Dank jequote:Op donderdag 4 november 2004 00:06 schreef -calimero- het volgende:
Die tank op de oplegger van de FTF is een Centurion. Van oorsprong Engelse tank. Een jaar of 40 in dienst geweest van de Koninklijke Landmacht.
Vreemdgevormd ding is het, maar hij rijdt goed dus mij hoor je er niet over.quote:Op donderdag 4 november 2004 13:34 schreef M5 het volgende:
binnen kort in nederlandse dienst: CV-90
[afbeelding]
Machtig mooi dingquote:Op donderdag 4 november 2004 00:15 schreef -calimero- het volgende:
Tijdens de open dagen van de luchtmacht hoefde ik alleen maar naar buiten te lopen en omhoog te kijkenquote:Op donderdag 4 november 2004 19:16 schreef D-Devil het volgende:
[..]
Machtig mooi ding.
vrachtwagens?quote:Op donderdag 4 november 2004 19:26 schreef PeuRac het volgende:
Lees de nieuwste Autovisie eens![]()
quote:Op donderdag 4 november 2004 19:41 schreef MrSkyline het volgende:
hier is wel t een en ander te vinden:quote:Op donderdag 4 november 2004 18:18 schreef Joostve het volgende:
ik ben al tijden op zoek naar mooie wallpapers van de M1A of de M2a
wie heeft er een link?
Da's een effectieve manier om je botten eens goed door elkaar te schudden.quote:Op donderdag 4 november 2004 19:41 schreef MrSkyline het volgende:
T90 Russische main battle tank:
Dat is toch standaard voor tanks? 1 rupsband vooruit, andere met dezelfde snelheid achteruit, dan heb je weinig ruimte nodig om te draaien.quote:Op donderdag 4 november 2004 23:28 schreef StefanP het volgende:
draaien op een dubbeltje
Of, net als een boot, ineens vol achteruit. Maar da's vast niet goed voor de rupsbanden, en misschien sloop je er ook wel meer mee.quote:Op donderdag 4 november 2004 23:44 schreef M5 het volgende:
remmen kunnen ze ook goed, ooit op discovery wel eens een abrams M1A van top snelheid vol in de ankers zien gaan. staat binnen no time stil (lekker veel wrijving als je die rupsbanden in 1 keer stil zet)
vol achteruit gaat je niet lukken denk ik.. alhoewel.. zo'n Abrams heeft 'n gasturbine achterin liggen met iets van 1100 kW dacht ik.quote:Op donderdag 4 november 2004 23:47 schreef Light het volgende:
[..]
Of, net als een boot, ineens vol achteruit. Maar da's vast niet goed voor de rupsbanden, en misschien sloop je er ook wel meer mee.
Het is wel lang geleden dat ik een tank 'in het wild' tegenkwam. Ik kan me nog wel herinneren dat er een keer een aantal tanks bij m'n ouders door het dorp reden (dat was ergens in de jaren '80), dat was redelijk indrukwekkend. Ik kwam ze toevallig tegen toen ik van school naar huis ging en bleef toch maar even kijkenquote:Op vrijdag 5 november 2004 00:43 schreef Alexxxxx het volgende:
Het blijft toch stoer als je gewoon op straat inens een tank tegen komt
Fennekquote:Op vrijdag 5 november 2004 09:24 schreef Klonk het volgende:
Autovisie heeft in het hudige nummer een artikel staan over de fenniks (hopelijk goed gespeld)
bekijk dit filmpjequote:Op vrijdag 5 november 2004 09:18 schreef Jyrun het volgende:
maar wat drinken die dingen veel... (denk ik toch, of niet?)
Weet waar je over praat voordat je dit soort kulstatements maakt.quote:Op donderdag 4 november 2004 21:25 schreef StefanP het volgende:
Mijn favos zijn ook de nieuwere T-modellen van de Russen.. supergeile tanks. Beetje meer geld investeren in vuurgeleidingssystemen en ze ownen de M1, challenger en de leopard.
De Jagdtiger had een 88mm kanon. De M1A2 heeft een 120 mm kanon.quote:Maar goed er staan al foto's van, dus hier wat van mij:
-knip-
Loop en koepel van de tiger 2 aka King Tiger. Check dat kanon man, daar paste dat miezerige gevalletje op de M4 Abrams 3x in. Je zou bijna medelijden krijgen met de arme geallieerden die zoiets op hun weg vonden zonder airsupport.
[afbeelding]
Stefan met de wehrmacht-fetisj
Welke M2?quote:Op donderdag 4 november 2004 22:48 schreef StefanP het volgende:
Waarom heeft die M2 in godsnaam trouwens zo'n koepel? Dat is gewoon een shot-trap. In WO2 leerden ze al dat zoiets levensgevaarlijk is, en nu zie ik het nog op een moderne tank. Waarom??
Niet elke tank kan het. Veel wel.quote:Op donderdag 4 november 2004 23:34 schreef Light het volgende:
[..]
Dat is toch standaard voor tanks? 1 rupsband vooruit, andere met dezelfde snelheid achteruit, dan heb je weinig ruimte nodig om te draaien.
AVCO Lycoming gasturbine, 1500 peekaa. Maar zal vast wel begrensd zijn als ie gewoon voor oefeningen wordt gebruikt. Gaan ze langer mee.quote:Op vrijdag 5 november 2004 00:00 schreef M5 het volgende:
[..]
vol achteruit gaat je niet lukken denk ik.. alhoewel.. zo'n Abrams heeft 'n gasturbine achterin liggen met iets van 1100 kW dacht ik.
ik denk dat je de tank niet sloopt.. maar het wegdek of andere ondergrond.
terminal ballistics? vuurleidings systeem (VLS) bedoel je? jah, die (van de Leopard 2A6) is zelfs suprieur aan de Abrams M!A2 SEP. 2a46? leo 2A4 of A6 bedoel je? L30? L44 en L55 is de lengte van de schietbuis!quote:De terminal ballistics van de 2A46 zijn inferieur aan de M256, L30, L44 en L55.
Daarom hebben ze reactief pantser ontwikkeld, en het nieuwe Arena systeem!quote:De Russische tankbescherming zelf is ook een drama.
M4 ? sherman is een M4, Abrams is een M1 (A1/A2)quote:M4 Abrams
Begrensd? zou kunnen... maar dan doen ze t niet voor de slijtage. Een gasturbine heeft namelijk een minimale slijtage. Zou wel kunnen om de transmissie (versnellingsbak) te sparen.quote:AVCO Lycoming gasturbine, 1500 peekaa. Maar zal vast wel begrensd zijn als ie gewoon voor oefeningen wordt gebruikt. Gaan ze langer mee.
't rubber slijt zeker hard! heel wat pads moeten vervangen, wordt je wel sterk vanquote:Het wegdek blijft redelijk heel. Of het rubber op je tracks ook heel blijft is een ander verhaal.
Nee. Ik bedoel de terminal ballistics.quote:Op vrijdag 5 november 2004 17:25 schreef -calimero- het volgende:
[..]
terminal ballistics? vuurleidings systeem (VLS) bedoel je? jah, die (van de Leopard 2A6) is zelfs suprieur aan de Abrams M!A2 SEP. 2a46? leo 2A4 of A6 bedoel je? L30? L44 en L55 is de lengte van de schietbuis!
Lengte is 44 / 55 maal kaliber.
De T80 en T90 de beste tanks ter wereld? Ow get real.quote:Neemt echter niet weg dat de russische T80 / T90 ook een van de beste tanks ter wereld zijn. Niveau ligt vergelijkbaar met de Challenger II en Leclerc. Bovenaan staan natuurlijk de M1A2 SEP en de Leo 2A6, op een onbesliste 1e en 2e plaats.
