Oke, ik heb mijn Asus MyPal 620 GPS kit ontvangen. Dit was een mooi uitgebreid pakket, eigenlijk overcompleet.
Waar heb je dat besteld?
Bij Mycom (www.mycom.nl). Deze kit stond daar op de website, en was ook ALLEEN via de website te bestellen.
Oke. En wat zat er dan allemaal bij?
Nou, vanalles, het pakket is overcompleet zoals ik al zei:
- De Asys MyPal 620 pocketpc.
- CD met synchronisatiesoftware en Pocket-Outlook 2002.
- CD met euh...nog wat meer spul.
- De laadkabel.
- Een cradle, met daaraan vast een usb kabel. De laadkabel kan zowel in de cradle als direct op de pda aangesloten
worden.
- Een Holux GPS muis.
- Strips om de GPS muis op vast te leggen (denk ik)
- Een houder voor in de auto.
- De kabel voor in de auto het spul aan te sluiten op de sigarettenaansteker.
- Een Sandisk 256mb Compact Flash kaartje.
- Verschillende beschrijvingen en boekjes.
Nou nou. Dat is nogal wat, maarre....wat kost dat nou?
Nou, dat valt mee, ¤ 399. Daar komt dan 9 euro verzendkosten bij (die betaal je altijd, op welke manier je ook betaald, ik heb onder rembours gedaan) dus in totaal zit je op ¤ 408,-.
Zozo. Maarre...ik zie bij dat rijtje geen TomTom Software staan...
Dat klopt, dat is het enige waar je zelf voor moet zorgen. je kunt kiezen uit verscheidene pakketten, ik heb gekozen voor TomTom 3 Benelux, omdat ik had begrepen dat dat Navigatiepakket het beste was.
Oke, en dat moest geinstalleerd worden dan...hoe moeilijk/makkelijk was dat?
Heel makkelijk. Je installeert de synchronisatiesoftware en sluit dan de cradle met de usb kabel aan op de pc. Daar plaats je de pda in, en je start dan de Tomtom software. De installatie begint vanzelf. Je moet een paar x volgende klikken en zo. Let op!!, Tomtom zelf is zo geinstalleerd, je moet echter ook de kaart(en) installeren, en dat duurt toch wel even hoor. De kaarten zijn redelijk groot, de kaart van alleen Nederland is 23mb, en op een CF kaartje iets installeren duurt wel even. De installatie wijst zich eigenlijk vanzelf, en als je klaar bent verschijnt op de desktop van je pda Tomtom Navigator.
Als je Navigator dan start, moet je hem configureren. Hij vraagt welke gps ontvanger je hebt. Je moet niet naar het plaatje kijken, maar naar het soort muis. Hij vraagt eerst of je een Wireless muis hebt, als je nee antwoord krijg je de vraag of je dan een wired muis hebt. In dit pakket zit een wired muis, dus daar kies je voor. Verder stel je nog wat dingen in en hij is klaar!
Nou vooruit, maar dan ? Hoe installeer je het in de auto ?
Simpel, je plaatst de houder tegen de voorruit. Je moet goed tegen de ruit drukken, en dan kun je een palletje op de houder omzetten, die de lucht onder het zuignapje uithaalt. Dat is nogal lastig om em goed te krijgen, maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt, valt ie er ook echt niet meer af. Daar zet je de PDa in. Vervolgens neem je de aansluitkabel, en die duw je in de sigarettenaansteker. Zodra je de auto op contact zet gaat er een rood lampje branden. Aan het andere eind van die kabel zitten de aansluiting voor de pda en voor de gps muis. Als je de pda in
de houder zet, is de onderkant vrij. Daar zit een aansluiting voor het pda-gedeelte van de kabel. Zodra je die aansluit zie je dat de pda gaat opladen (er gaat een oranje lampje branden). Vervolgens neem je de GPS muis en die leg je op je dashbord neer. De kabel duw je in de aansluiting op de laadkabel. Een groen lampje op de muis begint te knipperen, zodra ie stroom krijgt. Voila, zo simpel is het, het spul is 'ingebouwd'.
Uhuh, leuk, maar dan?
Dan start je Tomtom Navigator. Op dat moment gaat de muis al zoeken naar satellieten. Ik heb dit gistermiddag rond half 6 gedaan, en toen was het zwaar bewolkt. Je kunt in Tomtom gps informatie opvragen, en als het goed is zie je verschillende balkjes vollopen. Op het moment dat je een bliep-geluid hoort is je positie bepaald. Bij mij was dit binnen de minuut. In tomtom zitten veel mogelijkheden. Helaas zitten er ook een paar minpunten aan vind ik.
Zo kun je maar 20 Favorieten toevoegen. Het is handig om die mensen toe te voegen, omdat je dat op de kaart kunt zien. Als je in de buurt van die persoon komt zie je op de kaart ook staan aangegeven dat daar 'iets' is. Helaas, als je meer dan 20 mensen kent, dan kun je ze niet allemaal bij je favorieten zetten, en een andere lijst om die mensen bij te houden en weer te geven op de kaart is er bij mijn weten niet. Ook de manier om favorieten toe te voegen is erg omslachtig.
Het bepalen van de route gaat snel. Heel snel. Echter, die route is soms onlogisch. Ik heb het gisteravond bij mij in de buurt getest, en ik vond het niet altijd logisch wat hij deed. Je kunt echter ook nergens aangeven of je de kortste of de snelste route wil. Tenminste, ik kan dat niet vinden. Ik geloof dat je wel ergens kunt aangeven dat je een bepaalde straat wil vermijden, maar ik kan dat zo gauw niet meer terug vinden.
Dat is het grootste nadeel van Tomtom vind ik. Een aantal dingen kun je heel makkelijk vinden, maar andere opties die je ook misschien vaker gebruikt zitten ver weg verstopt of zitten er gewoon niet in.
Oh, dat klinkt niet zo postief, zou ik het dan wel aanschaffen?
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, want andere pakketten ken ik niet. Ik mis er idd een paar dingen in. De basic dingen zijn echter allemaal prima verzorgd. Het blijft toch wel een aanrader dus!
Heb je nog speciale dingen?
Ja, ik heb ook CheckPOInt 3.2 geinstalleerd. Daarmee kun je alle speciale dingen vinden die je je maar kunt bedenken. Hotels, tankstations, geldautomaten, banken, winkels, garages, autobedrijven, restaurants, stapgelegenheden, ALLES wat je je maar kunt bedenken. Die worden ook op de kaart aangegeven onder het rijden, dus je ziet precies aan de icoontjes waar je bij in de buurt bent.
Wat mis je nog?
Nou, ik wil graag ook een of andere plugin die me laat zien waar er overal flitspalen staan, misschien dat iemand daar een suggestie voor heeft waar ik dat kan vinden ? Daarnaast mis ik in Tomtom dus zoals eerder gezegd een paar opties.
Ik zal vanavond thuis kijken of ik wat foto's kan maken van het spul, dan plaats ik die ook in dit topic.
Zo, ik denk ik plaats even een review van dit pakket, omdat ik merk dat navigatie steeds hotter begint te worden. Misschien zijn er mensen die hier hun voordeel mee kunnen doen. Heb je nog vragen of opmerkingen plaats ze gerust.
Misschien is het wel een idee om een centraal navigatietopic te maken waarin de verschillende pakketten besproken kunnen worden en waar mensen elkaar tips kunnen geven en vragen kunnen stellen ?
[ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 18-02-2005 10:23:13 ]
Breitling - Instruments for Professionals