abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22888443
Inmiddels hebben Schroeder en Chirac duidelijk laten weten wat zij op 17 december 2004 zullen zeggen over het begin van de besprekingen met Turkije: die kunnen beginnen. Daarmee heeft Turkije de uitgesproken steun van alle grote EU leden en een behoorlijk aantal kleine leden.

En alsof dat allemaal niet duidelijk genoeg was; Turkije is ook uitgenodigd om het Grondwettelijk Verdrag (De grondwet van de EU) in Rome te komen ondertekenen.

bron
pi_22889157
Het wordt tijd voor een referendum in de Europese landen over dit item
pi_22889988
Zit niet te kletsen. De enige reden waarom je voor een referendum bent is dat je hoopt het zo tegen te kunnen houden. Niet omdat je echt wil weten wat de meerderheid vindt.

En daarnaast is de werkelijke reden, namelijk dat de voorstanders van zo'n referendum eigenlijk niets moeten hebben van de immigranten die nu al in Europa zitten al smerig genoeg om het hele idee zonder meer te verwerpen.
  dinsdag 26 oktober 2004 @ 21:45:45 #4
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22891929
Turkije heeft historisch altijd al bij Europa gehoord, ik denk dat Turkije er meer klaar voor is dan landen als Roemenië , die al een datum hebben gehad. Prima zaak denk ik. Wel eerst ff al die landbouwsubsidies afschaffen aub.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_22931642
quote:
Erdogan: referendum over toelating Turkije pure discriminatie
Uitgegeven op 29 oktober 2004 om 11:45 uur, bijgewerkt om 12:10

Referendums over de toelating van Turkije tot de Europese Unie zouden neerkomen op discriminatie. Dat zegt de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan in een interview met de Italiaanse krant La Repubblica van vrijdag.

,,Voor geen enkel EU-land of land dat is toegetreden is ooit een referendum gehouden", zegt Erdogan. ,,Ik zie daarom geen reden om speciaal voor ons een stemming te houden."

De EU beslist in december of ze toetredingsonderhandelingen met Turkije begint. Sommige landen twijfelen of een overwegend islamitisch land als Turkije dat bovendien geen goede naam heeft op het gebied van de mensenrechten wel in de EU thuishoort en de Franse president Jacques Chirac heeft gezegd dat hij een referendum wil uitschrijven over de toelating van Turkije.

,,Europese regeringen hebben altijd tegen ons gezegd dat Ankara hetzelfde behandeld zou worden als de anderen. Vasthouden aan een stemming zou een andere benadering betekenen. Het zou pure discriminatie zijn", zegt Erdogan tegen La Repubblica.

[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
http://www.nieuws.nl/bericht/5/49052
daar heeft hij wel een punt, maar die referenda zijn raadplegend dacht ik dus het hoeft geen grote kwestie te zijn, als ze er al komen trouwens
pi_22935228
Chirac heeft helemaal niet gezegd dat hij een referendum wil uitschrijven. Hij heeft gezegd dat hij wil dat de franse grondwet wordt aangepast, zodat hij een referendum over Turkije kan organiseren. Slimme zet wel, want het wijzigen van de grondwet is wel een beetje zwaar om een politiek onderwerp af te regelen.

Overigens zijn de vorige toetredingsverdragen ook allemaal geratificeerd, hoe een land dat doet moeten ze in principe zelf weten. Dat Erdogan er bezwaar tegen heeft is ook logisch, want hij moet de Turkse belangen dienen en die zijn beter geholpen bij geen referendum.
pi_22936014
We zijn het immers wel gewend om de rekening achteraf gepresenteerd te krijgen..
Yeah baby Yeah!
pi_22937253
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 16:13 schreef Elgigante het volgende:
We zijn het immers wel gewend om de rekening achteraf gepresenteerd te krijgen..
Rekeningen komen altijd achteraf, teveel gepieker vantevoren leidt tot domme, bangige beslissingen en slapeloze nachten.
pi_22937305
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 17:10 schreef HiZ het volgende:

[..]

Rekeningen komen altijd achteraf, teveel gepieker vantevoren leidt tot domme, bangige beslissingen en slapeloze nachten.
en het voorkomen van problemen
preventie noemen we dat
Yeah baby Yeah!
pi_22938119
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 17:12 schreef Elgigante het volgende:

[..]

en het voorkomen van problemen
preventie noemen we dat
Ik hoef toch geen rijtje van recente 'weloverwogen' beslissingen die totaal anders uitpakten te gaan geven ?
pi_22940129
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 20:28 schreef HiZ het volgende:
Zit niet te kletsen. De enige reden waarom je voor een referendum bent is dat je hoopt het zo tegen te kunnen houden. Niet omdat je echt wil weten wat de meerderheid vindt.

En daarnaast is de werkelijke reden, namelijk dat de voorstanders van zo'n referendum eigenlijk niets moeten hebben van de immigranten die nu al in Europa zitten al smerig genoeg om het hele idee zonder meer te verwerpen.
Dat is helemaal mooi. Eerst een discussie beginnen waar ik op reageer en dan mij vertellen wat ik en andere voorstanders van een referendum vinden en wat daarvan de achterliggende reden is.

Mag ik misschien zelf bepalen wat ik vind en waarom, of praat je graag voor anderen
pi_22951538
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 19:29 schreef AllesIsZinloos het volgende:

[..]

Mag ik misschien zelf bepalen wat ik vind en waarom, of praat je graag voor anderen
dat is een Turkse eigenschap.. de mening van een ander al bijvoorbaat af doen als ´discriminazi ´ect.

Als Turkije het groene licht krijgt in December is dat een prima startsignaal voor bv een Wilders en anderen in Europa, die het gewoon idioot vinden om Turkije zonder volksraadpleging welkom te heten in Europa en daar de komende decennia miljarden voor te gaan betalen.

Zo, en nu weer ff naar het zwembad ..
pi_22952109
Als Erdogan werkelijk van goede wil is dan zou hij niet zo huilen over dat referendum. Een wolf in schaapskleren is het.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_22960634
1. Koos, wel bij de les blijven, de uitnodiging betreft het onderhandelen over lidmaatschap. En waar het jouw scheerkwast betreft; die is tegen de tijd dat dat echt aan de orde komt allang weer vergeten.

2. Cherrymoontraxx, een leider die niet opkomt voor de belangen van zijn volk is geen knip voor de neus waard. En een referendum over Turkije is niet in het belang van het Turkse volk (ook niet in het belang van de Europese naties, maar daar gaat Erdogan niet over).
pi_22961285
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 20:05 schreef HiZ het volgende:
ook niet in het belang van de Europese naties
Hoezo dan???
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 22:45:10 #16
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22964204
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 20:05 schreef HiZ het volgende:
--knip--
een leider die niet opkomt voor de belangen van zijn volk is geen knip voor de neus waard.
eens
quote:
En een referendum over Turkije is niet in het belang van het Turkse volk
dat weten we niet. Wel is duidelijk dat het niet in het belang is van de huidige turkse elite woonachtig in West Turkije die graag aansluiting bji europa zoekt om tegen te gaan dat hun land mogelijk terugvalt tot een theocratisch bestuurd land gemodelleerd naar het huidige Iran. Deze mensen zullen dan behoorlijk wat vrijheden moeten gaan inleveren. In westerse optiek is dit niet in het belang van het turkse volk. Maar wat vind het hele turkse volk hier nu zelf van? Mogelijk zal een meerderheid liever een soort Turkse economische alliantie met buurlanden vormen. dat zou toch kunnen?
quote:
(ook niet in het belang van de Europese naties, maar daar gaat Erdogan niet over).
Ook dat weten we niet. Ik denk dat je gelijk hebt op basis van economische perspectieven, aanwezige grondstoffen en de strategische ligging van Turkije als poort naar Azië en het Midden-Oosten. Verder denk ik dat toetreding van Turkije een bevordering van een aanspreekbare variant op islam zal betekenen. Voor mij vertalen deze persoonlijke aannames zich als winst van een eventuele toetreding van Turkije.

Een ander kan echter vanuit andere criteria en andere aannames tot een ander oordeel komen. Als we in deze draadjes nu de diverse aannames, criteria en perspectieven verwoord krijgen kunnen we op basis van een completer oevrzicht tot een eigen beargumenteerbare keuze komen omtrent toetreding van Turkije tot Europa.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_22964568
Het is een misvatting te denken dat de 'westerse elite' bij de EU wil. De Turkse elite kan het geen reet schelen of Turkije bij de EU komt. Wellicht is er zelfs een kleine meerderheid te vinden in die elite die er tegen is. Wie ervoor zijn zijn de middenklassers in het hele land, minderheden die een betere rechtsbescherming verwachten en natuurlijk armen die denken dat de straten hier met goud geplaveid zijn. Dat verklaart ook dat 70% van de Turken zonder meer voorstander is van EU-lidmaatschap.
  zondag 31 oktober 2004 @ 01:06:37 #18
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22966890
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 23:04 schreef HiZ het volgende:
Het is een misvatting te denken dat de 'westerse elite' bij de EU wil. De Turkse elite kan het geen reet schelen of Turkije bij de EU komt. Wellicht is er zelfs een kleine meerderheid te vinden in die elite die er tegen is. Wie ervoor zijn zijn de middenklassers in het hele land, minderheden die een betere rechtsbescherming verwachten en natuurlijk armen die denken dat de straten hier met goud geplaveid zijn. Dat verklaart ook dat 70% van de Turken zonder meer voorstander is van EU-lidmaatschap.
Jij pleit ook voor een toetreding van Turkije tot de EU. Wat is jouw motivatie daartoe?

Ik vrees dat een irreëel beeld op basis van diverse soaps ertoe geleid heeft dat diverse mensen menen dat in West Europa en Amerika geldbomen groeien...
pi_22968038
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 01:06 schreef sjun het volgende:

[..]

Jij pleit ook voor een toetreding van Turkije tot de EU. Wat is jouw motivatie daartoe?

Ik vrees dat een irreëel beeld op basis van diverse soaps ertoe geleid heeft dat diverse mensen menen dat in West Europa en Amerika geldbomen groeien...
Ja, er zijn veel mensen met een ireëel beeld van het leven in Europa en Amerika. Daaronder zijn veel mensen in Turkije, maar ook veel mensen in Europa en Amerika. Want je kunt er zeer grote vraagtekens bij zetten of het leven buiten Turkije wel zoveel beter zal zijn voor de Turken.

Mijn pleidooi voor de toetreding van Turkije is dat ik Turkije de afgelopen jaren heb leren kennen als een land met een ijzingwekkend groeipotentiëel en een hardwerkende beroepsbevolking. Je kunt nu al goed zien wat er gebeurt in zo een land als er een beetje fatsoenlijke regering is. Want je mag ondertussen toch wel stellen dat de AKP regering zo'n soort regering is. Ik ben er stellig van overtuigd, dat als een europees niveau van 'good governance' gehaald gaat worden door de Turken dat het land een motor van groei voor het hele continent kan zijn. Een land dus dat we er voor ons eigen belang alleen al erbij zouden moeten willen hebben.

Daar geloof ik dus zodanig in dat ik ook ben begonnen om geld te investeren in Turkije.
pi_22969873
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 01:06 schreef sjun het volgende:

[..]

Dat krijg je als bepaalde landen de welvaart hebben en andere landen daar zoveel mogelijk vanaf zien te houden.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_22969877
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 21:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Turkije heeft historisch altijd al bij Europa gehoord, ik denk dat Turkije er meer klaar voor is dan landen als Roemenië , die al een datum hebben gehad. Prima zaak denk ik. Wel eerst ff al die landbouwsubsidies afschaffen aub.
Helemaal mee eens.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_22996237
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 17:48 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik hoef toch geen rijtje van recente 'weloverwogen' beslissingen die totaal anders uitpakten te gaan geven ?
Dat is geen antwoord op mijn stelling beste HIZ.
Overal worden fouten gemaakt, ook als men er jarenlang over nagedacht heeft (zie als voorbeeld maar het investeringsbeleid in de economie van onze rekenwonders bij de overheid).

Als je Turkije toelaat is er namelijk geen weg terug, dat kun je niet met een handtekeningetje ongedaan maken, daarom vind ik dat er wel wat meer onderzoek nodig is naar Turkije, voordat we een zeer belangrijke beslissing gaan nemen in de EU.
Er komen wekelijks absurde berichten naar boven over Turkije dat zou een topje vn de ijsberg kunnen zijn, mij lijkt het niet verstandig om eerst een toezegging te doen en dan pas te conroleren of het waar is wat je zegt, maar anders om.
Yeah baby Yeah!
pi_22997719
quote:
Op maandag 1 november 2004 13:08 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn stelling beste HIZ.
Overal worden fouten gemaakt, ook als men er jarenlang over nagedacht heeft (zie als voorbeeld maar het investeringsbeleid in de economie van onze rekenwonders bij de overheid).

Als je Turkije toelaat is er namelijk geen weg terug, dat kun je niet met een handtekeningetje ongedaan maken, daarom vind ik dat er wel wat meer onderzoek nodig is naar Turkije, voordat we een zeer belangrijke beslissing gaan nemen in de EU.
Er komen wekelijks absurde berichten naar boven over Turkije dat zou een topje vn de ijsberg kunnen zijn, mij lijkt het niet verstandig om eerst een toezegging te doen en dan pas te conroleren of het waar is wat je zegt, maar anders om.
Nee, natuurlijk is het geen antwoord op je vraag. Om de simpele reden dat er geen antwoord op je vraag te geven is. We zitten nu te praten over een situatie die zich over 10 tot 15 jaar na vandaag zal gaan voordoen. De waarde van de voorspelling daarvan is nog minder waard dan de voorspelling van het weer op 15 maart 2018 vandaag zou zijn.

Elke beslissing van dit formaat is wat in het Engels 'leap of faith' heet. En dat betekent dat je er in gelooft dat het wel goed komt, of je gelooft het niet. Praten over de modaliteiten op detailniveau is gewoon geneuzel om de keuze die puur op het gevoel gebeurt goed te praten.
pi_22997940
quote:
Op maandag 1 november 2004 14:18 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk is het geen antwoord op je vraag. Om de simpele reden dat er geen antwoord op je vraag te geven is. We zitten nu te praten over een situatie die zich over 10 tot 15 jaar na vandaag zal gaan voordoen. De waarde van de voorspelling daarvan is nog minder waard dan de voorspelling van het weer op 15 maart 2018 vandaag zou zijn.

Elke beslissing van dit formaat is wat in het Engels 'leap of faith' heet. En dat betekent dat je er in gelooft dat het wel goed komt, of je gelooft het niet. Praten over de modaliteiten op detailniveau is gewoon geneuzel om de keuze die puur op het gevoel gebeurt goed te praten.
Ok jij je zin.

Ik blijf het voorbarig en ongelooflijk stupide vinden dat een aantal jaar geleden een toezegging is gedaan die nu al onder vuur ligt. Die toezegging is de enige reden dat Turkije op dit moment in onderhandeling is met de EU, dus eigenlijk kan de EU, ivm het gezichtverlies, niet meer terug.
Dat vind ik een heel foute reden om grootschalige politiek te bedrijven, dat Turkije hier nu het lijdend voorwerp in is doet er niet zoveel toe, ondanks dat ik wat persoonlijk bezwaren tegen Turkije (anno 2004) heb.
Yeah baby Yeah!
pi_23004233
Datzelfde kun je voor de hele EU zeggen. Dat ze daar in 1957 mee zijn begonnen was een ongelooflijk risico, van een formaat waar je je toen geen enkele voorstelling kon maken. Ik denk dat we er vergeleken met een Europa waarin elk misverstand tot slachtingen in een oorlog leidde wel een beetje op vooruit zijn gegaan.

Kortom, of je geloof erin dat het beter kan worden, of je gelooft het niet. En kwekken over of ze in Turkije nu de inflatie onder controle hebben of dat niet willen praten over een genocide op Armeniërs veranderen niks aan het feit dat dat alleen kaarten zijn in een eeuwigdurend pokerspel.

En ik ken Turkije van dichtbij genoeg om erin te geloven dat dat land een aanwinst kan zijn voor Europa. Dat wij Europeanen een kans laten lopen als we dat land afwijzen.
pi_23020556
en op deze dag.. waar een grote Nederlander is vermoord om zijn mening, stel ik wederom dat moslims een gevaar zijn voor onze vrijheid.

Balkende geeft op dit moment een ' pers ' conferentie.

' zodra kogels de dienst uit gaan maken ect. '

' klimaat van verharding '

' verwerping '
pi_23022412
quote:
Op maandag 1 november 2004 19:37 schreef HiZ het volgende:
Datzelfde kun je voor de hele EU zeggen. Dat ze daar in 1957 mee zijn begonnen was een ongelooflijk risico, van een formaat waar je je toen geen enkele voorstelling kon maken. Ik denk dat we er vergeleken met een Europa waarin elk misverstand tot slachtingen in een oorlog leidde wel een beetje op vooruit zijn gegaan.

Kortom, of je geloof erin dat het beter kan worden, of je gelooft het niet. En kwekken over of ze in Turkije nu de inflatie onder controle hebben of dat niet willen praten over een genocide op Armeniërs veranderen niks aan het feit dat dat alleen kaarten zijn in een eeuwigdurend pokerspel.

En ik ken Turkije van dichtbij genoeg om erin te geloven dat dat land een aanwinst kan zijn voor Europa. Dat wij Europeanen een kans laten lopen als we dat land afwijzen.
Ik zou Turkije an sich niet af willen wijzen, maar het wordt je momenteel door je strot gedouwd, alsof er accute haast achter zit.
Men kan op dit moment afspraken maken met de Turken qua mensnrechten (Koerdische minderheid)) en de verhouding man-vrouw, getrouwd-ongetrouwd etc.
Als de doelstellingen na 5 jaar behaald zijn wordt de toedreding een formailteit van enkele weken en is Turkije voor 2010 volwaardig EU-lid.
Ik denk dat men op dit moment niet precies weet wat men binnensleept, maar men predikt positivisme, omdat men bang is te diep in de stof te duiken.
Yeah baby Yeah!
pi_23023541
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 13:49 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Ik zou Turkije an sich niet af willen wijzen, maar het wordt je momenteel door je strot gedouwd, alsof er accute haast achter zit.
Men kan op dit moment afspraken maken met de Turken qua mensnrechten (Koerdische minderheid)) en de verhouding man-vrouw, getrouwd-ongetrouwd etc.
Als de doelstellingen na 5 jaar behaald zijn wordt de toedreding een formailteit van enkele weken en is Turkije voor 2010 volwaardig EU-lid.
Ik denk dat men op dit moment niet precies weet wat men binnensleept, maar men predikt positivisme, omdat men bang is te diep in de stof te duiken.
Er wordt ons niks door de strot geduwd. Het enige wat er gebeurt is dat er een proces begint waarbij van Turkije wordt geëist dat het zich aanpast aan de normen die gelden binnen de EU en uiteindelijk, als gebleken is dat het zich heeft aangepast beloond wordt met lidmaatschap.

Ofwel; men heeft wat geleerd in de EU over het toetredingsproces, want bij de laatste uitbreiding is met de regels wel een beetje luchthartig omgegaan. Maar volgens mij hoeven de Turken niet de dupe te worden van de halfzachte benadering van de Polen.
pi_23023813
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 21:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Hoe kom je hier bij?
Turkije kent geen complete scheiding tussen kerk en staat. Zij hebben een leger dat die scheiding in stand weet te houden. Met de komst van de EU zal de legercapaciteit afnemen. Dan zal dus niet gaan in Turkije.
Er is nog steeds sprake van schending van mensenrechten, achterstelling van de vrouw en haat tegen joden en homo's.
Turkije is geen deel van de EU en heeft geen enkele historische binding met de EU. Niet landelijk gezien en niet qua geloof gezien. Wel is Turkije westers geworden in delen. Dit is vooruitgang.
Wat gaat er gebeuren als Turkije bij de EU komt. Wat gaan de omliggende Islamitische landen hiervan denken? Ze voorzien de voedselvoorziening voor omliggende landen, maar hebben er ondanks dat geen macht op. Wil je trouwens dat de EU grenst aan landen als Irak, Iran en Syrie?
Waarom de landbouwsubsidies van Turkije afschaffen? Wil je dan dat de omringende landen verhongeren? Ik vindt dat wij Turkije zeker moeten blijven steunen, maar niet als onderdeel van de EU. Nooit.

[ Bericht 3% gewijzigd door rattaplan op 02-11-2004 14:54:58 ]
  dinsdag 2 november 2004 @ 14:50:31 #30
105703 Vunn
Niet te verwarren met mamaboo
pi_23023917
Ik snap niet dat er zoveel commotie is rondom de evt. toetreding van Turkije terwijl er helemaal geen discussie gaande is over landen als Bulgarije en Roemenie! Alsof deze landen wel 'toe' zijn om volwaardig lid te worden van de EU.
Toegegeven...ik ken deze 2 landen niet zo heel goed maar ben één keer in Roemenie geweest (en dat was tevens de laatste x!!) maar armoede, criminaliteit en intolerantie vieren daar nog hoogtij hoor! Roemenie is er naar mijn mening nog lang niet.
I've heard it could take days to explore this site
pi_23030122
Als je vanuit Bulgarije Turkije inrijdt is het net alsof je de beschaving weer binnenkomt.
pi_23030377
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 19:20 schreef HiZ het volgende:
Als je vanuit Bulgarije Turkije inrijdt is het net alsof je de beschaving weer binnenkomt.
Beschaving .. wat een humor
Die beschaving moeten wij ze nog bijbrengen.. vandaar dat ze nog geen lid zijn en dat ook nooit zullen worden.
pi_23030628
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 19:20 schreef HiZ het volgende:
worden in Bulgarije de Turken nog steeds onderdrukt dan?
pi_23031129
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 19:39 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Nee, niet meer. Maar ze zijn dan ook allemaal in de jaren tachtig het land uitgejaagd. Dat is natuurlijk ook een manier om het minderhedenprobleem op te lossen. Vreemd genoeg hoor ik daar nooit over als mensen het hebben over de uitbreiding van de EU. Ze hebben het ook nooit over de manier waarop Zigeuners in oostelijk europa worden behandeld. Terwijl die toch echt een heel stuk meer te lijden hebben van onderdrukking en discriminatie dan de Koerden in Turkije.
pi_23285198
Ik vond deze te grappig om 'm niet te delen.

pi_23483407
ISTANBUL, Nov 19 (AFP) - Turkey plans over the next few years to build three nuclear power plants that should become operative from 2011 to avoid a possible energy shortage, Energy Minister Hilmi Guler said Friday.

Turkey had earlier sought to build a nuclear plant on its southern coast, but shelved the project four years ago amid heavy criticism from environmentalists at home and abroad.
Guler said Turkey faced a possible power shortage after 2010-2011 that could leave it dependent on foreign resources.

"We have plans to build three nuclear power plants and they will come into operation one by one as of 2011," Guler was quoted as saying by the Anatolia news agency.

"We plan to meet eight to 10 percent of the energy demand with nuclear power," he said, adding that the plants would have a total capacity of about 4,500 megawatts.

He said his ministry was primarily considering uranium to fuel the plants but was also looking at thorium as a possibility.

"We have known reserves of 230,000 tonnes of thorium and 9,200 tonnes of uranium, but we are prospecting for more," Guler said.

No date has been set for a tender and no site has so far been chosen for the plants, he said.
The minister said the government would invite the private sector to build the plants, but that the state would step in if that effort fails.

"The energy ministry has made all the required calculations and done the feasibility studies," he said. "We're just waiting for the word to start."

Turkey had previously collected bids from Westinghouse of the United States, AECL of Canada and NPI of France for a nuclear plant near Akkuyu Bay, on Turkey's Mediterranean coast.
The project was dropped in July 2000 amid financial difficulties and protests from environmentalists in Turkey and neighbouring Greece and Cyprus.

Opponents of the project argued that the proposed site was only 25 kilometres (15 miles) from a seismic fault line.
Criticism to Akkuyu grew after a strong earthquake, measuring 6.3 on the Richter scale, rocked the nearby province of Adana in 1998, killing more than 140 people.
pi_23483429
Per saldo verstandig dat Turkije zijn energie wil gaan halen uit deze schone energiebron. En natuurlijk maken ze zichzelf daarmee een stuk minder afhankelijk van de dictatoriale oliestaten.
  maandag 22 november 2004 @ 07:33:08 #38
52589 sjun
uit solidariteit
pi_23484755
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 11:26 schreef HiZ het volgende:
Ik vond deze te grappig om 'm niet te delen.

[afbeelding]
Inderdaad...
  maandag 22 november 2004 @ 07:41:13 #39
52589 sjun
uit solidariteit
pi_23484770
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 12:29 schreef Koos Voos het volgende:
en op deze dag.. waar een grote Nederlander is vermoord om zijn mening, stel ik wederom dat moslims een gevaar zijn voor onze vrijheid.

Balkende geeft op dit moment een ' pers ' conferentie.

' zodra kogels de dienst uit gaan maken ect. '

' klimaat van verharding '

' verwerping '
Ik zou het minder willen veralgemeniseren. Niet iedere moslim verwordt tot extremistische onaanspreekbare moslim. Verder leverde een extremist als Volkert van der Graaf gevaar op terwijl deze geen moslim was en levert een alevitische variant op islam levert aanspreekbare ingezetenen op die gewoon meedenken en -doen met de opbouw van de nederlandse maatschappij waarvan zij actief deel uitmaken.
  maandag 22 november 2004 @ 07:43:46 #40
52589 sjun
uit solidariteit
pi_23484776
quote:
Op maandag 22 november 2004 01:50 schreef HiZ het volgende:
Per saldo verstandig dat Turkije zijn energie wil gaan halen uit deze schone energiebron. En natuurlijk maken ze zichzelf daarmee een stuk minder afhankelijk van de dictatoriale oliestaten.
Ik vermoed dat een blik op de wereldvooraad olie weldra zal leiden tot meer europese en amerikaanse kerncentrales al was het alleen al omdat werkbare alternatieven ter tegemoetkoming aan toename van energiegebruik niet voorhanden zijn.
  dinsdag 23 november 2004 @ 12:49:47 #41
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_23513497
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 19:39 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Ze zitten zelfs in de regering.
pi_23534569
ROTTERDAM - Turkse criminele organisaties zijn betrokken bij een grote verscheidenheid aan georganiseerde misdaad. Het gaat vooral om drugs- en wapenhandel, mensensmokkel en -handel, geweld en financieel-economische delicten.

De afgelopen twee jaar vielen in totaal veertien doden als gevolg van geweld dat te maken had met Turkse georganiseerde misdaad.
Dit blijkt uit de Criminaliteitsbeeldanalyse Turkse georganiseerde criminaliteit in Nederland 2002-2003, van de Nationale Recherche. Het onderzoek is woensdag gepubliceerd.

Dat de zaken goed gaan kan je oa zien in de Turkse badplaatsen waar veel zwart geld wodt gewassen.
pi_23534876
THE HAGUE, Nov 24 (AFP) - Turkish Foreign Minister Abdullah Gul meets here Wednesday with EU leaders in the last high-level talks between the two sides in the run-up to December 17 when Turkey faces the moment of truth on its bid to join the European Union.

Gul was to discuss his country's prospects of starting accession talks with the so-called EU "troika," comprised of the current Dutch presidency, the next one, Luxembourg, and the European Commission.
The EU side was to be represented by the foreign ministers of the Netherlands and Luxembourg, Bernard Bot and Jean Asselborn, Dutch European Affairs Minister Atzo Nicolai, the EU's foreign policy chief Javier Solana and new enlargement commissioner Olli Rehn.

For Turkey, Wednesday's meeting will be an opportunity to hear from the Dutch presidency about how member nations are shaping their positions ahead of the December 17 summit, a Turkish diplomat said.
Dutch Foreign Minister Bot recently estimated that if negotiations start next year, they could be completed in about 10 years.

Asked whether Turkey's entry into the EU by 2015 was realistic, Bot replied "yes."

Turkey's opponents, who maintain that the populous Muslim nation is not fit for EU membership, say Ankara should be given a special partnership status rather than full membership. Turkey has categorically rejected such a prospect.
Another thorny issue is Ankara's refusal to acknowledge the internationally-recognized Greek Cypriot government of EU member Cyprus, which, for its part, has hinted it could use its veto power to block Turkey's bid.
pi_23542434
Dat is mooi nieuws Koos.
pi_23542624
tvp
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_23542910
quote:
Op woensdag 24 november 2004 15:32 schreef GewoneMan het volgende:
tvp
Wat betekent dat ?
  woensdag 24 november 2004 @ 15:51:43 #47
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_23543168
quote:
Op woensdag 24 november 2004 15:42 schreef HiZ het volgende:

[..]

Wat betekent dat ?
"Terugvindpost". Dan verschijnt het topic in "My active topics".
pi_23547014
quote:
Op woensdag 24 november 2004 15:51 schreef freako het volgende:

[..]

"Terugvindpost". Dan verschijnt het topic in "My active topics".
OIC... dat heb ik nooit nodig om een topic bij te houden. Veel te veel meningen
pi_23598426
CDA standpunt:
quote:
Turkije

De Commissie heeft haar rapport over Turkije gepresenteerd. Het rapport is aan de ene kant positief over het voldoen aan de politieke criteria, aan de andere kant spreekt de Commissie ook haar zorg uit over de implementatie van de hervormingen. Dat dingen op papier dus wel goed geregeld zijn, maar dat het in de praktijk nog niet zo werkt.

Ook de regering stelt in haar brief van 8 november jl. impliciet dat Turkije de politieke criteria nog niet heeft vervuld. Niettemin vindt de regering dat de Europese Raad een “positief” besluit kan nemen, met de kanttekening dat voorafgaand in Turkije nog wel een zestal wetten in werking moeten zijn getreden.

Daarbij ben ik overtuigd geraakt van de enorme vooruitgang die Turkije heeft doorgemaakt de afgelopen jaren en ook van de wil om de hervormingen door te zetten. Toch hebben we ook gemerkt dat er nog veel tekortkomingen zijn. Op het terrein van de vrouwenrechten merken we op dat op papier veel zaken al goed geregeld zijn, maar in de praktijk, vooral op het platteland de positie van de vrouw nog veel te wensen over laat. Daar moet verandering in komen. Ook de vakbondsrechten zijn nog niet volledige geregeld ofschoon de wijziging van artikel 90 van de Grondwet de zaak al aanzienlijk heeft verbeterd.

Folteringen op politiebureaus en in gevangenissen zijn wel verminderd maar komen nog teveel voor. Een aantal van 250 gevallen in 2004 zijn er 250 teveel. Vrijheid van godsdienst is formeel wel geregeld maar kerken worden in de praktijk nog gestoord in het praktiseren van hun geloof zoals het ongestoord houden van een dienst of het aankopen van een kerkgebouw. Ook worden christenen gediscrimineerd als het gaat om een baan bij de overheid of in het leger. Op het gebied van opleidingen voor geestelijken is het ook nog niet goed. Zo is het Grieks –Orthodoxe Halkiseminarie nog steeds gesloten.

De CDA fractie is van mening dat Turkije nog niet voldoet aan de politieke criteria en dat Turkije nog een aantal maatregelen moet nemen. Met zaken als mensenrechten en godsdienstvrijheid kun je niet marchanderen. Daarom menen we dat Turkije in onvoldoende mate voldoet aan de politieke criteria als de genoemde wetgeving is aanvaard en in praktijk is gebracht. Dat is wat ons betreft onvoldoende waarborg om een einde te maken aan de martelpraktijken in Turkije of de discriminatie van de Christenen. Er moet een onfhankelijke commissie komen, bestaande uit medici en advocaten die onverwacht gevangenissen en politiebureaus moeten kunnen bezoeken om de onderzoeksmethoden van politie te onderzoeken. De uitkomsten van het onderzoek moet openbaar worden gemaakt. Klachten van mensenrechtenorganisaties moeten serieus worden genomen: er moet op ministerieel niveau een onderzoek en antwoord komen.

Er moet een einde komen aan de intimidatie van christenen tijdens kerkdiensten, christenen moeten in de praktijk toegang krijgen tot alle overheidsfuncties, belemmeringen voor de bouw van kerkgebouwen moeten weggenomen worden en het Halkiseminarie moet heropend worden. Pas als deze maatregelen zijn genomen kunnen we instemmen met een start van de onderhandelingen. En, dit zijn maatregelen die morgen genomen kunnen worden door de Turkse regering. Hiermee kan de Turkse regering laten zien dat het hen ernst is met de mensenrechten en de vrijheid van godsdienst.

Tijdens het laatste debat over dit onderwerp heeft de minister toegezegd dat hij deze punten met hartstocht zal bepleiten bij zowel de Turkse regering als dat hij deze elementen in de raadsconclusies van 17 december terug wil zien komen. Kan de minister aangeven hoe zijn ervaringen in de afgelopen weken waren met de Turkse regering en met zijn collega’s op het moment dat hij deze zaken onder hun aandacht bracht?

Dit betekent niet dat we Turkije’s lidmaatschap van de Unie niet steunen of dat we extra vertragingen willen inbouwen voor het lidmaatschap. Het geeft dat aan Turkije moet voldoen aan de Europese afspraken, de politieke criteria. Daarom zijn we ook zo tegen het noemen van een datum voor het starten van de onderhandelingen. Het starten van de onderhandelingen kan niet van een datum afhangen. Het hangt alleen af van Turkije, en de snelheid waarmee hervormingen worden doorgevoerd en in de praktijk gelden. Als deze hervormingen voldoende zijn, als aan de politieke criteria is voldaan, dan kan er wat ons betreft direct gestart worden met de onderhandelingen en dan moet het ook gaan om een volwaardig Lidmaatschap van Turkije tot de Europese Unie.
Opmerkelijk stuk:
quote:
Zoals ik afgelopen week al meldde ben ik een week in Turkije geweest. Zo kon ik met eigen ogen zien hoe het er met de mensenrechten voor stond en welke rol het leger in de samenleving speelde. Dat waren de belangrijkste vragen, waar ik op basis van gesprekken met vele personen een antwoord op wilde hebben. Het voert te ver om hier een heel verslag van de reis te geven, daarvoor verwijs ik naar mijn webiste, www.janjacobvandijk.nl. Maar enkele indrukken wil ik wel noemen.

Het viel mij op dat er bijna geen klokken op straat zijn. In Turkije is het een uur later dan bij ons. Ik zet echter mijn horloge vrijwel nooit op de plaatselijke tijd, omdat ik zo makkelijk weet hoe laat het in Nederland is: handig met bellen naar Nederland. Vaak zijn er zoveel klokken op straat dat het ook overbodig is om je horloge aan te passen. Maar in Turkije trof ik nergens een straatklok. Kerkklokken zie je nergens, want er zijn geen kerken. En op de minaretten van de moskee zijn geen klokken bevestigd.

Op één van de dagen werd ik naar één van de oudste gebouwen van Ankara gebracht, de Citadel. Van daaruit heb je een fantastisch overzicht over Ankara. Opvallend was dat om de 100 meter een moskee was gebouwd. Op mijn vraag aan enkele Turken of er verschillen zaten tussen die moskeeën, kreeg ik te horen dat ze allemaal hetzelfde waren. Maar waarom waren er dan zoveel? Dat was een onderdeel van het overheidsbeleid. Een moskee kon worden gebouwd door de gemeenschap, de overheid zorgde voor de geestelijk leider, de imam. Deze persoon is in dient van de overheid, het zogeheten Duyanet. Deze geestelijke leiders volgen een opleiding aan staatsscholen. Voor de wekelijkse vrijdagpreek krijgen ze verschillende teksten aangeleverd vanuit dit ministerie. Op die manier heeft de overheid controle over de Islam en wil ze voorkomen dat er fundamentalisme ontstaat.

Tijdens het bezoek raakte ik onder de indruk van de grote vooruitgang die was geboekt. Op het terrein van de vakbondsrechten, rechten van de vrouw, rechten van homo’s en lesbiennes en de rol van het leger in de politiek is Turkije echt veranderd. Natuurlijk moeten er nog dingen gebeuren, maar in vergelijking met drie jaar geleden is het een wereld van verschil. Op twee belangrijke thema’s blijft Turkije in gebreke: martelingen en de positie van christenen. Ook bij martelingen is veel verbeterd, maar nog steeds meer dan 250 gevallen in 2004 is ontoelaatbaar veel. Daar moet iets aan gebeuren. Daarnaast worden christenen gediscrimineerd: je komt niet in overheidsdienst als je een christen bent. Vooral bekeerde christenen hebben het zwaar. Binnen de EU is een dergelijk gedrag onaanvaardbaar. Kortom, Turkije is op de goede weg, maar dus nog niet klaar.
http://www.janjacobvandijk.nl/
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_23598527
CDA standpunt :

Dit betekent dat we Turkije’s lidmaatschap van de Unie steunen en dat we geen extra vertragingen willen inbouwen voor het lidmaatschap.

..

overigens werd gisteren al in Turkije gemeld dat alles al in kannen en kruiken is :

The statement to be released on Dec. 17, was discussed by the foreign ministers and Gül was notified.

We can breathe a sigh of relief.

Turkey will face no new surprises on Dec. 17 on the matter of starting negotiations. The general outlook is that the negotiations will start sometime in 2005. The things I wrote about months ago are now becoming a reality one-by-one. In other words, it is becoming certain that the negotiations will start in 2005, without any further delay, and without any further pre-conditions attached.
Turkish Daily News: 11/25/2004

De tekst van JP op 17 december is natuurlijk al besproken met de Turken.. ze spreken over begin 2005 terwijl Bot het heeft over 2006.
Blijft een vreemde zaak.

[ Bericht 61% gewijzigd door Koos Voos op 26-11-2004 23:13:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')