abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 november 2004 @ 21:32:41 #1
16272 dagwaarde
van dag tot waarde
pi_23129350
bron: RTLnieuws
http://www.rtl.nl/(/actue(...)ing_de_hond_2045.xml

De Hond: Groep Wilders groter dan VVD
Als er nu verkiezingen zouden worden gehouden haalt de Groep Wilders meer zetels dan de VVD. In een peiling van Maurice de Hond komt de oud-VVD'er uit op 18 zetels, een meer dan de VVD.

Derde partij
De partij is daarmee de derde partij van het land. De eerste peilingen na de moord op Theo van Gogh verschillen enorm. Bij Interview/NSS staat Wilders op zeven zetels.

Andere methode
De methode van de Hond is anders. Hij legt de respondent een lijst voor met partijen, waaronder de Groep Wilders. Interview/NSS vraagt de ondervraagde spontaan zelf een partij te noemen.

©RTLNieuws.nl

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat zou eigenlijk de combinatie VVD, LPF en partij Wilders doen?
Ik denk dat je dan een super ultrarechts kabinet zou hebben...
:X O+
pi_23129414
De peilingen van Maurice vind ik niet altijd even reel

VVD, LPF en Wilders samen is toch geen meerderheid van 75+ zetels
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  zaterdag 6 november 2004 @ 21:36:12 #3
16272 dagwaarde
van dag tot waarde
pi_23129461
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:34 schreef Stuart het volgende:

VVD, LPF en Wilders samen is toch geen meerderheid van 75+ zetels
IK ben ervan uitgaand dat het CDA eronder valt met hun zetels (tegen de tijd)
:X O+
  zaterdag 6 november 2004 @ 21:36:55 #4
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_23129480
Angst. Niets meer.
pi_23129484
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:36 schreef dagwaarde het volgende:

[..]

IK ben ervan uitgaand dat het CDA eronder valt met hun zetels (tegen de tijd)
Okay, ja dan redden ze het wel, maar waarom zou het LPF er dan nog bij moeten Dat stelt nagenoeg niets meer voor
pi_23129551
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:36 schreef Bioslock het volgende:
Angst. Niets meer.
Angst onder stemmers kan voor vreemde situaties leiden hoor..
pi_23129576
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:39 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

Zo ook emotie
  zaterdag 6 november 2004 @ 21:40:16 #8
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_23129584
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:39 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

Ja. Dat bedoel ik.
pi_23129723
Ik hoop in ieder geval niet dat een week voor de verkiezingen weer zo'n moord wordt gepleegd. .

Nou ja, eigenlijk nooit, maar ik heb liever niet dat 4 jaar geregeerd wordt door een partij die binnen een week z'n electoraat wint.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  zaterdag 6 november 2004 @ 21:50:16 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_23129851
https://www.peil.nl/

Ik kon verder geen lijstje zien van de peiling van De Hond.

De Hond verschilt nogal van de politieke barometer van Interview-NSS. De meetmethode verschilt ook nogal; bij De Hond kan je je vrijwillig aanmelden, en vanuit een niet representatieve populatie corrigeert hij het naar 'correcte' cijfers, afgaande van eerdere resultaten. Die methode van De Hond neem ik toch minder serieus eerlijk gezegd.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_23130015
quote:
Andere methode
De methode van de Hond is anders. Hij legt de respondent een lijst voor met partijen, waaronder de Groep Wilders. Interview/NSS vraagt de ondervraagde spontaan zelf een partij te noemen.
Hieruit valt te concluderen, dat als men een lijstje met de naam Wilders erop voorgeschoteld krijgt, men eerder zal denken "oh ja, die blonde gast die tegen moslims is", en op hem stemt. Worden ze echter niet aan hem herinnerd, dan zullen ze eerder op hun oorspronkelijke partij stemmen. Taak voor Wilders is dus om naamsbekendheid te creeeren.
pi_23130083
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:50 schreef Sidekick het volgende:
https://www.peil.nl/

Ik kon verder geen lijstje zien van de peiling van De Hond.
Zie persbericht.
pi_23130087
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:55 schreef Speth het volgende:

[..]

Taak voor Wilders is dus om naamsbekendheid te creeeren.
Hoe triest het ook is, Wilder krijgt die stemmen vanwege z'n anti-islam houding, net als Fortuyn. Hij kan dan nog zoveel doen aan z'n naamsbekendheid, de enige keren dat hij in het nieuws is geweest is vanwege z'n extreme uitspraken.
  zaterdag 6 november 2004 @ 22:00:26 #14
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_23130131
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:58 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Zie persbericht.
Hij heeft het in PDF-vorm, en die kan ik niet bekijken in mijn browser op de een of andere manier....
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_23130180
Het ebt wel weg zodra andere partijen de standpunten half gaan copieren en als de begrafenis en al het gelul de komende weken voorbij is.
pi_23130203
Ik heb trouwens het idee dat De Hond de concurrentiestrijd met Interview nogal aan het opvoeren is. Hij kwam altijd op maandagavond met zijn peiling, en nu opeens op zaterdag, daags na de NOVA/Interview-peiling?

Zie ook het volgende stukje uit het persbericht:
quote:
Wederom verschilt deze peiling fors van die van Inter/View-NSS, waarbij de Groep Wilders op 7 zetels staat. Om onomstotelijk vast te stellen wat daar de reden van is heeft Maurice de Hond een derde onderzoeksbureau (Team Vier uit Amstelveen) gevraagd om op 5 en 6 november een telefonisch onderzoek uit te voeren naar de politieke voorkeur. Allereerst werd de vraag op de identieke wijze voorgelegd als Inter/View-NSS dat doet. Dat geschiedt dan via de zogenaamde “spontane herinnering”, dus dan worden de partijen waaruit gekozen kan worden niet aan de respondent voorgelegd. Vervolgens werd de vraag nogmaals gesteld, maar dan op een geholpen wijze.

Men kreeg dan ook expliciet de keuze voor Groep Wilders voorgelegd, hetgeen ook gebeurt via de aanpak van Peil.nl. Uit het onderzoek van Team Vier bleek dat de eerste vraag ongeveer de uitslag geeft die Inter/View-NSS gisteren heeft gepresenteerd en de tweede vraag ongeveer de uitslag geeft van Peil.nl, zoals u in dit persbericht aantreft. Op de website van www.peil.nl vindt u een uitgebreide technische verantwoording aan van dit vergelijkende onderzoek. Maurice de Hond tekent hierbij aan dat als er echt verkiezingen zijn dan staan op het stembiljet ook de deelnemende partijen waaruit men mag kiezen en derhalve vindt hij de “geholpen” aanpak methodisch de juiste.
Oud artikel van de Frontpage: Interview/NSS peilde het meest nauwkeurig
pi_23130302
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:00 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Hij heeft het in PDF-vorm, en die kan ik niet bekijken in mijn browser op de een of andere manier....
CDA van 30 naar 28
PvdA van 55 naar 52
VVD van 17 naar 17
LPF van 0 naar 1
GroenLinks van 9 naar 9
SP van 15 naar 14
D66 van 4 naar 3
ChristenUnie van 5 naar 5
SGP van 2 naar 2
Wilders van 12 naar 18
PvdD van 1 naar 1

De Hond sjoemelt trouwens. Hij heeft boven zijn tabelletje nu staan dat de vorige peiling van 30 oktober was (alsof hij het altijd op zaterdag doet), terwijl in het persbericht van de vorige peiling 1 november staat.
pi_23130366
quote:
ChristenUnie van 5 naar 5
5
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_23130421
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:09 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

5
1 2 3 4 (5) 6 7 8 9 10...

Idd.
pi_23130443
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:09 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

5
In vergelijking met de vorige peiling van meneer De Hond.
pi_23130501
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:11 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

In vergelijking met de vorige peiling van meneer De Hond.
Ik vind het vreemd dat die relatief zo veel stijgen...
pi_23130530
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:13 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Ik vind het vreemd dat die relatief zo veel stijgen...
Ik maak me meer zorgen om de PvdA.
Maar ze zijn aan het schuiven met standpunten, iig iets de goede kant op.
pi_23130898
Over een maandje mag hij de handen dichtknijpen als hij er 3 heeft.

Toch altijd wel leuk om te zien, die schommelingen.
Zijn "de moslims" weer in de negatieve publiciteit, dan stijgt Wilders enorm. Nadat de rust is teruggekeerd stuiterd hij net zo hard weer naar beneden.

Mooi volk, die nederlanders
pi_23130930
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:25 schreef Hymn het volgende:

Mooi volk, die nederlanders
Daarom moet het kiesstelsel ook anders, zoiets als bij de Senate in de VS is wel handig.
pi_23131193
ah, een soort districtenstelsel dus

ik vind dat geen goed idee, iedere door de kiezer uitgebrachte stem moet dezelfde waarde hebben, kunnen meetellen in het eindtotaal

wbt onze variant vd Senaat (Eerste Kamer): daar kan je de leden ervan bij ons niet rechtstreeks kiezen... dat vind ik jammer, daarvoor moeten rechtstreekse verkiezingen ook worden uitgeschreven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')