Bron: Netwerk.tvquote:Onderwerp: De macht van weblogs
Uitzenddatum: Vrij. 22 oktober 2004, 20.30u
Verslaggeving: Theresa Boerema en Bregittha Nuyten
Aandacht voor weblogs. Iedereen die wil kan een eigen 'krant' op internet beginnen. De ene weblog wil nog controversiëler en spraakmakender zijn dan de andere. Op weblogs werden onlangs de e-mails van officier van justitie Tonino gepubliceerd en werd kamerlid Geert Wilders bedreigd.
Belangwekkend
Er is niet een vastomlijnde definitie te geven van een weblog. Kenmerkend is wel dat een of meer personen op een weblog chronologisch melding maken van zaken die ze belangwekkend vinden. Dat kunnen teksten zijn, of links, beelden, geluiden, meningen, columns en dergelijke.
Soorten
Grof gezegd zijn er twee soorten weblogs: persoonlijke en logs over één bepaald onderwerp. De weblogs met een hoog bezoekersaantal, zoals bijvoorbeeld retecool.com, geenstijl en volkomenkut.com, vormen een uitzondering. Ook het effect wisselt sterk.
Onechtheid
In de Verenigde Staten wordt de kracht van weblogs steeds meer onderkend. Zo wisten bloggers vorige maand de onechtheid aan te tonen van voor Bush belastende documenten die in een programma waren getoond.
50.000 webblogs
Zo'n twee miljoen Amerikanen hebben een eigen weblog. De meeste worden niet veel gelezen. In Nederland zijn naar schatting 50.000 blogs geregistreerd, maar veel beginnende loggers houden het na een paar dagen al voor gezien.
Invloed
Hoe groot is de invloed van bloggers? En waar ligt de grens van het te publiceren materiaal? Netwerk sprak met Jeroen Otten van zeikerdje.com, een ex-medewerker van geenstijl.nl en Francisco van Jole, internetdeskundige.
Viel me ook al opquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 19:04 schreef Youssef het volgende:
Waarom is op de FP een deel wel en een deel niet te direct te bezoeken via een link?En waarom staat de Fok!Weblog, de wannabees, daar ook tussen
Nee, maar ze lopen nogal achterquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:55 schreef Hertog_Martin het volgende:
tja die kneuzige moord en brand schreeuwende reakties op dat soort sites moet je natuurlijk niet serieus nemen
Vage zinquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 23:42 schreef Megumi het volgende:
Netwerk daar zitten op IT gebied sukkels.
Als het de gevestigde "progressieve" elite niet bevalt. Dat is het namelijk racisme en dat mag natuurlijk niet. Wat zeg je? Dat was 10 jaar geleden zo en nu niet meer? Waarom mag ik dan nog steeds niet met een hakenkruis rondlopen.quote:En waar ligt de grens van het te publiceren materiaal?
Die zin is vrij wels en klopt niet denk, zou netjes zijn als je er even naar keek.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 23:42 schreef Megumi het volgende:
Netwerk daar zitten op IT gebied sukkels. Kijk dus niet.
De gemiddelde "expert" op het gebied van Internet of IT die op TV komt heeft er idd de ballen verstand van.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 23:42 schreef Megumi het volgende:
Netwerk daar zitten op IT gebied sukkels. Kijk dus niet.
LOLquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 01:00 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
De gemiddelde "expert" op het gebied van Internet of IT die op TV komt heeft er idd de ballen verstand van.
Dit is idd wel een bookmark waard.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 01:04 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
LOLDat is mij ook vaker opgevallen. We mogen deze dag dus in de geschiedenisboeken zetten, dit is nl. voor het eerst dat ik het met je eens ben
quote:Hoe meer je met journalistiek te maken krijgt, hoe meer je doorkrijgt dat de journalistiek niks anders is dan zelfverheerlijking van journalisten die met name hun mening onder het mom van “objectief” willen verkopen. Neerlands actualiteiten programmaatje Netwerk heeft dat vermoeden vandaag maar weer eens bevestigd. Het onderwerp van vandaag waren de weblogs, of “weblok(?)” zoals ze het bij Netwerk noemen. Iets is onbekend en dus per definitie vreemd en verkeerd. Alhoewel, hoe onbekend zijn de weblogs bij de oude media? De oude media verliezen per dag abonnees en kijkers, terwijl de weblogs stijgen in populariteit.
Al voordat de show was opgevoerd was er al rumoer in weblogland, aangezien iedereen al van vijf kilometer afstand kon ruiken dat het vol zou zitten met aannames en onwaarheden. Nu dacht ik met mijn goedmoedige hart: laat ik maar kijken voordat ik conclusies trek. Maar bij het eerstvolgende item bij de oude media over weblogs blijft de televisie lekker uit. De enige weblogger die überhaupt zin had om z’n kop te tonen bij het aftakelende zooitje was spelfoutkampioen Jeroen Otten, waar ik vandaag overigens een opmerkelijk bericht las. Zo zou Flabber gecontacteerd zijn voor deze onzin en “onze woordvoerder zou het hebben laten afweten”. Welnu, er is nooit ook maar één emailtje binnengekomen van de dames van Netwerk. Maar zeg nou zelf: het zou ook wel erg vreemd zijn contact op te nemen met het bestbezochte weblog van Nederland? Waarschijnlijk zijn ze nog te stom om statistieken te checken, want onderzoeksjournalistiek is namelijk zó 1935. Aannamen zijn de bom! Maar goed, niet dat we ons gepasseerd voelen, de oude media worden binnenkort toch opgeslokt door de nieuwe. En aangezien we daar zelf onderdeel van zijn, hebben we geen zorgen.
Wat me echter wél zorgen baart is dat de weblogs werden geïntroduceerd aan het uit 65 plussers bestaande publiek van Netwerk, als zijnde “crimineel” en “slechts uit op rellen”. Zo kwam de “internetexpert” Francisco van Jole vertellen over aan wat voor wet-ontwijkende zaken weblogs zich wel niet allemaal schuldig zouden maken. Dat was overigens ook meteen het hele thema van de avond: hoe maak je weblogs zo gemakkelijk en snel mogelijk zwart. Pluk wat radicale reacties uit de panelen (dat is schrikken voor de oude media, er is niet een leger van redacteuren wat ingezonden brieven checkt!) en spreek er schande van. Dan nog wat getinte quote-jes uit het verband rukken en klaar ben je!
Verder gaf Fransisco (de expert!) nog aan dat we “voor commentaar nooit te bereiken waren”. Fransie, jongen, je mag me mailen hoor!
quote:Francisco van Jole, internetdeskundige.
Die naam alleen al.quote:Francisco van Jole
Ik moet altijd aan Ad Visser denken als ik van Jole ziequote:Op zaterdag 23 oktober 2004 01:18 schreef HarigeKerel het volgende:
Maar IRL is het wel een hele aardige kerel hoor
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |