Die persoon heeft er weloverwogen voor gekozen om nog een termijn in de kamer te ambiëren. Dan mag je als kiezer ook verwachten dat die termijn volmaakt wordt, hoe lang die persoon daar dan ook al zit. Al zat iemand al 32 jaar in de kamer, als die persoon ervoor kiest om voor een nieuwe termijn te gaan, dan ga ik er als kiezer ook vanuit dat het om een hele termijn gaat, dat die persoon daarvoor kiest. Anders moet hij/zij maar van te voren duidelijk maken dat wanneer een andere mogelijkheid zich aandient de Kamer subiet de rug toe wordt gekeerd.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 11:28 schreef SCH het volgende:
Het is niet pure speculatie, het is een redelijke aanname: van iemand die al zo lang in de kamer zit, is het eerder te verwachten dat ze er een keer mee stopt dan van iemand die pas 2 jaar in de kamer zit.
Dat doet er niet toe.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 11:31 schreef SCH het volgende:
Heb jij op haar gestemd dan?
Nee, ík niet, maar als Wouter Bos hetzelfde zou doen, dacht ik er ook zo over. Ze heeft haar kiezers bedrogen, zij hebben gestemd op haar om haar een termijn in de Kamer (daar stemmen we namelijk voor) te laten zitten aangezien ze niet heeft gezegd dat ze er halverwege mee zou kappen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 11:31 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik vind kiezersbedrog altijd zo'n zware term. Heb jij op haar gestemd dan?
Dat is de crux. Het gaat erom of de mensen die op haar gestemd hebben het als kiezersbedrog ervaren en niet hoe wij dat ervaren.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 11:32 schreef Lithion het volgende:
[..]
Dat doet er niet toe.
Heeft ze wel gezegd dat ze het zou volmaken? Beloven kamerleden dat dan?quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 11:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, ík niet, maar als Wouter Bos hetzelfde zou doen, dacht ik er ook zo over. Ze heeft haar kiezers bedrogen, zij hebben gestemd op haar om haar een termijn in de Kamer (daar stemmen we namelijk voor) te laten zitten aangezien ze niet heeft gezegd dat ze er halverwege mee zou kappen.
Ja, daarom worden kamerleden gekozen, om een termijn vol te maken, dat is het principe van onze democratie.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 11:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Heeft ze wel gezegd dat ze het zou volmaken? Beloven kamerleden dat dan?
Nou sla je echt door. Wat een bullshit. Als iemand gegronde redenen heeft om iets anders te gaan doen en dat kan uitleggen dan is het aan degenen die op haar gestemd hebben, om uit te maken of ze zich al dan niet bedrogen voelen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 11:37 schreef Monidique het volgende:
En zelfs als het geen kiezersbedrog is, om daar maar niet drie pagina's over te mierenneuken, dan is het alsnog totale minachting voor de representative democratie.
Dat is dus niet waar. Mensen mogen tussentijds vertrekken.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 11:38 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, daarom worden kamerleden gekozen, om een termijn vol te maken, dat is het principe van onze democratie.
Ja, dat ga ik dan ook niet ontkennen, want anders ging ze nu niet weg! Maar het blijft minachting.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 11:40 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar. Mensen mogen tussentijds vertrekken.
Ik zie de minachting niet meteen, en het kiezersbedrog ook niet. Het is wel wat opportunistisch maar ik vind dat je het van geval tot geval moet bekijken.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 11:46 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, dat ga ik dan ook niet ontkennen, want anders ging ze nu niet weg! Maar het blijft minachting.
Artikel 52
1. De zittingsduur van beide kamers is vier jaren.
Artikel 60
Op de wijze bij de wet voorgeschreven leggen de leden van de kamers bij
de aanvaarding van hun ambt in de vergadering een eed, dan wel
verklaring en belofte, van zuivering af en zweren of beloven zij trouw aan
de Grondwet en een getrouwe vervulling van hun ambt.
De zittingsduur is vier jaar, voor de kamers dus, en aangezien zij in de Tweede Kamer zit, moet je ervanuit gaan dat zij ook vier jaar blijft zitten, en dat lijkt mij dan ook een getrouwe vervulling van haar ambt.
Zeker nu ze het in overleg met haar partij heeft gedaan komt de PvdA niet echt betrouwbaar over als je het mij vraagt. Mensen hebben op haar gestemt omdat ze vertrouwen in haar hadden, blijkbaar meer dan in de overige PvdA-leden. Nu stapt ze er na een jaar uit en zal daar lang over nagedacht hebben (lijkt me na een dikke twintg jaar in de pluche bankjes), dus ik vind het een zeer merkwaardig en teleurstellende beslissing.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 11:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is niet pure speculatie, het is een redelijke aanname: van iemand die al zo lang in de kamer zit, is het eerder te verwachten dat ze er een keer mee stopt dan van iemand die pas 2 jaar in de kamer zit. In die zin is daar een groot verschil tussen.
Probeer eens een keer iets echt inhoudelijks te zeggen, niet het eerste wat er in je op komt.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:18 schreef Lemmeb het volgende:
En de manier waarop ze zich gedroeg ten tijde van de opkomst van Pim Fortuyn, was ronduit schofterig. Lomp en onbeschaafd. Daar had overigens bijna de hele PvdA toen last van.
Ze is dus een dom, lelijk, lomp en onbeschaafd mokkel. Erger kan toch bijna niet
Weet je wat, verzin jij eens iets inhoudelijks waarom ze zo goed was. Of nog beter: verzin uberhaupt eens iets inhoudelijks dat er over deze big te melden is. Dan zal ik daarop reageren, okay?quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:21 schreef Z het volgende:
[..]
Probeer eens een keer iets echt inhoudelijks te zeggen, niet het eerste wat er in je op komt.
dom: Ze mag dan niet jouw politieke kleur hebben, dom is ze zeker niet. Ik zou haar zelfs intelligent durven noemen, ook al ben ik het niet altijd met haar eens.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:18 schreef Lemmeb het volgende:
...
Ze is dus een dom, lelijk, lomp en onbeschaafd mokkel. Erger kan toch bijna niet
Nogmaals: dit zeg je ook alleen maar omdat jij het een topwijf vindt. Als ik zeg dat ik Wilders op een schaap vind lijken, zullen we jou niet horen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
dom: Ze mag dan niet jouw politieke kleur hebben, dom is ze zeker niet. Ik zou haar zelfs intelligent durven noemen, ook al ben ik het niet altijd met haar eens.
lelijk: Ik vind het dom, lomp en onbeschaafd om iemands uiterlijk er bij te halen.
lomp: Daar kan je zo je mening over hebben.
onbeschaafd: Jeltje is een van de meest beschaafde politici die ik ken.
Samenvattend: de kwalificaties die jij haar toeschrijft slaan nergens op. Wel getuigen jouw posts van jouw domheid, lompheid en onbeschaafdheid. Dat je lelijk bent is dan niet meer relevant.
quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:20 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat zeg je ook alleen maar omdat jij het een topwijf vindt. Als ik zeg dat ik Wilders op een schaap vind lijken, zullen we jou niet horen.
Sul.
Ik heb me nog niet over uitgelaten over hoe ik over haar denk. Krijg toch jeuk midden op je rug waar je niet kan krabben! Minkukel !quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:25 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nogmaals: dit zeg je ook alleen maar omdat jij het een topwijf vindt. Als ik zeg dat ik Wilders op een schaap vind lijken, zullen we jou niet horen.
Sul.
Ik vind Wouter Bos wel een lekkere vent met z'n heerlijke draaikontjequote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:27 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Om even op jouw niveau door te gaan: Welk kamerlid vind je dan WEL aantrekkelijk?
Wat je zegt ben je zelf. Als ik zeg dat ik Wilders op een schaap vind lijken, zullen we jou niet horen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:26 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
[..]
Ik heb me nog niet over uitgelaten over hoe ik over haar denk. Krijg toch jeuk midden op je rug waar je niet kan krabben! Minkukel !
Hoe kom je er in hemelsnaam bij?quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:30 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Wat je zegt ben je zelf. Als ik zeg dat ik Wilders op een schaap vind lijken, zullen we jou niet horen.
Z, ik heb nog steeds niks van je gehoord.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:23 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Weet je wat, verzin jij eens iets inhoudelijks waarom ze zo goed was. Of nog beter: verzin uberhaupt eens iets inhoudelijks dat er over deze big te melden is. Dan zal ik daarop reageren, okay?
M.a.w. --> geen dus.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:29 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik vind Wouter Bos wel een lekkere vent met z'n heerlijke draaikontje
En Femke Halsema, die quasi-kakkineuze tongval van haar maakt me wild van verlangen
Jawel, die twee. Dus.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:33 schreef Posdnous het volgende:
[..]
M.a.w. --> geen dus.
Ik heb reageer wel als ik iets inhoudelijks zie staan, anders schiet het niet op.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:33 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Z, ik heb nog steeds niks van je gehoord.
Dat verbaast me overigens niks, is ook erg moeilijk als het Jeltje aangaat. Het mens heeft nog nooit iets zinnigs gepresteerd, de enige reden dat iedereen haar kent, is omdat haar kop zo opvalt.
Maar ze hebben wel allemaal hun mening klaar over haar!quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:34 schreef CANARIS het volgende:
typisch nederlands.
Een Parlamentarier verlaat het toneel en niemand die eigenlijk weet wat de person in questie wilde , waar ze voor stond.
...
quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:39 schreef Z het volgende:
[..]
Ik heb reageer wel als ik iets inhoudelijks zie staan, anders schiet het niet op.
Dit gaat over de inhoud, ergo het is inhoudelijk. Maar dit wil je natuurlijk niet (meer) weten.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:18 schreef Lemmeb het volgende:
En de manier waarop ze zich gedroeg ten tijde van de opkomst van Pim Fortuyn, was ronduit schofterig. Lomp en onbeschaafd. Daar had overigens bijna de hele PvdA toen last van.
Ik denk dat Z meer doelde op het zinnetje dat je hier na schreef, en dat je nu voor het gemak maar even weglaat.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:44 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
[..]
Dit gaat over de inhoud, ergo het is inhoudelijk. Maar dit wil je natuurlijk niet (meer) weten.
Ik heb er nog wel een: zie bijvoorbeeld http://www.schandaal.com/index.php?itemid=576
Maareh, verzin jij nou eens iets inhoudelijks waar we fijn over kunnen discussieren?
Je luistert teveel naar Youp van't Hek gezien je manier van citeren. Het doet mij in ieder geval goed dat er ook nog linkse fokkertjes zijn die zich niet met uiterlijk bezig houden en alle verwijzingen ernaar streng weerspreken zodat alle opmerkingen over het voorkomen van Balkenende voortaan ook vanuit deze hoek tegengesproken kunnen worden.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:26 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
[..]
Ik heb me nog niet over uitgelaten over hoe ik over haar denk. Krijg toch jeuk midden op je rug waar je niet kan krabben! Minkukel !
Ik luister eerlijk gezegd nooit vrijwillig naar Youp van 't Hek.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:05 schreef Bela het volgende:
[..]
Je luistert teveel naar Youp van't Hek gezien je manier van citeren.
Hoe kom je er bij dat ik links ben ?quote:Het doet mij in ieder geval goed dat er ook nog linkse fokkertjes zijn die zich niet met uiterlijk bezig houden...
Ik heb er zowiezo een hekel aan als mensen op hun uiterlijk beoordeeld worden als dat totaal irrelevant is. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dan gaat het om bijvoorbeeld extreem-rechtse engerds die zoveel mogelijk hun best doen om op Adolf Hitler te lijken.quote:... en alle verwijzingen ernaar streng weerspreken zodat alle opmerkingen over het voorkomen van Balkenende voortaan ook vanuit deze hoek tegengesproken kunnen worden.
dit zal wel een vrome wens blijven
Nee. Z beweert dat er nog niks inhoudelijks staat. Dat staat er dus wel. Tussen wat niet-inhoudelijke dingen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:02 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik denk dat Z meer doelde op het zinnetje dat je hier na schreef, en dat je nu voor het gemak maar even weglaat.
Nou ja, je zal wel gelijk hebben. Je meent tenslotte ook zonder dat ik het je heb verteld te weten wat mijn politieke voorkeur is.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:20 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee. Z beweert dat er nog niks inhoudelijks staat. Dat staat er dus wel. Tussen wat niet-inhoudelijke dingen.
Ga je me nu vertellen, dat je in topics over Balkenende, waarbij het weer eens over z'n Harry Potter-uiterlijk of over de 1 of andere 'grappig' of 'kunstzinnig' bedoelde poster gaat, net zo moeilijk aan het doen bent?quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik heb er zowiezo een hekel aan als mensen op hun uiterlijk beoordeeld worden als dat totaal irrelevant is. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dan gaat het om bijvoorbeeld extreem-rechtse engerds die zoveel mogelijk hun best doen om op Adolf Hitler te lijken.
Jij noemt het moeilijk doen. Ik vind iemands uiterlijk in het algemeen totaal onbelangrijk wanneer de discussie over iemands (politieke) kwaliteiten gaat. En dan maakt het mij echt niet uit of het over Balkenende, Wilders, Fortuyn, Bush, vd Nieuwenhoven, Dijksma, Rosenmuller Wiegel of wie dan ook gaat.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:22 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ga je me nu vertellen, dat je in topics over Balkenende, waarbij het weer eens over z'n Harry Potter-uiterlijk of over de 1 of andere 'grappig' of 'kunstzinnig' bedoelde poster gaat, net zo moeilijk aan het doen bent?
Omdat je vol met vooroordelen zit?quote:Ik geloof er niks van.
Je gebruikt letterlijk zijn manier van schelden.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik luister eerlijk gezegd nooit vrijwillig naar Youp van 't Hek.
Je posthistorie ondersteunt het idee.quote:Hoe kom je er bij dat ik links ben ?
quote:Ik heb er zowiezo een hekel aan als mensen op hun uiterlijk beoordeeld worden als dat totaal irrelevant is. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dan gaat het om bijvoorbeeld extreem-rechtse engerds die zoveel mogelijk hun best doen om op Adolf Hitler te lijken.
Lekker selectief weerquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dan gaat het om bijvoorbeeld extreem-rechtse engerds die zoveel mogelijk hun best doen om op Adolf Hitler te lijken.
Dit is geen antwoord op m'n vraag:quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:26 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Jij noemt het moeilijk doen. Ik vind iemands uiterlijk in het algemeen totaal onbelangrijk wanneer de discussie over iemands (politieke) kwaliteiten gaat. En dan maakt het mij echt niet uit of het over Balkenende, Wilders, Fortuyn, Bush, vd Nieuwenhoven, Dijksma, Rosenmuller Wiegel of wie dan ook gaat.
quote:Ga je me nu vertellen, dat je in topics over Balkenende, waarbij het weer eens over z'n Harry Potter-uiterlijk of over de 1 of andere 'grappig' of 'kunstzinnig' bedoelde poster gaat, net zo moeilijk aan het doen bent?
Het was zelfs meer dan een antwoord op jouw vraag.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:48 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op m'n vraag:
[..]
Belachelijk. van Nieuwenhoven is links, zeer zeker. Maar niet extreem-links. En al helemaal niet vergelijkbaar met een neo-nazi die bewust probeert op Adolf Hitler te lijken.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:46 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Lekker selectief weer. Laat ik Jeltje van Nieuwenhoven nou een extreem-linkse engerd vinden
Het was geen antwoord op mijn vraag. Het was gezever erom heen. De vraag was:quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 15:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Het was zelfs meer dan een antwoord op jouw vraag.
Nou? Ga je me dat vertellen (graag met voorbeelden)? Ga je me laten zien dat je niet selectief te werk gaat?quote:Ga je me nu vertellen, dat je in topics over Balkenende, waarbij het weer eens over z'n Harry Potter-uiterlijk of over de 1 of andere 'grappig' of 'kunstzinnig' bedoelde poster gaat, net zo moeilijk aan het doen bent?
Dat maak ik altijd zelf nog wel uit, hoe links en eng ik Jeltje van Nieuwenhoven vind.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 15:44 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Belachelijk. van Nieuwenhoven is links, zeer zeker. Maar niet extreem-links. En al helemaal niet vergelijkbaar met een neo-nazi die bewust probeert op Adolf Hitler te lijken.
Het ware het beste om op dit soort 'diepzinnigheden' eenvoudig niet te reageren. Maar ja, da's mijn mening.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 16:02 schreef Lemmeb het volgende:
Overigens staan die twee zaken in het geval los van elkaar: ik vind haar links, en wat betreft haar onzinnige, opruiende feministische standpunten ook nog eens 'extreem' en zelfs 'gevaarlijk' (er zijn altijd idioten die het met haar eens zijn). Daarnaast vind ik haar ook 'eng', dat heeft meer te maken met andere zaken, zoals haar uitelijk, haar taalgebruik en haar manier van beargumenteren, waaruit heel duidelijk blijkt dat zij werkelijk gelooft dat ze enige waarheid in pacht heeft, zoals je wel vaker ziet bij figuren uit de PvdA-hoek.
quote:De toekomst van de PvdA ging aan Jeltje voorbij
Door Raoul du Pré
AMSTERDAM - 'Ze is geen mevrouw. Ze is Jeltje.' Tweehonderdduizend voorkeursstemmen kreeg Jeltje, een van de weinigen in Den Haag die kan volstaan met haar voornaam. Na een lange carrière in de Tweede Kamer, werd ze even fractievoorzitter en bijna minister. Nu verkiest ze een baan in de luwte.
Haar persoonlijke internet site heet kortweg jeltje.nl. Er zijn niet veel Tweede-Kamerleden die ervan mogen uitgaan dat de kiezers hen onmiddellijk herkennen aan hun voornaam. Jeltje van Nieuwenhoven is een uitzondering en ze is er trots op. Met kennelijke instemming haalt ze op haar site de woorden aan van advocaat Prem Radhakishun die in Het Parool ooit vertelde over zijn eerste ontmoeting met haar: 'Tegen oudere mensen zeg ik altijd meneer of mevrouw en u, maar bij haar was het vanaf de eerste dag Jeltje en jij. Ze is geen mevrouw. Ze is Jeltje.'
Met oud-bibliothecaresse Van Nieuwenhoven (1943) vertrekt een markant politicus van het Binnenhof. Ze is niet alleen een van de langst zittende Kamerleden - ze maakte begin jaren tachtig nog net het staartje van het tijdperk-Van Agt mee - maar zeker ook een van de populairste politici: bij de verkiezingen van 2002 en 2003 haalde ze voor de PvdA meer dan tweehonderdduizend voorkeurstemmen binnen. Alleen VVD'er Erica Terpstra kwam enigszins in de buurt.
Haar bekendheid bij een groot publiek heeft ze onder meer te danken aan de jaren 1998 tot 2002, toen ze Kamervoorzitter was en dus vaak op tv. Nederland leerde Van Nieuwenhoven kennen als een kordate voorzitter die te langdradige Kamerleden streng en met stemverheffing het woord kon ontnemen, vaak tot hilariteit van de publieke tribune.
De eigenschap die haar ongetwijfeld het vaakst werd toegedicht was authenticiteit: tot vervelens toe moest Van Nieuwenhoven horen dat ze ondanks al die jaren in de politiek 'zo gewoon gebleven was'. Dat ze bewust nooit een poging deed haar Weststellingwerfse accent te verhullen, droeg veel bij aan dat beeld.
Er zijn PvdA'ers die het nog steeds betreuren dat niet de oude sociaal-democraat Van Nieuwenhoven maar nieuwkomer Wouter Bos eind 2002 de strijd om het partijleiderschap won. Een paar maanden eerder, na het verkiezingsdebacle van mei 2002, was Van Nieuwenhoven voor haar collega-Kamerleden nog de logische opvolger van fractievoorzitter Ad Melkert.
Maar in het zicht van nieuwe verkiezingen bleek ze niet meer dan een tussenpaus. Hoewel ze de fractie tot tevredenheid van velen door een paar roerige maanden loodste, legden de PvdA-leden de toekomst van de partij even later in handen van Bos, de man die een drastische partijvernieuwing beloofde.
Van Nieuwenhoven deed zonder morren een stapje terug. Haar naam werd in 2003 nog wel veelvuldig genoemd voor een ministerschap, maar toen de formatiepoging van Bos met het CDA stukliep, ging ook die kans in rook op. Als vice-fractievoorzitter en rechterhand van Bos had ze haar meeste werkzaamheden het afgelopen jaar achter de schermen, buiten het zicht van de came-ra's.
Van Nieuwenhoven wilde niet sterven in de Kamerbankjes, liet ze in 1998 al eens weten. Ze zag leven buiten het Binnenhof. Met een plek in het provinciebestuur van Zuid-Holland kiest ze nu voor een baan in de luwte, erkent ze. 'Maar dat het werk zich niet afspeelt in het brandpunt van de macht, wil nog niet zeggen dat het minder interessant is.'
Bron: de Volkskrant
Een doodlopend spoor zul je bedoelen.quote:Op maandag 11 oktober 2004 13:46 schreef Sidekick het volgende:
Ze was samen met Bos en De Vries een van de voortrekkers bij de PvdA die de partij weer op de rails kregen.
Het voelt toch een beetje als kiezersbedrog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |