Heel flauw, maar leg het probleem bij het bedrijf (zij zoeken immers iemand om het werk voor ze te doen), en maak in je communicatie inzichtelijk dat, en vooral hoe jij dat probleem wel even voor ze gaat oplossen.quote:Op zondag 17 oktober 2004 14:34 schreef Martijn_77 het volgende:
Zijn er ook DO's die je kansen vergroten?
Bijvoorbeeld met je brief / CV?
Met alle respect, maar zulke lijstjes zijn in overvloed op het net te vinden.quote:Op maandag 18 oktober 2004 13:49 schreef komrad het volgende:
mss hier een standaardlijstje opbouwen. ik begin wel"
Bepaald geen jeukvraag zolang ie maar niet wordt gesteld bij een baantje waar ambities en ontwikkeling niet aan de orde zijntenzij het daar ingezet wordt om te achterhalen of de kandidaat niet té ambitieus is om bijvoorbeeld de komende twintig+ jaar geestdodende arbeid zonder enige carrierekans te verrichtenquote:Op maandag 18 oktober 2004 19:00 schreef k_man het volgende:
In dat geval: 'Hoe zie jij jezelf over 10 jaar?'
Ontzettende jeukvraag trouwens.
Onzekerheid is alleen een no-no als je veel met klanten in aanraking komt (dan moet je juist zelfverzekerdheid uitstralen). Als je als programmeur ofzo 'onzeker' bent, dan leggen ze het eerder uit als 'zo'n programmeurtje dat zichzelf zwaar onderschat en in het begin nogal wat tijd zal vergen omdat ie teveel vragen stelt, maar uiteindelijk zeer nauwkeurig en vrijwel foutloos zijn werk zal doen'quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 13:58 schreef Grandi_joost het volgende:
Mijn grote "verbeterpunt" is onzekerheid. Het ligt heel erg dicht bij perfectionisme, maar het is toch eerder zo dat dat perfectionisme voortkomt uit mijn onzekerheid.
Ja, heb ik deze week gehad tijdens een gesprek ze had mijn CV op haar bureau laten liggen was het toch wel handig (en kwam ook goed voorbereid over) dat ik er nog een bij had.quote:Op maandag 18 oktober 2004 12:48 schreef BigB het volgende:
Misschien stomme post:
Neem altijd je cv mee.....er zijn zat mensen die dat vergeten, omdat ze die met de sollicitatie brief hebben mee gestuurd.
Ik zoek een baan in de logistiek maar ik kan banij niet om die werving en selctiebureaus heen. Want de meeste vacatures lopen via dat soort bedrijvenquote:Op vrijdag 29 oktober 2004 21:25 schreef Sportguy het volgende:
Oow ik weet niet welke sector je zoekt maar laat bedrijfen als www.yer.nl en andere werving en selectie bureau's achterwege. Rechtstreeks solliciteren geeft je een betere kans en een snellere response.
Succes TS
ps. wat voor baan zoek je ?
doe mij ook mar een tvpquote:Op woensdag 17 november 2004 22:31 schreef workkloon het volgende:
Dit topic ga ik maar eens in de gaten houden
quote:Maar waarom heb je nou juist op deze functie gesolliciteerd en wat is jouw waarde als je de functie gaat bekleden? Op deze vraag zal het bedrijf ook graag antwoord willen krijgen tijdens het gesprek.
Om op deze vragen antwoord te krijgen gebruiken selecteurs tegenwoordig vaak de zogenaamde STAR-methodiek. Het idee achter de STAR-methode is dat er op basis van eerder opgedane ervaringen wordt getoetst of je de functie waarop je solliciteert goed zou kunnen vervullen.
Het werkt (in het kort) als volgt:
S De kandidaat wordt een herkenbare (probleem) situatie voorgelegd op basis van de eigen ervaring.
T Vervolgens wordt gevraagd welke taak de kandidaat had in die situatie.
A De kandidaat geeft aan welke actie hij/zij heeft ondernomen om de probleemsituatie op te lossen.
R Vervolgens vertelt de kandidaat over het bereikte resultaat.
Deze vragen kunnen vrij persoonlijk en lastig zijn om te beantwoorden, maar geven wel een helder beeld van de geschiktheid van een sollicitant voor de betreffende functie.
Omdat je tijdens een gesprek graag wilt laten zien dat jij geschikt bent voor de betreffende functie is het nuttig de STAR-methode als voorbereiding op jezelf toe te passen. Je hebt dan voor jezelf al duidelijk wat jouw toegevoegde waarde zou kunnen zijn en kan dit ook onderbouwen aan de hand van voorbeelden. Als dit voor jezelf duidelijk is, zal je het tijdens het gesprek makkelijker kunnen verwoorden.
Hiertoe zal je eerst moeten kijken welke specifieke vaardigheden of competenties nodig zijn voor de functie waarnaar je solliciteert. Deze staan vaak aangegeven in de advertentietekst en de functie-informatie die het bedrijf je eventueel heeft toegezonden.
Het gaat het dus niet om je inhoudelijke kennis. Daarover is de werkgever waarschijnlijk al positief, anders had je geen uitnodiging gekregen voor een gesprek. Als je bijvoorbeeld al jaren met een bepaald computerprogramma hebt gewerkt hoef je de werkgever niet meer te overtuigen van je kennis van dat programma.
Kies uit de advertentie en functie-informatie 4 of 5 competenties of vaardigheden waarvan jij denkt dat ze het belangrijkste zijn voor de functie. Pas op iedere competenties of vaardigheid een (probleem)situatie toe die jij hebt ervaren in je verleden, ga vervolgens na welke taak jij daarin had, welke acties jij hebt ondernomen om de situatie op te lossen en tenslotte wat de bereikte resultaten waren (zie het lijstje hierboven).
Wat zoek je?quote:Op woensdag 17 november 2004 23:59 schreef komrad het volgende:
geen vacatures dus maar beginnen aan de open sollicitaties
een startersfunctie mbt bouwmanagement, vastgoed, projectontwikkeling, adviseursfunctie of evt een traineeship (relevante richting)quote:Op zaterdag 20 november 2004 12:58 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Wat zoek je?
En je hebt monsterboard en nationale vacaturebank al geprobeerd?quote:Op zaterdag 20 november 2004 13:30 schreef komrad het volgende:
[..]
een startersfunctie mbt bouwmanagement, vastgoed, projectontwikkeling, adviseursfunctie of evt een traineeship (relevante richting)
Wat is er dan zo vreemd aan?quote:Op zaterdag 20 november 2004 14:17 schreef SwiffMeister het volgende:
Heb gehoord dat als je een vraag stelt over bijv. de sfeer binnen het bedrijf.
Hun vinde dat je dan ook intresse stelt en dat dat een plus kan betekenen.
Is dat eigenlijk zo? vindt het zelf namelijk beetje vreemd
vind het vreemd dat hun jou vraag als intresse zien.quote:Op zaterdag 20 november 2004 14:22 schreef k_man het volgende:
[..]
Wat is er dan zo vreemd aan?
Je vraagt naar een aspect van het bedrijf. Dat is toch belangstelling?quote:Op zaterdag 20 november 2004 14:29 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
vind het vreemd dat hun jou vraag als intresse zien.
Ik bedoel je doet net alsof je al aangenomen bent vind ik.
nooit en nooit weet ik nieten bij zon gesprekquote:Op woensdag 20 oktober 2004 13:05 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Bepaald geen jeukvraag zolang ie maar niet wordt gesteld bij een baantje waar ambities en ontwikkeling niet aan de orde zijntenzij het daar ingezet wordt om te achterhalen of de kandidaat niet té ambitieus is om bijvoorbeeld de komende twintig+ jaar geestdodende arbeid zonder enige carrierekans te verrichten
Bedoeling is om te kijken in welke mate je ambities in de categorieën 'gezond' of 'bruikbaar' vallen.
Erger is dat er geen eenduidig juist antwoord op te verzinnen valt, de ene werkgever heeft liever een overgedreven medewerker, terwijl de ander het liever wat meer ingehouden heeft.
Wat er wel is is een eenduidig fout antwoord, namelijk een aarzelend '.....weet ik niet....
' . Beter is het in dat geval om zonder aarzeling te antwoorden 'Kan me niet schelen zolang ik er zélf maar lol in heb'.
als je het echt goed wilt doen is het natuurlijk hullie ipv hun of zijquote:Op zaterdag 20 november 2004 15:08 schreef k_man het volgende:
[..]
Je vraagt naar een aspect van het bedrijf. Dat is toch belangstelling?
Als je aangenomen bent merk je zelf wel hoe de sfeer binnen het bedrijf is.
Het is trouwens 'zij' ipv 'hun'.
veel succes met je gesprek, het is in ieder geval een goed teken dat je mag komenquote:Op donderdag 25 november 2004 14:48 schreef Gerrit_Knol het volgende:
vanmiddag 1600uur sollicitatiegesprek bij 'de bank'. Vorige soll. gesprekken had ik me behoorlijk voorbereid. Heb me nu voorgenomen om alles maar op me af te laten komen en het 'wel te zullen zien'. 't Zal me benieuwen....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |