http://www.nieuws.nl/bericht/5/49052quote:Erdogan: referendum over toelating Turkije pure discriminatie
Uitgegeven op 29 oktober 2004 om 11:45 uur, bijgewerkt om 12:10
Referendums over de toelating van Turkije tot de Europese Unie zouden neerkomen op discriminatie. Dat zegt de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan in een interview met de Italiaanse krant La Repubblica van vrijdag.
,,Voor geen enkel EU-land of land dat is toegetreden is ooit een referendum gehouden", zegt Erdogan. ,,Ik zie daarom geen reden om speciaal voor ons een stemming te houden."
De EU beslist in december of ze toetredingsonderhandelingen met Turkije begint. Sommige landen twijfelen of een overwegend islamitisch land als Turkije dat bovendien geen goede naam heeft op het gebied van de mensenrechten wel in de EU thuishoort en de Franse president Jacques Chirac heeft gezegd dat hij een referendum wil uitschrijven over de toelating van Turkije.
,,Europese regeringen hebben altijd tegen ons gezegd dat Ankara hetzelfde behandeld zou worden als de anderen. Vasthouden aan een stemming zou een andere benadering betekenen. Het zou pure discriminatie zijn", zegt Erdogan tegen La Repubblica.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
Rekeningen komen altijd achteraf, teveel gepieker vantevoren leidt tot domme, bangige beslissingen en slapeloze nachten.quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 16:13 schreef Elgigante het volgende:
We zijn het immers wel gewend om de rekening achteraf gepresenteerd te krijgen..
en het voorkomen van problemenquote:Op vrijdag 29 oktober 2004 17:10 schreef HiZ het volgende:
[..]
Rekeningen komen altijd achteraf, teveel gepieker vantevoren leidt tot domme, bangige beslissingen en slapeloze nachten.
Ik hoef toch geen rijtje van recente 'weloverwogen' beslissingen die totaal anders uitpakten te gaan geven ?quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 17:12 schreef Elgigante het volgende:
[..]
en het voorkomen van problemen![]()
preventie noemen we dat
Dat is helemaal mooi. Eerst een discussie beginnen waar ik op reageer en dan mij vertellen wat ik en andere voorstanders van een referendum vinden en wat daarvan de achterliggende reden is.quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 20:28 schreef HiZ het volgende:
Zit niet te kletsen. De enige reden waarom je voor een referendum bent is dat je hoopt het zo tegen te kunnen houden. Niet omdat je echt wil weten wat de meerderheid vindt.
En daarnaast is de werkelijke reden, namelijk dat de voorstanders van zo'n referendum eigenlijk niets moeten hebben van de immigranten die nu al in Europa zitten al smerig genoeg om het hele idee zonder meer te verwerpen.
dat is een Turkse eigenschap.. de mening van een ander al bijvoorbaat af doen als ´discriminazi ´ect.quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 19:29 schreef AllesIsZinloos het volgende:
[..]
Mag ik misschien zelf bepalen wat ik vind en waarom, of praat je graag voor anderen![]()
Hoezo dan???quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 20:05 schreef HiZ het volgende:
ook niet in het belang van de Europese naties
eensquote:Op zaterdag 30 oktober 2004 20:05 schreef HiZ het volgende:
--knip--
een leider die niet opkomt voor de belangen van zijn volk is geen knip voor de neus waard.
dat weten we niet. Wel is duidelijk dat het niet in het belang is van de huidige turkse elite woonachtig in West Turkije die graag aansluiting bji europa zoekt om tegen te gaan dat hun land mogelijk terugvalt tot een theocratisch bestuurd land gemodelleerd naar het huidige Iran. Deze mensen zullen dan behoorlijk wat vrijheden moeten gaan inleveren. In westerse optiek is dit niet in het belang van het turkse volk. Maar wat vind het hele turkse volk hier nu zelf van? Mogelijk zal een meerderheid liever een soort Turkse economische alliantie met buurlanden vormen. dat zou toch kunnen?quote:En een referendum over Turkije is niet in het belang van het Turkse volk
Ook dat weten we niet. Ik denk dat je gelijk hebt op basis van economische perspectieven, aanwezige grondstoffen en de strategische ligging van Turkije als poort naar Azië en het Midden-Oosten. Verder denk ik dat toetreding van Turkije een bevordering van een aanspreekbare variant op islam zal betekenen. Voor mij vertalen deze persoonlijke aannames zich als winst van een eventuele toetreding van Turkije.quote:(ook niet in het belang van de Europese naties, maar daar gaat Erdogan niet over).
Jij pleit ook voor een toetreding van Turkije tot de EU. Wat is jouw motivatie daartoe?quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 23:04 schreef HiZ het volgende:
Het is een misvatting te denken dat de 'westerse elite' bij de EU wil. De Turkse elite kan het geen reet schelen of Turkije bij de EU komt. Wellicht is er zelfs een kleine meerderheid te vinden in die elite die er tegen is. Wie ervoor zijn zijn de middenklassers in het hele land, minderheden die een betere rechtsbescherming verwachten en natuurlijk armen die denken dat de straten hier met goud geplaveid zijn. Dat verklaart ook dat 70% van de Turken zonder meer voorstander is van EU-lidmaatschap.
Ja, er zijn veel mensen met een ireëel beeld van het leven in Europa en Amerika. Daaronder zijn veel mensen in Turkije, maar ook veel mensen in Europa en Amerika. Want je kunt er zeer grote vraagtekens bij zetten of het leven buiten Turkije wel zoveel beter zal zijn voor de Turken.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:06 schreef sjun het volgende:
[..]
Jij pleit ook voor een toetreding van Turkije tot de EU. Wat is jouw motivatie daartoe?
Ik vrees dat een irreëel beeld op basis van diverse soaps ertoe geleid heeft dat diverse mensen menen dat in West Europa en Amerika geldbomen groeien...![]()
Dat krijg je als bepaalde landen de welvaart hebben en andere landen daar zoveel mogelijk vanaf zien te houden.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:06 schreef sjun het volgende:
[..]
Jij pleit ook voor een toetreding van Turkije tot de EU. Wat is jouw motivatie daartoe?
Ik vrees dat een irreëel beeld op basis van diverse soaps ertoe geleid heeft dat diverse mensen menen dat in West Europa en Amerika geldbomen groeien...![]()
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 21:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Turkije heeft historisch altijd al bij Europa gehoord, ik denk dat Turkije er meer klaar voor is dan landen als Roemenië , die al een datum hebben gehad. Prima zaak denk ik. Wel eerst ff al die landbouwsubsidies afschaffen aub.
Dat is geen antwoord op mijn stelling beste HIZ.quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 17:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik hoef toch geen rijtje van recente 'weloverwogen' beslissingen die totaal anders uitpakten te gaan geven ?
Nee, natuurlijk is het geen antwoord op je vraag. Om de simpele reden dat er geen antwoord op je vraag te geven is. We zitten nu te praten over een situatie die zich over 10 tot 15 jaar na vandaag zal gaan voordoen. De waarde van de voorspelling daarvan is nog minder waard dan de voorspelling van het weer op 15 maart 2018 vandaag zou zijn.quote:Op maandag 1 november 2004 13:08 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn stelling beste HIZ.
Overal worden fouten gemaakt, ook als men er jarenlang over nagedacht heeft (zie als voorbeeld maar het investeringsbeleid in de economie van onze rekenwonders bij de overheid).
Als je Turkije toelaat is er namelijk geen weg terug, dat kun je niet met een handtekeningetje ongedaan maken, daarom vind ik dat er wel wat meer onderzoek nodig is naar Turkije, voordat we een zeer belangrijke beslissing gaan nemen in de EU.
Er komen wekelijks absurde berichten naar boven over Turkije dat zou een topje vn de ijsberg kunnen zijn, mij lijkt het niet verstandig om eerst een toezegging te doen en dan pas te conroleren of het waar is wat je zegt, maar anders om.
Ok jij je zin.quote:Op maandag 1 november 2004 14:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk is het geen antwoord op je vraag. Om de simpele reden dat er geen antwoord op je vraag te geven is. We zitten nu te praten over een situatie die zich over 10 tot 15 jaar na vandaag zal gaan voordoen. De waarde van de voorspelling daarvan is nog minder waard dan de voorspelling van het weer op 15 maart 2018 vandaag zou zijn.
Elke beslissing van dit formaat is wat in het Engels 'leap of faith' heet. En dat betekent dat je er in gelooft dat het wel goed komt, of je gelooft het niet. Praten over de modaliteiten op detailniveau is gewoon geneuzel om de keuze die puur op het gevoel gebeurt goed te praten.
Ik zou Turkije an sich niet af willen wijzen, maar het wordt je momenteel door je strot gedouwd, alsof er accute haast achter zit.quote:Op maandag 1 november 2004 19:37 schreef HiZ het volgende:
Datzelfde kun je voor de hele EU zeggen. Dat ze daar in 1957 mee zijn begonnen was een ongelooflijk risico, van een formaat waar je je toen geen enkele voorstelling kon maken. Ik denk dat we er vergeleken met een Europa waarin elk misverstand tot slachtingen in een oorlog leidde wel een beetje op vooruit zijn gegaan.
Kortom, of je geloof erin dat het beter kan worden, of je gelooft het niet. En kwekken over of ze in Turkije nu de inflatie onder controle hebben of dat niet willen praten over een genocide op Armeniërs veranderen niks aan het feit dat dat alleen kaarten zijn in een eeuwigdurend pokerspel.
En ik ken Turkije van dichtbij genoeg om erin te geloven dat dat land een aanwinst kan zijn voor Europa. Dat wij Europeanen een kans laten lopen als we dat land afwijzen.
Er wordt ons niks door de strot geduwd. Het enige wat er gebeurt is dat er een proces begint waarbij van Turkije wordt geëist dat het zich aanpast aan de normen die gelden binnen de EU en uiteindelijk, als gebleken is dat het zich heeft aangepast beloond wordt met lidmaatschap.quote:Op dinsdag 2 november 2004 13:49 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik zou Turkije an sich niet af willen wijzen, maar het wordt je momenteel door je strot gedouwd, alsof er accute haast achter zit.
Men kan op dit moment afspraken maken met de Turken qua mensnrechten (Koerdische minderheid)) en de verhouding man-vrouw, getrouwd-ongetrouwd etc.
Als de doelstellingen na 5 jaar behaald zijn wordt de toedreding een formailteit van enkele weken en is Turkije voor 2010 volwaardig EU-lid.
Ik denk dat men op dit moment niet precies weet wat men binnensleept, maar men predikt positivisme, omdat men bang is te diep in de stof te duiken.
Hoe kom je hier bij?quote:Op dinsdag 26 oktober 2004 21:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Turkije heeft historisch altijd al bij Europa gehoord, ik denk dat Turkije er meer klaar voor is dan landen als Roemenië , die al een datum hebben gehad. Prima zaak denk ik. Wel eerst ff al die landbouwsubsidies afschaffen aub.
Beschaving .. wat een humorquote:Op dinsdag 2 november 2004 19:20 schreef HiZ het volgende:
Als je vanuit Bulgarije Turkije inrijdt is het net alsof je de beschaving weer binnenkomt.
worden in Bulgarije de Turken nog steeds onderdrukt dan?quote:Op dinsdag 2 november 2004 19:20 schreef HiZ het volgende:
Als je vanuit Bulgarije Turkije inrijdt is het net alsof je de beschaving weer binnenkomt.
Nee, niet meer. Maar ze zijn dan ook allemaal in de jaren tachtig het land uitgejaagd. Dat is natuurlijk ook een manier om het minderhedenprobleem op te lossen. Vreemd genoeg hoor ik daar nooit over als mensen het hebben over de uitbreiding van de EU. Ze hebben het ook nooit over de manier waarop Zigeuners in oostelijk europa worden behandeld. Terwijl die toch echt een heel stuk meer te lijden hebben van onderdrukking en discriminatie dan de Koerden in Turkije.quote:Op dinsdag 2 november 2004 19:39 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
worden in Bulgarije de Turken nog steeds onderdrukt dan?
Inderdaad...quote:Op zaterdag 13 november 2004 11:26 schreef HiZ het volgende:
Ik vond deze te grappig om 'm niet te delen.
[afbeelding]
Ik zou het minder willen veralgemeniseren. Niet iedere moslim verwordt tot extremistische onaanspreekbare moslim. Verder leverde een extremist als Volkert van der Graaf gevaar op terwijl deze geen moslim was en levert een alevitische variant op islam levert aanspreekbare ingezetenen op die gewoon meedenken en -doen met de opbouw van de nederlandse maatschappij waarvan zij actief deel uitmaken.quote:Op dinsdag 2 november 2004 12:29 schreef Koos Voos het volgende:
en op deze dag.. waar een grote Nederlander is vermoord om zijn mening, stel ik wederom dat moslims een gevaar zijn voor onze vrijheid.
Balkende geeft op dit moment een ' pers ' conferentie.
' zodra kogels de dienst uit gaan maken ect. '
' klimaat van verharding '
' verwerping '
Ik vermoed dat een blik op de wereldvooraad olie weldra zal leiden tot meer europese en amerikaanse kerncentrales al was het alleen al omdat werkbare alternatieven ter tegemoetkoming aan toename van energiegebruik niet voorhanden zijn.quote:Op maandag 22 november 2004 01:50 schreef HiZ het volgende:
Per saldo verstandig dat Turkije zijn energie wil gaan halen uit deze schone energiebron. En natuurlijk maken ze zichzelf daarmee een stuk minder afhankelijk van de dictatoriale oliestaten.
Ze zitten zelfs in de regering.quote:Op dinsdag 2 november 2004 19:39 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
worden in Bulgarije de Turken nog steeds onderdrukt dan?
"Terugvindpost". Dan verschijnt het topic in "My active topics".quote:Op woensdag 24 november 2004 15:42 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat betekent dat ?
OIC... dat heb ik nooit nodig om een topic bij te houden. Veel te veel meningenquote:Op woensdag 24 november 2004 15:51 schreef freako het volgende:
[..]
"Terugvindpost". Dan verschijnt het topic in "My active topics".
Opmerkelijk stuk:quote:Turkije
De Commissie heeft haar rapport over Turkije gepresenteerd. Het rapport is aan de ene kant positief over het voldoen aan de politieke criteria, aan de andere kant spreekt de Commissie ook haar zorg uit over de implementatie van de hervormingen. Dat dingen op papier dus wel goed geregeld zijn, maar dat het in de praktijk nog niet zo werkt.
Ook de regering stelt in haar brief van 8 november jl. impliciet dat Turkije de politieke criteria nog niet heeft vervuld. Niettemin vindt de regering dat de Europese Raad een “positief” besluit kan nemen, met de kanttekening dat voorafgaand in Turkije nog wel een zestal wetten in werking moeten zijn getreden.
Daarbij ben ik overtuigd geraakt van de enorme vooruitgang die Turkije heeft doorgemaakt de afgelopen jaren en ook van de wil om de hervormingen door te zetten. Toch hebben we ook gemerkt dat er nog veel tekortkomingen zijn. Op het terrein van de vrouwenrechten merken we op dat op papier veel zaken al goed geregeld zijn, maar in de praktijk, vooral op het platteland de positie van de vrouw nog veel te wensen over laat. Daar moet verandering in komen. Ook de vakbondsrechten zijn nog niet volledige geregeld ofschoon de wijziging van artikel 90 van de Grondwet de zaak al aanzienlijk heeft verbeterd.
Folteringen op politiebureaus en in gevangenissen zijn wel verminderd maar komen nog teveel voor. Een aantal van 250 gevallen in 2004 zijn er 250 teveel. Vrijheid van godsdienst is formeel wel geregeld maar kerken worden in de praktijk nog gestoord in het praktiseren van hun geloof zoals het ongestoord houden van een dienst of het aankopen van een kerkgebouw. Ook worden christenen gediscrimineerd als het gaat om een baan bij de overheid of in het leger. Op het gebied van opleidingen voor geestelijken is het ook nog niet goed. Zo is het Grieks –Orthodoxe Halkiseminarie nog steeds gesloten.
De CDA fractie is van mening dat Turkije nog niet voldoet aan de politieke criteria en dat Turkije nog een aantal maatregelen moet nemen. Met zaken als mensenrechten en godsdienstvrijheid kun je niet marchanderen. Daarom menen we dat Turkije in onvoldoende mate voldoet aan de politieke criteria als de genoemde wetgeving is aanvaard en in praktijk is gebracht. Dat is wat ons betreft onvoldoende waarborg om een einde te maken aan de martelpraktijken in Turkije of de discriminatie van de Christenen. Er moet een onfhankelijke commissie komen, bestaande uit medici en advocaten die onverwacht gevangenissen en politiebureaus moeten kunnen bezoeken om de onderzoeksmethoden van politie te onderzoeken. De uitkomsten van het onderzoek moet openbaar worden gemaakt. Klachten van mensenrechtenorganisaties moeten serieus worden genomen: er moet op ministerieel niveau een onderzoek en antwoord komen.
Er moet een einde komen aan de intimidatie van christenen tijdens kerkdiensten, christenen moeten in de praktijk toegang krijgen tot alle overheidsfuncties, belemmeringen voor de bouw van kerkgebouwen moeten weggenomen worden en het Halkiseminarie moet heropend worden. Pas als deze maatregelen zijn genomen kunnen we instemmen met een start van de onderhandelingen. En, dit zijn maatregelen die morgen genomen kunnen worden door de Turkse regering. Hiermee kan de Turkse regering laten zien dat het hen ernst is met de mensenrechten en de vrijheid van godsdienst.
Tijdens het laatste debat over dit onderwerp heeft de minister toegezegd dat hij deze punten met hartstocht zal bepleiten bij zowel de Turkse regering als dat hij deze elementen in de raadsconclusies van 17 december terug wil zien komen. Kan de minister aangeven hoe zijn ervaringen in de afgelopen weken waren met de Turkse regering en met zijn collega’s op het moment dat hij deze zaken onder hun aandacht bracht?
Dit betekent niet dat we Turkije’s lidmaatschap van de Unie niet steunen of dat we extra vertragingen willen inbouwen voor het lidmaatschap. Het geeft dat aan Turkije moet voldoen aan de Europese afspraken, de politieke criteria. Daarom zijn we ook zo tegen het noemen van een datum voor het starten van de onderhandelingen. Het starten van de onderhandelingen kan niet van een datum afhangen. Het hangt alleen af van Turkije, en de snelheid waarmee hervormingen worden doorgevoerd en in de praktijk gelden. Als deze hervormingen voldoende zijn, als aan de politieke criteria is voldaan, dan kan er wat ons betreft direct gestart worden met de onderhandelingen en dan moet het ook gaan om een volwaardig Lidmaatschap van Turkije tot de Europese Unie.
http://www.janjacobvandijk.nl/quote:Zoals ik afgelopen week al meldde ben ik een week in Turkije geweest. Zo kon ik met eigen ogen zien hoe het er met de mensenrechten voor stond en welke rol het leger in de samenleving speelde. Dat waren de belangrijkste vragen, waar ik op basis van gesprekken met vele personen een antwoord op wilde hebben. Het voert te ver om hier een heel verslag van de reis te geven, daarvoor verwijs ik naar mijn webiste, www.janjacobvandijk.nl. Maar enkele indrukken wil ik wel noemen.
Het viel mij op dat er bijna geen klokken op straat zijn. In Turkije is het een uur later dan bij ons. Ik zet echter mijn horloge vrijwel nooit op de plaatselijke tijd, omdat ik zo makkelijk weet hoe laat het in Nederland is: handig met bellen naar Nederland. Vaak zijn er zoveel klokken op straat dat het ook overbodig is om je horloge aan te passen. Maar in Turkije trof ik nergens een straatklok. Kerkklokken zie je nergens, want er zijn geen kerken. En op de minaretten van de moskee zijn geen klokken bevestigd.
Op één van de dagen werd ik naar één van de oudste gebouwen van Ankara gebracht, de Citadel. Van daaruit heb je een fantastisch overzicht over Ankara. Opvallend was dat om de 100 meter een moskee was gebouwd. Op mijn vraag aan enkele Turken of er verschillen zaten tussen die moskeeën, kreeg ik te horen dat ze allemaal hetzelfde waren. Maar waarom waren er dan zoveel? Dat was een onderdeel van het overheidsbeleid. Een moskee kon worden gebouwd door de gemeenschap, de overheid zorgde voor de geestelijk leider, de imam. Deze persoon is in dient van de overheid, het zogeheten Duyanet. Deze geestelijke leiders volgen een opleiding aan staatsscholen. Voor de wekelijkse vrijdagpreek krijgen ze verschillende teksten aangeleverd vanuit dit ministerie. Op die manier heeft de overheid controle over de Islam en wil ze voorkomen dat er fundamentalisme ontstaat.
Tijdens het bezoek raakte ik onder de indruk van de grote vooruitgang die was geboekt. Op het terrein van de vakbondsrechten, rechten van de vrouw, rechten van homo’s en lesbiennes en de rol van het leger in de politiek is Turkije echt veranderd. Natuurlijk moeten er nog dingen gebeuren, maar in vergelijking met drie jaar geleden is het een wereld van verschil. Op twee belangrijke thema’s blijft Turkije in gebreke: martelingen en de positie van christenen. Ook bij martelingen is veel verbeterd, maar nog steeds meer dan 250 gevallen in 2004 is ontoelaatbaar veel. Daar moet iets aan gebeuren. Daarnaast worden christenen gediscrimineerd: je komt niet in overheidsdienst als je een christen bent. Vooral bekeerde christenen hebben het zwaar. Binnen de EU is een dergelijk gedrag onaanvaardbaar. Kortom, Turkije is op de goede weg, maar dus nog niet klaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |