abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22595330
Aaaaarrgghh! Zojuist belde hij weer aan: "Buurvrouw, ik heb een half litertje koffie staan. Wil je ook een bakje?"

Een half jaar geleden kwam hij naast me wonen, de buurman. Een beetje triestige man, achter in de 40. Hij belde aan omdat hij de meterkast niet kon vinden (die zit bij ons beneden in het complex). Oké, je maakt een praatje. Het bleek een nogal simpele ziel, maar wel vriendelijk. Of we een keer een bakje kwamen pakken. Nou, vooruit. Na een paar weken dus op de koffie. Mijn hemel, we merkten dat het echt een zielige man is die overduidelijk zijn heil zoekt bij de drank. Hij praatte alleen maar over zichzelf, zat duidelijk om gezelschap verlegen. Hele levensverhaal gehoord, is dakloos geweest en nu zielsgelukkig met zijn flatje. Na een uur weg weten te komen en hem expres niet teruggevraagd.

Maar sindsdien is het hek van de dam. Hij belt aan om te vragen of ik een prachtige LP van Corry en De Rekels wil. Hij hangt regelmatig uit het raam en roept me na. Als ik met de boodschappen thuiskom staat hij beneden in het portiek klaar om mee te helpen dragen (sla ik af). Hij stelt me (bijna trots??) voor aan een collega op straat. Laatst kwam ik 's avonds thuis en heel toevallig had hij zgn problemen met zijn voordeurslot. En telkens maar vragen wanneer ik op de koffie kom. Stomstomstom, ik heb een keer (uit medelijden) toegezegd dat ik wel weer eens zou komen.

Ik doe al steeds korteraf. Wel beleefd hoor, maar niet meer echt vriendelijk. Maar hoe kan ik hem aan het verstand brengen dat ik geen behoefte heb aan koffiedrinken? Ronduit bot in zijn gezicht zeggen vind ik te zielig. Maar zo telkens afpoeieren is ook nogal laf.

Iemand een geniale tip? Liefst letterlijk uitgetypt...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_22595395
Schrijf een brief ...en gooi het in zijn brievenbus...is minder erg dan recht in ze gezicht zeggen, maar net zo duidelijk.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:32:04 #3
27929 piere
doe mij maar bier
pi_22595430
ga gewoon een keer en gedraag je zo asociaal dat ie je nooit meer uitnodigt
fok you ja!
pi_22595450
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:30 schreef BobRooney het volgende:
Schrijf een brief ...en gooi het in zijn brievenbus...is minder erg dan recht in ze gezicht zeggen, maar net zo duidelijk.
Ja, is idd een mogelijkheid.
Ik weet alleen niet zeker of hij wel kan lezen...
Dan belt hij aan: "Buurvrouw, kun je me helpen met deze brief..."
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:35:02 #5
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_22595494
"Buurman, mot je es luisteren.Ik heb meer te doen dan koffie te drinken met jou.Ik heb het druk.! Je hoeft me NIET na te roepen op straat, niet te helpen, en al helemaal niet voor te stellen. Clear? Mooi"

Et voila.En je bent er vanaf
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_22595505
gewoon zeggen:

beste buurman, een keertje koffie drinken, zoals we al gedaan hebben, was prima maar ik ben best gesteld op mijn vrije uurtjes thuis en die wil ik graag doorbrengen op een voor mij zo fijn mogelijke manier en wil ik liever niet steeds verplichtingen hebben
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22595529
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:33 schreef Moonah het volgende:

[..]

zal je net zien inderdaad, mag je het voorlezen voor hem

nouja, tis in ieder geval iets wat kan proberen, succes
pi_22595534
recht in z'n gezicht:"ik heb eerlijk gezegd niet altijd de behoefte om met jou om te gaan"
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
pi_22595612
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:36 schreef Onderbroek het volgende:
recht in z'n gezicht:"ik heb eerlijk gezegd niet altijd de behoefte om met jou om te gaan"
Dan lieg ik.
Het is niet 'niet altijd de behoefte' maar gewoon NOOIT!!!!!
En DE, dat diplomatieke/netjes geformuleerde dringt niet door...

Ik vrees (en weet eigenlijk wel) dat ik gewoon eerlijk en rechtuit zal moeten zeggen dat ik er geen behoefte aan heb om koffie te drinken. Maar dat vind ik zo zielig...
Schijnheilig he...
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:42:33 #10
100586 Hiph0p2oo4
Waar zijn m'n 7500 posts?
pi_22595662
Zo lang je hem zielig blijft vinden kom je er niet vanaf..

Switch!
Hier moet ik iets grappigs neerzetten.
Maar dan zouden jullie me nog vergeten, alsof ik hier helemaal niks stond.
Dus eigenlijk is deze signatuur nutteloos.
Had ik maar niks neergezet.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:46:10 #11
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_22595750
Ik ken het type...
Heb zo'n buurman die, nadat zijn en mijn relatie vlak achter elkaar eindigden, dacht dat wij de perfect match zouden zijn. Daar dacht ik dus anders over...

Oud en nieuw 2003. Ik kom 's nachts per fiets thuis, kortgerokt, netgepanty'd, hooggehakt. De volgende dag vind ik een briefje op mijn deurmat: "Dag Copycat, Ik zag je vannacht thuiskomen en wil je bij deze graag uitnodigen voor een borrel. Lijkt me erg gezellig blablabla." Op zich niets verkeerd aan, alleen de afsluiter was overduidelijk:
"PS: zonder bijbedoelingen, hoor". Ja, m'n zuster! Als je geen bijbedoelingen hebt, ga je dat er ook niet expliciet in vermelden, lijkt mij.

Anywayz, ik heb hem vriendelijk gemeld dat ik daar niet zoveel behoefte aan had. (Vond ik als overpleaser ook erg moeilijk en ging dus ook een beetje stuntelig). Dat ik een druk bestaan leid en de weinige vrije tijd die ik heb erg koester. Dat heeft wel geholpen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_22595765
Toch gewoon eerlijk zeggen dat je niet van hem gediend bent...
Ik zou eerlijk gezegd bang zijn, dat zo iemand begint te gallen...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_22595827
nou dan idd gewoon recht voor zijn raap en boteerlijk

sommige mensen snappen pas iets als het voor ze uitgespeld wordt helaas.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:50:17 #14
92279 N.icka
Windforce 11
pi_22595855
Ik heb ook zo'n buurman , woont hier nu een half jaar en heeft 2 keer gevraagt of ik een bakje kwam drinken , hem de tweede keer gezegt dat ik geen sociaal typ was, hij groet nu maar vraagt me nooit meer.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:51:06 #15
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_22595873
Voor een paar centen kun je hem ook laten omleggen...
pi_22595905
BEn je verliefd op hem moonah
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:56:14 #17
90273 merdeka
In My Life I Love You More
pi_22595995
Ik zou dit (heel slap, i know) niet durven afkappen. Ik zou me schuldig voelen, omdat je misschien wel het enige gezelschap bent dat die man heeft en ik de ouderwetse gedachte heb dat je je soms een beetje moet opofferen voor een socialer maatschappij etc. en als je met af en toe tegen je zin buurten kan voorkomen dat iemand zich eenzaam de vernieling in helpt, dan doe ik dat maar.

Ik ga, mits in in het land ben, elke week eventjes koffiedrinken bij een oude vrouw op de hoek. Vreselijk, ze klaagt de hele tijd over haar 2 kinderen die echt nooit en te nimmer langskomen en het harde leven dat ze heeft gehad, veel meer gespreksstof heeft ze niet. Ik zit daar dan echt mijn tijd uit te zitten. Ik durf het niet af te kappen, omdat ik het per saldo toch erger vind om me schuldig te voelen dan om daar te zitten. Ze heeft wel eens gezegd dat ze, mocht ze nooit geen bezoek meer krijgen, al haar slaappillen met jenever zou innemen. Manipulatief mens, maar ik vrees dat ze het meent

Het erge is, dat het vaak ook zo is dat net dat kleine beetje gezelschap wat zo iemand dan nog krijgt diegene een beetje op de been houdt. En als iemand afgewezen wordt omdat ze kennelijk niet goed of leuk genoeg is om eens mee koffie te drinken, dan kan dat net de druppel zijn die de emmer doet overlopen. En daar ben ik bang voor. Ik heb daarin een soort verantwoordelijkheid, ook al is het niet vrijwillig, ik kan het niet ontkennen.

God Moonah, je hebt zo geen flikker aan me. Ik zit met hetzelfde soort dilemma, en heb zo het idee dat dit mijn minst verhelderende post ever is Sorry!
Better to be hated for who you are than loved for who you're not
Wow Scotty - you can beam me up any time - with pleasure! ;)
Sooner or later your bf watches too much Fuse and stars in C movies...
pi_22596037
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:46 schreef Copycat het volgende:
Dat ik een druk bestaan leid en de weinige vrije tijd die ik heb erg koester. Dat heeft wel geholpen.
Ja, jíj kunt zeggen dat je een druk bestaan leidt en weinig vrije tijd hebt zonder te liegen.
Ik niet...

Anyway, ik ben een beetje een formulering aan het bedenken (oefenen, erg he ). Ik ga het hem dus eerlijk zeggen.

Oblivion, ik verwacht niet dat hij gaat gallen. Ik verwacht eerder dat hij zeer teleurgesteld en afgewezen zal reageren. En dat vind ik dus zielig... (switchen daarin gaat niet zo makkelijk).
pi_22596088
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:56 schreef merdeka het volgende:
Het erge is, dat het vaak ook zo is dat net dat kleine beetje gezelschap wat zo iemand dan nog krijgt diegene een beetje op de been houdt. En als iemand afgewezen wordt omdat ze kennelijk niet goed of leuk genoeg is om eens mee koffie te drinken, dan kan dat net de druppel zijn die de emmer doet overlopen. En daar ben ik bang voor. Ik heb daarin een soort verantwoordelijkheid, ook al is het niet vrijwillig, ik kan het niet ontkennen
En bedankt merdeka..
Ik had nét de moed bij elkaar om dit soort gedachten wat van me af te zetten....
  woensdag 13 oktober 2004 @ 14:03:40 #20
90273 merdeka
pi_22596153
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 14:00 schreef Moonah het volgende:

[..]

En bedankt merdeka..
Ik had nét de moed bij elkaar om dit soort gedachten wat van me af te zetten....
Again, sorry... ik zit met net zoiets en ik leef met je mee. Het is een afweging zeg maar, maar ik ben er zelf ook niet gelukkig mee.
Heb er nu al spijt van dat ik mijn verhaal heb gepost. Please don't be angry with me???
  woensdag 13 oktober 2004 @ 14:06:31 #21
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22596200
je kan het toch gewoon algemeen houden?
Als hij aan je blijft hangen dan zeg je gewoon dat je weinig tijd hebt, dan hoef je 'm ook niet in de grond te trappen. Beter is nog om te zeggen dat je naar de bieb gaat ofzo, dan komt hij misschien zelf op ideeen.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  woensdag 13 oktober 2004 @ 14:09:36 #22
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_22596273
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 14:06 schreef Harry_Sack het volgende:
Beter is nog om te zeggen dat je naar de bieb gaat ofzo, dan komt hij misschien zelf op ideeen.
... En gaat ie met je mee.
"Oh Buuv, da's leuk, dan gaat ik toch gesellig met je mee!?"
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 13 oktober 2004 @ 14:10:34 #23
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22596296
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 14:09 schreef Copycat het volgende:

[..]

... En gaat ie met je mee.
"Oh Buuv, da's leuk, dan gaat ik toch gesellig met je mee!?"
dan zul je je moeten vermannen he
pi_22596415
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 14:03 schreef merdeka het volgende:

[..]

Again, sorry... ik zit met net zoiets en ik leef met je mee. Het is een afweging zeg maar, maar ik ben er zelf ook niet gelukkig mee.
Heb er nu al spijt van dat ik mijn verhaal heb gepost. Please don't be angry with me???
Gekske! Zag je mijn posticon niet? ( )
Maar jij zit er helemaal tot je nek toe in. Elke week...

Aan de ene kant ben ik het met je eens, sociaal gevoel enzo. De maatschappij dat ben jij. Maar aande andere kant, het levert me echt niets anders op dan irritatie en misplaatst schuldgevoel.

En Harry Sack, ik hou het al algemeen! Man, alsof ik met hem een diepgaand gesprek aanga.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 14:22:56 #25
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_22596579
Volgens mij vraagt ie alleen bevestiging, "doe ik het goed?" . Geef hem een schouderklopje en zo iemand is de hele dag blij.

Vanuit mezelf is het makkelijk om te stellen dat je iets wat je niet wilt doen, je gewoon ook niet accepteert, maar dat kan ik natuurlijk niet voor jou bepalen. Vroeg of laat zul je de confrontatie toch zat zijn..
pi_22597218
Oh dat ken ik wel, van die aandachttrekkers. Vroegah op mijn flatje waren er ook een paar van die mensen die de hele dag niks te doen hadden (en dus iedereen gingen uithoren die in en uit de flat kwam). Gewoon een keertje een praatje mee maken en zeggen dat je een druk bestaan hebt en ze hebben er meestal enorm begrip voor.

Of geef ze af en toe iets om bezig te houden. Ik ging een keertje op vakantie en zei tegen de buurvrouw,"Buuv, ik ben effe op vakantie. Let jij een beetje op mijn auto?" "Oh, eh ja hoor. Welke is het?" "Die blauwe daar, zie je later!" En na twee weken kwam ze me me haarfijn vertellen wie er allemaal langs de auto was gelopen. Prachtig
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_22597222
Moonah!! Ik heb het!

Doe net als die citroënverkoper...
Weet je wel die reclame met die jehova's getuiges...

Praat de hele tijd over iets waar hij totaal geen interesse heeft, girlystuff...?
  woensdag 13 oktober 2004 @ 14:50:56 #28
18917 Kiki
Honni soit qui mal y pense..
pi_22597235
Moonah, ik heb het ook gehad, met mijn buurman.
Elke keer als hij me uitnodigde zei ik op een gegeven moment steeds: hmm, denk het niet. Niet op een lullige manier, maar net alsof ik er over nadacht. Als hij dan zei: Echt niet? Zei ik : Hmmmm, nee weet het nu zeker. Ik heb de vraag : waarom niet? nooit gehad, maar dan kan je zeggen, ik heb er eigenlijk niet zo'n zin in.

Het is wel even klote, maar nu groet hij me gewoon heel vriendelijk op straat en vraagt hij me nooit meer.
Money talks, Bullshit walks!
pi_22597260
gewoon eerlijk en direct zijn helpt het beste

"leuk dat u naast me woont, maar dat betekent niet dat u daarom ook maar steeds bij me naar binnen moet komen walsen, ik roep wel als ik wat nodig heb" zou moeten werken
pi_22597305
mijn lieve buurman in mijn vorige huisje was ontzettend sociaal,
als je hem tegenkwam en je zei hoi, was je zeker drie kwartier bezig
met praatjes aan horen, niet vervelend alleen was ie overdreven sociaal....

lastig want hij deed geen vlieg kwaad maar iedere keer als ik hem zag en ik zei gedag
dan was ik de klos...

ik heb wel een keer tegen hem gezegd dat ik er niet altijd tijd voor had en dat snapte ie wel maar goed; hij bleef zoals ie was natuurlijk dus ik heb een compromis afgesproken met mezelf, veel gedag zeggen en meteen haastig doorlopen en eens in de paar weken als ik wel tijd had gewoon een praat(je) maken... Dat werkte wel.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22597338
en ja ik ben ook meerdere keren extra langzaam richting huis gaan lopen als ik hem zag in de hoop dat ie, als ik de deur open ging doen, al weg was ... heel laf ja
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_22598002
De maatschappij verhardt...
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_22598593
Dat heeft niks te maken met verharden Pheno, ik ben erg lief en sociaal voor mijn vrienden, maar niemand kan het opbrengen om altijd maar lief en sociaal te zijn voor alles en iedereen die er op de wereld rondloopt. Dus kies je degenen uit met wie het klikt, en kun je niet elke dag alle daklozen te eten uitnodigen en alle katjes in het asiel mee naar huis nemen.

Ik ken het probleem, ik woon in een goedkope huurflat vol met bijstands- en WAOgerechtigden. Op mijn buurman na ben ik de enige op mijn galerij die werkt. Die mensen zijn eenzaam, vervelen zich de hele dag, en klampen me aan als ik moe van mijn werk thuiskom. Ik ben niet verplicht de sociaal werker uit te hangen, die mensen kunnen zelf ook iets ondernemen om wat meer onder de mensen te komen, ze kunnen vrijwilligerswerk gaan doen (daar zijn die arme daklozen of asielkatjes die ik ook al niet allemaal kan helpen ook bij gebaat ), ze kunnen sporten, bij de bieb binnenlopen en daar interessante dingen lezen....dat is hun verantwoordelijkheid en als ze die niet nemen, is het niet de mijne.

Maar intussen heb ik er ook nog nooit eentje echt bot afgekapt hoor, ik hoop dat ze net effe niet doorhebben als ik thuiskom, en tref ik er wel een, dan zeg ik vrij kortaf hallo en probeer snel door te lopen, of ik maak heel even een praatje en grijp de eerst mogelijke kans aan om weg te komen. Moet ook wel, anders ben ik zo drie kwartier verder. Maar ik ben dus ook niet zo assertief (of is het gewoon lomp?) dat ik ze direct al afkap. Een minuut of vijf van mijn tijd krijgen ze altijd wel, en zelfs die 5 min vind ik eigenlijk al veel teveel.
pi_22609371
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 15:22 schreef Pheno het volgende:
De maatschappij verhardt...
Man, wat een dooddoener! Jij besteedt je vrije tijd aan omaatjes in het bejaardenhuis en het inscheppen van kommen soep voor het Leger des Heils?
Ja, de maatschappij verhardt, maar ik geloof niet dat ik daar heel erg debet aan ben.

Thaleia, exactly.
pi_22609963
Tja, lijkt me een lastig probleem, best herkenbaar ook wel. Ik ben zelf zo iemand die dan over het algemeen te veel medelijden heeft om op te treden. Lijkt me beter om dat wel te doen in jouw geval, TS. Gewoon steeds afstandelijker doen should do the job, als je geen zin hebt hem te vernederen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_22625279
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:02 schreef Moonah het volgende:

[..]

Man, wat een dooddoener! Jij besteedt je vrije tijd aan omaatjes in het bejaardenhuis en het inscheppen van kommen soep voor het Leger des Heils?
Ja, de maatschappij verhardt, maar ik geloof niet dat ik daar heel erg debet aan ben.

Thaleia, exactly.
Anders hap je even op die dooddoener
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_22626766
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 19:02 schreef Pheno het volgende:

[..]

Anders hap je even op die dooddoener

pi_22626863
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 20:05 schreef Moonah het volgende:

[..]

Als je die blik nou naar je buurman doet!

pi_22628080
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 20:09 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Als je die blik nou naar je buurman doet!

Of deze:

vrijdag 15 oktober 2004 @ 17:06:42 #40
23233 Hihat
Hoo! Gehoed.
pi_22642899
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:33 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nou, dan doe je dus net of dat een uitzettingsbrief is en zegt dat hij meteen al zijn zooi moet inpakken en kan vertrekken.
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:46 schreef Copycat het volgende:

Ik ken het type...
Heb zo'n buurman die, nadat zijn en mijn relatie vlak achter elkaar eindigden, dacht dat wij de perfect match zouden zijn. Daar dacht ik dus anders over...

Oud en nieuw 2003. Ik kom 's nachts per fiets thuis, kortgerokt, netgepanty'd, hooggehakt. ..
Da's voor iedere man een perfect match, lijkt me
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:56 schreef merdeka het volgende:
Ik zou dit (heel slap, i know) niet durven afkappen. Ik zou me schuldig voelen, omdat je misschien wel het enige gezelschap bent dat die man heeft en ik de ouderwetse gedachte heb dat je je soms een beetje moet opofferen voor een socialer maatschappij etc. en als je met af en toe tegen je zin buurten kan voorkomen dat iemand zich eenzaam de vernieling in helpt, dan doe ik dat maar.
...
Het erge is, dat het vaak ook zo is dat net dat kleine beetje gezelschap wat zo iemand dan nog krijgt diegene een beetje op de been houdt. En als iemand afgewezen wordt omdat ze kennelijk niet goed of leuk genoeg is om eens mee koffie te drinken, dan kan dat net de druppel zijn die de emmer doet overlopen. En daar ben ik bang voor. Ik heb daarin een soort verantwoordelijkheid, ook al is het niet vrijwillig, ik kan het niet ontkennen.
Hier heb ik ook last van. Ik bezoek nog af en toe iemand die al 10 jaar geen collega meer is van me en al 146 jaar oud is ofzo. Ik weet dat hij alleen is en dat hij die bezoekjes enorm waardeert ook al is het niet zo vaak. Ik kan niet direct/eerlijk/hard zijn tegen mensen die in mijn beleving zielig zijn...
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 20:54 schreef Moonah het volgende:

[..]

Of deze:

Is de vorige 'buurman' waar je zo naar keek en waar je koffie bij ging drinken niet uiteindelijk je partner geworden?

Een pauw is een kip die in bloei staat
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 17:35:41 #41
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22643443
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:06 schreef Hihat het volgende:

Is de vorige 'buurman' waar je zo naar keek en waar je koffie bij ging drinken niet uiteindelijk je partner geworden?
Zoiets ja...
pi_22643773
Mensen moeten dat idee van 'zielige medemens' eens los leren laten. Ze zijn helemaal niet zielig, want ze overschrijden schaamteloos je grenzen door zich ongevraagd aan je op te dringen. Spammers zijn niet zielig. Telemarketeers zijn niet zielig en buren met hun oninteressante banaliteiten evenmin. Alle drie proberen ze je iets te verkopen... van de praktijken en bedoelingen van spammers en telemarketeers ben je je bewust omdat ze moeiteloos in een hokje te plaatsen zijn. Opdringerige medemensen zijn een stuk geniepiger, maar ze verkopen wel degelijk iets. Ze 'verkopen' je hun nutteloze praatjes en jij betaalt ervoor met je kostbare tijd en mogelijk met het afkopen van je schuldgevoel.

Tijd is geld en als je er niet voor terugkrijgt wat je wilt krijgen is het niet de moeite waard. Tenzij je een hulpverlener bent, moet je gewoon weten wat je wilt van anderen en vooral wat je níét wilt. Als je nee durft te zeggen tegen telemarketeers, dan kun je dat ook tegen die 'zielige' buurtbewoner, die zich aan je vastzuigt als een emotieparasiet. Zo niet, neem dan gerust zijn 'product' af en betaal ervoor met het afkopen van je schuldgevoel.

En degenen die komen met manipulatieve schuldgevoelpraatjes zijn het tegenovergestelde van zielig: die mogen wat mij betreft ondergedompeld worden in jaren van rampspoed. Als iemand bij mij aankomt met de mededeling dat zijn beslissing tot zelfmoord van mijn medewerking afhangt, ben ik alleen maar opgelucht als de zelfmoord daadwerkelijk uitgevoerd is. Hard, maar heel veel mensen verdienen echt geen mededogen. Anderen weer wel.
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 18:05:12 #43
90273 merdeka
pi_22644002
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:51 schreef Bombie het volgende:
Hard, maar heel veel mensen verdienen echt geen mededogen. Anderen weer wel.
Aha.. en jij bepaalt dan wie er wel of niet mededogen verdient, wie er wel of niet zielig is, en welke bejaarden, eenzamen of wat dan ook we al dan niet aan hun lot moeten overlaten???

Goh, laat ik nu altijd gedacht hebben dat daar de hogere macht voor was

vrijdag 15 oktober 2004 @ 18:05:34 #44
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22644008
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 17:51 schreef Bombie het volgende:
Klare taal!
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 18:05:35 #45
23233 Hihat
Hoo! Gehoed.
pi_22644009
Op zich heb je gelijk Bombie, maar zo werkt het niet altijd in de praktijk.

Ik geef een zwerver meestal wel geld bijvoorbeeld, ook al krijg ik er niks voor terug van hem.
Buurmannen als die van Moonah zijn gewoon een soort emotionele bedelaars. Daar ga ik ook niet zo snel aan voorbij. 5 minuten kunnen ze best krijgen.

Op de één of andere manier blijf ik toch vaak door de oninteressante praatjes van zo'n persoon een eenzaam/verdrietig/zielig persoon zien. Wat ik wel doe is voor mezelf bepalen of iemand echt zielig is. En als die persoon in mijn beleving niet zielig is dan ga ik er juist makkelijk aan voorbij. Jij bepaalt toch ook voor elk geval of je daar mededogen voor moet hebben?
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 18:07:03 #46
23233 Hihat
Hoo! Gehoed.
pi_22644025
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 18:05 schreef merdeka het volgende:

[..]

Aha.. en jij bepaalt dan wie er wel of niet mededogen verdient, wie er wel of niet zielig is, en welke bejaarden, eenzamen of wat dan ook we al dan niet aan hun lot moeten overlaten???
Dat bedoel ik!
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 18:09:53 #47
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22644062
Wat me al even bezighoudt:
Als je iemand zielig vindt, neem je hem/haar eigenlijk zijn/haar eigen verantwoordelijkheid af. Je stelt jezelf boven de zieligerd. Ik bedoel, wie ben ik eigenlijk om te bepalen dat mijn buurman zielig is? Uiteindelijk heeft hij zelf 'gekozen' voor het leven dat hij nu leidt. Wil hij het anders, zal hij het zelf moeten doen...
En kom nou niet met: "Ja maar Moonah, daarom probeert hij juist in contact met je te komen. Omdat hij zijn sociale kringetje wil uitbreidenl."

Trouwens, dit is een post vanuit mijn therapie-ervaring....
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 18:15:41 #48
90273 merdeka
pi_22644170
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 18:09 schreef Moonah het volgende:
Wat me al even bezighoudt:
Als je iemand zielig vindt, neem je hem/haar eigenlijk zijn/haar eigen verantwoordelijkheid af. Je stelt jezelf boven de zieligerd. Ik bedoel, wie ben ik eigenlijk om te bepalen dat mijn buurman zielig is? Uiteindelijk heeft hij zelf 'gekozen' voor het leven dat hij nu leidt. Wil hij het anders, zal hij het zelf moeten doen...
En kom nou niet met: "Ja maar Moonah, daarom probeert hij juist in contact met je te komen. Omdat hij zijn sociale kringetje wil uitbreidenl."

Trouwens, dit is een post vanuit mijn therapie-ervaring....
Je bepaalt het niet, je ervaart het zo. Je bepaalt in principe niets voor een ander. Je hebt alleen een mening over een ander. En die mening kan zijn dat je hem zielig vind. Of niet.
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 18:20:39 #49
23233 Hihat
Hoo! Gehoed.
pi_22644236
Is waar. Misschien vind ik iemand wel zielig die dat van zichzelf helemaal niet vindt. Maar op basis van die perceptie bepaal ik toch mijn gedrag ten opzichte van die persoon.

Het is overigens wel waar dat sommige mensen op de één of andere manier gewoon tot eenzaamheid gedoemd zijn. Gewoon, zomaar. Die schrikken hun medemens bij het eerste contact al af. Zijn al zeurderig en zeikerig nog voordat ze één woord hebben gesproken.

Maar in feite heb je gelijk, dat je geen koffie met 'm wilt drinken is zijn probleem, niet het jouwe.
Dat je die boodschap over moet brengen aan hem is jouw probleem en niet het zijne.

Het is gewoon niet leuk als je iemand iets moet mededelen waarvan je weet dat hij/zij dat vervelend gaat vinden.

En als hij echt helemaal instort van je mededeling, zeg je toch gewoon: 'Ach, ge bent langer dood dan dè ge leeft, dè ge ut moar wit.'
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 18:24:06 #50
11682 Moonah
Jolie femme
pi_22644283
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 18:20 schreef Hihat het volgende:
En als hij echt helemaal instort van je mededeling, zeg je toch gewoon: 'Ach, ge bent langer dood dan dè ge leeft, dè ge ut moar wit.'

Hij is dus zo iemand die écht zo praat!
Toen hij van de week aanbelde (aanleiding van dit topic), zei ik dat ik ziek was (hm, beetje verkouden.. ).
En dan zegt 'ie: "Och vrouwke toch. Doe moar zachtjes oan he..."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')