abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22953980
Deed even een search, zag niet zo snel draadje over dit. So here it goes:

Verarmd Uranium is een restproduct van kernreactoren dat gratis aan het leger wordt verstrekt, want het is extreem duur om te verwerken en op te slaan. Het is een superzwaar materiaal wat ideaal is om door pantser heen te komen. Het zend geen gamma straling meer uit, alleen maar alpha en beta, vandaar de naam 'verarmd'. Dit betekent inderdaad dat de straling bij uitwendig gebruik (vrijwel) geen schadelijke effecten heeft.

Het probleem: Bij iedere inslag van een granaat vormt zich een grote wolk van dit radioactieve zware metaal dat door mensen in de omgeving ingeademd wordt. Deze deeltjes blijven steken in de longen en komen via het bloed ook op andere plaatsen in het lichaam. Op dit moment zorgt de alfa en beta straling voor allerlei mutaties aan genen en veroorzaakt tumoren, kortademigheid, autoimmuum ziekten en geboorte afwijkingen. 1 alfa deeltje kan al makkelijk een ziekte veroorzaken en hoeveelheden ver onder gram zijn dodelijk.

Tegenwoordig zit dat DU niet alleen in tankgranaten, maar ook in vliegtuigbommen, kruisraketten en reguliere infanterie munitie. Al dit radioactieve stof wordt nu over de woestijnen van Irak geblazen wat als gevolg heeft gehad dat stralingsniveaus in Bagdad 300 tot 1900x hoger zijn als normaal. In Basra werd rond een tank zelfs 2500x hoger als normaal gemeten. Van de 1e golfoorlog zitten nu ruim 240.000 veteranen permanent thuis door deze stof en steeds meer veteranen van deze oorlog krijgen ook DU verschijnselen. Veel van deze veteranen hebben nu thuis in de VS kinderen met geboorte afwijkingen. In Irak is kanker sinds voor de 2e golfoorlog met 400% gestegen en volgens tenminste 1 journalist lijkt iedereen mensen te kennen die getroffen zijn door dezelfde verschijnselen als de Amerikaanse soldaten.

Verarmd uranium heeft een halveringstijd van 4.5 miljard jaar. We hebben nog geen manieren gevonden om het effectief op te ruimen, dus we hebben er nog wel even last van. Dit zelfde verhaal geld trouwens in Afghanistan en in mindere mate in Kosovo. In de laatste golfoorlog hebben de Amerikanen voorlopig zo'n 2000 ton (puur) verarmd uranium over het land uitgespoten.

Nou, zeg het eens....zou je op Bush of op Kerry stemmen als je dit wilt stoppen?

links:
1. 2003 Doug Rokke interview door Rense.com - Rokke was de 'Former Director U.S. Army Depleted Uranium Project'
2. London Guardian over de stralings niveaus in Bagdad
3. London Guardian alle artikels over DU
4. CS Monitor met een geigerteller door Irak liepen
5. Sunday Observer over Basra straling
6. Correspondences.org - Een goed samenvattend artikel
7. Uitgebreide site met AV en meerdere onderzoekers
8. Global Research - Nederland maakte zich er ook druk om
9. Al-Jazeera - Recente cijfers, goed artikel
10. Western Courier - 240.000 zieke veteranen
11. London Express & Indymedia over de stralingsniveaus
12. Wat onpartijge DU onzin van de BBC
13. Sue Supriano interview met Leuren Moret over Irak DU
14. Sue Supriano - Onhoudbare situatie in Irak ,maakt melding van ziekte onder bevolking
15. Project Censored 2005 - #4 High Uranium Levels Found in Troops and Civilians

“One should never argue with a fool or a liar because people might not be able to tell the difference.”
  Moderator zaterdag 30 oktober 2004 @ 14:46:05 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_22954066
who cares ik stem zowieso niet in de VS

en dat verhaal is al zo vaak besproken door voor en tegenstanders die er allemaal van overtuigd zijn dat ze gelijk hebben dat ik er niet meer warm of koud van kan worden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 15:04:39 #3
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_22954411
Dit spul werd ook al onder Clinton gebruikt hoor (je zegt het zelf 1e golfoorlog) dus wat heeft dit met de presidentsverkiezing te maken? Democraten gaan echt niet dit spul afschaffen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_22954428
bush
pi_22954546
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 15:04 schreef Pracissor het volgende:
Dit spul werd ook al onder Clinton gebruikt hoor (je zegt het zelf 1e golfoorlog) dus wat heeft dit met de presidentsverkiezing te maken? Democraten gaan echt niet dit spul afschaffen.
Inderdaad. Men is nu bezig het taboe op tactische kernwapens te doorbreken. Zowel China als de VS zijn hier hard mee bezig.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 15:45:26 #6
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22955070
Een ontzettende stommiteit om dit te gebruiken.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 15:55:08 #7
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22955249
idd idioot om dit soort munitie te gebruiken.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_22955830
quote:
dat verhaal is al zo vaak besproken door voor en tegenstanders
tegenstanders? Die kunnen net zo goed gaan ontkennen dat gras groen is. Feiten kun je niet ontkennen.
quote:
dus wat heeft dit met de presidentsverkiezing te maken? Democraten gaan echt niet dit spul afschaffen.
....dat bedoelde ik. Geen kandidaat heeft het erover gehad. 99% van de media is er stil over. Kun je conclusies uit trekken....that's all.
“One should never argue with a fool or a liar because people might not be able to tell the difference.”
  Moderator zaterdag 30 oktober 2004 @ 16:34:24 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_22955888
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 16:32 schreef Merovingian. het volgende:

[..]

tegenstanders? Die kunnen net zo goed gaan ontkennen dat gras groen is. Feiten kun je niet ontkennen.
ja kijk dat bedoel ik

flauwe discussie
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_22955909
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 15:04 schreef Pracissor het volgende:
De 1e golfoorlog was onder papa Bush.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_22955946
DU is goed spul, dat richt tenminste schade aan, stuk beter dan de zooi waar ze eerst mee schoten...
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 16:41:58 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22956052
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 16:37 schreef HostiMeister het volgende:
DU is goed spul, dat richt tenminste schade aan, stuk beter dan de zooi waar ze eerst mee schoten...
jij bent zeker iemand die landmijnen ook prima spul vindt?
pi_22956098
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 16:41 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

jij bent zeker iemand die landmijnen ook prima spul vindt?
it get's the job done...
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 16:45:40 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22956135
ja maar de gevolgen op de lange termijn zijn niet zo leuk. ik ben geen tegenstander van wapens gedurende de oorlog, wel van wapens die na de oorlog nog slachtoffers maken.
pi_22956236
maar ff serieus, dat spul is niet zo erg als ts wil doen voorkomen... de meeste (zware) metalen scheidden alpha en beta deeltjes af waaronder ook sommige 'conventionelere' munitie die voor DU werd gebruikt minstens zo schadelijk is. (en dat voonamelijk op het moment van impact dus tijdens een oorlog)
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 17:25:48 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22956931
TS zou zich wat beter in de materie moeten verdiepen.
Alleen al uit de halfwaardetijd van 4,5 milliard jaar is niet iets negatiefs, juist een lange halfwaarde tijd wijst erop dat het erg laag radioactief is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 17:39:57 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22957263
erg laag, maar gevaarlijk voor de gezondheid? geen kinderen geboren met een penis aan hun oor?
pi_22957341
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 15:55 schreef zoalshetis het volgende:
idd idioot om dit soort munitie te gebruiken.
verdiep je trouwens voortaan eens eerst in de materie voordat je meteen boe gaat roepen...
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 17:46:12 #19
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22957438
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 17:42 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

verdiep je trouwens voortaan eens eerst in de materie voordat je meteen boe gaat roepen...
een verhaal heeft twee kanten, daar heb je gelijk in. ik baseerde me op de op. dus als ik voortaan zal reageren zal ik alle studies moeten doornemen, zeikerd.
pi_22957462
Bush!
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_22957601
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 17:46 schreef zoalshetis het volgende:

[..]
zeikerd.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 17:52:17 #22
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22957609
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 17:52:31 #23
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_22957620
Het is volgens mij geen afval van kernreactoren, maar wat er overblijft bij het 'verrijken' van uranium zodat het bruikbaar is in een kernreactor (of, als je het nog verder verrijkt, in een atoombom).Natuurlijk uranium bestaat namelijk voor het grootste deel uit de isotoop die niet bruikbaar is voor een kerncentrale (U238). Je zal het splijtbare isotoop (U235) er dus uit moeten vissen, wat je overhoudt (DU) is dus nog minder radioactief dan als uranium gewoon van nature in de grond zit. Het is ook helemaal niet duur om op te slaan, je kan het gewoon in een plastic vat stoppen en buiten neerleggen. Het is immers, zoals je zelf al zegt, niet hoog-radioactief. Ga maar eens kijken bij Urenco in Almelo.

Voor tankgranaten is het heel handig om het pyrofoor is, hierdoor vliegt de geraakte tank in fik -> snel en zeker uitgeschakeld. Alleen daar zit dus het probleem: het radioactieve stof dat zich ophoopt in de longen van de mensen die er omheen lopen/staan etc. En of dat nou daadwerkelijk zo schadelijk is, weet ik niet (zal best). DU kan je trouwens voor nog een heleboel dingen gebruiken. Ze hebben het me bij Urenco wel verteld, maar ben 't weer vergeten.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 17:56:09 #24
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22957722
Ik vind het geen enkel probleem om dergelijke munitie te gebruiken in een kernoorlog waarin je toch weet dat alles naar de klote gaat. Maar om het in een oorlogje in Irak te gebruiken vind ik niet te verdedigen. Er zijn genoeg alternatieven maar die zijn duurder of minder effectief.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 17:57:56 #25
45206 Pietverdriet
pi_22957768
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 17:39 schreef zoalshetis het volgende:
erg laag, maar gevaarlijk voor de gezondheid? geen kinderen geboren met een penis aan hun oor?
Het is en blijft een zwaar metaal, en zware metalen zijn giftig
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 17:58:55 #26
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22957788
ok thanks piet. maakt het voor mij onacceptabel.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:00:10 #27
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22957822
Het hele probleem is uiteraard dat het spul an sich niet zo heel gevaarlijk is. Als je het echter gaat verbranden en inademen dan is het zeer gevaarlijk. De kleine deeltje komen in je longen en bloedbaan en kunnen het lichaam niet verlaten. Ze zullen dan ook het lichaam van binnen uit, waar het het meest kwetsbaar is, blijven torpederen met straling. Een rechter in de UK heeft het Engelse leger ook gedwongen een militair met het Golfsyndroom, agv DU, een forse schadevergoeding te betalen. Ook het aantal militairen dat in de eerste Golfoorlog heeft gedient dat problemen heeft met de voortplanting is significant hoger dan bij de gewone soldaten.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:02:36 #28
45206 Pietverdriet
pi_22957876
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 17:56 schreef Kaalhei het volgende:
Ik vind het geen enkel probleem om dergelijke munitie te gebruiken in een kernoorlog waarin je toch weet dat alles naar de klote gaat. Maar om het in een oorlogje in Irak te gebruiken vind ik niet te verdedigen. Er zijn genoeg alternatieven maar die zijn duurder of minder effectief.
Soit
als het alleen gebruikt wordt waar het voor bedoeld is, is er weinig aan de hand. Het is en blijft zeldzaam goed als antitankwapen.
Maar als je het gaat gebruiken tegen gebouwen, is dat niet alleen niet effectief, maar ook een beetje dom, want als zwaar metaal is het wel erg giftig.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:03:36 #29
45206 Pietverdriet
pi_22957903
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 17:58 schreef zoalshetis het volgende:
ok thanks piet. maakt het voor mij onacceptabel.
Zijn wapens niet sowieso onacceptabel voor jouw?
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:05:05 #30
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22957935
moet ik het ff quoten of kan je zelf lezen wat ik heb geschreven?
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:07:33 #31
45206 Pietverdriet
pi_22957985
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 18:05 schreef zoalshetis het volgende:
moet ik het ff quoten of kan je zelf lezen wat ik heb geschreven?
Misschien kan je het uitleggen, want jouw opmerking is rekbaar als een condoom
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:08:51 #32
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22958013
ok wacht
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:09:31 #33
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22958028
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 16:45 schreef zoalshetis het volgende:
ja maar de gevolgen op de lange termijn zijn niet zo leuk. ik ben geen tegenstander van wapens gedurende de oorlog, wel van wapens die na de oorlog nog slachtoffers maken.
daar is ie dan piet. staat gewoon in dit topic.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:12:06 #34
45206 Pietverdriet
pi_22958070
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 18:09 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

daar is ie dan piet. staat gewoon in dit topic.
Ja die had ik gelezen, en die vroeg ik je dus uit te leggen. Lood is ook een giftig zwaar metaal, en bommen gaan niet allemaal af, dus ook na een oorlog ontploft er nog wel eens eentje.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:14:41 #35
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22958127
dus je kan lood vergelijken met du? bovendien is een sporadische bom nauwelijks te vergelijken met het wapen waar ik het over had en jaarlijks honderden zoniet duizenden ledematen/levens vernietigd.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:19:03 #36
45206 Pietverdriet
pi_22958222
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 18:14 schreef zoalshetis het volgende:
dus je kan lood vergelijken met du? bovendien is een sporadische bom nauwelijks te vergelijken met het wapen waar ik het over had en jaarlijks honderden zoniet duizenden ledematen/levens vernietigd.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Ergo, welke wapens vind jij dan wel en welke niet kunnen?
Ik bedoel, persoonlijk vind ik kleinkaliber wapens als het nieuwe nederlandse legergeweer ook een zeer betwijfelbaar wapen, omdat de kogels bij impact op een bot uit elkaar spatten. Deze zijn weliswaar naar de letter van de geneve verdragen, maar niet naar de geest.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:20:15 #37
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22958254
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 18:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Soit
als het alleen gebruikt wordt waar het voor bedoeld is, is er weinig aan de hand. Het is en blijft zeldzaam goed als antitankwapen.
Maar als je het gaat gebruiken tegen gebouwen, is dat niet alleen niet effectief, maar ook een beetje dom, want als zwaar metaal is het wel erg giftig.
Klopt. De militairen die de grootste problemen hadden, waren ook diegenen die zonder bescherming de kapotgeschoten Irakeese tanks opruimden. Of de bevolking die rond de kapotgeschoten Irakeese tanks bleven wonen.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:23:41 #38
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22958312
piet ik vind alle wapens kunnen die tijdens een oorlog gebruikt worden en niet nog jaren daarna risico's met zich mee brengen (en nu niet weer beginnen over die enkele bom die niet is afgegaan, meestal worden die trouwens gewoon opgeruimt) verder moet ik je zeggen dat ik niet de kennis van wapens heb die jij blijkbaar wel hebt. ik reageer op de op en dat is het eigenlijk wel zo'n beetje. ben wel blij als je uitlegt waarom een du net zo gevaarlijk zou zijn als lood.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:23:58 #39
33800 FHR
pi_22958317
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 18:14 schreef zoalshetis het volgende:
dus je kan lood vergelijken met du?
Nee, want lood is nog minder radio-actief dan DU (lees: niet) en het is niet pyrofoor (redelijk relevant voor de werking van het wapen). Dat zijn juist de 2 punten waar het hier omgaat (straling en wapen), dus die vergelijking gaat niet op.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:25:14 #40
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22958337
mijn vergelijking, of mijn vraag?
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:25:23 #41
45206 Pietverdriet
pi_22958342
FHR, het probleem met DU is niet haar radioactiviteit, maar de giftigheid.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:29:38 #42
45206 Pietverdriet
pi_22958427
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 18:23 schreef zoalshetis het volgende:
piet ik vind alle wapens kunnen die tijdens een oorlog gebruikt worden en niet nog jaren daarna risico's met zich mee brengen (en nu niet weer beginnen over die enkele bom die niet is afgegaan, meestal worden die trouwens gewoon opgeruimt) verder moet ik je zeggen dat ik niet de kennis van wapens heb die jij blijkbaar wel hebt. ik reageer op de op en dat is het eigenlijk wel zo'n beetje. ben wel blij als je uitlegt waarom een du net zo gevaarlijk zou zijn als lood.
Ik zeg niet dat lood net zo gevaarlijk is. Ik vraag waar je de grens legt, en alle munitie levert jaren nadien nog risico op. Trotyl bv is flink giftig, door de aromaten die er in verwerkt zijn. Je kan dus wel makkelijk zeggen na de oorlog geen risico, maar dat is maar net hoe je risico definieerd.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:31:56 #43
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_22958468
trotyl is ook nieuw voor mij. ik zeg alleen dat ik voorstander ben van wapens die juist geen risico's na de oorlog met zich meebrengen.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:33:04 #44
33800 FHR
pi_22958486
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
FHR, het probleem met DU is niet haar radioactiviteit, maar de giftigheid.
DU is idd weinig radio-actief, ik kan me echter voorstellen dat als het zich op hoopt in je lichaam, het wel ernstige gevolgen kan hebben. De afstand tussen de stralingsbron en de kwetsbare organen is dan nul. In de OP wordt ook alleen verwezen naar de radio-activiteit van DU. Het zal vast ook op andere maniere giftig zijn, maar dan nog is lood niet te vergelijken. Lood is veel zachter en het vliegt niet in brand. Hierdoor zal er bij een inslag met een projectiel van lood veel minder stof vrij komen dan met een projectiel van DU. En het is juist het stof dat de boosdoener is. Die klomp lood die blijft gewoon in de tank liggen en doet niemand kwaad.

Ik snap het gebruik van DU, als wapen is het immers perfect. Ik sta er alleen niet achter, gezien de gevolgen die het ook bij de burgers heeft/kan hebben. Veel meer dan conventionele granaten. Dat de soldaten er last van hebben, tja, hadden ze maar geen soldaat moeten worden..... Als je hoort wat er in de VS is gebeurt tijdens atoom-proeven.....*ril*
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:36:19 #45
45206 Pietverdriet
pi_22958547
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 18:31 schreef zoalshetis het volgende:
ik zeg alleen dat ik voorstander ben van wapens die juist geen risico's na de oorlog met zich meebrengen.
Dat begreep ik al, Echter, zoals ik al zei, het is maar hoe je risico definieerd.
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 18:40:48 #46
45206 Pietverdriet
pi_22958619
FHR, laat ik het zo zeggen, de giftigheid van DU is vele, hele vele malen gevaarlijker dan de radioactiviteit ervan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')