Moet u niet eerst een uurtje lurken voor u het goede antwoord geeft?quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:32 schreef pyl het volgende:
Ach, de ridder van Rappard.
quote:Op 15 september 1939 werd Van Rappard benoemd tot burgemeester van Gorinchem. Nog geen jaar na zijn benoeming vielen de Duitse legers Nederland binnen en werd hij ‘burgemeester in oorlogstijd’. Ondanks zijn afschuw van de bezetter bleef Van Rappard op zijn post in de hoop aldus nog enig tegenweer te kunnen geven. Geheel tegen zijn aard in was hij gedwongen voorzichtig tussen de klippen door te laveren. Terwijl hij in november 1942 nog weinig had ondernomen tegen de deportatie van de Gorcumse joden, besloot hij zich in februari 1943 aan te sluiten bij het burgemeestersverzet tegen de razzia’s op jonge mannen in het kader van de Arbeitseinsatz.
Op 24 februari 1943 werd Van Rappard gearresteerd en overgebracht naar de politiestrafgevangenis in Rotterdam. Na drie maanden gevangenschap en een tijdelijke verbanning in Drenthe werd hij op 8 juli 1943 geïnterneerd in het gijzelaarskamp ‘Beekvliet’ in Sint-Michielsgestel. Nadat hij op 10 september 1944 tijdelijk was vrijgelaten om de begrafenis van zijn in Nijmegen doodgeschoten oudste broer Willem bij te wonen, besloot hij onder te duiken. Tot 5 mei 1945 verbleef hij op verschillende adressen in Asperen en Hoog-Blokland.
U bent warm heer du_ke. Zoals u ziet zijn haar lippen op elkaar. Zij spreekt dus niet. Haar vriendelijke blik verraadt een warme verstandhouding. Zo kritisch zal haar niet-spreken dan ook niet zijn. Maar voor het overige (hier, iemand) zit u volledig op het rechte spoor.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 10:33 schreef du_ke het volgende:
Ik had enige twijfel in m'n gedachten. Mevrouw spreekt hier iemand kritisch toe?
Hmmmz, dood of levend geen idee. Als het voor het idee niet uitmaakt, kan ik je beter laten leven heer Ollie. Dat kan bij een volgende plaat nog gezellig worden.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 22:46 schreef OllieA het volgende:
Het is niet:
Wolff, Deken, Tesselschade etc., Von Schurman, Petronella Moens of Hasselaer. Dus, al sla je me dood, Papabola, ik heb geen flauw idee.
of er uitquote:Op donderdag 7 oktober 2004 09:22 schreef Parabola het volgende:
bestond erin
Een dienstmeisje, heer 'ius, een dienstmeisjequote:Op vrijdag 8 oktober 2004 00:04 schreef Gellius het volgende:
Wéér een moedertje-van! Zullen we maar raad-je-moedertje spelen?
Klunsquote:Ik heb overigens geen idee meer wie mijn avond- en ochtendplaatje ook alweer was.
Het was een duitser, dat weet ik wel. Speciaal voor With-U-grmbl-ated en Ollie.
Ha! Ik vermoed dat uw vermoeden juist is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 02:11 schreef OllieA het volgende:
Ha! Ik vermoed dat het Elsje van Houweningen is.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |