Das dus onzin; allebei net zo uitneembaar... Sterker nog, met de tomtom go, trek je het hele apparaat er in één keer uit, waar je bij een pda een losse antenne hebt...quote:Op vrijdag 5 november 2004 12:29 schreef sop het volgende:
autoinbraaktechnisch zou ik toch voor een PDA met tomtom 3 gaan
TomTom is een echt navigatiesysteem, het doet niet onder voor ingebouwde exemplaren. Bovendien is het flexibeler.quote:Op vrijdag 5 november 2004 18:36 schreef BjornB het volgende:
Het is bedoeld voor werk en plezier want we willen belgie nog wel is bezoeken in het weekend. De pda zelf zal ze niet gebruiken en een echt navigatiesysteem vind ik eigenlijk iets te duur voor een cadeautje op het moment.
TomTom 3 heeft ook gewoon een kompas.. de software verschilt nauwelijks..quote:Op vrijdag 5 november 2004 14:55 schreef Pikkebaas het volgende:
Het zijn totaal andere systemen. Zoals al is gezegd is TOmTom een pda met extra functies zoals navigatie. Kun je dus ook als agenda gebruiken.
De Go versie is een navigatie apparaat met een compas en misschien een gyroscoop en kan dus beter navigeren.
als je alleen wil navigeren zou ik de Go nemen !
En daar ga je de mist in...quote:Op vrijdag 5 november 2004 19:22 schreef Ablaze het volgende:
[..]
TomTom is een echt navigatiesysteem, het doet niet onder voor ingebouwde exemplaren. Bovendien is het flexibeler.
Ben benieuwdquote:Op zaterdag 6 november 2004 01:12 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
En daar ga je de mist in...
Zal het je in het weekend wel ff uitleggenNu een beetje laat...
Gelukkig gaat de tomtom go naar 699 (ik ben namelijk een collega van jequote:Op zondag 7 november 2004 11:20 schreef MikeyMan het volgende:
Goed, verschillen tussen een 'los' systeem (pda/tt go) en een vast systeem (vdo/pioneer/etc)
Een vast ingebouwd systeem heeft de beschikking over een gyroscoop, ofwel hellingshoekmeter... Lijkt niet belangrijk, maar in combinatie met de verbinding met de pulsgever van de auto (snelheidspuls) zorgt dit ervoor dat een vast navigatiesysteem maar 2 satellieten nodig heeft om een nauwkeurige positie vast te stellen. Dit is in grote steden al erg handig, maar vooral ook op plekken waar je de verbinding met sattelieten helemaal kwijt bent. Zoals tunnels, garages etc. Een vast navigatiesysteem kan dan gewoon de route netjes door blijven berekenen, waar een los navigatiesysteem na de tunnel (vaak) weer opnieuw kan beginnen met het zoeken naar satellieten.
Dit brengt me op het volgende punt; het zoeken van satellieten. Dit vind ik (uit ervaring) elke keer toch wel zo vreselijk lang duren met die losse systemen (heb tt2, tt3 en ttgo geprobeerd), dit in tegenstelling tot een vast syteem dat eigenlijk direct verbinding heeft met satellieten.
Gebruikersgemak; met een vast systeem heb je een stapeltje cd's danwel een dvd. Mocht je naar het buitenland gaan, stop je de betreffende cd in het gleufje, je voert de route in, en je kunt onderweg. Cd's bevatten een land (bijvoorbeeld spanje) en de hoofdwegen van europa (om in spanje te komen), en kan die vloeiend aan elkaar knopen. Mocht je in spanje tot de conclusie komen dat het kutweer is, en naar italie willen gaan, stop je het cd'tje van italie in de gleuf, en je kunt aan de pizza's...
Een los syteem daarentegen, moet je vantevoren installeren op geheugenkaart óf een laptop meenemen. Dit vind ik een erg groot nadeel. Wil je hetzelfde gebruiksgemak, zul je een stapel sd kaartjes moeten kopen (ook niet goedkoop), en die één voor één via de computer moeten installeren, wat toch een tijdje duurt. En dan heb je nogsteeds het nadeel dat de kaarten niet in elkaar overlopen. Als je met de hoofdwegen van europa kaart naar spanje bent gereden, en je wilt een straat in barcelona vinden, moet je op het apparaat een andere "map" activeren. Terwijl je met een vast systeem thuis al het betreffende adres kunt invoeren.
Brengt me op de prijs. Een vast systeem kun je al kopen vanaf 799 (of nog goedkoper). Ik werk zelf bij Halfords (jah, niet lachen, eigenlijk onder mijn stand hoor) en daar is bijvoorbeeld de pioneer DEH-P9 te krijgen voor die 799. TomtomGo is dat ook... Maar ga je ff rekenen, 189 euro voor een europapakket, 100 euro voor een 512 mb sd-kaartje, zit je ook al op de 1100 euro. En laat je daar ondertussen nou net een VDO-Dayton MS5000 voor kunnen kopen. Dus het prijsvoordeel is ook erg relatief...
Maakt het voor mij wel duidelijk eigenlijk
Heb genoeg losse systemen verkocht ondertussen, gok een stuk of 50... En daarvan ook een deel aan mensen die eerst een MS5000 of vergelijkbaar systeem hadden... Van die laatste groep heb ik vrijwel alle tomtoms teruggehad...
edit: vergeet te melden dat die tomtom's nog weleens vast lopen... vaak geen probleem, maar als het echt menes is, kun je tomtom opnieuw installeren. Niet handig als je net aan het verdwalen bent in de franse binnenlanden...
Dat van die 699 klopt... Maar doet niks af aan het feit dat het in gebruiksgemak gewoon minder is. Het blijft een computer, en veel mensen hebben gewoon geen zin in het gekloot dat het met zich meebrengt om die kaarten en software te installeren. Europapakket is inderdaad vaak gratis geweest, maar bij de ms5000 krijg je al tijden een gratis europapakket. Die kaarten zijn trouwens makkelijker op illegale wijze te downloaden en branden dan de tomtom kaarten. Prijsverschil is overigens niet erg schokkend, ttgo europapakket is 189 euro, ms5000 europapakket 299, maar wel betere dekking en tsjechië...quote:Op zondag 7 november 2004 15:21 schreef SietzeJBL het volgende:
[..]
Ik ben het ook wel met je eens dat de ingebouwde systemen de beste zijn (de Avic X1quote:Op zondag 7 november 2004 17:06 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
btw... Welk filiaal sta jij? functie? Wel dapper van ons dat we er zo voor uit durven te komen he
Das denkik een non-argument... De software van de tomtom go is net zogoed te updaten... De besturingssoftware staat immers ook op het sd kaartje. Dus volgende keer gewoon tomtom 2 erop, en dan tomtom 3 etc.quote:Op zondag 7 november 2004 22:01 schreef Jaromir het volgende:
Voordeel van TomTom 3 is zijn updatebaarheid, straks tomtom 4 erop, en dan tomtom 5 etc. En is veel platter dan de tomtom go dus die stop je zo in je binnenzak
Yepz... Zelfde idee... Gewoon aan de usb poort hangen en klaar is kees...quote:Op woensdag 10 november 2004 20:50 schreef BjornB het volgende:
Je kunt dus bij die tom tom 3 alles makkelijk updaten, maar gaat dit bij die tomtomgo ook zo makkelijk ?
Deze heeft ook wel wat: http://www.tomtom.nl/lib/doc/addonpreview/test_stanley.wavquote:Op maandag 3 januari 2005 00:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
deze vinnik wel lachen: http://www.tomtom.nl/lib/doc/addonpreview/test_ome_laurus.wav
449 euro bij halfords, incl alle SW en maps benelux en main roads europe excl geheugenkaart, die moet je er wel bijkopen! (maar hoeft natuurlijk niet bij halfords) 512 MB secre digital kaartje kost +/- 80 euroquote:Op dinsdag 4 januari 2005 02:03 schreef Scorpie het volgende:
hoe duur is zo`n pakket BHFH?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |