quote:Coalitie wil lonen onder minimum
Van onze verslaggevers Yvonne Doorduyn Marc Peeperkorn
DEN HAAG - CDA, VVD en D66 willen dat langdurig werklozen voor minder dan het minimumloon aan de slag gaan. De nieuwe loonschalen kunnen tot 20 procent lager (250 euro per maand) uitvallen dan het huidige wettelijke minimum. De regeringspartijen komen voor Kerstmis met een voorstel daartoe.
VVD-fractievoorzitter Van Aartsen spreekt van een 'sociale maatregel' omdat die mensen aan het werk helpt. De steun van het CDA voor deze oude VVD-wens is de prijs die christen-democraten betalen voor het akkoord over de no-claim in de zorg. Van Aartsen: 'Bij de no-claim was de VVD bereid welwillend naar de CDA-argumenten te luisteren, nu luistert het CDA welwillend naar onze wensen.' Van Aartsen ontkent overigens dat er sprake is geweest van 'een simpel Haags nummertje'.
De VVD raamt de groep langdurig werklozen die voor minder dan het minimumloon aan de slag moet, op zeker enkele tienduizenden mensen. Het gaat om werklozen zonder schooldiploma, mensen die al jaren in de bijstand zitten en jeugdigen die tot hun 22ste een baan hadden maar daarna door hun werkgever als 'te duur' aan de kant zijn gezet.
De coalitie denkt dat de lagere loonschalen deze groep weer de arbeidsmarkt op zullen duwen omdat ze voor de werkgever goedkoper worden. De VVD vindt dat de werklozen minimaal een jaar voor minder dan het minimumloon moeten werken. De liberalen benadrukken dat zij er niet op uit zijn het hele loongebouw - inclusief de daaraan gekoppelde uitkeringen - omlaag te duwen.
Vorig jaar werd VVD-Kamerlid Weekers nog weggehoond in de Tweede Kamer toen hij het plan voor 'aanloopschalen' onder het minimum lanceerde. Ook het CDA verzette zich ertegen. Het overleg deze week tussen de fractievoorzitters Van Aartsen, Verhagen (CDA) en Dittrich (D66) heeft de stemming veranderd.
CDA-Kamerlid Verburg stelt dat de 'bijstand volloopt' en dat het steeds moeilijker wordt om werklozen weer aan de slag te krijgen. 'Een tijdelijke beloning onder het mininum is een kans die we met twee handen moeten aangrijpen', aldus Verburg. D66 is het daarmee eens.
Het coalitieplan zet CDA-minister De Geus van Sociale Zaken onder druk. Hij noemde het minimumloon onlangs een 'sociale norm voor een fatsoenlijk bestaan'. Hij reageerde daarmee op de Raad van State, het hoogste adviesorgaan van het kabinet, die het minimumloon als een blokkade op de arbeidsmarkt ziet.
--
[quote]quote:Kan iemand mij uitleggen wat hier 'sociaal' of 'constructief' aan is?
Zelf beschouw ik dit als een plan dat het nooit zal halen, om de reden dat onlangs nog verklaard werd dat zelfs de middeninkomens te weinig geld te besteden hebben. Daarnaast is de bijstand al het absolute minimum.
quote:Oorspronkelijk e-mailbericht:
------------------------
L.s,
In het verleden heb ik met bewondering genoten van het optreden van
meneer Rouvoet in zijn oppositierol en de profilering van de CU in het
algemeen. Vandaar dat ik mij tot u wend.
Van de Volkskrant van vandaag heb ik begrepen dat het dit kabinet niet
ver genoeg kan gaan als het om bezuinigingen en verharding van
standpunten gaat. Zo vernam ik via http://www.volkskrant.nl/denhaag/1097681810357.html,
dat het minimumloon onder druk gezet zal worden voor langdurig
werklozen.
Graag zou ik willen weten waar de CU staat mbt tot dit voorstel en welke
akties er te verwachten zijn van de Christen Unie.
mvrgr,
H.S
quote:reaktie
------------------------
's-Gravenhage, 21 oktober 2004
Geachte heer Sack,
Hartelijk dank voor uw e-mail bericht aan de ChristenUnie-fractie in de
Tweede Kamer. Uw mail is doorgestuurd naar de beleidsmedewerker Sociale
Zaken, de heer Blokhuis. Mogelijk krijgt u van hem nog een nadere, meer
inhoudelijke reactie.
Ik stuur u alvast de tekst van de bijdrage van mevrouw Huizinga, onze
woordvoerder Sociale Zaken, bij het spoeddebat van 14 oktober jl. over
de mogelijke verlaging van minimumloon.
Indien u geïnteresseerd bent in het stenogram van het hele debat, dan
kunt u dat vinden via: www.tweedekamer.nl, documentatie, parlando en
stenografische verslagen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
Henriette Krijger
Fractie ChristenUnie Tweede Kamer
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
tel 070-3182930 / fax 070-3182933
e-mail: ChristenUnie@tweedekamer.nl
quote:bijgevoegd worddocument:
------------------------
04-299SoZa
CHRISTENUNIE - fractie Tweede Kamer
Spreker: Mevr. J.C. Huizinga-Heringa - plenair
Onderwerp: Spoeddebat minimumloon
Nummer: 29 800 XV en 28 870
Datum: 14 oktober 2004
Mevrouw Huizinga-Heringa (ChristenUnie): Voorzitter. Vanochtend bij het opstaan heeft minister De Geus vast niet gedacht dat het vandaag een mooie dag zou worden. Hij kon toen niet denken dat de dag zou eindigen met een avond waarop hij meer complimentjes zou krijgen van de oppositiepartijen dan hem in lange tijd is overkomen. Want ook ik sta hier natuurlijk om te beginnen met minister De Geus een compliment te geven voor zijn uitspraken over het minimumloon. Mijn fractie wil vandaag haar onverholen, welgemeende steun uitspreken aan deze minister van Sociale Zaken op dit punt.
Maar of de minister ook op de coalitiefracties kan rekenen, is de vraag. Want in een onderling gesprekje heeft de top van de drie regeringspartijen besloten dat de kosten voor het buiten de no-claim laten van de huisarts maar door de minimumloners moeten worden betaald. Zo gaat dat blijkbaar. In de krant zeggen de heren dat het voorstel voor de kerst naar buiten zal komen. Dat betekent dat de opdracht van de coalitiefracties de regering nog niet heeft bereikt, maar voor de kerst zal die er zijn. De vraag van de heer Marijnissen wie nu de baas is in dit land, is zeer terecht.
Mijn fractie heeft moeite met deze vorm van politiek bedrijven. Allereerst hebben wij moeite met de inhoud van het voorstel. Naar onze mening hoort een tijdelijke verlaging van het nettominimumloon niet aan de orde te zijn. Wij verwachten geen heil van een verlaging van een prikkel voor werknemers. Aan de sociale norm voor een fatsoenlijk bestaan, waar minister De Geus het over heeft, moet niet worden getornd, ook niet tijdelijk.
Mijn fractie heeft ook moeite met de wijze waarop de regeringsfracties buiten het debat met het hele parlement om, met z'n drieën handjeklap spelen. Dat stuit ons tegen de borst.
Het zijn barre tijden. Ik vraag de coalitiefracties zich erop te bezinnen of deze manier van werken nou de juiste manier is om de sociale rust in ons land te herstellen. Ik denk van niet.
Minister De Geus, zet hem op!
Heb je opeens een alter ego nodig om te rellen, SCH?quote:Op donderdag 21 oktober 2004 13:36 schreef Dr_Weird het volgende:
Dit is genoeg reden om Lodewijk de Waal te steunen.
Weg met dit rechtse en leugenachtige kabinet.
verrek, je went zo aan plaatjes he?quote:Op donderdag 21 oktober 2004 13:39 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Heb je opeens een alter ego nodig om te rellen, SCH?![]()
Het is ook wel een goede CD van Bowie, maar ik denk niet dat ik hem meer op kan zetten...quote:Op donderdag 21 oktober 2004 13:48 schreef Harry_Sack het volgende:
verrek, je went zo aan plaatjes he?
ik denk dat het een heel goed idee is!!!quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:00 schreef UnleashMitch het volgende:
Even een vraagje (zonder dat ik de overige topics gelezen heb of me enorm verdiept heb in de materie):
Op dit moment kosten langdurig werkelozen de staat 100% aan uitkering, ze betalen een hele uitkering met andere woorden. De werknemers zitten langdurig thuis. Kortom voor twee partijen is het een negatieve situatie. Alleen voor de werkgevers is het blijkbaar positief te noemen. Ze willen die mensen niet aannemen aangezien dat teveel geld kost. Dus overall is de situatie voor de werkgevers positief anders hadden ze die mensen aangenomen.
Waarom kan het niet zo dat we de werkgevers 80% van het loon betalen en de overheid 30% v/d uitkering doorbetaald (tot een bepaald maximum bedrag) Op dat moment heb je in mijn ogen een oplossing die voor alle partijen positief is.
De overheid hoeft nog maar 30% uit te keren ipv 100%, de langdurig werkloze kan weer aan de slag en het bedrijfsleven betaald maar 80% en heeft dus een goedkopere arbeidskracht.
Wat is een negatief aspect aan dit verhaal want ik hoor er niemand over dus ik moet ergens wel een denkfout maken.
(ik was even een paar dagen weg)quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:05 schreef ExTec het volgende:
In principe klinkt dit idee best goed, maar da's oppervlakkig.
Het zet de deur open naar amerikaanse situaties, waar een minder gelukkige jan met de pet op 3 banen moet hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.
Slecht idee.
Ware het niet dat het minimum loon alleen naar beneden gaat voor de langdurig werklozen. Er zijn genoeg mensen die willen wel werken maar worden nergens aangenomen. Voor de overige groep is misschien mijn voorstel wel handigquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 00:55 schreef Dr_Weird het volgende:
Ik denk verlaging van het minimum loon averechts gaat werken.
Er moet rekening worden gehouden met de uitkeringen. Zodra de uitkeringen meer opleveren dan het minimum loon vrees ik dat de impuls om te gaan werken verdwijnt en dat men eieren voor zijn geld kiest.
Je vergeet dat er geen banen gecreëerd worden en de werkeloosheid dus ook amper zal dalen. Dit is in andere landen ook al aangetoond. Je verlaagt dus effectief het minimumloon zonder dat rechtsreeks voor te stellen. De VVD steekt dan ook niet onder stoelen of banken dat dat is wat ze willen, maar pogen het op deze manier sociaal voor te stellen. Dat is het dus alleen niet, hun beoogde effect bestaat namenlijk niet...quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:00 schreef UnleashMitch het volgende:
Even een vraagje (zonder dat ik de overige topics gelezen heb of me enorm verdiept heb in de materie):
Op dit moment kosten langdurig werkelozen de staat 100% aan uitkering, ze betalen een hele uitkering met andere woorden. De werknemers zitten langdurig thuis. Kortom voor twee partijen is het een negatieve situatie. Alleen voor de werkgevers is het blijkbaar positief te noemen. Ze willen die mensen niet aannemen aangezien dat teveel geld kost. Dus overall is de situatie voor de werkgevers positief anders hadden ze die mensen aangenomen.
Waarom kan het niet zo dat we de werkgevers 80% van het loon betalen en de overheid 30% v/d uitkering doorbetaald (tot een bepaald maximum bedrag) Op dat moment heb je in mijn ogen een oplossing die voor alle partijen positief is.
De overheid hoeft nog maar 30% uit te keren ipv 100%, de langdurig werkloze kan weer aan de slag en het bedrijfsleven betaald maar 80% en heeft dus een goedkopere arbeidskracht.
Wat is een negatief aspect aan dit verhaal want ik hoor er niemand over dus ik moet ergens wel een denkfout maken.
quote:
Coalitie eens over banen onder minimumloon
DEN HAAG - De regeringsfracties CDA, VVD en D66 zijn het eens over een plan waarbij bijstandsgerechtigden tijdelijk onder het wettelijk minimumloon kunnen gaan werken. Vice-fractievoorzitter Verburg van het CDA en haar collega's Weekers (VVD) en Bakker (D66) hebben dat vrijdag gezegd.
Het plan houdt in dat werklozen die langdurig in de bijstand zitten en geen diploma's hebben een leer-werktraject krijgen aangeboden bij een werkgever. Ze ontvangen dan 90 procent van het minimumloon tot ze hun diploma hebben behaald. Daarna moet de werkgever hen nog minstens twee jaar tegen een normaal CAO-loon in dienst houden.
De gemeente kan besluiten om een deel van de bijstandsuitkering die op deze manier wordt bespaard aan de werkgever te geven bij wijze van loonkostensubsidie.
Details
De drie regeringsfracties zullen het voorstel indienen bij de behandeling van de begroting van Sociale Zaken komende week. In oktober kondigden ze al aan dat ze met een dergelijk initiatief zouden komen, maar de details moesten toen nog uitgewerkt worden.
De linkse oppositiepartijen wezen het voornemen destijds scherp af. Ze eisten van minister De Geus van Sociale Zaken dat hij er afstand van zou nemen. Toen de CDA-bewindsman dat naar hun mening onvoldoende deed, dienden ze een motie van wantrouwen tegen hem in. Die haalde geen meerderheid.
De vakcentrale FNV vindt dat het plan een kans verdient. ,,Maar ik ga wel uit van gelijk loon voor gelijk werk. Dus als iemand hetzelfde werk doet als zijn collega, moet hij ook hetzelfde verdienen'', aldus FNV-bestuurder Ton Heerts.
Bron: LC
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |