abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22900074
RJP's goed-in-de-oorlog reeks

De tweede wereldoorlog is een onuitputtelijke bron van inspiratie voor RJP. Oorlogshelden, -misdadigers en -slachtoffers verdringen zich in een korte periode om een plekje in uw en mijn geschiedenisboek. In deze reeks een eenzijdige belichting op de goeden, dat wil zeggen, zij die de kant van de uiteindelijke winnaar kozen.

Eerdere delen:
Goed-vóór-de-oorlog
De Burgemeester in oorlogstijd
Den waarheid ten dienste

Deel 4: 'Bezet? Verzet!'
Het is inmiddels genoegzaam bekend dat het gros der Nederlanders probeerde de oorlog zo geruisloos mogelijk uit te zitten. Maar niet iedereen was zo lijdzaam. De dapperen probeerde de bezetting waar mogelijk te ontregelen, veelal met methoden die we nu als ‘terrorisme’ zouden omschrijven, maar die in de context van de juiste keuze als heldendaden worden en werden gezien. Het verzet in Nederland was niet van dien aard dat de bezetting door het efficiënte Duitse militaire apparaat maar enig moment in gevaar kwam. Wel slaagde het verzet er vaak in direct of indirect de levens te redden van hen die anders ten slachtoffer waren gevallen aan het nazi-regime. Meneer’s belangrijkste verzetsdaden hadden ook dit effect.

[ Bericht 1% gewijzigd door Parabola op 27-10-2004 10:52:03 ]
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 27 oktober 2004 @ 10:35:50 #2
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_22900447
Een goedendag heer Parabola.

Hmmmm...Wellicht was meneer hotelier voor onderduikers?
Onderbouwd, onderlegd, ondergewaardeerd, B-IJ-Z-ondergoed
pi_22900494
Gerrit van der Veen.

[ Bericht 56% gewijzigd door pyl op 27-10-2004 10:48:52 ]
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_22900803
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 10:38 schreef pyl het volgende:
Gerrit van der Veen.
Deze reeks wordt toch vooral gekenmerkt door verrekte snelle goede oplossingen.
Het is Gerrit inderdaad:
quote:
Gerrit en zijn vrienden dachten: “Wij gaan het bevolkingsregister in de fik steken. Dan kunnen de Duitsers tenminste niet meer vinden waar de Joodse mensen wonen”. Op 27 maart 1943 stak een verzetsgroep onder leiding van Gerrit met behulp van springstoffen het Amsterdamse bevolkingsregister in brand.

Natuurlijk kom je je vrienden te hulp. Zijn vrienden werden daarbij gevangen genomen, maar Gerrit ontsnapte. Hij wilde zijn vrienden natuurlijk te hulp komen en probeerde hen te bevrijden uit de gevangenis. Daarbij raakte hij zwaar gewond.

Door zijn verwonding raakte hij verlamd. Dus vluchten kon niet meer en heel snel daarna werd hij gearresteerd en ter dood veroordeeld.

Om hem dood te schieten brachten ze hem op 10 juni 1944 naar de duinen bij Overveen. Hij wilde absoluut staande sterven. Zijn vrienden die ook werden gefusilleerd hielden hem overeind. Zo kwam een dapper man aan zijn einde.
Plaat!
Slaapt winter
en zomer
pi_22901063
Deze past ook in je reeks, Parabola. Grootste moeilijkheid: het vinden van een geschikt kopje om hem onder te plaatsen.

pi_22901318
Meneer bevindt zich in Tokio of gaat een trein in die richting nemen. Op de wat donkere foto oogt meneer heel niet Japans, eerder Joods. In dat geval zou 'slachtoffer' een ardig kopje kunnen zijn?

Overigens heb ik niet de behoefte de reeks voor mijzelf te claimen. Kunnen we deze als deel 5 beschouwen?
Slaapt winter
en zomer
pi_22901523
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 11:19 schreef Parabola het volgende:
Op de wat donkere foto oogt meneer heel niet Japans, eerder Joods. In dat geval zou 'slachtoffer' een aardig kopje kunnen zijn?
En daar zit 'm nou net nou de kneep.
quote:
Kunnen we deze als deel 5 beschouwen?
Aber selbstverständlich.
pi_22901828
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 11:29 schreef pyl het volgende:

[..]

En daar zit 'm nou net nou de kneep.
Meneer offerde geen slacht begrijp ik?

Maar hij was wel Jiddisch?

Ende deed zijn verblijf in het land van de Rijzende Zon er toe?
Slaapt winter
en zomer
pi_22902230
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 11:42 schreef Parabola het volgende:
Meneer offerde geen slacht begrijp ik?
Alleen te beantwoorden door mensen die er een mening over hebben.
quote:
Maar hij was wel Jiddisch?
Joods, zeker.
quote:
Ende deed zijn verblijf in het land van de Rijzende Zon er toe?
Nope.
  woensdag 27 oktober 2004 @ 12:20:21 #10
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_22902615
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 12:00 schreef pyl het volgende:

Alleen te beantwoorden door mensen die er een mening over hebben.
Hmm, veel informatie laat u niet los, heer pyl.

Was de man ten tijde van de oorlog ondanks zijn joodse achtergrond (of misschien wel dankzij) wellicht profiteur van het nazistisch regime. Een dubieuze bankier of kunsthandelaar?
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_22902840
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 12:20 schreef Herostratos het volgende:
Hmm, veel informatie laat u niet los, heer pyl.
Met opzet, maar ook met grote tegenzin Heer O'Stratos. Ik ben bang door een slip of the penn teveel prijs te geven.
quote:
Was de man ten tijde van de oorlog ondanks zijn joodse achtergrond (of misschien wel dankzij) wellicht profiteur van het nazistisch regime.
Spot on!
quote:
Een dubieuze bankier of kunsthandelaar?
Ik zou er wat boeken op moeten naslaan, maar ik meen dat hij zich ook met dit soort aangelegenheden inliet, inderdaad.
pi_22904368
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 12:31 schreef pyl het volgende:
slip of the penn
Sean Penn

Vonden m'neer's duistere zaakjes in ons geliefde vaderland plaats, of was m'neer vooral actief in de Heimat van de bezetter?

c) anders, namelijk...
Slaapt winter
en zomer
pi_22904581
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 13:34 schreef Parabola het volgende:
Vonden m'neer's duistere zaakjes in ons geliefde vaderland plaats, of was m'neer vooral actief in de Heimat van de bezetter?
Kijk, het punt is Parabola, maar dat heb ik al gezegd meen ik, dat meneers zaakjes niet onomstotelijk 'duister' waren. De een vindt van wel en beschouwt hem als een verrrader en oorlogsmisdadiger, de ander vindt van niet en beschouwt hem als verzetsheld. Ja, die dingen kunnen samengaan - daarom is die verdomde oorlog ook stiekum zo fascinerend

Hoe dan ook, meneer was actief in ons geliefde vaderland.
pi_22904920
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 13:42 schreef pyl het volgende:

[..]

Kijk, het punt is Parabola, maar dat heb ik al gezegd meen ik,
Op uw eigen onnavolgbare pyliaanse wijze, ja. Vergeef mij mijn gebrekkige herkenningsvermogen in deze.
quote:
dat meneers zaakjes niet onomstotelijk 'duister' waren. De een vindt van wel en beschouwt hem als een verrrader en oorlogsmisdadiger, de ander vindt van niet en beschouwt hem als verzetsheld. Ja, die dingen kunnen samengaan - daarom is die verdomde oorlog ook stiekum zo fascinerend

Hoe dan ook, meneer was actief in ons geliefde vaderland.
Zijn zijn daden op enige wijze vergelijkbaar met die van meneer Schindler in de Heimat? Of was m'neer hand'laar die afgekeurde rotzooi als nieuw verkocht aan de bezetter?

Alle onwaarschijnlijk, meneer was immer zelf Jood. Was m'neer lid van de (of een) Joodsche Raad?
Slaapt winter
en zomer
pi_22905118
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 13:55 schreef Parabola het volgende:
Zijn zijn daden op enige wijze vergelijkbaar met die van meneer Schindler in de Heimat?
Ja, 'op enige wijze' wel ja (Terzijde: Schindler was niet in de Heimat actief, maar in Polen, maar dat bedoel je natuurlijk)
quote:
Of was m'neer hand'laar die afgekeurde rotzooi als nieuw verkocht aan de bezetter?
quote:
Alle onwaarschijnlijk, meneer was immer zelf Jood. Was m'neer lid van de (of een) Joodsche Raad?
Hij had wel met de Joodse Raad van doen.
pi_22905241
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 14:02 schreef pyl het volgende:

[..]

Ja, 'op enige wijze' wel ja (Terzijde: Schindler was niet in de Heimat actief, maar in Polen, maar dat bedoel je natuurlijk)
Op mijn eigen onnavolgbare Paraboliaanse wijze, ja

m'neer was in dienst van de bezetter?
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 27 oktober 2004 @ 14:10:29 #17
66982 Herostratos
pi_22905322
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 14:02 schreef pyl het volgende:

Hij had wel met de Joodse Raad van doen.
Lid/oprichter ervan? David Cohen wellicht?
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
pi_22905330
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 14:07 schreef Parabola het volgende:

m'neer was in dienst van de bezetter?
Meneer was slechts in dienst van zichzelf. Hij had wel goede contacten bij de bezetter, zei hij.
pi_22905342
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 14:10 schreef Herostratos het volgende:
Lid/oprichter ervan? David Cohen wellicht?
  woensdag 27 oktober 2004 @ 14:35:46 #20
66982 Herostratos
pi_22905848
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 14:11 schreef pyl het volgende:

Is hij een Amsterdamse zionist?
  woensdag 27 oktober 2004 @ 14:55:24 #21
66982 Herostratos
pi_22906323
Frederik Weinreb?
pi_22906389
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 14:35 schreef Herostratos het volgende:
Is hij een Amsterdamse zionist?
Hij was zeer tegen het zionisme gekant.
pi_22906399
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 14:55 schreef Herostratos het volgende:
Frederik Weinreb?