ARENA en KONTAKT werken slechts tegen een of twee oudere munitiesoorten.quote:[..]
Daarom hebben ze reactief pantser ontwikkeld, en het nieuwe Arena systeem!
Gamma.quote:[..]
M4 ? sherman is een M4, Abrams is een M1 (A1/A2)
Ze draaien alleen ERG heet. Ze slijten weldegelijk, maar op andere manieren dan een zuigermotor. Bovendien, als de zuiger van de Leo2 3000+ kan leveren acht ik het niet erg onwaarschijnlijk dat die AVCO een stuk meer kan leveren (en een stuk heter wordtquote:[..]
Begrensd? zou kunnen... maar dan doen ze t niet voor de slijtage. Een gasturbine heeft namelijk een minimale slijtage. Zou wel kunnen om de transmissie (versnellingsbak) te sparen.
Een leopard 2A6 heeft ook 1500 PK. Deze is echter wel begrensd. Dit omdat de tranmissie anders in de soep draait. Motor kan met gemak 3000 + PK leveren. In Oorlogstijd kunnen deze MTU MB 873 motoren worden 'opgevoerd' naar 2000 PK dmv het anders instellen van de boordcomputer, een soort chiptunen dus.
Smelt zo'n pad aan je poten.quote:[..]
't rubber slijt zeker hard! heel wat pads moeten vervangen, wordt je wel sterk van
Maare... met warm weer morgen de Leo's niet de weg op omdat ze anders t asfalt open trekken. Daarbij kunnen ze voor heel wat spoorvorming zorgen.
Kulstatements? Je kunt ook gewoon zeggen dat je het er niet mee eens bent hoor want ik wil daar best over discussiëren.quote:Op vrijdag 5 november 2004 16:46 schreef Piro het volgende:
Weet waar je over praat voordat je dit soort kulstatements maakt.
De terminal ballistics van de 2A46 zijn inferieur aan de M256, L30, L44 en L55. De Russische autoloader is bovendien een antiek stuk vuilnis en erg onpractisch aangezien hij maar op een beperkte elevation herlaadbaar is en de tanks niet evenver naar onderen en boven kunnen richten als de NATO tanks of de Israelische tanks (ook met autoloader).
De Russischet tankbescherming zelf is ook een drama. Voordat de Russische tanks de Westerse tanks van deze generatie inhalen zijn we wel een tijdje verder.
Maar wat is een 2A46 dan?quote:Ik geef alleen aan dat de 2A46 inferieur is aan beiden
Ja, ze slijten wel, tuurlijk, maar zo'n gasturbine draait constand het zelfde toerental, daar zit het um in. Voordeel van een gasturbine is dat ie heel weinig lawaai maakt, nadeel is dat ze in de soep lopen als er een handje zand in komt. Daarom wordt er gewerkt aan een M1A2 met diesel motor, voor Egypte of Saudi Arabie dacht ik.quote:Ze draaien alleen ERG heet. Ze slijten weldegelijk, maar op andere manieren dan een zuigermotor. Bovendien, als de zuiger van de Leo2 3000+ kan leveren acht ik het niet erg onwaarschijnlijk dat die AVCO een stuk meer kan leveren (en een stuk heter wordt )
Hier wil ik meer van zienquote:Op donderdag 4 november 2004 13:34 schreef M5 het volgende:
binnen kort in nederlandse dienst: CV-90
[afbeelding]
quote:Op vrijdag 5 november 2004 19:52 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Hier wil ik meer van zien
Nogal ongenuanceerd idd.quote:Op vrijdag 5 november 2004 19:27 schreef StefanP het volgende:
[..]
Kulstatements? Je kunt ook gewoon zeggen dat je het er niet mee eens bent hoor want ik wil daar best over discussiëren.
Zelfs dan wil ik mijn geld op de M1A2 inzetten.quote:Het is hoogst onwaarschijnlijk dat een T90 het binnen afzienbare tijd tegen een M1A2 opneemt, maar theoretisch gezien staat mijn geld op de T90 mocht het zover komen. Zonder andere zaken in beschouwing te nemen zoals de superieure intelligence van de VS, hun computersystemen, training van de crews, helicopters e.d. maar gewoon tank vs tank.
De T34/85 was in grote aantallen beschikbaar en de technische equivalent van de Panther. De Tigers waren meer de gelijke van de KV-1 en de Britse Black Prince.quote:De T90 is gebouwd volgens het inmiddels bekende Russische adagio van 'goed, simpel en goedkoop' (wat niet wegneemt dat hij op veel vlakken uiterst concurrerend is). Hierdoor kost hij veel minder dan een M1A2, is een stuk makkelijker te produceren en is hij veel lichter (20 ton minder maar liefst!) en wendbaarder. Waar dat toe leidt hebben we in WO2 kunnen zien: de T34 was in zulke enorme aantallen beschikbaar, dat dat alleen al genoeg was om elke veldslag te winnen. Voordat je roept 'maar de tiger/panther waren veel beter', dat was inderdaad zo, maar de T90 doet is in dit geval niet alleen veel makkelijker te produceren maar is op de meeste gebieden de gelijke van de M1A2 en op sommige zelfs beter.
Laser detection finders zijn niet nieuw. ARENA wel. Het probleem is alleen dat ARENA alleen tegen ATGMs verdedigd, en niet tegen conventionele tank rounds. Als het gaat om tank tegen tank is er geen enkele westerse tank die ATGM's vuurt (Enige waar het handig tegen zou zijn is eventuele M3 of M6 pantservoertuigen.)quote:Het pantser en de bescherming van de T90 zijn uitstekend: de T90 is uitgerust met ARENA (zie hieronder), KONTAKT(de meest geavanceerde ERA ter wereld, zie ook hieronder) en anti-laser apparatuur die de bemanning meteen de locatie van de 'aanwijzende' vijand aangeeft. Zo is er het Shtora systeem dat desgewenst binnen fracties van seconden de de voorkant van de tank naar elke laserzoeker draait, om het sterkste pantser te benutten, TOW systemen misleidt en anti-laster capaciteiten heeft (zie http://armor.kiev.ua/fofanov/Tanks/EQP/shtora.html of http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/row/t-90.htm).
De armor data van de T-72 heb ik even niet bij de hand.quote:ARENA is een anti-antitank raket systeem dat 90% van alle antitank raketten uitschakelt en KONTAKT is naar verluidt niet te penetreren door het M256 geschut op de M1 (zie ook http://armor.kiev.ua/fofanov/Tanks/EQP/kontakt5.html). Het werkt als volgt en is al bewezen in field tests. Fragment van weer een andere website: "The test trials were made in Germany in 1996. The tank carrying ERA was T-72. The ERA was Kontakt-5, standard-type ERA on all modern Russian and Ukrainian tanks. The round was M829 APFSDS, fired from 120 mm. Abrams tank. Result - ERA on frontal glacis of T-72 stopped the round." Zie ook http://armor.kiev.ua/fofanov/Tanks/EQP/era.html#K5 voor de quote van Jane's Defence (toch niet de minste) waarin ze dit ook noemen.
De 9M119 (AT-11) heeft een bereik van ca. 4 km. De 120mm APFSDS rounds zijn op die afstanden ook nog effectief. Als gebruik tegen helicopters is het uit den boze. Apaches hebben een standoff range die dubbel zover is als de 9M119 kan vliegen. ATGM's uit tankbuizen schieten is bovendien irrelevant aangezien je een hitrate van 80% haalt met zelfs de gewone maingun.quote:De T90 heeft een 125mm kanon dat ook geschikt is om (antitank) raketten mee af te vuren waarmee hij een groot voordeel heeft t.o.v. de M1A2 die dat niet kan. Deze raketten zijn zowel geschikt tegen tanks als tegen helicopters e.d. en hebben een bereik dat ver ligt buiten dat van normaal 120/125mm geschut.
Wendbaarder? Wat zijn je criteria voor wendbaarheid, hoe snel ie kan draaien?quote:Verder heeft de T90 een range van 5-600km, de M1 meer dan 100km minder. Hij is 20 ton lichter, veel wendbaarder, kleiner en lager (dus moeilijker te zien of raken).
De 2A46(en revisies) is het standaard 125mm kanon van de Ruskies.quote:Op vrijdag 5 november 2004 19:43 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Maar wat is een 2A46 dan?
En war is ie dan aan suprieur? aan een schietbuis lengte
Voordeel is dat ie weinig lawaai maakt en bijna geen uitlaatgassen heeft en bovendien snel optrekt.quote:[..]
Ja, ze slijten wel, tuurlijk, maar zo'n gasturbine draait constand het zelfde toerental, daar zit het um in. Voordeel van een gasturbine is dat ie heel weinig lawaai maakt, nadeel is dat ze in de soep lopen als er een handje zand in komt. Daarom wordt er gewerkt aan een M1A2 met diesel motor, voor Egypte of Saudi Arabie dacht ik.
quote:Op vrijdag 5 november 2004 19:52 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Hier wil ik meer van zien
Had t de vorige keer ook gelezen en gereageerdquote:Op zondag 7 november 2004 21:59 schreef SHERMAN het volgende:
calimero....ik hoop dat je het dit keer wel leest: ben jij ook user op defensieforum.nl ?
Had ik het dus toch goed gedachtquote:Op zondag 7 november 2004 22:02 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Had t de vorige keer ook gelezen en gereageerd![]()
Maar, Jup, dat ben ik![]()
Haha, dat is een YP 408quote:Op zaterdag 13 november 2004 13:47 schreef Alexxxxx het volgende:
Die laatste lijkt wel een DAF YP 408... ik dacht dat die, een paar museumexemplaren daargelaten, allemaal versnipperd waren?
Het legermuseum zit in Delftquote:Op zaterdag 13 november 2004 14:23 schreef Alexxxxx het volgende:
mja, ik kom ook nog maar net kijken in de wereld van militaire voertuigenheb nu een boekje thuis van de bieb over de voertuigen van het Legermuseum. daar meost ik volgesn mij maar eens naar toe als ik in weer eens Den Haag zit
Dat museum zit toch in Delft?
Ga er dan maar van uit dat ik in januari een heleboel foto's in dit topic postquote:Op zaterdag 13 november 2004 15:12 schreef Light het volgende:
[..]
Het legermuseum zit in Delft
Hèhè, eindelijk iemand met een echte auto!quote:Op zaterdag 13 november 2004 15:00 schreef Oezie Woezie het volgende:
[afbeelding]
ik in mijn eigen auto'tje NEKAF m38a1 uit 1959
Ja! ook die bestaan!quote:Op donderdag 11 november 2004 01:37 schreef blup het volgende:
Militaire veegwagen?
quote:Op zaterdag 13 november 2004 13:47 schreef Alexxxxx het volgende:
Die laatste lijkt wel een DAF YP 408... ik dacht dat die, een paar museumexemplaren daargelaten, allemaal versnipperd waren?
Deze is inderdaad van een verzamelaar uit Gasselte. Hij wordt voor gelegenheden opgehaald, en krijgt dan meteen een gratis onderhoudsbeurtje!quote:Op zaterdag 13 november 2004 14:19 schreef -calimero- het volgende:
Haha, dat is een YP 408![]()
Deze zijn ook niet meer in gebruik, een aantal staan nog in musea of als monument hier en daar, en sommige mensen hebben er 1 in bezit als hobby. Zo kom je ze gelukkig nog regelmatig tegen op opendagen ed.![]()
zie ook de Daf YP 408 site
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |