quote:
Op donderdag 11 november 2004 09:57 schreef gr8w8 het volgende:
Na de moord op Theo van Gogh wordt veelvuldig gezegd dat hij slechts beledigde. Dat zou ook gelden voor Ayaan Hirsi Ali van de VVD, met wie hij samen het veelbesproken "Submission Part I" maakte. Ook zij zou slechts beledigen en haar kritiek zou slechts een gevol zijn van haar negatieve ervaringen in Somalië. Vandaar haar speerpunten betreffende vrouwenmishandeling, aangezien zij zelf daar slachtoffer van is geweest.
Ik snap dat ook niet. Hirsi Ali verkondigt een mening. Er is helemaal geen sprake bij haar van een wil om te kwetsen of een bewust gebrek aan respect, maar een verschil van mening over hoe de wereld in elkaar zit. Ik vind de reacties van de moslims tamelijk zot hierover. Het zou m.i. ook een zotte reactie zijn, gekwetst te zijn door de relativiteitstheorie van Einstein, de evolutietheorie van Darwin of het heliocentrisch wereldbeeld van Galileï.
Socrates kwetste het politieke bewind van zijn tijd met zijn vragen aan argeloze domoren die hij tegen het lijf liep op het marktplein van Athene. Ook waren de autoriteiten gekwetst door Jezus' non-conformistische opstelling ten aanzien van enkele centrale geboden van de Joodse godsdienst. Thomas More kwetste Hendrik VIII door zich te verzetten tegen diens huwelijksplannen. En ook Galileo Galileï zal velen hebben gekwetst met zijn stelling dat de aarde om de zon draait en niet andersom.
De gehele geschiedenis van de beschaving is één lange strijd tegen 'gekwetste gevoelens'. In een vitale democratische samenleving worden dit soort gekwetste gevoelens echter genegeerd. Respect daarvoor zou de beschaving ook geen stap verder hebben gebracht. In een democratische samenleving staat de vrijheid van gedachte en meningsuiting als uitgangspunt ferm overeind. Hoogste deugd is tolerantie. Dat wil zeggen: mensen in staat stellen tot het ventileren van opinies waar je zelf de grootste bezwaren tegen hebt. Dit alles in de verwachting dat alleen uit de schok der meningen de waarheid oprijst.
Toch is 'gekwetstheid' altijd ingezet als troefkaart in dit soort discussies. De kerk heeft zich eeuwenlang verzet tegen Darwin en Galileï precies op deze gronden.
Ik vind dat in een gezonde democratie de vrijheid van meningsuiting voorop moet staan. Het staat imams vrij homoseksualiteit als een ziekte te benoemen, zoals het homo's vrij staat hetzelfde te zeggen van godsdienst. Freud heeft dat laatste trouwens gedaan. Godsdienst is voor Freud een neurose en daarmee een ziekte. In zijn visie zijn christenen, moslims, joden noem maar op zwaar zieke, geestelijk gestoorde patienten. Gemeten aan de dominante lijn in de Nederlandse cultuur van dit moment zouden de verzamelde werken van de Weense psychiater op instigatie van godsdienstige groeperingen naar de brandstapel moeten.
"Gekwetsheid" is dus niet een absoluut gegeven. Je kan er dus - ook moreel gezien - niks mee.
Waar gaat het dus om? Het centrale uitgangspunt van een democratie is openheid voor de meest diverse opinies. Geen waarheidsclaim is absoluuut. Geen standpunt de laatste wijsheid. Allerlei ideeën en uitgangspunten worden aan voortdurende kritiek onderworpen.
Helaas dreigt dit beginsel in Nederland een bedreigd cultuurgoed te worden. Er waart een geest door Nederland die aangeeft dat niet vrijheid van spreken het uitgangspunt moet zijn, maar de gevoelens van groepen die niet met kritiek op hun handel en wandel wensen te worden geconfronteerd.