quote:
Dat is een (in dit geval irritante)
Terug
Vind
Post.
Om zelf niet te verzanden in TVP'sEen absolute don't tijdens solliciteren: vertrouwen op secundaire informatie. Ik had eens via via iets over een vacature vernomen. De persoon tot wie ik me moest richten, daar had ik alleen de voornaam van gekregen. "Oh, dat is zo'n lekker los bedrijf, daar doen ze volgens mij niet aan achternamen!" - aldus mijn "connectie". Van iemand anders hoorde ik ook dat het een gezellig bedrijf was. Ik had geen tijd meer om te bellen, de sollicitatie moest die avond nog binnen zijn. Haast dus, en ik ga na tien uur 's avonds niet meer bellen naar het bedrijf zelf.
Mijn sollicitatie kwam echter eerst terecht bij de baas, niet bij de persoon van wie ik de voornaam had. Die baas heeft me afgewezen vanwege mijn begeleidende mail, omdat ik het waagde om die in een nogal losse stijl te schrijven, met gebruik van voornamen. Ik heb die man in mijn totale verbijstering nog gebeld. Hij was zó bot, vond dat ik mijn diploma niet verdiend had, dit ik geen respect had voor anderen, en dat ik onbeschoft was. De woorden als "onbekwaam", "verbijstering" en "geen-knip-voor-de-neus-waard" vlogen me om de oren. En dat alleen nog maar naar aanleiding van de mail! Mijn brief weigerde hij te lezen. Van doorsturen naar de betreffende persoon (hoofd van een bepaalde afdeling) was geen sprake. Tot slot heeft ie me op een soort van zwate lijst gezet van soortgelijke bedrijven in deze omgeving - dat beweerde hij althans.
Een ander bedrijf dat ik op exact dezelfde manier aanschreef was superenthousiast en nodigde me direct uit voor een gesprek. Ik ben het uiteindelijk niet geworden, omdat iemand anders een CV had dat naadloos op die functie aansloot.