abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22390556
RJP's goed-in-de-oorlog reeks

De tweede wereldoorlog is een onuitputtelijke bron van inspiratie voor RJP. Oorlogshelden, -misdadigers en -slachtoffers verdringen zich in een korte periode om een plekje in uw en mijn geschiedenisboek. In deze reeks een eenzijdige belichting op de goeden, dat wil zeggen, zij die de kant van de uiteindelijke winnaar kozen.

Eerdere delen:
Goed-vóór-de-oorlog

Deel 2. "De Burgemeester in oorlogstijd"
Het is een gevleugelde term geworden, die te pas en te onpas wordt gebruikt. De burgemeester in oorlogstijd staat voor een machthebber die gehouden is beleid uit te voeren waar hij of zij niet achter staat. Om in de categorie “goed-in-de-oorlog” te mogen worden ingedeeld, volstaat het niet om burgemeester in oorlogstijd te zijn geweest. De burgemeester in kwestie moet de bezetter tenminste enigszins hebben tegengewerkt. Dat deed meneer dan ook

Slaapt winter
en zomer
pi_22390997
Ach, de ridder van Rappard.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_22391201
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 10:32 schreef pyl het volgende:
Ach, de ridder van Rappard.
Moet u niet eerst een uurtje lurken voor u het goede antwoord geeft?

Of voor de vorm een paar vragen stellen?

Maar het is goed, heer pyl hulde

Over Van Rappard is een hoop te zeggen. Ik beperk me hier tot het thema:
quote:
Op 15 september 1939 werd Van Rappard benoemd tot burgemeester van Gorinchem. Nog geen jaar na zijn benoeming vielen de Duitse legers Nederland binnen en werd hij ‘burgemeester in oorlogstijd’. Ondanks zijn afschuw van de bezetter bleef Van Rappard op zijn post in de hoop aldus nog enig tegenweer te kunnen geven. Geheel tegen zijn aard in was hij gedwongen voorzichtig tussen de klippen door te laveren. Terwijl hij in november 1942 nog weinig had ondernomen tegen de deportatie van de Gorcumse joden, besloot hij zich in februari 1943 aan te sluiten bij het burgemeestersverzet tegen de razzia’s op jonge mannen in het kader van de Arbeitseinsatz.

Op 24 februari 1943 werd Van Rappard gearresteerd en overgebracht naar de politiestrafgevangenis in Rotterdam. Na drie maanden gevangenschap en een tijdelijke verbanning in Drenthe werd hij op 8 juli 1943 geïnterneerd in het gijzelaarskamp ‘Beekvliet’ in Sint-Michielsgestel. Nadat hij op 10 september 1944 tijdelijk was vrijgelaten om de begrafenis van zijn in Nijmegen doodgeschoten oudste broer Willem bij te wonen, besloot hij onder te duiken. Tot 5 mei 1945 verbleef hij op verschillende adressen in Asperen en Hoog-Blokland.
Slaapt winter
en zomer
pi_22391655
gelijk maar een nieuwe plaat, een mevrouwtje dit keer

Slaapt winter
en zomer
pi_22431238
mevrouw is engelse dunkt me?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_22436936
welneen, heer du_ke. Herkent u niet de Hollandsche polderblos op haar wangen?
Slaapt winter
en zomer
pi_22438436
Ik had enige twijfel in m'n gedachten. Mevrouw spreekt hier iemand kritisch toe?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_22438595
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 10:33 schreef du_ke het volgende:
Ik had enige twijfel in m'n gedachten. Mevrouw spreekt hier iemand kritisch toe?
U bent warm heer du_ke. Zoals u ziet zijn haar lippen op elkaar. Zij spreekt dus niet. Haar vriendelijke blik verraadt een warme verstandhouding. Zo kritisch zal haar niet-spreken dan ook niet zijn. Maar voor het overige (hier, iemand) zit u volledig op het rechte spoor.
Slaapt winter
en zomer
pi_22454320
Het is niet:
Wolff, Deken, Tesselschade etc., Von Schurman, Petronella Moens of Hasselaer. Dus, al sla je me dood, Papabola, ik heb geen flauw idee.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_22460965
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 22:46 schreef OllieA het volgende:
Het is niet:
Wolff, Deken, Tesselschade etc., Von Schurman, Petronella Moens of Hasselaer. Dus, al sla je me dood, Papabola, ik heb geen flauw idee.
Hmmmz, dood of levend geen idee. Als het voor het idee niet uitmaakt, kan ik je beter laten leven heer Ollie. Dat kan bij een volgende plaat nog gezellig worden.

Enfin, laat ik over mevrouw (op de plaat is zij nog juffrouw) dit zeggen. Zij stond in zekere relatie tot een Groot man en haar claim to faim bestond erin dat zij deze man doortastend en daadkrachtig hielp een nieuwe fase in zijn leven te beginnen
Slaapt winter
en zomer
pi_22469358
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 09:22 schreef Parabola het volgende:
bestond erin
of er uit
Slaapt winter
en zomer
pi_22480321
Wéér een moedertje-van! Zullen we maar raad-je-moedertje spelen?
Ik heb overigens geen idee meer wie mijn avond- en ochtendplaatje ook alweer was.
Het was een duitser, dat weet ik wel. Speciaal voor With-U-grmbl-ated en Ollie.
pi_22482684
Ha! Ik vermoed dat het Elsje van Houweningen is.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_22484682
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 00:04 schreef Gellius het volgende:
Wéér een moedertje-van! Zullen we maar raad-je-moedertje spelen?
Een dienstmeisje, heer 'ius, een dienstmeisje
quote:
Ik heb overigens geen idee meer wie mijn avond- en ochtendplaatje ook alweer was.
Het was een duitser, dat weet ik wel. Speciaal voor With-U-grmbl-ated en Ollie.
Kluns

Maarreh... fijn je weer terug te zien
Slaapt winter
en zomer
pi_22484757
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 02:11 schreef OllieA het volgende:
Ha! Ik vermoed dat het Elsje van Houweningen is.
Ha! Ik vermoed dat uw vermoeden juist is.

Elsje van Houweningen was het dienstertje van Hugo de Groot en speelde een belangrijke rol bij diens ontsnapping uit het Muiderslot. Haar claim to faim is in stripvorm vastgelegd:

Plaat!
Slaapt winter
en zomer
pi_22485400
Aldus.
pi_22485663
Meneer reedt met vuur ende oogt artistiekerig. Derhalve is hij ofwel wetenschapper ofwel links politiker. Zijn diepliggende ogen verraden zijn Gallische achtergrond.
Slaapt winter
en zomer
pi_22485814
Nee.

Maar dat is misschien een beetje kortaf. Meneer is een (anti) held!
Aldus.
pi_22485870
hmmmmz, een redder van hulpeloze deernes in nood?
Slaapt winter
en zomer
pi_22486309
Of een klokkenluider? Dat schijnen de (anti)helden van dit moment.
pi_22486514
Neu. Meneer is vooral ongelukkig, en depressief, en de manier waarop hij dat uit heeft hem een redelijk bekend gemaakt.
Aldus.
pi_22486598
Hij lijkt helemaal niet op Woody Allen

Schrijverd?
Slaapt winter
en zomer
pi_22486731
Schrijverd, maar zijn werk wordt alleen gepubliceerd i.s.m. anderen.

en hij is veel leuker dan Woody
Aldus.
pi_22486866
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 11:54 schreef Z het volgende:

en hij is veel leuker dan Woody
'nen 'Ollander?
Slaapt winter
en zomer
pi_22486958
Amerikaan. Waar lezen we nou over (anti) helden?
Aldus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')