quote:Op zaterdag 6 november 2004 20:49 schreef schreeuwer het volgende:
Zij die zich in een europees, of anders gesteld "westers" land, willen vestigen zeer hoge eisen worden gesteld, waaraan zonder twijfel ook duidelijk is naar de buitenlander.
quote:Op zaterdag 6 november 2004 20:49 schreef PJORourke het volgende:
Een L te veel.
En een d teveel, not to mention een t te weinigquote:Verkeerd Nederland eigenlijk
quote:Op zondag 7 november 2004 04:03 schreef Maerycke het volgende:
Oftewel, het sterft van de spelfouten![]()
In ieder geval is Nederland niet te tolerant, maar moeten mensen wel leren met hun vrijheden om te gaan (en nee, dan bedoel ik niet alleen de medelander van allochtone afkomst, maar ook de mensen die hun rotzooi op straat gooien, de lui die niet in staat zijn om hun xenofobe gevoelens onder controle te houden en wat meer van die dingen).
Ik denk dat we met ons allen eens moeten beseffen dat we hier in Nederland juist een groot goed hebben. En dat we hiermee best eens zorgvuldiger mogen omgaan in plaats van de moeite willen doen deze onder druk van wat onderbuikgevoelens in te perken.
Als optimist kun je zo denken, als pessimist lijkt het tegendeel waar en niet geheel onbegrijpelijk. Het broeit al langer dan sinds de moord op Van Gogh. Gedwongen samenleven terwijl de ene de andere de kop inhakt lijkt mij niet echt een fijne basis. Kijk naar Bosnie en Kosovo. De wil om samen te leven moet er zijn, die dwing je niet op.quote:Op zondag 7 november 2004 10:07 schreef George-Butters het volgende:
Zo'n moord als dit is een goede incentive om toch je meer aan te passen aan elkaar. Soms is een grote schok nodig om tot het juiste besef te komen.
Maak je zelf deel uit van deze laag opgeleide conservatieve bevolkingsgroep?quote:Op zondag 7 november 2004 10:07 schreef George-Butters het volgende:
... Je hebt daarin een progressieve groep die zich goed aanpast en ook een grote laag op geleide conservatieve groep die daar zeer veel moeite mee heeft. En dat geldt voor zowel allochtonen als autochtonen.
Hoe zie jij het dan?quote:Op zondag 7 november 2004 10:21 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Maak je zelf deel uit van deze laag opgeleide conservatieve bevolkingsgroep?![]()
Overigens lijkt mij deze vaststelling flauwekul; maar dat terzijde.
ps. typefouten moeten kunnen op de vroege zondagochtend. Ik heb m'n 1e bak koffie nog niet op...quote:Op zondag 7 november 2004 10:21 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Maak je zelf deel uit van deze laag opgeleide conservatieve bevolkingsgroep?![]()
Overigens lijkt mij deze vaststelling flauwekul; maar dat terzijde.
Lijkt mij duidelijk, maar hoe? Je hebt aan de ene kant heidenen en aan de andere kant fanatieke religieuzen. De extremen zijn nu met elkaar in conclaaf en ik schaar me toch liever bij mensen die vrijheid als hoogste goed in hun pakket hebben zitten. Je kunt mensen niet gedwongen samen laten leven. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dat ooit optimaal gaat worden. Misschien moeten de mensen die zo anti-westers zijn, eens op stage in een land waar het pas echt klote is. Leren ze de normen en waarden van het vrije Nederland beter waarderen. Als het ze daarachter goed bevalt, dan mogen ze uiteraard daar blijven.quote:Op zondag 7 november 2004 10:27 schreef George-Butters het volgende:
Hoe zie jij het dan?
Ik zal m'n stelling s verduidelijken.
Deze moord is nog meer dan toen Pim doodgeschoten werd een duw in rug van versnelde aanpassing aan elkaar. Daarbij moeten allochtonen en autochtonen zich aanpassen.
quote:Op zondag 7 november 2004 04:03 schreef Maerycke het volgende:
Oftewel, het sterft van de spelfouten![]()
In ieder geval is Nederland niet te tolerant, maar moeten mensen wel leren met hun vrijheden om te gaan (en nee, dan bedoel ik niet alleen de medelander van allochtone afkomst, maar ook de mensen die hun rotzooi op straat gooien, de lui die niet in staat zijn om hun xenofobe gevoelens onder controle te houden en wat meer van die dingen).
Ik denk dat we met ons allen eens moeten beseffen dat we hier in Nederland juist een groot goed hebben. En dat we hiermee best eens zorgvuldiger mogen omgaan in plaats van de moeite willen doen deze onder druk van wat onderbuikgevoelens in te perken.
Verandering roept altijd weerstand op. Dat gelul dat het vroeger altijd beter was, slaat objectief gezien vaak als kut op dirk.quote:Op zondag 7 november 2004 10:15 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Als optimist kun je zo denken, als pessimist lijkt het tegendeel waar en niet geheel onbegrijpelijk. Het broeit al langer dan sinds de moord op Van Gogh. Gedwongen samenleven terwijl de ene de andere de kop inhakt lijkt mij niet echt een fijne basis. Kijk naar Bosnie en Kosovo. De wil om samen te leven moet er zijn, die dwing je niet op.
Iedereen prefereert vrijheid boven strenge beperkende regels. Je moet de groepen allochtonen ook de kans geven de maatschappelijke ladder op te klimmen. Je ziet het opleidingsniveau van vele bevolkingsgroepen omhoog schieten. Met een hogere opleiding komt ook vaak een openere blik naar de wereld toe.quote:Op zondag 7 november 2004 10:31 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Lijkt mij duidelijk, maar hoe? Je hebt aan de ene kant heidenen en aan de andere kant fanatieke religieuzen. De extremen zijn nu met elkaar in conclaaf en ik schaar me toch liever bij mensen die vrijheid als hoogste goed in hun pakket hebben zitten. Je kunt mensen niet gedwongen samen laten leven. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dat ooit optimaal gaat worden. Misschien moeten de mensen die zo anti-westers zijn, eens op stage in een land waar het pas echt klote is. Leren ze de normen en waarden van het vrije Nederland beter waarderen. Als het ze daarachter goed bevalt, dan mogen ze uiteraard daar blijven.
"die bergvolken", LOL!!! Heb je het nu over de Berbers?quote:Op zondag 7 november 2004 10:34 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Verandering roept altijd weerstand op. Dat gelul dat het vroeger altijd beter was, slaat objectief gezien vaak als kut op dirk.
Gedwongen samenleven, duurt een aantal generaties. Om ons nou te vergelijken met die gezellige serven en andere volken lijkt me ook wat sterk. Die bergvolken hebben een traditie met geweld. Wij zijn te welvarend om te gaan vechten. De kans dat je er teveel op achteruitgaat is veel te groot. Het zit niet in de genen van de mens om ergens aan te beginnen waarvan je slechter wordt. Je streeft altijd naar vooruitgang. Wat die vooruitgang inhoudt hangt af van je persoonlijke situatie.
Volgens mij gaat de discussie niet zozeer over allochtonen, maar over religieuze fanatiekelingen. In Nederland is iedereen vrij om te studeren en hogerop te komen. Wat ik in mijn vorige reaktie zei, vereiste intelligentie om in te zien dat het zo beter is voor de lange termijn, is maar beperkt aanwezig en dat is inderdaad wat jij ook zegt. Meer opleiding leidt tot beter inzicht, maar waarom lukt dat zo weinig mensen?quote:Op zondag 7 november 2004 10:37 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Iedereen prefereert vrijheid boven strenge beperkende regels. Je moet de groepen allochtonen ook de kans geven de maatschappelijke ladder op te klimmen. Je ziet het opleidingsniveau van vele bevolkingsgroepen omhoog schieten. Met een hogere opleiding komt ook vaak een openere blik naar de wereld toe.
Ik heb het hier over die lichtontvlambare mediteranenquote:Op zondag 7 november 2004 10:41 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
"die bergvolken", LOL!!! Heb je het nu over de Berbers?![]()
Ben het met je eens dat mensen streven naar vooruitgang, maar dat is juist de crux. De extremen willen dat zonder de andere extremen bereiken. Dat zien ze als vooruitgang. Welvarendheid hangt aan een zijden draadje en het kan zo omslaan. Niks dan lof voor mensen die elkaar willen benaderen, maar het is de vraag hoe die groep mensen de extremen denken aan te pakken. Beide groepen van extremen hebben namelijk gelijk en ongelijk. Wie moet welke waarden en normen opgeven om tot een compromis te komen en hoeveel inzicht heeft men in de waarde daarvan om tot een betere toekomst te komen? Het vereist een zekere mate van intelligentie om dat te kunnen inzien, maar ik denk dat grote groepen in Nederland een laag IQ hebben en die zullen dus achter een leider gaan staan die hen vertelt wat goed voor ze is. Met het risico van verzuiling en polarisatie. Ik denk niet dat je die problemen hier even op internet oplost.
Dat komt omdat 90% van de bevolking hulp nodig heeft bij het poepen. Zo dom zijn ze...quote:Op zondag 7 november 2004 10:44 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Volgens mij gaat de discussie niet zozeer over allochtonen, maar over religieuze fanatiekelingen. In Nederland is iedereen vrij om te studeren en hogerop te komen. Wat ik in mijn vorige reaktie zei, vereiste intelligentie om in te zien dat het zo beter is voor de lange termijn, is maar beperkt aanwezig en dat is inderdaad wat jij ook zegt. Meer opleiding leidt tot beter inzicht, maar waarom lukt dat zo weinig mensen?
quote:Op zondag 7 november 2004 10:50 schreef George-Butters het volgende:
Ik heb het hier over die lichtontvlambare mediteranenVolgens mij waren Berbers nooit echt oorlogzuchtig. Dat krijg je als je de hele dag achter je geiten aan moet lopen
![]()
Ik ben een liberaal, maar denk inderdaad dat je mensen gedwongen aan het handje kennis met elkaar moet laten maken. Niet via televisie of internet, maar op het marktplein. Koekhappen en voetbalpartijtjes, of zoiets. Dat vergt echter wel een overheidsbemoeienis en dat druist weer tegen mijn liberale gedachte in. Of met z'n allen of niet en dan mislukt het. Klinkt kinderachtig, maar mensen zijn ook kinderachtig. Het zijn echter ook de achterliggende inzichten, de ene gelooft in de mens en individu zelf en de andere vindt zichzelf een slaaf van e.o.a. god en acteert als robot. Mijn gevoel is dat de meeste mensen in Nederland welwillend zijn, het zijn de extremisten zelf die zich koppig opstellen.quote:Waarom denk je dat mensen die extremen willen bereiken? Juist dat is een kwestie van het herhalen van de boodschap. Ik vind de media in de VS en hoe de verkiezingen zijn verlopen daar een goed voorbeeld van. Waarom dacht je dat zwartkouzen zo gecontreerd wonen? Alleen op die manier heb je voldoende massa om je eigen denkbeelden in stand te houden.
De enige manier denk ik is, mensen met elkaar in aanraking brengen. Mixxen, begeleiding en opleiding. Het opgeven van waarden en normen is een kwestie van stapje voor stapje. HEt zijn geen onderhandelingen zeg maar.
Ik denk inderdaad niet dat die problemen hier even op internet op te lossen zijn. Juist een forum als die doet de complexe werkelijkheid geweld aan. Als je hier de overwegend schreeuwerige reacties leest denk je al snel dat iedereen er zo over denkt. En dat is toch niet zo....
Het moet echter wel van beide kanten komen. Maar je hebt wel gelijk. Wat noem je progressief? Dat is toch niet de hele dag in een burqa en soepjurk rondlopen? Als ze die kleding nu al eens wat vrolijker maken, dan geeft dat grafisch gezien ook al weer wat moed. Maar ja, grauw en teneergeslagen kleding moet toch kunnen, he? ... :')quote:Op zondag 7 november 2004 10:55 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Dat komt omdat 90% van de bevolking hulp nodig heeft bij het poepen. Zo dom zijn ze...
En daarom moet je er toch voor zorgen dat er progressieve invloeden zijn van buiten. Impulsen om die conservatieve invloeden tegengas te geven. Hoe meer mensen progressievere ideeen krijgen hoe sneller mensen zich anders gaan opstellen.
Ik vind juist nu een terughoudende houding van de autochtone bevolking erg gevaarlijk.
ik zie koppigheid als een vorm van domheid.... Helaas zijn dit soort zaken niet te voorkomen.quote:Op zondag 7 november 2004 10:55 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]![]()
[..]
Ik ben een liberaal, maar denk inderdaad dat je mensen gedwongen aan het handje kennis met elkaar moet laten maken. Niet via televisie of internet, maar op het marktplein. Koekhappen en voetbalpartijtjes, of zoiets. Dat vergt echter wel een overheidsbemoeienis en dat druist weer tegen mijn liberale gedachte in. Of met z'n allen of niet en dan mislukt het. Klinkt kinderachtig, maar mensen zijn ook kinderachtig. Het zijn echter ook de achterliggende inzichten, de ene gelooft in de mens en individu zelf en de andere vindt zichzelf een slaaf van e.o.a. god en acteert als robot. Mijn gevoel is dat de meeste mensen in Nederland welwillend zijn, het zijn de extremisten zelf die zich koppig opstellen.
progressief is openstaan voor andere invloeden en veranderingen. Een burqa is dat inderdaad niet...quote:Op zondag 7 november 2004 10:58 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Het moet echter wel van beide kanten komen. Maar je hebt wel gelijk. Wat noem je progressief? Dat is toch niet de hele dag in een burqa en soepjurk rondlopen? Als ze die kleding nu al eens wat vrolijker maken, dan geeft dat grafisch gezien ook al weer wat moed. Maar ja, grauw en teneergeslagen kleding moet toch kunnen, he? ...![]()
ps: geldt ook voor die kaalkopjes met hun uniformachtige kledij.
quote:Op zondag 7 november 2004 11:05 schreef George-Butters het volgende:
[..]
progressief is openstaan voor andere invloeden en veranderingen. Een burqa is dat inderdaad niet...
Een vrolijke afrikaanse soepjurk zie ik wel zitten hoor. Lekker ruim tussen de benen
![]()
Aanpassen waaraan? Beperkingen op vrijheid van meningsuiting? Open staan voor andermans cultuur?quote:Op zondag 7 november 2004 10:27 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Hoe zie jij het dan?
Ik zal m'n stelling s verduidelijken.
Deze moord is nog meer dan toen Pim doodgeschoten werd een duw in rug van versnelde aanpassing aan elkaar. Daarbij moeten allochtonen en autochtonen zich aanpassen.
Tegen deze stigmatiserende text is geen kruit opgewassen. Terwijl het gehele betoog juist over de nuance gaat.quote:Op zondag 7 november 2004 14:15 schreef Steeven het volgende:
[..]
Aanpassen waaraan? Beperkingen op vrijheid van meningsuiting? Open staan voor andermans cultuur?
Een grote groep moslims leeft nog in de Middeleeuwen, en aan die cultuur ga ik me niet aanpassen. Ik ga liever vooruit. En zo zie ik koppigheid in sommige gevallen niet als domheid. Die grote groep zou een voorbeeld moeten nemen aan moslims die kritisch kunnen zijn op hun eigen geloof. Maar tegenwoordig maakt dat ook al niet meer uit, want Mohammed B. was gewoon een slimme knul. Was.![]()
Je kunt al geen dialoog meer voeren wanneer de kritische teksten die er zijn onmiddellijk worden afgedaan als meeloperij en onechte uitingen van sympathie. Wat is het nut dan nog als Moslimgemeenschap om daar nog verdere tijd en energie in te steken?quote:Op zondag 7 november 2004 20:25 schreef ScienceFriction het volgende:
Het gebrek aan kritische geluiden binnen de Islam is inderdaad een probleem. De Moslimgemeenschap is wat dat betreft te weinig tolerant. Een individu dat kritiek heeft op de Islam wordt meteen gezien als een afvallige.
Bovendien bepaalt de Moslimgemeenschap waar het debat over gaat. Kritische geluiden van buiten de Moslimgemeenschap worden meteen als vijandig gezien.
Op deze manier kun je geen dialoog voeren.
De geluiden die te horen zijn zijn nog niet echt veel anders dan standaarddingen die eigenlijk na de aanslagen in 2001 al te horen hadden moeten zijn. De moslimgemeenschap doet Mohammed B. af als een incident. Is het dan gek dat veel mensen het af doen als "meeloperij"? (ik zeg overigens niet dat de meeste geluiden niet gemeend zijn).quote:Op zondag 7 november 2004 20:49 schreef Maerycke het volgende:
Je kunt al geen dialoog meer voeren wanneer de kritische teksten die er zijn onmiddellijk worden afgedaan als meeloperij en onechte uitingen van sympathie. Wat is het nut dan nog als Moslimgemeenschap om daar nog verdere tijd en energie in te steken?
De communicatie moet van twee kanten komen en men moet er ook van beide zijden ook voor open staan. En momenteel wordt er van alles verwacht van uit de Marokkaanse gemeenschap (en terecht voor een flink gedeelte), maar dan moet men ook wel bereid zijn te luisteren naar de geluiden die er wél komen in plaats van ook die gelijk af te branden.
Theo is niet vermoord omdat hij homo was, ook niet omdat zijn vrouw te ge-emancipeerd was.quote:Op zondag 7 november 2004 20:59 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
De geluiden die te horen zijn zijn nog niet echt veel anders dan standaarddingen die eigenlijk na de aanslagen in 2001 al te horen hadden moeten zijn. De moslimgemeenschap doet Mohammed B. af als een incident. Is het dan gek dat veel mensen het af doen als "meeloperij"? (ik zeg overigens niet dat de meeste geluiden niet gemeend zijn).
Laten ze binnen de Moslimgemeenschap eens een debat beginnen over cultuurrelativisme. Laten ze eens een kritisch debat beginnen om te kijken hoe zij de Islam kunnen inrichten naar Nederlandse maatstaven. Laten ze kijken op welke wijze de Islam botst met de Nederlandse rechtstaat.
Laten ze eens stoppen met Imams uit het buitenland halen, laten ze debatteren over homosexualiteit, de emancipatie van de vrouw, etc. Ik (en waarschijnlijk velen met mij) hebben het idee dat er geen liberale Islam bestaat die normaal kan functioneren binnen een democratie.
Als je weet waar de islam over gaat dan had je ook geweten dat kritiek op de Schepper en zijn boek (waar de islam dus om draait) inderdaad uit den boze is!! Wie ben jij om kritiek te uiten op een heilig boek? Ten tweede als jij het dialoog wil openen met kritiek op een geloof dan kun je beter thuis blijven want dat is dus een van de manieren om moslims NIET te bereiken.quote:Op zondag 7 november 2004 20:25 schreef ScienceFriction het volgende:
Het gebrek aan kritische geluiden binnen de Islam is inderdaad een probleem. De Moslimgemeenschap is wat dat betreft te weinig tolerant. Een individu dat kritiek heeft op de Islam wordt meteen gezien als een afvallige.
quote:Op zondag 7 november 2004 04:00 schreef Speth het volgende:
[..]
[..]
En een d teveel, not to mention een t te weinig
Om deze vraag te kunnen beantwoorden moet je je afvragen of moslimterroristen ontstaan in westerse landen, of worden geimporteerd. In het geval van de moordenaar van Theo van Gogh ging het om iemand met een dubbele nationaliteit, dan vraag ik me wel af hoe zo'n persoon ooit aan de Nederlandse is gekomen, die hij kennelijk niet altijd gehad heeft.
beetje lezen helpt ook vaak
maroks in nederland geboren krijgen van Marokko een paspoort, en geboren in nederland, al zo wie zo een nederlands paspoort.
Of een nog veel aardiger vraag... Zijn de migranten hier dan wel zo slecht aan het integreren ondanks de stortvloed aan klachten die wat mensen hebben?quote:Op zondag 7 november 2004 23:35 schreef Monidique het volgende:
Ik weet niet of onze wetten slapper of streneger zijn, maar wel weet ik dat er grote problemen zijn met migranten of mensen van buitenlandse afkomst in in ieder geval Frankrijk, België en Engeland. Daarom vraag ik mij dus af: zijn wij wel zo soft?
en je ziet dat t maar van een kant komt, heel nederland kruipt op zijn knieen om t die arme mensen naar de zin te maken, zelfs al is 75 % of meer... wat hier in de bak zit, niet westers, laten we t daar op houden,quote:Op zondag 7 november 2004 23:33 schreef Amando het volgende:
Wat ik ook eerder heb gepost is dat integratie van twee kanten moet komen, anders lukt het gewoon niet.
Wat jij zegt is precies wat ik bedoel. Ook jij wilt dingen scheiden. ALS je de dialoog wilty voeren dan moet je het ook goed doen. Dus ook dingen erbij halen die misschien niet voor Mohammed B de aanleiding zijn geweest. Ik merk dat de Moslimgemeensschap de dialoog alleen wil aangaan over dingen die zij wil bespreken. Het is meteen een verdedigende houding. Binnen de Moslim is geen blijk van kritiekacceptatie noch zelfkritiek.quote:Op zondag 7 november 2004 23:23 schreef Amando het volgende:
[..]
Theo is niet vermoord omdat hij homo was, ook niet omdat zijn vrouw te ge-emancipeerd was.
Puur omdat hij mensen beledigde dmv geitenneukers en de profeet ook uitschold,
Zaken wel gescheiden houden, want het is makkelijk om dan gelijk alles er maar bij te halen. Van homo's tot emancipatie..
Dit was gewoon een gek die het allemaal erg persoonlijk aanvoelde, die beledigingen.
Wat is er mis met een geloof bekritiseren??? Het is JUIST belangrijk om een geloof of welke visie dan ook te bekritiseren. Kritiek leveren is niet per se negatief, maar voor veel Moslims wordt dat dus wel zo opgevat. Waarom kunnen Moslims zo moeilijk met de kritiek omgaan die wordt geuit op hun geloof? Als je niet kritisch naar een geloof kijkt dan komen er vanzelf problemen. Problemen die ik al eerder schetste (mbt de positie van de vrouw, homo-emancipatie etc).quote:Op zondag 7 november 2004 23:33 schreef Amando het volgende:
Als je weet waar de islam over gaat dan had je ook geweten dat kritiek op de Schepper en zijn boek (waar de islam dus om draait) inderdaad uit den boze is!! Wie ben jij om kritiek te uiten op een heilig boek? Ten tweede als jij het dialoog wil openen met kritiek op een geloof dan kun je beter thuis blijven want dat is dus een van de manieren om moslims NIET te bereiken.
Je mag wel kritiek uiten op personen, maar wat er nu gebeurd is dat of:
1 . De hele groep word gegeneraliseerd
of
2. Het geloof zelf word bekritiseerd.
Oogklepje erbij?quote:Op zondag 7 november 2004 23:59 schreef Maerycke het volgende:
Meid, wat heb je het moeilijk. Neem een koekje.
Is een bezoek aan het concentratiekamp inbegrepen?quote:Op maandag 8 november 2004 00:56 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Oogklepje erbij?
Daar zit wel een kern van waarheid in, René DesCartes schreef er, voor de goede verstaander, in de 17de eeuw al over met zijn beroemde strofe: "Ik ben naar de Nederlanden gegaan, omdat niemand zich hier met zijn buurman bemoeit", of woorden van gelijke strekking - ik doe het uit mijn hoofd -. In de 17de eeuw golden de Nederlanden hiermee als de enige gunstige uitzondering in een zee van dwingelandij. Onverschilligheid betekent in zekere zin dat er geen gewetensdictatuur bestaat, zodat je alleen, of in kleine groep, in alle rust zelfstandig tot een morele overweging oid kunt komen. Is het immers niet waar dat daar waar allerlei bemoeials hun mening aan je willen opdringen al snel sprake is van dwingelandij. Nadeel is wel dat te midden van die afwezigheid van gewetensdictatuur ook lieden die het wat minder goed voorhebben met het algemeen aanvaarde hun slag kunnen slaan. En ook kan er een sfeer ontstaan waarin een moreel oordeel uit de weg gegaan wordt ten faveure van de lieve vrede of andere meer of minder valide redenen. Hoe met dit krachtenspel om te gaan is telkens weer de opgave waarvoor wij gesteld staan.quote:Op maandag 8 november 2004 00:41 schreef Frenzy_ls het volgende:
Nee nee nee,
Nederland is niet TOLERANT !! het is ONVERSCHILLIG !!
"we just dont give a f**k"
Een zeer legitieme vraag. Het antwoord zal dan ook voor verschillende individuen verschillend zijn. Vervolgens kan dan de vraag gesteld worden wat te doen aan integratiecriteria of sancties op schadelijk onaangepast gedrag? Uiteraard zijn hiervoor dan weer criteria nodig voor gepast gedrag en schadelijkheid...quote:Op zondag 7 november 2004 23:47 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Of een nog veel aardiger vraag... Zijn de migranten hier dan wel zo slecht aan het integreren ondanks de stortvloed aan klachten die wat mensen hebben?
We begeven ons op een smalle weg langs wensdenken en hekeling. Slechts door middel van benoeming van misstanden en noodzakelijke nuancering kan op deze weg de meet worden bereikt zonder kleurscheuren.quote:Op zondag 7 november 2004 20:49 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Je kunt al geen dialoog meer voeren wanneer de kritische teksten die er zijn onmiddellijk worden afgedaan als meeloperij en onechte uitingen van sympathie. Wat is het nut dan nog als Moslimgemeenschap om daar nog verdere tijd en energie in te steken?
De communicatie moet van twee kanten komen en men moet er ook van beide zijden ook voor open staan. En momenteel wordt er van alles verwacht van uit de Marokkaanse gemeenschap (en terecht voor een flink gedeelte), maar dan moet men ook wel bereid zijn te luisteren naar de geluiden die er wél komen in plaats van ook die gelijk af te branden.
Oh, nee, niet nog een schreeuwer die niet eens weet welke eisen Nederland nu eigenlijk stelt aan buitenlanders...quote:Op zaterdag 6 november 2004 20:49 schreef schreeuwer het volgende:
Normen en Waarden, Orde en Gezag etc.: ik maak een vergelijking met de omliggende europese landen. Het valt me echter op dat de eisen die aan een buitenlander wordt gesteld veel duidelijk zijn. Zij die zich in een europees, of anders gesteld "westers" land, willen vestigen zeer hoge eisen worden gesteld, waaraan zonder twijfel ook duidelijk is naar de buitenlander. Ik trek de conclusie dat de Nederlandse politiek hierin ernstig heeft gefaald en veel te tolerant is geweest in hun immigratiebeleid. De vraag is hoe had dit kunnen gebeuren? Verkeerd Nederland eigenlijk nu al in een staat van chaos? Gaarne jullie reactie.
Precies !,quote:Op maandag 8 november 2004 01:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Daar zit wel een kern van waarheid in, René DesCartes schreef er, voor de goede verstaander, in de 17de eeuw al over met zijn beroemde strofe: "Ik ben naar de Nederlanden gegaan, omdat niemand zich hier met zijn buurman bemoeit", of woorden van gelijke strekking - ik doe het uit mijn hoofd -. In de 17de eeuw golden de Nederlanden hiermee als de enige gunstige uitzondering in een zee van dwingelandij. Onverschilligheid betekent in zekere zin dat er geen gewetensdictatuur bestaat, zodat je alleen, of in kleine groep, in alle rust zelfstandig tot een morele overweging oid kunt komen. Is het immers niet waar dat daar waar allerlei bemoeials hun mening aan je willen opdringen al snel sprake is van dwingelandij. Nadeel is wel dat te midden van die afwezigheid van gewetensdictatuur ook lieden die het wat minder goed voorhebben met het algemeen aanvaarde hun slag kunnen slaan. En ook kan er een sfeer ontstaan waarin een moreel oordeel uit de weg gegaan wordt ten faveure van de lieve vrede of andere meer of minder valide redenen. Hoe met dit krachtenspel om te gaan is telkens weer de opgave waarvoor wij gesteld staan.
Hey Verb, we zijn het eensch.quote:Op dinsdag 9 november 2004 14:19 schreef Verbal het volgende:
Zo tolerant is Nederland helemaal niet.
V.
Bel de krant.quote:Op dinsdag 9 november 2004 14:23 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Hey Verb, we zijn het eensch.![]()
Welke?quote:Op dinsdag 9 november 2004 14:24 schreef Verbal het volgende:
Bel de krant.
V.
Kies maar.quote:Op dinsdag 9 november 2004 14:30 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Welke?
Het elitaire Handelsblad ok?quote:Op dinsdag 9 november 2004 14:32 schreef Verbal het volgende:
Kies maar.
V.
Onbestaanbaar, is dat een woord?quote:In Engeland wonen honderd keer zoveel moslims als in Nederland. Waarom gebeurt het daar dan niet? In Engeland gaan mensen veel beleefder en voorkomender met elkaar om. Moslims eindeloos voor geitenneuker uitmaken is daar onbestaanbaar.
En aan de andere kant wordt er veel harder en rucksichtlos opgetreden tegen potentiele extreme fundamentalisten en terroristen.
Klopt. Daarom ga ik Wilders stemmen, terwijl ik verder vrij links ben. Het is juist goed voor de goedwillende Marokkanen als er hard wordt opgetreden tegen de kwaadwillenden. Daar klagen ze ook altijd over, 90% van de allochtonen vindt de straffen hier bijvoorbeeld veel te laag. Door een zwakke, onbeschermende overheid worden mensen juist steeds angstiger en intoleranter.quote:Op dinsdag 9 november 2004 14:45 schreef Steeven het volgende:
Onbestaanbaar, is dat een woord?.
Anyway, je zegt het zelf al. Ze leven daar vrediger naast elkaar omdat er vaker en strenger wordt opgetreden. Hier niet, en daarom is een deel van het volk bezig het heft in eigen hand te nemen. Geef ze eens ongelijk, ook al zijn ze fout bezig. Allemaal de schuld van de bange overheid.
Dat schuldig voelen is mooi maar heeft er inderdaad niets meer mee te maken. Dat eeuwige vergelijk met de jodenster of deportatie is ook vreselijk. Raar dat een klassiek rechtse partij, die veiligheid belangrijk vind, voor Wilders niet bestond.quote:Op dinsdag 9 november 2004 15:10 schreef Steeven het volgende:
We leven hier met een regering die zich nog steeds schuldig voelt over de WO2 en dat zal niet snel veranderen. Misschien zien we ooit eens in dat rechts helemaal niet zo slecht hoeft te zijn.
Misschien moeten we eens inzien dat er een verschil is tussen rechts en de uitwassen van rechtsquote:Op dinsdag 9 november 2004 15:10 schreef Steeven het volgende:
Agree @ Bagheera. Ik ben, of was, ook vrij links. Maar als ik niet al geëmigreerd ben dan stem ik op Wilders idd.
Maar eigenlijk maakt het niet uit op wie je stemt. Wilders zal voor zijn beslissingen altijd de meerderheid nodig hebben, en die zal hij niet krijgen. We leven hier met een regering die zich nog steeds schuldig voelt over de WO2 en dat zal niet snel veranderen. Misschien zien we ooit eens in dat rechts helemaal niet zo slecht hoeft te zijn.
Het schijnt voor politieke partijen erg moeilijk te zijn om van standpunt te veranderen. Deels komt dat door de publieke opinie die ze populisme kan verwijten in het geval van standpuntsverandering. Deels is men ook bang om de achterban te verliezen.quote:Op dinsdag 9 november 2004 15:43 schreef kamagurka het volgende:
Nederland denkt hier al decennialang erg polariserend in, volkomen ten onrechte. Iemand als Jan Marijnissen is ongelooflijk links in veel van zijn programmastandpunten. Mbt. immigratie en integratie heeft hij dan weer een aantal flink "rechtse" opvattingen. Ik zie niet in waarom je altijd ieder politiek punt automatisch aan een komplete politieke religie moet ophangen. Je kunt imo een diverser partij vormen met opvattingen aan beide zijden van het politieke spectrum.
Die linkse politiek tov. de immigratie en integratie van pakweg 20 jaar terug is iig totaal ongeldig voor deze tijd geworden.
Ik vind dat je op z'n minst kunt verwachten, dat ze de Nederlandse cultuur omarmen. Dat ze de Nederlandse taal spreken. Ze willen toch graag in Nederland wonen, of worden ze gedwongen?quote:Op dinsdag 9 november 2004 18:22 schreef maartena het volgende:
Ik denk dat je niet van een Turk kunt verwachten dat hij zijn gebruiken, moedertaal en afkomst compleet verwijders, alsof je een bestand van je computer verwijderd. Ik denk dat dat echt compleet averechts werkt. Zo ook voor Antilianen en Surinamers. Ik denk dat de Nederlandse maatschappij als een geheel ook moet meewerken aan de integratie, en nogmaals, integratie is iets anders dan de buitenlanders al het werk laten doen om zich aanpassen terwijl de "echte Nederlanders" langs de zijlijn rapportcijfers noteren.
Bedoel je dat wij Marokkaans moeten gaan leren?quote:[b]Nederlanders vinden het niet leuk als in de binnenstad op een gemiddelde koopavond een stel Marokkaanse mannen staan te babbelen in hun moerstaal. Nederlanders worden op dat moment heel afstandelijk en willen er niets van hebben. Integratie dient van twee kanten te komen anders gaat het niet werken.
Wat er staat is dat wij als Nederlanders ook kennis moeten nemen van hun cultuur en religie. Alleen zo kom je tot een volledig begrip van elkaar. En alleen zo kan met elkaar samenleven.quote:Op dinsdag 9 november 2004 18:34 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Ik vind dat je op z'n minst kunt verwachten, dat ze de Nederlandse cultuur omarmen. Dat ze de Nederlandse taal spreken. Ze willen toch graag in Nederland wonen, of worden ze gedwongen?
Dat staat er niet, er staat dat je ze niet kan dwingen alles los te laten. En dat je niet moet schrikken als buitenstaander als ze diverse culturele uittingen doen.quote:[..]
Bedoel je dat wij Marokkaans moeten gaan leren?
In Nederland wonen bijna 1 miljoen Moslims, en de totale bevolking van Groot Brittanie ligt zo rond de 50 miljoen. 100 keer zoveel lijkt me een beetje overdreven.quote:Op dinsdag 9 november 2004 13:54 schreef Bagheera het volgende:
In Engeland wonen honderd keer zoveel moslims als in Nederland. Waarom gebeurt het daar dan niet? In Engeland gaan mensen veel beleefder en voorkomender met elkaar om. Moslims eindeloos voor geitenneuker uitmaken is daar onbestaanbaar.
Ik hoor van sommige Moslims dat ze zich niet echt thuisvoelen in Nederland... en als ze naar hun oorspronkelijke land gaan dan voelen ze zich daar óók niet thuis. Je hoeft helemaal niet je cultuur weg te doen, maar de Nederlandse cultuur verachten vind ik ook weer niet nodig.quote:Op dinsdag 9 november 2004 18:37 schreef George-Butters het volgende:
Wat er staat is dat wij als Nederlanders ook kennis moeten nemen van hun cultuur en religie. Alleen zo kom je tot een volledig begrip van elkaar. En alleen zo kan met elkaar samenleven.
Dat staat er niet, er staat dat je ze niet kan dwingen alles los te laten. En dat je niet moet schrikken als buitenstaander als ze diverse culturele uittingen doen.
Nee, wij Nederlanders moeten zo af en toe ook eens repect tonen voor HUN normen en waarden. Op het Suikerfeest bijvoorbeeld dat na de Ramadan werd gevierd bakte mijn Amerikaanse vrouw echt typisch Amerikaanse Chocolate Chip cookies and bood deze aan bij de buren, een gebaar dat ontzettend werd geaccepteerd, en we werden meteen uitgenodigd voor koffie en lekkernijen.....quote:Op dinsdag 9 november 2004 18:34 schreef ScienceFriction het volgende:
Bedoel je dat wij Marokkaans moeten gaan leren?
Ik ben geen Engelandkenner, citeerde alleen Harry de Winter. Ik denk dat hij bedoelde dat de elite (waaronder ook columnisten) gelovigen en dus ook moslims met meer respect behandelen dan hier. Volgens mij is dat niet alleen in Engeland, maar ook in de VS, Frankrijk, Duitsland en Belgie.quote:Op dinsdag 9 november 2004 18:43 schreef maartena het volgende:
In Nederland wonen bijna 1 miljoen Moslims, en de totale bevolking van Groot Brittanie ligt zo rond de 50 miljoen. 100 keer zoveel lijkt me een beetje overdreven.
In Engeland hebben ze veel immigranten die afkomstig zijn uit Pakistan en India vanwege het koloniale verleden. De Pakistaanse bevolking is best een groot probleem in Engeland, denk bijvoorbeeld eens aan de Bradford Riots in 2001 waarbij duizenden jongeren van voornamelijk Pakistaanse afkomst een halve wijk in de fik staken als gevolg van raciale spanningen tussen Engelsen en Pakistani's. De Engelse jongeren waren hier net zo goed schuldig aan. De problemen met Integratie spelen ook zeker daar. En soms op zeer geweldadige wijze. En Engeland heeft ook haar eigen Wilders, Pim Fortuyn of Janmaat figuren onder de noemer National Front.
Dus doe alstublieft niet alsof die Engelsen nou zou beleefd en onschuldig zijn
http://www.bbc.co.uk/bradford/news/indepth/bradford_riots.shtml
Respect.quote:Op dinsdag 9 november 2004 19:00 schreef maartena het volgende:
[..]
Nee, wij Nederlanders moeten zo af en toe ook eens repect tonen voor HUN normen en waarden. Op het Suikerfeest bijvoorbeeld dat na de Ramadan werd gevierd bakte mijn Amerikaanse vrouw echt typisch Amerikaanse Chocolate Chip cookies and bood deze aan bij de buren, een gebaar dat ontzettend werd geaccepteerd, en we werden meteen uitgenodigd voor koffie en lekkernijen.....
Dit was in in 2001, enkele maanden na 9/11en onze Marokaanse buren verklaarden dat ze juist een beetje bang waren dat mijn Amerikaanse vrouw een hekel aan ze hadden omdat moslims de aanvallen op New York uitvoerden. In de maanden na 9/11 en tot het vertrek in April 2002 hebben wij een ontzettend goede relatie gehad met onze Marokkaanse buren, een relatie die begon doordat mijn Amerikaanse vrouw gewoon eens vriendelijk wilde zijn en wilde tonen dat als het aan haar lag er een goede burenrelatie zou komen, wat er zich ook afspeelde in de wereldpolitiek.
En ik denk dat het daar in Nederland ontzettend aan ontbreekt. Ik zeg niet dat we opeens Marokkaans of Turks moeten gaan leren, wij communiceerden gewoon in het Nederlands met onze buren, en dat ging meestal wel goed. Maar wij Nederlanders zijn denk ik te afstandelijk wanneer het aankomt op de acceptatie van andere culturen.
Er zijn bijna 1 miljoen Moslims in Nederland, en die groep is zo groot dat hun cultuur nooit verloren zal gaan, en dat moeten wij ook niet gaan proberen door van die vervelende figuren als Wilders te gaan verkiezen. Natuurlijk zitten er rotte appels bij (met name) de Marokkanen, maar dat betekend nog niet dat die andere 90% moet leiden wanneer wij weer eens afwijzend kijken naar Marokkanen die in hun eigen taal elkaar op straat begroeten.
Ik denk dat "wij Nederlanders" zoiets hebben van.... "Hmmpff. We geven ze verblijfsstatus in ons land, dat is meer dan genoeg". En het is dat soort Nederlanders die de integratie het meest tegenwerken, niet de mensen die uit die landen komen. We dienen minimaal respect te hebben voor de culturele gebruiken van de Islamitische culturen in ons land. En aan respect daar ontbreekt het nogal eens aan, en dat komt met name omdat Nederlanders niet kunnen inzien dat er andere Marokkanen zijn dan Mohamed B. of het groepje hangjongeren in jouw buurt.
Bullshit! Amsterdam heeft zowat de hoogste concentratie etnische eethuizen ter wereld! Er is genoeg verdiept en gesproken over andere culturen, MET andere culturen! We snappen van alles over suriname (bijna dagelijks op tv), Indonesie en Turkije.quote:Op dinsdag 9 november 2004 19:00 schreef maartena het volgende:
[..]
Nee, wij Nederlanders moeten zo af en toe ook eens repect tonen voor HUN normen en waarden.
En ik denk dat het daar in Nederland ontzettend aan ontbreekt. Ik zeg niet dat we opeens Marokkaans of Turks moeten gaan leren, wij communiceerden gewoon in het Nederlands met onze buren, en dat ging meestal wel goed. Maar wij Nederlanders zijn denk ik te afstandelijk wanneer het aankomt op de acceptatie van andere culturen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |