1 : 0,618033989 = 1,618033989 : 1 = de gulde snedequote:Op woensdag 10 november 2004 14:50 schreef Irris het volgende:
k : g = g : t
(x - 1) : 1 = 1 : x
x - 1 = 1 / x
x2 - x = 1
x2 - x - 1 = 0
x oplossen met ABC formule
Oplossing:
x = -0,618033989 => onmogelijk
x = 1,618033989 => phi
Ja klopt maar - (!) 0,618033989 bestaat niet..quote:Op woensdag 10 november 2004 14:58 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
1 : 0,618033989 = 1,618033989 : 1 = de gulde snede![]()
Het is negatief, maar daarom hoef je de absolute waarde ervan niet zomaar te verwerpen, want beide uitkomsten zijn in feite de gulden snede.quote:Op woensdag 10 november 2004 15:14 schreef Irris het volgende:
[..]
Ja klopt maar - (!) 0,618033989 bestaat niet..
e^x is zijn eigen integraal, behoorlijk logisch dus.quote:Op woensdag 10 november 2004 21:58 schreef Yosomite het volgende:
Maar het getal e is toch ook een heel mooi getal.
Als je de oppervlakte uitrekent tussen de x-as en de functie ex tussen x = - oneindig en x = x, dan komt daar uit ex
En dus "omgekeerd" de richtingscoëfficiënt van een raaklijn aan de functie ex in het punt x is gelijk aan ex.
Jahaaaaaaaaaaa. Maar waarom is dat zo?quote:Op donderdag 11 november 2004 01:05 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
e^x is zijn eigen integraal, behoorlijk logisch dus.
Wel elegant daarentegen.
Ik heb ooit zelfs als definitie gehad: de functie die zijn eigen integraal is.quote:Op donderdag 11 november 2004 09:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jahaaaaaaaaaaa. Maar waarom is dat zo?
Ja.quote:Op donderdag 11 november 2004 16:57 schreef Haushofer het volgende:
Om het Nerdgehalte hoog te houden op het FokForum, een kick. Is al es bewezen of e^pi transcedent is?
In 1882 toch al, of niet?quote:Op donderdag 11 november 2004 17:00 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja.
Nee, dat was pi. Transcendentie van e^pi kwam later pas.quote:Op donderdag 11 november 2004 17:02 schreef Quarks het volgende:
[..]
In 1882 toch al, of niet?
Oh ja, Lindemann was het toch?quote:Op donderdag 11 november 2004 17:16 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee, dat was pi. Transcendentie van e^pi kwam later pas.
Zeker. De beste man heeft na dit bewijs alleen niet zoveel meer gepresteerd, helaas. Zoals velen die een groot probleem hebben gekraakt.quote:Op donderdag 11 november 2004 17:24 schreef Quarks het volgende:
[..]
Oh ja, Lindemann was het toch?
Fijn dat je ons je gebrek aan wiskundige kennis komt mededelenquote:Op vrijdag 12 november 2004 00:28 schreef pudendo het volgende:
Ik snap echt geen ene moer van al deze posts
zie ook de eerste regel van m'n openingspost...quote:Op vrijdag 12 november 2004 00:40 schreef Quarks het volgende:
[..]
Fijn dat je ons je gebrek aan wiskundige kennis komt mededelen![]()
Waarom stel je die vraag dan :')quote:Op vrijdag 12 november 2004 01:24 schreef pudendo het volgende:
[..]
zie ook de eerste regel van m'n openingspost... :')
Dat ziet er stoer uit. Welke i is dat, imaginair-i? Kan dat wel? (heb complexe getallen nooit goed begrepen haha)quote:Op woensdag 10 november 2004 14:01 schreef Alicey het volgende:
Er is ook een samenhang tussen enkele van die getallen.
epi*i + 1 = 0
Dat is inderdaad de imaginaire i. Ik heb ooit eens een poging gedaan dat aan een aantal mensen uit te leggen, zie hierquote:Op vrijdag 12 november 2004 08:45 schreef wortels het volgende:
[..]
Dat ziet er stoer uit. Welke i is dat, imaginair-i? Kan dat wel? (heb complexe getallen nooit goed begrepen haha)
Vreemd, want het bewijs is puur analytisch, m.a.w. hooguit tweedejaars wiskundestof. Ik vond het nogal goed te volgen eigenlijk.quote:Op donderdag 11 november 2004 21:21 schreef Yosomite het volgende:
Bewijs, beginnende op pagina 2 dat epi transcendent is door ene David Hilbert. Niet oneerbiedig, want hij heeft me heel wat hoofdbrekens gekost.
Ik bedoelde Hilbert zelf. ("hij heeft me heel wat hoofdbrekens gekost") Hij heeft meer op zijn geweten, o.a. de Hilbert ruimte waarin de QM zich afspeelt. Het hier gegeven bewijs is rechttoe rechtaan.quote:Op vrijdag 12 november 2004 13:48 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Vreemd, want het bewijs is puur analytisch, m.a.w. hooguit tweedejaars wiskundestof. Ik vond het nogal goed te volgen eigenlijk.
Bestaat er ook nog een reeele i dan?quote:Op vrijdag 12 november 2004 09:28 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de imaginaire i. Ik heb ooit eens een poging gedaan dat aan een aantal mensen uit te leggen, zie hier
Dat ziet er wel wat rommelig uit, is mijn eerste indruk. Je begint over het optellen van hoeken zonder dat er nog maar sprake is van het eerste complexe getal. Dat komt dus ernstig uit de lucht vallen. Het is volgens mij beter om eerst maar i te introduceren en dan gaandeweg op te merken dat bij vermenigvuldigen de hoeken worden opgeteld. Maar misschien werd jouw stukje juist zeer goed ontvangen, dat weet ik niet.quote:Op vrijdag 12 november 2004 09:28 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de imaginaire i. Ik heb ooit eens een poging gedaan dat aan een aantal mensen uit te leggen, zie hier
Klopt. Maar hoe bewijs je dat?quote:Op zaterdag 13 november 2004 20:42 schreef Phooka het volgende:
De differentievergelijking met constante coefficienten kan worden opgelost door een oplossing te zoeken van de vorm: F(n)=c*b^n.
Ja, zeg! Bewijs jij dat maar...quote:Op zaterdag 13 november 2004 21:00 schreef J.Aap het volgende:
[..]
Klopt. Maar hoe bewijs je dat?
Ik zie alleen dat er bewezen wordt dat e en pi transcendent zijn, maar misschien kijk ik met m'n neus.quote:Op donderdag 11 november 2004 21:21 schreef Yosomite het volgende:
Bewijs, beginnende op pagina 2 dat epi transcendent is door ene David Hilbert. Niet oneerbiedig, want hij heeft me heel wat hoofdbrekens gekost.
Dat is nu juist het idee, ik leeg eerst uit dat bij vermenigvuldigen in feite altijd de hoeken worden opgeteld (dat is tenslotte niet alleen bij complexe getallen zo) en met die informatie terugredenerend is het 'logisch' dat de wortel van -1 recht boven de 0 ligt op de getallenlijn. Vervolgens noemen we dat punt 'i'.quote:Op vrijdag 12 november 2004 22:08 schreef J.Aap het volgende:
[..]
Dat ziet er wel wat rommelig uit, is mijn eerste indruk. Je begint over het optellen van hoeken zonder dat er nog maar sprake is van het eerste complexe getal. Dat komt dus ernstig uit de lucht vallen. Het is volgens mij beter om eerst maar i te introduceren en dan gaandeweg op te merken dat bij vermenigvuldigen de hoeken worden opgeteld. Maar misschien werd jouw stukje juist zeer goed ontvangen, dat weet ik niet.
of anders gezegd:quote:Op woensdag 10 november 2004 14:50 schreef Irris het volgende:
k : g = g : t
(x - 1) : 1 = 1 : x
x - 1 = 1 / x
x2 - x = 1
x2 - x - 1 = 0
x oplossen met ABC formule
Oplossing:
x = -0,618033989 => onmogelijk
x = 1,618033989 => phi
Als jij zegt wat je bedoelt met een verband tussen pi en phi, dan kan ik zeggen of dat er isquote:Op zaterdag 4 december 2004 16:20 schreef Kroketter het volgende:
of anders gezegd:
phi=0,5+0,5√5 of phi=0,5-0,5√5
In tegenstelling tot getallen als pi en e is het dus wel exact te defineren (en nog niet eens zo spectaculair)... of zie ik dat verkeerd. Vraag me ook af wat het verband is tussen phi en pi, of is dat er gewoonweg niet.
Ok, dat maakt voor mij ook gelijk duidelijk wat trancedent is. Maar wat ik me dus afvroeg was of er een uitdrukking te vinden is die pi in phi uit kan drukken, wat dan waarschijnlijk in de vorm van een polynoom zal moeten. Maar ik zag dat ze beide betrekking hebben op circels, dus vraag me af of dat verband er is.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:04 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Als jij zegt wat je bedoelt met een verband tussen pi en phi, dan kan ik zeggen of dat er is![]()
phi en pi zijn beide reëele getallen (verz R) en zijn beide niet rationaal (verz Q), echter
- phi is een algebraïsch getal (wortel uit een polynoom)
- pi is trancendent, dwz alleen als som van een oneindige reeks te schrijven
( beter de limiet van en oneindige som of product)
Als je pi in phi wilt uitdrukken, dan heb je oneindig termen nodig.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:17 schreef Kroketter het volgende:
[..]
Maar wat ik me dus afvroeg was of er een uitdrukking te vinden is die pi in phi uit kan drukken, wat dan waarschijnlijk in de vorm van een polynoom zal moeten. Maar ik zag dat ze beide betrekking hebben op circels, dus vraag me af of dat verband er is.
Ok, merci, dan heb ik weer iets nuttigs te doen tijdens saaie collegesquote:Op zaterdag 4 december 2004 17:20 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Als je pi in phi wilt uitdrukken, dan heb je oneindig termen nodig.
Phi heeft niets met cirkels te maken, wel kun je phi meetkundig construeren, zoals de oude grieken al deden, met passer en lineaal.
( zie de post van coz)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |