zijn geweest, omdat ze daarvoor ,,te gecompliceerd'' zouden zijn geweest. ,,Wat in de VS is gebeurd was niet het werk van gewone mensen. Het was mogelijk het werk van regeringen.''

Sjeik Ahmed Yassin, wiens radicale Palestijnse organisatie Hamas een reeks zelfmoordaanslagen op Israëlische doelen heeft uitgevoerd, veroordeelde de aanslagen eveneens. Hamas, zei hij, ,,is niet bereid de strijd buiten Palestijns gebied te voeren. We willen geen internationaal front openen, hoezeer we ook het oneerlijke Amerikaanse standpunt kritiseren.''

Desondanks gingen gistermiddag in Nablus op de Westelijke Jordaanoever enkele duizenden Palestijnen de straat op om uiting te geven aan hun vreugde. De Palestijnse politie maakte echter duidelijk dat vreugde-uitingen niet op prijs werden gesteld. Ze confisqueerde filmmateriaal met het argument dat vertoning van de beelden de Palestijnse zaak schaadt.

In de Noord-Nigeriaanse deelstaat Zamfara organiseerde de Islamic Youth Organisation voor vanmiddag een `jubelmars' om de aanvallen te vieren. Zamfara introduceerde bijna twee jaar geleden als eerste Nigeriaanse staat het islamitische recht. (Reuters, AFP, AP)

© NRC Handelsblad

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1621330
Verstandige uitspraken van Said El Bachrioui.

Hopelijk waren de ouders van dat tuig bij de bijeenkomst aanwezig, misschien valt er nog wat van de opvoeding te redden. Ijdele hoop waarschijnlijk.

woensdag 12 september 2001 @ 19:45:22 #3
4086 4]-[ Highlander
Zie jij ook dubbel? :P
pi_1621347
Niemand durft ook maar de aanslagen op te eisen, omdat ze domweg bang zijn voor de Amerikanen.
pi_1621393
Deze berichten zijn op waarheid berust !
Echter trek ik de oprechtheid in twijfel.
pi_1621401
quote:
Op woensdag 12 september 2001 19:42 schreef Sniper het volgende:
Verstandige uitspraken van Said El Bachrioui.

Hopelijk waren de ouders van dat tuig bij de bijeenkomst aanwezig, misschien valt er nog wat van de opvoeding te redden. Ijdele hoop waarschijnlijk.

inderdaad... TUIG!!!
als ik erbij was had ik ze eigenhandig opgeknoopt aan de hoogste boom maar dat maakt me dan niet beter dan die terroristen... en daar ga ik me niet toe verlagen..
wat mij betreft mogen ze die etters in een kamp flikkeren, beetje discipline en respect in rammen enzo

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_1621409
quote:
Op woensdag 12 september 2001 19:53 schreef Ener-G het volgende:

[..]

inderdaad... TUIG!!!
als ik erbij was had ik ze eigenhandig opgeknoopt aan de hoogste boom maar dat maakt me dan niet beter dan die terroristen... en daar ga ik me niet toe verlagen..
wat mij betreft mogen ze die etters in een kamp flikkeren, beetje discipline en respect in rammen enzo

Gewoon een paar ettertjes die nadoen wat ze op tv hebben gezien om de buurt te treiteren, verder niks.
pi_1621423
Deze marrokaans kereltjes moeten ZEER HARD aangepakt worden. En wee de linkse bal die deze aktie weer met een politiek correct LULVERHAAL probeerd goed te praten hier.
Het moslimfundamentalisme is gevaarlijk,LEVENSGEVAARLIJK!
zo is gisteren maar weer eens bewezen.
  woensdag 12 september 2001 @ 19:58:06 #8
8369 speknek
Another day another slay
pi_1621432
Leuk dat ze het veroordelen. Doen ze er nou ook nog wat aan of niet?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1621464
quote:
Op woensdag 12 september 2001 19:57 schreef Raaf het volgende:
Deze marrokaans kereltjes moeten ZEER HARD aangepakt worden. En wee de linkse bal die deze aktie weer met een politiek correct LULVERHAAL probeerd goed te praten hier.
Het moslimfundamentalisme is gevaarlijk,LEVENSGEVAARLIJK!
zo is gisteren maar weer eens bewezen.
Tussen een paar vervelende pubers en moslimfundamentalismen bestaat nogal een verschil. En die ventjes zijn echt niet levensgevaarlijk.

Paniek zaaien om niets da's pas gevaarlijk.

Hoogachtend:
Uw linkse bal.

pi_1621486
Een politiewoordvoeder vond de uitlatingen van die Marrokanen: "Vrijheid van meningsuiting" en zei niks te zullen doen.

Wat een ongelovelijke KNEUS zeg!!!!!!!!

[Dit bericht is gewijzigd door zeddie op 12-09-2001 20:31]

† In Memoriam † woensdag 12 september 2001 @ 20:08:22 #11
10849 Hagelslag

pi_1621508
quote:
Op woensdag 12 september 2001 19:51 schreef Flexer het volgende:
Deze berichten zijn op waarheid berust !
Echter trek ik de oprechtheid in twijfel.
U bedoelt? Welke berichten en waarom trek jij de oprechtheid in twijfel?
Deze tekst is (c) 2001 en (c) 2002 by Hagelslag.[br]
pi_1621562
quote:
Op woensdag 12 september 2001 20:06 schreef zeddie het volgende:
Een politiewoordvoeder vond de uitlatingen van die Marrokanen: "Vrijheid van meningsuiting" en zei niks te zullen doen.

Kijk; da's nou het verschil tussen democratie en fundamentalisme.
In een democratie mag je zeggen wat je wilt zonder dat je daarvoor opgepakt wordt en bij de fundamentalisten niet.
En omdat wij democraten vinden dat dat recht aan iedereen ter wereld toekomt zijn wij tegen fundamentalisme.
pi_1621649
Aha op die manier....

Dus als er tientallen mensen in de omgeving bellen naar de politie omdat ze zich terecht storen aan zulk vreselijk ongepast gedrag de politie maar niks mag doen.....
EN Juichen om de dood van vele tienduizenden mensen.....Lekkere democratie dan.....

Niet eens zeggen: of jullie houden hier mee op of gaan een dagje de cel in als jullie doorgaan........

[Dit bericht is gewijzigd door zeddie op 12-09-2001 20:42]

pi_1621840
Toch best zuur dat al jarenlang diezelfde groep in Ede het hele uitgaansleven en dergelijke verpest, en je er nu pas iets van hoort. Ede had het eerste uitgaanscentrum (het museumplein) waar camera's geplaatst werden. En nu is het ineens een schande. Sja.. Ik weet het, je mag het de onwetenden niet kwalijk nemen.

Over die Palestijnen die feest hebben zitten vieren, heb ik mijn mening enigszins bijgesteld. Gister kon ik pas rond 21:00 uur rustig voor de tv gaan zitten om te ontdekken wat er nu gebeurd was. Ik had vaag gehoord wat er gebeurd was, maar het drong niet echt tot me door. We maakten er wat cynische grapjes over en de omvang werd met de informatieverstrekking en de beelden pas echt duidelijk. Met de lui die de straat opgegaan zijn aldaar is het (behalve een extremistische groep) precies zo. Laat ze het witte zakdoekje zien, de mensen die uit de ramen springen, de apathische man onder het stof, al wandelend met zijn koffertje (!) een vluchtweg volgend.. Zie hoe ze dan reageren.

Het is bovendien geen uiting van plezier, maar een uiting van "nu weten zij ook eens hoe het voelt". Het is toch opmerkelijk dat Amerika vrij veel oorlogen heeft gevoerd en dat dit (voor zover ik zo snel kan overzien) de eerste is (op de burgeroorlog na) die zich op hun grondgebied afspeelt. De joden hielden er geen andere mening op na. De toespraak van Netanjahoe vond ik stuitender dan de Palestijnen in kwestie. Brr.

Ik word overigens door een signature van iemand hier toch maar weer fijntjes eraan herinnerd waarom ik niet stem op iemand als Pim Fortuyn. Het is niet erg om uitingen uit emotionaliteit te doen, zolang je dat zelf maar inziet.

Jarenlange principes gooi je niet zomaar overboord.

Nog even 1 ding eraan toevoegen: Ik ben het eens met topic. Ik begrijp de emotionele uitlatingen, maar daar baseer je beleid niet op. Als je een bepaalde groep de vrijheid van meningsuiting afneemt, dan maak je je inderdaad precies vuil aan datgene wat die 'schurkenstaten' doen.

Weet uit welk motief je je keuzes maakt..

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_1621929
nou dit gebeurt dus niet alleen in Ede, in mijn woonplaats werd het gisteravond ook door een koppel Marokkanen gevierd in een kroeg in de stad, en dat waren heus niet alleen pubers! Ik ben absoluut niet anti-moslim of anti-wat dan ook, maar dit vind ik *niet* kunnen.
Hail to the King, Baby
pi_1621983
Hopen dat die de politie, de Irshad en nog wat van die islamitische/marrokaanse bewegegingen eens goed gaan samenwerken om deze toch wel overduidelijke probleempubers in toom te houden. Een beetje een harde aanpak kan hierbij geen kwaad.
This is this. This ain't something else, this is this!
  woensdag 12 september 2001 @ 21:09:02 #17
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_1622083
quote:
Op woensdag 12 september 2001 20:06 schreef zeddie het volgende:

Mijn mening is dat je 200 KM/U op de snelweg mag rijden, kijken wat er gebeurd als ik mijn mening uit .................................

Mijn mening is ook dat dit Marokkaanse tuig *de hersens* in geslagen moet worden, ik weet zeker dat er vrijwilligers te over zijn.....................

Hevig kunne kwatsu is een gave
pi_1622123
Dit groepje en soortgelijken graven hun eigen graf. Is slechts een kwestie van tijd.
pi_1622386
quote:
Op woensdag 12 september 2001 21:09 schreef Midioot het volgende:

[..]

Mijn mening is dat je 200 KM/U op de snelweg mag rijden, kijken wat er gebeurd als ik mijn mening uit .................................

Mijn mening is ook dat dit Marokkaanse tuig *de hersens* in geslagen moet worden, ik weet zeker dat er vrijwilligers te over zijn.....................

Er is altijd nog wel een verschil tussen iets zeggen en iets doen. Niemand zal je tegenhouden om te vinden dat je 200 mag rijden op de snelweg, dat is jou mening en jou recht. Maar vrijheid van meningsuiting betekent nog niet dat je je niet meer aan de wet hoeft te houden.

Trouwens, ik vind dat er nogal een verschil zit tussen zootje tuig dat op de straten gaat dansen alleen maar om te provoceren en die extremistische fundamentalistische moslims.

This is this. This ain't something else, this is this!
pi_1622534
Ik ga denk ik maar op 4 mei 2000 uur een feestje bouwen op straat....eens kijken hoe lang het duurt voordat ik opgepakt wordt.......Reken maar dat er dan wel ingegrepen wordt.
pi_1622594
quote:
Op woensdag 12 september 2001 21:53 schreef AchJa het volgende:
Ik ga denk ik maar op 4 mei 2000 uur een feestje bouwen op straat....eens kijken hoe lang het duurt voordat ik opgepakt wordt.......Reken maar dat er dan wel ingegrepen wordt.
Straks als Afganistan platgebombardeerd is dan stoort niemand zich aan je feest.
Voor mij zijn alle onschuldige slachtoffers gelijk. Ook dan feest ik niet.
pi_1622635
Mag ik de grote schreeuwers er even aan herinneren hoe de sfeer in het westen was toen de golfoorlog uitbrak? Dat was geweldig, nog nooit zo'n spannende tijd gehad. Radio's mee naar school: En maar juichen als er weer tientallen gebouwen in Irak plat gingen. Geweldig hoor, al die gore Iraqi's dood!! Denk je dat daar geen 1000en onschuldige mensen gestorven zijn? Wij hebben toen dus EXACT hetzelfde gereageerd, dus al die hypocriete moraalriddertjes moeten eerst maar eens de hand in eigen boezem steken voordat ze die paar marokkaanse opstandige pubertjes naar de hel wensen! Ik weet zeker dat jullie ook niet hebben lopen treuren toen de grondoorlog in Irak begon, en toch was 90% van de slachtoffers daar ook onschuldig. Maar nee, dat waren gore islamieten dus dat was niet erg

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen!!!

Unox, the worst operating system.
pi_1622649
Ik kan mij herinneren dat er een amsterdamse gemeenteraadslid is geweest die van mening was dat meningsvrijheid ook zijn grenzen heeft.

Uit welk land kwam zij nou nog maar vandaan ?

pi_1622652
quote:
Op woensdag 12 september 2001 21:58 schreef Topic het volgende:

[..]

Straks als Afganistan platgebombardeerd is dan stoort niemand zich aan je feest.
Voor mij zijn alle onschuldige slachtoffers gelijk. Ook dan feest ik niet.

Hmmm, ff goed lezen Topic......ik heb het niet zozeer over het feestje.....het gaat mij erom dat er dan wel ingegrepen wordt........of weet je niet wat voor dag 4 mei is???
pi_1622654
Hoe weet jij hoe iemand anders op een gebeurtenis heeft gereageerd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')