quote:
Op maandag 8 november 2004 03:46 schreef BaajGuardian het volgende:
ik heb een maffe muziek smaak , niks van wat bekend is , niks wat commercieel is , ik maak zelf muziek , maar daar gaat dit topic niet over....(dat is in princiepe dus mijn smaak dan ook , mijn eigen. , en een genre\stijl heeft het niet , het is melodieus maar tegelijkertijd kan het zwaar zijn , soms ritmisch , soms symphonisch....
maar ok , laatste week of 2 luister ik opeens naar MTV.....dat is dus absoluut niet iets wat ik zou doen
aangezien ik de benden op dat soort kanalen een vervloeking van mijn gevoel vind.
(klanken > gevoel , vertaling)
reden is , er zijn een paar nummers waar ik verslaafd aan ben geworden , ik moet ze gewoon horen , omdat ze perfect zijn....of iets perfects hebben.
Franz ferdinand - this fffire
is al zoiets , heel sarcastisch en een melancholische sfeer , beetje 1980 alike , relaxed en hypnotiserend.
zo zijn er een paar nummers van outkast , die gewoon op zichzelf al gewelidg is ,(de band)
neem nu dat nummer ooit , met dat huis dat lekte en al die dieren enzo , weet de naam niet meer maar ok. doet er ook niet toe.
dat nieuwste nummer , Love , heet het geloof ik , is al geweldig , die klanken en dan later die gitaar erbij (electrisch) is echt amper te beschrijven , alleen als ik het hoor dan.
maar ook dat Roses nummer , is fantastisch , het moment waarop het zang begint , met Caaaroline , gaat er een kippevel over mijn rug heen , die muziek raakt letterlijk een snaar denk ik.
maar dan uitgekomen met het nummer dat ik echt niet kan missen...
Keane - Bedshaped.....
iedereen zou dit nummer echt moeten horen , het gaat niet om smaak , of genre meer , dit nummer is eigenlijk de *nummer een* wereldwijd waard.
de klanken passen perfect , de emotie in de accorden zijn overtreffend , de sfeer is soms benauwend maar ook bevrijdend , de clip is ook steeds weer een genot om naar te kijken....
ik hoop dat ie zo weer erop komt....
*duim duim*
Ik hou ook niet van die top40 lijsten ed. en af en toe wil er wel een nummer of twee uitsrpingen
die ik wel leuk vind. i'm with you - avril bv. vind het prachtig die plectrum dat wisselt van snaar door
het nummer, is een naam voor, weet ff niet.
ik denk toch dat je wordt gebrainwasht doordat je bedpaalde nummers té vaak hoort?
heet high rotation. 40 x per dag op elke zender en tussen al die 200 stukken shit zit er vast wel iets
tussen dat jouw snaar raakt.
ms. jackson vinik nie echt bijzonder.
probeer es blacksheep "strobelight honey" of "flavor of the month"
resp. disco samples leuk gemixt en herp alpert trumpet op funkyjazz.
of: pete rock & cl smooth.
die jongens mixen rustige jazz met vette acoustische drums dat swingt als de pest!
en dat op 96 bpm. probeer es "in the house" of "they remenisce over you"
(funky nassau's beginning of the end sample +tom scott + vette sp12000 drums)
of: ghetto boys - mind playing tricks on me (isaac hayes sample + goed verwoorde
psychotische gedachtes over illusie en sint maarten)
kijk dan begin je pas hiphop te luisteren, vergeet die eminem want dat is een witte clown.
nog wat leuke hiphop voor beginners:
"chi-ali - age ain't nothing but a #" (stanley turrentine jazz + nog een bekend nummer +
leuke teksten over jonge meisjes en verliefd zijn)
"main source - lookin at the front door" (duidelijke teksten over relaties laten zien dat rap ook
vertsaanbaar kan zijn en niet vaag en abstract)
ken je "brand new heavies"? dat wordt acid-jazz genoemd, het nummer "closer" is wel
poppy en goed voor 'poppy-ears' "midnight at the oasis" is erg lekker!
Overigens, top40 muziek wordt niet zomaar top40. alles wat ik wellis hoor in de top40
dat klinkt heel, heel gelikt. té perfect vinik, maar niet mooi. alle akkoorden, alle instrumenten,
klinkt allemaal te over-afgemixt. te gelikt. geen wonder dat het bijna allemaal wel
aannemeljik klinkt. al is de nummer in feite bagger.
als alles in een ummer goed samen klinkt als in een mooi akkoord in een mooi geheel.
en als dat dan 40 keer per dag znoiet 50 wordt gedraaid, dan gaat dat wel wennen.
nummer zelf hoeft noiet goed te zijn. dat poetsen ze wel recht.