Frollo | dinsdag 26 oktober 2004 @ 09:28 |
Welkom bij deel 4 in de reeks over hét ultieme turnbased strategy game: Sid Meier's Civilization III ![]() officiele website: www.civ3.com de laatste patches: Civilization III v1.29f Civilization III: Play The World v1.27f Civilization III: Conquests v1.22 een aantal fansites: www.civfanatics.com http://apolyton.net/civ3/ Deze OP deels met dank aan zakjapannertje ![]() | |
George-Butters | dinsdag 26 oktober 2004 @ 09:30 |
![]() Wel jammer dat ik nog minimaal 1 a 2 jaar moet wachten voordat ik julie allemaal verpletterd heb onder mijn legerlaarzen... | |
Frollo | dinsdag 26 oktober 2004 @ 09:35 |
quote:Nee, het gaat inderdaad niet heel snel, zo'n PBEM. Maar wees gerust, ik zal mijn machtige hordes Keshik-strijders opdracht geven snel een einde aan jouw 'beschaving' te maken. Kun je weer verder met je leven ![]() | |
Litpho | dinsdag 26 oktober 2004 @ 12:16 |
quote:Wat, heb je die dan pas uitgevonden? ![]() | |
Wackyduck | dinsdag 26 oktober 2004 @ 16:52 |
tvp | |
Sidekick | donderdag 28 oktober 2004 @ 19:48 |
Ik meld me ook maar weer eens. ![]() Goody huts zijn okay, vooral wanneer er een settler tevoorschijn komt. ![]() | |
George-Butters | donderdag 28 oktober 2004 @ 21:50 |
![]() | |
DiegoArmandoMaradona | vrijdag 29 oktober 2004 @ 00:56 |
Speelde ik een paar jaar geleden veel. Is de nieuwste versie nog beter geworden? | |
Frollo | vrijdag 29 oktober 2004 @ 09:16 |
quote:Jij... jij... ![]() ![]() | |
Frollo | vrijdag 29 oktober 2004 @ 09:24 |
quote:Bedoel je Conquests? Ja, die is best de moeite waard. Meest in het oog springende vernieuwing is uiteraard de toevoeging van de conquests, een stuk of 9 scenario's die je elk een ander stuk van de wereldgeschiedenis laten beleven -- van Mesopotamië, de wieg van de beschaving, via de Romeinse tijd en de Middeleeuwen tot aan de Napoleontische tijd en WOII in de Pacific. Ook zijn er talrijke veranderingen in het normale 'epic' spel gekomen. Een paar nieuwe Wonders, verbeterde armies (extra movement en gratis pillagen), Scientic Great Leaders en -klein doch erg handig detail- andere graphics voor gecapturede workers. Helaas zitten er zelfs in de nieuwste patch nog een paar bugs, en nog erger is dat alles erop wijst dat er geen nieuwe patches meer uitkomen. Maar als je Conquests ziet liggen voor een budgetprijsje, zou ik 'm niet laten liggen. | |
George-Butters | zaterdag 6 november 2004 @ 01:22 |
Iz gewoon kut he. Ik moeite doen, krijg je van die kutbarbaren alleen maar een stuk van hun map... DAT STUK KENDE IK AL ![]() | |
Sidekick | zaterdag 6 november 2004 @ 15:34 |
quote:Dat is het God-element in het spel. Dat straft meteen. Ik heb al een bondgenoot ontmoet trouwens. ![]() Binnen 3 minuten de PBEM weer doorgestuurd naar du_ke. | |
Frollo | maandag 8 november 2004 @ 09:37 |
Ik heb ook al een paar buren ontmoet, maar of het bondgenoten zijn weet ik nog niet. Op zich sta ik wel open voor vriendschappelijke betrekkingen hoor ![]() | |
DeHovenier | maandag 8 november 2004 @ 10:06 |
ik speel al een tijdje geen Civ3 meer, maar zo'n PBEM lijkt me wel leuk. Ik kan zeker niet meedoen he ![]() | |
Rahl | maandag 8 november 2004 @ 10:06 |
quote:Nope, ze zijn al begonnen. *trouwe lurker is | |
Litpho | maandag 8 november 2004 @ 14:13 |
Buren zijn okay. Vermoedelijk ![]() | |
Frollo | maandag 8 november 2004 @ 14:26 |
quote:Behalve als je buren Aztecs zijn en derhalve meteen vanaf het begin een 2-speed unit kunnen bouwen, terwijl je zelf Expansionist bent en op die trait gerekend had om snel uit de startblokken te kunnen komen ![]() | |
George-Butters | woensdag 10 november 2004 @ 16:55 |
Zeg Martijn = Frollo? HEb je mijn mail gehad met pbem 3250 BC? Ik heb m al een paar dagen eerder verstuurd. Vraag me alleen af of hij ook daadwerkelijk aangekomen is. Mvg GB | |
Sidekick | woensdag 10 november 2004 @ 17:06 |
3250BC is nu bij du_ke. | |
George-Butters | woensdag 10 november 2004 @ 17:34 |
* George-Butters zegt Check | |
Frollo | donderdag 11 november 2004 @ 09:38 |
quote:Nou, je bent inmiddels al op de hoogte. Maar hang er voortaan gerust een read-bevestiging aan als dat je meer rust geeft ![]() | |
George-Butters | donderdag 11 november 2004 @ 11:23 |
quote:Outlook deed raar, en ik kon nergens m vinden in de send map | |
du_ke | vrijdag 12 november 2004 @ 15:21 |
quote:En nu bij Ype. Was dit topic een beetje kwijt ![]() Heb van de week 3439 punten gehaald op regent was voor mij een heel aardige score. | |
Frollo | vrijdag 12 november 2004 @ 16:03 |
quote:Wat voor win? Conquest, diplo, culture, spaceship...? | |
du_ke | vrijdag 12 november 2004 @ 16:45 |
Culture in 1890 ofzo. Maar m'n spaceship was op 2 dingen na ook klaar. En een echte uitdaging waren de laatste tegenstanders ook niet meer ![]() Ik was de Russen verschroeide aarde enzo. Je weet wel Londen brandschatten. | |
Frollo | vrijdag 12 november 2004 @ 16:48 |
Sweet. 100K of 20K culture? Ik heb nog nooit een culture victory gehaald ![]() | |
du_ke | vrijdag 12 november 2004 @ 16:53 |
't was ook mijn eerste keer. Volgens mij was het omdat ik meer dan het dubbele van m'n tegenstanders had. Londen was een behoorlijke klap voor de Engelsen :p. | |
Frollo | vrijdag 12 november 2004 @ 17:01 |
quote:Dan was het een 100K. (100K culture victory is als je met je hele rijk 100.000 culturepunten haalt op een standaard map én twee keer zoveel hebt als de nummer 2. Een 20K is als je in één stad 20.000 culturepunten haalt.) En groot gelijk dat je London hebt gebrandschat. Alleen als er nuttige Wonders staan, kun je overwegen een stad te houden. Zo niet -- de fik erin, want aan resistors hebben we een broertje dood! ![]() | |
du_ke | vrijdag 12 november 2004 @ 17:13 |
Met harde hand inderdaad ![]() | |
Sidekick | vrijdag 12 november 2004 @ 17:48 |
Tss, culturele overwinning van 100k in 1890 is niks! ![]() Dat moet minimaal 200 jaar eerder lukken. ![]() | |
du_ke | vrijdag 12 november 2004 @ 17:54 |
pff ik doe maar weinig aan m'n cultuur eigenlijk. | |
Litpho | zaterdag 13 november 2004 @ 18:45 |
quote:Grbml. In mijn andere PBEM hebben de Engelsen zojuist een stad van me "overgenomen" en de Pyramides een paar beurten voor de mijne gebouwd. Ik ga mijn mening over buren maar eens bijstellen geloof ik ![]() | |
du_ke | zaterdag 13 november 2004 @ 23:22 |
Dat is idd wel erg kut wanneer je tegenstanders net een beurt of 2 voor jezelf een wonder afhewbben ![]() ![]() | |
George-Butters | zaterdag 13 november 2004 @ 23:24 |
en dat dan de wonders op zijn, en je al die productie weg kan gooien ![]() | |
du_ke | zaterdag 13 november 2004 @ 23:25 |
Das helemaal jammer. | |
George-Butters | maandag 15 november 2004 @ 17:20 |
ik heb monidique gezien..... | |
Frollo | maandag 15 november 2004 @ 17:22 |
quote:...en gelijk gepwned neem ik aan? | |
Monidique | maandag 15 november 2004 @ 17:23 |
Pffrt! Ik heb mijn ICBM's gericht op zijn steden, hij durft niets. | |
Frollo | maandag 15 november 2004 @ 17:26 |
quote:Ah, je gaat voor een diplo victory begrijp ik. | |
George-Butters | maandag 15 november 2004 @ 19:50 |
-edit- [ Bericht 94% gewijzigd door Sander op 16-11-2004 15:01:45 ] | |
Litpho | maandag 15 november 2004 @ 20:05 |
quote:Mooi. Hou die dingen vooral in die richting ![]() | |
Sidekick | maandag 15 november 2004 @ 21:17 |
quote:Tsk, alsof jouw warriors weten hoe ze die moeten lanceren. ![]() | |
Sidekick | maandag 15 november 2004 @ 21:21 |
quote: quote: quote: quote: quote:Hmm, ik zie overeenkomsten tussen ons. | |
Frollo | dinsdag 16 november 2004 @ 09:35 |
quote:Dit is dus de pbem van de nutteloze tussenwerpsels. | |
du_ke | dinsdag 16 november 2004 @ 10:54 |
haha ik ben de komende tijd misschien nog wat langzamer met doorsturen. Heb hier in Groningen nog geen computer met PTW. | |
George-Butters | dinsdag 16 november 2004 @ 12:19 |
quote:kan wel een kopietje voor je draaien... Ik heb alleen geen pc over... | |
du_ke | dinsdag 16 november 2004 @ 13:07 |
Ja die PC heb ik nog wel bij m'n ouders staan die moet echter nog even richting Groningen komen samen met een bureau. Maar het komt allemaal wel goed. | |
DaafAzuil | woensdag 17 november 2004 @ 22:04 |
ik speel sinds jáááááren weer civ en ben gelijk weer compleet verslaafd ![]() hey wat was ook alweer de sneltoets waarmee je een menu krijg dat je voor een stad kan kiezen, dat ie daar dan heen gaat? | |
Litpho | woensdag 17 november 2004 @ 22:10 |
Net in mijn andere Civ-PBEM (op Monarch) wat technologische achterstand weggewerkt door er met wat tactisch ![]() | |
du_ke | donderdag 18 november 2004 @ 11:43 |
quote:F1 denk ik. Als je tenminste CIV3 doet. Dan kan je met al die F toetsen een aantal menu's langs. En wanneer je in een stads menu bent kan je via de pijltjes rondgaan tussen je steden. | |
CosmoNut | zaterdag 20 november 2004 @ 11:53 |
Ik wil ook CIV3 spelen ![]() ![]() | |
Operc | zondag 21 november 2004 @ 14:14 |
Ik heb hem net gekocht voor 4,45 (10% korting) bij de dynabyte,kijk daar eens, heb hem bij de bartsmit voor 15 zoen liggen en bij de gianotten voor 6 euro, ff zoeken en je hebt hem erg goedkoop, en origineel. | |
Monidique | zondag 21 november 2004 @ 14:15 |
Ja, Intertoys heeft 'm ook voor zo'n zeven euro. | |
Frollo | maandag 22 november 2004 @ 09:52 |
quote:Misschien dat je Ctrl+Shift+G bedoelt, het Go to City-command. (Heb ik ook moeten opzoeken hoor.) [ Bericht 1% gewijzigd door Frollo op 22-11-2004 13:08:28 ] | |
CosmoNut | maandag 22 november 2004 @ 11:13 |
quote:thnx! Ik zal kijken of er iets in de buurt is | |
Frollo | woensdag 24 november 2004 @ 13:07 |
Gister weer een beurtje PBEM gespeeld. Ik ben erg benieuwd of ik in oorlog ben of niet als ik 'm terugkrijg! ![]() | |
George-Butters | woensdag 24 november 2004 @ 15:24 |
quote: ![]() | |
DaafAzuil | vrijdag 26 november 2004 @ 13:04 |
sorry hoor maar kijk pas mee sinds deel 4, maar wat is PBEM? | |
Monidique | vrijdag 26 november 2004 @ 13:27 |
quote:Play-By-E-Mail. | |
du_ke | vrijdag 26 november 2004 @ 16:11 |
We spelen met 8 fokkers over internet een potje CivIII waarbij je steeds je beurt per email moet versturen. Ofwel bijzonder rap gaat dit niet en we zitten nu dan ook nog maar in 3100 BC terwijl we al bijna 3 maand bezig zijn ![]() | |
DaafAzuil | zaterdag 27 november 2004 @ 11:47 |
![]() ![]() | |
cyber_rebel | zaterdag 27 november 2004 @ 12:30 |
Gaat dat niet enorm vervelen? Wat als iemand ermee besluit te stoppen. Wordt dan een plaatsvervanger gezocht? | |
Litpho | zaterdag 27 november 2004 @ 13:06 |
quote:Nou ja, het is natuurlijk niet echt een fulltime bezigheid. Eens in de drie dagen eens een beurt spelen is nou ook niet zoveel moeite. Toegegeven, het wordt wel leuker als er meer te doen is in een beurt en meer interactie tussen de spelers ontstaat, maar dat komt natuurlijk vanzelf. quote:Daar hebben we het eigenlijk niet over gehad. Plaatsvervanger of doorspelen met 7 spelers zijn wat mij betreft allebei acceptabele opties ![]() | |
zakjapannertje | zondag 28 november 2004 @ 00:00 |
Sidekick heeft weer mail nu trouwens bijna vergeten het op te sturen ![]() de Barbaren zijn trouwens niet erg vriendelijk tegen me als ik hun dorpjes bezoek ![]() | |
Monidique | zondag 28 november 2004 @ 17:52 |
Nog geen last gehad van barbaren, ![]() | |
DaafAzuil | maandag 29 november 2004 @ 10:49 |
hey was er nou ook een functie om te 'switchen' tussen steden die niet tevreden zijn? dat je een rondje maakt zeg maar? | |
Frollo | maandag 29 november 2004 @ 10:54 |
quote:Shift+punt (heen) en Shift+komma (terug). Of < en >, 't is maar net hoe je het wilt noemen ![]() Vanaf PTW. | |
DaafAzuil | maandag 29 november 2004 @ 21:44 |
quote:thanks! wat is PTW? ![]() edit: oh en wanneer worden je steden groter dan 12? damn ik heb dit spel écht lang niet gespeeld ![]() | |
du_ke | maandag 29 november 2004 @ 22:29 |
ptw is play de world een add on van civ3 steden worden groter dan 12 wanneer je een hospital bouwt. dan meot je dus eers sanitation uitvinden | |
Monidique | maandag 29 november 2004 @ 23:29 |
Of Shakespeare's Thatre. | |
du_ke | maandag 29 november 2004 @ 23:30 |
quote:Is dat zo joh? Wist ik niet eens ![]() | |
Monidique | maandag 29 november 2004 @ 23:35 |
quote:Nee, ik ook niet. Het telt als hospital in de stad waar het gebouwd is. | |
du_ke | maandag 29 november 2004 @ 23:39 |
Oh alleen daar dan maakt het niet zo heel veel uit. | |
Frollo | dinsdag 30 november 2004 @ 10:53 |
quote:En dan ook nog alleen in C3C. | |
DaafAzuil | dinsdag 30 november 2004 @ 23:17 |
kga nu voor 't eerst een mega aanval inzetten zo, heb super veel Cavalry, maar m'n steden produceerden ook vaak (tegen m'n zin ![]() maar goed, nu heb ik dus 10 stuks Canon. Hoe zet ik deze 't beste in? ze zeggen dat je 'm moet begeleiden, maar hoe werkt dit ![]() | |
DaafAzuil | vrijdag 3 december 2004 @ 12:29 |
DAMN wat is er weinig olie te vinden zeg ![]() | |
Litpho | vrijdag 3 december 2004 @ 12:32 |
Eén van de mooiste elementen aan Civ3. Het oorlog mòeten voeren vanwege onmisbare resources ![]() | |
DaafAzuil | vrijdag 3 december 2004 @ 12:38 |
quote: hehe maar als ik ergens nu géén olie vind, kan t dan zijn dat 't later wél beschikbaar komt? (ik heb trouwens al een leger van 40 cavalry klaar staan om binnen te vallen, ga ik een dezer dagen maar mee beginnen denk ik) weet jij hoe ik de canon moet gebruiken? | |
Murray | vrijdag 3 december 2004 @ 12:42 |
quote: Heb je potverdorie een enorm groot grondgebied, verschijnen er wereldwijd maar 4 oliebronnen! En dan ook nog totaal niet in de buurt hé! ![]() Maar dat maakt het wel uitdagend ja. En er zijn, voor zover ik weet dan, ook geen Cheats, dat maakt het ook heel wat uitdagender. Want anders is de verleiding soms wel erg groot.... | |
Litpho | vrijdag 3 december 2004 @ 12:45 |
quote:Olie is één van de resources die tijdens het spel op kan komen duiken als ik me goed herinner, dus ja. Dat moet dan maar net binnen je grens (en bij voorkeur al onder een (spoor)weg vallen), maar het kan. quote:Op afstand van een stad zetten en eerst de stad platbombarderen. Bij voorkeur onder size 6 zodat ze hun automatische wall kwijt zijn. Scheelt aanzienlijjk in de verliezen. Over het algemeen gebruik ik artillerie pas van Artillery vanwege de bombard range van 2. Iets makkelijker te positioneren en meestal rond die tijd in staat gebruik te maken van het spoor. | |
DaafAzuil | vrijdag 3 december 2004 @ 12:56 |
quote: ![]() | |
DaafAzuil | vrijdag 3 december 2004 @ 13:50 |
wat voor government type gebruiken jullie meestal? (als je nog de wereld moet veroveren...) | |
Frollo | vrijdag 3 december 2004 @ 13:59 |
Voor Conquests geldt: Als je non-stop oorlog wilt voeren, kun je het beste Monarchy kiezen en daarna Communism zodra dat beschikbaar komt. Wil je oorlogen van hooguit enkele tientallen turns met daarna rustperioden, dan is Republic het beste. Zorg wel voor een klein maar sterk leger en/of grote steden, anders is je leger te duur. Democracy heeft weinig voordelen t.o.v. Republic, en heeft een groot nadeel: reeds na enkele turns oorlog begint je volk te morren. Fascism en Feudalism zijn alleen in speciale situaties handig; verder weet ik er te weinig van. Despotism zullen we het maar niet over hebben ![]() | |
DaafAzuil | vrijdag 3 december 2004 @ 15:06 |
hey en nog ff een rare vraag misschien hoor, maar kunnen andere civ's gebruik maken van mijn railwaynetwerk?? | |
Murray | vrijdag 3 december 2004 @ 15:09 |
quote: Als je een right of passage verdrag hebt wel ja. Zorg dan voor dat je door heel je gebeid een route vrij hebt, dan zijn ze maar 1 turn op je grondgebied. ![]() | |
Litpho | vrijdag 3 december 2004 @ 15:09 |
quote:Alleen als je hun een Right of Passage hebt toegestaan. Datzelfde geldt voor je normale wegennet. | |
Frollo | vrijdag 3 december 2004 @ 15:48 |
Een Right of Passage gebruiken om iemand via zijn eigen (spoor)wegennetwerk aan te vallen wordt ook wel RoP rape genoemd. Uiteraard vervalt de RoP zodra je de oorlog verklaart, maar dan heb je intussen wel je troepen tot voor zijn belangrijkste steden gepositioneerd ![]() Nadeel is alleen dat voor de rest van het spel geen enkele AI je nog vertrouwt, wat je handelsmogelijkheden ernstig beperkt, maar goed. Een minder gewelddadige maar minstens zo geniepige vorm van RoP rape is met je eigen workers de irrigatie rond zijn grotere steden in mijnbouw of forests omzetten. Dat wordt niet als oorlogshandeling gezien, maar het gevolg is niet minder desastreus: hongersnood en rampspoed alom. En jij weet van niks natuurlijk. Je wou toch alleen maar helpen? ![]() | |
du_ke | vrijdag 3 december 2004 @ 19:03 |
Tuig ![]() | |
DaafAzuil | vrijdag 3 december 2004 @ 19:13 |
guys, ik heb een stad veroverd op een ander continent, vlak daarnaast zit een olie resource, maar ik kan daar geen "colony" voor olie maken, enig idee hoe dit kan? | |
Monidique | zaterdag 4 december 2004 @ 00:43 |
quote: Dat moet kunnen, of ligt het toevallig in jouw of iemand anders grondgebied? | |
DaafAzuil | zaterdag 4 december 2004 @ 12:24 |
quote: ja 't lag op iemand anders' grondgebied, maar die stad heb ik inmiddels ![]() DAMN, wat een werk voor een beetje olie ![]() | |
DaafAzuil | zondag 5 december 2004 @ 16:05 |
als je een stad met haven hebt op één continent en een stad met een haven op een ander continent, hoe kan 't dan zijn dat ik op één continent wél olie heb en op een ander continent niet? edit: ik heb nu een vliegtuig op 't 2e continent gekocht ![]() ![]() [ Bericht 44% gewijzigd door DaafAzuil op 05-12-2004 16:20:16 ] | |
zakjapannertje | maandag 6 december 2004 @ 23:38 |
het kan zijn dat je Navigation (toen) nog niet hebt ontdekt, om over Ocean Squares een verbinding te hebben: http://www.magnamund.org/Civ3C3Cdata.pdf of het moet een blokkade ve vijand geweest zijn oid, mocht je in oorlog zijn ![]() | |
gorgg | dinsdag 7 december 2004 @ 00:21 |
Deze week nog maar eens geïnstalleerd en er zijn toch wat dingen die ik mij afvraag: 1. Maakt het wat uit wat voor type governement je hebt ivm de kans dat iemand je de oorlog verklaart? Ik veranderde van communisme naar democratie en iedereen (allemaal communisten(altijd goed teken ![]() 2. Is de kans op onderschepping van bombers groter als je meer jet fighters in die stad op air-superiority hebt staan of is eentje al genoeg? 3. En ik had vandaag iets heel raar aan de hand: Als ik mijn battleships ging laten herstellen in een bepaalde stad dan vielen die eerst "iets" in die stad aan. (4 battleships aan verloren, eer de 5de eindelijk won). Het enige wat ik kon bedenken was dat dat iets te maken had met spies ofzo want in die stad stond ook mijn intelligence agency? Of mss toch gewoon een bug? ![]() | |
du_ke | dinsdag 7 december 2004 @ 00:26 |
hmm misschien lag er voor die stad een submarine van een vijand? | |
gorgg | dinsdag 7 december 2004 @ 00:34 |
Nope, had ik ook al aan gedacht, maar submarines zie je dan toch ook gewoon? En hij viel echt duidelijk de stad zelf aan. | |
du_ke | dinsdag 7 december 2004 @ 01:03 |
Erg raar, want met schepen kan je normaal nooit een stad aanvallen. | |
Litpho | woensdag 8 december 2004 @ 10:42 |
* Litpho geeft maar weer een zacht schopje aan George-Butters vanwege de feestelijke aankomst van een nieuwe beurt * | |
Frollo | woensdag 8 december 2004 @ 11:29 |
quote:Oeh, daarna ben ik! Spannend! ![]() | |
George-Butters | woensdag 8 december 2004 @ 12:53 |
en weer door gestuurd ![]() | |
vdo28 | woensdag 8 december 2004 @ 12:56 |
Haha ik speel nog steeds wel Civilization 2 maar ik heb 3 ook. Heb hem eigenlijk nog nooit geinstalleerd.... | |
Frollo | woensdag 8 december 2004 @ 13:33 |
quote:Als je eenmaal Civ3 hebt gedaan wil je nóóit meer terug naar Civ2. (Ik spreek voor mezelf uiteraard.) | |
vdo28 | woensdag 8 december 2004 @ 13:42 |
Ik heb nog niet echt de zin en tijd gehad om hem te installeren.... Is er veel veranderd? Ik heb ook geen zin om eerst een boek door te pluizen, komt vanzelf misschien, is dat nodig iig? | |
Litpho | woensdag 8 december 2004 @ 13:50 |
quote:Nou ja, snappen waar Culture en Strategic Resources voor zijn is op zich wel handig, maar het overgrote deel zou toch wel in de Civopedia moeten staan ![]() | |
Frollo | woensdag 8 december 2004 @ 13:55 |
Er is behoorlijk veel veranderd. De belangrijkste 'nieuwe' features zijn: - Eigenschappen: elke civ heeft twee vaste eigenschappen (industrieel, religieus, militaristisch, commercieel, en nog een paar andere). Door de combinatie van die eigenschappen is elke civ uniek. Elke civ heeft ook een eigen unique unit. - Cultuur: sommige gebouwen geven cultuur. Verzamel genoeg cultuur in 'n stad en de stadsgrenzen breiden zich uit. Je kunt zelfs steden van een andere civ afpikken als je een sterke cultuur hebt. - Resources: bepaalde resources zijn nodig om bepaalde units te kunnen bouwen. Dat wordt dus vechten om dat stukje olie! ![]() - Leaders: na een gewonnen schermutseling is er een kleine kans dat er een Great Leader verschijnt. Hiermee kun je de bouw van Wonders versnellen óf een army bouwen. Voor de rest, zie: http://www.civfanatics.com/civ3infocenter.shtml | |
George-Butters | woensdag 8 december 2004 @ 14:57 |
Hehe eindelijk een uitbreiding van mijn paleis ![]() M'n volk heeft me gewoon een paar honderd jaar in een grot laten wonen ![]() ![]() | |
vdo28 | woensdag 8 december 2004 @ 15:06 |
quote:Thanx ![]() | |
Frollo | woensdag 8 december 2004 @ 15:26 |
quote:Hey Osama! ![]() | |
Litpho | woensdag 8 december 2004 @ 15:28 |
quote:Tja, met een wereldbevolking van 80,000 (plus hier en daar wat barbaartjes) zit je al gauw aan Weapons of Mass Destruction. | |
DaafAzuil | woensdag 8 december 2004 @ 20:34 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Frollo | donderdag 9 december 2004 @ 10:00 |
quote:Laat me raden: jij hebt het niet en de anderen wel? | |
Monidique | donderdag 9 december 2004 @ 10:36 |
Blood for Oil is geweldig. | |
DaafAzuil | donderdag 9 december 2004 @ 16:47 |
quote:psies. kutzooi, jammer dat je 't niet voor 't oprapen is maar maakt 't natuurlijk ook wel spannend ![]() trouwens, ik heb conquests liggen, maar speel tot nu toe alleen maar civ3, is conquests een beetje toegevoegde waarde? ik bedoel, waard om civ3 voor opzij te leggen? | |
Frollo | donderdag 9 december 2004 @ 17:18 |
quote:Op zich is er niet zo héél veel veranderd met Conquests. Een paar nieuwe units, een paar nieuwe Wonders, een paar nieuwe governments, een paar nieuwe civs. De epic game (het hoofdspel zeg maar) speelt niet heel veel anders dan vanilla Civ3. (Al kun je savegames niet uitwisselen tussen de verschillende versies.) De opvallendste toevoeging zijn de conquests: 9 scenario's van hoge kwaliteit die elk inzoomen op een specifiek gebied in een bepaalde periode in de geschiedenis: opkomst en ondergang van het Romeinse Rijk, de Middeleeuwen, feodaal Japan, de Napoleontische oorlogen, Pearl Harbor... Elke conquests heeft totaal nieuwe units en techs. Sommige conquests zijn zo anders dat het haast lijkt alsof je een nieuw spel speelt. En daar zit 'm juist de makke -- ik heb geen tijd en zin om een totaal nieuw spel te leren. Persoonlijk houd ik het dus liever bij de epic game, maar als het je ding is, is het zeker interessant. Trouwens, op de cd van Conquests staat ook de voorgaande expansion Play the World, dus als je PTW ergens los ziet liggen: niet kopen! | |
Litpho | donderdag 9 december 2004 @ 17:19 |
quote:Vooral niet omdat je hem weer mag deïnstalleren zo gauw je Conquests aanschaft en alsnog PTW wil spelen ![]() | |
Monidique | donderdag 9 december 2004 @ 17:20 |
En Bombers kunnen in C3C units vernietigen, ![]() | |
du_ke | donderdag 9 december 2004 @ 18:01 |
heb dus wel PTW gekocht ![]() | |
4br4x4s | vrijdag 10 december 2004 @ 09:05 |
quote:Ik speel ook nog steeds Civ2, maar heb pas Civ3 gekocht en geïnstalleerd. Is het eigenlijk mogelijk om Civ3 zonder CD te spelen? Ik heb ooit een 'shareware' vesie gehad waarbij dus geen CD nodig was, maar hoe zit dat bij de gekochte? | |
Frollo | vrijdag 10 december 2004 @ 10:02 |
quote:Helaas ![]() Ik heb Civ3 ook keurig gekocht, alsmede Conquests, maar het lukt mij ook niet om zonder cd te spelen. Ik ben nogal zuinig op mijn cd's, dus ik laat ze liever in de kast staan. Maar nee, het gaat niet. Image maken met CloneCD en die mounten met Daemon Tools, wat bij vrijwel alle andere spellen gewoon lukt, werkt niet met Civ. Er zijn hier en daar wel no cd-patches te vinden, maar niet voor de laatste patches van het spel. | |
George-Butters | maandag 13 december 2004 @ 14:26 |
En weer door gestuurd naar Frollo. Je ligt achter Frollo. Hoe komt dat? | |
Litpho | maandag 13 december 2004 @ 14:29 |
quote:Frollo en ik hebben allebei eerst onze settler bewogen voor we onze eerste stad stichtten, als ik me goed herinner ![]() | |
Frollo | maandag 13 december 2004 @ 14:42 |
Yup, dat klopt, een stapje naar het ZO dacht ik. Was ik alweer vergeten. (Ik heb er in het begin nog even over zitten denken om een uitgebreid logboek bij te houden van mijn beurten, maar al snel dacht ik: kom op zeg, wat een gedoe, het is maar een spelletje.) | |
Litpho | maandag 13 december 2004 @ 14:46 |
quote:Het was niet vanwege tijdsgebrek? ![]() | |
George-Butters | maandag 13 december 2004 @ 14:51 |
Ik vind het nu al leuker worden. Je hebt nu al meerdere factoren om rekening mee te houden. | |
Frollo | maandag 13 december 2004 @ 15:29 |
quote:Ja, dat bedoel ik dus. Gaat een hoop tijd in zitten, terwijl het eigenlijk maar gewoon een spelletje is ![]() | |
Frollo | maandag 13 december 2004 @ 15:31 |
quote:Ikke niet hoor, heb nog steeds maar één stad ![]() | |
du_ke | maandag 13 december 2004 @ 17:24 |
Ik heb nog maar 1 stad en nog maar een tegenstander ontmoet ![]() | |
Monidique | dinsdag 14 december 2004 @ 12:26 |
Wow, een OCC gewonnen met Cultural Victory in 2041. Goed, op Regent, maar toch... | |
Frollo | dinsdag 14 december 2004 @ 12:28 |
Good for you! ![]() 20K of 100K cultural? ![]() Welke civ? | |
Monidique | dinsdag 14 december 2004 @ 12:30 |
quote:Met de Maya's. | |
Frollo | dinsdag 14 december 2004 @ 12:38 |
*zoekt op* De Maya's, de Maya's... Ah, agricultural en industrious. Industrious is handig, maar agri is een ongebruikelijke keus voor een spel waarin je toch maar één stad bouwt. En dan ook nog een UU die een vroege GA geeft... Je hebt het jezelf wel moeilijk gemaakt hè? ![]() | |
Monidique | dinsdag 14 december 2004 @ 12:42 |
Ik dacht dat agriculture wel handig was om me te concentreren op die ene stad. Ik kreeg wel een GA, maar dat was toen ik er een tegen een Knight liet vechten (en won!), ik had eerder gewoon niet gedacht aan die Javelin Throwers. | |
Litpho | dinsdag 14 december 2004 @ 12:42 |
Met de Maya's is dat helemaal niet verkeerd ![]() | |
Monidique | dinsdag 14 december 2004 @ 12:48 |
Het was eigenlijk niet zo lastig, misschien wel geluk gehad. Ik probeerde in ieder geval zoveel mogelijk vrede te houden en, aangezien ik geen resources had uiteindelijk, troepen te bouwen wanneer ik twintig beurten lang die resources wél had. http://home.deds.nl/~tvlxd/fok/Maya-OCC-2040 AD.SAV | |
Frollo | dinsdag 14 december 2004 @ 12:49 |
't Punt is, agri is vooral handig om snel te herstellen na het bouwen van een Settler; een situatie die echter niet zo vaak voorkomt in een OCC. Maar ik moet niet lullen, ik heb zelfs een 5CC op Warlord verloren... Maar goed, ik wou ook per se een space victory, en daarvoor ging de tech pace te langzaam. Ik denk dat ik zelf in een OCC, waar elke millimeter van je terrein optimaal gebruikt moet worden, voor Industrious en Commercial zou kiezen -- voor de extra schildjes en de extra commerce in het stadscentrum. De French dus ![]() | |
Monidique | dinsdag 14 december 2004 @ 12:55 |
Op het einde was het nog wel even spannend, want ik had MPP's gesloten met de twee overgebleven supermachten Japan en Carthago. Behoorlijk stom van me, want je krijgt er alleen maar rotzooi van, maar toch deed ik het zomaar toen zij ook een MPP met elkaar sloten. In ieder geval, toen viel (Gracious) Carthago Japan aan en had ik oorlog met Carthago. Dit vond ik niet echt fijn, vooral omdat Cavalry niet zo sterk is tegen Modern Armor. Maar om toch verlost te zijn van die verschrikkelijke MPP, viel ik Japan ook maar aan. Na een paar beurten had ik weer vrede met Carthago en Japan, en had ik van die laatste nog een stad vernietigd, helaas waren ze wel Furious, maar dat was toch al in het jaar 2030 of zoiets. | |
Frollo | dinsdag 14 december 2004 @ 12:58 |
Post 's een plaatje van je stad in het laatste jaar? ![]() | |
Monidique | dinsdag 14 december 2004 @ 13:20 |
quote: ![]() Ik had een grootte van 20, maar omdat ik eventjes oorlog had, kon ik geen pollution verwijderen. | |
Frollo | dinsdag 14 december 2004 @ 13:24 |
Strategic resources: *paard* ![]() Dan moet je traden ja ![]() | |
Monidique | dinsdag 14 december 2004 @ 13:26 |
quote:Ja, en dan alleen omdat ik wat beurten daarvoor een Japanse stad had vernietigd. Ik kon echter vele beurten lang één Silk ruilen voor Horse en drie Lux met de Puniërs. | |
du_ke | woensdag 15 december 2004 @ 13:49 |
Ik heb me zojuist van de eerste puist op weg naar absolute wereldheerschappij ontdaan ![]() | |
Frollo | woensdag 15 december 2004 @ 13:59 |
quote:Waaaaat ligt er al iemand uit de pbem? ![]() | |
zakjapannertje | woensdag 15 december 2004 @ 15:12 |
blijkbaar ![]() | |
Litpho | woensdag 15 december 2004 @ 15:28 |
Dat doe je rap. Nog laatste wensen over wat we met du_ke moeten doen? ![]() | |
zakjapannertje | woensdag 15 december 2004 @ 15:42 |
ja, Operation Carthaginian Freedom ![]() maar ik vrees dat ik die wensen al heb uitgegeven ![]() | |
du_ke | woensdag 15 december 2004 @ 16:46 |
quote:Sorry mijn legers hadden honger en zagen heerlijke carthaagse graanvoorraden. Maar hoe kom je bij die 71% kans? | |
du_ke | woensdag 15 december 2004 @ 16:51 |
quote:En ik ben chinees dan moet je er wel aan denken dat je aan voldoende lebensraum werkt voor je het weer praat je over miljoenen. | |
George-Butters | woensdag 15 december 2004 @ 17:57 |
quote: ![]() ![]() | |
zakjapannertje | woensdag 15 december 2004 @ 18:29 |
quote:ik had het van dit: http://www.civfanatics.com/civ3combatcalc.html maar weet niet echt of dat met PTW veranderd is ![]() | |
du_ke | woensdag 15 december 2004 @ 23:35 |
quote:uitegeroeid om plaats te maken voor miljarden chinezen ![]() | |
Frollo | donderdag 16 december 2004 @ 10:16 |
R.I.P. zakjapannertje ![]() Hij is nu op een betere plaats, hymnes zingend aan de voet van Sid's Troon. Moge het hem goed gaan. | |
Litpho | donderdag 16 december 2004 @ 10:19 |
"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam" - Cato (234 - 149 v. Chr.). | |
Frollo | donderdag 16 december 2004 @ 10:20 |
Wij hebben geleerd dat 't "...delendam esse" was, maar dat is een detail natuurlijk. | |
Litpho | donderdag 16 december 2004 @ 10:24 |
quote:Mijn latijn is te roestig om het zeker te weten. Ik heb deze ook maar van wikipedia afgetrokken, maar ergens moest het citaat natuurlijk wel gebruikt worden ![]() | |
du_ke | donderdag 16 december 2004 @ 11:22 |
Dood en verderf zullen mij wilde horden spuien ![]() Maar op zich is het wel een vrij standaard techniek van me. Je dichtsbijzijnde tegenstander zo snel mogelijk decimeren ![]() | |
Monidique | donderdag 16 december 2004 @ 11:31 |
Ja, maar du_ke, en compassie dan? Je maakt een speler zo vroeg toch niet af? | |
du_ke | donderdag 16 december 2004 @ 11:36 |
De warior was op hol geslagen ![]() Ik was de militia nog gewend die waren wel weer tot rust te brengen. | |
du_ke | donderdag 16 december 2004 @ 11:37 |
Ben ook AI tegenstanders gewend die respawnen wel weer waar na ze alles voor je over hebben (ofwel 2 techs en 100 gold die ze dan hebben ![]() | |
Frollo | donderdag 16 december 2004 @ 11:42 |
quote:In Civ is alles geoorloofd. Jammer voor ZJ, maar ik had het ook gedaan in du_kes plaats -- met pijn in het hart natuurlijk, dat dan weer wel. | |
Monidique | donderdag 16 december 2004 @ 11:45 |
Mijn laatste beetje geloof in de goedheid van de mens de grond in geboord. | |
du_ke | donderdag 16 december 2004 @ 11:45 |
Mijn hart bloedt! Ik had het ook liever anders gedaan en eerst nog wat kennis met hem geruild. Echter dan zou hij daarvoor of beschikking krijgen voor spearman of over z'n uu en dat kan de bedoeling toch ook niet zijn ![]() | |
Frollo | donderdag 16 december 2004 @ 11:46 |
Ik zie jullie ook gewoon als AI's, niet als mensen. Dat scheelt ook natuurlijk. | |
du_ke | donderdag 16 december 2004 @ 11:46 |
quote:je kan het ook anders zien, de Carthagen maken vanaf nu deel uit van mij heilige rijk. Ook iets wat je als positief kan zien ![]() | |
du_ke | donderdag 16 december 2004 @ 11:47 |
quote: ![]() | |
Monidique | donderdag 16 december 2004 @ 11:50 |
Maar het is wel een interessante situatie, natuurlijk. Du_ke kon doen wat-ie wilde, aangezien zakjapannertje maar één stad had, zodat repressailes niet zouden voorkomen. Het probleem is alleen dat du_ke zijn reputatie toch wel een beetje heeft verneukt. Natuurlijk, zijn reputatie als steden vernietigende, paleizen platbrandende barbaar staat nog fier overeind, maar hoe kan je hem nog vertrouwen als hij je zomaar, mocht hij de kans krijgen, in de rug kan aanvallen? Oftewel, handelingen die op korte termijn vast goed kunnen zijn, kunnen op de lange termijn heel goed negatief zijn voor het vertrouwen dat anderen in een speler hebben. Uiteraard kan je daarvoor kiezen, maar een beetje fiducie is toch wel handig in de buitenlandse politiek? | |
du_ke | donderdag 16 december 2004 @ 11:53 |
M. Het is eten of gegeten worden dat weet je toch? Bovendien heb ik nu 2 prachtsteden om mijn rijk vanuit op te bouwen en ZJ zat gewoon te dichtbij ![]() | |
Monidique | donderdag 16 december 2004 @ 12:03 |
In ieder geval heb ik mij nu maar wat militaristischer ingesteld. | |
du_ke | donderdag 16 december 2004 @ 12:04 |
Je moet je eigen verdediging wel op peil hebben. Lijtk me niet onbelangrijk op zich ![]() | |
Frollo | donderdag 16 december 2004 @ 12:08 |
quote:Idd. In een spel met alleen AI's is het zo dat als je een civ vernietigt die nog geen contact heeft met de andere civs, je reputatie ongeschonden blijft. Een slechte reputatie (met dus de nodige invloed op je handelsmogelijkheden) krijg je als je civs naait en zij dat aan anderen doorvertellen. Wat ik bedoel te zeggen: strikt genomen horen wij niet eens te weten dat zakjapannertje überhaupt is weggevaagd, en al helemaal niet wie daar de hand in heeft gehad. Maar we weten het nu eenmaal, en dat zal du_ke ongetwijfeld nog wel eens gaan achtervolgen. | |
Litpho | donderdag 16 december 2004 @ 12:35 |
quote:* noteert ![]() | |
du_ke | donderdag 16 december 2004 @ 15:15 |
![]() ![]() Zakjapanner was z'n jongelingen al aan het offeren ![]() | |
zakjapannertje | donderdag 16 december 2004 @ 15:29 |
idd ![]() ![]() | |
zakjapannertje | donderdag 16 december 2004 @ 15:34 |
quote:het was wel zo dat via de normale weg iemand anders straks het te weten zal komen, als ie al het nu niet wist ![]() | |
Frollo | donderdag 16 december 2004 @ 15:41 |
quote:Je bedoelt dat du_ke nog niet klaar is met zijn plundertocht? Gelukkig zit ik met mijn goede vrienden, mijn trouwe gabbers, mijn goudeerlijke kameraden, Sidekick en Ype, op een ander continent (denk ik tenminste). | |
du_ke | donderdag 16 december 2004 @ 15:43 |
Ik ben op ZJ na nog niemand tegen gekomen. | |
Litpho | donderdag 16 december 2004 @ 15:58 |
quote:En als dit jouw normale modus operandi is zijn we daar vermoedelijk allemaal erg gelukkig mee ![]() | |
du_ke | donderdag 16 december 2004 @ 16:02 |
![]() ![]() ![]() | |
Frollo | donderdag 16 december 2004 @ 16:07 |
-- dubbel -- ![]() | |
Frollo | donderdag 16 december 2004 @ 16:07 |
Tja, het is gewoon een legitieme en meestal zelfs verstandige strategie, je naaste buur uit de weg ruimen. Dat weet iedereen die wel eens een potje Civ op hoger dan chieftain doet. | |
du_ke | donderdag 16 december 2004 @ 16:33 |
Alleeen zo vroeg in de PBEM is het wel lullig ![]() ![]() | |
Frollo | donderdag 16 december 2004 @ 16:38 |
quote:Vandaar ook dat 'Tja'. | |
Sidekick | donderdag 16 december 2004 @ 16:46 |
quote:Ik geloof dat jij mijn verdediging al hebt bekeken. Alhoewel, verdediging. ![]() En ik krijg nog steeds een leeg diplomatiescherm. ![]() Het verlies van zakjap is zeer triest, maar ik heb mijn eerste UU naar hem vernoemd ter nagedachtenis. ![]() Het spel kan nu wel wat sneller circuleren, dat is welhandig. ![]() | |
Frollo | donderdag 16 december 2004 @ 16:52 |
quote:Ik was hutjes aan het zoeken! Een van mijn traits is expansionist; werkelijk het enige voordeel daarvan is dat je scouts kunt bouwen. En dan spawn ik nota bene naast de Aztecs, die ook 2-move units kunnen bouwen... ![]() Maar als ik het goed begrijp, hoef ik ten oosten van jou niet meer te zoeken? quote:Vreemd. Hebben anderen dat ook, dat je na het laden van je zojuist binnengekomen savegame een leeg diplomatiescherm krijgt? Ik denk dat het komt doordat diegene contact met je heeft gezocht, tot de conclusie is gekomen dat er niets te handelen viel, en weer op Exit heeft geklikt. | |
George-Butters | zondag 19 december 2004 @ 15:38 |
Waarom gaan Sidekick met zijn 70 punten zo hard en Monidique met z'n 68 punten... Hebben de heren in kwestie al 3 steden gesticht? Of beheersen zijn de kunst van het handelen goed? Ik heb trouwens binnen 6 minuten mijn savegame door gestuurd. | |
Monidique | zondag 19 december 2004 @ 15:42 |
We zijn gewoon harcore, ![]() | |
Frollo | dinsdag 21 december 2004 @ 17:19 |
Ik geloof dat in de berekening van die punten alleen het territorium, het aantal happy inwoners en het aantal content inwoners meetelt. Verder niks: geen techs, geen units, geen geld, geen wonders, niks. Dus Sidekick en Monidique hebben gewoon de lux slider op 100% staan, da's alles ![]() | |
George-Butters | dinsdag 21 december 2004 @ 20:22 |
En mijn beurt weer doorgestuurd! | |
linuxje | dinsdag 21 december 2004 @ 23:00 |
is civilization 3 nog ergens cheap ass te krijgen ? | |
Monidique | dinsdag 21 december 2004 @ 23:22 |
Ja, voor vijf euro bij de Intertoys. | |
linuxje | woensdag 22 december 2004 @ 16:12 |
mooi ik heb hem, helaas zat er geen boekje bij maarja ik ga maar even spelen tot deel 4 komt ![]() | |
Monidique | woensdag 22 december 2004 @ 16:30 |
Wellicht staat de handleiding op de CD. | |
du_ke | woensdag 22 december 2004 @ 16:34 |
Dat weet ik wel bijna zeker ![]() | |
linuxje | woensdag 22 december 2004 @ 20:59 |
klopt, 248 pagina's tellende manual in pdf vorm beetje goedkoop maar wat wil je voor 5 euro ![]() | |
Frollo | donderdag 23 december 2004 @ 09:44 |
Handleiding heb je niks aan -- althans niet als je ook maar íéts meer wilt weten dan de basisconcepten. Mijn advies: probeer eerst een potje of twee om erin te komen. Heb je daarna nog vragen, stel ze dan aan het deskundigenpanel hier op Fok! of kijk op CivFanatics.com | |
du_ke | donderdag 23 december 2004 @ 11:09 |
Speel het zelf al vanaf deel 1 dus die handleiding heb ik ook nooit ingekeken ![]() | |
Monidique | donderdag 23 december 2004 @ 11:44 |
Kan je C3C ook gewoon gebruiken om deze PBEM-bestanden te spelen? Openen gaat wel, zie ik, maar ik weet niet of-ie er ook rekening mee houdt dat, bijvoorbeeld, Bombers in PTW geen units kunnen vernietigen? | |
Litpho | donderdag 23 december 2004 @ 11:47 |
quote:Ik (en ik vermoed een aantal anderen) spelen ook PTW met de versie die in C3C zit, dus ik ga ervan uit dat dat klopt. Zo nee, dan zie ik de Perzen graag tegemoet rond de tijd dat ik Bombers kan bouwen ![]() | |
DrWolffenstein | donderdag 23 december 2004 @ 21:39 |
![]() ![]() | |
Frollo | vrijdag 24 december 2004 @ 11:02 |
quote:Hij zal het wel verdiend hebben hè? | |
du_ke | vrijdag 24 december 2004 @ 11:05 |
waarom kan je niet gewoon in vrede leven met je buren ![]() | |
Monidique | vrijdag 24 december 2004 @ 11:06 |
quote:Ja, dat vraag ik mij ook wel eens af. | |
Frollo | vrijdag 24 december 2004 @ 11:08 |
It's a dog eat dog world, du_ke en Monidique. | |
du_ke | vrijdag 24 december 2004 @ 11:12 |
quote:Ik had geen keuze ![]() ![]() | |
Monidique | vrijdag 24 december 2004 @ 11:12 |
Daar doelde ik niet op. | |
Litpho | vrijdag 24 december 2004 @ 11:15 |
quote:"Edelachtbare, het slachtoffer weigerde zomaar zijn portemonnee af te staan. U begrijpt dat ik geen andere keuze had dan tot een definitieve uitschakeling over te gaan." Ik denk niet dat je die zaak gaat winnen ![]() | |
du_ke | vrijdag 24 december 2004 @ 11:18 |
Ik denk daar toch anders over ![]() ![]() | |
cyber_rebel | vrijdag 24 december 2004 @ 15:21 |
Is dit nou wat er bedoeld word met preventieve oorlogsvoering? ![]() | |
DrWolffenstein | vrijdag 24 december 2004 @ 16:01 |
quote:Nee, ik had gewoon een beter leger. | |
-Xerxes- | zaterdag 25 december 2004 @ 11:16 |
Mijn kerst kan nu al niet meer stuk ![]() Ik ga hem ff installeren | |
Sjoes | zondag 26 december 2004 @ 16:05 |
Heb zojuist ff online zitten zoeken naar conquests, het goedkoopste pakketje dat ik kan vinden is $15.. Komt van amazon.com en kan het laten afleveren in New York, paar dagen later hier in huisO-) . Of kan het in NL ergens goedkoper? | |
DrWolffenstein | zondag 26 december 2004 @ 16:16 |
quote:Nee | |
DrDentz | zondag 26 december 2004 @ 16:17 |
super spel ![]() | |
du_ke | zondag 26 december 2004 @ 16:22 |
Heb vandaag even in een uurtje een potje op regent uitgespeeld (tiny map, ik was India) en heb daarmee dik 4600 punten gehaald ![]() | |
-Xerxes- | zondag 26 december 2004 @ 16:38 |
Ik zie dat ik in het verkeerde topic zat met Pirates! ![]() | |
George-Butters | zondag 26 december 2004 @ 21:58 |
Zo waar blijft die PBEM? Heb er zin in! | |
du_ke | zondag 26 december 2004 @ 22:04 |
Ik heb hem kerstavond richting Ype getrapt ![]() | |
DrWolffenstein | zondag 26 december 2004 @ 22:14 |
Oei! Ik heb zojuist een wereldoorlog veroorzaakt ![]() ![]() | |
du_ke | zondag 26 december 2004 @ 22:29 |
Ik doe nu weer een kort potje. Straks nog even de VS van de kaart afvegen ![]() | |
George-Butters | zondag 26 december 2004 @ 22:54 |
quote:Ik ga het ook maar even opstarten. | |
du_ke | zondag 26 december 2004 @ 23:13 |
Heb het net weer afgesloten, die yanks zijn redelijk hardnekkig vandaag en zal ik morgen wel opruimen, m'n overmacht is nog steeds groot ![]() Maar wat is jullie persoonlijke topscore? Die van mij dus volgens mij die 4635 van vandaag ![]() | |
George-Butters | zondag 26 december 2004 @ 23:21 |
quote:Ik heb volgens mij nog nooit een Civ III pot uitgespeeld ![]() | |
DrWolffenstein | maandag 27 december 2004 @ 00:57 |
quote: quote: | |
du_ke | maandag 27 december 2004 @ 12:00 |
quote: ![]() ![]() Dat geeft je een leuke voorsprong. Verder heb je de keuze tussen een beetje doorrommelen met je oorlogen of je slachtoffers uitkiezen ![]() | |
du_ke | maandag 27 december 2004 @ 12:02 |
quote: ![]() ![]() | |
George-Butters | maandag 27 december 2004 @ 18:11 |
quote:Ik save het meestal halverwege het spel en vergeet het vervolgens... Speel ik het opnieuw dan begin ik vaak met een nieuw potje | |
Litpho | woensdag 29 december 2004 @ 19:49 |
quote:Ik heb hem gisteravond je richting opgeschopt ![]() | |
George-Butters | donderdag 30 december 2004 @ 14:42 |
quote:En de bal doorgepassed | |
du_ke | donderdag 30 december 2004 @ 22:04 |
Net 5286 punten gehaald ![]() Weer tiny map India en 3 tegenstanders. Maar nu op dat niveau bovenregent ![]() | |
Monidique | vrijdag 31 december 2004 @ 00:43 |
Jaja, PBEM, ![]() | |
Frollo | maandag 3 januari 2005 @ 09:32 |
quote:Me too. Ik heb in de afgelopen twee jaar slechts één pot uitgespeeld ![]() | |
Monidique | dinsdag 4 januari 2005 @ 12:42 |
Ik heb onlangs een kaart gemaakt van het mij bekende terrein. Onbekend terrein heb ik er voor de gein bij gegokt en straks wordt het dan wel leuk om te kijken hoe dicht ik bij de waarheid zat. | |
Frollo | dinsdag 4 januari 2005 @ 12:53 |
Hoe maak je zo'n kaart dan, wat bedoel je? Op een stukkie papier de vermoede contouren van de continenten tekenen, en de woestijnen, toendra's e.d. invullen ofzo? Of screenshots maken en aan elkaar pasten? Post 'm anders hier eens ![]() | |
Monidique | dinsdag 4 januari 2005 @ 12:56 |
Ik plak in Photoshop screenshots aan elkaar en dan gebruik ik dat gereedschap waarmee je delen van plaatjes kan kopieren om een beetje realistische gok te krijgen. Ik zal wel wat maken van een nieuw spel nu. | |
Frollo | dinsdag 4 januari 2005 @ 12:57 |
Overigens sta ik in de pbem, op het moment dat ik 'm opsloeg, met een scout 1 vakje van een goody hut vandaan. Echt mazzel, ik ging er eigenlijk van uit dat alle hutjes inmiddels al weg waren. Ben héél benieuwd wat erin zit! Kan het 'n beetje opschieten met de pbem a.j.b? Als expansionist kan ik geen barbaren treffen, dat scheelt, maar op een settler of stad zit ik zo ver van huis ook niet te wachten. Het mooiste zou zijn een tech of klinkende munt natuurlijk. | |
Frollo | dinsdag 4 januari 2005 @ 13:01 |
quote:Ach zo. Vind ik persoonlijk te veel moeite. Maar bij succession games wordt Photoshop inderdaad vaak op die manier gebruikt om dot maps te maken, maps aan de hand waarvan de spelers bediscussiëren wat de beste plekken zijn om nieuwe steden te stichten. | |
Monidique | dinsdag 4 januari 2005 @ 13:05 |
![]() Het donkere gedeelte 'gok' ik dan en de 'textures' haal ik gewoon uit de map. | |
Frollo | dinsdag 4 januari 2005 @ 13:16 |
Zoals ik al zei: te veel moeite ![]() Maar als je er nou schik in hebt, gewoon doen joh! ![]() | |
Monidique | dinsdag 4 januari 2005 @ 14:05 |
Vele manuscripten en oude kaarten vinden, op de een of andere manier, zijn weg naar verafgelegen landen en contreien.![]() | |
du_ke | woensdag 5 januari 2005 @ 21:38 |
Verdorie al het 2e potje achter elkaar dat dit me overkomt![]() M'n tegenstander heb ik doen sterven echter hij verdwijnt niet van het spel. De vorige keer was er nog ergens een bootje met daarin blijbaar een settler (wat vervolgens ook gewoon op z'n plek bleef staan). En dat zal nu ook wel het geval zijn. Vrij naar dit ![]() | |
Monidique | woensdag 5 januari 2005 @ 21:41 |
Uhm, Respwan? | |
du_ke | woensdag 5 januari 2005 @ 21:53 |
Nee daarvoor is het te laat in het spel (1200 ad). + dat ik respawn volgens mij altijd aan heb staan en het me pas 2 keer is overkomen. | |
Frollo | donderdag 6 januari 2005 @ 09:52 |
Geef 'm een RoP, misschien zie je 'm dan vanzelf wel een keer verschijnen ![]() Zelfs als je voor de conquest victory gaat, is zo'n settler op een bootje niet zo erg, tenzij het de laatst levende civ zou zijn natuurlijk. Voorlopig eerst maar met Russia en Germany afrekenen; in de tussentijd kom je dat bootje heus wel een keer tegen dunkt me. | |
du_ke | donderdag 6 januari 2005 @ 11:08 |
Oh dat komt wel goed ![]() ![]() | |
du_ke | donderdag 6 januari 2005 @ 11:09 |
Overigens bleef de vorige keer dat bootje de hele tijd stil op 1 plek liggen. | |
Operc | zaterdag 8 januari 2005 @ 12:23 |
Heb gister mijn eerst potje gewonnen! ![]() 1: rechtsonder heb je een blok waarom dan komt te staan van "Press spacebar for next turn" ofzoiets. tegen het einde van het spel kwam in dat blok, schuin onder het ovaaltje een zonnetje te staan, wat duidt die aan? En ik was allerlei gebouwen aan het bouwen, zoals Newtons University, en dan krijg ik bericht dat India (mijn enige tegenstander) die ook aan het bouwen is, en dan mag ik opeens niet meer verder bouwen aan dat gebouw, hoe komt dat? ik heb geen expansions, speelde op Chieftain (makkelijkst om te kjiken of ik het spel een beetje kon) en heb gewonnen omdat de tijd op was, zoals ik al zei ik had alleen India als tgenstander, hopenlijk kan iemand mij antwoord geven op deze vragen. En dan nog iets, als je het spel op een hogere moeilijkheids graad speelt duurt het spel dan ook langer, want nu waren met maar 540 beurten, tot 2050. Of heeft het te maken met het aantal tegenstanders? want in 540 beurten krijg je denk ik bijvoorbeeld 7 tegenstanders van de aardbodem, en ik was alleen tegen India zelfs nog niet eens in de 3e tijd qua technologie (Ik was Rusland) | |
Murray | zaterdag 8 januari 2005 @ 12:33 |
quote:Newtons University is een great wonder, daar kan er maar één van gebouwd worden op de hele wereld.. Als de tegenstander dus hem gebouwd heeft dan kan jij niet meer verder bouwen. Je bent dus gewoon te langzaam geweest. ![]() | |
Operc | zaterdag 8 januari 2005 @ 14:19 |
maar hij had hem nog neit gebouwd, hij was er mee bezig, (Volgens mij) | |
Sidekick | zaterdag 8 januari 2005 @ 15:01 |
quote:Op elk niveau is het maximaal 540 turns. Op hogere niveau's worden je tegenstanders beter, in de vorm van snellere research. Ook worden de barbarians sterker. Na die 540 turns kan je overigens nog doorspelen als je alle tegenstanders wil uitmoorden. Maar er zijn verschillende manier om te winnen: 1. Space Race; degene die het eerste de ruimteschip kan lanceren, wint. 2. Culturele overwinning; bouw een stad met 20.000 culturele punten (te bekijken via F5), of je kan winnen als je volledige beschaving 100.000 culturele punten heeft. 3. Diplomatische overwinning; Na het bouwen van de United Nations kan je verkiezingen houden onder jezelf en de tegenstanders. Ben je groot genoeg om aan de verkiezingen mee te doen, en krijg je meer dan 50% van de stemmen, dan win je. 4. Domination; verover 70% van het landoppervlak en zorg dat je 70% van de totale populatie hebt. 5. Conquest; veeg alle tegenstanders van de kaart. En wanneer dit niet voorkomt voor het jaar 2050, dan wordt er gekeken naar de score, en dat is dus de manier waarop je nu gewonnen hebt. | |
Operc | zaterdag 8 januari 2005 @ 17:19 |
nee, dat wist ik wel, maar je kunt je tegenstander toch bijna niet mollen in 540 beurten, tenminste alst er meer dan dan 1 zijn, en hoe weet jij eigenlijk dat het bij de grotere werelden ook mar 540 beurten kan hebben, ik heb ze namelijk na afloop geteld, kan het niet zo zijn, dat de tijdsspanne in 1 beurt wordt aangepast? dus dat je sneller aan 1 beurt= 1 jaar zit? | |
Sidekick | zaterdag 8 januari 2005 @ 17:27 |
quote:Oefening baart kunst, en je zal steeds beter leren te spelen, en daarmee kan het ook makkelijker worden een tegenstander (of meerdere) compleet uit te roeien. Het spel draait om meer dan alleen vechten, hoewel zoveel mogelijk tegenstanders uitmoorden ook leuk kan zijn. Waarschijnlijk kan je niet iedereen uitmoorden wegens tijdgebrek, maar je kan na het jaar 2050 ook verder spelen. Ik snap niet precies wat je precies bedoelt met het aantal turns... Er zijn altijd 540 beurten tot het jaar 2050. Ook bij grotere werelden of bij een hogere moeilijkheidsgraad. | |
Operc | zaterdag 8 januari 2005 @ 18:01 |
Ik bedoel dat 1 vijand best te mollen is in 540 beurten, maar 7 niet, en ook dat ik nog lang niet alle technologien had in 2050. verder bedoelde ik met beurten, of het niet mogenlijk is dat de tijd die gedaan wordt in 1 beurt (in het begin is dat 50 jaar) of het niet zo is dat dat sneller minder word (dus sneller 40 jaar) als je met meer tegenstanders doet, een grotere wereld hebt, of een hogere moeilijkheidsgraad, snappie? | |
Sidekick | zaterdag 8 januari 2005 @ 19:04 |
quote:Nee, de tijd gaat niet sneller, maar je leert gaandeweg wel hoe je efficienter techs uitvindt. Ik had in mijn eerste potje ook nog niet eens Tanks in 2050. Maar later wist ik door meer kennis en ervaring al Tanks in 1700 te bouwen. Oefening baart kunst. En op zo'n manier kan je ook makkelijker en sneller anderen van de kaart vegen. | |
Sidekick | zaterdag 8 januari 2005 @ 21:40 |
Wat je ook kan doen is "Accelerated production" aanzetten als je een nieuw spel begint. Dan ontwikkel je (en je tegenstanders ook) 2 keer zo snel. | |
Operc | zaterdag 8 januari 2005 @ 22:01 |
En waar kun je dat vinden?(zit dat ook in het gewone spel, of alleen in de expansions?) en is het niet zo (dat dacht ik namelijk) dat je eerst alle tecnologien van een tijdperk meot researchen voor je naar de volgende age kan, en dus voordat je tanks kan bouwen? | |
Sidekick | zaterdag 8 januari 2005 @ 22:21 |
quote:In PTW zit het iig wel, verder weet ik het niet. Bij het kiezen voor een nieuw spel krijg je het scherm "Player Setup" waar je het volk, je tegenstanders en het niveau kan kiezen. Daar is ook een blokje "Rules" waar je voor Accelerated Speed kan kiezen. quote:Ja, je moet *alle* (behalve die enkeling met een doorstreepte cirkel rechtsboven van het blokje) techs van een tijdperk researchen voordat je door kan gaan. | |
Operc | zaterdag 8 januari 2005 @ 22:25 |
ok, en zou jij mij ook kunnen vertellen waar die zon voor staan? die bij mij rechtsonder in het vierkante blok kwam te staan? | |
Sidekick | zaterdag 8 januari 2005 @ 22:29 |
Ik heb het wel eens gezien ja, maar ik heb geen flauw idee. | |
Operc | zaterdag 8 januari 2005 @ 22:48 |
jammer, en weet jij wat er gebeurt als je na 2050 bijvoorbeeld alle vijanden uitschakeld? kom je dan nog een keer in de high scores? | |
Sidekick | zaterdag 8 januari 2005 @ 22:58 |
quote:Na 2050 stopt de puntentelling. Je kan wel verder spelen, maar echte waardering krijg je er niet voor. ![]() | |
Operc | zaterdag 8 januari 2005 @ 23:06 |
ik vind het spel steeds minder leuk worden... Maar hoe komen mensen dan aan scores van 3500? ik had maar iets van 260 ofzo, en wat moet je precies met helden? ik had een keer napoleon, maar toen ik hem liet knokken, wassie meteen dood... | |
zakjapannertje | zaterdag 8 januari 2005 @ 23:20 |
dat zonnetje staat voor de mate van broeikaseffect, hoe groter dat zonnetje, hoe groter de kans dat squares veranderen van terrein (Plains veranderen in Desert ed.) | |
zakjapannertje | zaterdag 8 januari 2005 @ 23:21 |
quote:je moet hem dan ook een escort geven, in de vorm van bv. een Musketeer, zonder escort is ie kwetsbaar voor de vijanden, nl. klinkt ongeloofwaardig maar toch is het zo ![]() | |
Operc | zondag 9 januari 2005 @ 12:02 |
dat vind ik echt een kut reden, hijs toch een held? En kun je iets doen aan dat broeikas effect? want desert vind ik niet handig. Of veranderd het ook wel eens in iets goeds? | |
zakjapannertje | zondag 9 januari 2005 @ 16:00 |
ja, maar met militaire helden kun je legers vormen (met 3 a 4 sterke legerunits), haast onverslaanbaar op het slagveld , of wonders/improvements/units die je in je steden ah maken was afmaken, beschikbaar maken dus in de volgende turn! broeikaseffect kan je tegengaan door de pollution (oranje troep op de squares waar je stad niets mee kan) op te ruimen en het bouwen van improvements die pollution tegengaan zoals een Solar Plant, en civs aanvallen die veel pollution maken ![]() | |
Operc | zondag 9 januari 2005 @ 16:38 |
ik zag idd polution liggen ja, hoe ruim je die op? en ik kon nog helemaal geen solarplants bouwen... en hoe bouw je precies zo'n leger dan? gwoon 4 units op dezelfe plaats zetten? (je hebt het waarschijnlijk al lang begrepen, Operc is een Civ n00b) | |
Sidekick | zondag 9 januari 2005 @ 17:37 |
Workers kunnen pollution opruimen, net zoals ze mijnen kunnen bouwen enzo. Zo'n leader moet je in een stad zetten, dan knopje "(Build) Army" ofzo, en je kan dan 3 andere units in die stad die army laten joinen. Maar ik zou ervoor kiezen om een Leader te gebruiken voor "Hurry Production". Manouvreer de Leader naar een stad die iets belangrijks aan het bouwen is en laat de Leader de poductie versnellen. | |
Operc | zondag 9 januari 2005 @ 17:41 |
dankje! nou gaat het een stuk beter hoop ik. | |
zakjapannertje | maandag 10 januari 2005 @ 00:12 |
wat ook heel handig is, en eig noodzakelijk boven de level Monarchy, vooral als je in een oorlog raakt, is het hebben van veel steden, heet ook wel de Infinite City Sprawl dat vooral in de voorgaande versies van Civilization vruchten afwierp, nadeel is de grotere corruptie maar dat weegt niet op tegen het voordeel wat je krijgt echter, je kan dat doen op verschillende manieren, ik probeer het met steden minimaal 4 vakjes van elkaar die altijd zullen bestaan en waar ik alle improvements bouw die beschikbaar zijn en waar ik het maximale qua inwonertal probeer te halen en daartussen plaats ik steden, 1 a 2 vakjes van de 'echte' steden, waar ik zo min mogelijk improvements bouw maar des te meer units, die 'onechte' steden laat ik ook niet uitgroeien naar Cities, blijven dus 6 of minder, die steden ontmantel ik, via het bouwen van bv. workers, wanneer ik Sanatation heb ontdekt waardoor ik Hospitals kan bouwen in de 'echte' steden zodat zij de ruimte krijgen om te groeien tot Metropolissen (13 en hoger) [ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 10-01-2005 00:19:22 ] | |
Operc | maandag 10 januari 2005 @ 20:53 |
En wat is het handigst als regeringsvorm, en wat zijn de voordelen? | |
Sidekick | maandag 10 januari 2005 @ 22:26 |
Het hangt er van af wat je wilt. Als je constant oorlog wil voeren moet je vooral geen Democracy kiezen. Voor meer info is Civilopedia erg handig voor dat soort vragen. ![]() Ik kies zelf meestal eerst Monarchy voordat ik overschakel op Democracy. | |
Frollo | dinsdag 11 januari 2005 @ 13:56 |
Ook leuk: op 8 januari, de geboortedag van Elvis Presley inderdaad, veranderden de king units...![]() | |
Murray | dinsdag 11 januari 2005 @ 15:28 |
quote:WTF? Is dat een standaard install van CivIII/Conquests? | |
Frollo | dinsdag 11 januari 2005 @ 15:33 |
Ik heb het plaatje niet zelf gemaakt, het komt van het forum van civfanatics.com. Maar anyway, aan de slave worker ten zuidwesten van Persepolis te zien moet het wel om C3C gaan. | |
Georges | zaterdag 15 januari 2005 @ 14:37 |
Weet iemand hoe goed de AI is in het kiezen van allianties/mutual protection pacts? Zal een AI speler kiezen voor de (AI)speler die op dat moment het sterkst is of gaat het at random of op een andere manier? Ik merk dat als ik zelf bovenaan staan qua score ik nooit gevraagd wordt door nummer twee op de lijst, maar altijd door de veel kleinere naties. Ik heb alleen Civ III, geen uitbreidingen verder. | |
Operc | zaterdag 15 januari 2005 @ 18:06 |
dat laatste is logisch, want de nr 2 wil natuurlijk ook erg groot worden, dan moet hij niet met je zijn, en waarschijnlijk heeft die veel kleinere gezeik met nr 2. (als dat niet zo is weet ik het ook niet meer.) | |
Frollo | maandag 17 januari 2005 @ 09:28 |
Zeg, ik heb de pbem al een tijdje niet gezien. | |
Litpho | maandag 17 januari 2005 @ 12:46 |
Ik zou even thuis moeten kijken om te zien wat de laatste keer doorsturen was (dacht 2570 BC zo'n 5 dagen geleden). | |
Litpho | maandag 17 januari 2005 @ 19:49 |
Ik heb net een mailtje van Ype gehad. Ype zit met PC-problemen en verwacht dat dat op z'n hoogst twee weekjes gaat duren, dus het ziet ernaar uit dat we even pauze kunnen nemen. Koffie iemand? ![]() | |
Frollo | dinsdag 18 januari 2005 @ 09:23 |
Zwart graag ![]() Nou, dat is dan ook weer opgelost. Gelukkig 'slechts' pc-problemen en niet dat iemand geen zin meer heeft of zo. | |
Koobus | dinsdag 18 januari 2005 @ 14:47 |
Jemig! Wat is CivIIIPTW moeilijk in vergelijking met Civ1 en 2! Daar was Emperor-level pittig, maar wel te doen, terwijl ik hier nog zit te ploeteren op warlord-niveau. Baart oefening hier ook kunst, of blijft het zo? | |
Frollo | dinsdag 18 januari 2005 @ 15:06 |
Waar heb je de meeste moeite mee, Koobus? Uit de rode cijfers blijven, je volk tevreden houden, bijblijven in de tech race, de vijanden van het lijf houden? | |
Koobus | dinsdag 18 januari 2005 @ 15:35 |
Vooral het bijblijven in de tech-race valt me zwaar. Terwijl ik toch op democracy het science-percentage op 40% heb staan. En zelfs een tijd lang heb kunnen genieten van de Great Library. Verder gaat iedereen er met de Wonders vandoor, terwijl ik steeds achter het net vis. Is er een manier om de bouw te versnellen? In de oudere versies kon dat met karavanen of door er gewoon veel geld tegenaan te smijten, maar dat is me hier nog niet gelukt. En ook balen dat er nog steeds corruptie is bij democracy. Bij de vorige versies was dat niet het geval. | |
Frollo | dinsdag 18 januari 2005 @ 16:49 |
Dit is wat de topspelers op Civfanatics.com zeggen, ik parafraseer in mjin eigen woorden: Zelf researchen kun je vanaf Emperor, en zeker vanaf Deity, eigenlijk wel vergeten. De AI krijgt dan zóveel bonussen dat het niet meer te doen is, en bovendien handelen ze onderling als gekken. Het verste kom je science op 0% te zetten en de techs gewoon te kopen. Verkoop ze meteen weer door aan de wat dommere AI's -- zo verdien je je geld meteen (deels) weer terug ![]() Hoe meer AI's een tech hebben, hoe goedkoper hij wordt, dus koop een tech liever niet meteen zodra de tech leader 'm heeft, tenzij je echt niet kunt wachten natuurlijk. In feite hobbel je dus steeds achter de tech leader aan, maar het is niet anders. Alleen op bepaalde maps, bijvoorbeeld archipelago, waar de AI's een groot deel van het spel geen onderling contact hebben en dus ook geen techs kunnen uitwisselen, maak je een kans op de koploperpositie. Wat de wonders betreft, als je er op hogere niveaus meer dan drie kunt bouwen, mag je al van geluk spreken. Je kunt de bouw van wonders niet versnellen door bomen om te hakken of units te disbanden. Alleen een prebuild (bijvoorbeeld palace in de niet-hoofdstad) helpt, en natuurlijk Great Leaders. Je kan het ook anders zien: voor die vele honderden schildjes die je buurman steekt in de Pyramids, kun jij 30 swordsman bouwen om de Pyramids gewoon te veroveren ![]() Corruptie is niks aan te doen. Zodra je een bepaald aantal steden hebt (het optimal city number, ofwel OCN; dit varieert met de mapgrootte), zal elke volgende stad steeds corrupter zijn. Democracy verhoogt het OCN iets, net als de Commercial-trait, maar uiteindelijk maakt het weinig meer uit. Het enige wat je kunt doen, is zorgen voor een goede ring steden rond je hoofdstad. Dit is je productieve ring. Een tweede ring is met courthouses en police stations ook nog wel redelijk bruikbaar te maken, maar daarna houdt het echt op. Alle steden verder weg hebben enkel een specialistisch doel: een havenstad voor de handel, een frontstad met barracks en walls, enzovoort. Rush de gebouwen die je nodig hebt, maar steek verder weinig energie in dat soort steden. Succes! | |
Sidekick | dinsdag 18 januari 2005 @ 16:57 |
Ik vind een Science-percentage van 40% erg laag. Ik zie 70/80% als een goed niveau. | |
Koobus | dinsdag 18 januari 2005 @ 22:46 |
quote:Dat lijken me wel bruikbare tips inderdaad. Ik ga mijn strategie maar eens wijzigen. Zoals jij het stelt, is wonderen veroveren gemakkelijker dan wonderen bouwen... @Sidekick: hoe hou jij je science op 70/80%? Hoe hou jij dan het volk tevreden en hoe betaal je voor de gebouwen in je steden? Ik vind het trouwens het mooiste als een stad overloopt vanwege mijn hogere cultuur! Bedankt in ieder geval, ik ga ermee aan de slag. | |
Sidekick | dinsdag 18 januari 2005 @ 23:28 |
quote:Als het goed is, betalen Library's, University's, Marketplaces en Banks zichzelf terug en moet je een eind komen om de rest van je gebouwen te financieren. Ik speel trouwens op een gemiddeld niveau, bij hogere niveau's kan een research van 0% erg handig zijn. | |
Kaalhei | dinsdag 18 januari 2005 @ 23:28 |
Lieve Mona, Ik hou ervan om miljarden mensen te verdampen met nucleaire wapens. Ben ik nu abnormaal? Groetjes, *Anoniempje* | |
Frollo | woensdag 19 januari 2005 @ 11:26 |
Zolang die 'miljarden mensen' slechts uit enen en nullen bestaan, zie ik geen reden om je zorgen te maken. Groetjes, Mona | |
zakjapannertje | woensdag 19 januari 2005 @ 12:28 |
quote:en als aanvulling hierop moet je ervoor zorgen dat alle squares/vierkantjes waar je je laborers hebt zoveel mogelijk met Roads voorzien zijn, of naast Rivers gesitueerd zijn, of in Lakes/Oceans, voor de extra Commerce die je dan krijgt, vooral met Republic en Democracy heeft dat veel baat voor je inkomsten (die geven extra Commerce bonus van 1 per square waar al Commerce aanwezig is) | |
Frollo | woensdag 19 januari 2005 @ 12:51 |
Juist! Roads, roads, roads, dat is het geheim van een bloeiende economie. Dus niet alleen roads van stad naar stad om troepenbewegingen en de de distributie van resources te vergemakkelijken, maar overal roads, op elke plek binnen de stadsgrenzen. | |
Koobus | woensdag 19 januari 2005 @ 13:37 |
Mijn steden worden altijd zo snel mogelijk voorzien van een allesbedekkende spaghetti van wegen. Vind het overigens wel jammer dat je geen wegen- of spoorwegenvoordeel meer hebt op het land van de tegenstander. Het maakt de 'blitzkrieg' uit Civ2 onmogelijk. (Met tanks en howitsers in een paar beurten een heel vijandelijk continent oprollen.) | |
Frollo | woensdag 19 januari 2005 @ 13:49 |
Dan sluit je toch eerst een Right of Passage? ![]() | |
Koobus | woensdag 19 januari 2005 @ 13:51 |
quote:En dat komt niet te vervallen op het moment dat ik de eerste vijandelijke eenheid tot poeier schiet? | |
Frollo | woensdag 19 januari 2005 @ 14:03 |
Ja, dat wel. OK, het is inderdaad niet precies zoals in Civ2. | |
Monidique | zaterdag 22 januari 2005 @ 14:00 |
Ik hak nu allemaal bossen om, om een verafgelegen stad z'n tempel te kunnen geven. Is dat niet een bijzonder mooie uiting van cultuur? | |
DeHovenier | zondag 23 januari 2005 @ 12:51 |
lol....i heb gister Civ3 en PTW weet uit de kast gehaald, en ik begon een game met alles op random en de barbarians op sedentary......eerst ff de Germans uitgeroeid die op mijn continent zat, 2 kleine oorlogjes gehad met China en America (die zaten op andere continenten), en nu zit ik tegen het eind van de Industrial Age op 1900 AD. Ik heb een aardige vloot opgebouwd, en ik moet kiezne wie ik het eerst uit ga roeien, de Chinezen of de USA. De Chinezen is furieus met me en de USA polite, maar USA wil niet met me ruilen omdat ik een verbond had verbroken met China toen de USA aanviel, en me daarna vrede aanbood, terwijl Lincoln verder ging tegen Mao. { Ik heb wat infantery gebouwd, wat transports enz, maar wie wordt het slachtoffer? Dan heb je nog Rome en India, beide op hetzelfde contignent, maar daar heb ik nooit last van gehad. Ik had ook een vraagje: hoe krijg je dat scherm waarmee je Embassy's kan installeren? En als ik een stad aanval, dan wordt die automatisch vernietigd terwijl ik dat niet wil ![]() EDIT: ik speel trouwens altijd met de Fransen, commercial en industrious...^O^ Goeie combinatie! Nu gaat het wel lekker, mijn tactiek is geld verdienen en later techs kopen van andere heersers. | |
Frollo | maandag 24 januari 2005 @ 09:23 |
quote:Ik dacht Ctrl+E of Shift+E of zo. quote:Een stad die een population van 1 heeft én nog geen culturepunten heeft verzameld, wordt altijd automatisch gerazed. Kun je niks aan doen, behalve wachten totdat de bevolking of de stadsgrenzen gegroeid zijn voordat je aanvalt. | |
DeHovenier | maandag 24 januari 2005 @ 10:53 |
Oke ![]() ![]() | |
Litpho | maandag 24 januari 2005 @ 19:15 |
quote:En we zijn weer van start ![]() | |
Frollo | dinsdag 25 januari 2005 @ 09:29 |
Bring it on. Yeah! ![]() | |
DeHovenier | donderdag 27 januari 2005 @ 12:31 |
Ik was een aantal dagen geleden met een potje begonnen, die ik ook heb gewonnen. Maar de manier waarop dat ging was wel leuk ![]() ![]() |