Deze reeks wordt toch vooral gekenmerkt door verrekte snelle goede oplossingen.quote:Op woensdag 27 oktober 2004 10:38 schreef pyl het volgende:
Gerrit van der Veen.
Plaat!quote:Gerrit en zijn vrienden dachten: “Wij gaan het bevolkingsregister in de fik steken. Dan kunnen de Duitsers tenminste niet meer vinden waar de Joodse mensen wonen”. Op 27 maart 1943 stak een verzetsgroep onder leiding van Gerrit met behulp van springstoffen het Amsterdamse bevolkingsregister in brand.
Natuurlijk kom je je vrienden te hulp. Zijn vrienden werden daarbij gevangen genomen, maar Gerrit ontsnapte. Hij wilde zijn vrienden natuurlijk te hulp komen en probeerde hen te bevrijden uit de gevangenis. Daarbij raakte hij zwaar gewond.
Door zijn verwonding raakte hij verlamd. Dus vluchten kon niet meer en heel snel daarna werd hij gearresteerd en ter dood veroordeeld.
Om hem dood te schieten brachten ze hem op 10 juni 1944 naar de duinen bij Overveen. Hij wilde absoluut staande sterven. Zijn vrienden die ook werden gefusilleerd hielden hem overeind. Zo kwam een dapper man aan zijn einde.
En daar zit 'm nou net nou de kneep.quote:Op woensdag 27 oktober 2004 11:19 schreef Parabola het volgende:
Op de wat donkere foto oogt meneer heel niet Japans, eerder Joods. In dat geval zou 'slachtoffer' een aardig kopje kunnen zijn?
Aber selbstverständlich.quote:Kunnen we deze als deel 5 beschouwen?
Meneer offerde geen slacht begrijp ik?quote:Op woensdag 27 oktober 2004 11:29 schreef pyl het volgende:
[..]
En daar zit 'm nou net nou de kneep.
Alleen te beantwoorden door mensen die er een mening over hebben.quote:Op woensdag 27 oktober 2004 11:42 schreef Parabola het volgende:
Meneer offerde geen slacht begrijp ik?
Joods, zeker.quote:Maar hij was wel Jiddisch?
Nope.quote:Ende deed zijn verblijf in het land van de Rijzende Zon er toe?
Hmm, veel informatie laat u niet los, heer pyl.quote:Op woensdag 27 oktober 2004 12:00 schreef pyl het volgende:
Alleen te beantwoorden door mensen die er een mening over hebben.
Met opzet, maar ook met grote tegenzin Heer O'Stratos. Ik ben bang door een slip of the penn teveel prijs te geven.quote:Op woensdag 27 oktober 2004 12:20 schreef Herostratos het volgende:
Hmm, veel informatie laat u niet los, heer pyl.
Spot on!quote:Was de man ten tijde van de oorlog ondanks zijn joodse achtergrond (of misschien wel dankzij) wellicht profiteur van het nazistisch regime.
Ik zou er wat boeken op moeten naslaan, maar ik meen dat hij zich ook met dit soort aangelegenheden inliet, inderdaad.quote:Een dubieuze bankier of kunsthandelaar?
Sean Pennquote:Op woensdag 27 oktober 2004 12:31 schreef pyl het volgende:
slip of the penn
Kijk, het punt is Parabola, maar dat heb ik al gezegd meen ik, dat meneers zaakjes niet onomstotelijk 'duister' waren. De een vindt van wel en beschouwt hem als een verrrader en oorlogsmisdadiger, de ander vindt van niet en beschouwt hem als verzetsheld. Ja, die dingen kunnen samengaan - daarom is die verdomde oorlog ook stiekum zo fascinerendquote:Op woensdag 27 oktober 2004 13:34 schreef Parabola het volgende:
Vonden m'neer's duistere zaakjes in ons geliefde vaderland plaats, of was m'neer vooral actief in de Heimat van de bezetter?
Op uw eigen onnavolgbare pyliaanse wijze, ja. Vergeef mij mijn gebrekkige herkenningsvermogen in deze.quote:Op woensdag 27 oktober 2004 13:42 schreef pyl het volgende:
[..]
Kijk, het punt is Parabola, maar dat heb ik al gezegd meen ik,
Zijn zijn daden op enige wijze vergelijkbaar met die van meneer Schindler in de Heimat? Of was m'neer hand'laar die afgekeurde rotzooi als nieuw verkocht aan de bezetter?quote:dat meneers zaakjes niet onomstotelijk 'duister' waren. De een vindt van wel en beschouwt hem als een verrrader en oorlogsmisdadiger, de ander vindt van niet en beschouwt hem als verzetsheld. Ja, die dingen kunnen samengaan - daarom is die verdomde oorlog ook stiekum zo fascinerend
Hoe dan ook, meneer was actief in ons geliefde vaderland.
Ja, 'op enige wijze' wel ja (Terzijde: Schindler was niet in de Heimat actief, maar in Polen, maar dat bedoel je natuurlijk)quote:Op woensdag 27 oktober 2004 13:55 schreef Parabola het volgende:
Zijn zijn daden op enige wijze vergelijkbaar met die van meneer Schindler in de Heimat?
quote:Of was m'neer hand'laar die afgekeurde rotzooi als nieuw verkocht aan de bezetter?
quote:Alle onwaarschijnlijk, meneer was immer zelf Jood. Was m'neer lid van de (of een) Joodsche Raad?
Op mijn eigen onnavolgbare Paraboliaanse wijze, jaquote:Op woensdag 27 oktober 2004 14:02 schreef pyl het volgende:
[..]
Ja, 'op enige wijze' wel ja (Terzijde: Schindler was niet in de Heimat actief, maar in Polen, maar dat bedoel je natuurlijk)
Lid/oprichter ervan? David Cohen wellicht?quote:Op woensdag 27 oktober 2004 14:02 schreef pyl het volgende:Hij had wel met de Joodse Raad van doen.
quote:Op woensdag 27 oktober 2004 14:07 schreef Parabola het volgende:
m'neer was in dienst van de bezetter?
quote:Op woensdag 27 oktober 2004 14:10 schreef Herostratos het volgende:
Lid/oprichter ervan? David Cohen wellicht?
Is hij een Amsterdamse zionist?quote:Op woensdag 27 oktober 2004 14:11 schreef pyl het volgende:
quote:Op woensdag 27 oktober 2004 14:35 schreef Herostratos het volgende:
Is hij een Amsterdamse zionist?
quote:Op woensdag 27 oktober 2004 14:55 schreef Herostratos het volgende:
Frederik Weinreb?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |