Ik ben weer terug van de ronde van Sardinië, die nogal vermoeiend was.
1e etappe, tevens GF Costa Smeralda (dus ook veel deelnemers aan de start die alleen die dag reden, waaronder ene Raimundas Rumsas (ja, dé Rumsas van de tour een paar jaar geleden), die won). Vanwege dat deze etappe aan de andere kant van het eiland was (Olbia) terwijl wij in Alghero een hotel hadden, moesten we eerst 's ochtends naar getransporteerd worden. De planning was niet zo tof, dus we stonden achteraan in het startvak van de Giro (wel het eerste startvak). Flinke inhaalrace gereden, maar na 100 km kregen we een steile klim met 2 km aan 10% en dat was er wat teveel aan. In totaal 155 km die dag en 1700 hoogtemeters. Eindigde 242e op 800 deelnemers.
2e etappe. Een vlakke rit van 80 km (toch nog 350 hoogtemeters, maar vooral als vals plat). Ging lekker, kon goed voorin zitten. Peloton brak 4 keer, 3 keer werd het teruggereden. De 4e keer was op 10 km van de finish. Ik zat net tever om direct mee te kunnen. Nog geprobeerd met 4 man er naar toe te rijden, we kwamen tot op 50 meter, en toen werd het gat weer groten. Niet meer meegesprint in het peloton van 100 man. 20 Man waren weg, ik was 81e van de 250.
3e etappe. Weer klimwerk. In het begin ging het me niet zo gemakkelijk af. Op een steile klim ( 6 km, waarvan in de eerste 4 km resp 10%, 9%, 10,5% en 10% waren) draaide ik niet lekker. Ik verloor het contact met een redelijk grote groep. Ik kwam in een groepje terecht wat me net niet hard genoeg reed. We reden de hele tijd een meter of 500 achter de groep voor ons. Na 40 km ging er toch eentje verschikkelijk hard op kop rijden op een klim van een procent of 5. Ik beet me vast in zijn achterwiel. Onze groep explodeerde. We kwamen met 5 man boven op deze klim, en waren aardig dichterbij de groep voor ons gekomen. Het leek er op alsof we er naartoe gingen rijden, op een gegeven moment was het gat nog maar 150 meter, en toen reden ze weer langzaam weg. We werden uiteindelijk weer opgepikt door een groepje van 6 man achter ons (de groep waaruit we waren vertrokken was in drieën gesplitst op de klim.
Ik eindigde 197e op 5o0 man (meer deelnemers dan de vorige etappe, omdat er een Grangiro en Mediogiro waren. Deze etappe werd gezamenlijk gereden, dus had twee keer zoveel deelnemers). In het klassement 97e. Etappe was 99 km met 1800 hoogtemeters.
4e etappe: ploegentijdrit. Ik had een ploegje met drie nederlanders en twee engelsen. Er zat een klimmetje in het begin, daarna redelijk vlak. Eén van de engelsen was niet zo goed, die moest lossen na 15 minuten. Verder ging het echt lekker, we draaiden goed rond. Een gemiddelde van 43,5 over 26 km. Gezien het parkoers was dat best snel (het klimmetje in het begin was niet echt steil, maar harder dan 30 reden we daar niet).
15e op 85 ploegen. Gestegen naar de 91e plek in het klassement.
5e etappe: 115 km, 1800 hoogtemeters. Soort Luik-Bastenaken-Luik.
In het begin zat ik goed voorin. Toen er twintig man wegreden op een klim, ben ik er met iemand naartoe gesprongen. Dat bleek achteraf een foutje, want ten eerste kwam het peloton terug en ten tweede blies ik mezelf een beetje op. Ik zakte naar achteren in het peloton, dat op een lange klim in verschillende stukken brak. Ik kwam terecht in een groepje waarin niet werd gereden. De engelsman die in mijn ploegentijdrit zat (en goed reed), zat ook in deze groep. We klaagden tegen elkaar dat ze niet wilde rijden en toen demarreerde hij. Ik dacht niet dat het veel nut zou hebben, maar toen hij 100 meter had, en er nog steeds niet werd gereden bij ons, ging ik ook maar. Tot mijn verbazing pakten we heel snel een flinke voorsprong. De rest van de dag hebben we samen gereden. Met een kilometer of 35 te gaan kwamen we bij 3 man, die bij ons aanpikten. Uiteindelijk 78e in deze etappe, geklommen naar de 81e plek in het klassement (nog 188 in de Grangiro geklasseerd).
6e etappe: 115 km, 900 hoogtemeters. Redelijk vlak, wat klimmetjes na 1/3 en 2/3, en een slotklim van 2 km.
Ik zat de hele tijd goed voorin. Op de slotklim ging bij het terugschakelen mijn ketting eraf, waardoor ik naar achterin het peloton zakte. Ik kon nog wel weer wat opschuiven, maar eindigde dus ver achterin (80e, in een groep van 120). Nog steeds 81e in het klassement, nog maar 178 geklasseerd.
7e etappe: klimtijdrit 5 km, 350 hoogtemeters. Laatste twee kilometer waren vrij steil. Dit is simpelweg volle bak omhoog fietsen. 161e op 450 man (weer gezamenlijk voor Grangiro en Mediogiro). Nog twee plaatsen gestegen naar de 79e plek, waarschijnlijk vanwege uitvallers, want eigenlijk kon ik niet meer stijgen of dalen (had 3 minuten achter me, en ook zoiets voor me).
Was echt een mooie ervaring, vrijwel zeker ga ik volgend jaar weer.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2006 08:57:01 ]